ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 45 din 14 aprilie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 15/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 373 din 14 aprilie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 232 22/11/2016
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 2REFERIRE LALEGE 232 22/11/2016
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 163
ART. 4REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 165
ART. 5REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DELEGE 48 02/03/2023
ActulREFERIT DELEGE 48 02/03/2023
ActulREFERIT DEDECRET 169 02/03/2023
ActulREFERIT DEORDIN 1618 07/09/2022
ART. 2REFERIT DEORDIN 1618 07/09/2022





Având în vedere faptul că:– unii operatori economici din industria națională de apărare, prevăzuți în anexa la prezenta ordonanță de urgență, care, potrivit prevederilor Legii nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, se încadrează în categoria principalilor furnizori de armament, muniție și material de război pentru forțele sistemului național de apărare, denumite în continuare FSNA, înregistrează arierate bugetare, iar, în prezent, nu există surse de finanțare pentru stingerea acestor obligații,– recentele evoluții în plan geopolitic și economic, respectiv apariția unei zone de conflict în imediata vecinătate a României reclamă acțiuni concrete în vederea protejării intereselor naționale, inclusiv prin acțiuni de asigurare a unor capacități de producție și/sau servicii pentru apărare, și a unor capacități de producție și/sau servicii pentru apărare de interes strategic pentru securitatea națională în vederea satisfacerii necesarului FSNA de produse militare, sensibile și strategice, precum și a serviciilor de mentenanță necesare.În acest sens se impune întărirea capacității de apărare a României prin luarea unor măsuri urgente de redresare economico-financiară a operatorilor economici de interes strategic prevăzuți în anexa la prezenta ordonanță de urgență, astfel încât FSNA să poată fi pregătite pentru protejarea intereselor naționale de apărare ale statului român, precum și pentru a-și onora obligațiile asumate în calitate de stat membru al Uniunii Europene și Organizației Tratatului Atlanticului de Nord.->Pentru a nu se ajunge în situația în care acești operatori economici să intre în stare de faliment, fapt care ar conduce la imposibilitatea asigurării capacităților necesare protejării, în timp real, a intereselor esențiale ale siguranței naționale,ținând seama de faptul că volumul arieratelor a crescut semnificativ la toți operatorii economici din cauza dificultăților financiare cu care se confruntă,->întrucât penalitățile și majorările calculate pentru neplata datoriilor influențează negativ rezultatul exercițiului financiar, ceea ce concură la influențarea negativă a situației economico-financiare a țării,având în vedere necesitatea încadrării în țintele indicative privind nivelul plăților restante conform angajamentelor asumate în acordurile încheiate cu organizațiile internaționale, pentru evitarea riscului ratării țintei, se impune reducerea volumului de plăți restante și a arieratelor operatorilor economici prevăzuți în anexa la prezenta ordonanță de urgență.->Ținând cont de dispozițiile art. 346 din Tratatul de Funcționare a Uniunii Europene, potrivit cărora orice stat membru poate lua măsurile pe care le consideră necesare pentru protecția intereselor esențiale ale siguranței sale și care se referă la producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război, precum și de faptul că măsurile propuse nu distorsionează concurența pe piața internă pentru produsele ce nu sunt destinate unor scopuri specific militare,>în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul esențial al siguranței naționale, se impune ștergerea arieratelor la unii operatori economici, aspect a cărui reglementare nu poate fi amânată.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1(1)Prezenta ordonanță de urgență stabilește măsuri pentru protecția interesului esențial de siguranță și care se referă la producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război.(2)În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin măsuri pentru protecția interesului esențial de siguranță și care se referă la producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război se înțelege stingerea, prin anulare, a obligațiilor fiscale și/sau bugetare principale și a accesoriilor acestora, datorate până la data de 31 martie 2022 și administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală.
 + 
Articolul 2Obligațiile fiscale și/sau bugetare, inclusiv accesoriile acestora, aferente producției sau comerțului cu armament, muniție și material de război datorate de operatorii economici din industria națională de apărare, autorizați, în conformitate cu prevederile Legii nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, prevăzuți în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență, administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală, se anulează. + 
Articolul 3(1)Prin obligații fiscale și/sau bugetare, denumite în continuare obligații, se înțelege obligațiile principale reprezentând impozite, taxe, contribuții sociale obligatorii și alte sume datorate bugetului general consolidat, precum și obligațiile accesorii, datorate și neachitate până la data de 31 martie 2022, cu excepția obligațiilor fiscale principale cu reținere la sursă și a accesoriilor aferente acestora.(2)În scopul aplicării art. 2, operatorii economici care au evidența contabilă separată pentru producția sau comerțul cu armament, muniție și material de război trebuie să determine, pe baza acestei evidențe, pentru fiecare perioadă fiscală, obligațiile aferente producției sau comerțului cu armament, muniție și material de război și să le declare organului fiscal competent. Operatorii economici care nu au evidență contabilă separată determină și declară organului fiscal competent obligațiile aferente producției sau comerțului cu armament, muniție și material de război pe baza ponderii veniturilor corespunzătoare acestei activități în totalul cifrei de afaceri, pentru fiecare an fiscal.(3)Declararea de către operatorii economici a obligațiilor aferente producției sau comerțului cu armament, muniție și material de război se realizează prin cererea depusă potrivit art. 4 alin. (1). + 
Articolul 4(1)În vederea stingerii prin anulare a obligațiilor prevăzute la art. 2 operatorul economic depune la organul fiscal competent o cerere care se soluționează în termen de 30 de zile de la data înregistrării acesteia, prin decizie de anulare.(2)Cererea de anulare a obligațiilor cuprinde următoarele elemente:a)datele de identificare a operatorului economic: denumire, numele și prenumele reprezentantului legal, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, precum și numărul de telefon/fax, email;b)suma totală pentru care se solicită anularea, defalcată pe tipuri de impozite, taxe, contribuții, fondul de risc și alte sume datorate bugetului general consolidat și în cadrul acestora, pe obligații principale și accesorii, cu precizarea că respectiva anulare este aferentă exclusiv producției sau comerțului cu armament, muniție și material de război;c)data și semnătura reprezentantului legal al operatorului economic.(3)În vederea soluționării cererii, organul fiscal competent emite, din oficiu, certificatul de atestare fiscală în care sunt cuprinse obligațiile datorate de operatorul economic până la data de 31 martie 2022, precum și obligațiile ce fac obiectul anulării, pe care îl comunică operatorului economic. Modelul și conținutul certificatului de atestare fiscală se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(4)În cazul în care, în perioada cuprinsă între data de 31 martie 2022 și data comunicării deciziei de anulare, contribuabilul efectuează plăți în conturile bugetare aferente tipurilor de creanțe fiscale și/sau bugetare ce fac obiectul anulării, se sting obligațiile exigibile în această perioadă. Prevederile art. 163 și 165 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, sunt aplicabile în mod corespunzător. În acest caz, distribuirea și anularea sumelor se efectuează după emiterea deciziei de anulare.(5)În cazul în care există diferențe între sumele solicitate de către operatorul economic în cerere și cele înscrise în certificatul de atestare fiscală, organul fiscal competent solicită, în scris, prezentarea operatorului economic la sediul său pentru clarificarea situației datoriilor fiscale și/sau bugetare ale acestuia. Solicitarea se transmite operatorului economic odată cu certificatul de atestare fiscală.(6)După clarificarea neconcordanțelor, organul fiscal întocmește în două exemplare procesul-verbal de punere de acord. Odată cu întocmirea procesului-verbal de punere de acord se eliberează, în două exemplare, un nou certificat de atestare fiscală. Un exemplar al procesului-verbal de punere de acord și al certificatului de atestare fiscală se comunică operatorului economic, iar un exemplar al acestora se arhivează de către organul fiscal.(7)Termenul de clarificare a neconcordanțelor și de eliberare a unui nou certificat de atestare fiscală este de cel mult 15 zile de la data comunicării certificatului de atestare fiscală inițial. Termenul prevăzut la alin. (1) se prelungește în mod corespunzător.(8)Operarea în evidența contabilă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală a anulării sumelor prevăzute la art. 2 cuprinse în certificatul de atestare fiscală se face în baza unei note emise de direcția de specialitate din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală. + 
Articolul 5(1)În cazul în care la data de 31 martie 2022 sunt depuse de către operatorul economic deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată cu opțiune de rambursare ori cereri de restituire, cererea de anulare a obligațiilor fiscale se soluționează după soluționarea cererii de rambursare ori a cererii de restituire și după efectuarea compensării potrivit dispozițiilor Legii nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare. Termenul prevăzut la art. 4 alin. (1) se prelungește în mod corespunzător.(2)În cazul în care la data de 31 martie 2022 sunt depuse de către operatorul economic deconturi cu sume negative de taxă pe valoarea adăugată fără opțiune de rambursare, suma negativă se consideră solicitată la rambursare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(3)Obligațiile aferente producției sau comerțului cu armament, muniție și material de război, stabilite ulterior datei de 31 martie 2022, pentru perioadele fiscale la care se referă obligațiile ce fac obiectul anulării, se anulează în condițiile prezentei ordonanțe de urgență. + 
Articolul 6Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pentru obligațiile principale prevăzute la art. 3 alin. (1) nu se datorează obligații accesorii.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul economiei,
Florin Marian Spătaru
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 14 aprilie 2022.Nr. 45. + 
ANEXĂ

Nr. crt. Denumirea operatorului economic Sediul Numărul de înmatriculare la oficiul registrului comerțului și codul unic de înregistrare
1. Societatea Uzina Mecanică București – S.A. București, Bd. 1 Decembrie 1918 nr. 7-9, sectorul 3 J40/591/2002 RO 14423850
2. Societatea Uzina Mecanică Plopeni – S.A. Plopeni, Str. Republicii nr. 1, județul Prahova J29/162/2001 RO 13741804
3. Societatea Uzina Automecanică Moreni – S.A. Moreni, str. Teiș nr. 16, județul Dâmbovița J15/22/2001 RO 938970
4. Societatea Metrom – S.A. Brașov, Str. Carpaților nr. 60, județul Brașov J08/334/2002 RO 14531223
5. Societatea Tohan – S.A. Zărnești, Aleea Uzinei nr. 1, județul Brașov J08/49/2001 RO 13652413
6. Societatea Fabrica de Pulberi Făgăraș – S.A. Făgăraș, str. Extravilan nr. 1, județul Brașov J08/1304/2007 RO 21727401
7. Societatea Pirochim Victoria – S.A. Victoria, Aleea Uzinei nr. 8 bis, județul Brașov J08/183/2002 RO 14469423
8. Societatea Uzina Mecanică Sadu – S.A. Bumbești-Jiu, Str. Parângului nr. 59, județul Gorj J18/330/2001 RO 14373832
9. Societatea Carfil – S.A. Brașov, Str. Zizinului nr. 119, județul Brașov J08/596/2001 RO 13945863
10. Societatea Fabrica de Arme Cugir – S.A. Cugir, Str. 21 Decembrie 1989 nr. 1A, județul Alba J01/435/2004 RO 16368506

->

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x