Având în vedere că unul dintre principalele obiective de politică externă stabilite și asumate prin Programul de guvernare pentru perioada 2018-2020 îl reprezintă pregătirea corespunzătoare și exercitarea în cele mai bune condiții de către România a Președinției Consiliului UE în semestrul I al anului 2019, fiind importantă valorificarea acestei oportunități pentru fundamentarea unui profil european consolidat al României, ca stat membru al UE matur și responsabil,ținând cont de împrejurarea că formarea unor echipe de profesioniști reprezintă un element esențial pentru respectarea obiectivelor României de stat membru al UE și derularea adecvată a unei președinții, fiind necesară și oportună astfel cooptarea și implicarea unor specialiști din administrația publică, în regim de urgență, în considerarea termenului scurt prevăzut până la preluarea de către România a acestui mandat,evident fiind și faptul că, în contextul pregătirii corespunzătoare a preluării și exercitării de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene în primul semestru al anului 2019, este necesară asigurarea unui aparat administrativ solid și performant, capabil să răspundă modului de organizare și funcționare a Consiliului UE, prin preluarea responsabilităților de coordonare la nivel european a negocierii dosarelor europene, context în care a fost suplimentat, pe durată determinată, numărul maxim de posturi din cadrul autorităților sau instituțiilor publice pentru îndeplinirea activităților specifice acestui proiect național și având în vedere că este necesară ocuparea, în regim de urgență, a posturilor suplimentate pentru organizarea și exercitarea Președinției Consiliului UE, la momentul de față neexistând un cadru legislativ care să permită în mod lipsit de echivoc detașarea funcționarilor publici sau a funcționarilor publici cu statut special pe posturi contractuale din cadrul autorităților sau instituțiilor publice, având în vedere că exercitarea de către România a Președinției Consiliului UE este o obligație ce decurge din statutul de stat membru al Uniunii Europene, lipsa reglementării, în acest context, a unui regim derogatoriu de la instituția detașării funcționarilor publici și a funcționarilor publici cu statut special limitează capacitatea României de a îndeplini sarcinile ce îi revin pe perioada exercitării Președinției Consiliului UE, întrucât toate aceste elemente vizează interesul public și constituie situații extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 1Pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice în contextul și pe durata pregătirii preluării și a exercitării de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene, posturile contractuale cu care este suplimentat, pe durată determinată, numărul maxim de posturi din cadrul autorităților sau instituțiilor publice pot fi ocupate inclusiv prin detașarea funcționarilor publici sau a funcționarilor publici cu statut special, prin derogare de la prevederile legale specifice acestor categorii de personal referitoare la instituția detașării. +
Articolul 2(1)Detașarea prevăzută la art. 1 se dispune în interesul autorității sau instituției publice în care urmează să își desfășoare activitatea funcționarul public, cel mult până la data de 31 august 2019.(2)Detașarea de pe o funcție publică pe o funcție contractuală se solicită de către autoritatea sau instituția publică în care urmează să își desfășoare activitatea funcționarul public sau funcționarul public cu statut special și se dispune de către conducătorul autorității sau instituției publice în care acesta este încadrat sau, după caz, de către persoana care are competența de numire, cu respectarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.(3)Detașarea în condițiile art. 1 se poate dispune de pe o funcție publică pe o funcție contractuală de execuție sau de conducere, dacă funcționarul public sau funcționarul public cu statut special îndeplinește condițiile de ocupare prevăzute în fișa postului funcției contractuale pe care este detașat și numai cu acordul scris al funcționarului public sau al funcționarului public cu statut special ce urmează să fie detașat. (4)Pe durata detașării, funcționarul public sau funcționarul public cu statut special beneficiază de drepturile salariale mai favorabile, respectiv fie de drepturile corespunzătoare funcției publice de pe care a fost detașat, fie ale funcției contractuale pe care a fost detașat. +
Articolul 3(1)Perioada pentru care s-a dispus detașarea în condițiile prezentei ordonanțe de urgență se consideră vechime în funcția publică, respectiv în funcția publică cu statut special, după caz, precum și vechime în specialitatea studiilor, prin raportare la condițiile din fișa postului funcției contractuale ocupate dacă, în exercitarea funcției contractuale, funcționarul public sau funcționarul public cu statut special desfășoară activități corespunzătoare profesiei sau specializării sale.(2)Pentru funcționarii publici de execuție, perioada de detașare se consideră vechime în gradul profesional al funcției publice din care se detașează și se ia în calcul la promovare. +
Articolul 4Detașarea funcționarilor publici și funcționarilor publici cu statut special, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, prin derogare de la prevederile art. 94 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare, nu reprezintă o situație de incompatibilitate. +
Articolul 5Autoritățile sau instituțiile publice în cadrul cărora s-a suplimentat numărul maxim de posturi pentru îndeplinirea atribuțiilor specifice în contextul și pe durata pregătirii preluării și a exercitării de către România a Președinției Consiliului Uniunii Europene pot stabili prin ordin al conducătorului acestora proceduri interne pentru aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Dănuț Sebastian Neculăescu,
secretar de stat
p. Ministrul delegat pentru afaceri europene,
Cristian-Gabriel Winzer,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Ioana-Andreea Lambru
p. Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice,
Sirma Caraman,
secretar de stat
Ministrul muncii și justiției sociale,
Lia-Olguța VasilescuBucurești, 12 iulie 2018.Nr. 62.