Având în vedere, pe de o parte, necesitatea asigurării condițiilor legislative și instituționale pentru exploatarea și dezvoltarea coerentă și integrată a patrimoniului statului aflat în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“, denumită în continuare R.A.-A.P.P.S., prin diferite mecanisme în scopul îndeplinirii principalului obiect de activitate pentru care a fost înființată R.A.-A.P.P.S., și, pe de altă parte, necesitatea continuării corelării domeniilor ce au incidență asupra activității desfășurate de R.A.-A.P.P.S. cu principiile, obiectivele și strategiile de dezvoltare a patrimoniului statului,întrucât în lipsa unor măsuri concrete și rapide s-ar vulnerabiliza activitatea, având totodată și un impact indirect asupra beneficiarilor cărora le sunt aplicabile măsurile din activitatea desfășurată de R.A.-A.P.P.S., prin imposibilitatea soluționării eficiente a unor petiții ce vizează activitatea de protocol, respectiv atribuirea unor locuințe,constatându-se necesitatea prezervării și protejării fondului locativ de protocol și bunuri mobile, prin instituirea de măsuri menite să sporească securitatea și protecția acestora,ținând seama de veniturile din vânzări imobile care au tendința anuală de descreștere din cauza vechimii imobilelor, situației geopolitice și economice, situației juridice nereglementate a acestora, neatractivității imobilelor rămase la vânzare sau de actele normative adoptate de Guvernul României pentru transmiterea imobilelor în administrarea altor instituții publice, de gradul de ocupare al imobilelor din fondul locativ administrat de R.A.-A.P.P.S. de către instituții publice, locuințe de serviciu și de protocol, demnitari, sindicate, partide politice, beneficiari conform prevederilor legale, pentru care R.A.-A.P.P.S. percepe o marjă de profit de maximum 10%, care a crescut de la 15% în anul 2015 la 80%, veniturile ce puteau fi obținute de către R.A.-A.P.P.S. în condiții de eficiență economică, prin închirierea acestora prin licitație în baza unor rapoarte de evaluare, diminuându-se substanțial în anul 2024,luând în considerare impactul financiar asupra bugetului R.A.-A.P.P.S. generat de sumele alocate reparațiilor și investițiilor necesare relocării aparatului de lucru al Guvernului în cadrul Palatului Parlamentului din cauza amplorii lucrărilor pe perioada realizării obiectivului de investiție „Eficientizarea energetică a clădirii Guvernului – Palatul Victoria“, obiectiv finanțat prin PNRR, respectiv Componenta 5 – Valul renovării din Planul național de redresare și reziliență, axa 2 – Schema de granturi pentru eficiență energetică și reziliență în clădiri publice, operațiunea B.2: Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor publice și de la bugetul de stat – ce presupun sisteme de securitate, precum și pentru realizarea reparațiilor și investițiilor la fondul locativ cu o vechime așa de mare, care necesită lucrări ample și de consolidare, necesare atât obținerii avizelor legale de funcționare a acestora, pentru siguranța beneficiarilor sau pentru atractivitatea pe piața imobiliară, care nu mai pot fi acoperite din veniturile regiei, fiind necesare alocări de fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului,constatându-se imperativul exploatării eficiente a patrimoniului aflat în administrare, în scopul asigurării resurselor financiare esențiale îndeplinirii tuturor activităților de reprezentare și protocol, prin crearea cadrului legal care să se adapteze dinamicii pieței de închiriere a imobilelor, având în vedere evoluția și tendința permanentă de creștere a nivelului chiriei în contextul economic actual, în considerarea accelerării ritmului inflației peste estimări care poate genera dificultăți financiare, cu riscul de a înregistra pe viitor o scădere mai mare în ceea ce privește activele închiriate,starea de fapt a situației extraordinare, independentă de voința Guvernului, este determinată de necesitatea aprobării unor măsuri urgente prin implementarea unor măsuri de protejare a bunurilor aparținând domeniului public al statului destinate asigurării serviciilor publice de interes național – de reprezentare și protocol, astfel încât să permită realizarea dezideratelor propuse și asigurării îndeplinirii obiectului de activitate principal al regiei, în concordanță cu rolul pe care R.A.-A.P.P.S. îl are în mecanismul constituțional, prin asigurarea suportului logistic al autorităților publice de rang constituțional.De altfel, o altă situație extraordinară vizează necesitatea instituirii unor norme care să prevadă exceptarea de la diminuarea tarifului în cazul închirierii imobilelor destinate amplasării unor automate de băuturi calde sau produse pretabile vânzării automatizate, precum și cele care au ca destinație montarea de panouri și materiale publicitare și de reclamă pe fațadele și terasele imobilelor, cu atât mai mult cu cât metodele de evaluare a acestora, în condițiile legii, plasează aceste categorii de bunuri la un tarif de pornire mic, or, dacă ar urma procedura privind diminuarea acestuia, veniturile încasate ar fi mult mai mici.Întrucât neadoptarea acestor măsuri, în regim de urgență, ar putea avea consecințe negative în sensul că ar cauza pe termen lung cheltuieli suplimentare generate de administrarea, întreținerea și efectuarea investițiilor necesare la bunurile proprietate publică și privată a statului care necesită intervenție imediată, fiind necesar a exista disponibilitățile financiare pentru susținerea acestor costuri întrucât la data prezentei R.A.-A.P.P.S. nu dispune de instrumentele legale necesare,întrucât elementele prezentate definesc un context excepțional și vizează interesele României, având în vedere că statul este obligat să ia măsuri imediate pentru asigurarea bunei funcționări a instituțiilor publice,urgența este determinată de exigența îndeplinirii obiectului principal de activitate în scopul administrării, păstrării integrității și protejării bunurilor aparținând domeniului public al statului, destinate asigurării serviciilor publice de interes național – de reprezentare și protocol pentru Senat, Camera Deputaților, Administrația Prezidențială, Guvern și Curtea Constituțională -, a bunurilor destinate asigurării de servicii specifice pentru misiunile diplomatice, oficiile consulare, reprezentanțele organizațiilor internaționale interguvernamentale acreditate în România și pentru personalul acestora, precum și a bunurilor aparținând domeniului privat al statului, pe care le are în administrare, prin crearea instrumentelor legale necesare care să contribuie la asigurarea păstrării integrității patrimoniului statului.Consecința negativă pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență este faptul că prin neimplementarea în regim de urgență a propunerilor pentru modificarea și completarea prevederilor legislative existente, prin neinstituirea unor măsuri care să vină în sprijinul exploatării/valorificării imobilelor aflate în administrare, se creează premisele unui cadru legal lacunar și care generează sincope în fluxul normal al activității și riscuri cauzate din lipsa unor mecanisme/instrumente menite să vină în sprijinul protejării patrimoniului statului.Neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanță de urgență va genera efecte negative asupra exploatării fondului locativ de protocol și bunuri mobile, cu impact negativ asupra protejării integrității și dezvoltării patrimoniului public al statului, precum și a siguranței beneficiarilor, cheltuieli suplimentare și pierderi financiare, care ar putea fi evitate prin constituirea măsurilor propuse prin prezenta, și, nu în ultimul rând, ar aduce atingeri grave interesului public concretizate inclusiv prin posibile intervenții ale altor factori externi care să pună în dificultate și să pericliteze activitatea de reprezentare și protocol.În considerarea faptului că elementele menționate mai sus vizează interesul general public și constituie o situație de urgență, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune modificarea Ordonanței Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol și bunuri mobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“, aprobată cu modificări prin Legea nr. 640/2002, cu modificările și completările ulterioare, precum și modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 173/2020 privind reglementarea condițiilor pentru atribuirea și închirierea unor imobile, proprietate publică și privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“ și a altor măsuri economico-financiare, aprobată prin Legea nr. 103/2022, cu modificările și completările ulterioare.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 19/2002 privind unele măsuri pentru constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol și bunuri mobile din domeniul public al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 1 februarie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 640/2002, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.Titlul se modifică și va avea următorul cuprins:ORDONANȚĂprivind unele măsuri pentru constituirea și utilizarea fondului locativ de protocol și bunuri mobile din domeniul public și privat al statului, aflate în administrarea Regiei Autonome «Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat … 2.La articolul 1, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 1(1)Fondul locativ de protocol și bunuri mobile se constituie din bunuri imobile și mobile aflate în domeniul public și privat al statului. … 3.Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 4(1)Pot beneficia de locuințe de protocol, la cerere, cu plata chiriei prevăzute de lege, persoanele care îndeplinesc următoarele funcții publice: vicepreședinți ai Senatului și ai Camerei Deputaților, miniștri și asimilați ai acestora, precum și președintele Consiliului Legislativ și avocatul poporului.(2)Pentru persoanele prevăzute la alin. (1), atribuirea locuinței de protocol se face, la cererea acestora, cu aprobarea Secretariatului General al Guvernului și se pune la dispoziția acestora de către R.A.-A.P.P.S., împreună cu dotările aferente, pe bază de contract de închiriere și prestări servicii încheiat cu persoanele beneficiare, în limita fondului locativ existent.(3)Atribuirea locuințelor de protocol se poate face numai dacă persoanele prevăzute la alin. (1) nu dețin în proprietate exclusivă sau în coproprietate în localitatea în care își desfășoară activitatea o altă locuință care să corespundă criteriilor aprobate prin hotărâre a Guvernului.(4)Pentru locuințele de protocol, chiria și cheltuielile de întreținere pentru energie, gaze, apă, canal, amortizarea și uzura mijloacelor fixe și obiectelor de inventar, după caz, taxele și impozitele pe clădiri și terenuri se decontează de instituțiile publice în care își desfășoară activitatea beneficiarii. … 4.La articolul 8, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1)De la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, se pot asigura și cheltuielile pentru reparații și investiții la fondul locativ de protocol și bunuri mobile prevăzute la art. 2 lit. a) și b), constituit din bunuri proprietate publică și privată a statului, aflat în administrarea Regiei Autonome «Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat … 5.La articolul 8, alineatele (2) și (3) se modifică și vor avea următorul cuprins:(2)Sumele reprezentând cheltuielile prevăzute la alin. (1) și (1^1) se comunică de către Regia Autonomă «Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat» Secretariatului General al Guvernului, pentru a fi incluse de acesta în bugetul propriu aferent exercițiului financiar următor.(3)La începutul exercițiului financiar al fiecărui an, după intrarea în vigoare a legii bugetului de stat pe anul respectiv, Regia Autonomă «Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat» încheie cu Secretariatul General al Guvernului contracte de prestări de servicii, prin care se stabilește cuantumul sumelor aferente cheltuielilor prevăzute la alin. (1) și (1^1) și modalitățile de decontare. … +
Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 173/2020 privind reglementarea condițiilor pentru atribuirea și închirierea unor imobile, proprietate publică și privată a statului, aflate în administrarea Regiei Autonome „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“ și a altor măsuri economico-financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 952 din 16 octombrie 2020, aprobată prin Legea nr. 103/2022, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.După articolul 4 se introduce un nou articol, art. 4^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 4^1(1)Imobilele proprietate publică și privată a statului, aflate în administrarea R.A.-A.P.P.S., pot fi atribuite prin contract de locațiune de directorul general al R.A.-A.P.P.S., pe bază de tarif orar, la cererea persoanelor fizice sau juridice, în vederea desfășurării unor activități cu caracter ocazional, precum organizare de evenimente, târguri, expoziții, filmări, activități sportive, culturale, de agrement, conform destinației imobilului.(2)Tariful orar prevăzut la alin. (1) se stabilește de Consiliul de administrație al R.A.-A.P.P.S., care nu poate fi mai mic decât prețul de piață determinat prin raport de evaluare întocmit de evaluatori persoane fizice sau juridice, autorizați, în condițiile legii, și selectați de către R.A.-A.P.P.S., cu respectarea legislației în vigoare. Tariful orar trebuie să acopere obligatoriu contravaloarea amortizării imobilului, a amortizării investițiilor proprii ale R.A.-A.P.P.S., a impozitelor și taxelor locale, a asigurării obligatorii a imobilului, a cheltuielilor indirecte, de întreținere înregistrate în contabilitatea R.A.-A.P.P.S. cu imobilul respectiv, a altor servicii incluse, după caz, precum și a unei cote de profit de minimum 10%. (3)Închirierea imobilelor prevăzute la alin. (1) se va putea face pe o perioadă de cel mult 30 de zile. … 2.La articolul 12, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 12(1)În cazul procedurii de licitație, R.A.-A.P.P.S. are obligația să publice anunțul de licitație în Monitorul Oficial al României, Partea a VI-a, sau într-un cotidian național de largă circulație și să-l afișeze la sediul și pe pagina de internet a R.A.-A.P.P.S. … 3.La articolul 15, alineatul (12) se modifică și va avea următorul cuprins:(12)În situația în care, în termen de 30 de zile de la introducerea în lista prevăzută la alin. (11), nu se înregistrează nicio ofertă de închiriere, R.A.-A.P.P.S. va putea:a)să atribuie imobilele aflate în listă către beneficiarii prevăzuți la art. 3 alin. (1) lit. a)-d), în condițiile art. 3 alin. (2), prin contracte de locațiune; sau … b)să procedeze la reevaluarea chiriei imobilului și la inițierea unei noi proceduri de licitație. … … 4.La articolul 15, după alineatul (12) se introduc două noi alineate, alin. (13) și (14), cu următorul cuprins:(13)În cazul în care atribuirea imobilelor în condițiile alin. (12) lit. a) nu se finalizează prin semnarea contractului de locațiune de către beneficiar, în termen de 30 de zile de la data transmiterii contractului spre semnare către beneficiar, R.A.-A.P.P.S. va putea să reintroducă imobilul în lista menționată la alin. (11).(14)Prin excepție de la prevederile alin. (1)-(2) și (6), prețul de pornire al licitației nu se diminuează la organizarea de noi licitații în cazul închirierii imobilelor destinate amplasării unor automate de cafea, băuturi, alimente, în suprafață de 1 mp, bancomate sau produse pretabile vânzării automatizate, precum și în cazul spațiilor destinate amplasării de echipamente de telecomunicații/antene. …
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 13 iunie 2024.Nr. 64.––