ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 75 din 21 iunie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 594 din 26 iunie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1239 04/10/2021
ART. 1REFERIRE LALEGE 57 10/04/2017
ART. 1REFERIRE LAORDIN 2844 12/12/2016
ART. 1REFERIRE LAREGLEMENTARI 12/12/2016
ART. 1REFERIRE LAACORD 12/12/2015
ART. 1REFERIRE LAORDIN 1802 29/12/2014
ART. 1REFERIRE LAREGLEMENTARI 29/12/2014
ART. 1REFERIRE LALEGE (R) 82 24/12/1991
ART. 2REFERIRE LAHOTARARE 467 06/04/2022
ART. 2REFERIRE LAHOTARARE 427 25/03/2022
ART. 2REFERIRE LAMETODOLOGIE 25/03/2022 ART. 1
ART. 2REFERIRE LAMETODOLOGIE 06/04/2022
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 69 16/04/2010 ART. 3
ART. 2REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 2
ART. 2REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 2
ART. 3REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 1
ART. 7REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 1
ART. 7REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 37
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEHOTARARE 1074 28/08/2024
ActulREFERIT DENORMA 28/08/2024
ART. 3REFERIT DENORMA 28/08/2024
ART. 3REFERIT DEREGULAMENT 28/08/2024
ART. 5REFERIT DEREGULAMENT 28/08/2024
ART. 6REFERIT DEREGULAMENT 28/08/2024
ART. 7REFERIT DENORMA 28/08/2024
ART. 8REFERIT DEHOTARARE 1074 28/08/2024
ART. 8REFERIT DEREGULAMENT 28/08/2024





Având în vedere:a)prevederile art. 3 alin. (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană care are drept obiectiv instituirea unei piețe interne care să acționeze pentru dezvoltarea durabilă a Europei și să fie întemeiată, printre altele, pe o creștere economică echilibrată și pe un nivel înalt de protecție și pe îmbunătățirea calității mediului;b)prevederile Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă, denumită în continuare „Agenda 2030“, adoptată la 25 septembrie 2015 de Adunarea Generală a ONU, care are ca element central obiectivele de dezvoltare durabilă, ODD, ce acoperă cele trei dimensiuni ale durabilității: economică, socială și de mediu, precum și angajamentul Uniunii și al statelor membre în ceea ce privește punerea în aplicare a Agendei 2030, într-o manieră completă, coerentă, cuprinzătoare, integrată și eficientă, în strânsă cooperare cu partenerii și cu alte părți interesate;c)prevederile Acordului de la Paris adoptat în temeiul Convenției-cadru a Organizației Națiunilor Unite asupra schimbărilor climatice („Acordul de la Paris“), încheiat la Paris la 12 decembrie 2015 și semnat de România la New York la 22 aprilie 2016, ratificat prin Legea nr. 57/2017, care vizează consolidarea răspunsului la schimbările climatice și reprezintă un pas important către obiectivul de a realiza o Uniune neutră din punct de vedere climatic până în 2050;d)prevederile Pactului Ecologic European (European Green Deal), publicat de Comisia Europeană la 11 decembrie 2019, parte integrantă a Strategiei Comisiei de punere în aplicare a Agendei 2030 a Organizației Națiunilor Unite și a obiectivelor de dezvoltare durabilă și care prezintă o nouă strategie de creștere care are drept scop transformarea UE într-o societate echitabilă și prosperă, cu o economie modernă, competitivă și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor;e)prevederile Regulamentului (UE) 2020/852 (Taxonomia UE) al Parlamentului European și al Consiliului privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 198 din 22 iunie 2020 și pus în aplicare în legislația națională prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.239/2021 pentru modificarea și completarea reglementărilor contabile aplicabile operatorilor economici, prin care se modifică și se completează Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, cu modificările și completările ulterioare, și Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, cu modificările și completările ulterioare, date în aplicarea Legii contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, privind raportarea informațiilor nefinanciare, care instituie o înțelegere unitară a activităților economice durabile din punctul de vedere al mediului în UE, instrument-cheie al Uniunii Europene pentru a redirecționa fluxurile de capital către investiții sustenabile și pentru a crea transparență pe piață;f)prevederile Regulamentului (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, ținând cont de Decizia Consiliului de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României nr. 608 din 27.09.2021,ținând cont:a)de Planul național de redresare și reziliență al României, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării planului de redresare și reziliență al României, așa cum a fost modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 11 decembrie 2023 – componenta 6 – Energie, reforma 3 „Bugetarea verde“ – jalonul 123, care prevede elaborarea și, ulterior, aplicarea unei metodologii de planificare bugetară verde în domeniul fiscal-bugetar, în scopul evaluării liniilor bugetare individuale, și care urmează a fi realizată de un comitet interministerial care se va constitui, în vederea evaluării impactului liniilor bugetare individuale asupra obiectivelor de mediu, în conformitate cu taxonomia Uniunii Europene pentru activitățile durabile și cu Orientările tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ (2021/C58/01);b)că obiectivul acestei reforme va permite autorităților române să monitorizeze cheltuielile bugetare și cheltuielile fiscale cu impact favorabil sau nefavorabil și să evalueze impactul politicii bugetare și fiscale asupra mediului și climei;c)de faptul că o prioritate majoră și continuă a Guvernului o constituie reforma privind eficiența alocărilor bugetare către investiții verzi care să aibă o contribuție semnificativă asupra mediului, prin protejarea și refacerea ecosistemelor naturale, utilizarea durabilă a resurselor și îmbunătățirea sănătății umane în contextul resurselor bugetare limitate;d)că una dintre componentele de bază ale cadrului fiscal este guvernanța fiscal-bugetară care are drept obiectiv îmbunătățirea eficienței cheltuielilor publice, prin creșterea transparenței și facilitarea identificării opțiunilor de realocare a resurselor către „înverzirea“ bugetelor publice;e)de necesitatea repoziționării politicilor publice în materie de mediu și aprovizionare cu energie curată în toate sectoarele economice și industriale, de-a lungul lanțului de producție și de consum, pentru proiectele de infrastructură de mare anvergură, în sectorul transporturilor, al alimentației și agriculturii, al construcțiilor, al fiscalității și al prestațiilor sociale;f)de contextul procesului de aderare la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), din „Recomandarea Consiliului privind guvernanța bugetară“ reiese că atât membrii afiliați la această organizație, cât și cei neafiliați trebuie să implementeze cadre de guvernanță bugetară orientate către tranziția verde, tendință care se conturează în economie la nivel mondial.Luând în considerare:a)necesitatea demarării lucrărilor de pregătire pentru analiza și etichetarea cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde începând cu exercițiul bugetar din anul 2024;b)că neadoptarea prezentului act normativ conduce la nerealizarea jalonului 123 din Planul național de redresare și reziliență și, în consecință, la blocarea fondurilor europene alocate României prin Planul național de redresare și reziliență;c)că neadoptarea prezentului act normativ va conduce la întârzierea alocărilor din bugetul național către priorități ecologice astfel încât România să se poată conforma cadrului european de guvernanță,în considerarea faptului că toate aceste elemente vizează interesul public general și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1(1)Prezenta ordonanță de urgență reglementează cadrul conceptual, instituțional și procedural pentru analiza și etichetarea cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale în procesul bugetar.(2)Procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale se realizează potrivit normelor metodologice prevăzute la art. 8.
 + 
Articolul 2În înțelesul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:a)activitate economică durabilă din punctul de vedere al mediului – activitate care îndeplinește criteriile stabilite la art. 3 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 198 din 22 iunie 2020;b)bugetare verde – proces de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale care contribuie la atingerea obiectivelor de mediu, respectiv evaluarea impactului politicilor bugetare sau fiscale asupra mediului;c)cheltuieli bugetare – așa cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 8 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și art. 2 alin. (1) pct. 9 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;d)cheltuieli fiscale – așa cum sunt definite potrivit art. 3 pct. 20 din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare;e)etichetarea cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale – încadrarea cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale în anumite categorii din punctul de vedere al impactului asupra mediului, cu luarea în considerație atât a obiectivelor stabilite la art. 9 din Regulamentul (UE) 2020/852, cât și a legislației naționale de mediu în vigoare;f)program bugetar are înțelesul prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 467/2022 pentru aprobarea Metodologiei de elaborare și execuție a programelor bugetare;g)program de investiții al unei unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale – acțiunea sau ansamblul coerent de acțiuni, ce se referă la același ordonator principal de credite, proiectat pentru a realiza un obiectiv de investiții sau un set de obiective de investiții definite și pentru care sunt stabiliți indicatori de program care să evalueze rezultatele ce vor fi obținute, în limitele de finanțare aprobate;h)măsură are înțelesul prevăzut la pct. III.2.B din Metodologia de elaborare, monitorizare, raportare și revizuire a planurilor strategice instituționale, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 427/2022. + 
Articolul 3(1)Procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare ale bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod etapizat.(2)Procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor fiscale prevăzute la art. 2 lit. d) se aplică acelor cheltuieli fiscale al căror impact asupra veniturilor bugetare poate fi cuantificat.(3)În procesul de etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale se respectă principiile generale, precum și obiectivele de mediu, după caz, stabilite în concordanță cu taxonomia europeană prevăzută în normele metodologice privind reglementarea etichetării cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale pentru bugetarea verde.(4)Procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare se aplică măsurilor asociate programelor bugetare întocmite de ordonatorii principali de credite, anexă la bugetele în vigoare ale acestora.(5)Cheltuielile bugetare și cheltuielile fiscale sunt evaluate din punctul de vedere al impactului asupra obiectivelor de mediu, fiind încadrate în următoarele categorii: cheltuieli „verzi“, cheltuieli „maro“, cheltuieli „mixte“, cheltuieli „neutre“, cheltuieli „neetichetate“, de la efectul cel mai favorabil, respectiv „cheltuieli verzi“, la efectul nefavorabil, respectiv „cheltuieli maro“, care vor fi prezentate în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.(6)Începând cu exercițiul bugetar al anului 2024, prevederile prezentei ordonanțe de urgență se aplică, în prima fază, în sistem-pilot. Aspectele tehnice și organizatorice privind funcționarea în sistem-pilot se stabilesc prin memorandum aprobat în ședință a Guvernului la inițiativa Ministerului Finanțelor, care se adoptă în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(7)Prioritizarea ordonatorilor principali de credite care vor face parte din sistemul-pilot, ale căror cheltuieli bugetare vor fi supuse analizei și etichetării, se aprobă de către Guvern prin memorandum inițiat de Ministerul Finanțelor.(8)Procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale prevăzut la alin. (1) și (2) și la art. 7 alin. (1) este aliniat la specificul procedurilor, principiilor și cerințelor specifice procesului de construcție bugetară.
 + 
Articolul 4(1)Coordonarea procesului prevăzut la art. 3 alin. (1) și (2) se realizează de către Ministerul Finanțelor prin Comitetul interministerial pentru etichetarea cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale, denumit în continuare Comitetul, care se înființează ca organism fără personalitate juridică, fiind constituit din reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, ai Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor și ai Departamentului pentru Dezvoltare Durabilă.(2)Numirea membrilor Comitetului se realizează prin ordin al ministrului finanțelor, al ministrului mediului, apelor și pădurilor și al secretarului general al Guvernului pentru Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă.(3)Pentru sprijinirea activității Comitetului se înființează Secretariatul tehnic, constituit din membrii desemnați prin ordin al ministrului finanțelor din cadrul structurilor implicate în procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale. + 
Articolul 5(1)Ordonatorii principali de credite, pe propria răspundere, transmit Comitetului propunerea de etichetare a măsurilor aferente programelor bugetare, însoțită de justificările corespunzătoare, și participă la activitățile acestuia, la solicitarea Comitetului, în funcție de domeniul supus analizei.(2)Structura din cadrul Ministerului Finanțelor, responsabilă cu estimarea cheltuielilor fiscale, transmite Comitetului propunerea de etichetare a cheltuielilor fiscale, însoțită de justificările corespunzătoare, și, la solicitarea acestuia, participă la ședințele Comitetului.(3)Comitetul, cu sprijinul Secretariatului tehnic, avizează etichetarea cheltuielilor bugetare aferente măsurilor cuprinse în programele bugetare, pe baza propunerilor însoțite de justificările corespunzătoare furnizate de ordonatorii principali de credite potrivit alin. (1), respectiv a cheltuielilor fiscale potrivit alin. (2), în conformitate cu prevederile cuprinse în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.(4)Pentru realizarea activităților din cadrul procesului de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale, Ministerul Finanțelor, prin Comitet, are acces neîngrădit la acte, documente și informații necesare exercitării atribuțiilor sale ce decurg din prevederile prezentei ordonanțe de urgență, cu respectarea regimului prevăzut de reglementările în vigoare referitoare la protecția informațiilor clasificate.(5)În scopul realizării procesului de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare și cheltuielilor fiscale, la solicitarea Comitetului, pot fi invitați și reprezentanți din cadrul altor instituții publice, în funcție de domeniul analizei. + 
Articolul 6(1)Comitetul, cu sprijinul Secretariatului tehnic, elaborează rapoarte privind rezultatele etichetării cheltuielilor bugetare ale ordonatorilor principali de credite, respectiv a cheltuielilor fiscale, potrivit prevederilor art. 5 alin. (3).(2)Rapoartele prevăzute la alin. (1) se publică pe pagina de internet a Ministerului Finanțelor, în vederea asigurării informării societății civile.(3)Etichetarea cheltuielilor bugetare și a cheltuielilor fiscale se menține pentru anii bugetari următori.(4)Prin excepție de la alin. (3), etichetarea unei măsuri/cheltuieli fiscale se poate modifica, după caz, în următoarele situații:a)schimbări ale legislației interne și internaționale în domeniul mediului și climei;b)adoptarea unor măsuri de politică economică și politică fiscală de către Guvern, cu impact asupra populației și activității mediului de afaceri;c)schimbări de politică într-un anumit domeniu cu relevanță asupra mediului, care influențează obiectivele de mediu și climă;d)identificarea de noi informații/justificări care pot influența procesul de etichetare.(5)Ordonatorii principali de credite pentru care s-a realizat etichetarea finală a cheltuielilor bugetare de către Comitet și care implementează măsuri noi aferente programelor bugetare care nu au fost etichetate au obligația de a prezenta Comitetului o propunere de etichetare pentru aceste măsuri în termen de 60 de zile de la aprobarea acestora prin legile bugetare.(6)În situația în care, după etichetarea finală a cheltuielilor fiscale de către Comitet, apar modificări de ordin legislativ care implementează cheltuieli fiscale noi, structura responsabilă cu etichetarea acestora, așa cum este prevăzută la art. 5 alin. (2), are obligația de a prezenta Comitetului o propunere de etichetare a acestora până la data de aprobare a legilor bugetare din anul în care aceste cheltuieli fiscale produc efecte.
 + 
Articolul 7(1)Procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare ale bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, se aplică începând cu anul 2026.(2)La nivelul administrației publice locale, procesul de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare vizează cheltuielile pentru investiții publice locale care sunt cuprinse în buget, în baza programului de investiții publice al fiecărei unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, la secțiunea de dezvoltare.(3)În procesul de etichetare a cheltuielilor bugetare se respectă principiile generale, precum și obiectivele de mediu, după caz, stabilite în concordanță cu taxonomia europeană, prevăzute în normele metodologice menționate la art. 1 alin. (2).(4)Cheltuielile bugetare ale bugetelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, sunt evaluate din punctul de vedere al impactului asupra obiectivelor de mediu, fiind încadrate în următoarele categorii: cheltuieli „verzi“, cheltuieli „maro“, cheltuieli „mixte“, cheltuieli „neutre“, „cheltuieli neetichetate“, care vor fi prezentate în normele metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.(5)Ordonatorii principali de credite ai unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale, pe propria răspundere, etichetează obiectivele de investiții cuprinse în programul de investiții publice al fiecărei unități/subdiviziuni administrativ-teritoriale, potrivit normelor metodologice.(6)Ca urmare a etichetării prevăzute la alin. (2), ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale întocmesc rapoarte privind rezultatele etichetării cheltuielilor bugetare realizate, care se aprobă, odată cu bugetul, de autoritățile deliberative.(7)Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligația publicării pe paginile de internet ale unităților/ subdiviziunilor administrativ-teritoriale a rapoartelor privind rezultatele etichetării cheltuielilor bugetare, prevăzute la alin. (6), în maximum 5 zile lucrătoare de la aprobare.(8)Ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale au obligația să transmită direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice, odată cu bugetele locale aprobate conform legii, rapoartele prevăzute la alin. (6), în termen de 5 zile de la aprobarea acestora.(9)Direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/ Administrațiile județene ale finanțelor publice, în termen de 10 zile de la primirea rapoartelor prevăzute la alin. (8), întocmesc și transmit Ministerului Finanțelor, inclusiv în format electronic, rapoartele pe ansamblu ale fiecărui județ.(10)Rapoartele prevăzute la alin. (6) și (9) se întocmesc potrivit formularului anexă la scrisoarea-cadru prevăzută la art. 37 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare.(11)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale pot demara simulări ale procesului de analiză și etichetare a cheltuielilor bugetare în vederea îndeplinirii, începând cu anul 2026, a obligațiilor prevăzute la alin. (1).(12)Pentru realizarea activităților din cadrul procesului de etichetare a cheltuielilor bugetare, ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale pot solicita, în scris, clarificări punctuale Comitetului.(13)Etichetarea cheltuielilor bugetare, prevăzută la alin. (2), se menține pentru anii bugetari următori.(14)Prin excepție de la alin. (13), etichetarea unei investiții publice locale se poate modifica, după caz, în următoarele situații:a)schimbări ale legislației interne și internaționale în domeniul mediului și climei;b)adoptarea unor măsuri de politică economică de către Guvern, cu impact asupra populației și activității mediului de afaceri;c)schimbări de politică într-un anumit domeniu cu relevanță asupra mediului, care influențează obiectivele de mediu și climă. + 
Articolul 8(1)În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Finanțelor și Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor elaborează normele metodologice prevăzute la art. 1 alin. (2), precum și modul de organizare, funcționare și atribuțiile Comitetului și ale Secretariatului tehnic, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.(2)În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului pentru aprobarea normelor metodologice, prevăzută la alin. (1), se înființează Comitetul.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu,
secretar de stat
p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Luminița Zezeanu,
secretar de stat
p. Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Alexandru Avram,
secretar general
București, 21 iunie 2024.Nr. 75.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x