ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 50 din 31 mai 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 18/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 492 din 6 iunie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 157 17/11/2022
ActulREFERIRE LAORDIN 97 09/04/2020
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 09/04/2020
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1REFERIRE LAORDIN 97 09/04/2020
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 09/04/2020
ART. 3REFERIRE LAORDIN 2844 12/12/2016
ART. 3REFERIRE LAREGLEMENTARI 12/12/2016
ART. 4REFERIRE LALEGE 182 17/10/2016
ART. 4REFERIRE LAOUG 44 16/04/2008
ART. 4REFERIRE LALEGE 338 29/11/2005
ART. 4REFERIRE LAOG 37 14/07/2005
ART. 4REFERIRE LALEGE 566 09/12/2004
ART. 4REFERIRE LALEGE 36 30/04/1991
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 5REFERIRE LAORDIN 97 09/04/2020
ART. 5REFERIRE LAREGULAMENT 09/04/2020 ANEXA 4
ART. 15REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015
ART. 15REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 15REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002
ANEXA 0REFERIRE LACODUL PENAL 17/07/2009 ART. 326
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Întrucât pe tot parcursul anului 2022 s-a înregistrat o lipsă semnificativă de precipitații și temperaturi la sol și în aer mult mai ridicate în raport cu mediile multianuale pentru perioada anilor 1991-2020, care au indus secetă pedologică accentuată în aproape toate regiunile agricole ale țării, ceea ce a provocat și diminuarea răsăririi plantelor, inclusiv a celor cultivate în primăvara anului 2022, afectarea suprafețelor cultivate și afectarea producției pe aceste suprafețe în grade diferite până la calamitare, în mod deosebit la culturile de porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre,luând în considerare că prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 157/2022 a fost instituită o schemă de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli pentru compensarea unora dintre pierderile suferite la culturile înființate în toamna anului 2021 și afectate de seceta pedologică în cursul anului 2022, respectiv la culturile de grâu, secară, triticale, orz, orzoaică, ovăz și rapiță,având în vedere în continuare datele care au fost comunicate de către Administrația Națională de Meteorologie privitoare la informațiile agrometeorologice înregistrate în perioada ianuarie-august 2022 la stațiile meteorologice cu program agrometeorologic, referitoare la cantitățile lunare de precipitații, situația rezervei de umiditate pe profile de sol de 0-20 cm, 0-50 cm și 0-100 cm și intensitatea fenomenului de „arșiță“ în lunile iunie-august 2022, precum și datele cuprinse în Caracterizarea agrometeorologică realizată pentru perioada 1 septembrie 2021-31 august 2022 pentru suprafețele agricole cultivate cu porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre, potrivit cărora, din cauza menținerii stresului hidric asociat cu cel termic din aer și sol, plantele au fost afectate/compromise în totalitate pe suprafețe situate în sud-estul țării, în vestul țării, precum în estul și în sudul țării,corelat cu analiza informațiilor comunicate de către Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești“ înregistrate în zonele de influență ale unităților de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, privind evoluția condițiilor climatice, a rezervei de apă din sol, a evoluției temperaturilor la nivelul solului și în aer, a stării de vegetație, pentru suprafețele de teren cultivate cu porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre, în anul 2022,luând în considerare că suprafețe agricole cultivate cu porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre în anul 2022, precum și producțiile aferente, din zonele agricole Banat, Crișana, Maramureș, Dobrogea, Moldova, Muntenia, Oltenia și Transilvania, au fost afectate în diverse grade, până la compromitere totală, de seceta pedologică moderată, puternică și extremă, manifestată în anul 2022,ținând cont de faptul că seceta pedologică din cursul anului 2022, ca fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale, a fost semnalată de Administrația Națională de Meteorologie, precum și de Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești“, care au emis informări și caracterizări cu privire la efectul negativ asupra plantelor al temperaturilor la sol și în aer ridicate peste limita de confort, al precipitațiilor reduse și al rezervei de umiditate în sol reduse, cu implicații negative în nivelul producțiilor și în asigurarea securității alimentare a populației și a hranei pentru animalele de fermă,având în vedere că au fost activate măsurile și acțiunile cuprinse în Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare rezultatele centralizării la Centrul Operativ pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale a informațiilor cuprinse în rapoartele-sinteză cu pagubele la culturile agricole, asociate fenomenului meteorologic de secetă pedologică, întocmite de către comitetele județene pentru situații de urgență pe baza proceselor-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la cultura porumbului, la cultura de floarea-soarelui, la cultura de soia și la cultura de mazăre, potrivit cărora:a)un număr de peste 148.000 de fermieri au fost afectați de seceta pedologică;b)o suprafață cultivată de peste 1.110,00 mii ha a fost calamitată parțial sau total de seceta pedologică;c)un total de peste 1.066,16 mii ha cultivate cu porumb și floarea-soarelui au fost afectate de secetă;d)peste 705,00 mii ha cu porumb au fost afectate de secetă, dintre care peste 135,00 mii ha au fost afectate în proporție de 30% până la 69%, iar peste 570,00 mii ha au fost afectate în proporție de 70% până la 100% inclusiv;e)peste 360,00 mii ha cu floarea-soarelui au fost afectate de secetă, dintre care peste 139,40 mii ha au fost afectate în proporție de 30% până la 69%, iar peste 220,80 mii ha au fost afectate în proporție de 70% până la 100% inclusiv;f)peste 47,30 mii ha cultivate cu soia au fost afectate de secetă, dintre care peste 16,60 mii ha au fost afectate în proporție de 30% până la 69%, iar peste 30,60 mii ha au fost afectate în proporție de 70% până la 100% inclusiv;g)peste 8,10 mii ha cu mazăre, dintre care peste 1,10 mii ha au fost afectate în proporție de 30% până la 69%, iar peste 7,00 mii ha au fost afectate în proporție de 70% până la 100% inclusiv,ținând cont de faptul că din cauza secetei pedologice din anul 2022 producțiile realizate în anul 2022 au fost semnificativ diminuate față de media producțiilor realizate în anii 2019-2020-2021, așa cum rezultă din interogarea datelor operative de la nivelul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a bazelor de date ale Institutului Național de Statistică, respectiv la porumb producția anului 2022 a fost de circa 7,48 milioane tone față de circa 14,11 milioane tone media producțiilor din anii 2019-2020-2021, la floarea-soarelui producția anului 2022 a fost de circa 2,57 milioane tone față de circa 2,84 milioane tone media producțiilor din anii 2019-2020-2021, la soia producția anului 2022 a fost de circa 247,6 mii tone față de circa 361,8 mii tone media producțiilor din anii 2019-2020-2021, iar la mazăre producția anului 2022 a fost de circa 126,0 mii tone față de circa 165,0 mii tone media producțiilor din anii 2019-2020-2021,având în vedere prevederile din cadrul părții a II-a capitolul 1 secțiunea 1.2.1.2 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol și forestier și în zonele rurale, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 485 din 21 decembrie 2022,înțelegând că pentru gestionarea situației actuale din plan economic și social, generată de creșterile accentuate din anul 2022 ale prețurilor la inputuri agricole, la energie electrică și gaze naturale și în considerarea vulnerabilității financiare a celor peste 148.000 de fermieri care au cultivat porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre în anul 2022 și au fost au afectați de seceta pedologică din perioada de vegetație a acestor culturi, respectiv martie-septembrie 2022, prin diminuarea drastică, până la compromitere, a producțiilor obținute pe suprafețele afectate, este necesară adoptarea unui act normativ în regim de urgență.Este imperios necesar să se adopte măsuri urgente de reglementare prin instituirea unei scheme de ajutor de stat sub formă de grant acordat producătorilor agricoli pentru compensarea parțială a cheltuielilor de la înființarea culturii până la recoltare, pentru suprafețele cu porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre în anul 2022.Deoarece prezenta schemă de ajutor de stat produce efecte după primirea deciziei Comisiei Europene de aprobare a ajutorului de stat, se impune adoptarea prezentului act normativ în regim de urgență, astfel încât ajutorul acordat de la bugetul de stat să acopere în timp util pierderi suferite de fermierii în cauză și să asigure reducerea vulnerabilității acestora prin lichidități financiare absolut necesare pentru continuarea activităților specifice campaniilor agricole din anul agricol 2022-2023.Raportat la faptul că în anul 2023 securitatea alimentară a României poate fi semnificativ periclitată, având în vedere necesitatea reglementării fără întârziere a acestor aspecte și ținând seama că nepromovarea în regim de urgență a prezentului act normativ va avea consecințe negative prin:a)imposibilitatea compensării parțiale a producătorilor agricoli pentru pagubele înregistrate la culturile de porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre, ca urmare a manifestării fenomenului meteorologic de secetă pedologică și a afectării/compromiterii suprafețelor cultivate și a producțiilor obținute pe aceste suprafețe în anul 2022;b)posibile distorsiuni viitoare ale piețelor agricole privind raportul cerere-ofertă și evoluție necontrolată a prețurilor la aceste produse agricole primare din sectorul vegetal;c)creșterea gradului de vulnerabilitate a producătorilor agricoli din cauza lipsei resurselor financiare necesare pentru achiziția inputurilor și efectuarea în continuare a lucrărilor specifice campaniilor agricole în anul agricol 2022-2023, în actualele condiții economico-financiare dificile;d)riscul major ca o parte importantă a fermierilor afectați să nu poată achita obligațiile contractuale către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze și să nu mai poată continua activitatea;e)riscul abandonului activității agricole datorat lipsei resurselor financiare necesare sau datorat cedării din terenuri lucrate deținute în proprietate către creditori în contul datoriilor scadente;f)impact social negativ major asupra fermierilor și a membrilor familiilor acestora, atunci când sunt afectate veniturile din activități agricole, cu posibil impact în abandonarea cultivării terenurilor agricole sau chiar faliment,întrucât elementele prezentate definesc un context excepțional și vizează interesele economice ale României,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie o situație de urgență, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Capitolul IDispoziții generale și domeniul de aplicare + 
Articolul 1(1)Prin prezenta ordonanță de urgență se recunoaște seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022 ca fiind fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale și se instituie o schemă de ajutor de stat sub formă de grant, denumită în continuare schemă, având ca obiectiv acordarea de compensații producătorilor agricoli care au cultivat suprafețe cu porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre în primăvara anului 2022 și au fost calamitate de seceta pedologică în agricultură în anul 2022.(2)Seceta pedologică din cursul anului 2022, ca fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale, a fost semnalată de Administrația Națională de Meteorologie, precum și de Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești“, care au emis informări și caracterizări cu privire la efectul negativ asupra plantelor al temperaturilor la sol și în aer ridicate peste limita de confort, al precipitațiilor reduse și al rezervei de umiditate în sol reduse.(3)Schema prevăzută la alin. (1) are la bază datele înscrise în procesele-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, întocmite potrivit prevederilor Regulamentului privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările și completările ulterioare, referitoare la culturile de porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre înființate în primăvara anului 2022, respectiv suprafețele declarate, suprafețe calamitate, gradul de calamitare ca procent de peste 30% până la 100% inclusiv.(4)Schema prevăzută la alin. (1) se notifică Comisiei Europene în temeiul art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(5)Schema nu se cumulează cu alte ajutoare de stat sau ajutoare de minimi cu aceleași costuri eligibile identificabile. + 
Articolul 2(1)Schema prevăzută la art. 1 alin. (1) respectă prevederile din cadrul secțiunii 1.2.1.2 – Ajutoare destinate compensării pagubelor provocate de un fenomen climatic nefavorabil care poate fi asimilat unei calamități naturale, partea a II-a, capitolul 1 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol și forestier și în zonele rurale, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 485 din 21 decembrie 2022, denumite în continuare Orientările UE.(2)Direcțiile pentru agricultură județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare DAJ, reprezintă autoritatea competentă responsabilă cu implementarea schemei.(3)Schema se aplică pe întreg teritoriul României, iar sumele se plătesc până la data de 31 decembrie 2023. + 
Articolul 3În sensul prezentei ordonanțe de urgență, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)producția primară de produse agricole – producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, prevăzute în anexa nr. I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, fără a se efectua nicio altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;b)schemă de ajutoare – orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general și abstract, precum și orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp și/sau într-un cuantum nedefinit;c)secetă pedologică – fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale sau cazului de forță majoră, manifestat prin temperaturi ridicate peste limita de confort și precipitații reduse, care provoacă scăderea conținutului de umiditate în sol, determinând compromiterea culturilor agricole de porumb, floarea-soarelui, soia și mazăre, înființate în anul 2022, prin distrugerea în procent de peste 30% și până la 100% inclusiv a suprafețelor culturilor în cauză și a producțiilor pe aceste suprafețe;d)întreprindere aflată în dificultate, așa cum este definită la pct. 33(63) din Orientările UE – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare: în cazul societăților cu răspundere limitată (altele decât IMM-uri care sunt înființate de mai puțin de trei ani), în care mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, denumită în continuare Directiva 2013/34/UE, transpusă în legislația națională prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, cu modificările și completările ulterioare, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar, sau în cazul unei societăți în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (altele decât IMM-uri care sunt înființate de mai puțin de trei ani), în care mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE sau atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute în dreptul intern pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi sau atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare sau în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani, raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5, precum și capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza indicatorului „profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare“ (EBITDA) se situează sub valoarea 1,0.
 + 
Capitolul IIBeneficiarii, criterii de eligibilitate, modalitatea de calcul al sumelor reprezentând grantul care se acordă + 
Articolul 4Beneficiarii prezentei scheme sunt producătorii agricoli care au înființat culturi de porumb și/sau floarea-soarelui și/sau soia și/sau mazăre în primăvara anului 2022, ce au fost distruse de seceta pedologică în procente de peste 30% și până la 100% inclusiv, conform proceselor-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturi, respectiv:a)producători agricoli persoane fizice;b)producători agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale constituite potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare;c)producători agricoli persoane juridice, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de organizare, societățile agricole organizate în conformitate cu Legea nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare, societățile comerciale organizate în conformitate cu Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, grupurile și organizațiile de producători recunoscute potrivit Ordonanței Guvernului nr. 37/2005 privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole și silvice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 338/2005, cu modificările și completările ulterioare, cooperativele agricole organizate în conformitate cu Legea cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare.
 + 
Articolul 5Beneficiarii prevăzuți la art. 4 sunt eligibili la solicitarea schemei dacă:a)dețin proces-verbal de constatare și evaluare a pagubelor, întocmit până cel târziu la data de 30 noiembrie 2022 inclusiv, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările și completările ulterioare, pentru culturile de porumb și/sau floarea-soarelui și/sau soia și/sau mazăre înființate în primăvara anului 2022 și suprafețele calamitate de seceta pedologică;b)sunt înregistrați în evidențele Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură cu cererea unică de plată 2022, din care se identifică culturile înființate în primăvara anului 2022, respectiv porumb și/sau floarea-soarelui și/sau soia și/sau mazăre, precum și suprafețele de teren declarate aferente acestor culturi;c)nu sunt în dificultate, conform art. 3 lit. d), cu excepția beneficiarilor a căror dificultate este cauzată de secetă pedologică și dovedită prin consemnarea în procesele-verbale prevăzute la lit. a), cu procente de calamitare de peste 30% și până la 100% inclusiv.
 + 
Articolul 6(1)Ajutoarele și orice altă plată primită în scopul compensării pagubelor, inclusiv plățile furnizate în cadrul altor măsuri naționale sau ale Uniunii Europene ori în cadrul polițelor de asigurare aferente pagubelor pentru care se acordă ajutor, nu trebuie să depășească 80% din costurile eligibile prevăzute la art. 8 alin. (2), având în vedere prevederile pct. 357 din Orientările UE.(2)În cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 4 care sunt deținători ai unui contract de asigurare pentru secetă și/sau sunt beneficiari ai măsurii 17.1 – Prime de asigurare a culturilor, a animalelor și a plantelor din Planul național de dezvoltare rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă, iar despăgubirea de la firmele de asigurare calculată per ha, însumată cu grantul per ha posibil de acordat prin prezenta schemă, conduce la o depășire a valorii de 80% din cheltuielile eligibile prevăzute la art. 8 alin. (2), aceștia restituie contravaloarea sumei care reprezintă depășirea în cauză cu plata dobânzii aferente pieței.(3)În cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 4 care sunt asigurați contra secetei, inclusiv al celor asigurați care sunt și beneficiari ai măsurii 17.1 – Prime de asigurare a culturilor, a animalelor și a plantelor din Planul național de dezvoltare rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă, care au încasat sume de la firmele de asigurare reprezentând despăgubiri pentru secetă calculate per ha, anterior datei de depunere la DAJ a cererilor de solicitare a grantului, aceștia sunt obligați să menționeze în cererile de plată, la secțiunea Declarații și angajamente, sumele primite de la societățile de asigurare, iar DAJ verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (2) și stabilesc, după caz, sumele cuvenite beneficiarilor, efectuând plățile către aceștia, sau sumele de restituit cu plata dobânzii aferente pieței. + 
Articolul 7Pentru culturile de porumb și/sau floarea-soarelui și/sau soia și/sau mazăre înființate în primăvara anului 2022 și afectate de seceta pedologică, suprafața calamitată pentru care se acordă ajutorul de stat, menționată în procesul-verbal de constatare și evaluare a pagubelor, nu poate fi mai mare decât suprafața aceleiași culturi declarată în cererea unică de plată 2022. + 
Articolul 8(1)Cheltuielile eligibile avute în vedere la acordarea grantului reprezintă cheltuielile prevăzute în Tehnologiile-cadru la culturi recolta 2021-2022, realizate de Institutul de Cercetare pentru Economia Agriculturii și Dezvoltare Rurală, suma maximă de 335 lei/ha care poate fi acordată ca ajutor de stat sub formă de grant pe hectar pentru fiecare cultură calamitată reprezintă o valoare cuprinsă între 5,2% și 7,8% din cheltuielile eligibile și corespunde cerințelor pct. 356 lit. b), 357 și 358 din cadrul secțiunii 1.2.1.2 „Ajutoare destinate compensării pagubelor provocate de un fenomen climatic nefavorabil care poate fi asimilat unei calamități naturale“ din Orientările UE.(2)Cheltuielile eligibile prevăzute la alin. (1) sunt următoarele:a)porumb – 4.503,30 lei/ha;b)floarea-soarelui – 4.259,20 lei/ha;c)soia – 5.369,0 lei/ha;d)mazăre – 6.396,30 lei/ha(3)Ajutorul de stat sub formă de grant unitar este în cuantum maxim de 335 lei/ha aferent unui grad de calamitare de 100%, care este prevăzut în procesul-verbal de constatare și evaluare a pagubelor, pentru oricare dintre culturile prevăzute la alin. (2).(4)Dacă procentul de calamitare prevăzut în procesul-verbal de constatare și evaluare a pagubelor este mai mare de 30% și până la 100%, cuantumul grantului unitar care se poate acorda se diminuează corespunzător.(5)Pentru oricare dintre culturile prevăzute la alin. (2), sumele totale reprezentând grantul care se poate acorda unui beneficiar se stabilesc prin înmulțirea cuantumului grantului unitar prevăzut la alin. (3) cu procentul de calamitare și cu suprafața calamitată, menționate în procesul-verbal de constatare și evaluare a pagubelor, iar rezultatul obținut se împarte la o sută. + 
Articolul 9(1)După data primirii deciziei Comisiei Europene privind aprobarea acordării ajutorului de stat se aplică măsurile preconizate de prezenta schemă, respectiv beneficiarii care îndeplinesc criteriile prevăzute la art. 5 pot depune/transmite la DAJ o cerere de solicitare a grantului, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, care cuprinde și declarația pe propria răspundere că nu se află în dificultate în sensul prevăzut la pct. 33 (63) din Orientările UE, sau sunt în dificultate la data depunerii cererii și dovedesc că dificultățile financiare au fost cauzate de seceta pedologică din anul 2022 prin deținerea unui proces-verbal de constatare și evaluare a pagubelor la culturile de porumb și/sau floarea-soarelui și/sau soia și/sau mazăre în care este consemnat procentul de calamitare mai mare de 30% și până la 100% inclusiv la data depunerii solicitării pentru ajutor.(2)Cererea este însoțită de următoarele documente:a)copie a documentului prevăzut la art. 5 lit. a);b)copiile documentelor de identificare a coordonatelor bancare, precum instituția de credit, codul IBAN, pentru efectuarea viramentelor.(3)Cererile și documentele prevăzute la alin. (2) se depun/se transmit în termen de 20 de zile lucrătoare de la data primirii deciziei Comisiei Europene privind aprobarea acordării ajutorului de stat.(4)Cererea de solicitare a ajutorului, însoțită de documentele prevăzute la alin. (2), poate fi transmisă la DAJ și prin fax sau poștă ori în format electronic, prin e-mail.(5)Documentele depuse/transmise în copie de către beneficiar vor purta sintagma „conform cu originalul“, vor fi datate și însușite prin semnătură de către reprezentantul legal al beneficiarului. + 
Articolul 10DAJ solicită Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, iar aceasta pune la dispoziția DAJ datele și informațiile rezultate din interogarea bazei de date APIA cu cererile unice de plată 2022, pe beneficiari, culturi și suprafețe declarate aferente acestora. + 
Articolul 11(1)DAJ solicită Agenției pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, iar aceasta pune la dispoziția DAJ datele și informațiile rezultate din interogarea bazei de date AFIR cu beneficiarii măsurii 17.1 din Planul național de dezvoltare rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă; totodată solicită informații de la firmele de asigurare privind cuantumul sumelor totale, pe culturi și hectar, primite/de primit de către beneficiari și comunică, după caz, beneficiarilor sumele pe care aceștia sunt obligați să le restituie.(2)În baza declarațiilor date de beneficiari cu privire la sumele primite de la firmele de asigurare potrivit secțiunii Declarații și angajamente din cuprinsul Cererii de solicitare a grantului, DAJ stabilesc sumele de restituit, după caz, și comunică în scris beneficiarilor decizia cu obligațiile acestora privind sumele de restituit, calculate conform prevederilor art. 6.
 + 
Articolul 12DAJ stabilesc sumele și beneficiarii schemei, întocmesc și transmit la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale – Direcția generală buget-finanțe și fonduri europene situația centralizatoare cu beneficiarii eligibili și sumele aferente grantului care se acordă beneficiarilor schemei, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2. + 
Articolul 13(1)În termen de maximum 15 zile lucrătoare de la primirea situațiilor centralizatoare prevăzute la art. 12, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale – Direcția generală buget-finanțe și fonduri europene verifică încadrarea solicitărilor financiare în valoarea totală alocată și transmite Ministerului Finanțelor cereri de deschidere a creditelor bugetare, însoțite de situații centralizatoare cu sumele aferente grantului care se acordă beneficiarilor schemei, întocmite conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.(2)În situația în care sumele necesare depășesc plafoanele bugetare aprobate cu această destinație, valoarea ajutorului se reduce proporțional pentru toți beneficiarii schemei de ajutor de stat, iar Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale – Direcția generală buget-finanțe și fonduri europene comunică la DAJ coeficientul de reducere liniară a sumelor cuvenite.(3)După aprobarea de către Ministerul Finanțelor a deschiderii creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale deschide și repartizează credite bugetare DAJ cu sumele cuvenite, iar acestea virează sumele cuvenite în conturile beneficiarilor. + 
Articolul 14Resursele financiare necesare aplicării schemei prevăzute de prezenta ordonanță de urgență sunt în sumă totală de 300.000,00 mii lei și se asigură din bugetul aprobat Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2023, la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice“, articolul 51.01 „Transferuri curente“, alineatul 51.01.01 „Transferuri către instituții publice“, direcțiilor pentru agricultură județene și a municipiului București, care asigură sumele necesare acordării schemei de la capitolul 83.10 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul 59 „Alte cheltuieli“, articolul 59.09 „Despăgubiri acordate producătorilor agricoli în caz de calamități naturale în agricultură“.
 + 
Capitolul IIIDispoziții finale + 
Articolul 15(1)În cazul nerespectării de către beneficiari a condițiilor prevăzute la art. 6, precum și în situația atestării de către beneficiari a unor date ori situații nereale pe documentele aferente ajutorului de stat sau al încălcării în orice mod a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, beneficiarii schemei de ajutor de stat sunt obligați la restituirea contravalorii ajutorului de stat încasat, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere calculate din ziua imediat următoare scadenței până la data recuperării integrale, conform prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(2)Sumele reprezentând ajutor de stat necuvenit, prevăzute la alin. (1), reprezintă creanțe bugetare, pentru recuperarea acestora aplicându-se în mod corespunzător dispozițiile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.(3)Deciziile prevăzute la art. 11 alin. (2), întocmite de către DAJ, prin care se individualizează sumele de restituit de către beneficiarii schemei de ajutor de stat, exprimate în moneda națională, constituie titluri de creanță și cuprind elementele actului administrativ-fiscal prevăzut de Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(4)Titlul de creanță devine titlu executoriu la data împlinirii termenului de scadență prevăzut în cuprinsul acestuia, stabilit în conformitate cu prevederile Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(5)Înainte de a se adresa instanței de contencios administrativ competente, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim printr-un act administrativ individual care i se adresează trebuie să solicite autorității publice emitente, în termen de 30 de zile de la data comunicării actului, revocarea, în tot sau în parte, a acestuia, în condițiile și termenele prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(6)Creanțele bugetare principale și accesorii se sting prin plată voluntară, compensare, sau prin executare silită de către organele fiscale competente subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală, conform prevederilor Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(7)Titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora către debitor se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării creanțelor bugetare prin executare silită, conform Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(8)Cuantumul creanțelor bugetare accesorii, reprezentate de dobânzi și penalități de întârziere, se calculează de către DAJ care au emis deciziile prevăzute la art. 11 alin. (2).(9)Creanțele bugetare accesorii, reprezentate de dobânzi și penalități de întârziere, se individualizează prin deciziile privind stabilirea accesoriilor, ce reprezintă titluri de creanță, prevederile alin. (2)-(6) aplicându-se în mod corespunzător.(10)În procedura insolvenței, înscrierea creanței bugetare la masa credală a debitorului se efectuează de către DAJ.(11)Creanțele bugetare principale și accesorii se recuperează în conturile indicate în titlurile de creanță și se fac venit integral la bugetul de stat. + 
Articolul 16(1)Toate documentele depuse în vederea solicitării ajutorului de stat acordat potrivit prezentei ordonanțe de urgență se păstrează la DAJ pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data la care a fost acordat ajutorul de stat.(2)Toate documentele care atestă ajutorul de stat cuvenit se păstrează de către beneficiarii ajutorului de stat pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data încasării sumei cuvenite.(3)Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale se asigură că sunt respectate principiile stabilite la pct. 112-114 din Orientările UE în ceea ce privește transparența schemei, respectiv prin publicarea pe site-ul propriu www.madr.ro atât a textului schemei de ajutor de stat, cât și a informațiilor privind beneficiarii ale căror sume primite ca despăgubiri depășesc 10.000 de euro.(4)Informațiile prevăzute la alin. (3) se publică după luarea deciziei de acordare a ajutorului de stat, se păstrează timp de cel puțin 10 ani fiscali și se pun la dispoziția tuturor celor interesați, fără restricții, cu respectarea prevederilor legale privind protecția datelor cu caracter personal.
 + 
Articolul 17După data primirii deciziei Comisiei Europene privind aprobarea acordării ajutorului de stat prevăzut de prezenta schemă se stabilește eligibilitatea beneficiarului și se constituie obligația de plată a acestui ajutor de stat. + 
Articolul 18Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Petre Daea
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
București, 31 mai 2023.Nr. 50. + 
Anexa nr. 1
CERERE
de solicitare a grantului acordat producătorilor agricoli care au înființat culturi
în primăvara anului 2022 și au fost afectate de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022
(model)

DAJ, respectiv a municipiului București …………………………………………………………………………………….. Nr. și data cererii ………………………….. Modalitate de depunere
Numele și prenumele funcționarului care primește cererea ………………………………………………………………. Personal electronic Poștă Format electronic
[ ] [ ] [ ]

I.Date de identificare a solicitantului

Denumirea PJ/PFA/ÎI/ÎFNumele și prenumele PF
Cod unic de înregistrare (CUI)/ Cod de identificare fiscală (CIF)
CNP pentru PF
Numele titularului/administratorului/reprezentantului legal Prenumele titularului/administratorului/reprezentantului legal
CNP-ul titularului/administratorului/reprezentantului legal
Codul țării și nr. actului de identitate (pentru altă cetățenie)

SEDIUL SOCIAL PJ/PFA/ÎI/ÎFDOMICILIUL PF

Județul/Sectorul Localitatea
Satul/Strada Nr. Cod poștal Bl. Ap.
Telefon Fax E-mail

ÎMPUTERNICIT (pentru cazurile în care cererea este semnată prin împuternicit)

Numele Prenumele
CNP
Nr. și data împuternicirii/procurii
Coordonate bancare:
Banca/Trezoreria Sucursala/Agenția
Nr. cont IBAN:

II.Date privind culturile calamitate și suma solicitatăAvând în vedere datele menționate în Procesul-verbal de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole nr. ……………din …………………., încheiat de către Comisia de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole pentru terenul/terenurile de pe raza administrativ-teritorială a UAT ……………/localității …………………………,în temeiul prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2023 pentru instituirea unei scheme de ajutor de stat sub forma de grant acordat producătorilor agricoli pentru unele culturi agricole înființate în primăvara anului 2022 și afectate de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022, solicit acordarea grantului în valoare de ……………………………….lei, după cum urmează:

Cultura Suprafața totală declarată (ha) Suprafața calamitată (ha) Procent de calamitare (%) Cuantum maxim grant unitar (lei/ha) Valoarea totală a grantului (lei)
(1) (2) (3) (4) (5) (6) = (3 x 4 x 5)/100
Porumb ………………….. ………………….. ………………….. 335,00 …………………..
(x) (x) (x)
Floarea-soarelui ………………….. ………………….. ………………….. 335,00 …………………..
(x) (x) (x)
Soia ………………….. ………………….. ………………….. 335,00 …………………..
(x) (x) (x)
Mazăre ………………….. ………………….. ………………….. 335,00 …………………..
(x) (x) (x)
TOTAL GENERAL (X) (X) (X)

NOTE:• Coloana 2 se completează conform procesului-verbal de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 4 din procesul-verbal).• Coloana 3 se completează conform procesului-verbal de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 6 din procesul-verbal). Suprafața din coloana 3 nu trebuie să fie mai mare decât suprafața din coloana 2.• Coloana 4 se completează conform procesului-verbal de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole (coloana 5 din procesul-verbal).• Coloana 6 se calculează prin înmulțirea valorilor coloanei 3 cu coloana 4 și cu coloana 5, iar rezultatul se împarte la 100.

Nr. crt. Documente atașate cererii DA NU DA NU
(0) (1) (2) (3) (4) (5)
1. copie a procesului-verbal de constatare și evaluare a pagubelor la culturi agricole [ ] [ ] [ ] [ ]
2. copie a documentelor de identificare a coordonatelor bancare [ ] [ ] [ ] [ ]
Semnătura solicitantului/administratorului/ reprezentantului legal/împuternicitului ………………………………………………….. Ștampila (dacă este cazul)
Semnătura funcționarului DAJ care a preluat cererea …………………………………………………

NOTE:– Se bifează DA/NU pentru toate documentele depuse.– Coloanele (2) și (3) se completează de către beneficiar.– Coloanele (4) și (5) se completează de către funcționarul DAJ care a preluat cererea.

III.Declarații și angajamenteSubsemnatul, …………………………………, CNP/CUI ………………………, administrator/reprezentant legal al …………….(denumirea persoanei juridice sau persoanei fizice autorizate/întreprinderii individuale/întreprinderii familiale)…………………..,cunoscând că falsul în declarații se pedepsește potrivit dispozițiilor art. 326 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, declar următoarele:– am luat cunoștință de condițiile și modalitățile de acordare a ajutorului de stat conform reglementărilor naționale și europene, pe care mă angajez să le respect;– mă oblig să notific în scris DAJ, în termen de 10 zile lucrătoare, orice modificare privitoare la informațiile declarate în cererea de ajutor, anexând documentele justificative pentru aceste modificări;– am luat cunoștință de faptul că DAJ poate solicita beneficiarului orice documente justificative suplimentare în orice moment;– am luat cunoștință de posibilitatea reducerii proporționale a valorii grantului solicitat de subsemnatul, care se poate realiza în situația în care sumele totale necesare reprezentând ajutor de stat depășesc resursele financiare alocate schemei de ajutor de stat.Drept care declar și mă angajez la următoarele:– declar că datele înscrise în formularul de cerere și în documentele anexate sunt reale, corecte, complete și perfect valabile;– mă oblig să furnizez orice document justificativ care îmi va fi solicitat și să mă supun oricărui/oricărei control/verificări la fața locului;– să restitui la simpla cerere a DAJ ajutorul de stat încasat, cu dobânzi și penalități calculate de la data încasării ajutorului;– [ ] nu mă aflu în dificultate în sensul prevăzut la pct. 33(63) din Orientările U.E., respectiv nu mă aflu în reorganizare, în lichidare sau în faliment în baza evidențelor Oficiului Național al Registrului Comerțului;– [ ] mă aflu în dificultate și dovedesc că dificultățile financiare au fost cauzate de seceta pedologică din anul 2022, prin deținerea unui proces-verbal de constatare și evaluare a pagubelor la culturile de porumb și/sau floarea-soarelui și/sau soia și/sau mazăre în care este consemnat procentul de calamitare de peste 30% și până la 100% inclusiv, la data depunerii solicitării pentru ajutor;– declar și comunic la DAJ următoarele:• [ ] sunt/[ ] nu sunt beneficiar al unui contract de asigurare pentru secetă încheiat cu firma de asigurare ……………………….., pentru cultura/culturile (*) ……………………, în suprafață de ……………….ha (**);• [ ] sunt/[ ] nu sunt beneficiar al măsurii 17.1 – Prime de asigurare a culturilor, a animalelor și a plantelor din Planul național de Dezvoltare rurală 2014-2020 pentru primă de asigurare la secetă, pentru cultura/culturile (*) ……………………, în suprafață de ……………….ha (**);• [ ] am primit/[ ] nu am primit suma de …………… lei de la firma de asigurare …………………………, reprezentând ………… lei/ha despăgubire pentru secetă de la firma de asigurare ……………………….., calculată pentru cultura/culturile (*), ………………………., în suprafață de ………………………..ha (**);– în cazul în care primesc sume reprezentând despăgubire pentru secetă pentru cultura/culturile (*) …………………….. de la firma de asigurare ………………………………… ulterior depunerii prezentei cereri de plată, mă oblig ca în termen de 15 zile de la primirea acestora să comunic la DAJ suma primită în vederea aplicării prevederilor art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2023.Sunt de acord ca datele din cerere să fie introduse în baza de date, procesate și verificate în vederea calculării plății și transmise autorităților responsabile în vederea elaborării de studii statistice și de evaluări economice, cu respectarea prevederilor legale referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date.

Semnătura Ștampila (după caz) Data ……………….

(*) Cultura de porumb și/sau floarea-soarelui și/sau soia și/sau mazăre.(**) Suprafața de porumb și/sau floarea-soarelui și/sau soia și/sau mazăre, după caz. + 
Anexa nr. 2DAJ, respectiv a municipiului București ……………………Nr. de înregistrare ………………Data ……………..
SITUAȚIE CENTRALIZATOARE
cu beneficiarii eligibili și sumele aferente grantului care se acordă producătorilor agricoli
care au înființat culturi în primăvara anului 2022 și au fost afectate
de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022
(model)
Bun de platăpentru suma de ……………. lei
Director executiv,
……………
(semnătura)

Nr. crt. Numele și prenumele/ Denumirea CNP/CUI/CIF Cultura Interval procente de calamitare Suprafața calamitată (ha) Valoarea totală a grantului (lei)
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7)
1 …………………. …………….. Porumb 30%-39%
40%-49%
50%-59%
60%-69%
70%-79%
80%-89%
90%-99%
100%
Total porumb (x) (x)
Floarea-soarelui 30%-39%
40%-49%
50%-59%
60%-69%
70%-79%
80%-89%
90%-99%
100%
Total floarea-soarelui - (x) (x)
Soia 30%-39%
40%-49%
50%-59%
60%-69%
70%-79%
80%-89%
90%-99%
100%
Total soia (x) (x)
Mazăre 30%-39%
40%-49%
50%-59%
60%-69%
70%-79%
80%-89%
90%-99%
100%
Total mazăre - (x) (x)
2 …………………. …………………. …………………. …………………. ………………….
3 …………………. …………………. …………………. …………………. ………………….
TOTAL GENERAL JUDEȚ Număr total beneficiari …………………. Porumb 30%-39%
40%-49%
50%-59%
60%-69%
80%-89%
90%-99%
100%
Total - (x) (x)
Floarea-soarelui 30%-39%
40%-49%
50%-59%
60%-69%
70%-79%
80%-89%
90%-99%
100%
Total (x) (x)
Soia 30%-39%
40%-49%
50%-59%
60%-69%
70%-79%
80%-89%
90%-99%
100%
Total - (x) (x)
Mazăre 30%-39%
40%-49%
50%-59%
60%-69%
70%-79%
80%-89%
90%-99%
100%
Total (x) (x)
Total general (X) (X)

Certificat din punctul de vedere al legalității, realității și regularității,
Director executiv adjunct,
…………………….
(semnătura)
Șef serviciu,
…………………….
(semnătura)

 + 
Anexa nr. 3MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALEDirecția generală buget finanțe și fonduri europeneSe aprobă.Ordonator principal de credite
SITUAȚIE CENTRALIZATOARE
cu sumele aferente grantului care se acordă producătorilor agricoli care au înființat culturi
în primăvara anului 2022 și au fost afectate de seceta pedologică din perioada martie-septembrie 2022
(model)

Nr. crt. Județul Nr. de beneficiari Valoarea grantului cuvenit (lei)
(0) (1) (2) (3)
1 Alba
2 Arad
3 Argeș
4 Bacău
5 Bihor
6 Bistrița-Năsăud
7 Botoșani
8 Brașov
9 Brăila
10 Buzău
11 Caraș-Severin
12 Călărași
13 Cluj
14 Constanța
15 Covasna
16 Dâmbovița
17 Dolj
18 Galați
19 Giurgiu
20 Gorj
21 Harghita
22 Hunedoara
23 Ialomița
24 Iași
25 Ilfov
26 Maramureș
27 Mehedinți
28 Mureș
29 Neamț
30 Olt
31 Prahova
32 Satu Mare
33 Sălaj
34 Sibiu
35 Suceava
36 Teleorman
37 Timiș
38 Tulcea
39 Vaslui
40 Vâlcea
41 Vrancea
42 București
Total: (x) (x)


Director general,
……………………

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x