ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 97 din 9 noiembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 27/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1027 din 10 noiembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulCONTINE PEPLAN 09/11/2023
ActulREFERIRE LAPLAN 09/11/2023
ActulREFERIRE LAHOTARARE 436 21/06/2018
ActulREFERIRE LAMETODOLOGIE 21/06/2018
ActulREFERIRE LAHOTARARE 406 31/05/2017
ActulREFERIRE LALEGE 88 28/04/2017
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 31/05/2017
ActulREFERIRE LAOG 18 24/08/2016
ActulREFERIRE LAOG 18 24/08/2016 ART. 5
ActulREFERIRE LADECIZIE 802 19/05/2009
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1APROBA PEPLAN 09/11/2023
ART. 2REFERIRE LALEGE 88 28/04/2017
ART. 2REFERIRE LAOG 18 24/08/2016 ART. 2
ART. 3REFERIRE LAHOTARARE 406 31/05/2017
ART. 3REFERIRE LALEGE 88 28/04/2017
ART. 3REFERIRE LAREGULAMENT 31/05/2017 ART. 5
ART. 3REFERIRE LAOG 18 24/08/2016 ART. 13
ART. 4REFERIRE LALEGE 88 28/04/2017
ART. 6REFERIRE LAHOTARARE 406 31/05/2017
ART. 6REFERIRE LAREGULAMENT 31/05/2017
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DELEGE 152 24/05/2024
ActulREFERIT DELEGE 152 24/05/2024
ActulREFERIT DEDECRET 893 24/05/2024
ActulREFERIT DESTRATEGIE 25/09/2024
ActulREFERIT DEPLAN 09/11/2023





Având în vedere faptul că, în calitatea sa de stat membru al Uniunii Europene, României îi revine obligația implementării Directivei 2014/89/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 23 iulie 2014 de stabilire a unui cadru pentru amenajarea spațiului maritim, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 257/135 din 28 august 2014, având ca termen de conformare în ceea ce privește intrarea în vigoare a Planului de amenajare a spațiului maritim data de 31 martie 2021, potrivit art. 15 din directivă,constatând că România se numără printre statele membre ale Uniunii Europene (UE) care au transpus integral Directiva 2014/89/UE odată cu intrarea în vigoare a Ordonanței Guvernului nr. 18/2016 privind amenajarea spațiului maritim, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 88/2017, cu modificările ulterioare, a Hotărârii Guvernului nr. 406/2017 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Comitetului de amenajare a spațiului maritim, cu modificările ulterioare, și a Hotărârii Guvernului nr. 436/2018 privind aprobarea Metodologiei de elaborare a planului de amenajare a spațiului maritim,în considerarea faptului că în data de 19 aprilie 2023 Comisia Europeană a emis avizul motivat în Cauza 2021/2.224 – procedură de infringement referitoare la neîndeplinirea de către România a obligațiilor care îi revin în temeiul articolului 8 alineatul (1), al articolului 15 alineatul (3) și al articolului 14 alineatul (1) din Directiva 2014/89/UE, având ca termen de conformare data de 19 septembrie 2023, reproșând astfel României faptul că până la data de 31 martie 2021 nu a elaborat Planul de amenajare a spațiului maritim și nu a transmis copii ale acestuia Comisiei și celorlalte state membre interesate,având în vedere consecințele încălcării obligațiilor care le revin statelor membre în temeiul tratatelor, respectiv prevederile art. 258-260 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, și ținând cont de impactul bugetar negativ al sumei forfetare sau al penalității cu titlu cominatoriu care urmează a fi plătite de România în situația în care Curtea de Justiție a Uniunii Europene constată încălcarea acestor obligații,luând în considerare faptul că, prin Decizia nr. 802/2009, Curtea Constituțională stabilește că emiterea unei ordonanțe de urgență pentru punerea de acord a legislației naționale cu cea comunitară în situația în care este iminentă declanșarea procedurii de infringement în fața Curții de Justiție a Comunităților Europene este pe deplin constituțională,apreciem că toate acestea constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu mai poate fi amânată, în sensul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată. Datorită amplorii fenomenului și a consecințelor negative anterior prezentate asupra interesului public general, considerăm că o eventuală legiferare pe altă cale decât delegarea legislativă, chiar în procedură de urgență, nu ar fi de natură să înlăture de îndată aceste consecințe negative care continuă să se producă.În considerarea faptului că aceste elemente vizează un interes public și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri urgente pe calea ordonanței de urgență.Având în vedere prevederile art. 5 din Ordonanța Guvernului nr. 18/2016, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 88/2017, cu modificările ulterioare,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1Se aprobă Planul de amenajare a spațiului maritim, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 2În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)planul de amenajare a spațiului maritim – documentul de planificare strategică definit conform prevederilor art. 2 lit. d) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2016 privind amenajarea spațiului maritim, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 88/2017, cu modificările ulterioare;b)conflicte ale utilizărilor și perimetrelor – suprapunerea utilizărilor și a perimetrelor destinate utilizărilor în apele marine care are un impact negativ asupra a cel puțin o utilizare existentă sau propusă;c)sinergii ale utilizărilor și perimetrelor – suprapunerea utilizărilor și a perimetrelor destinate utilizărilor în apele marine care are un impact pozitiv sau neutru asupra tuturor utilizărilor existente și propuse;d)zone exclusive – perimetre stabilite pentru utilizări prevăzute prin reglementări speciale;e)zone susceptibile pentru dezvoltare – perimetre cu potențial de dezvoltare, dar care necesită atenție și în care este necesară protejarea activităților și infrastructurii existente;f)zone propice – perimetre care pot fi avute în vedere pentru dezvoltarea anumitor activități în viitor, în funcție de evoluția noilor tehnologii. + 
Articolul 3(1)Instituțiile prevăzute la art. 13 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 18/2016, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 88/2017, cu modificările ulterioare, elaborează periodic, din trei în trei ani de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, raportul sectorial de monitorizare a planului, conform domeniilor de competență ale acestora, cuprinzând inclusiv datele actualizate aferente indicatorilor prevăzuți în Planul de amenajare a spațiului maritim.(2)Rapoartele prevăzute la alin. (1) se transmit secretariatului Comitetului de amenajare a spațiului maritim.(3)În termen de 6 luni de la data primirii rapoartelor prevăzute la alin. (1), secretariatul Comitetului de amenajare a spațiului maritim, pe baza rapoartelor sectoriale de monitorizare, elaborează raportul de monitorizare a Planului de amenajare a spațiului maritim.(4)Raportul de monitorizare a Planului de amenajare a spațiului maritim, întocmit conform prevederilor art. 5 din Regulamentul privind organizarea și funcționarea Comitetului de amenajare a spațiului maritim, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 406/2017, cu modificările ulterioare, se prezintă în ședință de Guvern de către ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.
 + 
Articolul 4Planul de amenajare a spațiului maritim se revizuiește ori de câte ori Comitetul de amenajare a spațiului maritim hotărăște că se produc modificări substanțiale ale utilizărilor sau ale perimetrelor destinate utilizărilor din apele marine, conform raportului de monitorizare, dar cel puțin o dată la 10 ani, potrivit prevederilor art. 5 din Ordonanța Guvernului nr. 18/2016, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 88/2017, cu modificările ulterioare. + 
Articolul 5(1)Toate autoritățile administrației publice sau operatorii economici care propun noi utilizări sau perimetre noi destinate unor utilizări în apele marine notifică Comitetul de amenajare a spațiului maritim, prin intermediul autorității administrației publice centrale care gestionează domeniul aferent activității/utilizării respective, anterior derulării procedurilor prevăzute de legislația în vigoare pentru aprobarea/autorizarea/licențierea respectivelor activități/ proiecte.(2)Notificarea prevăzută la alin. (1) va cuprinde informații cu privire la utilizările propuse, inclusiv impactul acestora asupra celorlalte utilizări existente, precum și informații geospațiale privind perimetrele afectate, respectiv coordonate sub formă de vector în format digital cu referință geografică.(3)Autoritatea administrației publice centrale responsabilă de notificarea Comitetului de amenajare a spațiului maritim pune la dispoziție acestuia orice alte informații sau documente relevante necesare solicitate prin intermediul secretariatului Comitetului. + 
Articolul 6(1)Pe baza notificării prevăzute la art. 5 alin. (1) și a informațiilor și documentelor prevăzute la art. 5 alin. (2) și (3), Comitetul de amenajare a spațiului maritim emite, în termen de 3 luni de la primirea acestora, un punct de vedere consultativ cu privire la posibilele conflicte sau sinergii ale utilizărilor și perimetrelor propuse care nu sunt cuprinse în plan și care vizează:a)zonele exclusive;b)zonele susceptibile pentru dezvoltare;c)zonele propice numai în cazul în care se propun suprapuneri cu utilizările existente.(2)În cazul în care, în baza notificării prevăzute la art. 5 alin. (1) și a informațiilor și documentelor prevăzute la art. 5 alin. (2) și (3), Comitetul de amenajare a spațiului maritim constată, în termen de 30 de zile de la primirea acestora, că utilizările propuse vizează zonele propice și nu există suprapuneri cu perimetrele sau utilizările existente, se consemnează în procesul-verbal al ședinței, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 406/2017, cu modificările ulterioare, și nu este necesară emiterea punctului de vedere prevăzut la alin. (1).(3)Punctul de vedere emis de Comitetul de amenajare a spațiului maritim potrivit alin. (1), precum și procesul-verbal prevăzut la alin. (2) se aduc la cunoștință publicului interesat prin intermediul autorității publice de la nivel central care gestionează domeniul aferent activității/utilizării respective și prin publicare pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în termen de 5 zile lucrătoare de la data semnării procesului-verbal al ședinței Comitetului, potrivit Regulamentului privind organizarea și funcționarea Comitetului de amenajare a spațiului maritim, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 406/2017, cu modificările ulterioare.
 + 
Articolul 7(1)Utilizările propuse ulterior intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență sau perimetrele corespunzătoare acestora se vor aproba/autoriza/licenția în condițiile legislației în vigoare, indiferent dacă acestea sunt sau nu identificate în Planul de amenajarea a spațiului maritim.(2)Ulterior aprobării/autorizării/licențierii în condițiile legii, utilizările propuse vor fi identificate spațial și temporal în Planul de amenajare a spațiului maritim.(3)În termen de 60 de zile de la data aprobării/ autorizării/licențierii utilizării perimetrului în conformitate cu legislația în vigoare, autoritatea administrației publice centrale care notifică Comitetul de amenajare a spațiului maritim, potrivit art. 5 alin. (1), transmite secretariatului Comitetului toate datele și informațiile necesare identificării spațiale și temporale în Planul de amenajare a spațiului maritim.(4)Secretariatul Comitetului de amenajare a spațiului maritim colectează, centralizează și actualizează informațiile geospațiale și datele privind indicatorii propuși pentru monitorizarea Planului de amenajare a spațiului maritim, pe baza informațiilor prevăzute la alin. (3), transmise de către autoritatea administrației publice centrale care gestionează domeniul aferent activității/utilizării respective.(5)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației publică pe pagina sa de internet harta cuprinzând utilizările și perimetrele prevăzute în Planul de amenajare a spațiului maritim, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Romeo Simionescu,
secretar de stat
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan Veștea
p. Ministrul transporturilor și infrastructurii
Ionuț-Cristian Săvoiu,
secretar de stat
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul apărării naționale,
Angel Tîlvăr
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
Ministrul culturii,
Raluca Turcan
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul afacerilor externe,
Luminița-Teodora Odobescu
București, 9 noiembrie 2023.Nr. 97. + 
ANEXĂPLANde amenajare a spațiului maritim

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x