ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 99 din 16 noiembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1042 din 16 noiembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORD DE URGENTA 53 23/05/2024
ActulACTUALIZEAZA PEORD DE URGENTA 99 16/11/2023
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ART. 1REFERIT DECOMUNICAT 04/11/2024
ART. 1REFERIT DEORD DE URGENTA 53 23/05/2024





Ținând cont de faptul că deficitul bugetar al bugetului general consolidat la sfârșitul lunii septembrie 2023 era de 3,56% din PIB, respectiv suma de 56,63 mld lei, în timp ce angajamentul asumat pentru deficitul bugetar față de Comisia Europeană este de 4,4% din PIB până la sfârșitul anului 2023, iar în aceste condiții sunt necesare măsuri suplimentare pentru a reduce cheltuielile publice, a gestiona eficient fondurile publice alocate pentru finanțarea unor categorii de servicii publice, dar și de a încasa venituri suplimentare la buget rezultate din implementarea unor proiecte de digitalizare și modernizare, combaterea evaziunii fiscale, dar și din aplicarea de măsuri pentru combaterea infracționalității economico-financiare,deoarece există o categorie de drepturi salariale pentru personalul din autoritățile/instituțiile publice care au fost stabilite prin acte administrative emise de ordonatorii de credite, fără a exista un cadru legal stabilit în mod expres prin acte normative la nivel de lege sau ordonanță de urgență, iar prin aceasta au fost înregistrate în situațiile financiare datorii față de personal care sunt încadrate în categoria arieratelor, respectiv a plăților restante și prin aceasta sunt generate blocaje în activitatea entităților publice, întrucât nu pot asigura plăți pentru titlul 20 „Bunuri și servicii“, precum și pentru titlul 70 „Cheltuieli de capital“, deoarece autoritățile/instituțiile publice au înregistrate arierate fără a exista o bază legală în acest sens,ținând cont de faptul că în lipsa reglementărilor specifice pentru aceste categorii de cheltuieli se pot crea blocaje în funcționarea unor instituții importante ale statului român, dar și de faptul că aceste categorii de cheltuieli au caracter excepțional, nu sunt reglementate prin acte normative specifice și pot genera serioase probleme în finanțarea cheltuielilor curente ale statului român, ținând cont de volumul mare de cheltuieli pe care acestea le reprezintă, inclusiv prin înregistrarea de arierate la bugetul public fără o bază legală existentă în acest sens,în considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1(1)Instituțiile publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare, nu raportează în categoria arierate, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 3^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 4^1 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, eventualele drepturi de natură salarială, stabilite prin acte administrative emise de către conducătorii acestora, suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică în vigoare, precum și contribuțiile aferente acestora, sumele respective raportându-se în categoria plăți restante.(2)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, conducătorii autorităților/instituțiilor publice care au calitatea de ordonator de credite, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, nu mai pot emite acte administrative prin care să stabilească drepturi salariale sau de natură salarială suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică în vigoare și nici referitoare la înlăturarea unor cauze de discriminare în sistemul de salarizare sau alte situații similare, cu excepția situației în care prin hotărâre judecătorească sau prin acte normative cu putere de lege se dispune în acest sens.(la 24-05-2024,
Alineatul (2) , Articolul 1 a fost modificat de Punctul 1. , Articolul VI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 53 din 23 mai 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 24 mai 2024
)
(2^1)Drepturile în bani sau în natură stabilite prin contractele colective de muncă încheiate de autoritățile/instituțiile publice care au calitatea de ordonator de credite, astfel cum sunt acestea definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, altele decât drepturile salariale sau de natură salarială stabilite prin legi speciale, nu pot fi cuprinse și negociate în contractele colective de muncă încheiate conform legii, iar autoritățile/instituțiile publice nu le pot plăti din fondurile publice fără bază legală specifică fiecărei categorii de drept acordat prin contractul colectiv de muncă.(la 24-05-2024,
Articolul 1 a fost completat de Punctul 2. , Articolul VI din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 53 din 23 mai 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 484 din 24 mai 2024
)
(3)Actele administrative emise cu încălcarea prevederilor alin. (2) sunt lovite de nulitate absolută și nu produc efecte juridice.
 + 
Articolul 2Eventualele provizioane înregistrate în contabilitate de instituțiile publice, indiferent de modalitatea de organizare și finanțare, pentru categoriile de datorii față de personal, reprezentând drepturi de natură salarială, stabilite prin acte administrative emise de către conducătorii acestora, suplimentare față de cele stabilite prin legislația specifică în vigoare, precum și contribuțiile aferente acestora, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se pot anula. + 
Articolul 3Formularul „Plăți restante și situația numărului de posturi“, prevăzut în Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 517/2016 pentru aprobarea de proceduri aferente unor module care fac parte din procedura de funcționare a sistemului național de raportare – Forexebug, cu modificările și completările ulterioare, anexă la situațiile financiare aferente lunii octombrie 2023, se redepune de către instituțiile publice care aplică prevederile art. 1. + 
Articolul 4În aplicarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, ministrul finanțelor emite norme metodologice aprobate prin ordin.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 16 noiembrie 2023.Nr. 99.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x