ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 9 din 9 martie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 204 din 10 martie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CULEGE 147 26/05/2023
ActulACTUALIZEAZA PEORD DE URGENTA 9 09/03/2023
 Nu exista acte care fac referire la acest act





(la 01-06-2023,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 147 din 26 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 474 din 29 mai 2023
)
Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR) gestionează alocarea financiară a României din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR), Fondul european de garantare agricolă (FEGA), Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime (FEPAM) și alocarea financiară suplimentară din Instrumentul de redresare al Uniunii Europene (EURI).Având în vedere că procedura legislativă referitoare la propunerile legislative ale Comisiei Europene privind politica agricolă comună, denumită în continuare PAC, după anul 2020 nu a fost încheiată în timp util, s-au decis aplicarea în continuare, după anul 2020, a normelor actualului cadru PAC acoperind perioada 2014-2020 și efectuarea de plăți neîntrerupte către fermieri și alți beneficiari, oferind astfel previzibilitate și stabilitate pe durata perioadei de tranziție în anii 2021 și 2022, denumită în continuare perioadă de tranziție, până la data aplicării noului cadru juridic acoperind perioada care începe la data de 1 ianuarie 2023.Pentru a se asigura faptul că în 2021 și 2022 se poate acorda sprijin fermierilor și altor beneficiari din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR), Uniunea Europeană a stabilit să acorde în continuare acest sprijin pe durata perioadei de tranziție în condițiile cadrului PAC actual.În plus, pentru a limita răspândirea COVID-19 care, la 11 martie 2020, a fost declarată pandemie de către Organizația Mondială a Sănătății, a fost adoptat un set cuprinzător de măsuri de redresare economică, denumit Instrumentul de redresare al Uniunii Europene (EURI), care presupune importante investiții publice și private pentru a înscrie Uniunea în mod ferm pe calea unei redresări sustenabile și reziliente, pentru crearea de locuri de muncă de înaltă calitate, pentru a sprijini incluziunea socială și pentru a repara daunele imediate cauzate de criza provocată de COVID-19, sprijinind totodată prioritățile în materie de ecologie și digitalizare ale Uniunii Europene.Potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2020/2.220 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 și 2022 și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 și (UE) nr. 1.307/2013 în ceea ce privește resursele și aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 și 2022 și a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 în ceea ce privește resursele și repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 și 2022 și ale Regulamentului (UE) 2020/2.094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19, resursele suplimentare provenind din EURI fac obiectul unor condiții specifice și ar trebui să fie programate și monitorizate separat de sprijinul acordat de Uniune pentru dezvoltarea rurală, aplicându-se în același timp, ca regulă generală, normele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului.Aceste resurse suplimentare se implementează prin Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 și trebuie să fie luate în considerare în cadrul regulamentului respectiv ca sume care finanțează măsuri în cadrul FEADR. În consecință, cu excepția cazului în care Regulamentul (UE) 2020/2.220 prevede altfel, trebuie să se aplice normele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 și în Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, inclusiv normele privind dezangajarea automată.Programul național de dezvoltare rurală (PNDR) 2014-2020 a fost modificat în vederea continuării aplicării în perioada de tranziție 2021-2022, versiunea a 13-a, aprobată de Comisia Europeană prin Decizia de punere în aplicare C(2021) 4.643 final din 21.06.2021, disponibilă pe site-ul internet www.madr.ro.În scopul lărgirii sferei de competență a Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR), astfel încât agenția, în condițiile delegării de competențe de către alte autorități de management, să îndeplinească rolul de organism de implementare a altor fonduri decât FEADR, pentru solicitanții din categoria fermierilor sau întreprinzătorilor din sectoarele agricol și industrie alimentară, apar ca necesare modificarea alin. (2) al art. 1, precum și includerea unui nou alineat, alin. (4), la art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2014 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, prin reorganizarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, aprobată prin Legea nr. 43/2015, cu modificările ulterioare.Modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit și politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările și completările ulterioare, sunt imperios necesare, astfel încât să existe cadrul normativ național care să permită gestionarea și absorbția fondurilor europene nerambursabile, în condițiile adoptării EURI și ale prelungirii aplicabilității normelor actualului cadru PAC, inclusiv pentru perioada de tranziție, iar neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență este de natură să împiedice absorbția fondurilor EURI, să genereze pierderi directe și indirecte fermierilor, procesatorilor și lanțurilor de aprovizionare, să compromită grav procesul de modernizare a sectorului agricol, industria alimentară și dezvoltare rurală, să mențină blocaje și ambiguități pe fluxurile financiare ale fondurilor europene nerambursabile, să întârzie și să facă ineficiente măsurile de redresare a mediului economic postpandemic, cu consecințe severe în asigurarea securității alimentare și realizării și valorificării producțiilor agricole.Trebuie avut în vedere și faptul că neadoptarea în regim de urgență a măsurilor de reglementare prevăzute în prezenta ordonanță de urgență ar avea ca efect imposibilitatea implementării noilor proiecte selectate, în perioada de eligibilitate a cheltuielilor, respectiv până la data de 31 decembrie 2023, sau, în condițiile în care aceste contracte nu ar fi selectate pentru finanțare, dezangajarea sumelor spre finalul perioadei de programare, cu consecințe grave atât în plan economic, cât și în plan social, în principal prin nerealizarea obiectivelor Programului operațional pentru pescuit și afaceri maritime POPAM 2014-2020. În actualul context economic, care se confruntă cu dificultăți generate de efectele pandemiei de COVID-19, ale creșterii prețurilor materialelor de construcții, a prețului la carburanți, gaze naturale, energie electrică, precum și de conflictul militar din regiunea Mării Negre, este imperios necesar ca în domeniul agriculturii să existe cadrul normativ care să permită gestionarea fondurilor europene nerambursabile în condițiile regulamentelor europene incidente.În considerarea faptului că elementele mai sus menționate vizează interesul general public și strategic, fiind o prioritate a Programului de guvernare, și constituie o situație extraordinară și de urgență a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adopta prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile aferente politicii agricole comune, politicii comune de pescuit și politicii maritime integrate la nivelul Uniunii Europene, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2014-2020 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantării, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 816 din 3 noiembrie 2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 56/2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență stabilește cadrul financiar general pentru gestionarea în lei și euro a asistenței financiare nerambursabile alocate României, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum și a prefinanțării și cofinanțării aferente acestei asistențe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricolă, denumit în continuare FEGA, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, denumit în continuare FEADR, Instrumentul de redresare al Uniunii Europene, denumit în continuare EURI, și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, denumit în continuare FEPAM, pentru perioada de programare 2014-2020, inclusiv pentru perioada de tranziție, conform Regulamentului (UE) 2020/2.220 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 de stabilire a anumitor dispoziții tranzitorii privind sprijinul acordat din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și din Fondul european de garantare agricolă (FEGA) în anii 2021 și 2022 și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.305/2013, (UE) nr. 1.306/2013 și (UE) nr. 1.307/2013 în ceea ce privește resursele și aplicarea regulamentelor respective în anii 2021 și 2022 și a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013, în ceea ce privește resursele și repartizarea unui astfel de sprijin pentru anii 2021 și 2022.
2.La articolul 2, literele d), e), g), h), l), q), r) și s) se modifică și vor avea următorul cuprins:d)sprijin financiar aferent FEGA – sumele provenite din alocații de la bugetul de stat și/sau din venituri din privatizare alocate temporar prin hotărâri ale Guvernului pentru finanțarea cheltuielilor aferente schemelor de sprijin direct și măsurilor FEGA, potrivit art. 17 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/1978, (CE) nr. 165/1994, (CE) nr. 2.799/1998, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, până la transferarea plăților lunare de către Comisia Europeană, inclusiv a avansurilor acordate beneficiarilor FEGA pentru măsurile prevăzute de următoarele regulamente:– Regulamentul (UE) nr. 1.144/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 22 octombrie 2014 privind acțiunile de informare și promovare referitoare la produsele agricole puse în aplicare pe piața internă și în țările terțe și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 3/2008 al Consiliului;– Regulamentul delegat (UE) 2015/1.829 al Comisiei din 23 aprilie 2015 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.144/2014 al Parlamentului European și al Consiliului privind acțiunile de informare și promovare referitoare la produsele agricole puse în aplicare pe piața internă și în țările terțe;– Regulamentul delegat (UE) 2016/1.238 al Comisiei din 18 mai 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește intervenția publică și ajutoarele pentru depozitarea privată;– Regulamentul (UE) nr. 1.307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului;– Regulamentul (CE) 2017/40 al Comisiei din 3 noiembrie 2016 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește ajutoarele din partea Uniunii pentru furnizarea de fructe și legume, de banane și de lapte în instituțiile de învățământ și de modificare a Regulamentului delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei;– Regulamentul (CE) nr. 1.580/2007 al Comisiei din 21 decembrie 2007 de stabilire a normelor de aplicare ale Regulamentelor (CE) nr. 2.200/1996, (CE) nr. 2.201/1996 și (CE) nr. 1.182/2007 ale Consiliului în sectorul fructelor și legumelor;– Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei din 7 iunie 2011 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate;– Regulamentul (CE) nr. 555/2008 al Comisiei din 27 iunie 2008 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 479/2008 al Consiliului privind organizarea comună a pieței vitivinicole în ceea ce privește programele de sprijin, comerțul cu țările terțe, potențialul de producție și privind controalele în sectorul vitivinicol;– Regulamentul (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/1972, (CEE) nr. 234/1979, (CE) nr. 1.037/2001 și (CE) nr. 1.234/2007 ale Consiliului;– Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013;– Regulamentul (CE) nr. 612/2009 al Comisiei din 7 iulie 2009 de stabilire a normelor comune de aplicare a sistemului de restituiri la export pentru produsele agricole;– Regulamentul (UE) nr. 1.272/2009 al Comisiei din 11 decembrie 2009 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.234/2007 al Consiliului cu privire la achiziționarea și vânzarea produselor agricole în cadrul schemei de intervenție publică;– Regulamentul delegat (UE) nr. 907/2014 al Comisiei din 11 martie 2014 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăti și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea și închiderea conturilor, garanțiile și utilizarea monedei euro;– Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 908/2014 al Comisiei din 6 august 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește agențiile de plăți și alte organisme, gestiunea financiară, verificarea conturilor, normele referitoare la controale, valorile mobiliare și transparența;– Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 809/2014 al Comisiei din 17 iulie 2014 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sistemul integrat de administrare și control, măsurile de dezvoltare rurală și ecocondiționalitatea;– Regulamentul (CE) nr. 452/2009 al Comisiei din 29 mai 2009 de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.898/2005 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului în ceea ce privește măsurile de comercializare a smântânii, a untului și a untului concentrat pe piața comunitară;– Regulamentul (UE) nr. 1.370/2013 al Consiliului din 16 decembrie 2013 privind măsuri pentru stabilirea anumitor ajutoare și restituții în legătură cu organizarea comună a piețelor produselor agricole;– Regulamentul (UE) nr. 578/2010 al Comisiei din 29 iunie 2010 privind punerea în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.216/2009 al Consiliului în ceea ce privește regimul de acordare a restituirilor la export pentru anumite produse agricole exportate sub formă de mărfuri care nu sunt incluse în anexa I la tratat, precum și criteriile de stabilire a cuantumurilor sumelor respective;– Regulamentul delegat (UE) nr. 891/2017 al Comisiei din 13 martie 2017 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate, de completare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sancțiunile care trebuie aplicate în sectoarele menționate și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 892/2017 al Comisiei din 13 martie 2017 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului în ceea ce privește sectorul fructelor și legumelor și sectorul fructelor și legumelor prelucrate, cu modificările și completările ulterioare;– Regulamentul (UE) nr. 2.094/2020 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19;– Regulamentul (UE) 2020/2.220;e)cofinanțare publică – orice contribuție pentru finanțarea cheltuielilor eligibile din sumele aprobate în bugetele prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a)-g) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, la art. 1 alin. (2) lit. a)-d) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cofinanțarea acordată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, pentru beneficiarii Programului național pentru dezvoltare rurală 2014-2020, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene C (2015) 3.508 din 26 mai 2015, cu modificările și completările ulterioare, aplicabil și în perioada de tranziție 2021-2022, denumit în continuare PNDR 2014-2020, Programului operațional pentru pescuit și afaceri maritime, denumit în continuare POPAM, și ai măsurilor finanțate din FEGA;……………………………………………g)cheltuieli eligibile – cheltuielile efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finanțate, după caz, din FEGA, FEADR, EURI sau FEPAM, care pot fi finanțate atât din contribuția financiară a Uniunii Europene, cât și din cofinanțarea publică și/sau cofinanțarea privată, conform reglementărilor legale ale Uniunii Europene și naționale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;h)cheltuieli neeligibile – cheltuielile efectuate de beneficiar, aferente proiectelor finanțate, după caz, din FEGA, FEADR, EURI sau FEPAM, care nu pot fi finanțate din contribuția financiară a Uniunii Europene sau din cofinanțarea publică, conform reglementărilor legale ale Uniunii Europene și naționale în vigoare privind eligibilitatea cheltuielilor;…………………………………….l)programe – documentele de programare elaborate de România și aprobate de Comisia Europeană, respectiv PNDR 2014-2020, finanțat din FEADR și EURI, precum și POPAM, finanțat din FEPAM;………………………………………q)contract/decizie de finanțare – documentul juridic încheiat între AFIR și beneficiar prin care se stabilesc obiectul, drepturile și obligațiile părților, durata de execuție, valoarea, plata, precum și alte clauze și condiții specifice, prin care se acordă asistență financiară nerambursabilă din FEADR, EURI și de la bugetul de stat, în scopul atingerii obiectivelor și măsurilor cuprinse în PNDR, și care constituie titlu executoriu;r)beneficiari – persoane fizice și/sau juridice prevăzute în PNDR, POPAM și în regulamentele UE care reglementează managementul fondurilor FEGA, FEADR, EURI sau FEPAM, după caz, care semnează contract de finanțare sau sunt beneficiari ai unui ordin sau ai unei decizii de finanțare;s)solicitant – persoane fizice și/sau juridice prevăzute în PNDR, POPAM și în regulamentele UE care depun solicitarea de accesare a FEGA, FEADR, EURI sau FEPAM, după caz;3.Titlul secțiunii a 2-a se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Secţiunea a 2-aManagementul financiar al sumelor provenite din FEGA, FEADR, EURI și FEPAM
4.La articolul 3, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 3(1)Guvernul, prin MADR, gestionează contribuția financiară a Uniunii Europene din FEGA, FEADR, EURI și FEPAM și asigură respectarea utilizării acesteia, conform reglementărilor Uniunii Europene și naționale în vigoare.
5.La articolul 3, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)Contribuția financiară a Uniunii Europene din FEADR se suplimentează cu fondurile din EURI, potrivit prevederilor Regulamentului (UE) 2020/2.220.6.La articolul 4, alineatele (4), (5) și (8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4)Sumele aferente derulării schemelor, măsurilor, respectiv proiectelor finanțate, după caz, din FEGA, FEADR, EURI sau FEPAM, existente în conturile beneficiarilor, nu sunt supuse executării silite pe perioada de valabilitate a contractelor/ deciziilor de finanțare, cu excepția situației în care executarea silită privește creanțe bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(5)Plățile aferente schemelor de sprijin direct și măsurilor finanțate din FEGA, precum și măsurilor delegate finanțate din FEADR și EURI se efectuează integral numai în contul beneficiarului, declarat la APIA, respectiv AFIR, pentru plățile aferente PNDR 2014-2020, în conformitate cu prevederile art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.……………………………………..(8)Disponibilitățile din echivalentul în lei al contribuției financiare a Uniunii Europene aflate în contul de disponibilități al MADR deschis la Trezoreria Statului, inclusiv sumele recuperate în contul respectiv, sunt purtătoare de dobândă. Dobânda se bonifică și se utilizează pentru finanțarea schemelor de sprijin direct și a măsurilor finanțate, inclusiv a schemelor de ajutor de stat și de minimis, din FEADR, EURI sau FEPAM.7.La articolul 4, după alineatul (8) se introduce un nou alineat, alin. (9), cu următorul cuprins:(9)Obligațiile de plată datorate de debitorii radiați din registrele în care au fost înregistrați se anulează după radiere, dacă se constată imposibilitatea recuperării acestora în conformitate cu prevederile art. 54 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.8.La articolul 5, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 5(1)Contribuția financiară a Uniunii Europene, aferentă FEGA, FEADR, EURI și FEPAM, se alocă și se derulează în baza prevederilor regulamentelor europene în materie și a deciziilor Comisiei Europene.
9.Titlul capitolului II se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Capitolul IIMecanismul de finanțare din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat aferente FEGA, FEADR, EURI și FEPAM
10.Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 7(1)Sumele aferente fondurilor europene se transferă de către MADR, prin intermediul APIA, către beneficiarii schemelor de sprijin direct și măsurilor finanțate din FEGA, la termene prevăzute de regulamentele Consiliului Uniunii Europene și ale Comisiei Europene și în funcție de prevederile bugetare anuale și trimestriale aprobate cu această destinație.(2)Plățile aferente schemelor de plăți directe și cererilor de plată aferente măsurilor de piață se efectuează integral numai în contul beneficiarului declarat la APIA în cererea unică de plată sau în cererea de plată, după caz, potrivit prevederilor art. 11 din Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013.(3)În anul financiar curent nu este permisă instrumentarea unui dosar din care ar putea rezulta o decizie și un drept de plată cu o vechime mai mare de 5 ani. Excepție la aceste prevederi fac situațiile în care beneficiarului i-a fost admisă acțiunea formulată în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, prin hotărâre judecătorească definitivă.
11.Titlul secțiunii a 4-a se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Secţiunea a 4-a Mecanismul de finanțare din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat aferent FEADR și EURI
12.La articolul 13 alineatul (1), literele h), k) și m) se modifică și vor avea următorul cuprins:h)sumele aferente achitării unor debite datorate bugetului Uniunii Europene pentru înregistrarea unor nereguli în procesul de derulare a FEADR sau EURI, inclusiv a accesoriilor ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari;………………………………………..k)sumele necesare plății creanțelor bugetare ale bugetului Uniunii Europene și/sau bugetului de stat, neimputabile beneficiarilor, ca urmare a finalizării procedurilor administrative și/sau judiciare aferente PNDR 2007-2013, PNDR 2014-2020 și EURI; …………………………………….m)sumele necesare acoperirii drepturilor prevăzute pentru personalul beneficiarilor de asistență tehnică, potrivit capitolului 15.6 din PNDR 2014-2020, alocate temporar pentru aceste cheltuieli care se suportă din FEADR și EURI;13.La articolul 13 alineatul (1), după litera p) se introduc două noi litere, lit. q) și r), cu următorul cuprins:q)sumele necesare în urma încheierii contractelor/deciziilor de finanțare/angajamentelor multianuale de plată, potrivit prevederilor art. 22 alin. (3), pentru finanțarea diferențelor rezultate ca urmare a depășirii sumelor alocate în euro la nivel de măsură în versiunea finala a planului financiar PNDR 2014-2020;r)sumele rezultate la finalul perioadei de eligibilitate a PNDR ca urmare a depășirii ratelor contribuției FEADR în urma aplicării prevederilor art. 59 alin. (4) lit. g) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 în primii doi ani de implementare.14.La articolul 13, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Sumele aferente costurilor de personal, prevăzute la alin. (1) lit. m), respectiv stimulentele, cuantumul acestora și criteriile de acordare pentru personalul cu sarcini clare și specifice stabilite prin fișa postului, privind pregătirea, managementul, monitorizarea, evaluarea, informarea și controlul Programului, așa cum sunt specificate în cadrul capitolului 15.6 din PNDR 2014-2020, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei Europene nr. C (2015) 3.508 din 26 mai 2015, cu modificările și completările ulterioare, sunt rambursabile din FEADR și EURI și se stabilesc prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.15.La articolul 13, după alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alin. (5)-(7), cu următorul cuprins:(5)Sumele suplimentare destinate finanțării PNDR 2014-2020, asigurate din EURI, conform Regulamentului 2020/2.220 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 și Regulamentului (UE) 2020/2.094 al Consiliului Uniunii Europene, se cuprind la o poziție distinctă de transferuri în bugetul MADR în calitate de ordonator principal de credite.(6)Rata sprijinului financiar pentru operațiuni care primesc finanțare din resursele suplimentare menționate la art. 58 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului este de 100%.(7)În bugetul AFIR și APIA se cuprind sumele necesare implementării PNDR 2014-2020 finanțate din EURI, la poziții distincte de venituri și cheltuieli.16.Articolul 14 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 14(1)În bugetele beneficiarilor care sunt finanțați integral din bugetul de stat și din bugetul fondurilor speciale se cuprind integral, la titlul «Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020», sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii finanțate din FEADR și EURI.(2)În bugetele instituțiilor publice finanțate integral din venituri proprii și/sau finanțate parțial de la bugetul de stat se cuprind integral, la titlul «Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020», sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii finanțate din FEADR și EURI.
17.La articolul 17, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)În bugetele beneficiarilor care sunt entități publice locale finanțate integral din venituri proprii și/sau finanțate parțial de la bugetele locale se cuprind integral, la titlul «Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020», sumele necesare finanțării valorii totale a proiectelor proprii finanțate din FEADR și EURI.18.La articolul 18, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)În cazul măsurii de asistență tehnică, sumele reprezentând plata serviciilor/bunurilor/cheltuielilor directe se suportă de către beneficiarii măsurii din bugetul de stat și ulterior vor face obiectul rambursării din FEADR sau EURI de către AFIR, în baza deciziilor de finanțare inițiale.19.La articolul 21 alineatul (1), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a)anexează documentele solicitate prin anexa privind instrucțiunile de plată la contractul de finanțare, inclusiv ordinele de plată, conform procedurilor AFIR aprobate prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, și extrasele de cont sau alte documente cu valoare echivalentă care dovedesc efectuarea plăților atât pentru partea de contribuție publică, cât și pentru cea proprie; sau;20.La articolul 21 alineatul (2), literele a) și c) se modifică și vor avea următorul cuprins:a)după efectuarea verificărilor dosarului cererii de plată și autorizării plății, AFIR virează beneficiarului privat valoarea cheltuielilor rambursabile pentru cheltuielile eligibile, reprezentând contribuția publică, în contul distinct de disponibil, deschis pe numele beneficiarului privat la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului; AFIR diminuează valoarea cheltuielilor rambursabile din valoarea facturii/statului de plată a salariilor în vederea recuperării sumelor provenite din debite/corecții din cereri de plată aferente facturilor deja decontate de beneficiari, în aceste situații beneficiarul suportând din surse proprii valoarea acestor sume;………………………………………c)beneficiarul privat prezintă la unitatea teritorială a Trezoreriei Statului, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la încasarea în cont a contribuției publice, pentru fiecare factură, stat privind plata salariilor, ordine de plată pentru suma reprezentând contribuția publică, precum și pentru sumele declarate neeligibile în urma verificării cererii de plată de către AFIR.21.La articolul 21, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1)Notificarea prevăzută la alin. (2) lit. b) aferentă statelor privind plata salariilor trebuie să conțină următoarele elemente obligatorii: a)numărul și data statului privind plata salariilor; b)codul de identificare fiscală și denumirea beneficiarului sumei care se înscriu și în documentul de plată ce se depune de către plătitor la unitatea Trezoreriei Statului;c)suma aferentă fiecărui stat privind plata salariilor, pentru cheltuielile stabilite conform contractelor de finanțare care trebuie să se plătească de beneficiar, reprezentând salariul net, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la AFIR și, respectiv, din suma care se achită din contribuția proprie, ambele sume cu detaliere pe fiecare instituție de credit în parte la care sunt deschise conturile de card ale persoanelor care beneficiază de aceste sume;d)suma din statul privind plata salariilor, aferentă impozitului pe venit, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la AFIR și din suma din contribuția proprie;e)suma din statul privind plata salariilor, aferentă fiecărei contribuții de la bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale, cu detaliere pe suma care se achită din cea primită de la AFIR și din suma din contribuția proprie.22.La articolul 21, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1)La primirea documentelor de plată prevăzute la alin. (2) lit. c), unitățile Trezoreriei Statului verifică, în cazul sumelor din notificările prevăzute la alin. (2) lit. b), după caz, următoarele: a)concordanța dintre numărul și data statelor privind plata salariilor cu cele înscrise în rubrica «Reprezentând» din ordinele de plată depuse de beneficiarii sumelor;b)concordanța dintre sumele reprezentând total salariu net care se achită din sumele primite de la AFIR și, respectiv, din contribuția proprie în fiecare din conturile deschise la instituțiile de credit, precum și dintre sumele aferente impozitului pe venit și contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat și bugetele fondurilor speciale care se achită din sumele primite de la AFIR și, respectiv, din contribuția proprie, potrivit notificării prevăzute la alin. (2) lit. b), cu cele înscrise în ordinele de plată depuse de beneficiari la unitățile Trezoreriei Statului;c)dacă suma totală a ordinelor de plată depuse este egală cu suma totală din notificarea prevăzută la alin. (2) lit. b).23.La articolul 21, alineatele (6)-(8) se modifică și vor avea următorul cuprins:(6)După efectuarea verificărilor prevăzute la alin. (4) și (4^1), unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului, în cazul constatării concordanței de date, virează suma totală primită de la AFIR din contul prevăzut la alin. (2) în contul prevăzut la alin. (5).(7)Operațiunile prevăzute la alin. (4), (4^1) și (5) se efectuează în aceeași zi în care s-au primit ordinele de plată de la beneficiari.(8)În cazul în care beneficiarul privat nu depune ordinele de plată conform cerințelor și termenului prevăzute la alin. (2), pentru toată suma prevăzută în notificare, sau nu respectă condițiile prevăzute la alin. (4) și (4^1), unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului restituie integral în conturile AFIR sumele primite de acestea din contul indicat la alin. (2).24.La articolul 23, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Plata avansului trebuie să fie subordonată constituirii unei garanții necondiționate prin condiții generale și/speciale de garantare, prezentate sub formă de scrisoare de garanție bancară sau scrisoare de garanție eliberată de instituții financiare nebancare înregistrate în Registrul special al Băncii Naționale a României, care corespunde procentului de 100% din suma avansului, potrivit prevederilor art. 63 alin. (1) din Regulamentul (UE) nr. 1.305/2013 al Parlamentului European și al Consiliului. În cazul beneficiarilor privați ai sprijinului pentru investiții, precum și al beneficiarilor submăsurii 19.4, plata avansului poate fi subordonată și unei polițe de asigurare, care corespunde procentului de 100% din suma avansului, eliberate de o societate de asigurări autorizată conform legislației în vigoare.25.La articolul 23, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1)Garanțiile care stau la baza avansurilor acordate, prezentate sub forma polițelor de asigurare, trebuie să fie necondiționate de clauze ale contractului de asigurare, acordului de garantare, de condițiile speciale sau generale privind garanția contractuală, prin care să se restricționeze eliberarea lor imediată, la simpla cerere de executare a AFIR.26.Articolul 24 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 24(1)Disponibilitățile din fonduri nerambursabile FEADR sau EURI, rămase la sfârșitul anului bugetar în contul MADR, se reportează în anul următor cu aceeași destinație.(2)Disponibilitățile din fondurile nerambursabile FEADR sau EURI, rămase la sfârșitul anului bugetar în conturile APIA și AFIR, se reportează în anul următor cu aceeași destinație.
27.La articolul 25 alineatul (1), după litera p) se introduc două noi litere, lit. q) și r), cu următorul cuprins:q)sumele necesare pentru finanțarea diferențelor rezultate ca urmare a depășirii sumelor alocate în euro la nivel de program, prin încheierea contractelor de finanțare/angajamentelor multianuale de plată, potrivit prevederilor art. 40 alin. (2);r)sumele alocate temporar de la bugetul de stat, necesare pentru asigurarea finanțării componentei reprezentând fondurile externe nerambursabile aferente plății beneficiarilor pentru cazurile în care între statul român și Comisia Europeană sunt situații divergente, până la finalizarea situației divergente.28.La articolul 29, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5)În cazul beneficiarilor privați ai sprijinului financiar nerambursabil, plata avansului este subordonată constituirii unei garanții necondiționate, prezentate sub formă de scrisoare de garanție bancară – SGB, scrisoare de garanție eliberată de fondurile de garantare înregistrate în Registrul special al Băncii Naționale a României, sau a unei polițe de asigurare eliberate de o societate de asigurări autorizată conform legislației naționale în vigoare, care corespunde procentului de 100% din suma avansului.29.La articolul 29, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (5^1), cu următorul cuprins:(5^1)Garanțiile care stau la baza avansurilor acordate, prezentate sub forma polițelor de asigurare, trebuie să fie necondiționate de clauzele contractului de asigurare, acordului de garantare, de condițiile speciale sau generale privind garanția contractuală, acestea fiind eliberate la simpla cerere de executare a Direcției generale pescuit – Autoritatea de management pentru POPAM.30.La articolul 30, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3)Sumele alocate potrivit art. 25 alin. (1) lit. r) rămân cheltuieli definitive ale bugetului de stat în situația în care divergențele cu Comisia Europeană se soluționează în defavoarea statului român.31.La articolul 40, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Structurile responsabile de implementarea POPAM 2014-2020 sunt autorizate să încheie contracte/angajamente multianuale de plată, a căror valoare poate determina depășirea sumelor alocate în euro la nivel de program, în limita sumelor rezultate din realocări de fonduri între măsuri, creanțe bugetare, economii, reduceri procentuale, decertificarea definitivă și deducerea procentuală definitivă, aplicate potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, precum și din rezilierea contractelor de finanțare, estimate a se realiza, cu încadrarea în creditele de angajament aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale.32.Titlul secțiunii a 6-a se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Secţiunea a 6-aAlte dispoziții privind mecanismul financiar al FEGA, FEADR, EURI și FEPAM
33.La articolul 42, alineatele (1)-(3) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 42(1)Fondurile cuprinse în bugetul MADR, destinate proiectelor finanțate din FEGA, FEADR, EURI și FEPAM, se utilizează exclusiv cu această destinație și nu pot fi utilizate pentru finanțarea cheltuielilor de altă natură prin virări de credite ori prin cedarea la Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat. (2)Din fondurile prevăzute la alin. (1) se pot efectua cheltuieli curente și de capital pentru derularea corespunzătoare a proiectelor finanțate din FEGA, FEADR, EURI și FEPAM.(3)Se autorizează MADR să efectueze pe tot parcursul exercițiului bugetar redistribuiri de fonduri între proiectele finanțate/propuse la finanțare din FEGA, FEADR, EURI și FEPAM, precum și virări de credite de la alte titluri sau capitole de cheltuieli, astfel încât să se asigure implementarea corespunzătoare a acestor proiecte și/sau să se asigure finanțarea unor proiecte noi, prin derogare de la prevederile art. 47 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare. Aceste modificări vor fi comunicate lunar Ministerului Finanțelor.
34.Articolul 44 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 44Pentru derularea operațiunilor financiare aferente derulării schemelor de sprijin direct și măsurilor finanțate de la bugetul de stat, din FEGA, precum și a proiectelor finanțate, după caz, din FEADR, EURI sau FEPAM, instituțiile publice, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, au obligația să deschidă conturi în sistemul Trezoreriei Statului, potrivit prevederilor legale în vigoare. Celelalte categorii de beneficiari pot opta pentru deschiderea acestor conturi în sistemul Trezoreriei Statului sau la instituții financiar-bancare.
35.La articolul 45, alineatele (1), (2) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 45(1)Autorizarea și plata în contextul unei plăți individuale pentru o schemă de ajutor sau o măsură de sprijin pe suprafață/animale, eligibile în urma controalelor efectuate, se efectuează numai pentru sume mai mari de 40 lei.(2)Acțiunile de recuperare a sumelor acordate necuvenit aferente bugetului de stat și FEGA se demarează numai în cazul în care valoarea sumei de recuperat, excluzând creanțele accesorii, este mai mare de 40 lei.……………………………………(4)Acțiunile de recuperare a creanțelor bugetare aferente EURI și FEADR, inclusiv cofinanțarea de la bugetul de stat pentru FEADR, se demarează numai în cazul în care valoarea sumei de recuperat, excluzând creanțele accesorii, este mai mare de 40 lei.
36.La articolul 45, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:(6)Titlul de creanță se modifică de către autoritatea emitentă în situația în care, după reanalizarea în Sistemul integral de administrare și control a condițiilor de eligibilitate și a tuturor documentelor ce au stat la baza emiterii titlului de creanță, se impune diminuarea creanței bugetare stabilite anterior, în condițiile art. 31 și cu respectarea termenului de prescriere prevăzut la art. 45 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.37.La articolul 46, alineatele (1), (3) și (3^1) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 46(1)Creanțele bugetare datorate de beneficiar, inclusiv accesorii stabilite conform reglementărilor legale în vigoare aplicate în materia prevenirii, constatării și sancționării neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau fondurilor publice naționale aferente acestora, realizate din derularea de către APIA a schemelor de sprijin direct și măsurilor finanțate prin FEGA, FEADR și EURI, se deduc din rambursările/plățile datorate debitorului conform art. 38 lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare. ……………………………………….(3)Sumele reprezentând debite aferente măsurilor de sprijin finanțate din FEADR și EURI, inclusiv cofinanțarea de la bugetul de stat pentru FEADR, compensate din FEGA, din cofinanțare de la bugetul de stat aferent FEGA sau din bugetul de stat, se solicită de către APIA la MADR și se virează către AFIR pentru stingerea acestora.(3^1)Sumele reprezentând debite aferente schemelor de ajutor/măsurilor de sprijin finanțate din FEGA, compensate din EURI sau FEADR, inclusiv cofinanțarea de la bugetul de stat pentru acesta, se vor solicita de către AFIR la MADR și se vor vira către APIA pentru stingerea acestora.
38.La articolul 49, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 49(1)Beneficiarul unui proiect cofinanțat din FEADR, EURI sau FEPAM are obligația îndosarierii și păstrării în bune condiții a tuturor documentelor aferente proiectului.
39.Articolul 50 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 50Sumele aferente FEGA, FEADR, EURI și FEPAM, precum și cofinanțarea de la bugetul de stat, virate eronat sau necuvenit de către instituțiile publice responsabile, respectiv MADR, AFIR și APIA, în conturile de venituri ale bugetului de stat, se restituie de către unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului din conturile de venituri ale bugetului de stat în care au fost încasate în conturile din care au fost dispuse plățile, la cererea scrisă a instituțiilor publice cu rol de agenții de plăți care au efectuat virarea eronată/necuvenită. Răspunderea privind sumele ce se restituie din conturile de venituri ale bugetului de stat în care s-a efectuat plata eronată/necuvenită revine exclusiv instituției publice care solicită restituirea.
40.Articolul 54 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 54Articolul 2 din Ordonanța Guvernului nr. 20/2013 privind reglementarea unor măsuri necesare derulării proiectelor cu finanțare nerambursabilă din Programul Național de Dezvoltare Rurală și Programul operațional pentru pescuit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 497 din 7 august 2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 332/2013, cu modificările ulterioare, se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 2Finanțările aprobate de instituțiile de finanțare care pot fi garantate de fondurile de garantare vor fi acordate pentru:a)emiterea scrisorilor de garanție bancară necesare beneficiarilor prevăzuți la art. 3 pentru încasarea avansului prevăzut în contractele de finanțare nerambursabilă încheiate cu Agenția de Finanțare a Investițiilor Rurale, cu respectarea prevederilor legale în vigoare;b)creditele de investiții necesare pentru realizarea obiectivelor de investiții cofinanțate din FEADR sau EURI de către beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. b), cu respectarea prevederilor legale în vigoare;c)emiterea scrisorilor de garanție bancară necesare beneficiarilor prevăzuți la art. 11 pentru încasarea avansului prevăzut în contractele de finanțare nerambursabilă încheiate cu MADR prin Direcția generală pescuit – Autoritatea de management pentru Programul operațional pentru pescuit 2007-2013, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
41.La articolul 58, alineatele (2) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)Sumele prevăzute la alin. (1) declarate eligibile în urma închiderii conturilor de către Comisia Europeană se utilizează pentru finanțarea instrumentelor financiare de creditare și garantare gestionate de MADR prin fondul constituit în baza Legii nr. 218/2005, republicată, cu modificările și completările ulterioare.……………………………………..(5)Obligațiile de plată reprezentând debite sau plăți compensatorii aferente PNDR 2007-2013 și care nu fac obiectul prevederilor cap. 19 din noul PNDR 2014-2020, stabilite prin hotărâri judecătorești definitive, se cuprind în bugetul AFIR.
 + 
Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2014 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, prin reorganizarea Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 26 iunie 2014, aprobată prin Legea nr. 43/2015, cu modificările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)Scopul Agenției îl constituie implementarea tehnică și financiară a Fondului european pentru agricultură și dezvoltare rurală, denumit în continuare FEADR, și a Instrumentului european de redresare, denumit în continuare EURI, precum și gestionarea tehnică și financiară a altor fonduri europene sau naționale încredințată prin acorduri de delegare sau acorduri de implementare, cu impact în domeniile de investiții specifice agriculturii și dezvoltării rurale.2.La articolul 5, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  + 
Articolul 5(1)Agenția are ca principală atribuție implementarea tehnică, în condițiile delegării de funcții de către Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale – Autoritatea de management pentru PNDR/PS 2023-2027, precum și implementarea financiară (plata) FEADR prin Programul național de dezvoltare rurală pentru perioada 2014-2020 (PNDR 2014-2020), inclusiv a fondurilor aferente perioadei de tranziție 2021-2022, respectiv prin Planul strategic pentru PAC 2023-2027, denumit în continuare PS 2023-2027. Agenția preia atribuțiile ce decurg din funcțiile de implementare tehnică, plată și monitorizare pentru Programul național de dezvoltare rurală 2007-2013 și atribuțiile de raportare, recuperare debite, precum și cea de monitorizare ex post ale Agenției pentru Programul SAPARD.
3.La articolul 5, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4)Atribuțiile Agenției privind gestionarea tehnică și financiară a fondurilor europene sau naționale prevăzute la art. 1 alin. (2) se stabilesc în conformitate cu competențele și atribuțiile cuprinse în acordurile de delegare sau în acordurile de implementare și care se circumscriu domeniului de activitate al Agenției.4.Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 7În funcție de diversitatea și complexitatea măsurilor incluse în Programul național de dezvoltare rurală pentru perioada 2014-2020, respectiv a celor incluse în PS 2023-2027, Agenția va putea delega atribuții unor terțe instituții competente în baza unor acorduri interinstituționale, în concordanță cu Regulamentul (UE) nr. 1.306/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 352/78, (CE) nr. 165/94, (CE) nr. 2.799/98, (CE) nr. 814/2000, (CE) nr. 1.290/2005 și (CE) nr. 485/2008 ale Consiliului, cu modificările și completările ulterioare, respectiv în concordanță cu Regulamentul (UE) nr. 2.116/2021 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, cu modificările și completările ulterioare.
5.La articolul 8, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)Agenția are dreptul de a stabili o bază de date cu prețuri de referință pentru bunuri, mașini, utilaje, echipamente specializate, servicii și cu standarde de cost pentru lucrări ce vor fi utilizate în cadrul măsurilor/intervențiilor finanțate din FEADR. Prețurile de referință și standardele de cost publicate pe site-ul instituției sunt bazate pe o analiză a prețurilor din piață, au caracter obligatoriu și reprezintă plafoane maximale pentru cheltuieli eligibile acceptate.
 + 
Articolul IIIOrdonanța Guvernului nr. 24/2010 privind controlul operațiunilor care fac parte din sistemul de finanțare prin Fondul European de Garantare Agricolă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 30 august 2010, aprobată cu modificări prin Legea nr. 277/2011, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 1(1)Prezenta ordonanță creează cadrul juridic și organizatoric pentru aplicarea dispozițiilor titlului IV – Sisteme de control și sancțiuni, capitolul III – Verificarea tranzacțiilor al Regulamentului (UE) 2021/2.116 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 privind finanțarea, gestionarea și monitorizarea politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1.306/2013, denumit în continuare Regulament.
2.La articolul 1 alineatul (3), literele a) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:a)Autoritatea Vamală Română, denumită în continuare A.V.R., instituție publică cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Finanțelor;……………………………………………………………………………………..d)Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, denumită în continuare A.F.I.R.;3.La articolul 1, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5)Prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, se aprobă procedura de lucru privind implementarea prevederilor Regulamentului între M.A.D.R., A.P.I.A. și A.F.I.R.4.La articolul 4, partea introductivă se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 4În vederea implementării prevederilor Regulamentului, A.V.R. are următoarele atribuții:
5.La articolul 8, partea introductivă și litera b) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 8Structurile din cadrul M.A.D.R. și A.V.R. care îndeplinesc atribuții de efectuare a controlului ex post, denumite în continuare organe de control, efectuează controlul prin:……………………………………………………………………………………..b)personalul cu atribuții de efectuare a controlului ulterior, specializat în controlul ex post, din cadrul A.V.R., pentru restituțiile la export.
6.La articolul 15, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 15(1)Pentru îndeplinirea atribuțiilor stabilite prin prezenta ordonanță, personalul prevăzut la art. 8 are acces la informațiile necesare, în mod operativ și gratuit, de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, A.V.R., A.N.A.F. și de la instituțiile financiar-bancare, în condițiile legii.
(la 01-06-2023,
Actul a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 147 din 26 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 474 din 29 mai 2023
)

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Petre Daea
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
p. Ministrul afacerilor externe,
Iulian Fota,
secretar de stat
București, 9 martie 2023.Nr. 9.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x