Informatii Document
Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 432 din 2 septembrie 2000
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act: | |
Nu exista actiuni induse de acest act | |
Acte referite de acest act: | |
Acte care fac referire la acest act: | |
privind parteneriatul social în educaţie şi formare profesională iniţială
În temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României şi ale art. 1 lit. I, pct. 1 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României adopta prezenta ordonanţă. +
Articolul 1Parteneriatul social în educaţie şi formare profesională iniţială contribuie la dezvoltarea resurselor umane ca resursa strategica a dezvoltării economice, la asigurarea coeziunii sociale prin combaterea formelor de excludere socială prin educaţie şi facilitează interactiunea dintre mediul educaţional şi cel cultural, social şi economic, prin formularea explicita a raspunderilor sociale ale şcolii şi partenerilor acesteia. +
Articolul 2(1) Parteneriatul social în educaţie şi formare profesională iniţială presupune o relaţie de colaborare între instituţiile sistemului educaţional – unitate de învăţământ, inspectorat şcolar, Ministerul Educaţiei Naţionale şi alte instituţii subordonate acestora şi: … a) agenţi economici şi instituţii reprezentând alte autorităţi publice cointeresate; … b) universităţi, instituţii de cercetare şi dezvoltare, centre de expertiza, alte instituţii care pot furniza date şi informaţii relevante pentru dezvoltarea educaţiei; … c) alte categorii de beneficiari, precum părinţi, elevi, comunitatea de afaceri, grupuri şi asociaţii profesionale, sindicate, organizaţii neguvernamentale, comunitatea locală; … d) mass-media ca forma principala de transfer al informatiei privind răspunderea socială a educaţiei. … (2) Partenerii sociali pot fi persoane fizice sau juridice, române sau străine. … +
Articolul 3În condiţiile descentralizării şi consolidării autonomiei instituţionale în cadrul învăţământului preuniversitar, realizarea parteneriatului social urmăreşte următoarele obiective;a) să asigure coerenta politicilor şi a strategiilor naţionale în care educaţia şi învăţământul reprezintă o prioritate; … b) sa consolideze cadrul instituţional şi legislativ al dezvoltării umane; … c) să asigure instrumente şi practici de asistare a unităţilor de învăţământ în dezvoltarea programelor specifice; … d) sa implice comunitatile locale, autorităţile administraţiei publice locale şi alţi parteneri în formele de asigurare a calităţii educaţiei; … e) să asigure colaborarea şcolii cu beneficiarii în acordarea sanselor egale de cuprindere şi participare echitabila a tuturor membrilor societăţii la procesul educaţional; … f) sa elaboreze programe comune ale şcolii şi ale partenerilor ei în vederea integrării socio-profesionale a absolvenţilor şi a facilitării tranzitiei de la şcoala la locul de muncă; … g) sa dezvolte programe compensatorii de "a doua sansa" pentru populaţia defavorizată; … h) sa întărească rolul unităţilor de învăţământ ca centre de dezvoltare a resurselor umane la nivelul comunităţii locale; … i) să asigure articularea programelor europene şi internaţionale care determina măsuri de inovare şi de dezvoltare la nivel local, judeţean şi regional; … j) să asigure prin colaborarea cu mass-media informarea completa şi sistematica a publicului beneficiar, precum şi a publicului larg în ceea ce priveşte impactul social al programelor şi măsurilor din domeniul educaţiei. … +
Articolul 4Formele de parteneriat social pot fi instituţionalizate prin contract, convenţie, protocol de colaborare, alte forme, încheiate între instituţiile sistemului de învăţământ şi partenerii prevăzuţi la art. 3. +
Articolul 5(1) Structurile parteneriale pot fi bi-, tri- sau pluripartite, cum ar fi: Consiliul Naţional pentru Reforma Învăţământului, Consiliul Naţional pentru Formare şi Educaţie Continua, consiliul de administraţie al inspectoratului şcolar, consiliul consultativ al inspectoratului şcolar, Comitetul Local de Dezvoltare a Parteneriatului Social în Învăţământul Profesional şi Tehnic, consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ, consiliul şcolar al unei unităţi sau al unor grupuri de unităţi de învăţământ. … (2) În afară structurilor menţionate la alin. (1) Ministerul Educaţiei Naţionale poate înfiinţa şi alte structuri cu atribuţii în domeniu prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. … +
Articolul 6Politicile de dezvoltare parteneriala sunt elaborate prin acord între parteneri, prin programe strategice, iar practicile de implementare sunt reglementate prin structuri parteneriale specifice. +
Articolul 7Activităţile desfăşurate de partenerii sociali pot fi derulate în următoarele domenii:a) dezvoltarea bazei de cunoaştere şi a capacităţilor de inovare/schimbare; … b) dezvoltarea resurselor umane proprii sistemului educaţional; … c) dezvoltarea capacităţii instituţionale; … d) planificarea educaţională şi a formării profesionale iniţiale (harta şcolară, plan de şcolarizare); … e) consilierea şi orientarea profesională; … f) dezvoltarea componentelor opţionale şi facultative ale curriculumului naţional; … g) stabilirea calificarilor profesionale pentru care formarea se realizează prin sistemul educaţional şi elaborarea standardelor de pregătire profesională; … h) formarea iniţială şi certificarea profesională; … i) asigurarea coerentei formării profesionale iniţiale cu formarea profesională continua; … j) protecţia şi susţinerea educaţională a colectivităţilor vulnerabile – copiilor institutionalizati, copiilor strazii, persoanelor cu deficiente, copiilor sau tinerilor necuprinsi într-o formă de învăţământ sau în piaţa muncii, grupurilor minoritare; … k) educaţia comunitara şi interculturala; … l) finanţarea educaţiei şi a formării profesionale iniţiale de la bugetul de stat şi bugetele locale; … m) diversificarea şi creşterea surselor de venituri ale unităţilor de învăţământ; … n) diversificarea ofertei de servicii dezvoltata de şcoala pentru comunitate; … o) promovarea unor măsuri, programe, reglementări şi legi favorabile dezvoltării educaţiei şi formării profesionale iniţiale; … p) comunicarea publică; … q) alte domenii de interes comun. … +
Articolul 8Evaluarea activităţilor parteneriale se realizează prin instrumente şi programe de expertiza elaborate de instituţiile partenere sau de terţi în raport cu obiectivele strategice ale programului partenerial, în condiţiile creşterii răspunderii publice a managementului fiecărei instituţii din sistemul educaţional.PRIM-MINISTRUMUGUR CONSTANTIN ISARESCUContrasemnează:–––––Ministrul educaţiei naţionale,Andrei MargaMinistrul munciişi protecţiei sociale,Smaranda DobrescuMinistrul finanţelor,Decebal Traian Remes–––––