pentru ratificarea Contractului de finanţare dintre România, Banca Europeană de Investiţii şi Regia Autonomă de Termoficare Cluj-Napoca, în valoare de 3,5 milioane euro, destinat finanţării Proiectului de reabilitare a sistemului de termoficare Cluj-Napoca, semnat la Bucureşti la 20 august 1999 şi la Luxemburg la 18 august 1999
În temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) şi (3) din Constituţia României, precum şi al art. 1 lit. C pct. 30 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României emite următoarea ordonanţa: +
Articolul 1Se ratifica Contractul de finanţare dintre România, Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Regia Autonomă de Termoficare (RAT) Cluj-Napoca pentru finanţarea Proiectului de reabilitare a sistemului de termoficare Cluj-Napoca, în valoare de 3,5 milioane euro. +
Articolul 2(1) Finanţarea proiectului de investiţii se va asigura, pe întreaga perioadă de execuţie a acestuia, din împrumutul BEI, din fonduri de la bugetul de stat, din alocaţii de la bugetul local al municipiului Cluj-Napoca şi din surse proprii ale RAT Cluj-Napoca, conform planului de finanţare anexat la acordul subsidiar de împrumut care va fi încheiat între Ministerul Finanţelor, RAT şi Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca, din împrumutul BEI (3,5 milioane euro), din alocaţii de la bugetul local (1,6 milioane euro), din surse proprii ale RAT Cluj-Napoca (1,8 milioane euro), din transferuri de la bugetul de stat (0,4 milioane euro). … (2) Sumele de la bugetul de stat cu aceasta destinaţie vor fi prevăzute anual, prin legea bugetului de stat, ca poziţie distinctă şi globală, pe seama transferurilor de la bugetul de stat către bugetele locale pentru investiţii finanţate parţial din împrumuturi externe. … (3) Finanţarea locală se va majoră în mod corespunzător cu valoarea impozitelor şi a taxelor aferente realizării Proiectului de reabilitare a sistemului de termoficare Cluj-Napoca şi se va asigura de către RAT Cluj-Napoca din surse proprii. … (4) Echivalentul în valută împrumutului al părţii în lei, reprezentând contribuţia părţii române la finanţarea proiectului, este cel valabil la data încheierii contractului de finanţare şi poate fi modificat, pe parcursul executării lucrărilor, cu diferenţele rezultate din actualizarea valorii totale a proiectului în funcţie de evoluţia indicelui preţurilor de consum total, comunicat de Comisia Naţionala pentru Statistica. Cheltuielile suplimentare rezultate ca urmare a actualizării, precum şi eventualele depăşiri provenite din modificarea unor reglementări legale în domeniul impozitelor şi taxelor aferente realizării proiectului, pe parcursul derulării acestuia, se finanţează din surse proprii ale beneficiarului final al împrumutului extern. … +
Articolul 3Plata serviciului datoriei externe, aferent împrumutului BEI (rambursări de rate de capital, dobânzi, comisioane şi orice alte costuri determinate de derularea împrumutului), se va asigura de către RAT Cluj-Napoca din surse proprii. +
Articolul 4Pentru scopurile proiectului se aproba, dacă este cazul, ca, din sumele şi în limita împrumutului BEI, RAT Cluj-Napoca să efectueze operaţiuni valutare în cazul contractelor adjudecate de persoane fizice şi juridice rezidente. +
Articolul 5(1) RAT Cluj-Napoca, beneficiara a împrumutului acordat de BEI, va deschide şi va alimenta anual, până la rambursarea integrală a împrumutului extern şi a celorlalte obligaţii care decurg din acesta, un cont de rezerva care va fi utilizat, în ordinea priorităţii, pentru: … a) acoperirea serviciului datoriei externe; şi b) înlocuirea şi dezvoltarea activelor sectorului de alimentare cu energie termica. … (2) Contul de rezerva va fi alimentat de către RAT Cluj-Napoca şi de Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca pentru fiecare an fiscal, începând cu anul fiscal următor anului semnării acordului de împrumut, cu sume cel puţin egale cu cele aferente activităţii de alimentare cu energie termica, provenind din amortizare, din vânzarea mijloacelor fixe şi din jumătate din partea din profitul net repartizat, care rămâne la dispoziţia RAT Cluj-Napoca. … (3) Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca va alimenta contul de rezerva cu sume prevăzute ca alocaţii la bugetul local, de valoare cel puţin egala cu vărsămintele din profitul net efectuate şi cu impozitul pe profit plătit de RAT Cluj-Napoca către bugetul local, precum şi cu eventuale redevenţe plătite de regie pentru patrimoniul public concesionat acesteia de către Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca. … (4) Virarea sumelor respective în contul de rezerva se va face: (i) de către autoritatea locală, în termen de 5 zile lucrătoare de la data încasării de la RAT Cluj-Napoca a sumelor reprezentând impozitul pe profit şi pe profitul net, cuvenite autorităţii locale; şi (îi) de către RAT Cluj-Napoca în termen de 5 zile lucrătoare de la termenele prevăzute prin lege pentru stabilirea rezultatelor economico-financiare pentru sursele prevăzute a alimenta contul de rezerva. În cazul amortizarii vărsămintele se vor efectua lunar, în cazul impozitului pe profit vărsămintele se vor efectua trimestrial, iar pentru veniturile realizate din vânzarea mijloacelor fixe vărsămintele se vor efectua pe măsura realizării acestora. … (5) La sfârşitul fiecărui exerciţiu financiar se vor efectua regularizările corespunzătoare, în baza contului de profit şi pierderi al RAT Cluj-Napoca, cu bugetul local, respectiv în termen de doua luni după ce conturile aferente activităţii de alimentare cu energie termica au fost auditate, dar, în orice caz, nu mai târziu de 30 iunie a fiecărui an. Suma primei plati va fi calculată pe baza pro-rata, luându-se în considerare numărul lunilor rămase după semnarea acordului de împrumut subsidiar în anul fiscal în care este semnat acordul subsidiar. … (6) În situaţia în care sumele estimate, virate la bugetul propriu local în cursul anului financiar, sunt mai mari sau mai mici faţă de cele cuvenite în funcţie de profitul efectiv realizat de RAT Cluj-Napoca la finele exerciţiului financiar, diferenţa în plus sau în minus, după caz, se va regulariza în anul următor prin afectarea corespunzătoare a veniturilor şi a cheltuielilor bugetului local, respectiv a impozitului pe profit, a vărsămintelor din profitul net şi a cheltuielilor aferente constituirii contului de rezerva pe seama acestor venituri. … (7) Dobânda bonificata la sumele depozitate în contul de rezerva se va capitaliza lunar, iar câştigurile rezultate din dobânda astfel capitalizata se vor utiliza pentru scopurile iniţiale ale contului de rezerva. … +
Articolul 6Pentru nevărsarea la termenele prevăzute a sumelor în contul de rezerva, Ministerul Finanţelor, prin direcţiile de specialitate, va calcula şi va percepe penalităţi pentru fiecare zi de întârziere, egale cu cele prevăzute pentru neplata obligaţiilor către bugetul de stat, conform legislaţiei în vigoare, aplicate asupra valorii obligaţiilor de plată neachitate în termen. +
Articolul 7(1) Consiliul Local al Municipiului Cluj-Napoca va garanta împrumutul subsidiar acordat RAT Cluj-Napoca de către Ministerul Finanţelor, având obligaţia ca, anual, de la data efectuării primei trageri din împrumutul extern şi până la data rambursarii integrale a acestuia, sa prevadă în bugetul propriu, la capitolul "Cheltuieli", ca poziţie distinctă, Fondul privind garantarea rambursarii ratelor scadente la împrumutul subsidiar, precum şi a plăţii dobânzilor şi comisioanelor aferente acestuia, într-un cuantum de 10% din echivalentul în lei al obligaţiilor la scadenta ale RAT Cluj-Napoca faţă de Ministerul Finanţelor, asumate prin acordul de împrumut subsidiar. … (2) Vărsămintele în Fondul privind garantarea rambursarii ratelor scadente la împrumutul subsidiar, precum şi a plăţii dobânzilor şi comisioanelor acestuia se vor efectua semestrial, cu 10 zile calendaristice înaintea fiecărei scadente a Ministerului Finanţelor faţă de BEI, într-un cont purtător de dobânda, în condiţiile legii, deschis la Trezoreria statului. … (3) Soldul respectivului fond, neutilizat la finele anului, se reportează, cu aceeaşi destinaţie, în anul următor. După rambursarea integrală a împrumutului subsidiar şi după plata comisioanelor şi a dobânzilor aferente, acest sold se preia ca venit în anul următor la bugetul local din care s-a constituit. … +
Articolul 8Împrumutatul va aproba anual, prin organele sale de specialitate, la propunerea RAT Cluj-Napoca, pe lângă ajustarea în condiţiile legale în vigoare, o creştere reală a tarifelor pentru energie termica, pe perioada realizării proiectului şi a rambursarii împrumutului, în cuantumul necesar realizării resurselor şi în condiţiile prevăzute la art. 5 din prezenta ordonanţă. +
Articolul 9Se autorizeaza Guvernul României, prin Ministerul Finanţelor, ca, de comun acord cu BEI şi cu RAT Cluj-Napoca, sa introducă, pe parcursul utilizării împrumutului, în raport cu condiţiile concrete de derulare a contractului de finanţare menţionat la art. 1, amendamente la conţinutul acestuia, care privesc realocari de fonduri, modificări pe componente în structura împrumutului, modificări de termene, modificări şi adaptari în constituirea contului de rezerva, precum şi orice alte modificări care nu sunt de natura sa sporeasca obligaţiile financiare ale României faţă de BEI sau sa determine noi condiţionalitati economice faţă de cele convenite iniţial între părţi.Guvernul va raporta periodic Parlamentului despre amendamentele introduse, în cadrul Raportului privind datoria publică externa a României.PRIM-MINISTRURADU VASILEContrasemnează:––––– Ministrul finanţelor,Decebal Traian Remesp. Ministrul afacerilor externe,Ion Pascu,secretar de statp. Secretar de stat, şeful Departamentuluipentru Administraţie Publică Locală,Ioan Oniseip. Ministrul lucrărilor publice şi amenajării teritoriului,Laszlo Borbely,secretar de stat +
CONTRACT DE FINANŢAREBANCA EUROPEANĂ DE INVESTIŢIIFi Nr. 20.203ROMÂNIA – PROIECTUL DE REABILITARE A SISTEMULUI DE TERMOFICARE CLUJ-NAPOCAîntre România, Banca Europeană de Investiţii şi Regia Autonomă de Termoficare(RAT) Cluj-Napoca*)–––Notă …
*) Traducere.Prezentul contract este încheiat între:România, reprezentată de Ministerul Finanţelor, cu sediul în str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, Bucureşti, România, reprezentat prin doamna Rodica Gabriela Lupsa, insarcinatul cu afaceri ad-interim al României la Luxemburg, denumita în continuare Împrumutatul, ca prima parte,Banca Europeană de Investiţii, având sediul central în bd Konrad Adenauer nr. 100, Luxembourg-Kirchberg, Marele Ducat al Luxemburgului, reprezentată prin domnul Alessandro Morbilli, consilier general, şi domnul Manfred Knetsch, director, denumita în continuare Banca, ca a doua parte, şiRegia Autonomă de Termoficare Cluj-Napoca, cu sediul în bd 21 Decembrie nr. 79, Cluj-Napoca, România, reprezentată prin domnul Miron Emil, director general, denumita în continuare RAT, ca a treia parte,având în vedere ca:1. la data de 1 februarie 1993 Comunitatea Europeană şi Împrumutatul au încheiat Acordul european de asociere între Comunitatea Europeană şi statele membre ale acesteia, pe de o parte, şi România, pe de altă parte (denumit în continuare acord european);2. în cadrul acordului european şi în conformitate cu Decizia Consiliului nr. 97/256/CE din 14 aprilie 1997, Consiliul Guvernatorilor Băncii a autorizat, la data de 9 iunie 1997, acordarea de împrumuturi pentru proiecte de investiţii în România;3. la data de 4/5 iunie 1997 un acord-cadru (denumit în continuare acord-cadru), referitor la cooperarea financiară, a fost semnat de către Împrumutat şi de Banca şi este aplicabil acestui contract;4. Împrumutatul propune iniţierea unui proiect (denumit în continuare Proiectul) care urmează a fi realizat de RAT şi care consta în furnizarea apei calde pentru încălzire şi în scopuri casnice pentru 80.000 de apartamente, precum şi pentru câteva sedii comerciale în municipiul Cluj-Napoca, după cum se specifică mai detaliat în descrierea tehnica prezentată în anexa A la prezentul contract (denumita în continuare Descrierea tehnica);5. costul total al Proiectului, asa cum a fost estimat de către Banca, este de 7.300.000 euro (şapte milioane trei sute de mii euro), inclusiv cheltuieli neprevăzute, dar excluzând impozitele şi taxele;6. costul Proiectului urmează să fie finanţat astfel: ┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐ │ Fonduri proprii ale RAT, alocaţii de la bugetul │ │ │ local municipal, şi alte surse de finanţare │ │ │ interna │ euro 3.800.000 │ │──────────────────────────────────────────────────│ │ │ Împrumutul Băncii │ euro 3.500.000 │ │──────────────────────────────────────────────────│ │ │ TOTAL: │ euro 7.300.000 │ └─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘7. în consecinţa, Împrumutatul a solicitat Băncii un împrumut în suma echivalenta cu 3.500.000 euro (trei milioane cinci sute de mii euro);8. în baza art. 3 al acordului-cadru Împrumutatul a fost de acord ca dobânda şi toate celelalte plati datorate Băncii şi care apar ca urmare a activităţilor avute în vedere prin acordul-cadru, precum şi activele şi veniturile Băncii legate de astfel de activităţi să fie scutite de impozite;9. prin art. 4 al acordului-cadru Împrumutatul a fost de acord ca pe întreaga perioadă a oricărei operaţiuni financiare încheiate în conformitate cu acordul-cadru, Împrumutatul:a) va asigura: … (i) ca beneficiarii să poată schimba în orice valuta convertibilă, la cursul de schimb care prevalează, sumele în moneda naţionala a Împrumutatului, necesare pentru plata la timp a tuturor sumelor datorate Băncii în legătură cu împrumuturile şi cu garanţiile referitoare la orice proiect;(îi) ca aceste sume să fie transferabile liber, imediat şi efectiv; şib) va asigura: … (i) ca Banca să poată schimba în orice valuta liber convertibilă, la cursul de schimb care prevalează, sumele în moneda naţionala a Împrumutatului primite de Banca cu titlu de plati aferente unor împrumuturi şi garanţii sau oricărei alte activităţi şi ca Banca să poată transfera liber, imediat şi efectiv sumele astfel schimbate sau, dacă Banca va opta astfel,(îi) ca aceasta să poată dispune liber de astfel de sume pe teritoriul Împrumutatului;10. convinsa ca prezenta operaţiune corespunde scopului funcţiunilor sale şi este conformă cu scopurile acordului-cadru şi, ţinând seama de aspectele menţionate anterior, Banca a decis sa dea curs solicitării Împrumutatului, acordându-i un credit în suma echivalenta cu 3.500.000 euro (trei milioane cinci sute de mii euro);11. doamna Rodica Gabriela Lupsa este pe deplin autorizata, potrivit condiţiilor stabilite în anexa nr. I, să semneze acest contract în numele Împrumutatului şi domnul Emil Miron este deplin autorizat, potrivit condiţiilor stabilite în anexa nr. II, să semneze acest contract în numele RAT;12. euro este moneda comuna a statelor membre ale Uniunii Europene care participa la a treia etapa a Uniunii economice şi monetare europene (UEM);13. Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1103/97 din 17 iunie 1997 şi Regulamentul Consiliului (CE) nr. 974/98 din 3 mai 1998 au implementat anumite aspecte referitoare la introducerea monedei euro;14. referirile din prezentul contract la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate şi anexe reprezintă referiri făcute respectiv la articole, preambul, paragrafe, subparagrafe, alineate şi anexe ale prezentului contract, drept care, s-a convenit prin prezentul contract, după cum urmează: +
Articolul 1Trageri1.01. – Suma credituluiPrin prezentul contract Banca acorda Împrumutatului, iar Împrumutatul accepta un credit (denumit în continuare credit) în suma echivalenta cu 3.500.000 euro (trei milioane cinci sute de mii euro), care urmează să fie utilizat exclusiv pentru finanţarea parţială a costurilor Proiectului.1.02. – Proceduri de tragereA. Creditul va fi pus la dispoziţie RAT, în numele Împrumutatului, pentru tragere în limita a 4 transe (denumite în continuare transe sau fiecare ca o transa). Fiecare transa va avea o valoare echivalenta cu cel puţin un milion euro (mai puţin ultima transa) şi nu mai mult decât echivalentul a trei milioane cinci sute de mii euro.B. Tragerea fiecărei transe se va efectua în baza unei cereri scrise (denumita în continuare cerere) din partea RAT, în numele Împrumutatului, potrivit condiţiilor menţionate în paragraful 1.04. Fiecare cerere:a) va specifică suma solicitată pentru tragere în cadrul transei; … b) va specifică valuta în care RAT, în numele Împrumutatului, solicita a fi trasa transa, ca fiind o valuta la care se face referire în paragraful 1.03; … c) va specifică rata dobânzii aplicabile, dacă este cazul, indicată anterior RAT, în numele Împrumutatului, de către Banca, fără comision; … d) va specifică data la care se prefera să se facă tragerea, înţelegandu-se ca Banca poate elibera transa în termen de maximum 4 luni calendaristice de la data cererii; şi … e) va fi însoţită de documentaţia relevanta, solicitată conform subparagrafului 1.04 C. … Nici o cerere nu va putea fi efectuată mai târziu de 15 iunie 2004. Sub rezerva prevederilor subparagrafului 1.02 D fiecare cerere este irevocabilă.C. Cu 10-15 zile înainte de data tragerii transei Banca va remite Împrumutatului şi RAT, dacă cererea este conformă subparagrafului 1.02 B şi în măsura în care justificarea pusă la dispoziţie în conformitate cu prevederile subparagrafului 1.02 B alin. e) este acceptabilă pentru Banca, o notificare (denumita în continuare aviz de tragere) care:a) va confirma valoarea şi valuta transei specificate în cerere; … b) va specifică rata dobânzii aplicabilă transei, potrivit paragrafului 3.01; şi … c) va specifică data tragerii transei. … În cazul în care unul sau mai multe elemente specificate în avizul de tragere nu sunt conforme cu elementul corespunzător din cerere, RAT, în numele Împrumutatului, într-un interval de 3 zile lucrătoare în Luxemburg, ulterior primirii avizului de tragere, poate revoca cererea printr-o notificare către Banca şi, ca urmare, cererii şi avizului de tragere nu li se va da curs.D. Tragerea va fi efectuată în acel cont, în numele şi pentru contul Împrumutatului sau RAT, după cum RAT, în numele Împrumutatului, va înştiinţa Banca cu nu mai puţin de 8 zile înainte de data efectuării tragerii.1.03. – Valuta trageriiSub rezerva existenţei disponibilităţilor, Banca va disponibiliza fiecare transa în valută pentru care RAT, în numele Împrumutatului, şi-a exprimat o preferinta. Fiecare valuta de tragere va fi euro, o valuta a unuia dintre statele membre ale Băncii care nu participa la etapa a treia a UEM, sau orice alta valuta tranzactionata pe scara larga pe principalele pieţe valutare.Pentru calculul sumelor ce urmează a fi trase într-o alta valuta decât euro Banca va aplica cursul de schimb de referinţa calculat şi publicat de Banca Centrala Europeană din Frankfurt sau, în lipsa acestuia, cursul de schimb care prevalează pe oricare alta piaţa financiară aleasă de Banca la o dată cuprinsă în perioada de 15 zile înainte de data tragerii, după cum va decide Banca.1.04. – Condiţii de tragereA. Tragerea primei transe, în conformitate cu paragraful 1.02, va fi condiţionată de îndeplinirea în mod satisfăcător pentru Banca a următoarelor condiţii, şi anume ca, înainte de data primei cereri:a) un consilier juridic al Împrumutatului sa fi emis un aviz juridic privind semnarea corespunzătoare a acestui contract de către Împrumutat şi privind documentele relevante, într-o formă şi un conţinut acceptabile Băncii; … b) un consilier juridic al RAT sa fi emis un aviz juridic privind semnarea corespunzătoare a acestui contract de către RAT şi privind documentele relevante, într-o formă şi un conţinut acceptabile Băncii; … c) toate acordurile necesare privind controlul schimbului valutar (dacă exista) vor fi fost obţinute pentru a permite RAT sa primească după aceea trageri în condiţiile prezentului contract, să permită Împrumutatului sa ramburseze împrumutul (asa cum este descris în paragraful 2.01) şi sa plătească dobânda şi toate celelalte sume datorate conform prezentului contract; aceste acorduri trebuie să se extindă şi asupra deschiderii şi menţinerii conturilor în care RAT, în numele Împrumutatului, solicita Băncii sa disponibilizeze creditul; … d) Banca sa fi primit documente justificative, în limba engleza, care să ateste ca Împrumutatul a autorizat şi a împuternicit în mod legal RAT pentru a solicita şi a primi trageri în conformitate cu prezentul contract, în numele şi din partea Împrumutatului; … e) Banca sa fi primit documente referitoare la persoana sau la persoanele autorizate să semneze cererile şi specimenul de semnatura autentificat al unei astfel de persoana sau persoane; … f) un consultant acceptabil Băncii sa fi fost angajat, conform termenilor de referinţa şi procedurilor de selecţie satisfăcătoare Băncii, care să asigure asistenţa pentru proiectarea şi specificăţia tehnica a Proiectului şi organizarea licitaţiilor pentru lucrări şi servicii cu privire la acesta. … Dacă o cerere pentru tragerea primei transe este efectuată înainte de primirea de către Banca a unor dovezi satisfăcătoare pentru ea, demonstrand ca aceste condiţii au fost îndeplinite, o astfel de cerere va fi considerată ca fiind primită de Banca la acea data la care condiţiile vor fi fost îndeplinite.B. Tragerea fiecărei transe ulterioară primei va fi condiţionată, în continuare, de primirea de către Banca, înainte sau chiar la data cererii respective, a unor evidente la care se face referire în subparagraful 1.04 C de mai jos.În plus, fiecare tragere se va face cu condiţia ca Banca să fie satisfacuta permanent ca suficiente fonduri continua să fie asigurate în concordanta cu paragraful 6.07, astfel încât să se asigure realizarea şi terminarea la timp a Proiectului.C. În decurs de 90 de zile de la tragerea oricărei transe RAT va remite Băncii documente satisfăcătoare pentru ea, demonstrand ca RAT a efectuat cheltuieli (excluzând impozite şi taxe vamale plătibile în România) pentru articolele finanţate de către Banca, în conformitate cu Descrierea tehnica, pentru o sumă globală egala cu toate tranşele trase anterior, mai puţin ultima tragere, o sumă de 500.000 euro.Dacă vreo parte a evidentelor nu este satisfăcătoare pentru Banca, Banca poate elibera proporţional mai puţin decât suma solicitată, fără a prejudicia astfel termenii subparagrafului 1.02 A.D. Pentru calcularea echivalentului în euro al sumelor cheltuite Banca va aplica cursul de schimb în vigoare în a 30-a zi înainte de data cererii.E. Dacă vreo parte a evidentelor furnizate de RAT nu este satisfăcătoare pentru Banca, Banca poate acţiona fie în concordanta cu prevederile ultimului paragraf al subparagrafului 1.04 A, fie poate elibera proporţional mai puţin decât suma solicitată.1.05. – Anularea credituluiÎn cazul în care costul Proiectului va fi mai mic decât cifra estimată în preambul, Banca poate, printr-o notificare adresată Împrumutatului şi RAT, sa anuleze creditul proporţional cu suma redusă.Împrumutatul poate oricând, printr-o notificare adresată Băncii, sa anuleze integral sau parţial orice suma netrasa din credit, cu condiţia ca, dacă Împrumutatul anulează orice transa care a făcut obiectul unui aviz de tragere şi care nu a fost revocată în conformitate cu subparagraful 1.02 C, va plati un comision calculat asupra sumei anulate, la o rata uniforma egala cu jumătate din rata dobânzii aplicabile unei astfel de transe.Banca poate oricând, după data de 15 octombrie 2004, printr-o notificare adresată Împrumutatului şi RAT, sa anuleze partea din credit pentru care nu s-a efectuat nici o tragere.1.06. – Anularea şi suspendarea credituluiBanca poate, printr-o notificare adresată Împrumutatului şi RAT, sa anuleze integral sau parţial, în orice moment şi cu efect imediat, partea netrasa din credit:a) ca urmare a apariţiei oricărui eveniment menţionat la subparagraful 10.01 A sau B; ori … b) dacă vor surveni situaţii excepţionale care vor afecta negativ accesul Băncii pe pieţele de capital naţionale sau internaţionale relevante. … Alternativ, dacă a survenit o situaţie dintre cele descrise la alin. a) sau b) de mai sus şi, în opinia Băncii, aceasta are un caracter temporar, Banca poate suspenda, integral sau parţial, printr-o notificare adresată Împrumutatului şi RAT, partea netrasa din credit. Într-un astfel de caz suspendarea va continua până când Banca îi înştiinţează pe Împrumutat şi pe RAT ca ea este din nou în măsura sa emita un aviz de tragere pentru acea parte din credit. Suspendarea nu va implica nici o extindere a datei de anulare, prevăzută la paragraful 1.05.Totuşi Banca nu va fi indreptatita sa anuleze sau sa suspende, în temeiul motivelor arătate la alin. b) din acest paragraf, orice transa care a făcut obiectul unui aviz de tragere.Partea netrasa din credit va fi considerată ca anulată dacă Banca solicita rambursarea în baza art. 10.În cazul în care creditul este anulat în temeiul motivelor arătate la alin. a) de mai sus, Împrumutatul va plati un comision pentru suma anulată a oricărei transe netrase, care a făcut obiectul unui aviz de tragere, la o rata anuală de 0,75%, calculată de la data avizului de tragere, respectiv până la data anulării.1.07. – Valuta comisioanelorComisioanele datorate de Împrumutat Băncii, în baza prezentului art. 1, vor fi calculate şi plătibile în euro. +
Articolul 2Împrumutul2.01. – Suma împrumutuluiÎmprumutul (denumit în continuare împrumut) va cuprinde totalul sumelor în valutele disponibilizate de Banca, asa cum au fost notificate de către Banca cu ocazia tragerii fiecărei transe.2.02. – Valuta de rambursareFiecare rambursare care cade sub incidenţa prevederilor art. 4 sau, după caz, ale art. 10, va fi efectuată în valutele în care au fost efectuate tragerile şi în proportiile în care acestea sunt cuprinse în soldul împrumutului.2.03. – Valuta dobânzii şi a altor obligaţii de platăDobânda şi celelalte obligaţii de plată, datorate conform art. 3, 4 şi 10, vor fi calculate şi plătibile, proporţional, în fiecare valuta în care împrumutul este rambursabil.Orice alta plata va fi facuta în valută specificată de Banca, avându-se în vedere valuta în care s-au efectuat cheltuielile care urmează a fi rambursate prin acea plata.2.04. – Notificări ale BănciiDupă tragerea fiecărei transe, Banca va transmite Împrumutatului şi RAT o situaţie rezumativa cuprinzând suma, data tragerii şi rata dobânzii pentru acea transa. +
Articolul 3Dobânda3.01. – Rata dobânziiSoldul nerambursat al oricărei transe va fi purtător de dobânda la rata specificată în avizul de tragere aferent transei respective, care va fi rata dobânzii aplicabile la data emiterii avizului de tragere pentru împrumuturile exprimate în valută relevanta şi acordate de către Banca imprumutatilor săi în aceleaşi condiţii de rambursare şi în aceleaşi condiţii de plată a dobânzii ca cele pentru transa în cauza.Dobânda va fi platibila semestrial, la datele specificate în paragraful 5.03.3.02. – Dobânda la sumele restanteFără a prejudicia dispoziţiile art. 10 şi, ca excepţie de la paragraful 3.01, pentru orice suma restanta platibila în condiţiile acestui contract se va cumula dobânda de la data scadentei până la data efectivă a plăţii, după cum urmează, la o rata egala cu:a) pentru o sumă datorată din orice transa, la o rata egala cu suma a: … (i) 2,5% (doi virgula cinci procente); şi(îi) rata relevanta specificată conform paragrafului 3.01; şib) pentru orice alta suma, la o rata egala cu suma a: … (i) 2,5% (doi virgula cinci procente); şi(îi) rata dobânzii percepută de Banca la data scadentei pentru împrumuturi acordate în aceeaşi valuta pe termen de 20 de ani.Aceasta dobânda este platibila în aceeaşi valuta ca şi suma restanta asupra căreia se cumulează. +
Articolul 4Rambursarea4.01. – Rambursarea normalăÎmprumutatul va restitui împrumutul conform graficului de rambursare prezentat în anexa B.4.02. – Rambursarea anticipata voluntaraA. Împrumutatul poate rambursa anticipat, integral sau parţial, o transa, în baza unei comunicări scrise (denumita în continuare notificare de rambursare anticipata) în care se specifică suma (suma rambursarii anticipate) care urmează să fie rambursata anticipat şi data propusă pentru rambursarea anticipata (data rambursarii anticipate), care va fi o dată specificată la paragraful 5.03 (fiecare o dată de plată). Notificarea de rambursare anticipata va fi transmisă Băncii cu cel puţin o luna înainte de data rambursarii anticipate. Rambursarea anticipata va fi condiţionată de plată de către Împrumutat a unei compensaţii, dacă este cazul, datorată Băncii în conformitate cu prevederile subparagrafelor B şi C de mai jos.B. Suma compensatiei va fi suma dobânzii neîncasate de Banca pentru fiecare semestru încheiat la datele de plată ulterioare datei rambursarii anticipate, calculată după cum se specifică în următorul subparagraf şi diminuată în conformitate cu subparagraful 4.02 C.Suma neachitata va fi calculată ca fiind suma prin care:(x) dobânda care ar fi fost platibila în timpul acelui semestru, cu privire la transa sau la partea din transa rambursata anticipat, depăşeşte(y) dobânda care ar fi fost astfel platibila în timpul acelui semestru, dacă ar fi fost calculată la rata de referinţa; în acest scop, rata de referinţa înseamnă rata anuală a dobânzii (diminuată cu cincisprezece procente) pe care Banca o stabileşte la data primei zile a lunii anterioare datei de rambursare anticipata ca fiind rata standard pentru un împrumut acordat de Banca din sursele sale imprumutatilor săi, exprimată în valută transei respective, având aceleaşi caracteristici financiare ca şi transa care urmează să fie rambursata anticipat, în special, având aceeaşi periodicitate pentru plata dobânzii, aceeaşi perioadă rămasă până la scadenta şi acelaşi tip de rambursare.Rata dobânzii pe care Banca, respectând procedurile stabilite de către Consiliul Directorilor Băncii, pentru un împrumut acordat, este în conformitate cu statutul Băncii şi este determinata pe baza condiţiilor dominante de pe piaţa de capital.C. Fiecare suma calculată în acest mod va fi redusă la data de rambursare anticipata prin aplicarea unei rate de discont egale cu rata determinata conform alin. (y) al subparagrafului 4.02 B.D. Banca va comunică Împrumutatului suma compensatiei datorate sau, după cum poate fi cazul, inexistenta vreunei compensaţii. Dacă până la orele 5,00 p.m. (ora Luxemburgului), la data notificării, Împrumutatul nu confirma în scris intenţia sa de a efectua plata anticipat, în condiţiile comunicate de către Banca, notificarea de rambursare anticipata va rămâne fără efect. Cu excepţia cazului anterior menţionat, Împrumutatul va avea obligaţia de a efectua plata în conformitate cu notificarea de rambursare anticipata, împreună cu dobânda cumulată asupra sumei rambursarii anticipate şi cu orice alta suma datorată conform prezentului paragraf 4.02.4.03. – Rambursarea anticipata obligatorieA. Dacă Împrumutatul rambursează anticipat, în mod voluntar, parţial sau integral, orice alt împrumut contractat iniţial pe o perioadă mai mare de 5 ani, Banca poate solicita rambursarea anticipata a unei astfel de părţi din suma împrumutului nerambursat, ca suma rambursata anticipat, datorată pentru suma totală nerambursata a tuturor acelor alte împrumuturi.Banca va adresa Împrumutatului cererea sa, dacă este cazul, în termen de 4 săptămâni de la primirea notificării respective, conform subparagrafului 8.02 a). Orice suma cerută de Banca va fi plătită, împreună cu dobânda cumulată, la data indicată de Banca, data care nu va preceda data rambursarii anticipate a celuilalt împrumut.Rambursarea anticipata a unui împrumut printr-un nou împrumut cu termen de rambursare cel puţin la fel de mare ca şi termenul neexpirat al împrumutului rambursat anticipat nu va fi considerată rambursare anticipata.B. Dacă costul total al Proiectului se va situa semnificativ sub cifra specificată în preambul, Banca poate cere rambursarea anticipata a împrumutului, proporţional cu suma neachitata.4.04. – Prevederi generale privind rambursarea anticipata conform art. 4Rambursarea anticipata va fi efectuată în toate valutele împrumutului, proporţional cu sumele nerambursate respective, exceptându-se cazul în care Împrumutatul poate alege, în locul rambursarii anticipate conform paragrafului 4.02, rambursarea întregii sume în sold dintr-o transa.În cazul unei rambursări anticipate parţiale în toate valutele, pentru fiecare suma rambursata anticipat se va aplica o reducere pro-rata fiecărei rate rămase de rambursat.Acest articol 4 se va aplica fără a prejudicia art. 10. +
Articolul 5Plăţile5.01. – Locul plăţiiFiecare suma platibila de către Împrumutat conform prevederilor prezentului contract va fi plătită în contul respectiv comunicat Împrumutatului şi RAT de către Banca. Banca va indica contul cu cel puţin 15 zile înainte de data scadentei pentru prima plata pe care o va face Împrumutatul şi va comunică orice schimbare a contului cu nu mai puţin de 15 zile înainte de data primei plati la care se aplică modificarea.Aceasta perioada de notificare nu se aplică în cazul plăţilor efectuate în baza art. 10.5.02. – Calculul plăţilor referitoare la o fracţiune din an Orice suma datorată ca dobânda, comision sau în alt mod de către Împrumutat, conform prevederilor prezentului contract, şi calculată pentru orice fracţiune din an va fi calculată pe baza unui an de 360 de zile şi a unei luni de 30 de zile.5.03. – Datele de platăSumele datorate semestrial, conform prevederilor prezentului contract, sunt plătibile Băncii la 15 iunie şi la 15 decembrie ale fiecărui an.Orice plata scadenta într-o zi nelucrătoare va fi platibila în ziua lucrătoare imediat următoare. Zi lucrătoare înseamnă o zi în care băncile sunt deschise pentru tranzacţii în centrul financiar al tarii a carei moneda naţionala este moneda sumei în care se face plata, cu menţiunea ca, în cazul monedei euro, zi lucrătoare înseamnă ziua în care instrucţiunile de creditare sau de transfer în euro se prelucreaza prin sistemul de decontare euro, numit Sistemul de transferuri exprese de sume brute automat în timp real transeuropene (TARGET).Orice alte sume datorate conform prevederilor prezentului contract sunt plătibile în termen de 7 zile lucrătoare de la primirea de către Împrumutat a cererii emise de Banca.O suma datorată de Împrumutat va fi considerată ca plătită în momentul în care aceasta este primită de către Banca. +
Articolul 6Angajamente speciale6.01. – Utilizarea împrumutului şi a altor fonduri RAT, în numele Împrumutatului, va folosi sumele împrumutului şi alte fonduri menţionate în planul de finanţare descris în preambul exclusiv pentru execuţia Proiectului.6.02. – Realizarea ProiectuluiRAT, în numele Împrumutatului, se angajează sa realizeze Proiectul în conformitate cu şi sa îl finalizeze până la data specificată în Descrierea tehnica, asa cum aceasta poate fi modificată din timp în timp cu aprobarea Băncii.6.03. – Costul majorat al ProiectuluiÎn cazul în care costul Proiectului depăşeşte cifra estimată, prezentată la pct. 5 din preambul, Împrumutatul şi/sau RAT vor obţine finanţare pentru a acoperi depăşirea costului fără a apela la Banca, astfel încât să permită RAT sa finalizeze Proiectul în conformitate cu Descrierea tehnica. Planul pentru finanţarea costului suplimentar va fi comunicat Băncii în timp util pentru obţinerea aprobării.6.04. – Procedura de licitaţieRAT se angajează sa achizitioneze bunuri şi servicii şi sa comande lucrări pentru Proiect, în mod adecvat şi satisfăcător pentru Banca, prin licitaţie internationala deschisă participanţilor din toate ţările.6.05. – AsigurareAtâta timp cat împrumutul este nerambursat, RAT va asigura, în mod adecvat, toate lucrările şi proprietăţile care fac obiectul Proiectului, în conformitate cu practica normală pentru lucrări de interes public similare.6.06. – ÎntreţinereaAtâta timp cat împrumutul este nerambursat, RAT se va asigura ca toate proprietăţile ce fac parte din Proiect vor fi întreţinute, reparate, ca li se vor face reparaţii capitale şi ca vor fi reînnoite, după cum va fi necesar, pentru a fi păstrate în buna stare de funcţionare.6.07. – Alocarea fondurilorÎmprumutatul se angajează sa aloce anual suficiente fonduri bugetare şi/sau alte resurse financiare pentru Proiect, în scopul de a asigura contribuţia la planul de finanţare a Proiectului, pentru suma neacoperita de împrumut, şi să permită terminarea la timp a Proiectului, în conformitate cu Descrierea tehnica.6.08. – Auditarea conturilor RAT:a) va păstra toate documentele financiare şi contabile corespunzător standardelor internaţionale acceptate şi satisfăcătoare Băncii; … b) va avea conturile, bugetul şi situaţiile financiare auditate anual în conformitate cu standardele contabile internaţionale; şi … c) va angaja o firma de audit recunoscută pe plan internaţional, care să fi făcut dovada capacităţilor sale de audit în conformitate cu standardele internaţionale şi acceptabile Băncii. … 6.09. – Funcţionarea ProiectuluiAtâta timp cat împrumutul este nerambursat, RAT, dacă Banca nu va fi convenit altfel în scris, îşi va păstra titlul de proprietate şi posesiune asupra activelor care fac parte din Proiect sau, după caz, va înlocui şi reînnoi aceste active şi va menţine Proiectul în funcţionare continua, în conformitate cu scopul sau iniţial.Banca poate să nu îşi dea acordul dacă acţiunea propusă ar prejudicia interesele Băncii în calitate de creditor al Împrumutatului sau dacă ar face ca Proiectul sa devină neeligibil pentru finanţare din partea Băncii.6.10. – Angajamente financiareÎmprumutatul şi RAT se angajează ca RAT, printr-un management eficient şi o politica tarifara adecvată, va menţine un nivel operational adecvat şi o structura financiară, în special, va realiza un nivel al resurselor interne suficient sa acopere într-o proporţie acceptabilă cheltuielile de funcţionare.6.11. – Prevederi privind mediulAtâta timp cat împrumutul este nerambursat, RAT:a) îşi va desfăşura activităţile în conformitate cu legislaţia aplicabilă privind mediul şi cu standardele Uniunii Europene referitoare la protecţia mediului, amendata şi modificată, după caz, va asigura şi va păstra toate autorizaţiile guvernamentale necesare, aplicabile acesteia; … b) va executa toate lucrările de întreţinere şi de reabilitare, precum şi politicile de reducere a impactului asupra mediului, care pot fi necesare în cadrul Proiectului, în conformitate cu o buna practica pentru utilităţi şi cu standardele la care se face referire la alin. a) din acest paragraf; … c) va realiza toate lucrările de întreţinere şi de reabilitare pentru facilităţile Proiectului, care pot fi solicitate de autorităţi competente; … d) va asigura ca nici un material sau substanţa care ar putea avea efecte nocive asupra mediului, cum ar fi haloizii, PCB sau azbestul, nu este folosit în realizarea Proiectului; şi … e) va asigura ca rezerva de carburant utilizata pentru funcţionarea facilităţilor din Proiect este de un tip al cărui conţinut de sulf nu depăşeşte 0,5% greutate (zero virgula cinci procente greutate), măsurat prin ASTM D 129. … 6.12. – ViziteA. Împrumutatul înţelege ca Banca poate fi obligată sa divulge Curţii de Conturi a Comunităţii Europene (denumita în continuare Curtea de Conturi) astfel de documente referitoare la Împrumutat şi la Proiect, atunci când sunt necesare pentru îndeplinirea sarcinilor Curţii de Conturi, în concordanta cu legea Uniunii Europene.B. Împrumutatul va determina RAT să permită persoanelor desemnate de Banca, care pot fi însoţite de reprezentanţi ai Curţii de Conturi, sa viziteze amplasamentele, instalaţiile şi lucrările incluse în Proiect şi să facă acele verificări pe care aceştia le doresc. În acest scop Împrumutatul le va acorda sau se va asigura ca li se va acorda toată asistenţa necesară. Cu ocazia unei astfel de vizite reprezentanţii Curţii de Conturi pot solicita RAT să prezinte documentele care cad sub incidenţa precedentului subparagraf 6.12 A. +
Articolul 7Garanţii7.01. – GaranţiiDacă Împrumutatul va acorda unei terţe părţi vreo garanţie pentru îndeplinirea oricăreia dintre obligaţiile sale privind datoria externa sau orice fel de preferinta ori prioritate în legătură cu acestea, Împrumutatul, dacă Banca va solicita, va furniza Băncii o garanţie echivalenta pentru îndeplinirea obligaţiilor sale în cadrul prezentului contract sau va acorda Băncii o preferinta ori o prioritate echivalenta.Împrumutatul confirma ca, în prezent, nu exista nici o astfel de garanţie, preferinta sau prioritate. +
Articolul 8Informaţii8.01. – Informaţii privind Proiectul RAT:a) se va asigura ca evidentele sale prezintă toate operaţiunile referitoare la finanţarea şi la realizarea Proiectului; şi … b) va transmite Băncii, în limba engleza sau în traducere în limba engleza: … (i) până la 30 iunie 2000 şi, ulterior, semestrial, până la terminarea Proiectului, un raport privind implementarea Proiectului;(îi) la 6 luni după încheierea Proiectului, un raport privind terminarea Proiectului; şi(iii) din timp în timp, orice altfel de documente sau informaţii privind finanţarea, implementarea şi funcţionarea Proiectului, după cum Banca poate solicita în mod rezonabil, aceste rapoarte fiind elaborate şi aprobate de consultantul independent recunoscut pe plan internaţional, menţionat în alin. f) din subparagraful 1.04 A;c) va supune aprobării Băncii, fără întârziere, orice modificare de natura materială în planurile generale, graficul de execuţie, planurile de finanţare sau în programul de cheltuieli ale Proiectului, în legătură cu aspectele făcute cunoscute Băncii înainte de semnarea prezentului contract; … d) va informa Banca în timp util despre orice situaţie care impune consimţământul Băncii, în conformitate cu paragraful 6.09; şi … e) va informa, în general, Banca despre orice fapt sau eveniment cunoscut, care poate prejudicia în mod substanţial ori poate afecta condiţiile executării sau funcţionarii Proiectului. … 8.02. – Informaţii privind ÎmprumutatulÎmprumutatul va informa Banca:a) imediat, despre orice hotărâre luată de el din orice motiv sau despre orice situaţie care îl obliga ori despre orice cerere care i s-a făcut de a rambursa anticipat un împrumut acordat iniţial pentru o perioadă mai mare de 5 ani; … b) imediat, despre orice intenţie din partea sa de a acorda în favoarea unei terţe părţi orice garanţie de dobânda pentru oricare dintre activele sale; sau … c) în general, despre oricare situaţie sau eveniment care ar putea împiedica îndeplinirea oricărei obligaţii a Împrumutatului care decurge din prezentul contract sau care ar prejudicia în mod substanţial ori ar afecta condiţiile executării sau ale funcţionarii Proiectului. … 8.03. – Informaţii privind RATRAT:a) va furniza Băncii, în fiecare an, în termen de o luna de la publicarea lor, raportul anual, bilanţul contabil, contul de profit şi pierderi şi raportul auditorului efectuat în concordanta cu standardele internaţionale de contabilitate; şi … b) va informa Banca: … (i) imediat, în legătură cu orice modificare adusă documentelor sale statutare de baza şi cu orice schimbare a statutului sau legal ori a funcţionarii sale; sau(îi) în general, despre oricare situaţie sau eveniment care ar putea împiedica îndeplinirea oricăreia dintre obligaţiile sale, asumate în cadrul prezentului contract. +
Articolul 9Speze şi cheltuieli9.01.- Impozite, taxe şi comisioaneÎmprumutatul şi/sau RAT va plati toate impozitele, taxele, comisioanele şi alte impuneri de orice natura, inclusiv taxe de timbru şi taxe de înregistrare, aferente semnării ori implementarii prezentului contract sau oricărui document legat de acesta şi aferent acordării oricărei garanţii pentru împrumut.Împrumutatul va plati integral capitalul, dobânda, comisioanele şi alte sume datorate în baza prezentului contract, brut, fără deducerea vreunei impuneri naţionale sau locale de orice fel, cu condiţia ca, dacă Împrumutatul este obligat prin lege să facă orice astfel de deducere, acesta sa majoreze suma de plată către Banca, astfel încât, după deducere, suma neta primită de Banca să fie echivalenta cu suma datorată.9.02. – Alte spezeÎmprumutatul va suporta orice costuri profesionale, bancare, de transfer sau de schimb valutar, ocazionate Băncii de semnarea sau de implementarea prezentului contract ori a documentelor legate de acesta şi de acordarea oricărei garanţii pentru împrumut. +
Articolul 10Rambursarea anticipata datorată unui caz de culpa 10.01. – Dreptul de a solicita rambursarea anticipataÎmprumutatul va rambursa împrumutul sau orice parte a acestuia, imediat, pe baza cererii făcute în acest sens de către Banca:A. imediat:a) dacă vreo informaţie materială sau document remis Băncii de către ori în numele Împrumutatului sau RAT, în legătură cu negocierea acestui contract ori în timpul cat acesta este în vigoare, se dovedeşte a fi fost incorect în orice detaliu de natura materială; … b) dacă Împrumutatul nu rambursează la data scadentei orice parte din împrumut, din dobânda la acesta sau nu efectuează orice alta plata către Banca, după cum este prevăzut în prezentul contract; … c) dacă, ca urmare a oricărei neindepliniri în legătură cu acesta, Împrumutatului sau RAT i se cere sa ramburseze anticipat un împrumut acordat iniţial pentru un termen mai mare de 5 ani; … d) dacă survine vreun eveniment sau o situaţie care este posibil sa pericliteze îndeplinirea obligaţiilor de plată care decurg din împrumut ori sa afecteze negativ orice garanţie acordată pentru acesta; … e) dacă vreo obligaţie asumată de Împrumutat şi la care se face referire la pct. 8 şi 9 din preambul încetează să fie îndeplinită cu privire la orice împrumut acordat oricărui Împrumutat din România din resursele Băncii sau ale Uniunii Europene; … f) dacă Împrumutatul sau RAT nu îşi vor îndeplini orice obligaţie cu privire la orice alt împrumut acordat de Banca din resursele Băncii sau ale Uniunii Europene; sau … g) (i) dacă un executor intră în posesia oricărei părţi a activelor RAT sau dacă un creditor, lichidator ori administrator este desemnat pentru orice parte a acestora; sau … (îi) dacă orice pericol, executare, sechestru sau alt proces este perceput ori aplicat asupra proprietăţii RAT;B. la expirarea unei perioade de timp rezonabile, specificată de Banca într-o comunicare către Împrumutat, fără ca problema sa fi fost remediata în mod satisfăcător pentru Banca:a) dacă Împrumutatul sau RAT nu îndeplineşte o obligaţie care rezultă din prezentul contract, alta decât cea menţionată în subparagraful 10.01 A alin. b); sau … b) dacă vreun fapt esenţial prevăzut în preambul se modifica sau se dovedeşte a fi eronat şi dacă modificarea sau eroarea fie prejudiciază interesul Băncii, ca împrumutător al Împrumutatului, fie afectează negativ implementarea sau funcţionarea Proiectului. … 10.02. – Alte drepturi legaleParagraful 10.01 nu va limita nici un alt drept legal al Băncii de a solicita rambursarea anticipata a împrumutului.10.03. – DauneÎn cazul solicitării rambursarii anticipate conform paragrafului 10.01, Împrumutatul va plati Băncii o sumă calculată la data la care s-a făcut solicitarea, oricare este mai mare dintre:a) totalul calculat conform prevederilor subparagrafului 4.02 A asupra sumei care a devenit scadenta şi platibila şi cu efect de la data scadentei specificată în notificarea Băncii privind cererea; şi … b) totalul calculat la o rata anuală de 0,25% de la data solicitării până la data la care fiecare rata de rambursare a sumei solicitate ar fi fost rambursabila, dacă n-ar fi fost facuta solicitarea. … 10.04. – NederogariNici o nerespectare sau întârziere din partea Băncii, în exercitarea oricăruia dintre drepturile sale conform acestui art. 10, nu va fi considerată ca o renunţare la un astfel de drept.10.05. – Utilizarea sumelor primiteSumele primite ca urmare a unei cereri formulate conform art. 10 vor fi utilizate, în primul rând, pentru plata daunelor, comisioanelor şi a dobânzii, în aceasta ordine, şi, în al doilea rând, pentru reducerea ratelor nerambursate în ordinea inversa a scadentei. Acestea se vor aplica între transe, după cum va considera Banca.ART.11Legea şi jurisdicţia11.01. – LegeaPrezentul contract, precum şi întocmirea, interpretarea şi validitatea lui vor fi guvernate de legea franceza.Locul încheierii prezentului contract este sediul central al Băncii.11.02. – JurisdicţiaToate litigiile privind prezentul contract vor fi supuse Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene (denumita în continuare Curtea).Părţile la prezentul contract renunţa, prin prezentul, la orice imunitate sau drept de a obiecta faţă de jurisdicţia Curţii.O decizie a Curţii, emisă conform acestui paragraf 11.02, va fi definitivă şi obligatorie pentru părţi, fără restrictie sau rezerva.11.03. – Dovada sumelor datorateÎn orice acţiune juridică care decurge din prezentul contract, certificarea de către Banca a oricărei sume datorate Băncii, potrivit prezentului contract, va constitui dovada prima facie a unei astfel de sume. +
Articolul 12Clauze finale12.01. – NotificăriNotificările şi alte comunicări transmise în legătură cu prezentul contract vor fi trimise la adresele acestora menţionate la pct. (1) de mai jos, cu excepţia notificărilor către Împrumutat şi RAT în legătură cu litigiile în curs sau în declansare, care vor fi trimise la adresele specificate la pct. (2) de mai jos, unde Împrumutatul şi RAT au domiciliul: – pentru Banca: (1) 100 Boulevard Konrad Adenauer L-2950 Luxembourg-Kirchberg; – pentru Împrumutat: (2) Str. Apolodor nr. 17, sectorul 5, RO-70060, Bucureşti, România; (3) Misiunea României la Comunitatea Europeană 107, rue Gabrielle, B-1180 Bruxelles; – pentru RAT: (1) Bd 21 Decembrie nr. 79, RO-3400, Cluj-Napoca, România; (2) Misiunea României la Comunitatea Europeană 107, rue Gabrielle, B-1180 Bruxelles.Fiecare parte poate să comunice celeilalte părţi schimbarea adresei sale, menţionată mai sus, cu condiţia ca adresele de la pct. (2) de mai sus pot fi schimbate numai cu alta adresa din cadrul Uniunii Europene.12.02. – Forma notificăriiNotificările şi alte comunicări pentru care sunt menţionate, în prezentul contract, perioade fixe sau care fixează ele însele perioade obligatorii pentru destinatar, vor fi transmise personal, prin scrisoare recomandată, telegrama, telex sau prin orice alte mijloace de transmitere care fac posibila dovada primirii de către destinatar. Data înregistrării sau, după caz, data declarata a primirii documentului transmis va fi concludenta pentru determinarea unei perioade.12.03. – Preambul şi anexePreambulul şi următoarele anexe fac parte din prezentul contract: – Anexa A: Descrierea tehnica – Anexa B: Graficul de amortizare. Următoarele anexe sunt ataşate la prezentul contract: – Anexa I: Împuternicirea pentru semnare din partea Împrumutatului – Anexa II: Împuternicirea pentru semnare din partea RAT.Ca urmare, părţile prezente au convenit ca acest contract să fie semnat în 4 exemplare originale în limba engleza, fiecare pagina a fost parafată în numele Împrumutatului de doamna Rodica Gabriela Lupsa, insarcinatul cu afaceri ad-interim al României în Luxemburg, în numele Băncii de domnul Robert Wagener, consilier-şef, şi în numele RAT de domnul Emil Miron, director general.Semnat pentru şi în numeleRomâniei,Rodica Gabriela LupsaSemnat pentru şi în numeleBăncii Europene de Investiţii,Alessandro Morbilli Manfred KnetschSemnat pentru şi în numele Regiei Autonomede Termoficare Cluj-Napoca,Emil MironBucureşti, 20 august 1999.Luxemburg, 18 august 1999. +
Anexa ADESCRIEREA TEHNICARomânia – Proiectul de reabilitare a sistemului de termoficare Cluj-NapocaProiectul se referă la studiile pregătitoare, la construirea şi furnizarea de bunuri şi servicii, la punerea în funcţiune şi la realizarea anumitor planuri cu privire la reabilitarea sistemului de termoficare existent în oraşul Cluj-Napoca. Proiectul cuprinde, în special, următoarele componente:1. modernizarea a 3 centrale de cartier din zona centrala a oraşului, cuprinzând instalarea a 3 cazane noi alimentate cu gaze naturale şi cu combustibil lichid (capacitatea totală instalata a cazanelor noi este de 9,6 Mwt/h, inlocuind cazanele vechi cu o capacitate de 14,4 Mwt/h);2. reglarea şi controlul automat la 25 de puncte termice (capacitatea totală instalata a punctelor termice este de 187 Mwt/h);3. modernizarea centralei termice de cartier Grădini-Manastur, cuprinzând instalarea a 3 cazane noi alimentate cu gaze naturale şi cu combustibil lichid (capacitatea totală instalata a cazanelor vechi şi noi este de 7,0 Mwt/h) şi înlocuirea a 907 m de reţea termica de distribuţie;4. modernizarea unei centrale termice de cartier din Gheorgheni, cuprinzând instalarea a 3 cazane noi alimentate cu gaze naturale şi cu combustibil lichid (capacitatea totală instalata a noilor cazane este de 5,2 Mwt/h, inlocuind vechile cazane cu o capacitate de 3,0 Mwt/h) şi înlocuirea a 720 m de reţea termica de distribuţie;5. reabilitarea sistemului de distribuţie a energiei termice în 14 zone ale oraşului, cuprinzând instalarea a 12 km de conducte noi şi instalarea a 500 de contoare de energie termica;6. instalarea a 60 de baterii statice de condensator, cu o capacitate totală de aproximativ 1.470 kVAR, în 60 de centrale şi puncte termice.Proiectul cuprinde toate lucrările de construcţii civile necesare, măsuri de siguranţă şi de protecţie contra incendiilor, sisteme electrice, de control şi de monitorizare. Combustibilul lichid va fi utilizat în cazane ca alternativa şi va avea un conţinut de sulf mai mic de 0,25% din unitatea de greutate.Costul investiţiei de capital al Proiectului, împărţit în moneda locală şi străină, pe articole, a fost estimat după cum urmează: ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Nr. Componenta Cheltuieli locale Cheltuieli externe Total crt. Proiectului – milioane euro*) – – milioane euro*) – – milioane euro*) – ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. Proiectare, inginerie, supervizare 0,39 0,17 0,56 2. Lucrări şi echipament: 2a. Reabilitarea a 3 centrale termice 0,29 0,45 0,74 2b. Control şi reglare la 25 puncte termice 0,14 0,21 0,35 2c. Reabilitarea unei centrale termice 0,19 0,30 0,49 2d. Reabilitarea unei centrale termice 0,21 0,26 0,47 2e. Reabilitarea a 14 sisteme de conducte locale 1,62 1,97 3,59 2f. Echipament de compensare a fazei 0,03 0,04 0,07 3. Cheltuieli tehnice neprevăzute 0,63 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── TOTAL COSTURI DIRECTE: 6,90 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 4. Cheltuieli neprevăzute datorate preţurilor 0,38 5. Dobânda pe perioada construcţiei 0,00 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── TOTAL COSTURI DIRECTE: 7,28 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Notă …
*) 1 euro = 12.814 lei (1 ianuarie 1999)NOTĂ:(i) Proiectarea va reduce impactul asupra mediului; materialele sau substantele care ar putea avea efecte adverse asupra mediului, ca haloni, PCB sau azbest, nu vor fi utilizate.(îi) Piesele de schimb recomandate sunt incluse.Punerea în funcţiune a tuturor componentelor Proiectului este planificata sa fie terminată până la data de 31 decembrie 2002. +
Anexa BGRAFICUL DE AMORTIZARERomânia – Proiectul de reabilitare a sistemului de termoficare Cluj-Napoca ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── Sume de rambursat, exprimate Data scadenta ca procent din împrumut, a ratei asa cum este definit la paragraful 2.01 ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── 1. 15 decembrie 2004 3,33% 2. 15 iunie 2005 3,33% 3. 15 decembrie 2005 3,33% 4. 15 iunie 2006 3,33% 5. 15 decembrie 2006 3,33% 6. 15 iunie 2007 3,33% 7. 15 decembrie 2007 3,33% 8. 15 iunie 2008 3,33% 9. 15 decembrie 2008 3,33% 10. 15 iunie 2009 3,33% 11. 15 decembrie 2009 3,33% 12. 15 iunie 2010 3,33% 13. 15 decembrie 2010 3,33% 14. 15 iunie 2011 3,33% 15. 15 decembrie 2011 3,33% 16. 15 iunie 2012 3,33% 17. 15 decembrie 2012 3,33% 18. 15 iunie 2013 3,33% 19. 15 decembrie 2013 3,33% 20. 15 iunie 2014 3,33% 21. 15 decembrie 2014 3,33% 22. 15 iunie 2015 3,33% 23. 15 decembrie 2015 3,33% 24. 15 iunie 2016 3,33% 25. 15 decembrie 2016 3,33% 26. 15 iunie 2017 3,33% 27. 15 decembrie 2017 3,33% 28. 15 iunie 2018 3,33% 29. 15 decembrie 2018 3,33% 30. 15 iunie 2019 3,43% ────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ––––