ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 65 din 11 mai 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 476 din 12 mai 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CULEGE 154 30/05/2023
ActulACTUALIZEAZA PEORD DE URGENTA 65 11/05/2022
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere obligația Guvernului de a recupera cu celeritate ajutorul de stat declarat nelegal prin Decizia (UE) 2021/69 a Comisiei din 24 februarie 2020 privind ajutorul de stat SA.43549 (2017/C) (ex2017/FC) (ex2016/NN) (ex2015/EO) pus în aplicare de România în favoarea CFR Marfă, notificată cu numărul C(2020) 1115, acordat Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă“ – S.A., denumit în continuare operator de transport feroviar de marfă, și faptul că nerecuperarea urgentă a ajutorului de stat poate conduce la costuri accesorii a căror valoare poate dubla suma declarată ca ajutor de stat,luând în considerare configurația transportului de marfă la nivel european în contextul geopolitic actual, se impune asigurarea unui climat economic favorabil pentru operatorii de transport feroviar de marfă.Ținând cont de necesitatea creșterii spațiului de manevră în zonele transfrontaliere și de necesitatea eliberării urgente a unor linii de cale ferată de materialul rulant aflat pe aceste linii, pentru care este necesară identificarea unor soluții de relocare,întrucât prin strategia de recuperare a ajutorului de stat de care a beneficiat operatorul feroviar de marfă s-a propus Comisiei Europene un mijloc alternativ de stingere a creanței reprezentând ajutor de stat, bazat pe o procedură derogatorie față de prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, care să permită și darea în plată a bunurilor mobile ale operatorului din sectorul transportului feroviar de marfă, inclusiv a titlurilor de participare, în vederea stingerii obligațiilor fiscale și bugetare ale acestui operator,în lipsa unui mecanism alternativ de rambursare a ajutorului de stat declarat nelegal de către operatorul de transport feroviar de marfă, reglementat prin legislația internă, riscul închiderii necontrolate a societății, ca urmare a demersurilor de executare silită a companiei, și al eliminării bruște a acesteia de pe piața de transport feroviar de marfă este iminent, afectând în mod direct industriile strategice și clienții deserviți de către companie.Stingerea creanțelor fiscale și bugetare administrate de Ministerul Finanțelor, prin Agenția Națională de Administrare Fiscală, poate fi asigurată prin trecerea unor active în proprietatea publică sau privată a statului, evitându-se astfel acumularea de datorii și arierate față de bugetul de stat.Implementarea strategiei de rambursare a ajutorului de stat a fost condiționată de obținerea următoarelor date: valoarea de evaluare, respectiv valoarea de piață și de lichidare, a activelor societății, analiza contractelor de transport feroviar de marfă sub aspectul profitabilității și analiza activității operaționale. Numai după definitivarea demersurilor de obținere a acestor informații s-a putut alege cea mai eficientă variantă de implementare a Deciziei Comisei Europene. Astfel s-a concluzionat că modalitatea prezentă aleasă, care include darea în plată a activelor, este singura care poate răspunde cerințelor Comisiei Europene, atât pentru recuperarea ajutorului de stat, cât și pentru restabilirea echilibrului concurențial.Consecința neimplementării urgente a unei derogări de la art. 263 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, o reprezintă riscul recepționării unui refuz din partea Comisiei Europene cu privire la mecanismul de dare în plată propus pentru rambursarea ajutorului de stat acordat operatorului de transport feroviar de marfă, motivat de faptul că recuperarea în natură în forma propusă nu este permisă de legislația națională.Având în vedere că operatorul de transport feroviar de marfă va stinge impozitele și/sau contribuțiile prin operațiunea de dare în plată, se vor achita inclusiv creanțele prevăzute de art. 6^1 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare.Ținând cont de faptul că orice întârziere în adoptarea măsurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfă și poate afecta decisiv industriile direct dependente de operatorul de transport feroviar de marfă, iar, în ceea ce privește punerea în aplicare a Deciziei (UE) 2021/69 a Comisiei din 24 februarie 2020 privind ajutorul de stat SA.43549 (2017/C) (ex2017/FC) (ex2016/NN) (ex2015/EO) pus în aplicare de România în favoarea CFR Marfă, notificată cu numărul C(2020) 1115, crește riscul declanșării procedurii de infringement față de statul român de către Comisia Europeană,având în vedere contextul actual geopolitic generat de conflictul militar din regiunea Mării Negre, când transportul de marfă pe calea ferată a preluat o parte din transportul de pe căile navigabile,ținând cont că aceste aspecte vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în vederea evitării unei grave atingeri aduse interesului public,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1Domeniul de aplicare(1)Prezenta ordonanță de urgență reglementează o modalitate specială de stingere a obligațiilor fiscale și bugetare ale operatorului de transport feroviar de marfă.(2)Măsurile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se aplică atât cu privire la bunurile imobile ale operatorului de transport feroviar de marfă, cât și la bunurile mobile ale acestuia, inclusiv la titlurile de participare. + 
Articolul 2Trecerea activelor în proprietatea statului(1)Prin derogare de la prevederile art. 263 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, la cererea operatorului de transport feroviar de marfă, creanțele fiscale și bugetare administrate de Ministerul Finanțelor, prin Agenția Națională de Administrare a Finanțelor, se sting prin trecerea unor active din proprietatea acestuia în proprietatea publică sau privată a statului, după caz, și în administrarea ministerului de resort – Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.(2)Cererea operatorului de transport feroviar de marfă de trecere a activelor în proprietatea statului, aprobată prin hotărârea adunării generale a acționarilor, este avansată Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și este însoțită de următoarele înscrisuri:a)lista activelor propuse pentru transfer;b)raportul de evaluare a activelor propuse, realizat de un evaluator independent, autorizat în condițiile legii, finalizat cu cel mult 3 luni înainte de data depunerii cererii;c)analiza tehnico-economică privind justificarea operațiunii și efectele acesteia, analiză care să cuprindă, fără a se limita la acestea, necesitatea operațiunii și beneficiile economice preconizate a se realiza în activitatea operatorului de transport feroviar de marfă;d)documentul justificativ din care rezultă agrearea de către Comisia Europeană a stingerii datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă prin dare în plată.(3)În termen de 30 de zile de la recepționarea cererii prevăzute la alin. (2), Ministerul Transporturilor și Infrastructurii va realiza o analiză privind interesul preluării activelor.(4)Trecerea activelor în proprietatea publică sau privată a statului, după caz, se realizează conform analizei privind interesul preluării activelor realizate de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în baza prevederilor art. 286 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.(5)Ministrul transporturilor și infrastructurii avizează analiza tehnico-economică prevăzută la alin. (2) lit. c) și cererea de trecere a activelor în proprietatea statului, în baza rezultatului favorabil al testului creditorului privat prudent realizat în cadrul acestei analize.(6)Ministrul transporturilor și infrastructurii emite un ordin de aprobare a listei activelor și a raportului de evaluare depus, în termen de cel mult 30 de zile de la avizarea analizei tehnico-economice prevăzute la alin. (2) lit. c).(7)Stingerea totală sau parțială a creanțelor fiscale și bugetare se face la valoarea de piață a activelor determinată prin raportul de evaluare prevăzut la alin. (2) lit. b), întocmit de către un evaluator autorizat în condițiile legii.(8)În termen de 10 zile de la emiterea ordinului prevăzut la alin. (6), Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și operatorul de transport feroviar de marfă încheie un proces-verbal de trecere a activelor în proprietatea statului, prin intermediul căruia activele trec în proprietatea publică sau privată a statului, raportat la criteriile legale.(9)Procesul-verbal prevăzut la alin. (8) cuprinde valoarea de piață a activelor și constituie titlu de proprietate.(10)Bunurile prevăzute la alin. (2) lit. a), care sunt grevate de orice sarcini, precum privilegii, ipoteci, gajuri, drepturi de retenție sau sechestre, în afara celor administrate de instituția administrației publice centrale creditoare, nu pot constitui obiectul prezentei ordonanțe de urgență decât cu acordul scris al creditorului și cu renunțarea acestuia la sarcinile instituite. + 
Articolul 3Stingerea creanțelor fiscale și bugetare(1)În vederea stingerii creanțelor fiscale și bugetare, în termen de 3 zile lucrătoare de la încheierea procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8), operatorul de transport feroviar de marfă depune cererea de stingere a obligațiilor fiscale și bugetare la organul fiscal central.(2)Cererea va fi însoțită de următoarele înscrisuri:a)lista activelor transferate;b)raportul de evaluare a activelor;c)procesul-verbal de trecere a activelor în proprietatea statului, prevăzut la art. 2 alin. (8).(3)Organul fiscal central stinge creanțele fiscale și bugetare cu valoarea de evaluare a bunurilor trecute în proprietatea publică sau privată a statului, după caz, în temeiul prezentei ordonanțe de urgență, în baza procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8), notificând operatorul de transport feroviar de marfă și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii în acest sens.(4)Data stingerii creanțelor este data semnării procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8).(5)În cazul în care operațiunea de transfer al proprietății bunurilor, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, este taxabilă cu valoarea stabilită, potrivit legii, plus taxa pe valoarea adăugată, se stinge cu prioritate taxa pe valoarea adăugată aferentă operațiunii de dare în plată, cu excepția cazului în care operațiunea vizează stingerea unei creanțe reprezentând ajutor de stat datorat ca urmare a emiterii unei decizii de recuperare de către Comisia Europeană.(6)Organul fiscal central va proceda la stingerea cu prioritate a creanțelor de natura ajutorului de stat, față de celelalte creanțe fiscale sau bugetare.(7)La data semnării procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8) încetează de drept măsurile de indisponibilizare a bunurilor ce fac obiectul acestuia, instituite de organul fiscal central.(8)Prevederile alin. (1)-(7) se aplică în mod corespunzător și pentru stingerea creanțelor fiscale și bugetare administrate de alte instituții ale administrației publice centrale, situație în care operatorul de transport feroviar de marfă depune cererea de stingere a obligațiilor fiscale și bugetare la acestea.(9)În cazul în care bunurile ce fac obiectul prezentei ordonanțe de urgență, trecute în proprietatea publică sau privată a statului, au fost revendicate și restituite, potrivit legii, terțelor persoane, operatorul de transport feroviar de marfă va fi obligat la plata creanțelor stinse prin această modalitate. Creanțele fiscale și bugetare renasc la data la care bunurile au fost restituite terțului.(10)Pentru perioada cuprinsă între data trecerii în proprietatea statului și data la care au renăscut creanțele fiscale și bugetare prevăzute la alin. (9) nu se datorează dobânzi sau penalități de întârziere, după caz.
 + 
Articolul 4Înscrierea bunurilor în inventarul centralizatÎn termen de 60 de zile de la data semnării procesului-verbal prevăzut la art. 2 alin. (8), Guvernul va adopta, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, hotărârea privind înscrierea în inventarul centralizat al bunurilor aflate în domeniul public al statului a bunurilor mobile și imobile preluate în proprietatea publică a statului și în inventarul centralizat al bunurilor imobile proprietate privată a statului, după caz.(la 03-06-2023,
Articolul 4 a fost modificat de ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 154 din 30 mai 2023, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 483 din 31 mai 2023
)
 + 
Articolul 5Perioada de aplicabilitateCererea prevăzută la art. 2 alin. (1) se formulează de către operatorul de transport feroviar de marfă în termen de 90 de zile de la obținerea documentului justificativ din care rezultă agrearea de către Comisia Europeană a stingerii datoriilor operatorului de transport feroviar de marfă prin dare în plată.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Sorin Mihai Grindeanu
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 11 mai 2022.Nr. 65.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x