ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 90 din 2 octombrie 2013

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 01/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 617 din 3 octombrie 2013
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CULEGE 7 09/01/2014
ActulACTUALIZEAZA PEOUG 90 02/10/2013
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere dificultățile întâmpinate în derularea contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni ale Societății Comerciale "Automobile Craiova" – S.A., încheiat între Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (fostă Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului) și Ford Motor Company, constând în principal în obligația de implementare a unui program de restructurare a companiei, deosebit de complex și cu multe etape procedurale, derulate atât pe piața de capital, cât și la nivel investițional în societate și în societățile aparțînând grupului, într-un mediu economic și social neprielnic,luând în considerare volumul important de investiții asumat și implementat de Ford Motor Company și afiliații acesteia în societatea cumpărată, care, datorită condițiilor efectelor crizei economice mondiale, nu au asigurat realizarea numărului de autovehicule asumat prin contract, fapt pentru care cumpărătorul are obligația de a plăti vânzătorului o penalitate,luând act de faptul că odată cu preluarea pachetului de acțiuni cumpărătorul a constatat, pe baza unui raport de evaluare a mediului întocmit în conformitate cu prevederile din contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni, contaminarea pânzei freatice la fabrica de automobile preluată, a efectuat operațiuni de investigare detaliată și remediere a acesteia, în baza protocolului semnat în anul 2009 cu autoritățile de mediu competente și în baza actelor de reglementare specifice în acest scop,țînând cont de faptul că, atât pentru aceste costuri efectuate, cât și pentru eventualele costuri suplimentare care se vor efectua, cumpărătorul a depus o cerere de despăgubire pentru pierderi de mediu, suferite ca urmare a implementării măsurilor de mediu impuse de autoritățile române ulterior privatizării și cu referire la decontaminarea și remedierea pânzei freatice, de o valoare importantă,constatând faptul că acesta din urmă a considerat necesară deschiderea procedurii de arbitraj, având ca obiect obligarea Autorității pentru Administrarea Activelor Statului la plata unei sume reprezentând echivalentul în lei a 15 milioane euro, reprezentând despăgubiri, la Curtea de Arbitraj Internațional de pe lângă Camera Internațională de Comerț de la Paris, având primul termen la 30 septembrie 2013, în același timp purtând discuții aprofundate pentru rezolvarea pe cale amiabilă a pretențiilor reciproce,știut fiind faptul că Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului are o situație economico-financiară dificilă, creată de poprirea tuturor conturilor și, mai nou, a acțiunilor deținute la societățile comerciale din portofoliu, precum și a conturilor unor debitori ai instituției, situație care va determina solicitarea de la bugetul de stat a unor sume suplimentare necesare contractării serviciilor unei case de avocatură care să reprezinte partea română în acest litigiu, dar și plata unor taxe/comisioane substanțiale, existând posibilitatea ca la finalul litigiului Autoritatea să fie obligată la plata efectivă a despăgubirii în situația pierderii procesului,țînând cont de termenul foarte scurt pe care Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului îl are pentru îndeplinirea formalităților necesare în fața Curții de Arbitraj Internațional, în procesul deschis, dar și de faptul că urmează să se promoveze și un alt proces pentru obligarea cumpărătorului să achite penalitatea datorată conform clauzelor contractuale, ceea ce va necesita finanțare bugetară suplimentară,apreciind faptul că după o perioadă lungă de negocieri s-a concretizat o formulă de stingere pe cale amiabilă a litigiilor, care evită eforturile financiare din partea statului român, asigurând totodată venituri pe care cumpărătorul se obligă să le achite într-o perioadă scurtă de timp,luând în considerare interesul autorităților locale și centrale de a crea un climat investițional propice pentru investiții în zona Craiovei și de a încuraja investițiile private pe termen lung în sectorul industriei auto, precum și susținerea unui mediu concurențial pe piața autovehiculelor,având în vedere faptul că în lipsa unei reglementări imediate s-ar ajunge la distorsionarea climatului investițional românesc, la deteriorarea imaginii pentru potențialii investitori și la consumarea unor resurse financiare importante alocate de la bugetul de stat,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență stabilește unele măsuri speciale pentru compensarea parțială, respectiv decontarea unor creanțe reciproce dintre Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, pe de o parte, și Ford Capital BV, Ford Motor Company și Ford România – S.A., pe de altă parte, rezultate din contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007 între fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului, în calitate de vânzător, și Ford Motor Company, în calitate de cumpărător. + 
Articolul 2În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos semnifică după cum urmează:a)agent escrow – o bancă de reputație internațională care operează pe teritoriul României;b)Ford România – S.A. – Societatea Comercială "Ford România" – S.A., cu sediul în Craiova, str. Henry Ford (1863 – 1947) nr. 29, cod 200745r. 3, județul Dolj, înregistrată la registrul comerțului cu nr. J16/3150/1994, cod fiscal nr. 6488696;c)Ford Motor Company – societatea înființată conform legilor statului Delaware, SUA, cu sediul social la adresa: One America Road, Dearborn, Michigan 48126-2798, SUA;d)Ford Capital B.V. – societatea înființată conform legilor Regatului Țărilor de Jos, cu sediul social în Amsteldijk 216 în (1079 LK), Amsterdam, Olanda, înregistrată la Camera de Comerț Amsterdam cu nr. 33217403;e)A.A.A.S. – Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului, cu sediul în București, str. Cpt. av. Alex. Șerbănescu nr. 50, sectorul 1, cod fiscal nr. 11795573;f)cont escrow – contul deschis de A.A.A.S. la agentul escrow, în care "Ford România" – S.A. va depune parte din suma datorată către A.A.A.S. + 
Articolul 3(1)Se mandatează A.A.A.S., în calitate de vânzător, să încheie cu Ford Motor Company și Ford Capital B.V., în calitate de cumpărători, respectiv cu societatea controlată un act adițional la contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007, cu respectarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, având ca obiect stabilirea unui mecanism de compensare parțială, respectiv de decontare a unor creanțe reciproce dintre A.A.A.S., pe de o parte, și Ford Capital B.V., Ford Motor Company și Ford România – S.A., pe de altă parte.(2)Elementele principale ale actului adițional prevăzut la alin. (1) sunt următoarele:a)A.A.A.S. își asumă, în temeiul art. 8 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 36/2008 privind unele măsuri pentru privatizarea Societății Comerciale „Automobile Craiova” – S.A., dar exclusiv conform termenilor și condițiilor prevăzute în actul adițional, obligația de rambursare a costurilor de remediere a contaminării de sub amplasamentul fabricii de la Craiova deținute de Ford România – S.A., pe care aceasta din urmă le-a suportat în legătură cu contaminarea istorică a pânzei freatice;b)obligația de rambursare prevăzută la lit. a) se îndeplinește prin compensarea parțială a creanțelor reciproce, pe măsură ce acestea devin certe, lichide și exigibile, respectiv prin decontarea de către A.A.A.S., din suma prevăzută la art. 4 alin. (3), a cheltuielilor viitoare efectuate de Ford România – S.A., pe măsură ce aceste costuri sunt certificate de 2 experți independenți (un expert de mediu și un expert financiar) desemnați prin mandat comun de către A.A.A.S. și Ford România – S.A., iar acțiunile de remediere a mediului sunt inspectate și confirmate de către Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice, prin autoritățile de mediu din subordinea și coordonarea sa.Consorțiul de experți independenți va elabora, în baza mandatului comun, un raport asupra problemelor de mediu, ce va fi înaintat de A.A.A.S. către Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice. După primirea raportului, Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice are obligația de a verifica, doar din punct de vedere tehnic, concordanța dintre informațiile prezentate în raport și situația existentă în teren, în ceea ce privește realizarea activităților aferente acțiunilor de remediere. Verificarea tehnică se va realiza de către Ministerul Mediului și Schimbărilor Climatice prin intermediul Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, Garda Națională de Mediu și Administrația Națională Apele Române, iar rezultatul acesteia se va consemna într-un raport ce va fi înaintat A.A.A.S.Prin raportul expertului de mediu independent se va determina dacă contaminarea pânzei freatice cu substanțele ce au făcut obiectul Protocolului privind investigarea detaliată și remedierea contaminării pânzei freatice identificate la fabrica de automobile preluată de Ford din data de 10 noiembrie 2009, încheiat de către Ministerul Mediului, Ministerul Sănătății, Administrația Națională "Apele Române", Agenția Regională pentru Protecția Mediului Craiova, Direcția Apelor Jiu – Craiova, Direcția de Sănătate Publică Dolj și Primăria Malu Mare, este istorică, respectiv poate fi localizată în timp înaintea privatizării și a fost reținută ca atare în raportul expertului internațional de mediu angajat de părți conform art. 6.1.1 lit. o) din contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007 între fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului, în calitate de vânzător, și Ford Motor Company, în calitate de cumpărător. De asemenea, raportul expertului de mediu independent va determina dacă acțiunile de remediere au fost întreprinse de Ford România – S.A. exclusiv în legătură cu contaminarea istorică, determinată potrivit celor de mai sus;c)obligația de rambursare a costurilor, prevăzută la lit. a), respectiv obligația de decontare a costurilor aferente experților și a costurilor bancare, potrivit art. 4 alin. (3), sunt limitate ca valoare totală cumulată la valoarea penalității datorate de cumpărători către A.A.A.S., conform art. 14.2 (i) (b) (îi) din contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007, cu modificările subsecvente;(la 13-01-2014,
Litera c) din Articolul 3 a fost modificată de Punctul 1, Articolul I din LEGEA nr. 7 din 9 ianuarie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 18 din 10 ianuarie 2014
)
d)intrarea în vigoare a mecanismului de compensare și decontare este condiționată de retragerea necondiționată de către Ford Motor Company, Ford Capital B.V. și Ford România – S.A. a cererii de arbitraj, pentru despăgubiri legate de remedierea stării pânzei freatice, introdusă în conformitate cu regulile de arbitraj ale Curții Internaționale de Arbitraj de pe lângă Camera Internațională de Comerț din Paris;e)acțiunile de remediere viitoare ale pânzei freatice vor fi stabilite în conformitate cu legislația în vigoare, în domeniu. Ford România – S.A. va urma o procedură de selecție și contractare competitivă în ceea ce privește terții furnizori de bunuri și servicii necesare pentru implementarea acțiunilor reparatorii, pentru a asigura cele mai reduse costuri; selecția competitivă presupune solicitarea unui număr de cel puțîn 3 oferte de la contractori independenți, pentru fiecare tip de acțiuni reparatorii ce fac obiectul respectivei cereri de ofertă și selectarea furnizorului care oferă cel mai scăzut preț în aceleași condiții tehnice, întotdeauna sub rezerva că Ford România – S.A. va opta pentru soluția tehnică cea mai fezabilă din punct de vedere economic;f)cumpărătorii și Ford România – S.A. vor emite o declarație contractuală potrivit căreia în ce privește contaminarea istorică ce face obiectul actului adițional sau orice altă problemă de mediu cu care Ford România – S.A. s-a confruntat deja sau cu care s-ar putea confrunta în viitor, dar care este în legătură cu activitățile Ford România – S.A. (fosta Daewoo Automobile România – S.A.) de până la data de 18 martie 2008, nu au și nu vor avea față de statul român, A.A.A.S. sau orice altă autoritate sau instituție publică nicio pretenție sau cerere de despăgubire decurgând din contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni din 12 septembrie 2007 sau conform legii.
 + 
Articolul 4(1)Obligația de plată a penalității datorate de cumpărători se consideră îndeplinită la data creditării contului escrow, prin transferul de către Ford România – S.A. în contul escrow a sumei datorate A.A.A.S., în cuantumul și condițiile ce vor fi stabilite în actul adițional la contractul de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiat la data de 12 septembrie 2007.(2)Suma transferată în contul escrow, precum și dobânda acumulată la aceasta reprezintă venit al statului din privatizare.(3)Prin derogare de la dispozițiileart. 3 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autorității pentru Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbție cu Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participațiilor Statului, aprobată cu completări prin Legea nr. 360/2004, cu modificările și completările ulterioare, suma din contul escrow rămâne la dispoziția A.A.A.S. pentru o durată de 10 ani de la data creditării efective a contului, având destinația de a acoperi costurile de remediere a mediului suportate de Ford România – S.A., în termenii și condițiile actului adițional prevăzut la alin. (1), pe măsură ce aceste costuri sunt certificate conform procedurii cuprinse în acesta. Din suma contului escrow se decontează, de asemenea, costurile aferente angajării expertului de mediu și expertului financiar, respectiv toate costurile bancare pentru deschiderea, menținerea și operarea contului escrow, inclusiv comisioanele de transfer, în limita prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. c).(la 13-01-2014,
Alineatul (3) din Articolul 4 a fost modificat de Punctul 2, Articolul I din LEGEA nr. 7 din 9 ianuarie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 18 din 10 ianuarie 2014
)
(4)Suma rămasă în contul escrow la expirarea termenului prevăzut la alin. (3) și dobânda acumulată se transferă urmând regimul prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 113/2006 privind înființarea Fondului național de dezvoltare, aprobată prin Legea nr. 186/2008.

PRIM-MINISTRU
VICTOR-VIOREL PONTA
Contrasemnează:
Ministrul economiei,
Varujan Vosganian
p. Ministrul mediului
și schimbărilor climatice,
Anne-Rose-Marie Jugănaru,
secretar de stat
Președintele Autorității
pentru Administrarea Activelor Statului,
Adrian Constantin Volintiru
Viceprim-ministru,
ministrul finanțelor publice,
Daniel Chițoiu
București, 2 octombrie 2013.Nr. 90.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x