Ministerul Transporturilor și Infrastructurii este organul de specialitate al administrației publice centrale care asigură aplicarea, la nivel național, a politicilor Guvernului în domeniul transporturilor și infrastructurii de transport, elaborează strategia și reglementările specifice de dezvoltare și de armonizare ale activităților în cadrul politicii generale a Guvernului, pe domeniile coordonate, și îndeplinește rolul de autoritate de stat, în domeniul său de activitate. De asemenea, este autoritatea publică centrală responsabilă cu implementarea politicilor de transport și infrastructură de transport, adoptate la nivelul Uniunii Europene și al organismelor internaționale.Având în vedere faptul că dispozițiile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, au generat interpretări diferite, astfel încât pentru unele drepturi prevăzute de acest act normativ au fost promovate acțiuni în justiție de către funcționarii publici și personalul contractual din domeniul transporturilor și infrastructurii, care, în cea mai mare parte, au fost soluționate în favoarea reclamanților, ceea ce a determinat costuri suplimentare asupra bugetului general consolidat cu sume reprezentând diferențe de drepturi salariale, dobânzi și cheltuieli de judecată, ca urmare a parcurgerii tuturor fazelor procesuale în fața instanțelor judecătorești, și ulterior cheltuieli de executare silită, după caz,de asemenea, dezlegarea dată prin Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 80/2023 va avea ca efect admiterea acțiunilor/cererilor de chemare în judecată, având ca obiect egalizarea salariilor de bază prin includerea unor majorări recunoscute prin hotărâri definitive, în situațiile în care în respectivele hotărâri definitive au fost interpretate norme de lege care reglementează majorări de aplicabilitate generală,toate acestea subsumate necesității respectării principiilor reglementate la art. 6 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare.Prin aprobarea Programului investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada de programare 2021-2027, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii îi revine sarcina dezvoltării și coordonării unor ample proiecte de investiții care odată finalizate vor conduce la dezvoltarea economiei românești.De asemenea, pe timpul implementării acestor proiecte, prin promovarea unor politici publice de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, se vor crea condițiile pieței interne a construcțiilor, cu impact direct în dezvoltarea economică.În ultimii ani, din lipsă de personal de specialitate, au fost neglijate domenii precum ar fi cel al cercetării în domeniul transporturilor și infrastructurii de transport și al formării de personal calificat în domeniul transporturilor.Toate acestea s-au reflectat în degradarea infrastructurii de transport și în lipsa unei strategii integrate privind rețeaua națională de transport.Este cunoscut faptul că domeniul transporturilor și infrastructurii este unul vast și cu un grad ridicat de complexitate, iar nivelul semnificativ mai scăzut al salarizării a determinat plecarea multor specialiști din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii către alte instituții ale administrației publice centrale sau la operatori economici care își desfășoară activitatea în domeniul transporturilor.Ținând cont că soluția legislativă propusă are în vedere și alte acte normative existente,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic al României pentru gestionarea fondurilor europene și constituie o situație urgentă și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, pentru a nu genera blocaje în implementarea serviciilor publice de transport feroviar de călători, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor externe nerambursabile alocate României în perioada de programare 2021-2027, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență pentru evitarea consecințelor negative care ar putea decurge ca urmare a neadoptării măsurilor propuse prin prezenta ordonanță de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
ARTICOL UNIC(1)Prin derogare de la prevederile art. 9 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, se elimină inechitățile, discriminările și/sau discrepanțele de ordin salarial existente la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență din cadrul aparatului central al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ca urmare a punerii în executare a hotărârilor judecătorești.(2)În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se aprobă, prin ordin al ministrului transporturilor și infrastructurii, metodologia și criteriile care stau la baza stabilirii drepturilor salariale, luând în considerare hotărârile judecătorești potrivit prevederilor alin. (1), cu respectarea principiilor și a sistemului ierarhizării funcțiilor publice, potrivit Legii-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
p. Ministrul transporturilor și infrastructurii,
Bogdan-Stelian Mîndrescu,
secretar de stat
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
p. Ministrul finanțelor,
Carmen Moraru,
secretar de statBucurești, 6 iunie 2024.Nr. 57.