ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 77 din 30 iunie 2021

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 14/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 645 din 30 iunie 2021
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 3MODIFICAT DELEGE 80 05/04/2023
ART. 6MODIFICAT DELEGE 80 05/04/2023
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORD DE URGENTA 81 21/07/2021
ActulACTUALIZEAZA PEORD DE URGENTA 77 30/06/2021
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DELEGE 80 05/04/2023
ActulREFERIT DEHOTARARE 46 18/01/2023
ActulREFERIT DELEGE 80 05/04/2023
ActulREFERIT DEDECRET 399 05/04/2023
ART. 1REFERIT DEHOTARARE 46 18/01/2023
ART. 3MODIFICAT DELEGE 80 05/04/2023
ART. 6MODIFICAT DELEGE 80 05/04/2023
ART. 7REFERIT DEHOTARARE 46 18/01/2023
ANEXA 1REFERIT DEHOTARARE 46 18/01/2023





Ținând seama de evoluția continuă a activităților în domeniul silvic, în vederea obținerii unor rezultate mai bune pe linia luptei împotriva infracționalității de mediu, în special a tăierilor ilegale de păduri, ceea ce determină necesitatea adoptării unor măsuri imediate în scopul limitării tăierilor ilegale și monitorizării trasabilității materialelor lemnoase,având în vedere obligativitatea consolidării urgente a cadrului legal și întărirea capacității de control, monitorizare și implementare, precum și cadrul legal privind lupta împotriva tăierilor ilegale de masă lemnoasă din fondul forestier național și din vegetația forestieră de pe terenurile din afara acestuia și ținând seama de faptul că problematica tăierilor ilegale de arbori constituie un aspect de siguranță națională,având în vedere Cauza 2020/2033 aflată în faza precontencioasă a Curții de Justiție a Uniunii Europene, care are ca obiect nerespectarea de către autoritățile române, în contextul tăierilor ilegale de arbori, a dispozițiilor Regulamentului (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 octombrie 2010 de stabilire a obligațiilor care revin operatorilor care introduc pe piață lemn și produse din lemn, ale Directivei 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică, ale Directivei 2001/42/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri și programe asupra mediului, precum și ale Directivei 2003/4/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind accesul publicului la informațiile despre mediu și de abrogare a Directivei 90/313/CEE a Consiliului,având în vedere că activitatea de combatere a exploatării forestiere ilegale și a comerțului aferent reprezintă unul dintre domeniile-țintă care trebuie reglementate, iar structurile teritoriale de specialitate ale autorității publice centrale care răspunde de silvicultură sunt instituții fundamentale ale statului în combaterea acestor acțiuni, iar consecința imediată a neînființării Gărzii Forestiere Naționale fiind lezarea intereselor și obiectivelor politicii din domeniul mediului și forestier, inclusiv gestionarea pădurilor și biodiversitatea, pe cale de consecință, adoptarea constituind o situație extraordinară ce trebuie reglementată,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie situații extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1(1)Se înființează Garda Forestieră Națională, instituție publică care funcționează ca organ de specialitate al administrației publice centrale care răspunde de silvicultură, cu personalitate juridică, finanțată integral de la bugetul de stat, în subordinea autorității publice centrale pentru silvicultură.(2)Garda Forestieră Națională are în subordine Gărzile forestiere, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență, care sunt instituții publice cu personalitate juridică.(3)Organizarea, funcționarea și repartizarea numărului de posturi pentru Garda Forestieră Națională și Gărzile forestiere se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. + 
Articolul 2(1)Garda Forestieră Națională are sediul în municipiul București.(2)Garda Forestieră Națională elaborează strategia națională de formare profesională continuă pentru personalul din silvicultură, în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată, cu modificările și completările ulterioare, care se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.
 + 
Articolul 3(1)Patrimoniul Gărzii Forestiere Naționale se constituie pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit prevederilor art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a protocolului de predare-preluare încheiat între Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor și Garda Forestieră Națională în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la art. 1 alin. (3).(2)Protocolul de predare-preluare prevăzut la alin. (1) va cuprinde și creditele bugetare neutilizate pe anul 2021 aferente Gărzilor forestiere.
 + 
Articolul 4(1)Conducerea Gărzii Forestiere Naționale este asigurată de un inspector general cu rang de secretar de stat, numit la propunerea conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură.(2)Inspectorul general este ajutat în activitatea sa de un inspector general adjunct, cu rang de subsecretar de stat, precum și de un secretar general, numiți în condițiile legii.(3)Inspectorul general are calitatea de ordonator secundar de credite, în condițiile legii.(4)Conducerea fiecăreia dintre Gărzile forestiere, prevăzute în anexă, este asigurată de un inspector-șef, funcționar public de conducere, care are calitatea de ordonator terțiar de credite.
 + 
Articolul 5(1)Principalele atribuții ale Gărzii Forestiere Naționale sunt următoarele:a)coordonează activitatea Gărzilor forestiere;b)avizează propunerile de acte normative emise de Gărzile forestiere;c)controlează aplicarea regimului silvic în fondul forestier național și în vegetația forestieră din afara fondului forestier național;d)controlează aplicarea regimului cinegetic în fondul cinegetic național;e)controlează trasabilitatea materialelor lemnoase, conform prevederilor legale în vigoare;f)realizează sinteze și analize de risc privind fondul forestier național și fondul cinegetic.(2)Principalele atribuții ale Gărzilor forestiere sunt următoarele:a)implementează, monitorizează și controlează aplicarea regimului silvic în fondul forestier național și în vegetația forestieră din afara fondului forestier național;b)monitorizează, implementează și controlează aplicarea regimului cinegetic în fondul cinegetic național;c)monitorizează și controlează trasabilitatea materialelor lemnoase, conform prevederilor legale în vigoare;d)elaborează rapoarte operative și le transmite către Garda Forestieră Națională în vederea realizării de sinteze și analize de risc privind fondul forestier național și fondul cinegetic.
 + 
Articolul 6Numărul maxim de posturi pentru Garda Forestieră Națională și instituțiile din subordine este de 1.007, din care:a)Garda Forestieră Națională, 85 de posturi, din care 47 de posturi pentru personalul cu pregătire în domeniul silvicultură și 38 de posturi pentru persoane cu atribuții auxiliare domeniului;b)Gărzile forestiere, 922 de posturi, din care 850 de posturi pentru personalul cu pregătire în domeniul silvicultură și 72 de posturi pentru persoane cu atribuții auxiliare domeniului, din care: 18 posturi cu pregătire juridică, 18 posturi cu pregătire economică și 36 de posturi cu diferite atribuții – resurse umane, achiziții, investiții, administrativ. + 
Articolul 7(1)Consumul normat de carburanți este de 500 litri/ lună/autoturism sau autoutilitară. Nu se consideră depășiri la consumul normat la mijloacele de transport consumul care la nivelul anului se încadrează în limita carburantului normat în raport cu numărul total de mijloace de transport aprobat pentru Garda Forestieră Națională și instituțiile din subordinea acesteia, după caz.(2)Numărul mijloacelor de transport necesar realizării atribuțiilor Gărzii Forestiere Naționale și instituțiilor din subordinea acesteia este de 250.
 + 
Articolul 8(1)Gărzile forestiere se substituie în toate drepturile și obligațiile decurgând din actele normative, contractele, convențiile, înțelegerile, protocoalele, memorandumurile și acordurile, precum și în toate litigiile în care Gărzile forestiere, care au fost înființate potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 32/2015 privind înființarea Gărzii forestiere, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2018, sunt parte.(2)Salarizarea personalului Gărzii Forestiere Naționale și a Gărzilor forestiere se face în conformitate cu prevederile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, corespunzător categoriilor de personal și formei de organizare și finanțare ale instituției, cu respectarea aceluiași nivel de salarizare în cadrul acestor instituții.
 + 
Articolul 9(1)Personalul gărzilor poartă în timpul serviciului uniformă, însemne distinctive, ecusoane, care se atribuie gratuit.(2)Identificarea însemnelor distinctive și modelul ecusoanelor și uniformelor prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale care răspunde de silvicultură, la propunerea inspectorului general al Gărzii Forestiere Naționale.(3)În exercitarea atribuțiilor de serviciu, personalul prevăzut la alin. (1) este învestit cu exercițiul autorității publice și beneficiază de protecție, potrivit legii.(4)Gărzile forestiere sunt autorizate să dețină arme de vânătoare și muniția aferentă acestora, în condițiile legii, pentru folosirea acestora de către personalul tehnic de specialitate în exercitarea atribuțiilor de serviciu.(la 26-07-2021,
Articolul 9 a fost completat de Articolul 19, Capitolul V din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 81 din 21 iulie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 732 din 26 iulie 2021
)
 + 
Articolul 10(1)Cheltuielile curente și de capital pentru Garda Forestieră Națională se suportă din bugetul Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor de la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“.(2)La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 32/2015 privind înființarea Gărzilor forestiere, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 474 din 30 iunie 2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 265/2018, se abrogă.(3)Până la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzută la art. 1 alin. (3) se aplică prevederile Hotărârii Guvernului nr. 743/2015 privind organizarea și funcționarea Gărzilor forestiere, cu modificările ulterioare.

PRIM-MINISTRU
FLORIN-VASILE CÎȚU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Kelemen Hunor
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Tánczos Barna
Ministrul finanțelor,
Alexandru Nazare
p. Ministrul muncii și protecției sociale,
Mihnea-Claudiu Drumea,
secretar de stat
București, 30 iunie 2021.Nr. 77. + 
ANEXĂ
LISTA
Gărzilor forestiere, a sediilor acestora și a județelor arondate

Nr. crt. Denumirea Sediul Județele arondate
1 Garda Forestieră Brașov Municipiul Brașov Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu
2 Garda Forestieră București Municipiul București Municipiul București, Călărași, Constanța, Ilfov, Giurgiu, Ialomița, Teleorman
3 Garda Forestieră Cluj Municipiul Cluj-Napoca Alba, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș
4 Garda Forestieră Focșani Municipiul Focșani Brăila, Buzău, Galați, Tulcea, Vrancea, Vaslui
5 Garda Forestieră Oradea Municipiul Oradea Arad, Bihor, Satu Mare, Sălaj
6 Garda Forestieră Ploiești Municipiul Ploiești Argeș, Dâmbovița, Prahova
7 Garda Forestieră Râmnicu Vâlcea Municipiul Râmnicu Vâlcea Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Vâlcea
8 Garda Forestieră Suceava Municipiul Suceava Bacău, Botoșani, Iași, Neamț, Suceava
9 Garda Forestieră Timișoara Municipiul Timișoara Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x