ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 61 din 14 mai 2008 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 23/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEOUG 61 14/05/2008
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 202 19/04/2002 ART. 4
ART. 6ARE LEGATURA CULEGE 62 01/04/2009
ART. 7ARE LEGATURA CULEGE 128 26/04/2013 ART. 1
ART. 7ARE LEGATURA CULEGE 62 01/04/2009
ART. 15ARE LEGATURA CULEGE 62 01/04/2009
ART. 15REFERIRE LALEGE 180 11/04/2002
ART. 15REFERIRE LAOG 2 12/07/2001 ART. 8
ART. 16ARE LEGATURA CULEGE 62 01/04/2009
ART. 16REFERIRE LAOG (R) 137 31/08/2000
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEDECIZIE 187 04/04/2023
ActulREFERIT DESTRATEGIE 19/12/2022
ActulREFERIT DENORMA 11 11/09/2013
ART. 19REFERIT DENORMA 11 11/09/2013

privind implementarea principiului egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii(actualizată până la data de 3 mai 2013*)



–––––-*) Forma actualizata a acestui act normativ până la data de 3 mai 2013 este realizata de către Departamentul juridic din cadrul S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra-Neamt prin includerea tuturor modificarilor şi completarilor aduse de către: LEGEA nr. 62 din 1 aprilie 2009; LEGEA nr. 128 din 26 aprilie 2013.Conţinutul acestui act nu este un document cu caracter oficial, fiind destinat pentru informarea utilizatorilorAvând în vedere că România a trecut de la statutul de stat asociat la cel de membru cu drepturi şi obligaţii depline şi că s-a alăturat astfel unei uniuni de state europene care împărtăşesc aceleaşi valori, având în centru respectul pentru demnitatea umană, democraţia, statul de drept şi respectarea drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, că obiectivul principal al României la acest moment îl constituie consolidarea progreselor şi reformelor realizate pentru asigurarea unei integrări depline în structurile comunitare, precum şi faptul că, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, are, conform legislaţiei comunitare, obligaţia de a transpune în totalitate acquis-ul comunitar începând cu data de 1 ianuarie 2007,ţinând cont de cerinţele Uniunii Europene privind necesitatea implementării principiului egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi pentru a asigura dezvoltarea unei societăţi democratice, se impune adoptarea unor măsuri imediate prin care să se poată realiza aplicarea principiului egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii.Adoptarea prezentei ordonanţe de urgenţă se impune şi pentru a respecta termenele stabilite pentru România în vederea preluării normelor comunitare europene.Astfel, se evită posibilitatea declanşării procedurii de infringement de către Comisie împotriva României sau a iniţierii unor acţiuni în justiţie de către persoanele discriminate, Curtea Europeană de Justiţie având posibilitatea de a impune României aplicarea retroactivă a principiului egalităţii de tratament.Prin Scrisoarea de punere în întârziere nr. C (2008)382 din 28 ianuarie 2008, comunicată prin Infograma nr. 934 din 30 ianuarie 2008 a Reprezentanţei Permanente a României la Uniunea Europeană, Comisia Europeană a atras atenţia autorităţilor române asupra necomunicării măsurilor de transpunere a directivei europene, declanşând cu privire la România acţiunea în constatarea neîndeplinirii obligaţiilor ca stat membru.Comisia Europeană a solicitat Guvernului României să îi comunice, în termen de două luni de la data comunicării scrisorii, adică până la 28 martie 2008, măsurile privind transpunerea completă a directivei.Luând în considerare că toate aceste elemente vizează interesul public şi constituie situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează măsurile pentru aplicarea principiului egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi, denumit în continuare principiul egalităţii de tratament, în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii.
 + 
Articolul 2Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul pentru combaterea discriminării bazate pe criteriul de sex în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii, în vederea punerii în practică a principiului egalităţii de tratament.
 + 
Articolul 3(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă se aplică tuturor persoanelor fizice şi juridice din sectorul public sau privat, inclusiv organismelor publice, care furnizează bunuri şi servicii aflate la dispoziţia publicului, independent de persoana în cauză, atât în ceea ce priveşte sectorul public, cât şi cel privat, şi care sunt oferite în afara vieţii private şi familiale şi privesc tranzacţiile care se derulează în acest cadru.(2) Prezenta ordonanţă de urgenţă nu se aplică în domeniul:a) mass-mediei şi publicităţii;b) educaţiei;c) ocupării forţei de muncă, al muncii şi al activităţilor independente.
 + 
Articolul 4În cuprinsul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii discriminare directă, discriminare indirectă, hărţuire şi hărţuire sexuală au înţelesul definit la art. 4 din Legea nr. 202/2002 privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi, republicată.
 + 
Capitolul IIPrincipiul egalităţii de tratament + 
Articolul 5În sensul prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, prin principiul egalităţii de tratament se înţelege:a) că nu va exista nicio discriminare directă bazată pe criteriul de sex, inclusiv aplicarea unui tratament mai puţin favorabil femeilor pe motive de sarcină şi maternitate;b) că nu va exista nicio discriminare indirectă bazată pe criteriul de sex.
 + 
Articolul 6(1) Orice formă de discriminare bazată pe criteriul de sex este interzisă.(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, hărţuirea, hărţuirea sexuală şi dispoziţia de a discrimina o persoană pe baza criteriului de sex constituie discriminare.(3) Orice măsură sau decizie de discriminare directă ori indirectă împotriva unor persoane pe criterii de sex este considerată discriminatorie.––––Alin. (3) al art. 6 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 62 din 1 aprilie 2009 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 229 din 8 aprilie 2009.(4) Este interzis ca deciziile privind o persoană să fie afectate de acceptarea sau respingerea de către persoana în cauză a unui comportament ce ţine de hărţuirea ori de hărţuirea sexuală a acesteia.(5) Nu sunt considerate discriminări:a) măsurile speciale prevăzute de lege pentru protecţia maternităţii, naşterii şi alăptării;b) diferenţele de tratament bazate pe o caracteristică de sex, dacă furnizarea de bunuri şi servicii destinată în exclusivitate sau cu precădere persoanelor de un anumit sex este justificată de un scop legitim, iar mijloacele de realizare a acestui scop sunt potrivite şi necesare.
 + 
Capitolul IIICalculul actuarial, cooperarea administrativă şi diseminarea informaţiilor + 
Articolul 7(1) Utilizarea elementului sex ca factor în calcularea primelor şi beneficiilor, în cadrul serviciilor de asigurare şi a serviciilor financiare conexe, nu trebuie să determine diferenţe în materie de prime şi beneficii pentru persoana asigurată, în toate contractele noi încheiate după data de 21 decembrie 2007.(2) Abrogat.––––Alin. (2) al art. 7 a fost abrogat de art. I din LEGEA nr. 128 din 26 aprilie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 248 din 30 aprilie 2013.(3) Abrogat.––––Alin. (3) al art. 7 a fost abrogat de art. I din LEGEA nr. 128 din 26 aprilie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 248 din 30 aprilie 2013.(4) Abrogat.––––Alin. (4) al art. 7 a fost abrogat de art. I din LEGEA nr. 128 din 26 aprilie 2013 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 248 din 30 aprilie 2013.(5) Societăţile care oferă servicii de asigurare, servicii financiare conexe şi pensii private au obligaţia să analizeze existenţa în cadrul contractelor pe care le încheie a oricăror costuri legate de sarcină şi maternitate, pentru persoanele asigurate, care determină diferenţe în materie de prime şi beneficii, în vederea eliminării acestora până la data de 21 decembrie 2009.(6) Menţinerea în cadrul contractelor, după data de 21 decembrie 2009, a oricăror clauze care să determine, pentru persoana asigurată, diferenţe în materie de prime şi beneficii ca urmare a costurilor legate de sarcină şi maternitate este interzisă.(7) ANES este instituţia responsabilă cu asigurarea informării Comisiei cu privire la aplicarea principiului egalităţii de tratament în domeniul accesului la bunuri şi servicii şi furnizării de bunuri şi servicii şi la derogările pe care România le aplică în domeniul reglementat de prezenta ordonanţă de urgenţă.(8) Informaţiile disponibile referitoare la aplicarea prezentei ordonanţe de urgenţă sunt comunicate de către ANES Comisiei Europene până la data de 21 decembrie 2009 şi la fiecare 5 ani după această dată.(9) ANES comunică neîntârziat Comisiei Europene că termenul pentru implementarea măsurilor de conformare cu prevederile alin. (5) este 21 decembrie 2009.
 + 
Articolul 8(1) Pentru exercitarea prevederilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, denumit în continuare CNCD, şi ANES vor colabora, pe bază de protocoale, cu autorităţile de supraveghere competente în domeniul asigurărilor, pensiilor private, serviciilor financiare conexe şi al prestării de servicii.(2) După intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ANES, CNCD, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, denumită CSA, şi Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumită CSSPP, au obligaţia de a asigura informarea corespunzătoare a tuturor persoanelor interesate şi de a încuraja dialogul cu organismele interesate cu privire la prevederile acesteia.(3) Prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă vor fi publicate pe site-urile acestor instituţii şi vor face obiectul unor campanii de informare organizate de către ANES.
 + 
Capitolul IVApărarea drepturilor + 
Articolul 9(1) Orice persoană are dreptul ca, în cazul în care se consideră discriminată pe baza criteriului de sex în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii, să formuleze sesizări/reclamaţii către furnizorul de bunuri şi servicii sau împotriva lui, dacă acesta este direct implicat.(2) În cazul în care această sesizare/reclamaţie nu a fost rezolvată la nivelul furnizorului de bunuri şi servicii prin conciliere, persoana care prezintă elemente de fapt, ce conduc la prezumţia existenţei unei discriminări directe sau indirecte bazate pe criteriul de sex privind accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii, are dreptul să sesizeze CNCD şi să introducă la instanţa judecătorească competentă, în a cărei circumscripţie teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa, potrivit dreptului comun, cerere împotriva autorului discriminării pentru despăgubiri materiale şi/sau daune morale, precum şi pentru înlăturarea consecinţelor faptelor discriminatorii.(3) Cererea prevăzută la alin. (2) poate fi formulată într-un interval de 3 ani de la data săvârşirii faptei.
 + 
Articolul 10(1) Instanţa judecătorească competentă sesizată cu un litigiu poate, din oficiu, să dispună ca persoanele responsabile să pună capăt situaţiei discriminatorii într-un termen pe care îl stabileşte.(2) Instanţa de judecată competentă potrivit legii va dispune ca persoana vinovată să plătească despăgubiri persoanei discriminate după criteriul de sex într-un cuantum ce reflectă în mod corespunzător prejudiciul pe care aceasta l-a suferit.(3) Prejudiciul suferit de persoana vătămată trebuie să fie în mod real, efectiv şi proporţional reparat sau compensat.(4) Valoarea despăgubirilor va fi stabilită de către instanţă, potrivit legii.
 + 
Articolul 11Asociaţiile, organizaţiile neguvernamentale care urmăresc protecţia drepturilor omului sau alte persoane juridice care au, conform criteriilor stabilite de legislaţia în vigoare, interes legitim să vegheze la respectarea principiului egalităţii de tratament în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii pot, în numele sau în sprijinul reclamantului, cu acordul acestuia, să se angajeze în orice procedură administrativă şi/sau judiciară, în scopul respectării obligaţiilor decurgând din prezenta ordonanţă de urgenţă.
 + 
Articolul 12(1) Persoana care se consideră lezată prin nerespectarea principiului egalităţii de tratament în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii trebuie să probeze în faţa unei instanţe sau a unei autorităţi competente fapte pe care se întemeiază pretinsa discriminare, iar persoanei împotriva căreia s-a formulat sesizarea/reclamaţia sau, după caz, cererea de chemare în judecată îi revine sarcina de a dovedi că faptele nu constituie discriminare.(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în cadrul procedurilor penale.(3) Dispoziţiile alin. (1) se aplică şi în cazul asociaţiilor, organizaţiilor sau altor persoane juridice prevăzute la art. 11.
 + 
Articolul 13Cererile persoanelor care se consideră discriminate pe baza criteriului de sex în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii, adresate instanţelor judecătoreşti competente, sunt scutite de taxa de timbru.
 + 
Articolul 14Orice tratament sau consecinţă nefavorabilă ca reacţie la o plângere ori acţiune în justiţie referitoare la aplicarea principiului egalităţii de tratament în ceea ce priveşte accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii este interzis.
 + 
Capitolul VSancţiuni + 
Articolul 15(1) Încălcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă atrage răspunderea contravenţională a persoanelor vinovate.(2) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 1.500 lei la 15.000 lei încălcarea dispoziţiilor art. 6 alin. (1)-(4), ale art. 7 alin. (1), (6) şi (7), precum şi ale art. 14.––––Alin. (2) al art. 15 a fost modificat de pct. 3 al art. unic din LEGEA nr. 62 din 1 aprilie 2009 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 229 din 8 aprilie 2009.(3) Discriminarea bazată pe două sau mai multe criterii se sancţionează potrivit dispoziţiilor art. 8 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 16Constatarea şi sancţionarea contravenţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se fac de către CNCD, conform procedurii reglementate de Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.––––Art. 16 a fost modificat de pct. 4 al art. unic din LEGEA nr. 62 din 1 aprilie 2009 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 229 din 8 aprilie 2009.
 + 
Capitolul VIDispoziţii finale + 
Articolul 17Prezenta ordonanţă de urgenţă nu aduce atingere libertăţii individului de a-şi alege partenerii contractuali, cu condiţia ca această alegere să nu fie determinată de sexul persoanei respective.
 + 
Articolul 18Prezenta ordonanţă de urgenţă nu aduce atingere dispoziţiilor mai favorabile referitoare la protecţia femeilor în ceea ce priveşte sarcina şi maternitatea.
 + 
Articolul 19(1) Dispoziţiile contrare principiului egalităţii de tratament în ceea ce priveşte accesul la furnizarea de bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii din contracte sau din regulamentele interne ale întreprinderilor, cu sau fără scop lucrativ, ori ale societăţilor de asigurare, reasigurare vor fi modificate, în caz contrar prevederile respective devenind inaplicabile.(2) Autorităţile care au responsabilităţi de autorizare, supraveghere şi reglementare în domeniul asigurărilor şi pensiilor private se asigură că la elaborarea, după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, a oricăror reglementări legislative şi/sau administrative vor lua în considerare respectarea principiului egalităţii de tratament.
*Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune Directiva Consiliului 2004/113/CE din 13 decembrie 2004 privind implementarea principiului egalităţii de tratament între femei şi bărbaţi privind accesul la bunuri şi servicii şi furnizarea de bunuri şi servicii, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 373/37 din 21 decembrie 2004.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:─────────────────Ministrul muncii,familiei şi egalităţii de şanse,Paul PăcuraruDepartamentul pentru Afaceri Europene,Adrian Ciocănea,secretar de statp. Ministrul economiei şi finanţelor,Elena Doina Dascălu,secretar de statBucureşti, 14 mai 2008.Nr. 61.___________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x