Având în vedere dispozițiile art. XII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum și pentru modificarea art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 191/2022 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, până la data de 30 iunie 2024, concursurile pentru ocuparea funcțiilor publice specifice care beneficiază de statute speciale, vacante și de execuție temporar vacante din cadrul autorităților și instituțiilor publice prevăzute la art. 369 lit. a) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se organizează și se desfășoară cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. VII alin. (3)-(41) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2023.Ținând cont de prevederile art. 8 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2011 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 198/2012, cu modificările și completările ulterioare, inspectorii sociali sunt funcționari publici, în cadrul funcțiilor publice specifice cu statut special.În considerarea faptului că Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială are în subordine agenții pentru plăți și inspecție socială județene și a municipiului București organizate ca servicii publice deconcentrate cu personalitate juridică,ținând cont de faptul că Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială aplică politicile și strategiile din domeniul sistemului național de asistență socială elaborate de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, unul din obiectivele generale în domeniul asistenței sociale stabilit prin actele normative vizând asigurarea unei activități riguroase de control și inspecție a aplicării măsurilor legale privind activitățile de stabilire și acordare a beneficiilor de asistență socială și de furnizare a serviciilor sociale în vederea reducerii erorii și fraudei în sistemul de asistență socială, îndeplinirea acestor atribuții realizându-se prin intermediul inspectorilor sociali, luând în considerare prevederile art. 3 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2016 pentru aprobarea Statutului special al funcției publice specifice de inspector social și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată prin Legea nr. 16/2018, cu modificările și completările ulterioare, potrivit căruia „funcția de inspector social face parte din categoria funcțiilor publice specifice cu statut special și cuprinde ansamblul atribuțiilor și responsabilităților specifice misiunii de inspecție, respectiv control, evaluare, monitorizare, precum și activității de investigare socială în domeniul protecției sociale, conform prevederilor legale“,având în vedere prevederile art. 3 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2016, aprobată prin Legea nr. 16/2018, cu modificările și completările ulterioare, funcția publică specifică de inspector social este echivalată cu funcția publică generală de inspector, iar condițiile minime de vechime în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice specifice de inspector social sunt cele prevăzute la art. 393, respectiv la art. 468 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare faptul că statutul special reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2016, aprobată prin Legea nr. 16/2018, cu modificările și completările ulterioare, cuprinde drepturi, îndatoriri și incompatibilități specifice ale inspectorilor sociali, prin acest statut nefiind stabilite condiții specifice de ocupare a posturilor vacante aferente acestor funcții publice,ținând seama de prevederile art. 15 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2016, aprobată prin Legea nr. 16/2018, cu modificările și completările ulterioare, potrivit căruia „reglementările prezentei ordonanțe de urgență se completează cu celelalte dispoziții prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, cu dispozițiile Legii nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, cu prevederile actelor normative care reglementează funcția publică“,în considerarea faptului că Inspecția Muncii este organizată și funcționează în baza Legii nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii, republicată, cu modificările ulterioare, și a Hotărârii Guvernului nr. 488/2017 privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a Inspecției Muncii, cu modificările ulterioare, iar reglementări privind funcția publică specifică de inspector de muncă sunt prevăzute în Legea nr. 337/2018 privind statutul inspectorului de muncă și potrivit art. 2 din Legea nr. 108/1999, „Inspecția Muncii are în subordine inspectoratele teritoriale de muncă, instituții cu personalitate juridică, care se organizează în fiecare județ și în municipiul București“,ținând seama de faptul că la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 108/1999, republicată, cu modificările ulterioare, se prevede că inspectorii de muncă sunt funcționari publici, în cadrul funcțiilor publice specifice cu statut special, iar art. 3 din Legea nr. 337/2018 menționează că „inspectorul de muncă exercită prerogativele funcției urmărind asigurarea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă, al securității și sănătății în muncă și al supravegherii pieței prin luarea măsurilor prevăzute de lege, în principal pentru combaterea muncii nedeclarate, prevenirea accidentelor de muncă și bolilor profesionale, restricționarea comercializării produselor neconforme, precum și pentru prevenirea și combaterea discriminării pe piața muncii“,ținând seama de faptul că funcțiile de inspector general de stat, inspector general de stat adjunct, inspector-șef și inspector-șef adjunct, precum și funcționarii publici de conducere ai direcțiilor/serviciilor cu atribuții de control și de evidență a relațiilor de muncă sunt funcții publice de conducere specifice și au calitatea de inspector de muncă, astfel cum precizează art. 10 alin. (5), art. 11 alin. (4) și art. 12 alin. (5) din Legea nr. 108/1999, republicată, cu modificările ulterioare,având în vedere prevederile din anexa nr. 1 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 138/2021 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 156/2022, precum și prevederile art. 392 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, funcțiile publice specifice de execuție de inspector de muncă sunt echivalate cu funcții generale de execuție de clasa I și funcțiile publice de conducere la nivel central, de inspector general de stat, respectiv de inspector general de stat adjunct, sunt echivalate cu funcțiile publice de conducere de director general, respectiv de director general adjunct, iar la nivel teritorial funcțiile publice de conducere de inspector-șef și inspector-șef adjunct sunt echivalate cu funcțiile publice de director executiv, respectiv director executiv adjunct,luând în considerare faptul că anexa nr. 10 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, reglementează normele privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici din cadrul autorităților și instituțiilor publice în cadrul cărora sunt stabilite funcțiile publice prevăzute la art. 385 alin. (1) și (2) din același act normativ, cu excepția celor care beneficiază de statute speciale,în considerarea prevederilor art. XII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2023, potrivit cărora, până la data de 30 iunie 2024, autoritățile și instituțiile publice în cadrul cărora sunt stabilite funcții publice specifice care beneficiază de statute speciale au obligația de a reglementa prin lege modalitatea de recrutare pentru ocuparea acestora, este necesară reglementarea unor norme detaliate care să permită organizarea și desfășurarea concursului de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice specifice cu statut special vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social din cadrul instituțiilor publice aflate în subordinea Ministerului Muncii și Solidarității Sociale.Luând în considerare faptul că de la data de 1 iulie 2024 nu va mai exista cadrul legal de ocupare prin recrutare pentru funcțiile publice de execuție de inspector de muncă și de inspector social și pentru funcțiile publice de conducere din cadrul Inspecției Muncii și al inspectoratelor teritoriale de muncă, ce au calitatea de inspector de muncă, ceea ce ar conduce la imposibilitatea ocupării posturilor vacante, deficitul de personal afectând buna desfășurare a activității Inspecției Muncii și a Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială și a aplicării politicilor și strategiilor din domeniile proprii de competență, în principal:a)activitatea de control efectuată de Inspecția Muncii cu privire la aplicarea prevederilor legale în domeniile relațiilor de muncă, securității și sănătății în muncă și supravegherii pieței, în special în ceea ce privește aplicarea reglementărilor legale cu privire la încheierea, executarea, modificarea, suspendarea și încetarea contractelor individuale de muncă, detașarea în cadrul prestării de servicii transnaționale, încadrarea în muncă a cetățenilor străini în România, stabilirea și acordarea drepturilor cuvenite salariaților ce decurg din lege, din contractele colective de muncă aplicabile și din contractele individuale de muncă, identificarea și combaterea muncii nedeclarate, respectarea prevederilor referitoare la securitatea și sănătatea în muncă a lucrătorilor, activitatea de cercetare a accidentelor de muncă; … b)în domeniul sistemului național de asistență socială, prevenirea erorii, fraudei, abuzului și neglijenței în sistemul de protecție socială, în modul de acordare a beneficiilor de asistență socială, de furnizare a serviciilor sociale, a modului de îndeplinire a prevederilor legale privind încadrarea în grad și tip de handicap, în grad de invaliditate sau grad de dependență, asigurarea unei activități riguroase de control și inspecție a aplicării măsurilor legale privind stabilirea și acordarea beneficiilor de asistență socială și de furnizare a serviciilor sociale, în vederea reducerii erorii și fraudei în sistemul de asistență socială, există un risc major de supraîncărcare a personalului existent, acesta devenind vulnerabil față de riscul unor erori în procesul de îndeplinire a atribuțiilor și creșterii duratei de îndeplinire a acestora, cu impact direct asupra beneficiarilor, … în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Capitolul IDispoziții generale +
Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență reglementează modalitatea de organizare și desfășurare a concursului de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice specifice vacante/ temporar vacante de inspector de muncă și inspector social, denumit în continuare concurs. +
Articolul 2Principiile care stau la baza organizării și desfășurării concursului sunt:a)competiția, principiu potrivit căruia verificarea cunoștințelor și a competențelor necesare exercitării funcții publice de inspector de muncă și inspector social se face prin concurs; … b)transparența, principiu potrivit căruia instituțiile publice organizatoare ale concursului au obligația de a pune la dispoziția tuturor celor interesați informațiile de interes public referitoare la modalitatea de organizare și desfășurare a concursului, precum și la rezultatele etapelor din cadrul concursului, cu respectarea prevederilor legale privind protecția persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date; … c)competența, principiu conform căruia persoanele care doresc să acceadă la o funcție publică de inspector de muncă și inspector social trebuie să demonstreze, să dețină și să confirme cunoștințele și aptitudinile, precum și deținerea competențelor generale și a competențelor specifice necesare exercitării funcției publice respective; … d)egalitatea accesului la funcțiile publice de inspector de muncă și inspector social pentru fiecare cetățean, principiu conform căruia are dreptul să se înscrie la concurs orice persoană care îndeplinește condițiile legale de ocupare a unei funcții publice, indiferent de rasă, naționalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă, infectare HIV, apartenență la o categorie defavorizată, opinii politice sau de orice altă natură. … +
Capitolul II Organizarea și desfășurarea concursului de recrutare +
Articolul 3(1)Concursurile de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice vacante/temporar vacante de execuție de inspector de muncă și inspector social sunt organizate și se desfășoară de către Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, pentru funcțiile publice pentru care ministerul are competența de numire, de către Inspecția Muncii și inspectoratele teritoriale de muncă, pentru inspectorii de muncă și pentru funcțiile publice de conducere care au calitatea de inspector de muncă pentru care are competența de numire, de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și agențiile pentru plăți și inspecție socială teritoriale, pentru inspectorii sociali, denumite în continuare instituții organizatoare.(2)Condițiile specifice de participare la concursul de recrutare pentru ocuparea fiecărei funcții publice vacante/ temporar vacante se stabilesc pe baza fișei postului corespunzătoare acesteia. (3)Fișa postului aferentă unei funcții publice de inspector de muncă și inspector social definește și delimitează, în principal, următoarele elemente:a)contribuția la realizarea scopurilor, funcțiilor, atribuțiilor și obiectivelor instituției; … b)conținutul și rezultatele preconizate ale muncii care va fi prestată; … c)limitele de autoritate aferente exercitării funcției publice; … d)cerințele și condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o persoană pentru a ocupa postul respectiv. … (4)Principalele elemente care trebuie avute în vedere la întocmirea fișei postului sunt cuprinse în modelul prevăzut în anexa nr. 1. +
Articolul 4(1)În vederea organizării și desfășurării concursurilor de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social, instituțiile organizatoare au obligația de a înștiința Agenția Națională a Funcționarilor Publici cu privire la organizarea unui concurs cu cel puțin 10 zile lucrătoare înainte de data publicării anunțului de concurs cu privire la organizarea concursului de recrutare pentru ocuparea unor funcții publice de conducere și execuție vacante și cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de data publicării anunțului de concurs cu privire la organizarea concursului de recrutare pentru ocuparea unei funcții publice de execuție temporar vacante.(2)Înștiințarea Agenției Naționale a Funcționarilor Publici se face prin completarea și transmiterea online a informațiilor necesare organizării și desfășurării concursului, utilizând instrumentele informatice puse la dispoziție de Agenția Națională a Funcționarilor Publici.(3)Înștiințarea cu privire la organizarea concursului de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice specifice vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social cuprinde informațiile prevăzute la art. 70 alin. (1) din anexa nr. 10 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care se aplică în mod corespunzător. +
Articolul 5(1)Anunțul privind concursul se publică pe pagina de internet a instituției organizatoare și pe site-ul Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, utilizând instrumentele informatice puse la dispoziție de către aceasta, cu cel puțin 30 de zile calendaristice înainte de data desfășurării probei scrise a concursului.(2)Prin excepție de la prevederile alin. (1), termenul de 30 de zile calendaristice poate fi redus la 15 zile calendaristice pentru concursul organizat în vederea ocupării funcțiilor publice de execuție temporar vacante.(3)Anunțul de concurs cuprinde, în mod obligatoriu, elementele prevăzute la art. 89 din anexa nr. 10 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(4)Bibliografia și tematica se stabilesc de către conducătorul instituției publice organizatoare a concursului, la propunerea compartimentelor de specialitate. Bibliografia de concurs se elaborează potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) și art. 71 din anexa nr. 10 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. Bibliografia de concurs, aprobată de conducătorul instituției organizatoare a concursului, se publică odată cu anunțul de concurs.(5)În vederea organizării și desfășurării concursurilor de recrutare, de la momentul înștiințării Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, dar nu mai târziu de data publicării anunțului privind concursul, se constituie comisii de concurs, respectiv comisii de soluționare a contestațiilor, prin act administrativ al conducătorului instituției organizatoare a concursului.(6)Pentru concursurile organizate în vederea ocupării funcțiilor publice de execuție de inspector de muncă și inspector social, comisia de concurs și comisia de soluționare a contestațiilor sunt compuse din câte trei membri, reprezentanți ai instituției publice organizatoare a concursului, desemnați din cadrul acesteia prin act administrativ al conducătorului instituției publice organizatoare.(7)Pentru concursurile organizate în vederea ocupării funcțiilor publice de conducere, comisia de concurs și comisia de soluționare a contestațiilor sunt compuse fiecare din câte 5 membri, reprezentanți ai instituției publice organizatoare a concursului, desemnați din cadrul acesteia sau/și din cadrul instituției publice ierarhic superioare, din care cel puțin 2 membri să fie funcționari publici de conducere.(8)Pentru concursurile organizate în vederea ocupării funcțiilor publice de conducere pentru care Ministerul Muncii și Solidarității Sociale are competența de numire, comisia de concurs și comisia de soluționare a contestațiilor sunt compuse fiecare din câte 5 membri, funcționari publici de conducere, desemnați după cum urmează:a)4 membri sunt reprezentanți ai Inspecției Muncii; … b)un membru este reprezentant al instituției ierarhic superioare instituției organizatoare a concursului de recrutare, după caz. … +
Articolul 6(1)Pot fi desemnați ca membri în comisiile de concurs sau de soluționare a contestațiilor atât funcționarii publici care ocupă funcții publice specifice cu statut special definitivi, cât și funcționarii publici cu funcții publice generale definitivi.(2)Comisia de concurs, respectiv comisia de soluționare a contestațiilor poate avea în componență funcționari publici din cadrul instituției publice ierarhic superioare, în următoarele cazuri:a)număr insuficient de funcționari publici din cadrul instituției publice organizatoare; … b)funcționarii publici din cadrul instituției publice organizatoare nu îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (4) pentru a fi desemnați în comisia de concurs, respectiv în comisia de soluționare a contestațiilor; … c)funcționarii publici din cadrul autorității sau instituției publice s-ar putea afla sau se află în cazurile de conflict de interese și/sau incompatibilitate prevăzute la art. 7 și 8; … d)din dispoziția conducătorului instituției publice ierarhic superioare. … (3)În situația prevăzută la alin. (2) lit. a)-c), conducătorul instituției publice organizatoare a concursului se adresează conducătorului instituției publice ierarhic superioare în cadrul căreia își desfășoară activitatea funcționarii publici care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege pentru a fi desemnați membri în comisia de concurs, respectiv în comisia de soluționare a contestațiilor și solicită nominalizarea unor funcționari publici pentru a fi desemnați ca membri în cadrul comisiei de concurs, respectiv în cadrul comisiei de soluționare a contestațiilor.(4)Pentru a fi desemnați în comisiile de concurs sau de soluționare a contestațiilor, funcționarii publici trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții:a)să aibă cunoștințe aprofundate în unul dintre domeniile funcțiilor publice pentru care se organizează concursul sau cunoștințe generale în administrația publică; … b)să aibă pregătire și/sau experiență în unul dintre domeniile funcțiilor publice pentru care se organizează concursul, managementul resurselor umane sau în administrația publică; … c)să aibă o probitate morală recunoscută; … d)să dețină o funcție publică cel puțin din aceeași clasă cu funcția sau funcțiile publice vacante pentru ocuparea cărora se organizează concursul; … e)să nu se afle în cazurile de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute la art. 7 și 8. … (5)În cazul în care se solicită competențe specifice necesare exercitării funcției publice vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social, instituția organizatoare a concursului stabilește modalitatea prin care competențele specifice se dovedesc, și anume pe baza unor documente care să ateste deținerea competențelor respective, emise în condițiile legii, potrivit standardului sau nivelului solicitat în anunțul de concurs, sau, după caz, pe baza testării prin organizarea unei probe suplimentare în condițiile prevăzute la art. 15 alin. (14).(6)Competențele specifice necesare exercitării funcției publice de inspector de muncă și inspector social pot fi:a)competențe lingvistice de comunicare în limbi străine; … b)competențe lingvistice de comunicare în limba minorității naționale, dacă este cazul; … c)competențe în domeniul tehnologiei informației; … d)alte competențe specifice necesare exercitării funcției publice. … (7)Competențele specifice sunt necesare pentru exercitarea atribuțiilor stabilite prin fișa postului și constituie condiții specifice pentru ocuparea funcției publice de inspector de muncă și inspector social. +
Articolul 7(1)Nu poate fi desemnat membru în comisia de concurs sau în comisia de soluționare a contestațiilor funcționarul public care a fost sancționat disciplinar, iar sancțiunea aplicată nu a fost radiată, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare.(2)Calitatea de membru în comisia de concurs este incompatibilă cu calitatea de membru în comisia de soluționare a contestațiilor. +
Articolul 8Nu poate fi desemnat membru în comisia de concurs sau în comisia de soluționare a contestațiilor funcționarul public care se află în următoarele cazuri de conflict de interese:a)are relații cu caracter patrimonial cu oricare dintre candidați sau interesele patrimoniale ale sale ori ale soțului sau soției pot afecta imparțialitatea și obiectivitatea evaluării; … b)este soț, soție, rudă sau afin până la gradul al IV-lea inclusiv cu oricare dintre candidați ori cu un alt membru al comisiei de concurs sau al comisiei de soluționare a contestațiilor; … c)este sau urmează a fi, în situația ocupării funcției publice de conducere pentru care se organizează concursul, direct subordonat ierarhic al oricăruia dintre candidați. … +
Articolul 9(1)Situațiile de incompatibilitate prevăzute la art. 7, precum și situațiile de conflict de interese prevăzute la art. 8 se sesizează de persoana în cauză, de oricare dintre candidați, de conducătorul instituției organizatoare a concursului ori de orice altă persoană interesată, în orice moment al organizării și desfășurării concursului.(2)Membrii comisiei de concurs sau ai comisiei de soluționare a contestațiilor au obligația să informeze, în scris, cu celeritate, persoanele care i-au desemnat despre orice conflict de interese care a intervenit sau ar putea interveni. În aceste cazuri, membrii comisiei de concurs sau ai comisiei de soluționare a contestațiilor au obligația să se abțină de la participarea ori luarea vreunei decizii cu privire la concursul în cadrul căruia a intervenit conflictul de interese.(3)În cazul constatării existenței unei situații de incompatibilitate sau conflict de interese, actul de numire a comisiei se modifică în mod corespunzător, în termen de cel mult două zile de la data constatării, prin înlocuirea persoanei aflate în respectiva situație.(4)În cazul în care situația de incompatibilitate sau conflictul de interese se constată ulterior desfășurării uneia dintre probele concursului, rezultatul probei ori probelor desfășurate se recalculează prin eliminarea evaluării membrului aflat în situație de incompatibilitate sau conflict de interese, sub rezerva asigurării validității evaluării a cel puțin două treimi din numărul membrilor comisiei de concurs.(5)În situația în care nu este asigurată validitatea evaluării a cel puțin două treimi din numărul membrilor comisiei de concurs, procedura de organizare și desfășurare a concursului se reia. +
Articolul 10Neîndeplinirea de către membrii comisiilor de concurs și de soluționare a contestațiilor a obligației prevăzute la art. 9 alin. (2) constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 11(1)Membrii comisiilor de concurs, ai comisiilor de soluționare a contestațiilor, precum și secretarii acestor comisii au dreptul la o indemnizație reprezentând 10% din salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată. Indemnizația se plătește de către autoritatea sau instituția publică pe al cărei stat de funcții este prevăzută funcția publică pentru care se organizează concursul.(2)Cheltuielile aferente deplasării persoanelor prevăzute la alin. (1) pentru a participa la comisiile de concurs se suportă de către instituțiile publice care organizează concursul. +
Articolul 12(1)Comisia de concurs are următoarele atribuții principale:a)verifică eligibilitatea candidaților; … b)stabilește subiectele pentru proba scrisă; … c)stabilește planul interviului și realizează interviul; … d)notează pentru fiecare candidat proba scrisă și interviul; … e)transmite secretarului comisiei rezultatele concursului pentru a fi comunicate candidaților. … (2)Comisia de soluționare a contestațiilor are următoarele atribuții principale:a)soluționează contestațiile depuse de candidați cu privire la rezultatul verificării eligibilității candidaților, pe baza documentelor depuse de aceștia la dosarul de concurs, precum și contestațiile depuse cu privire la rezultatul probei scrise și al interviului; … b)transmite secretarului comisiei rezultatele contestațiilor pentru a fi comunicate candidaților. … +
Articolul 13Secretarul comisiei de concurs și secretarul comisiei de soluționare a contestațiilor au următoarele atribuții principale:a)primesc dosarele de concurs ale candidaților; … b)convoacă membrii comisiei de concurs, respectiv membrii comisiei de soluționare a contestațiilor; … c)întocmesc, redactează și semnează alături de comisia de concurs, respectiv comisia de soluționare a contestațiilor, întreaga documentație privind activitatea specifică a acesteia; … d)asigură transmiterea rezultatelor concursului, respectiv a rezultatelor contestației candidaților; … e)îndeplinesc orice sarcini specifice necesare pentru buna desfășurare a concursului. … +
Articolul 14În îndeplinirea atribuțiilor prevăzute la art. 12 și 13, membrii comisiei de concurs, ai comisiei de soluționare a contestațiilor, precum și persoanele care asigură secretariatul acestor comisii au obligația de a respecta confidențialitatea datelor cu caracter personal, potrivit Legii nr. 363/2018 privind protecția persoanelor fizice referitor la prelucrarea datelor cu caracter personal de către autoritățile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale și combaterii infracțiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative și de siguranță, precum și privind libera circulație a acestor date. +
Articolul 15(1)Persoanele interesate de participarea la concursul de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice specifice vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social depun dosarul de concurs în termen de maximum 20 de zile calendaristice de la data publicării anunțului de concurs, potrivit art. 5 alin. (1). Prin excepție, termenul de 20 de zile calendaristice poate fi redus la 8 zile calendaristice pentru concursul organizat în vederea ocupării funcțiilor publice de execuție temporar vacante.(2)Dosarul de concurs conține, în mod obligatoriu, următoarele documente:a)formularul de înscriere prevăzut în anexa nr. 2 la prezenta ordonanță de urgență; … b)curriculum vitae, model european Europass; … c)copia cărții de identitate; … d)copia actului doveditor emis de autoritățile competente, în cazul în care a intervenit schimbarea numelui consemnat în certificatul de naștere; … e)copia carnetului de muncă și/sau a adeverinței eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care să ateste vechimea în muncă și în specialitatea studiilor necesare pentru ocuparea postului deținut; … f)copii ale diplomelor de studii sau echivalente, certificatelor și altor documente care atestă efectuarea unor specializări și perfecționări; … g)copia adeverinței care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult 6 luni anterior demarării concursului de către medicul de familie al candidatului, și a avizului psihologic eliberat pe baza unei evaluări psihologice organizate prin intermediul unităților specializate acreditate; … h)cazierul judiciar; … i)declarația pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de înscriere, sau adeverința care să ateste lipsa calității de lucrător al Securității sau colaborator al acesteia, în condițiile prevăzute de legislația specifică; … j)declarația pe propria răspundere, prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de înscriere, privind faptul că, în ultimii 3 ani, persoana nu a fost destituită sau nu i-a încetat contractul individual de muncă pentru motive disciplinare. … (3)Pentru funcțiile publice specifice de conducere care au calitatea de inspector de muncă, dosarul de concurs include și copia diplomei de master în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice specifice sau a diplomei echivalente conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare.(4)Documentul prevăzut la alin. (2) lit. h) poate fi înlocuit cu o declarație pe propria răspundere prin completarea rubricii corespunzătoare din formularul de înscriere. În acest caz, candidatul declarat admis la proba de verificare a eligibilității și care nu a solicitat expres la înscrierea la concurs preluarea informațiilor direct de la autoritatea sau instituția publică competentă are obligația să completeze dosarul de concurs pe tot parcursul desfășurării etapei de selecție, dar nu mai târziu de data și ora organizării interviului, sub sancțiunea neemiterii actului administrativ de numire în funcția publică. În situația în care, la înscrierea la concurs, candidatul solicită expres preluarea informațiilor direct de la autoritatea sau instituția publică competentă, extrasul de pe cazierul judiciar se solicită potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și procedurii aprobate la nivel instituțional.(5)Prin completarea formularului de înscriere prevăzut la alin. (1) lit. a), persoana interesată își exprimă acordul în ceea ce privește acceptarea termenilor și condițiilor de organizare a concursului, acordul explicit și neechivoc în ceea ce privește prelucrarea informațiilor cu caracter personal gestionate în procedura concursului de recrutare.(6)Dosarul de concurs se poate depune personal de către candidat, se poate transmite prin intermediul unui serviciu de curierat sau se poate transmite în format electronic la adresa de e-mail indicată de instituția organizatoare în anunțul de concurs. Dosarelor de concurs transmise de candidați la adresa de e-mail indicată de instituția organizatoare în anunțul de concurs după terminarea programului de lucru al instituției organizatoare, dar în perioada de depunere a dosarelor de concurs, li se atribuie număr de înregistrare în ziua lucrătoare următoare, iar dosarul de concurs este considerat ca fiind depus în termen. Documentele care constituie dosarul de concurs se depun în copie, cu obligația candidatului de a prezenta secretarului comisiei de concurs originalele acestor documente, pentru certificare pentru conformitate cu originalul, până cel târziu la data desfășurării probei interviului, sub sancțiunea neemiterii actului administrativ de numire în funcția publică în cazul promovării concursului.(7)Fiecărui dosar de concurs i se atribuie un număr de înregistrare de la registratura instituției organizatoare a concursului, care se utilizează pentru comunicarea rezultatelor probelor concursului de recrutare.(8)Pot participa la concursul de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice specifice vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social persoanele care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 465 alin. (1)-(3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, precum și condițiile pentru ocuparea funcției publice stabilite potrivit fișei postului.(9)Concursul de recrutare constă în 3 sau, după caz, 4 probe succesive, după cum urmează:a)verificarea eligibilității candidaților; … b)proba suplimentară, după caz, organizată în condițiile prevăzute la alin. (13); … c)proba scrisă, care constă în redactarea unei lucrări și/sau în rezolvarea unor teste-grilă; … d)interviul, în cadrul căruia se testează abilitățile, aptitudinile și motivația candidaților. … (10)Se pot prezenta la următoarea probă numai candidații declarați admiși la proba precedentă.(11)În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data expirării termenului prevăzut la alin. (1), comisia de concurs verifică eligibilitatea candidaților la concursul pentru ocuparea funcțiilor publice vacante, pe baza documentelor conținute de dosarele de concurs. Rezultatele verificării eligibilității candidaților, cu menționarea numărului de înregistrare a dosarului de concurs și a sintagmei „admis“ sau „respins“, însoțită, după caz, de motivul respingerii candidatului, se afișează la locul desfășurării concursului și pe pagina de internet a instituției publice organizatoare, la secțiunea special creată în acest scop.(12)La concursul pentru ocuparea funcțiilor publice de execuție temporar vacante de inspector de muncă și inspector social comisia de concurs are obligația de a verifica eligibilitatea candidaților în termen de o zi lucrătoare de la data expirării termenului de depunere a dosarelor.(13)În cazul funcțiilor publice de inspector de muncă și inspector social pentru a căror ocupare s-au stabilit condiții care necesită deținerea unor cunoștințe ce nu pot fi evaluate într-o probă/în probele prevăzută/prevăzute la alin. (9) lit. a), c) și d), se pot organiza probe suplimentare pentru fiecare dintre acestea.(14)Proba suplimentară prevăzută la alin. (13) se desfășoară ulterior afișării rezultatelor la selecția dosarelor, dar nu mai târziu de data prevăzută în anunțul de concurs pentru proba scrisă și se gestionează de către unul sau mai mulți experți în domeniu, la solicitarea și prin grija instituției publice organizatoare a concursului. Expertul nu este membru al comisiei de concurs sau, după caz, al comisiei de soluționare a contestațiilor.(15)Proba suplimentară se desfășoară potrivit procedurilor aprobate prin act administrativ al conducătorului instituției organizatoare și publicate pe pagina de internet a acesteia. Procedurile pentru organizarea și desfășurarea probei suplimentare trebuie să conțină cel puțin următoarele elemente:a)descrierea probei suplimentare; … b)modalitatea de evaluare și de stabilire a rezultatului „admis“ sau „respins“; … c)modalitatea de comunicare a rezultatului prevăzut la lit. b); … d)termenul de contestare și termenul de soluționare a contestației; … e)modalitatea de comunicare a rezultatului final al probei suplimentare. … +
Articolul 16(1)La probele concursului de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice de execuție de inspector de muncă și inspector social, vacante/temporar vacante, punctajele se stabilesc după cum urmează:a)pentru proba scrisă punctajul este de maximum 100 de puncte; … b)pentru interviu punctajul este de maximum 100 de puncte. … (2)Sunt declarați admiși la proba scrisă, respectiv la interviu, candidații care au obținut minimum 50 de puncte.(3)Punctajul final se calculează prin însumarea punctajelor obținute la proba scrisă și interviu, care nu poate fi mai mic de 100 de puncte.(4)Rezultatele obținute la proba scrisă sau interviu, cu menționarea numărului de înregistrare a dosarului de concurs și a punctajului obținut, însoțite de termenul „admis“ sau „respins“, se afișează la locul desfășurării concursului și pe pagina de internet a instituției organizatoare, la secțiunea special creată în acest scop, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la finalizarea fiecărei probe.(5)Candidații nemulțumiți pot depune contestație în termen de o zi lucrătoare de la data afișării rezultatului pentru fiecare probă a concursului. +
Articolul 17(1)Concursul de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere vacante care au calitatea de inspector de muncă, astfel cum sunt prevăzute în Legea nr. 108/1999, republicată, cu modificările ulterioare, se face în condițiile prezentei ordonanțe de urgență.(2)Organizarea concursului de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere prevăzute la alin. (1) se poate face doar cu acordul conducătorului instituției publice ierarhic superioare.(3)La probele concursului de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere prevăzute la alin. (1), punctajele se stabilesc după cum urmează:a)pentru proba scrisă punctajul este de maximum 100 de puncte; … b)pentru interviu punctajul este de maximum 100 de puncte. … (4)Sunt declarați admiși la proba scrisă, respectiv la interviu candidații care au obținut minimum 70 de puncte.(5)Punctajul final se calculează prin însumarea punctajelor obținute la proba scrisă și interviu și nu poate fi mai mic de 140 de puncte.(6)Rezultatele obținute la proba scrisă sau interviu, cu menționarea numărului de înregistrare a dosarului de concurs și a punctajului obținut, însoțite de termenul „admis“ sau „respins“, se afișează la locul desfășurării concursului și pe pagina de internet a instituției organizatoare, la secțiunea special creată în acest scop, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la finalizarea fiecărei probe. Candidații nemulțumiți pot depune contestație în termen de o zi lucrătoare de la data afișării rezultatului pentru fiecare probă a concursului. +
Articolul 18(1)Subiectele pentru proba scrisă se stabilesc pe baza bibliografiei și a tematicii de concurs, astfel încât să reflecte capacitatea de analiză și sinteză a candidaților, în concordanță cu nivelul și specificul funcțiilor publice pentru care se organizează concursul.(2)Pentru candidații la ocuparea aceleiași funcții publice, subiectele sunt identice în cadrul aceluiași concurs, cu excepția cazului în care concursul se desfășoară în mai multe serii.(3)Comisia de concurs stabilește subiectele și alcătuiește seturile de subiecte pentru proba scrisă în ziua în care se desfășoară proba scrisă.(4)Fiecare membru al comisiei de concurs propune cel puțin 3 subiecte. Pe baza propunerilor membrilor comisiei de concurs sunt astfel întocmite minimum două seturi de subiecte care vor fi prezentate candidaților.(5)Membrii comisiei de concurs răspund individual pentru asigurarea confidențialității subiectelor propuse. Lista subiectelor propuse de fiecare membru al comisiei de concurs se anexează la raportul final al concursului, cu menționarea membrului comisiei de concurs care a propus subiectul.(6)Seturile de subiecte se semnează de toți membrii comisiei de concurs și se închid în plicuri sigilate purtând ștampila autorității sau a instituției publice organizatoare a concursului.(7)Comisia de concurs stabilește punctajul maxim pentru fiecare subiect, care se comunică odată cu subiectele.(8)În cazul în care proba scrisă constă în rezolvarea unor teste-grilă, întrebările pot fi formulate cu cel mult două zile înainte de proba scrisă, cu condiția ca numărul acestora să fie de 3 ori mai mare decât numărul întrebărilor stabilit pentru fiecare test-grilă. Întrebările pentru fiecare test-grilă se stabilesc în ziua în care se desfășoară proba scrisă, înainte de începerea acestei probe, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor alin. (2) și (5)-(7).(9)În cazul concursurilor organizate pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere, punctajul maxim stabilit pentru testele-grilă nu poate depăși 30% din punctajul probei scrise, diferența de punctaj fiind alocată subiectelor de sinteză sau rezolvării unor situații practice.(10)Până la ora stabilită pentru terminarea probei scrise a concursului, membrii comisiei de concurs au obligația de a stabili baremul detaliat de corectare a subiectelor. Acesta se afișează la locul desfășurării concursului anterior corectării lucrărilor. +
Articolul 19(1)Comisia de soluționare a contestațiilor soluționează contestația în termen de o zi lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestațiilor. Fiecare membru al comisiei de soluționare a contestațiilor acordă punctaje și le notează în fișa individuală. În situația în care între membrii comisiei de soluționare a contestațiilor există diferențe de opinie care nu au putut fi soluționate de comun acord sau o diferență de punctaj mai mare de 10 puncte, candidatul va fi declarat „admis“ ori „respins“ în funcție de opinia majoritară, consemnată în fișa individuală. Membrul comisiei de soluționare a contestațiilor care nu este de acord cu opinia majoritară formulează opinie separată, motivată, și o consemnează în fișa individuală.(2)Comisia de soluționare a contestațiilor admite contestația modificând rezultatul verificării eligibilității candidaților, respectiv punctajul acordat de comisia de concurs, după caz, în situația în care:a)candidatul îndeplinește condițiile pentru a participa la concurs, în cazul contestațiilor formulate față de rezultatul verificării eligibilității candidaților; … b)constată că punctajul acordat de comisia de soluționare a contestațiilor la proba scrisă, respectiv la interviu este mai mare decât cel acordat de comisia de concurs. … (3)Comisia de soluționare a contestațiilor respinge contestația în următoarele situații:a)candidatul nu îndeplinește condițiile pentru a participa la concurs în situația contestațiilor formulate față de rezultatul selecției dosarelor; … b)constată că punctajul acordat de comisia de soluționare a contestațiilor la proba scrisă, respectiv la interviu este mai mic sau egal cu cel acordat de comisia de concurs. … (4)În cazul respingerii contestației, candidatul se poate adresa instanței de contencios administrativ, în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 20(1)Se consideră admis la concursul pentru ocuparea unei funcții publice vacante candidatul care a obținut cel mai mare punctaj dintre candidații care au concurat pentru aceeași funcție publică, cu condiția ca aceștia să fi obținut punctajul minim necesar, potrivit prevederilor art. 16 alin. (3) și ale art. 17 alin. (5), după caz.(2)Comunicarea rezultatelor finale ale concursului se face prin afișare, cu menționarea numărului de înregistrare a dosarului de concurs și a punctajului final obținut de fiecare candidat, însoțite de termenul „admis“ sau „respins“, la locul desfășurării concursului și pe pagina de internet a instituției organizatoare, la secțiunea special creată în acest scop, în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data afișării rezultatelor ultimei probe.(3)La punctaje egale are prioritate candidatul care a obținut punctajul cel mai mare la proba scrisă, iar dacă egalitatea se menține, candidații aflați în această situație vor fi invitați la un nou interviu în urma căruia comisia de concurs va decide asupra candidatului câștigător, cu respectarea termenului prevăzut la alin. (2).(4)Candidatul declarat admis la concursul de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice specifice vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social este numit, potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, în funcția publică pentru care a candidat. +
Articolul 21La concursul de recrutare pentru ocuparea unei funcții publice vacante de inspector de muncă și inspector social pot participa și persoane care au deja calitatea de funcționar public. În cazul în care un funcționar public este declarat admis la un concurs de recrutare pentru ocuparea unei alte funcții publice, raportul de serviciu al acestuia încetează, prin una dintre modalitățile prevăzute la art. 516 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, și ia naștere un nou raport de serviciu, prin emiterea unui act administrativ de numire în funcția publică. +
Capitolul IIIDispoziții finale +
Articolul 22Pentru organizarea și desfășurarea, în condițiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență, a concursurilor de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice specifice vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social, prevederile art. 74 alin. (1), art. 100, 102–104, 106–108, 116–124 și 129–132 din anexa nr. 10 la Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător, cu excepția prevederilor referitoare la platforma informatică de concurs. +
Articolul 23Termenele prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se calculează pe zile calendaristice, incluzând în termen și ziua în care el începe să curgă și ziua când se împlinește. +
Articolul 24Concursurile de recrutare pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere vacante și cele pentru ocuparea funcțiilor publice vacante/temporar vacante de inspector de muncă și inspector social, organizate cu nerespectarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, sunt nule de drept. Nulitatea se constată de instanța de contencios administrativ. +
Articolul 25Anexele nr. 1 și 2*) fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.*) Anexele nr. 1 și 2 sunt reproduse în facsimil.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-OprescuBucurești, 28 iunie 2024.Nr. 90. +
Anexa nr. 1


+
Anexa nr. 2
FORMULAR DE ÎNSCRIERE


