ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 79 din 28 iunie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 605 din 28 iunie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PENORMA 21/12/2023
ART. 1MODIFICA PENORMA 28/12/2022
ART. 1MODIFICA PENORMA 28/12/2022
ART. 1MODIFICA PEORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 296
ART. 1MODIFICA PEORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 315
ART. 1MODIFICA PEPROCEDURA 03/07/2019
ART. 1MODIFICA PEMETODOLOGIE 03/07/2019
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 296
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 308
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 309
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 310
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 311
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 312
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 313
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1MODIFICA PENORMA 21/12/2023
ART. 1MODIFICA PENORMA 28/12/2022
ART. 1MODIFICA PENORMA 28/12/2022
ART. 1MODIFICA PEORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 296
ART. 1MODIFICA PEORD DE URGENTA 57 03/07/2019 ART. 315
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 57 03/07/2019
ART. 1MODIFICA PEPROCEDURA 03/07/2019
ART. 1MODIFICA PEMETODOLOGIE 03/07/2019
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere necesitatea clarificării unor dispoziții legale, în vederea asigurării implementării acestora conform voinței legiuitorului, și eliminarea oricărei interpretări în legătură cu coroborarea cadrului legal general și special incident,în scopul stabilirii exprese a modalității de manifestare a statului în ipoteza trecerii unui bun în proprietatea publică a acestuia și a responsabilității societare pentru situația în care bunul în cauză se află în patrimoniul unei societăți la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acționar sau asociat și prezintă interes public,având în vedere că în condițiile păstrării formei actuale există riscul ca, în lipsa manifestării exprese, prin hotărâre a Guvernului, a voinței dobânditorului – stat și/sau fără declararea de către stat a interesului public asupra bunului ce face obiectul trecerii în proprietatea publică, orice convenție cu titlu oneros semnată de instituții publice cu societățile prevăzute la art. 296 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, să nu fie valabil încheiată,ținând cont de faptul că în lipsa declarării prin hotărâre a Guvernului, ca fiind de interes public, a bunurilor care fac obiectul trecerii din patrimoniul societar în domeniul public există riscul unui comportament neunitar la nivelul instituțiilor publice, cu incidență asupra implementării proiectelor de interes public în măsura în care acestea se vor dezvolta în relația cu bunurile transmise în domeniul public,în considerarea nevoii de punere în acord a dispozițiilor legale speciale în legătură cu anumite situații expres reglementate, precum și ținând seama de faptul că neadoptarea acestor măsuri în regim de urgență și nerezolvarea acestor problematici semnalate la nivelul reglementării, cu impact asupra administrației publice, ar conduce la îngreunarea procesului decizional și derulării procedurilor necesare implementării unor proiecte de interes public,în baza faptului că statul, prin Guvern, emite în principal acte la nivel de hotărâre a Guvernului și în cazuri expres reglementate, acte de nivel primar, și că instituțiile publice pot avea doar prerogative în materia exercitării dreptului de proprietate publică deja constituit,ținând seama de caracterul restrictiv al dispozițiilor alin. (7) al art. 296 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, în sensul aplicării acestuia exclusiv pentru cazurile menționate la alin. (1) și (2) ale aceluiași articol, ceea ce ar conduce la exercitarea autorității de stat în domeniul reglementat de către persoane juridice de drept public fără mandatarea expresă a acestora la nivel de normă primară, în mod similar, spre exemplu, reglementării în materia exproprierii publice ori a altor instituții de drept reglementate,în ideea asigurării concordanței dintre teza privind concesionarea prin hotărâre a Guvernului a unor bunuri proprietate publică în legătură cu care există obligații juridice în legătură cu care trebuie asigurată continuitatea, caz în care dispozițiile legale privind realizarea unor studii ori aplicarea normelor în materia publicității și punerea documentației de atribuire la dispoziția unor terți nu se justifică, fiind aspecte contrare scopului reglementării,ținând cont de faptul că în situația menționată documentația de atribuire va cuprinde doar elementele enumerate la art. 313 alin. (1) lit. a), b), f) și g) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, însă aplicarea art. 308 alin. (2) privind înaintarea către concedent a propunerilor de concesionare, precum și a art. 309-312 din același act normativ, care lasă în marja de apreciere exclusivă a unei instituții publice oportunitatea concesionării, este incompatibilă cu teza menționată a concesiunii prin hotărâre a Guvernului, este obligatorie eliminarea aspectelor de contradictorialitate, altfel normele neputând fi aplicate conform intenției de reglementare, caz în care echivocul, lipsa de precizie, nearmonizarea instituțiilor de drept reprezintă riscuri al căror efect nu poate fi comensurat,luând în considerare necesitatea protejării interesului statului și creării pârghiilor necesare în situația concesionării directe a unor bunuri proprietate publică, în alte condiții putându-se ajunge la situații în care în numele statului s-ar manifesta orice persoană juridică de drept public cu depășirea capacitării juridice a acesteia,ținând cont de necesitatea asigurării premiselor legale pentru intrarea în proprietatea publică a statului a unor bunuri de interes public și concesionarea acestora cu prezervarea obligațiilor anterior constituite,în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează interesul public și constituie situații extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
ARTICOL UNICOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 555 din 5 iulie 2019, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.La articolul 296, alineatul (4) va avea următorul cuprins:(4)Trecerea în domeniul public a unui bun din patrimoniul societăților la care statul sau o unitate administrativ-teritorială este acționar sau asociat se face prin actele prevăzute la alin. (1) și (2) prin care bunul este declarat de interes public și este stabilit administratorul acestuia, cu acordul prealabil al adunării generale a acționarilor și cu achitarea ulterioară actelor prevăzute la alin. (1) și (2) a contravalorii bunului. Acordul prealabil al adunării generale a acționarilor se dă pentru transmiterea dreptului de proprietate asupra bunului, precum și cu privire la contravaloarea acestuia, determinată prin raport de evaluare întocmit de evaluatori autorizați, conform legii. Achitarea contravalorii bunului se realizează cel mai târziu la data semnării procesului-verbal de predare-primire.2.La articolul 315, alineatul (1) va avea următorul cuprins:(1)Prin excepție de la prevederile art. 312 alin. (1), bunurile proprietate publică pot fi concesionate prin atribuire directă companiilor naționale, societăților naționale sau societăților aflate în subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea entităților prevăzute la art. 303 alin. (3)-(5), care au fost înființate prin reorganizarea regiilor autonome și care au ca obiect principal de activitate gestionarea, întreținerea, repararea și dezvoltarea respectivelor bunuri, dar numai până la finalizarea privatizării acestora, precum și prin hotărâre a Guvernului pentru societățile cu capital integral sau majoritar de stat care și-au asumat anterior trecerii bunului în proprietatea publică diverse obligații juridice pentru aceste bunuri, pe perioada existenței acestor obligații, caz în care dispozițiile art. 308 alin. (2) și art. 309-312 nu se aplică.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Adrian-Ioan Veștea
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 28 iunie 2024.Nr. 79.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x