În contextul amplificării cutremurelor de mare amplitudine la nivel mondial, cu importante pagube materiale și pierderi de vieți omenești, precum și activării unor zone din România, cu magnitudini neașteptate ce pot avea consecințe considerabile, se constată necesitatea stringentă a unei evaluări temeinice, la scară națională, a riscului seismic al clădirilor din sistemul de sănătate și intervenția urgentă și eficientă pentru punerea în siguranță a celor cu nivel ridicat de risc seismic, pentru evitarea la viitoarele seisme a unor consecințe grave, cu pierderi de vieți omenești și pagube materiale importante.Având în vedere faptul că utilizarea modelelor europene de hazard și risc seismic, revizuite în anul 2020, a relevat faptul că în România s-au obținut estimări mai ridicate ale mișcărilor seismice așteptate, iar România, alături de Turcia, Grecia, Albania, Italia, se numără printre țările cu cel mai ridicat nivel de hazard seismic din Europa,având în vedere faptul că România este o țară expusă la cutremure puternice, care provin, în principal, din sursa seismică de adâncime intermediară Vrancea și din alte surse seismice de suprafață, deseori cu manifestări care le încadrează în categoria cutremurelor distructive, ce au generat pierderi semnificative în trecut, importante pagube materiale și pierderi de vieți omenești, se impune luarea unor măsuri pentru punerea în siguranță, de urgență, a infrastructurii.Dreptul la sănătate presupune existența infrastructurii sigure și funcționale în vederea desfășurării actului sanitar. Din datele furnizate de Ministerul Sănătății în anul 2023, un număr de 35 de spitale din sistemul public, cu 195 de corpuri de clădiri din care 82 în care se desfășoară activitate medicală, sunt expertizate tehnic și încadrate în clasa de risc seismic RsI în perioada 2010-2022. Aceste date relevă existența unei probleme sistemice, care nu s-a rezolvat în timp, ci, dimpotrivă, s-a agravat și a crescut ca pericol pentru populație în contextul continuării degradării clădirilor în timp și al reevaluării nivelului de hazard seismic de țară și al activării unor nuclee seismice la amplitudini neașteptate.Având în vedere faptul că, potrivit Strategiei naționale de reducere a riscului seismic, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.442/2022, un număr de 434 de spitale sunt încadrate, la nivelul anilor 2018-2019, în clasa de risc seismic RsI, că un număr de 11.654 de paturi de spital, reprezentând 10%, se află în zone cu nivel de hazard seismic ridicat, ținând cont că, potrivit definiției, în clasa de risc seismic RsI sunt incluse clădirile cu susceptibilitate de prăbușire, totală sau parțială, la acțiunea cutremurului, iar infrastructura din sănătate este compusă din clădiri vechi, care nu au fost construite să reziste la cutremure de intensitate medie sau mare, este imperios necesară intervenția de urgență în vederea consolidării clădirilor aferente sistemului de sănătate publică, atât timp cât încă nu s-a întâmplat un eveniment major, precum și în vederea actualizării informațiilor despre starea clădirilor și capacitatea acestora de a face față unor cutremure.Întrucât drepturile la viață, la ocrotirea sănătății și la un mediu sănătos sunt drepturi fundamentale ale cetățeanului, pe care statul trebuie să le asigure în orice condiții, se impun asigurarea, permanent și în mod special în acest moment, având în vedere imprevizibilitatea activității seismice din Oltenia și creșterea riscului seismic de țară ca urmare a ultimelor evaluări la nivel european, a condițiilor necesare pentru protecția persoanelor și a bunurilor, responsabilizarea și implicarea autorităților administrației publice în punerea în siguranță și consolidarea infrastructurii afectate asigurării serviciilor publice, în mod special a infrastructurii de sănătate, a cărei rată de vulnerabilitate este a doua cea mai mare din sectorul public, după cea a educației.Neintervenția de urgență, la nivel guvernamental, prin crearea unui program de investiții dedicat, atrage consecința negativă a imposibilității reacției în timp real în față unor fenomene complet imprevizibile, cu punerea în pericol a multiple vieți omenești și destabilizarea întregului sistem de sănătate, în cazul apariției necesității suportării sarcinii negative create de distrugerea unei părți a infrastructurii prin preluarea persoanelor afectate de către alte unități sanitare.Având în vedere necesitatea sprijinirii întregului proces până la finalizarea și repunerea în funcțiune a clădirilor, conform destinației, care începe cu expertizarea tehnică a clădirilor în vederea încadrării în clasa de risc seismic și fundamentării lucrărilor de intervenții, cu termen de finalizare la data de 1 iunie 2026, conform legii, precum și faptul că reducerea riscului seismic al clădirilor existente și creșterea siguranței cetățenilor, inclusiv a pacienților și a cadrelor medicale, sunt o problemă de interes național și de utilitate publică, se impune adoptarea unei ordonanțe de urgență ale cărei prevederi să fie aplicate în cel mai scurt timp, pentru a putea derula măsurile necesare preîntâmpinării consecințelor dezastruoase generate de astfel de fenomene.Consecința negativă a neadoptării în regim de urgență a prezentei ordonanțe de urgență o reprezintă menținerea stării de fapt a infrastructurii de sănătate în condițiile creșterii riscului și ale pericolului producerii unor noi cutremure, la nivel național, cu impact asupra siguranței vieții, a sănătății atât a pacienților, a aparținătorilor acestora, cât și a cadrelor medicale și, în general, a întregii comunități, dar și creșterea costurilor necesare desfășurării actului de sănătate ca serviciu public.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Capitolul IProgramul național de investiții pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“ +
Articolul 1(1)Se aprobă Programul național de investiții pentru consolidarea spitalelor „Mihail Cantacuzino“, program multianual de interes și utilitate publică, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, denumit în continuare program.(2)Programul prevăzut la alin. (1) se derulează în perioada 2023-2025 și are ca obiectiv general proiectarea și execuția lucrărilor de intervenții la clădirile aferente infrastructurii de sănătate publică care prezintă niveluri insuficiente de protecție la acțiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor acțiuni seismice, în scopul creșterii nivelului de siguranță la acțiuni seismice, precum și asigurarea funcționalității acestora conform tuturor cerințelor fundamentale și a creșterii eficienței energetice a acestora. Prin program se pot realiza și lucrări de demolare a clădirii existente și de realizare a unei clădiri noi numai în condițiile prevăzute în prezenta ordonanță de urgență.(3)În cadrul programului prevăzut la alin. (1) se pot realiza lucrări de intervenții pentru consolidarea seismică, reabilitarea, modernizarea, creșterea eficienței energetice, lucrări de demolare parțială, lucrări de demolare a construcției existente și de realizare a unei construcții noi, la clădirile aferente infrastructurii de sănătate publică, denumite în continuare spitale, în care își desfășoară activitatea instituțiile publice aflate în subordinea Ministerului Sănătății, prevăzute la lit. A din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 144/2010 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, cu modificările și completările ulterioare, și la cele aparținând ministerelor și instituțiilor cu rețele sanitare proprii, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4)Pot fi finanțate prin prezentul program obiectivele de investiții care nu sunt incluse la finanțare în programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027, precum și cele care nu sunt finanțate prin Planul național de redresare și reziliență al României sau prin alte programe naționale sau comunitare, inclusiv din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale. +
Articolul 2(1)Beneficiarii programului sunt:a)unitățile administrativ-teritoriale care dețin spitale, reprezentate de autoritățile administrației publice locale; … b)unitățile sanitare publice și instituțiile publice din subordinea Ministerului Sănătății, prevăzute în anexa nr. 2 lit. A la Hotărârea Guvernului nr. 144/2010, cu modificările și completările ulterioare; … c)unitățile sanitare publice din subordinea ministerelor și instituții cu rețele sanitare proprii, prevăzute la art. 4 alin. (2) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, altele decât cele de la lit. a), respectiv din subordinea: Ministerului Apărării Naționale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiției, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, Serviciului Român de Informații, Serviciului de Informații Externe, Serviciului de Telecomunicații Speciale, Academiei Române. … (2)Unitățile sanitare publice și instituțiile publice prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) pot fi beneficiare ale programului numai în situația în care nu sunt finanțate integral de la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.(3)În vederea dobândirii calității de beneficiari ai programului, unitățile sanitare publice și instituțiile publice prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) încheie acorduri de parteneriat cu ministerele și instituțiile publice în subordinea cărora funcționează, prin care se stabilesc modalitățile concrete de colaborare în vederea participării la program, inclusiv în ceea ce privește cuprinderea fondurilor necesare realizării lucrărilor de intervenții, neeligibile prin program, în bugetele acestora, în conformitate cu reglementările legale privind organizarea și funcționarea acestora. +
Articolul 3(1)În cadrul programului sunt incluse spitalele prevăzute la art. 1 alin. (3), expertizate tehnic de către experți tehnici atestați pentru cerința fundamentală rezistență mecanică și stabilitate și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, precum și cele la care expertizarea tehnică și încadrarea prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI se fac potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, cu modificările ulterioare.(2)În situația în care spitalele prevăzute la art. 1 alin. (3) cuprind mai multe corpuri de clădiri, sunt incluse în program numai corpurile de clădiri care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1) și în care se desfășoară activități medicale, astfel cum acestea sunt prevăzute de Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 4(1)Categoriile de cheltuieli din devizul general aferent obiectivelor de investiții, care se pot finanța de la bugetul de stat prin program, în vederea consolidării și reabilitării clădirilor, respectiv în vederea demolării construcției existente și realizării unei construcții noi, sunt:a)cheltuieli cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, efectuate în vederea executării lucrărilor de consolidare seismică; … b)cheltuieli cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, efectuate pentru lucrări de creștere a eficienței energetice; … c)cheltuieli cuprinse la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, efectuate pentru lucrări conexe pentru respectarea altor cerințe fundamentale privind calitatea în construcții: securitate la incendiu, lucrările de instalații aferente construcției, inclusiv instalații de fluide medicale, igienă, sănătate și mediu înconjurător, siguranță și accesibilitate în exploatare, protecție împotriva zgomotului, utilizare sustenabilă a resurselor naturale; … d)cheltuieli pentru demolarea construcției existente și pentru realizarea unei construcții noi, cuprinse la subcapitolul 1.2 și la capitolul 4 din devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare; … e)cheltuieli pentru elaborarea sau actualizarea documentațiilor tehnico-economice – actualizarea la solicitarea beneficiarului, în situația prevăzută la art. 9 alin. (3), a expertizei tehnice, a studiului geotehnic, studiului topografic, pentru elaborarea proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, efectuarea auditului energetic, precum și elaborarea certificatului de performanță energetică înainte și după intervenție, asistența tehnică, obținere de avize, acorduri, autorizații și alte categorii de cheltuieli cuprinse în devizul general prevăzut în anexa nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, la capitolul 1: subcapitolele 1.2-1.4, capitolul 2, capitolul 3: subcapitolele 3.1-3.6 și 3.8, capitolul 4: subcapitolele 4.1-4.4, capitolul 5: subcapitolele 5.1, 5.2.2-5.2.5 și 5.3, capitolul 6. … (2)Nu se finanțează prin program dotarea spitalelor cu aparatură și echipamente medicale.(3)Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. a) sunt aferente următoarelor categorii de lucrări:a)consolidarea/repararea elementelor structurale sau a sistemului structural în ansamblu și, după caz, a elementelor nestructurale ale construcției existente și/sau introducerea unor elemente structurale suplimentare; … b)reducerea numărului de niveluri și/sau înlăturarea unor porțiuni de construcție cu comportare defavorabilă la acțiuni seismice din punctul de vedere al componentelor structurale, cu consecința afectării la nivel local sau global a structurii de rezistență, sau care prezintă un risc ridicat de dislocare și prăbușire; … c)îmbunătățirea terenului de fundare, dacă este cazul; … d)lucrări de demolare parțială și construirea elementelor structurale și nestructurale și/sau introducerea unor elemente structurale suplimentare. … (4)Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. b) sunt aferente următoarelor categorii de lucrări:a)lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii; … b)lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire/a sistemului de furnizare a apei calde de consum; … c)instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice pentru consum propriu; utilizarea surselor regenerabile de energie; … d)lucrări de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de climatizare și/sau ventilare mecanică pentru asigurarea calității aerului interior; … e)lucrări de reabilitare/modernizare a instalațiilor de iluminat în clădiri; … f)sisteme de management energetic integrat pentru clădiri; … g)sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald; … h)modernizarea sistemelor tehnice ale clădirilor, inclusiv în vederea pregătirii clădirilor pentru soluții inteligente; … i)alte tipuri de lucrări, dintre cele prevăzute în anexa nr. 8 la Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 212/2022 privind unele măsuri pentru reducerea riscului seismic al clădirilor, privind derularea Programului național de consolidare a clădirilor cu risc seismic ridicat, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 2.853/2022. … (5)Categoriile de cheltuieli prevăzute la alin. (1) lit. c) sunt aferente următoarelor categorii de lucrări:a)lucrări necesare pentru păstrarea/îmbunătățirea calității arhitecturale, inclusiv prin conservarea și potențarea valorilor culturale; … b)lucrări necesare pentru îmbunătățirea securității la incendiu a clădirilor; … c)lucrări necesare pentru reducerea concentrațiilor de radon în clădiri; … d)lucrări necesare pentru adaptarea clădirilor și a spațiilor publice la nevoile persoanelor cu dizabilități; … e)dotarea cu echipamente digitale performante pentru managementul clădirii; … f)alte tipuri de lucrări care conduc la respectarea cerințelor fundamentale privind calitatea în construcții. … (6)Pentru finanțarea prin program a lucrărilor prevăzute la alin. (1) lit. d) trebuie să fie îndeplinite, cumulativ, următoarele condițiile generale:a)spitalul să nu fie inclus în Lista monumentelor istorice, aprobată prin Ordinul ministrului culturii și cultelor nr. 2.314/2004 privind aprobarea Listei monumentelor istorice, actualizată, și a Listei monumentelor istorice dispărute, cu modificările ulterioare; … b)expertul tehnic să recomande justificat, prin raportul de expertiză tehnică, demolarea clădiri existente. … (7)Prin excepție de la prevederile alin. (6) lit. a), lucrările prevăzute la alin. (1) lit. d) se pot finanța prin program și în situația în care spitalul este inclus în lista monumentelor istorice, dacă intervine declasarea acestuia de către Ministerul Culturii anterior emiterii avizului prevăzut la art. 23 alin. (1) din Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(8)Pe lângă condițiile generale prevăzute la alin. (6), inclusiv în situația de excepție prevăzută la alin. (7), pentru finanțarea prin program a lucrărilor prevăzute la alin. (1) lit. d) trebuie să fie îndeplinită cel puțin una din următoarele condiții specifice:a)durata de exploatare a spitalului în raport cu durata de viață proiectată să justifice demolarea; … b)analiza condițiilor epidemiologice din cadrul spitalului să impună demolarea; … c)spitalul să prezinte deteriorări ale rețelelor de instalații; … d)spitalul nu îndeplinește condițiile pentru obținerea autorizației de securitate la incendiu, iar realizarea căilor de evacuare orizontale și verticale necesare pentru obținerea acesteia implică modificarea a mai mult de 20% din aria construită aferentă fiecărui nivel; … e)spitalul nu îndeplinește în totalitate criteriile de stabilire a fluxurilor medicale, conform Normelor privind structura funcțională a compartimentelor și serviciilor din spital, prevăzute în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 914/2006 pentru aprobarea normelor privind condițiile pe care trebuie să le îndeplinească un spital în vederea obținerii autorizației sanitare de funcționare, cu modificările și completările ulterioare, iar modificările necesare pentru îndeplinirea acestora implică modificarea a mai mult de 20% din aria construită aferentă fiecărui nivel; … f)spitalul nu poate îndeplini cerințele reglementării tehnice „Normativ pentru construcții spitalicești, indicativ NP 015-2022“, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 2.412/2022, în ceea ce privește asigurarea ventilării mecanice, întrucât înălțimea curentă de nivel din spațiile vizate este insuficientă pentru asigurarea înălțimii libere a spațiului, stabilită potrivit Normelor privind structura funcțională a compartimentelor și serviciilor din spital, prevăzute în anexa nr. 3 la Ordinul ministrului sănătății publice nr. 914/2006, cu modificările și completările ulterioare. … (9)Certificarea încadrării în condițiile specifice prevăzute la alin. (8) se face prin raportul de expertiză tehnică, precum și prin documente emise de instituțiile și autoritățile publice competente, conform competențelor legale. +
Articolul 5(1)Finanțarea programului se asigură din:a)transferuri de la bugetul de stat către bugetele locale, aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la o poziție distinctă de cheltuieli; … b)sume din venituri proprii ale bugetelor locale aprobate cu această destinație; … c)transferuri de la bugetul de stat, în limita fondurilor aprobate în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației anual cu această destinație, conform mecanismului prevăzut de prezenta ordonanță de urgență, pentru lucrările necesare consolidării clădirilor ai căror beneficiari sunt prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. b) și c), pe baza contractelor încheiate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației; … d)alte surse legal constituite. … (2)Pentru prezentul program sumele alocate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sunt surse de finanțare complementare pentru bugetele locale. +
Articolul 6(1)În vederea includerii în program, autoritățile administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale, pentru spitalele din rețeaua proprie, unitățile sanitare publice și instituțiile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b), precum și ministerele și instituțiile cu rețele sanitare proprii prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c), pentru unitățile sanitare din subordinea acestora, comunică Ministerului Sănătății, în termen de 5 zile de la data finalizării expertizării tehnice potrivit dispozițiilor art. 3 alin. (1), lista spitalelor și a corpurilor de clădiri expertizate și încadrarea acestora prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic.(2)Pentru spitalele și corpurile de clădiri, prevăzute la alin. (1), încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI, ministerele și instituțiile cu rețele sanitare proprii transmit, odată cu lista prevăzută la alin. (1), și acordurile de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (3). Pentru spitalele și corpurile de clădiri încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI din rețeaua sanitară a Ministerului Sănătății, acordurile de parteneriat cu unitățile sanitare publice și instituțiile publice prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) se încheie în termen de 5 zile de la primirea listei potrivit alin. (1).(3)Până la finalizarea activității de expertizare tehnică a clădirilor, potrivit dispozițiilor art. 4 alin. (2) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, Ministerul Sănătății centralizează listele primite potrivit alin. (1) și, din aceste liste, transmite periodic Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, la un interval de maximum 6 luni, centralizatorul cuprinzând spitalele și corpurile de clădiri încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI, însoțit de acordurile de parteneriat prevăzute la alin. (2). Pentru fiecare clădire inclusă în centralizator se vor menționa, în mod obligatoriu: suprafața construită, suprafața desfășurată, regimul de înălțime, număr de paturi, precum și alte date și informații necesare realizării obiectivului de investiții. +
Articolul 7(1)În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Sănătății comunică Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației centralizatorul spitalelor și corpurilor de clădiri prevăzute la art. 6 alin. (3), expertizate tehnic și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, însoțit de acordurile de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (3).(2)Pentru spitalele și corpurile de clădiri încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa de risc seismic RsI cuprinse în centralizatorul prevăzut la alin. (1), acordurile de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (3) se încheie în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și se transmit Ministerului Sănătății în termen de 3 zile de la data încheierii.(3)Spitalele și corpurile de clădiri cuprinse în centralizatorul prevăzut la art. 6 alin. (3), transmis potrivit dispozițiilor alin. (1), sunt incluse în lista de obiective de investiții propuse spre finanțare, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației și se publică pe site-ul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. Lista se va completa cu clădirile incluse în centralizatorul prevăzut la art. 6 alin. (3), pe măsura comunicării acestuia, și se va aproba prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.(4)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică lista prevăzută la alin. (3) unităților administrativ-teritoriale care dețin spitalele/corpurile de clădiri incluse în listă, în termen de 5 zile de la aprobarea acesteia, solicitându-se acordul beneficiarilor pentru includerea în program.(5)În termen de 5 zile de la data primirii listei și a solicitării prevăzute la alin. (4), beneficiarii clădirilor incluse în listă transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației acordul privind introducerea în program. Netransmiterea acordului în termenul prevăzut atrage eliminarea beneficiarului din program, acesta urmând a fi reintrodus la momentul transmiterii acestuia.(6)Acordul prevăzut la alin. (5) se emite de către autoritățile deliberative ale administrației publice locale. Pentru beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. b) și c) acordul privind introducerea în program îl reprezintă acordul de parteneriat prevăzut la art. 2 alin. (3). +
Articolul 8Autoritățile administrației publice locale și unitățile sanitare publice și instituțiile publice beneficiare, împreună cu Ministerul Sănătății și ministerele și instituțiile cu rețele sanitare proprii, pentru unitățile sanitare din subordine, care dețin spitale/corpuri de clădiri incluse în lista prevăzută la art. 7 alin. (3), sunt obligate să asigure spații pentru relocarea activității pe perioada realizării lucrărilor de construcții. +
Articolul 9(1)Pentru obiectivele de investiții care se realizează prin program nu se întocmesc documentațiile tehnico-economice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 907/2016, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția proiectului pentru autorizarea/desființarea executării lucrărilor și a proiectului tehnic de execuție, prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. c) și d) din aceeași hotărâre.(2)Soluția tehnică în baza căreia se realizează lucrările de construcții pentru obiectivele de investiții incluse în program se stabilește pe baza măsurilor de intervenție propuse prin raportul de expertiză tehnică și prin raportul de audit energetic, studiul topografic, studiul geotehnic și alte studii specifice, după caz, și aceasta poate fi detaliată/optimizată prin proiectul tehnic de execuție.(3)În situația în care expertizele tehnice au fost elaborate înainte de data intrării în vigoare a Codului de proiectare seismică – Partea a III-a – Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3/2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, nr. 2.834/2019, acestea trebuie actualizate în vederea stabilirii măsurilor de intervenție propuse.(4)Actualizarea studiilor prevăzute la alin. (2) și a expertizelor tehnice potrivit alin. (3) se face prin grija beneficiarilor sau, la solicitarea acestora, prin program. +
Articolul 10(1)După aprobarea listei prevăzute la art. 7 alin. (3), respectiv după transmiterea acordului privind introducerea în program, în termenul prevăzut la art. 7 alin. (5), beneficiarii aprobă indicatorii tehnico-economici aferenți fiecărui obiectiv de investiții inclus în listă, potrivit competențelor legale.(2)În vederea aprobării indicatorilor tehnico-economici potrivit alin. (1) se stabilește un cost unitar/mp suprafață desfășurată, în funcție de categoriile de lucrări care se pot realiza prin program, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.(3)Pentru fiecare obiectiv de investiții, la valoarea determinată prin aplicarea costului unitar/mp suprafață desfășurată, prevăzut la alin. (2), se adaugă o marjă de buget de 25%, determinând valoarea totală aprobată a obiectivului de investiții. +
Articolul 11(1)Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) și h) și alin. (3) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 7 alin. (3), se încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. a), pe o perioadă de maximum 3 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.(2)În baza ordinului prevăzut la art. 7 alin. (3) se încheie contracte de finanțare multianuale tripartite între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, ministerele și instituțiile publice prevăzute la art. 2 alin. (3) și beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. b) și c), pe o perioadă de maximum 3 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.(3)Documentele necesar a fi transmise de beneficiari către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în vederea încheierii contractelor de finanțare se stabilesc prin normele metodologice.(4)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației verifică administrativ și centralizează documentele prevăzute la alin. (3) transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, iar pentru documentațiile conforme, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinație, prevăzute în legea bugetară anuală, încheie contracte de finanțare. Neconformitățile documentațiilor prevăzute la alin. (3), constatate în urma analizei de conformitate administrativă, sunt comunicate beneficiarilor programului, motivat, cu mențiunea că documentațiile revizuite vor primi un nou număr de înregistrare.(5)În funcție de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație, durata contractelor de finanțare prevăzută la alin. (1) și (2) și durata programului prevăzută la art. 1 alin. (2) pot fi prelungite cu maximum 2 ani.(6)Pe perioada de derulare a contractelor de finanțare multianuale, în situația în care valoarea totală aprobată a obiectivului de investiții potrivit dispozițiilor art. 10 alin. (3) se modifică pe parcursul execuției lucrărilor, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației poate diminua sau majora valoarea creditelor de angajament alocate, la solicitarea beneficiarului, valoarea finală a creditelor de angajament prevăzute în contractele de finanțare stabilindu-se în baza valorii finale a obiectivului de investiții determinate după recepția la terminarea lucrărilor, în baza devizului general actualizat și aprobat în condițiile legii.(7)Beneficiarii prevăzuți la alin. (1) și (2), în baza contractelor de finanțare încheiate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență, cuprind în bugetul propriu credite bugetare estimate în funcție de graficele de execuție de lucrări, livrări de bunuri, prestări de servicii. +
Articolul 12(1)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației transferă sumele aferente contractelor de finanțare încheiate conform dispozițiilor art. 11 alin. (1) și (2) în limita bugetului anual aprobat cu această destinație, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor. Pentru beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. b) și c) transferul sumelor solicitate se face în baza acordurilor de parteneriat prevăzute la art. 2 alin. (3) și a contractelor de finanțare prevăzute la art. 11 alin. (2).(2)În situația epuizării creditelor bugetare disponibile în anul în curs, prevăzute în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației cu această destinație, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației înștiințează beneficiarii contractelor de finanțare prevăzute la alin. (1) cu privire la aceasta.(3)După primirea înștiințării prevăzute la alin. (2), beneficiarii dispun măsurile necesare evitării înregistrării de arierate, potrivit prevederilor art. 4^1 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, sau continuă implementarea obiectivelor de investiții din surse proprii sau alte surse legal constituite.(4)După înștiințarea beneficiarilor în conformitate cu alin. (2), în situația suplimentării creditelor bugetare pentru anul în curs, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației anunță beneficiarii cu privire la reluarea transferurilor de sume în condițiile prevăzute la alin. (1) și, după caz, cu privire la epuizarea creditelor bugetare suplimentare.(5)În perioada de valabilitate a contractelor de finanțare multianuală, în situația în care beneficiarii decontează sumele aferente contribuției de la bugetul de stat din surse proprii sau alte surse legal constituite, au dreptul să solicite recuperarea acestora la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, care transferă aceste sume în limita creditelor bugetare aprobate în buget cu această destinație, în condițiile prevăzute la alin. (1).(6)Pe perioada de derulare a contractelor de finanțare, în situația în care solicitările de transfer depuse conform alin. (1) și (5) depășesc nivelul creditelor bugetare aprobate prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, sumele aferente acestora se transferă de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, cu prioritate, în anul bugetar următor, în ordinea cronologică de înregistrare în anul anterior a solicitării de transfer al sumelor necesare pentru decontarea bunurilor/serviciilor/ lucrărilor executate.(7)În situația în care durata contractelor de finanțare prelungite în condițiile prevăzute la art. 11 alin. (5) încetează, iar solicitările de transfer depuse la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în perioada de valabilitate a contractului de finanțare, conform alin. (1) și (5), depășesc nivelul creditelor bugetare aprobat prin legea bugetară anuală pentru anul în curs, plata acestora se realizează în condițiile prevăzute la alin. (6) și ale art. 28^1 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.(8)Beneficiarii prevăzuți la alin. (1), în baza contractelor de finanțare încheiate în temeiul prezentei ordonanțe de urgență, cuprind în bugetul propriu credite de angajament, precum și credite bugetare estimate în funcție de graficele de execuție a livrării de bunuri, prestării de servicii, execuției de lucrări. +
Articolul 13(1)În cazul în care beneficiarii utilizează sumele transferate cu nerespectarea prevederilor legale sau contractuale, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației notifică beneficiarii cu privire la prevederile încălcate și solicită restituirea acestor sume în termen de 30 de zile de la data transmiterii notificării.(2)În situația în care beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. a) nu restituie sumele prevăzute la alin. (1) în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației solicită în scris direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/administrațiilor județene ale finanțelor publice în a căror rază teritorială se află unitățile administrativ-teritoriale respective sistarea alimentării atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrare, cu excepția plăților pentru achitarea drepturilor salariale și a contribuțiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav, precum și a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav și a plăților privind finanțarea sistemului de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap. Alocarea și utilizarea cotelor defalcate din impozitul pe venit și a sumelor defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost sistate în condițiile prevăzute în alte acte normative, se mențin.(3)La cererea ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale prin care se angajează să achite sumele prevăzute la alin. (1) și în care se menționează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației ca beneficiar al sumelor și detaliile privind plata, directorii generali ai direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/șefii de administrație ai administrațiilor județene ale finanțelor publice alimentează conturile acestora atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, până la nivelul sumelor solicitate pentru plata sumelor prevăzute la alin. (1).(4)În termen de două zile lucrătoare de la data alimentării conturilor cu sumele prevăzute la alin. (3), ordonatorii principali de credite ai bugetelor locale prezintă unităților teritoriale ale Trezoreriei Statului documentele de plată prin care achită sumele prevăzute la alin. (1), potrivit celor menționate în cerere.(5)În cazul în care ordonatorii de credite nu prezintă documentele de plată în termenul prevăzut la alin. (4) sau în cazul în care acestea nu sunt întocmite potrivit destinației prevăzute la alin. (3), unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligația să retragă din conturile bugetelor locale sumele aferente cotelor defalcate din impozitul pe venit, precum și sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, care au fost alocate pe baza cererii, corespunzătoare documentelor de plată neprezentate sau întocmite eronat. Unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului au obligația să comunice de îndată ordonatorilor principali de credite ai bugetelor locale sumele care au fost retrase și motivele pentru care au fost retrase.(6)După recuperarea sumelor de la beneficiari, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică în scris direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/ administrațiilor județene ale finanțelor publice în a căror rază teritorială se află unitățile administrativ-teritoriale respective, care dispun încetarea restricțiilor prevăzute la alin. (2).(7)În situația în care beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. b) și c) nu restituie sumele decontate necuvenit în termenul stabilit, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației solicită instanțelor de judecată obligarea acestora la restituirea sumelor.(8)Începând cu data transmiterii notificării prevăzute la alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sistează transferul sumelor solicitate de la bugetul de stat pentru obiectivele de investiții pentru care s-a transmis notificarea, până la restituirea sumelor potrivit alin. (2)-(7). +
Articolul 14(1)În cazul obiectivelor de investiții nefinalizate până la data încetării contractului de finanțare, beneficiarilor prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. a) li se acordă o perioadă de grație de 12 luni în vederea finalizării obiectivului de investiții din fonduri proprii.(2)În situația în care obiectivele de investiții nu sunt finalizate în perioada de grație prevăzută la alin. (1), beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. a) returnează sumele transferate, în termen de 6 luni de la expirarea acestei perioade. Nerespectarea termenului de 6 luni atrage aplicarea unei penalități de 1% pe an. Sumele returnate nu sunt purtătoare de dobânzi și se fac venituri la bugetul de stat.(3)În cazul obiectivelor de investiții nefinalizate până la data încetării contractului de finanțare, beneficiarii prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. b) și c) sunt obligați să continue realizarea obiectivului de investiții ca investiție proprie și să asigure finalizarea acestuia în termen de cel mult 12 luni de la data încetării contractului de finanțare. +
Articolul 15(1)Beneficiarii răspund de organizarea și derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică de produse/servicii/lucrări, în conformitate cu prevederile Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, și cu obligațiile din contractele prevăzute la art. 11 alin. (1) și (2), precum și de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program potrivit destinației pentru care au fost alocate.(2)Pentru atribuirea contractelor de achiziție publică prevăzute la alin. (1), cu excepția situației în care se aplică achiziția directă, beneficiarii aplică, în regim de urgență, procedurile de atribuire cu reducerea termenelor în condițiile prevăzute de Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, precum și, după caz, negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, în temeiul art. 68 alin. (1) lit. f), art. 69 alin. (4) și art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare.(3)Beneficiarii au obligația să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației toate documentele necesare monitorizării și finanțării prin program a obiectivelor de investiții și sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea și legalitatea datelor prezentate. Documentele necesare monitorizării și finanțării prin program a obiectivelor de investiții și termenele de transmitere a acestora se stabilesc prin normele metodologice. +
Articolul 16(1)Coordonarea și monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea obiectivelor de investiții din program se fac de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.(2)La solicitarea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, reprezentanții cu atribuții de control din aparatul propriu al Inspectoratului de Stat în Construcții – I.S.C. efectuează controale pentru verificarea situației reale din teren în raport cu datele transmise prin solicitări și documente. +
Articolul 17(1)Prin derogare de la prevederile art. 6 alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru obiectivele de investiții incluse în program, termenul pentru eliberarea certificatului de urbanism de către autoritățile competente este de 7 zile lucrătoare de la data înregistrării cererii.(2)Pentru obiectivele de investiții incluse în program, avizele și acordurile stabilite prin certificatul de urbanism, inclusiv avizul autorității administrației publice centrale competente în domeniul protejării patrimoniului cultural sau al structurilor deconcentrate ale acesteia, împreună cu punctul de vedere al autorității competente pentru protecția mediului, se emit de entitățile competente în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la solicitarea acestora.(3)Autorizațiile de construire pentru obiectivele de investiții incluse în program se emit în regim de urgență, în termenul prevăzut de art. 7 alin. (1^6) din Legea nr. 50/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare. +
Capitolul IIProgramul național privind expertizarea clădirilor publice cu risc seismic din sistemele de sănătate și de învățământ +
Articolul 18(1)Se aprobă Programul național de expertizare a clădirilor publice cu risc seismic din sistemul de sănătate și învățământ, program multianual de interes și utilitate publică, coordonat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, denumit în continuare program.(2)În cadrul programului prevăzut la alin. (1) se poate finanța realizarea serviciilor de expertiză tehnică în vederea încadrării într-o clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție pentru construcțiile prevăzute la art. 4 alin. (1) și (2) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute de aceeași lege. Programul prevăzut la alin. (1) se derulează în perioada 2023-2025.(3)Introducerea în programul prevăzut la alin. (1) a serviciilor prevăzute la alin. (2) se poate face numai după finalizarea procedurii de evaluare vizuală rapidă a clădirilor, potrivit prevederilor Legii nr. 212/2022, cu modificările ulterioare.(4)Pot fi finanțate prin programul prevăzut la alin. (1) servicii de expertizare care nu sunt incluse la finanțare, individual sau ca parte a obiectivelor de investiții finanțate prin programele derulate din fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2021-2027, prin Planul național de redresare și reziliență al României sau prin alte programe naționale sau comunitare, precum și cele care nu sunt finanțate din contracte de împrumut semnate cu instituții de credit sau instituții financiare interne sau internaționale.(5)Beneficiarii programului prevăzut la alin. (1) sunt unitățile și subdiviziunile administrativ-teritoriale, reprezentate de autoritățile administrației publice locale, inclusiv de autoritățile administrației publice locale ale municipiului București.(6)Prin derogare de la prevederile art. 4 alin. (3) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, în vederea urgentării expertizării tehnice a fondului construit aferent sistemului de învățământ și de sănătate, pot fi finanțate prin program expertizele tehnice în vederea încadrării construcțiilor prevăzute la alin. (2) într-o clasă de risc seismic și a fundamentării măsurilor de intervenție pentru clădirile deținute de instituțiile din subordinea/coordonarea Ministerului Educației și pentru cele prevăzute la art. 1 alin. (3), aparținând unităților sanitare publice și instituțiilor aflate în subordinea Ministerului Sănătății sau altor ministere și instituții cu rețele sanitare proprii, menționate la art. 2 alin. (1) lit. b și c), cu excepția celor finanțate integral de la bugetul de stat.(7)Pentru clădirile prevăzute la alin. (6) beneficiarii sunt:a)instituțiile din subordinea/coordonarea Ministerului Educației, prevăzute în anexele nr. 3 și 4 la Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările și completările ulterioare; … b)unitățile sanitare publice și instituțiile publice din subordinea Ministerului Sănătății, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b); … c)unitățile sanitare publice din subordinea ministerelor și instituțiile cu rețele sanitare proprii, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. c). … (8)În vederea dobândirii calității de beneficiari ai programului, unitățile sanitare publice și instituțiile publice prevăzute la alin. (7) încheie acorduri de parteneriat cu ministerele și instituțiile publice în subordinea/coordonarea cărora funcționează, prin care se stabilesc condițiile participării la program.(9)Pentru includerea în program, beneficiarii prevăzuți la alin. (7) trebuie să îndeplinească condiția prevăzută la art. 2 alin. (2). +
Articolul 19(1)Începând cu data intrării în vigoare a normelor metodologice de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, în vederea includerii în programul prevăzut la art. 18 alin. (1), beneficiarii depun solicitare conform modelului stabilit prin normele metodologice, însoțită de acordul de parteneriat prevăzut la art. 18 alin. (8), în cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 18 alin. (7).(2)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației verifică administrativ și centralizează solicitările transmise potrivit alin. (1), în ordinea cronologică de înregistrare, în termen de 30 de zile de la înregistrare, iar pentru solicitările conforme întocmește lista cu obiective propuse spre finanțare care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației. Solicitările neconforme rămân în baza de date a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, obiectivele urmând a fi introduse în listă pe măsura îndeplinirii de către beneficiari a tuturor cerințelor legale pentru introducerea acestora în program.(3)Documentele care trebuie transmise în vederea includerii în program, precum și detaliile privind verificarea administrativă a conformității/neconformității solicitărilor pe baza modelului aprobat se stabilesc prin norme metodologice.(4)Lista prevăzută la alin. (2) se poate modifica și completa, după caz, în funcție de solicitările conforme înregistrate la Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației.(5)Ordinul menționat la alin. (2), precum și modificările prevăzute la alin. (4) se publică pe pagina de internet a Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. +
Articolul 20(1)Prin derogare de la prevederile art. 34 alin. (2) lit. e) și h) și alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, în baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2) și (4) se încheie contracte de finanțare multianuale între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și beneficiari unități și subdiviziuni administrativ-teritoriale, pe o perioadă de maximum 2 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.(2)Pentru beneficiarii prevăzuți la art. 18 alin. (7), în baza ordinului prevăzut la art. 19 alin. (2) și (4) se încheie contracte de finanțare multianuale tripartite între Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, ministerele și instituțiile publice în subordinea/coordonarea cărora funcționează și beneficiari, pe o perioadă de maximum 2 ani bugetari, în limita creditelor de angajament aprobate cu această destinație prin legile bugetare anuale, fără eșalonarea anuală a creditelor bugetare, care se înscriu cumulat pentru toată perioada de finanțare. Pe durata de valabilitate a contractelor de finanțare, valoarea creditelor de angajament este egală cu valoarea creditelor bugetare.(3)În funcție de prevederile bugetare aprobate anual cu această destinație, durata contractelor de finanțare prevăzută la alin. (1) și (2) și durata programului prevăzută la art. 18 alin. (2) poate fi prelungită cu maximum 1 an.(4)Documentele necesar a fi transmise de beneficiari către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației în vederea încheierii contractelor de finanțare se stabilesc prin normele metodologice.(5)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației verifică administrativ și centralizează documentele prevăzute la alin. (4) transmise, în ordinea cronologică de înregistrare, iar pentru documentațiile conforme, în limita creditelor de angajament aprobate anual cu această destinație, prevăzute în legea bugetară anuală, încheie contracte de finanțare.(6)Neconformitățile documentațiilor prevăzute la alin. (4), constatate în urma analizei de conformitate administrativă, sunt comunicate beneficiarilor programului, motivat, cu mențiunea că documentațiile revizuite vor primi un nou număr de înregistrare. +
Articolul 21(1)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației transferă beneficiarilor sumele aferente contractelor de finanțare încheiate conform art. 20 alin. (1) și (2), în limita bugetului anual aprobat cu această destinație, în ordinea cronologică de înregistrare a solicitării de transfer al sumelor, conform prevederilor art. 12.(2)Beneficiarilor programului prevăzuți la art. 18 alin. (5), cărora li s-au încheiat contracte de finanțare potrivit art. 20 alin. (1), li se aplică în mod corespunzător prevederile art. 13 alin. (1)-(6) și (8) și art. 14 alin. (1) și (2).(3)Beneficiarilor programului prevăzuți la art. 18 alin. (7), cărora li s-au încheiat contracte de finanțare potrivit art. 20 alin. (2), li se aplică în mod corespunzător prevederile art. 13 alin. (1), (7) și (8) și art. 14 alin. (3). +
Articolul 22(1)Beneficiarii răspund de organizarea și derularea procedurilor de atribuire a contractelor de achiziție publică de servicii, în conformitate cu prevederile legale în domeniul achizițiilor publice și cu obligațiile din contractele prevăzute la art. 20 alin. (1) și (2), precum și de modul de utilizare a sumelor alocate de la bugetul de stat prin program, potrivit destinației pentru care au fost alocate.(2)Beneficiarii au obligația să transmită Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației toate documentele necesare monitorizării și finanțării prin program a serviciilor de expertizare tehnică și sunt responsabili pentru realitatea, exactitatea și legalitatea datelor prezentate. +
Articolul 23Programarea, coordonarea și monitorizarea utilizării fondurilor alocate de la bugetul de stat în implementarea programului prevăzut la art. 18 alin. (1) se face de către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației. +
Capitolul IIIImplementarea programelor prevăzute la capitolele I și II +
Articolul 24(1)În vederea derulării programelor prevăzute la art. 1 alin. (1) și art. 18 alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației pune la dispoziția beneficiarilor platforma digitală „investitii.mdlpa.ro“.(2)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației creează conturi individuale pe platforma digitală prevăzută la alin. (1) pentru unitățile administrativ-teritoriale, pentru subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului București, pentru unitățile sanitare publice și instituțiile publice, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) și c) și pentru instituțiile de învățământ din subordinea/coordonarea Ministerului Educației, prevăzute la art. 18 alin. (7) lit. a), beneficiare ale celor două programe, precum și pentru Ministerul Sănătății. +
Articolul 25În vederea asigurării bunei funcționări a programului, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va publica în platforma digitală datele de contact ale persoanei/persoanelor care va/vor asigura comunicarea cu beneficiarii, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor). +
Articolul 26(1)Toate activitățile privind finanțarea programelor se desfășoară prin intermediul platformei digitale prevăzute la art. 24 alin. (1). Toate documentele aferente implementării programelor, precum și toate comunicările se transmit prin intermediul platformei digitale prevăzute la art. 24 alin. (1).(2)Pe parcursul derulării programelor, solicitările beneficiarilor, întocmite conform modelelor prevăzute în normele metodologice, se depun în format electronic, în platforma digitală, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice. Documentele emise de alte entități decât beneficiarii se încarcă în platforma digitală în format pdf, certificate pentru conformitatea cu originalul prin semnătura electronică a reprezentantului legal al beneficiarului sau a persoanei delegate în conformitate cu dispozițiile art. 157 și art. 191 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, precum și în conformitate cu dispozițiile legale care reglementează organizarea și funcționarea beneficiarilor prevăzuți la art. 2 alin. (1) lit. b) și c) și art. 18 alin. (7).(3)Datele pe care Ministerul Sănătății le încarcă în platforma digitală/le pune la dispoziția Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, conform art. 6 alin. (3), vor fi trimise atât în format tabelar, în vederea importării lor în platforma digitală, cât și în format pdf, semnate electronic conform alin. (2). +
Articolul 27În vederea asigurării liberului acces la informațiile publice privind programul prevăzut la art. 1 alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va atribui fiecărui beneficiar un cod QR pentru fiecare obiectiv de investiții, cod pe care beneficiarii au obligația de a-l aplica pe panoul de identificare a investiției, prevăzut la art. 76 alin. (1) lit. b) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale și locuinței nr. 839/2009, cu modificările și completările ulterioare. Scanarea codului QR va da posibilitatea publicului de a accesa informațiile specifice obiectivului de investiții, respectiv: denumirea obiectivului de investiții, valoarea alocată de la bugetul de stat, valoarea alocată de la bugetul local, valoarea totală a obiectivului de investiții, precum și alte informații relevante despre acesta. +
Capitolul IVDispoziții speciale privind unitățile sanitare publice și instituțiile publice finanțate integral de la bugetul de stat +
Articolul 28(1)Unitățile sanitare publice și instituțiile publice, prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. b) și c), finanțate integral de la bugetul de stat, în vederea realizării lucrărilor prevăzute la art. 1 alin. (3), au posibilitatea de a transmite Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației următoarele documente:a)raportul sintetic al evaluării seismice, întocmit conform modelului menționat la pct. 8.2 alin. (17) din Codul de proiectare seismică P100-3/2019, însoțit de propunerile de intervenție stabilite prin raportul de expertiză tehnică, în situația în care expertiza tehnică a fost elaborată sau actualizată după data de 13 decembrie 2019, data intrării în vigoare a Codului de proiectare seismică – Partea a III-a – Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3/2019, aprobat prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, nr. 2.834/2019; … b)raportul de audit energetic, inclusiv certificatul de performanță energetică; … c)extras de carte funciară, nu mai vechi de 30 de zile de la data emiterii; … d)documente în vederea dovedirii încadrării într-una sau mai multe din situațiile enumerate la art. 4 alin. (8); … e)declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al beneficiarului din care să rezulte că obiectivul de investiții nu se încadrează în una sau mai multe dintre situațiile prevăzute la art. 1 alin. (4); … f)declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal al beneficiarului din care să rezulte că, pe perioada realizării lucrărilor de construcții, va asigura spații pentru relocarea activității. … (2)În situația în care expertiza tehnică a fost elaborată înainte de data de 13 decembrie 2019, data intrării în vigoare a Codului de proiectare seismică – Partea a III-a – Prevederi pentru evaluarea seismică a clădirilor existente, indicativ P100-3/2019, se aplică prevederile art. 9 alin. (3).(3)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației analizează documentele transmise potrivit alin. (1) și comunică unităților sanitare publice și instituțiilor publice eventualele neconformități sau neclarități cu privire la conținutul documentelor sau necesitatea depunerii unor documente suplimentare, în termen de cel mult 45 de zile de la transmiterea documentelor.(4)După finalizarea analizei documentelor potrivit alin. (3), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației întocmește lista unităților sanitare publice și instituțiilor publice care pot demara lucrările de construcții, listă care se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, se încarcă în platforma digitală prevăzută la art. 24 și se transmite unităților sanitare publice și instituțiilor publice în termen de 5 zile de la aprobare.(5)Lista prevăzută la alin. (4) se completează cu noi unități sanitare publice și instituții publice, pe măsura transmiterii și finalizării analizei documentelor, potrivit alin. (1)-(3), ordinul prevăzut la alin. (4) modificându-se corespunzător.(6)În baza ordinului prevăzut la alin. (4) unitățile sanitare publice și instituțiile publice își fundamentează și cuprind în buget, în conformitate cu prevederile Legii nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, creditele de angajament și creditele bugetare necesare realizării lucrărilor prevăzute la art. 1 alin. (3) la clădirile deținute și expertizate tehnic de către experți tehnici atestați pentru cerința fundamentală rezistență mecanică și stabilitate și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI. +
Articolul 29(1)Categoriile de cheltuieli din devizul general care se pot finanța din sumele stabilite potrivit art. 28 alin. (6) sunt prevăzute la art. 4.(2)Realizarea lucrărilor constând în demolarea construcției existente și realizarea unei construcții noi se face cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (6)-(8).(3)Documentațiile tehnico-economice aferente obiectivelor de investiții constând în realizarea lucrărilor prevăzute la art. 28 alin. (6), promovate de unitățile sanitare publice și instituțiile publice incluse în ordinul prevăzut la art. 28 alin. (4), se întocmesc cu respectarea prevederilor art. 9.(4)Indicatorii tehnico-economici aferenți obiectivelor de investiții prevăzute la alin. (3) se stabilesc potrivit art. 10 și se aprobă conform prevederilor art. 42 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare.(5)Realizarea obiectivelor de investiții prevăzute la alin. (3) se face cu respectarea prevederilor art. 17.(6)După finalizarea și recepționarea la terminarea lucrărilor a obiectivelor de investiții, unitățile sanitare publice și instituțiile publice incluse în ordinul prevăzut la art. 28 alin. (4) transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației date și informații, stabilite prin normele metodologice, în vederea monitorizării îndeplinirii indicatorilor de performanță și de rezultat stabiliți prin Strategia Națională de reducere a riscului seismic, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.442/2022 și prin Strategia națională de renovare pe termen lung pentru sprijinirea renovării parcului național de clădiri rezidențiale și nerezidențiale, atât publice, cât și private, și transformarea sa treptată într-un parc imobiliar cu un nivel ridicat de eficiență energetică și decarbonat până în 2050, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.034/2020, cu modificările și completările ulterioare.(7)Transmiterea documentelor prevăzute la art. 28 alin. (1) și comunicările dintre Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și unitățile sanitare publice și instituțiile publice finanțate integral de la bugetul de stat se fac prin intermediul platformei digitale prevăzute la art. 24. +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 30(1)Prin derogare de la prevederile art. 12 alin. (1) lit. e) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 47 alin. (9) și (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2023, se autorizează Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației să efectueze virări de credite bugetare și credite de angajament, între capitole bugetare și între programe, peste limitele prevăzute, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, în vederea finanțării programelor prevăzute la capitolele I și II.(2)În termen de 5 zile lucrătoare de la data aprobării virărilor de credite prevăzute la alin. (1), Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației comunică Ministerului Finanțelor virările de credite efectuate concomitent cu transmiterea anexelor la bugetul ministerului, modificate, însușite de ordonatorul principal de credite.(3)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență și până la 31 decembrie 2023, prin derogare de la prevederile art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, se pot aloca Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin hotărâre a Guvernului, sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023, pentru finanțarea programelor prevăzute la capitolele I și II. +
Articolul 31(1)Spitalele și corpurile de clădiri, expertizate tehnic de către experți tehnici atestați pentru cerința fundamentală rezistență mecanică și stabilitate și încadrate prin raport de expertiză în clasa de risc seismic RsI, incluse în programele prevăzute la art. 11 alin. (4) și art. 12 lit. b) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență nu pot fi incluse în programul prevăzut la art. 1 alin. (1).(2)În situația în care spitalele și corpurile de clădiri prevăzute la alin. (1) sunt incluse, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în programele prevăzute la art. 11 alin. (4) și art. 12 lit. b) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare, beneficiarii au posibilitatea renunțării la realizarea obiectivelor de investiții prin aceste programe, dacă nu s-au încheiat contractele de finanțare, și promovării obiectivelor de investiții prin programul prevăzut la art. 1 alin. (1). Cererea de renunțare se face printr-o adresă scrisă, transmisă Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sau ministerelor și autorităților prevăzute la art. 11 alin. (4) din Legea nr. 212/2022, cu modificările ulterioare.(3)În situația prevăzută la alin. (2), beneficiarii sunt incluși în programul prevăzut la art. 1 alin. (1) cu respectarea prevederilor capitolului I. +
Articolul 32În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se va aproba ordinul prevăzut la art. 10 alin. (2), care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. +
Articolul 33În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației va aproba prin ordin normele metodologice de aplicare ale acesteia, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Kelemen Hunor
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul sănătății,
Alexandru Rafila
Ministrul educației,
Ligia Deca
Ministrul culturii,
Lucian Romașcanu
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
Ministrul apărării naționale,
Angel Tîlvăr
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 26 mai 2023.Nr. 49.––