Situația generată de agresiunea militară la care a fost supusă Ucraina a determinat, la nivelul Guvernului, constituirea unui task-force având ca principale responsabilități monitorizarea situației și coordonarea măsurilor la nivelul structurilor guvernamentale pentru asigurarea funcționării tuturor serviciilor publice.Ținând cont de faptul că pentru perioada 2022-2024 se impune o construcție bugetară responsabilă și credibilă, crearea de spațiu fiscal, vital în economii emergente în condițiile unui cadru internațional și intern dificil,luând în considerare că în cadrul reuniunilor acestui task force au fost analizate situația din Ucraina și implicațiile acesteia asupra României, atât în planul securității, cât mai ales umanitar, sens în care s-au stabilit să fie întreprinse, în continuare, demersuri în vederea asigurării de sprijin și asistență umanitară persoanelor refugiate provenite din Ucraina,în considerarea evoluției situației din Ucraina, care este într-o continuă dinamică, iar România, în deplină coordonare cu partenerii săi internaționali, va urmări adoptarea și implementarea celor mai bune variante de răspuns, constând în acumularea de stocuri în rezervele de stat, stabilirea modalității de finanțare a acestora în scopul de a face față provocărilor actuale și diverselor situații politice, de securitate și umanitare generate de această criză umanitară,întrucât în cadrul reuniunilor task force-ului s-a concluzionat că se impun completări de urgență ale cadrului normativ referitor la atribuțiile și competențele Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale pentru completarea capabilităților de răspuns la situațiile din teren, astfel încât să se asigure capacitatea de intervenție operativă,având în vedere necesitatea unei reglementări uniforme care să instituie norme clare referitoare la asigurarea finanțării acțiunilor de gestionare a crizelor și de reacție rapidă, pentru acordarea unor măsuri de sprijin și asistență umanitară persoanelor refugiate aflate în situații de risc imediat, ipostaze în care dreptul la viață este pus în pericol, inclusiv în perioada imediat următoare,deoarece neadoptarea prin ordonanță de urgență a acestor măsuri imediate și a reglementărilor pentru implementarea lor este de natură să genereze disfuncționalități majore cu efecte negative în derularea activităților de administrare a stocurilor rezervă de stat și mobilizare și a capacității de intervenție în situații de urgență, criză sau excepționale, respectiv diminuarea capacității de intervenție operativă pentru protecția populației, a economiei și pentru apărarea țării, în conformitate cu obiectivele statului român într-un context regional de securitate complex și gestionării optime a oricărui tip de crize,având în vedere consecințele negative ale neadoptării acestor reglementări, constând în diminuarea capacității de intervenție cu produse din rezerva de stat, cauzată de deficitul unor stocuri în vederea asigurării funcțiilor de sprijin și asistenței umanitare,luând în considerare că situația prezentată întrunește premisele unei situații urgente și extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecințe negative, în sensul că ar genera un impact suplimentar asupra deficitului bugetului general consolidat, afectând sustenabilitatea finanțelor publice,ținând cont de nealocarea de fonduri din bugetul de stat în vederea creșterii capacității de răspuns aferente intervențiilor operative, se poate realiza finanțarea, prin programe multianuale, a cheltuielilor aferente dezvoltării și realizării de obiective noi de investiții, constând în spații de depozitare a produselor cerealiere, alimentare și/sau energetice, urmând a fi asigurată inclusiv din bugetul de venituri și cheltuieli al activității finanțate integral din venituri proprii care funcționează pe lângă aparatul propriu al Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale și fiecare unitate teritorială subordonată acesteia, precum și din alte fonduri externe sau speciale provenite din tarifele percepute pentru prestarea serviciilor necesare îndeplinirii obligației de stocare, constituite potrivit art. 20 din Legea nr. 85/2018 privind constituirea și menținerea unor rezerve minime de țiței și/sau produse petroliere.Apreciind că reglementarea acestei situații este posibilă doar pe calea unei ordonanțe de urgență,întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public și a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență.Deoarece toate aceste elemente vizează interesul public și constituie situații de urgență, extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul ILegea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 decembrie 1997, cu modificările și completările ulterioare, se completează după cum urmează:1.La articolul 1^1, după litera s) se introduce o nouă literă, litera ș), cu următorul cuprins:ș)nivel de reziliență – cantitatea minimă de produs, stabilită prin nomenclatorul produselor, necesară să existe în stocul rezervă de stat, destinată creșterii imediate a capacității de răspuns aferente intervențiilor operative, pentru asigurarea și atingerea căreia, prin constituire sau reîntregire, se realizează prin procedurile aplicabile conform prevederilor legale privind achizițiile publice. … … 2.După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 3^1(1)Pentru situații care implică intervenții operative urgente cu produse din rezerva de stat și pentru care este necesară existența, acoperirea deficitelor, deținerea imediată și efectivă de stocuri, la propunerea Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, Guvernul poate dispune prin hotărâre acumularea stocurilor de urgență ori constituirea și/sau reîntregirea stocurilor rezervă de stat necesare atingerii nivelului de reziliență.(2)Pentru acumularea stocurilor de urgență ori pentru constituirea și/sau reîntregirea stocurilor rezervă de stat necesare atingerii nivelului de reziliență, finanțarea se poate realiza din bugetul de venituri și cheltuieli al activității finanțate integral din venituri proprii care funcționează pe lângă aparatul propriu al Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale și fiecare unitate teritorială subordonată acesteia, dacă actul normativ prevăzut la alin. (1) nu dispune altă sursă de finanțare. … 3.După articolul 4^1 se introduce un nou articol, articolul 4^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 4^2Pentru situații care implică intervenții operative urgente, achiziția produselor pentru acumularea stocurilor de urgență și pentru atingerea nivelului de reziliență al stocurilor rezervă de stat se poate realiza prin procedura de achiziție publică în regim de urgență, potrivit prevederilor art. 68 alin. (1) lit. f), coroborate cu dispozițiile art. 69 alin. (4) și art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare. … 4.După articolul 7 se introduce un nou articol, articolul 7^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 7^1În vederea creșterii capacității de răspuns aferente intervențiilor operative se poate realiza finanțarea, prin programe multianuale, a cheltuielilor aferente dezvoltării și realizării de obiective noi de investiții, constând în spații de depozitare a produselor cerealiere, alimentare și/sau energetice, asigurată inclusiv din bugetul de venituri și cheltuieli al activităților finanțate integral din venituri proprii care funcționează pe lângă aparatul propriu al Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale și fiecare unitate teritorială subordonată acesteia, precum și din alte fonduri externe sau speciale provenite din tarifele percepute pentru prestarea serviciilor necesare îndeplinirii obligației de stocare, constituite potrivit art. 20 din Legea nr. 85/2018 privind constituirea și menținerea unor rezerve minime de țiței și/sau produse petroliere. … 5.După articolul 13^1 se introduce un nou articol, articolul 13^2, cu următorul cuprins: +
Articolul 13^2Până la actualizarea nomenclatorului produselor se aprobă prin hotărâre a Guvernului cantitățile aferente nivelului de reziliență ale stocurilor rezervă de stat la produsele destinate creșterii imediate a capacității de răspuns aferente intervențiilor operative determinate de criza umanitară regională. … +
Articolul IILegea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 decembrie 1997, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu completările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacșu
Președintele Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale,
Georgian Pop
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 2 iunie 2022.Nr. 75.–-