Având în vedere faptul că recentele evoluții în planul economic, generate de contextul geopolitic din imediata vecinătate a României, reclamă acțiuni concrete din partea statului român în vederea asigurării și protejării intereselor statului român, se impune luarea de măsuri urgente de redresare economico-financiară la operatori economici cu capital majoritar sau integral de stat.Statul român, prin Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și/sau Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, este acționar majoritar sau integral la societăți în domenii vitale ale economiei naționale. În baza procedurilor specifice, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului poate contribui la atragerea unor investitori interesați să dezvolte segmentul de activitate al acestor societăți.Principalul creditor este statul român, reprezentat prin Agenția Națională de Administrare Fiscală, iar asociatul unic sau majoritar este tot statul român, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului și/sau Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.Prin procedura de preluare a creanțelor bugetare propusă de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, statul român intenționează să monitorizeze printr-o singură instituție maximizarea recuperării creanțelor, cu rezultate benefice asupra activității economice a acestor societăți, procedură care va contribui la creșterea gradului de încasare a creanțelor, concomitent cu dezvoltarea activității prin atragerea unor potențiali investitori, și va avea un impact social deosebit prin păstrarea locurilor de muncă aflate în acest moment în pericol.Procedura nu va afecta interesele celorlalți creditori întrucât Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului se va subroga în drepturile și obligațiile Agenției Naționale de Administrare Fiscală, raportat la creanțele bugetare ce fac obiectul prezentei ordonanțe de urgență.Elementele prezentate definesc un context excepțional și vizează interesele economice ale României cu atât mai mult cu cât au fost identificate în portofoliile unor instituții ale statului român societăți aflate în dificultate economică, pentru care se impune adoptarea unor măsuri ferme și urgente de natură să contribuie la reorganizarea și menținerea acestora în circuitul economic.Din perspectiva creditorului trebuie adoptate măsuri care să contribuie la restructurarea activității societăților și nu la simpla recuperare a creanțelor bugetare, scopul fiind totuși acela de maximizare a gradului de recuperare a creanțelor bugetare.Neadoptarea măsurilor în regim de urgență generează acumularea datoriilor care conduc inevitabil la falimentul și încetarea activității societăților.Statul român este obligat să ia măsuri imediate pentru asigurarea resurselor necesare bunei funcționări la acești operatori economici, neluarea măsurilor de transfer al creanței, în regim de urgență, diminuând posibilitățile de relansare a activităților economice a acestor societăți și generând riscul de trecere în șomaj a unui număr foarte mare de salariați, cu impact negativ asupra economiei naționale.Având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public național, economic și social imediat și de perspectivă și pot contribui la degrevarea bugetului de stat și diminuarea presiunii asupra acestuia, reprezintă o prioritate a continuității activităților economico-sociale, vizează interesul general public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență reglementează cadrul general privind preluarea de către Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, denumită în continuare A.A.A.S., a creanțelor bugetare asupra unor societăți cu capital majoritar sau integral de stat, aflate în una din procedurile prevăzute de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, denumită în continuare A.N.A.F. +
Articolul 2Fac obiectul preluării de către A.A.A.S. creanțele bugetare, respectiv impozite, taxe, contribuții, amenzi și alte venituri ale bugetului general consolidat, inclusiv accesorii, administrate de A.N.A.F., prin organul fiscal competent, asupra unor societăți cu capital majoritar sau integral de stat, precum și creanțele bugetare prevăzute în titluri executorii transmise de către alte instituții/autorități publice spre recuperare organelor fiscale competente din subordinea A.N.A.F., neachitate până la data aprobării hotărârilor de Guvern prevăzute la art. 5. +
Articolul 3(1)Creanțele bugetare prevăzute la art. 2 care fac obiectul preluării de către A.A.A.S. de la A.N.A.F. se stabilesc prin hotărârile de Guvern prevăzute la art. 5, iar data preluării acestora este data încheierii protocolului de predare-preluare dintre A.N.A.F. și A.A.A.S.(2)Data stingerii creanțelor bugetare prevăzute la art. 2 din evidențele organului fiscal competent al A.N.A.F. este data preluării acestora de către A.A.A.S., astfel cum rezultă din protocolul de predare-preluare, prevăzut la alin. (1). Cu această dată, A.A.A.S. se înregistrează cu creanțele bugetare prevăzute la art. 2 în evidențele proprii, în condițiile stabilite prin hotărârile de Guvern prevăzute la art. 5.(3)Prin protocolul de predare-preluare prevăzut la alin. (1), organul fiscal competent al A.N.A.F. predă către A.A.A.S. titlurile de creanță/titlurile executorii, precum și actele procedurale întocmite de acesta în vederea recuperării obligațiilor bugetare. +
Articolul 4(1)La data încheierii fiecărui protocol de predare-preluare prevăzut la art. 3 alin. (1), raportat la creanțele care fac obiectul hotărârilor de Guvern prevăzute la art. 5, A.A.A.S. se subrogă în toate drepturile și obligațiile A.N.A.F., creanțele bugetare preluate păstrându-și același regim juridic.(2)Termenele de prescripție prevăzute de lege la data intrării în vigoare a hotărârilor de Guvern prevăzute la art. 5 pentru creanțele care fac obiectul acestora rămân aplicabile. +
Articolul 5Preluarea creanțelor bugetare prevăzute la art. 2 de la A.N.A.F. de către A.A.A.S. se stabilește prin hotărâre a Guvernului ce urmează a fi emisă pentru fiecare societate în parte. +
Articolul 6Pentru litigiile existente și procedurile reglementate de Legea nr. 85/2014, cu modificările și completările ulterioare, A.A.A.S. se subrogă în toate drepturile și obligațiile A.N.A.F. începând cu data preluării creanțelor bugetare prevăzute la art. 2, actele îndeplinite anterior rămânând valabile. +
Articolul 7A.A.A.S. va notifica debitorii privind preluarea de la A.N.A.F. a creanțelor bugetare în termen de 30 de zile de la data încheierii protocolului de predare-preluare prevăzut la art. 3 alin. (1). +
Articolul 8(1)După predarea creanțelor bugetare conform art. 3 alin. (1), A.N.A.F. procedează la scăderea acestora din evidențele proprii și implicit din contabilitatea creanțelor bugetare.(2)A.A.A.S. se înregistrează în contabilitatea proprie cu creanțele bugetare preluate potrivit prevederilor art. 3 alin. (1). +
Articolul 9Sumele recuperate de A.A.A.S. în urma valorificării creanțelor bugetare preluate potrivit prezentei ordonanțe de urgență, rămase după deducerea cheltuielilor aferente recuperării, se virează la bugetul de stat sau la bugetul instituției/autorității publice emitente a titlurilor executorii predate spre executare A.N.A.F., în termen de 30 de zile de la data încasării.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
p. Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Flavius Constantin Nedelcea,
secretar de stat
Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului,
Florian-Daniel Geantă
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan BoloșBucurești, 16 mai 2024.Nr. 49.