privind ratificarea Memorandumului suplimentar de înţelegere (al patrulea addendum la Memorandumul de înţelegere) dintre Uniunea Europeană şi România, semnat la Bruxelles la 8 aprilie 2011 şi la Bucureşti la 1 aprilie 2011, la Memorandumul de înţelegere dintre Comunitatea Europeană şi România, semnat la Bucureşti şi la Bruxelles la 23 iunie 2009
Având în vedere:– necesitatea respectării termenului-limită de finalizare a programului actual, respectiv 30 aprilie 2011, acest fapt fiind condiţionat de încadrarea în calendarul stabilit cu Comisia Europeană în ceea ce priveşte eliberarea ultimei tranşe din împrumut, care are loc imediat după ratificarea celui de-al patrulea addendum la Memorandumul de înţelegere prin act normativ cu putere de lege; şi– riscul reputaţional pentru statul român, în cazul în care această tranşă nu ar fi disponibilizată conform calendarului, luând în considerare faptul că în baza angajamentului luat de România faţă de Comisia Europeană de a finaliza în regim de urgenţă procedura internă de ratificare a documentelor contractuale aceasta şi-a programat în planurile sale de finanţare atragerea de fonduri prin lansarea unei emisiuni de obligaţiuni,luând în considerare faptul că aceste elemente constituie o situaţie extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. +
Articolul UNICSe ratifică Memorandumul suplimentar de înţelegere (al patrulea addendum la Memorandumul de înţelegere) dintre Uniunea Europeană şi România, semnat la Bruxelles la 8 aprilie 2011 şi la Bucureşti la 1 aprilie 2011, la Memorandumul de înţelegere dintre Comunitatea Europeană şi România, semnat la Bucureşti şi la Bruxelles la 23 iunie 2009, ratificat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 82/2009 pentru ratificarea Memorandumului de înţelegere dintre Comunitatea Europeană şi România, semnat la Bucureşti şi la Bruxelles la 23 iunie 2009, şi a Acordului de împrumut, în sumă de până la 5.000.000.000 euro, dintre România, în calitate de Împrumutat, Banca Naţională a României, în calitate de agent al Împrumutatului, şi Comunitatea Europeană, în calitate de Împrumutător, semnat la Luxemburg la 23 iunie 2009 şi la Bucureşti la 18 iunie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 455 din 1 iulie 2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 364/2009, cu modificările şi completările ulterioare.PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:–––––Ministrul finanţelor publice,Gheorghe IalomiţianuGuvernatorul Băncii Naţionalea României,Mugur Constantin IsărescuMinistrul transporturilorşi infrastructurii,Anca Daniela BoagiuMinistrul sănătăţii,Cseke AttilaSecretarul general al Guvernului,Daniela Nicoleta Andreescup. Ministrul afacerilor externe,Anton Niculescu,secretar de statBucureşti, 27 aprilie 2011.Nr. 43. +
MEMORANDUM SUPLIMENTAR DE ÎNŢELEGERE(al patrulea addendum la Memorandumul de înţelegere)între Uniunea Europeană şi România*)–––Notă …
*) Traducere.1. La 6 mai 2009, Consiliul Uniunii Europene a adoptat Decizia 2009/459/CE pentru a pune la dispoziţia României asistenţă financiară pe termen mediu de până la 5 miliarde de euro. Pe 16 februarie 2010, Consiliul a modificat această decizie pentru a ţine cont de impactul pe care l-a avut asupra obiectivelor programului recesiunea mai puternică decât cea anticipată. Asistenţa este oferită ca un împrumut pe termen mediu în cadrul Facilităţii pentru Balanţa de Plăţi a Statelor Membre [având la bază art. 143 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (Tratatul) şi Regulamentul nr. 332/2002 ]. Asistenţa Uniunii Europene (UE) pentru România vine în completarea sprijinului acordat de Fondul Monetar Internaţional (FMI) prin intermediul unui acord stand-by (ASB), în valoare de 11,4 miliarde DST (aproximativ 12,95 miliarde euro), aprobat la 4 mai 2009. Sprijinul suplimentar multilateral în valoare de 2 miliarde euro este furnizat de către Banca Mondială (1 miliard de euro), precum şi de BEI şi BERD (1 miliard de euro).2. Memorandumul de înţelegere (Memorandumul), ce stabileşte criteriile de politică economică legate de fiecare tranşă, precum şi condiţiile de raportare şi monitorizare a împrumutului, a fost semnat în data de 23 iunie 2009. Implementarea măsurilor fiscale, a celor din sectorul financiar şi a măsurilor de reformă structurală prevăzute în Memorandum ar trebui să permită economiei să reziste la presiunile de lichiditate pe termen scurt, asigurând în acelaşi timp şi îmbunătăţirea competitivităţii şi sprijinirea ajustării coerente a dezechilibrelor pe termen mediu, aducând astfel economia înapoi la o bază solidă şi durabilă. Prima tranşă de 1,5 miliarde euro a fost virată în data de 27 iulie 2009 în urma semnării Acordului de împrumut din 23 iunie 2009. Alte 4 tranşe au fost programate pentru perioada acoperită de restul programului.3. În perioada octombrie 2009 – februarie 2011, serviciile Comisiei Europene au desfăşurat misiuni de evaluare pentru a estima progresele înregistrate cu privire la condiţionalităţile specifice aferente tranşelor ulterioare din cadrul programului de asistenţă financiară al UE. Aceste misiuni au fost desfăşurate în comun cu experţi ai FMI şi ai Băncii Mondiale. Ţinând cont de concluziile acestor misiuni şi după consultarea Comitetului Economic şi Financiar, criteriile de politică economică aferente tranşelor a doua până la a patra din împrumutul UE s-au considerat a fi fost, în general, îndeplinite şi tranşele respective din împrumut au fost disponibilizate.4. În cadrul reuniunii Comitetului Economic şi Financiar din 10 ianuarie 2011, România, în calitate de stat membru al UE, a solicitat un nou acord de finanţare pe termen mediu de tip preventiv din partea UE (precautionary BoP facility)*1). Asistenţa financiară de tip preventiv ar asigura continuarea reformelor lansate pe durata programului curent de asistenţă financiară pe termen mediu a UE şi, totodată, ar transmite un mesaj pozitiv investitorilor străini, pieţelor financiare internaţionale şi instituţiilor financiare internaţionale. Şi de această dată, programul de asistenţă financiară va fi implementat în comun cu FMI, respectiv România intenţiona să solicite încheierea unui nou acord stand-by cu FMI, reţinându-se totuşi de la efectuarea de trageri din resursele disponibile (aranjament financiar preventiv). În acest sens, experţii Comisiei Europene au desfăşurat împreună cu experţi ai FMI şi ai Băncii Mondiale o misiune comună în perioada 25 ianuarie – 8 februarie 2011 pentru a discuta încheierea programului curent de asistenţă al UE şi posibilele condiţii de politică pentru asistenţa UE solicitată de tip preventiv.––––*1) Solicitarea a fost formalizată ulterior prin două scrisori transmise de către ministrul român al finanţelor către comisarul pentru afaceri economice şi monetare şi de către reprezentantul României din partea Ministerului Finanţelor Publice în Comitetul Economic şi Financiar către Secretariatul Comitetului Economic şi Financiar, precum şi directorului general al Directoratului General Afaceri Economice şi Financiare.5. Pentru a permite o tranziţie facilă către noua asistenţă financiară de tip preventiv acordată de UE şi pentru a asigura o sincronizare totală cu asistenţa financiară de la FMI furnizată în paralel, părţile au convenit de comun acord să decaleze datele avute în vedere pentru disponibilizarea tranşelor a patra şi a cincea din programul curent de asistenţă a UE a cărui finalizare era programată iniţial pentru începutul lunii mai 2011. În consecinţă, implementarea unora dintre condiţiile de politică incluse în actul adiţional precedent (al treilea) la Memorandum a trebuit să fie accelerată, în timp ce unele condiţii de politică vor fi preluate în noul program de asistenţă preventivă, după cum este indicat în anexa la prezentul memorandum suplimentar de înţelegere (al patrulea). Părţile au convenit asupra faptului că tragerea celei de-a cincea şi ultime tranşe a împrumutului UE din cadrul programului curent de asistenţă UE (150 de milioane euro) va depinde de implementarea cu succes a acestui pachet redus de acţiuni de politică, lucru care va fi verificat în martie 2011.6. Următoarele condiţionalităţi pentru tragerea celei de-a cincea tranşe din împrumutul de la UE au fost îndeplinite deja de către autorităţile române: (i) aprobarea şi publicarea de către Ministerul Finanţelor Publice a strategiei pe termen mediu de management al datoriei pentru perioada 2011-2013; (îi) modificarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar; (iii) amendamente menite să precizeze regimul de despăgubire a creditorilor instituţiilor bancare aflate sub administrare specială, în vederea asigurării unei implementări eficiente a recent modificatelor reglementări legale privind lichidarea instituţiilor de credit care se confruntă cu dificultăţi financiare; (iv) intrarea în vigoare a legii privind independenţa autorităţilor de reglementare din domeniul financiar nonbancar.7. Condiţiile ce vor fi analizate înainte de disponibilizarea celei de-a cincea tranşe din împrumutul UE sunt specificate în anexa la acest al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere.8. Există de asemenea şi un număr de condiţii a căror îndeplinire nu poate fi verificată într-o etapă mai timpurie şi deci vor fi preluate în programul de asistenţă financiară de tip preventiv ce se anticipează a urma acestui program. Acestea se referă la: (i) aprobarea sistemului de coplată condiţionat de mijloacele materiale în sectorul sănătate; (îi) arieratele autorităţilor locale; (iii) planurile de restructurare a întreprinderilor de stat; (iv) finalizarea celei de-a doua etape a analizei funcţionale; şi (v) adoptarea de măsuri de îmbunătăţire a absorbţiei fondurilor UE.9. Memorandumul şi cele trei memorandumuri suplimentare de înţelegere anterioare (inclusiv anexele la acestea) rămân valabile şi în vigoare dacă acestea nu sunt modificate în mod explicit prin acest al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere.10. Tragerea ultimei tranşe din cadrul programului este condiţionată de implementarea de către autorităţile române a măsurilor în conformitate cu acest al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere. Aceste măsuri trebuie să fie în deplină conformitate cu Tratatul privind UE.11. În funcţie de îndeplinirea condiţiilor din Memorandum şi în urma consultării Comitetului Economic şi Financiar, Comisia va lua o decizie cu privire la virarea celei de-a cincea tranşe în valoare de 150 milioane euro, sub rezerva semnării celui de-al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere de către părţi şi a intrării în vigoare a acestuia şi a implementării măsurilor prezentate în anexă (secţiunea "Aspecte care trebuie evaluate şi, atunci când situaţia impune acest lucru, măsurile suplimentare ce se vor lua înainte de tragerea celei de-a cincea tranşe din împrumutul UE").12. Autorităţile române se angajează să se consulte cu experţii Comisiei Europene înainte de a adopta măsuri noi ce ar putea avea implicaţii asupra obiectivelor programului. În mod special, acestea se vor consulta, în timp util, şi vor furniza toate informaţiile necesare referitoare la orice măsuri şi reforme ce ar putea avea un impact asupra evoluţiilor fiscale.13. Anexa face parte integrantă din acest al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere.14. Toate notificările legate de al patrulea memorandum suplimentar de înţelegere vor fi transmise în mod valabil dacă sunt trimise, în scris, la adresa:Pentru Uniunea EuropeanăComisia Europeană Directoratul General Afaceri Economice şi FinanciareB-1049 BruxellesNr. fax: +32 2 299 35 23Pentru primul-ministruCabinetul primului-ministruPiaţa Victoriei nr. 1sectorul 1, 011791, BucureştiNr. fax: +40 21 319 15 88Pentru Ministerul Finanţelor Publice din RomâniaMinisterul Finanţelor Publice din RomâniaStr. Apolodor nr. 17, sectorul 5, 050741 BucureştiNr. fax: +40 21 312 16 30Pentru Banca Naţională a RomânieiBanca Naţională a RomânieiStr. Lipscani nr. 25, 030031 BucureştiNr. fax: +40 21 312 62 6015. Pentru România, prezentul memorandum suplimentar de înţelegere va intra în vigoare după parcurgerea procedurilor interne prevăzute de legislaţia română. Memorandumul suplimentar de înţelegere poate fi modificat cu acordul comun al părţilor, sub forma unui act adiţional. Orice astfel de act adiţional va constitui parte integrantă a Memorandumului şi va intra în vigoare în conformitate cu aceleaşi proceduri ca şi cele aplicabile Memorandumului.Încheiat la Bruxelles în data de 8 aprilie 2011 şi la Bucureşti în data de 1 aprilie 2011, în 5 exemplare originale în limba engleză.ROMÂNIAReprezentată deEmil Boc,prim-ministruGheorghe Ialomiţianu,ministrul finanţelor publiceMugur Isărescu,guvernatorul Băncii Naţionalea RomânieiUNIUNEA EUROPEANĂReprezentată deComisia EuropeanăOlli Rehn,membru al Comisiei Europene +
AnexăCRITERII SPECIFICE DE POLITICĂ ECONOMICĂ(Modificări la anexa I la Memorandum şi la anexa 1 la primul,la cel de-al doilea şi, respectiv,la cel de-al treilea memorandum suplimentar de înţelegere)Având în vedere natura continuă a reformelor din unele domenii şi solicitarea autorităţilor române pentru un program de asistenţă financiară preventivă pe termen mediu din partea UE care va începe în [mai] 2011, o parte dintre măsurile de reformă vor fi preluate în noul memorandum de înţelegere care urmează a fi încheiat între Uniunea Europeană şi România. Pe de altă parte, întrucât perioada de implementare a măsurilor agreate anterior înainte de tragerea celei de-a cincea şi ultime tranşe a împrumutului UE a fost redusă, criteriile specifice de politică economică prezentate în anexa I la Memorandum şi în anexa 1 la primul, la cel de-al doilea şi, respectiv, la cel de-al treilea memorandum suplimentar de înţelegere vor fi reduse la următoarele acţiuni care trebuie întreprinse înainte de tragerea celei de-a cincea tranşe din împrumutul UE. Comisia Europeană va verifica în luna martie 2011 dacă acţiunile preliminare au fost îndeplinite şi, după consultarea Comitetului Economic şi Financiar, va decide cu privire la virarea celei de-a cincea tranşe din împrumutul UE în valoare de 150 milioane euro.Aspecte care trebuie evaluate şi, atunci când situaţia impune acest lucru, măsurile suplimentare ce se vor lua înainte de disponibilizarea celei de-a cincea tranşe din împrumutul UEA: Consolidare fiscală● Execuţia bugetară pe anul 2011 să fie conformă cu atingerea ţintei de deficit bugetar de 4,4% din PIB în termeni de numerar (sub 5% din PIB în termeni ESA) şi asigurarea unui cadru adecvat pentru îndeplinirea ţintei fiscale pentru anul 2012 privind deficitul bugetului general consolidat de sub 3% din PIB (ESA)● Continuarea menţinerii cheltuielilor cu salariile în sectorul public în anul 2011 în limita de 39 miliarde de RON (excluzându-se plata contribuţiilor de asigurări sociale pentru personalul militar, în valoare de 1,6 miliarde RON, în conformitate cu noua lege a pensiilor)● Evitarea reapariţiei arieratelor în sectorul de sănătate în condiţiile implementării unor măsuri efective de adresare a surselor de apariţie a acestoraB: Reforme structurale● Depunerea unui acord multianual de performanţă între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi agenţiile de implementare. Acordul trebuie să ţină cont de strategia fiscală pe termen mediu a Guvernului şi să fie în concordanţă cu aceasta.––––