ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 79 din 24 iunie 2009 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 04/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 3MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 4MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 6MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 7MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 8MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEOUG 79 24/06/2009
ActulREFERIRE LALEGE (R) 218 05/07/2005
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1ARE LEGATURA CUOUG 49 23/10/2015 ART. 53
ART. 1ARE LEGATURA CUOUG 28 13/06/2012 ART. 4
ART. 2ARE LEGATURA CUOUG 99 10/11/2010 ART. 1
ART. 2REFERIRE LALEGE 231 13/07/2005
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 218 05/07/2005
ART. 3ARE LEGATURA CUOUG 28 13/06/2012 ART. 4
ART. 3REFERIRE LALEGE 143 21/05/2007
ART. 3REFERIRE LALEGE 489 28/12/2006
ART. 3REFERIRE LAOUG 118 21/12/2006
ART. 3REFERIRE LALEGE 246 18/07/2005
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 138 27/04/2004
ART. 3REFERIRE LALEGE (R) 215 23/04/2001 ART. 1
ART. 3REFERIRE LAOG 26 30/01/2000
ART. 4ARE LEGATURA CUOUG 28 13/06/2012 ART. 4
ART. 4REFERIRE LALEGE 329 05/11/2009
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 218 05/07/2005
ART. 6ARE LEGATURA CUOUG 28 13/06/2012 ART. 4
ART. 7ARE LEGATURA CUOUG 28 13/06/2012 ART. 4
ART. 8ARE LEGATURA CUOUG 28 13/06/2012 ART. 4
ART. 8REFERIRE LAOG (R) 92 24/12/2003
ART. 8REFERIRE LACOD PR FISCALA (R) 24/12/2003
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 13 12/01/2021
ActulREFERIT DEORDIN 21 21/01/2020
ActulREFERIT DEORDIN 65 21/01/2019
ActulREFERIT DEORDIN 34 07/02/2018
ActulREFERIT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ActulREFERIT DEHOTARARE 869 31/10/2018
ActulREFERIT DEORDIN 1 03/01/2017
ActulREFERIT DEORDIN 202 11/02/2016
ActulREFERIT DEORDIN 896 24/08/2016
ActulREFERIT DEHG 640 31/08/2016
ActulREGULI SI NORME DE APLICARENORMA 28/10/2009
ActulREFERIT DEHOTARARE 138 16/03/2017
ActulREFERIT DEHOTARARE 329 11/05/2017
ART. 3MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 3REFERIT DEHOTARARE 869 31/10/2018
ART. 3REFERIT DEHG 640 31/08/2016
ART. 4MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 6MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 7REFERIT DEORDIN 13 12/01/2021
ART. 7REFERIT DEORDIN 21 21/01/2020
ART. 7REFERIT DEORDIN 65 21/01/2019
ART. 7MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 7REFERIT DEORDIN 34 07/02/2018
ART. 7REFERIT DEHOTARARE 869 31/10/2018
ART. 7REFERIT DEORDIN 1 03/01/2017
ART. 7REGLEMENTAT DEORDIN 1 03/01/2017
ART. 7REFERIT DEORDIN 202 11/02/2016
ART. 7REFERIT DEORDIN 896 24/08/2016
ART. 8MODIFICAT DEORDONANTA 10 29/08/2018
ART. 8REFERIT DEHOTARARE 869 31/10/2018

privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale(actualizată până la data de 3 noiembrie 2015*)



–––-Având în vedere:– prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 277 din 21 octombrie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, ale Regulamentului (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei din 15 decembrie 2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului privind sprijinul pentru dezvoltarea rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 368 din 23 decembrie 2006, cu modificările şi completările ulterioare, prin care statul membru trebuie să creeze cadrul legislativ, statutar şi administrativ pentru a se asigura că interesele financiare ale Comunităţii Europene sunt protejate în mod eficient;– prevederile Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 (PNDR), aprobat conform Deciziei CE nr. (C) 3.831 din 16 iulie 2008, şi ale art. 56 din Regulamentul (CE) nr. 1.974/2006 al Comisiei, cu modificările şi completările ulterioare, prin care se arată că „beneficiarii unui sprijin pentru investiţii pot solicita agenţiilor de plată competente plata unui avans, iar în ceea ce priveşte beneficiarii publici, un astfel de avans nu poate fi plătit decât localităţilor şi asociaţiilor acestora, precum şi organismelor de drept public”;– existenţa Fondului de garantare a creditelor constituit conform prevederilor Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, republicată, necesitatea realizării de investiţii ce vizează îmbunătăţirea infrastructurii pentru renovarea şi dezvoltarea satului românesc, precum şi numărul mare de proiecte depuse de beneficiari publici;– specificul implementării PNDR, care presupune rambursarea cheltuielilor numai după efectuarea achiziţiilor, existând riscul de a pierde fondurile comunitare, întrucât beneficiarii publici, deşi au proiectele de investiţii declarate eligibile, se confruntă în acelaşi timp cu o lipsă a surselor de finanţare pentru demararea acestora;– că prezenta ordonanţă de urgenţă răspunde şi necesităţii actuale de asigurare a unor măsuri urgente de deconcentrare şi restructurare a cheltuielilor publice în vederea minimizării costurilor, prin evitarea unui efort bugetar suplimentar, cum sunt comisioanele acordate băncilor comerciale în situaţia apelării la credite,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. + 
Articolul 1(1) În scopul facilitării accesului la sprijinul finanţat prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, denumit în continuare PNDR 2007-2013, şi prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, denumit în continuare PNDR 2014-2020, fondurile de garantare pot acorda scrisori de garanţie în favoarea Agenţiei pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, beneficiarilor care prezintă contracte de finanţare încheiate cu AFIR.(2) Valoarea scrisorii de garanţie acordate de un fond de garantare fiecărui beneficiar va fi de 110% din valoarea avansului pentru contractele finanţate din PNDR 2007-2013 şi de 100% din valoarea avansului pentru contractele finanţate din PNDR 2014-2020.–––Art. 1 a fost modificat de art. 53 din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 49 din 23 octombrie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 816 din 3 noiembrie 2015.
 + 
Articolul 2Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, alocă fondurilor de garantare, respectiv Fondului de Garantare a Creditului Rural – S.A. şi Fondului Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici şi Mijlocii – S.A., sume din Fondul de garantare a creditelor constituit şi reconstituit potrivit prevederilor Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, republicată, cu modificările ulterioare, din sumele provenite din rambursările de credite şi plăţile de dobânzi efectuate de către băncile comerciale în «Fondul pentru stimularea investiţiilor în agricultură» pentru creditele acordate în baza Legii nr. 231/2005 privind stimularea investiţiilor în agricultură, industrie alimentară, silvicultură, piscicultură, precum şi în activităţi nonagricole, cu modificările şi completările ulterioare, gestionate de MADR până la rambursarea integrală a acestora, precum şi din prevederile bugetare anuale aprobate cu această destinaţie MADR la capitolul 83.01 «Agricultură, silvicultură, piscicultură şi vânătoare» titlul 80 «Împrumuturi» şi din sumele returnate de fondurile de garantare şi dobânzile aferente, ca urmare a rambursării creditelor de către beneficiari.–––-Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢA nr. 99 din 10 noiembrie 2010 publicată in MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 16 noiembrie 2010.
 + 
Articolul 2^1MADR va solicita informaţii privind garanţiile acordate de fondurile de garantare, dovedite prin documente justificative, şi se va asigura că fondurile alocate sunt administrate în mod corect şi eficient.––––Art. 2^1 a fost introdus de pct. 2 al art. I din ORDONANŢA DE URGENŢA nr. 99 din 10 noiembrie 2010 publicată in MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 16 noiembrie 2010.
 + 
Articolul 3În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiari ai scrisorilor de garanţie prevăzute la art. 1 alin. (1) pot fi entităţi care nu desfăşoară activităţi generatoare de venituri din activităţi economice directe, după caz, astfel:a) comunele şi oraşele;b) asociaţiile de dezvoltare intercomunitară – definite potrivit dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. c) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;c) organismele de drept public – aşezăminte culturale, constituite conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 118/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi desfăşurarea activităţii aşezămintelor culturale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 143/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi structuri religioase, constituite conform prevederilor Legii nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, cu modificările ulterioare;d) grupurile de acţiune locală (GAL) – parteneriate locale, alcătuite din reprezentanţi ai instituţiilor şi autorităţilor publice, ai sectorului privat şi ai societăţii civile, constituite conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare;e) organizaţiile şi federaţiile utilizatorilor de apă pentru irigaţii – persoane juridice de utilitate publică fără scop patrimonial, ce se constituie şi funcţionează în conformitate cu prevederile Legii îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.–––Art. 3 a fost modificat de pct. 2 al art. IV din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 13 iunie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 415 din 21 iunie 2012.
 + 
Articolul 4(1) Sumele alocate din fond pot fi utilizate exclusiv pentru garantarea avansului acordat beneficiarilor sprijinului finanţat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR) prevăzuţi la art. 3, prin contractul de finanţare nerambursabilă, cu o expunere a plafonului anual de garantare de până la 5 ori.(2) Sumele alocate din fond, dobânzile aferente acestora şi sumele alocate din bugetul MADR sunt utilizate de fondurile de garantare pentru: acoperirea riscului asumat de fondurile de garantare din garantarea avansului acordat beneficiarilor sprijinului finanţat din FEADR prevăzuţi la art. 3, prin contractul de finanţare nerambursabilă.(3) Dobânzile încasate de fondurile de garantare ca venit financiar din plasarea sumelor alocate acestora în depozite bancare sau titluri de stat sunt venituri neimpozabile pentru acestea şi vor fi utilizate exclusiv pentru plata obligaţiilor de decurg din executarea garanţiilor acordate potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi a prevederilor Legii nr. 218/2005, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Legii nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, cu modificările şi completările ulterioare, prin plata valorii garanţiei în cazul contractelor de garantare executate de instituţiile finanţatoare, respectiv plata valorii scrisorilor de garanţie executate de APDRP.(4) Valoarea creanţelor recuperate reprezintă venit neimpozabil pentru fondurile de garantare şi reîntregesc sumele alocate.–––Art. 4 a fost modificat de pct. 3 al art. IV din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 13 iunie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 415 din 21 iunie 2012.
 + 
Articolul 5Sumele alocate şi dobânzile aferente acestora sunt înregistrate şi urmărite distinct pe fiecare fond în evidenţele contabile ale fondurilor de garantare, fiind considerate împrumuturi subordonate.
 + 
Articolul 6În situaţia în care valoarea garanţiilor executate de instituţiile de credit depăşeşte nivelul dobânzilor acumulate şi afectează sumele alocate din fond pentru acordarea de garanţii, reîntregirea sumelor alocate din fond se va realiza din bugetul MADR.–––Art. 6 a fost modificat de pct. 4 al art. IV din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 13 iunie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 415 din 21 iunie 2012.
 + 
Articolul 7(1) Nivelul comisioanelor de garantare datorate fondurilor de garantare de către beneficiarii garanţiilor în scopul realizării de investiţii se stabileşte pentru fiecare an calendaristic prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale.–––Alin. (1) al art. 7 a fost modificat de pct. 5 al art. IV din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 13 iunie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 415 din 21 iunie 2012.(2) Comisionul se încasează de fondurile de garantare o singură dată pentru întreaga sumă, la data acordării garanţiei.(3) Comisioanele de garantare datorate de către beneficiarii scrisorilor de garanţie sunt venituri ale fondurilor de garantare şi se vor înregistra ca venituri curente în momentul încasării.–––Alin. (3) al art. 7 a fost modificat de pct. 5 al art. IV din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 13 iunie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 415 din 21 iunie 2012.
 + 
Articolul 8(1) Creanţele fondurilor de garantare rezultate din scrisorile de garanţie, executate de APDRP, au regim de creanţă fiscală.(2) Executarea de către fondurile de garantare a creanţei rezultate din neonorarea la scadenţă de către beneficiari a obligaţiilor asumate prin contractul de finanţare se va face, în cazul beneficiarilor publici şi al organismelor de drept public, cu prioritate asupra sumelor defalcate din bugetul de stat, a conturilor deschise la Trezoreria Statului sau, după caz, a conturilor curente declarate la emiterea scrisorii de garanţie ori deschise şi declarate ulterior.(3) În cazul grupurilor de acţiune locală şi al organizaţiilor şi federaţiilor utilizatorilor de apă pentru irigaţii, biletul la ordin emis de către reprezentantul legal al asociaţiei, respectiv de către directorul organizaţiei sau federaţiei, în favoarea fondurilor de garantare reprezintă titlu executoriu.(4) În vederea executării silite, biletul la ordin menţionat la alin. (3) va fi transmis de către fondurile de garantare Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în limita sumei plătite efectiv de către APDRP, în temeiul căruia Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va efectua executarea silită potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Odată cu transmiterea biletului la ordin, fondul de garantare va indica suma de recuperat, precum şi data scadenţei acesteia.(5) Pentru neplata la scadenţa înscrisă în biletul la ordin a sumei determinate prin acesta, beneficiarul debitor datorează obligaţii fiscale accesorii care vor fi calculate şi comunicate de către organele fiscale competente ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.(6) Sumele încasate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală potrivit procedurilor reglementate la alin. (3) şi (5) sunt venituri ale bugetului de stat.–––-Art. 8 a fost modificat de pct. 6 al art. IV din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 13 iunie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 415 din 21 iunie 2012.
 + 
Articolul 8^1Lunar, până pe data de 10 a lunii curente, fondurile de garantare vor transmite MADR situaţia sumelor primite şi utilizate, în vederea întocmirii contului de execuţie pentru luna expirată şi transmiterii acestuia la Ministerul Finanţelor Publice până la data de 15 a lunii curente.–––-Art. 8^1 a fost introdus de pct. 7 al art. IV din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 28 din 13 iunie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 415 din 21 iunie 2012.
 + 
Articolul 9În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, la propunerea MAPDR, Guvernul va adopta norme metodologice de aplicare a prevederilor acesteia.


PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

Contrasemnează:

–––––

Ministrul agriculturii,

pădurilor şi dezvoltării rurale,

Ilie Sârbu

Viceprim-ministru,

ministrul administraţiei şi internelor,

Dan Nica

Ministrul întreprinderilor

mici şi mijlocii, comerţului

şi mediului de afaceri,

Constantin Niţă

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,

Vasile Puşcaş

Ministrul finanţelor publice,

Gheorghe Pogea
Bucureşti, 24 iunie 2009.Nr. 79.––-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x