ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 43 din 15 mai 2013 (*actualizată*)

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 03/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în:
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 0MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 1MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 2ABROGAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 2COMPLETAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 2MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 2MODIFICAT DELEGE 156 22/06/2015
ART. 3MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 3COMPLETAT DEOUG 49 23/10/2015
ART. 4COMPLETAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 4MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 6COMPLETAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 6MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 6MODIFICAT DEOUG 49 23/10/2015
CAP. 0MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
CAP. 2MODIFICAT DEOUG 49 23/10/2015
CAP. 3ABROGAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEOUG 43 15/05/2013
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 2ARE LEGATURA CUOUG 63 01/10/2014 ART. 2
ART. 2ARE LEGATURA CULEGE 289 07/11/2013
ART. 6REFERIRE LALEGE 373 26/11/2009
ART. 6REFERIRE LAOUG 79 24/06/2009
ART. 6REFERIRE LALEGE (R) 218 05/07/2005
ART. 12REFERIRE LALEGE 74 26/04/2010
ART. 12REFERIRE LAOG 14 29/01/2010 ART. 21
ART. 12REFERIRE LALEGE 373 26/11/2009
ART. 12REFERIRE LAOUG 79 24/06/2009
ART. 15REFERIRE LALEGE 93 08/04/2009
ART. 15REFERIRE LALEGE 227 04/07/2007
ART. 15REFERIRE LAOUG 99 06/12/2006
ART. 16REFERIRE LALEGE 337 17/07/2006
ART. 16REFERIRE LAOUG 34 19/04/2006
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DELEGE 165 10/07/2017
ActulREFERIT DEDECRET 626 10/07/2017
ActulREFERIT DEORDIN 202 11/02/2016
ActulREFERIT DEORDIN 852 13/07/2016
ActulREFERIT DEORDIN 896 24/08/2016
ActulREFERIT DEHG 640 31/08/2016
ActulREFERIT DEORDIN 12 09/01/2015
ActulREFERIT DEHG 226 02/04/2015
ActulREFERIT DEORDIN 1731 13/07/2015
ActulREFERIT DESCHEMĂ 13/07/2015
ActulREFERIT DEORDIN 1865 03/12/2014
ActulREGULI SI NORME DE APLICARENORMA 04/09/2013
ActulREFERIT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ActulREFERIT DESCHEMA 24/04/2017
ActulREFERIT DEHOTARARE 329 11/05/2017
ART. 0MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 1MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 2ABROGAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 2COMPLETAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 2MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 2REFERIT DEHOTARARE 329 11/05/2017
ART. 2MODIFICAT DELEGE 156 22/06/2015
ART. 2REFERIT DEORDIN 1865 03/12/2014
ART. 3MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 3REFERIT DEHOTARARE 329 11/05/2017
ART. 3COMPLETAT DEOUG 49 23/10/2015
ART. 3REFERIT DEORDIN 1865 03/12/2014
ART. 4COMPLETAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 4MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 4REFERIT DEORDIN 1 03/01/2017
ART. 4REGLEMENTAT DEORDIN 1 03/01/2017
ART. 4REFERIT DEORDIN 202 11/02/2016
ART. 4REFERIT DEORDIN 1865 03/12/2014
ART. 6COMPLETAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 6MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
ART. 6MODIFICAT DEOUG 49 23/10/2015
CAP. 0MODIFICAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017
CAP. 2MODIFICAT DEOUG 49 23/10/2015
CAP. 3ABROGAT DEORD DE URGENTA 22 16/03/2017

privind unele măsuri pentru dezvoltarea şi susţinerea fermelor de familie şi facilitarea accesului la finanţare al fermierilor(actualizată până la data de 7 octombrie 2014*)



În contextul dificultăţilor economice şi financiare în care se regăseşte economia naţională, mai cu seamă sectorul agricol productiv din România, pentru a iniţia şi a dezvolta investiţii care să contribuie la ocuparea forţei de muncă şi la valorificarea resurselor economice şi materiale ale spaţiului rural, pentru a crea noi oportunităţi de dezvoltare intensivă şi extensivă a agriculturii – ramură importantă a economiei naţionale,ca urmare a crizei economico-financiare traversate pe plan mondial, în contextul economiei româneşti actuale, un număr important de producători agricoli autohtoni întâmpină reale dificultăţi atât în accesarea, cât, mai ales, în rambursarea expunerilor/creditelor derulate, datorită costurilor tot mai mari practicate de către instituţiile financiare de credit (bănci, instituţii financiare nebancare, societăţi de leasing sau alte instituţii de credit), precum şi din cauza diminuării valorii garanţiilor aduse acestor credite, garanţii ce şi-au diminuat cu mult valorile faţă de evaluările iniţiale (la data acordării finanţărilor), clienţii fiind puşi într-o dificultate extremă, aceea de a rambursa anticipat finanţările solicitate ori de a aduce garanţii suplimentare celor iniţiale pentru a putea susţine şi continua finanţările derulate.Analizând sistemul instituţiilor de credit din România, constatăm că prioritate la finanţare au avut alte ramuri economice în detrimentul agriculturii, iar, din cauza crizei financiare de la nivel mondial şi a reglementărilor Băncii Naţionale a României, impuse acestor instituţii de credit, apetitul şi încrederea în domeniul creditării agriculturii au scăzut dramatic.În condiţiile în care absorbţia fondurilor europene depinde în foarte mare măsură de extinderea numerică a potenţialilor beneficiari, prin transformarea unui număr cât mai mare de gospodării rurale în ferme cu caracter productiv-comercial, şi stimularea producţiei agricole vegetale şi animale, prin susţinerea întreprinzătorilor individuali la nivel de microfermă cu proiecte de finanţare atât pentru partea de investiţii, cât şi pentru cea de susţinere a costurilor cu cheltuielile activităţii curente şi prin măsuri de încurajare şi sprijin al achiziţionării de terenuri agricole pentru creşterea suprafeţelor de teren exploatate/fermă, sunt necesare extinderea şi completarea surselor de finanţare, mai ales pentru start-up-uri şi ferme de familie, cu instrumente financiare de creditare adecvate.În acelaşi timp, pentru respectarea angajamentelor asumate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale faţă de gospodăriile agricole de subzistenţă, în vederea modernizării acestora şi a transformării lor în exploataţii viabile, care ulterior să poată accesa fonduri europene pentru investiţii mai mari, este necesară startarea pentru activitatea curentă şi investiţională a activităţilor microfermei.De asemenea, având în vedere că beneficiarii privaţi ai creditelor de investiţii nefinanţate din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală nu pot beneficia de garanţiile acordate de fondurile de garantare, reglementate prin acte normative în vigoare, şi nu pot utiliza astfel soluţiile de finanţare existente pe piaţa românească oferite de instituţiile de credit, sunt necesare completări legislative adecvate ale schemelor de garantare din fonduri naţionale implementate în prezent.Având în vedere consecinţele negative ce pot apărea în cazul în care situaţia expusă nu se reglementează, în sensul că neadoptarea măsurilor propuse prin prezentul act normativ ar modifica semnificativ gradul de absorbţie şi utilizarea fondurilor europene alocate României, ar determina menţinerea unor mari şi importante suprafeţe de teren agricol nelucrate, a unei producţii agricole pentru autoconsum slabe cantitativ şi calitativ, incapabile să genereze venituri pentru sustenabilitatea procesului de modernizare a spaţiului rural, ar determina Bio-ecologic şi agricol existent, ar genera o rată ridicată a şomajului, precum şi neîncasarea unor sume importante de bani cu care operatorii/agenţii economici viabili ar putea contribui decisiv către bugetul consolidat,faţă de cele arătate anterior, considerăm ca o prioritate imediată suportul acordat producătorului agricol, susţinerea şi monitorizarea acestuia prin programe financiare şi proiecte economice specifice, create şi susţinute la nivel naţional, prin preocuparea instituţiilor statului ce au drept scop eliminarea evaziunii fiscale din ramura agricolă atât pentru producători, cât şi pentru comercianţi, urmărindu-se o creştere sănătoasă şi corectă a producătorului autohton, ceea ce duce într-un final la o monitorizare cât mai atentă şi un management calitativ al fluxurilor producători-consumatori intermediari-consumatori finali, prin întocmirea, analizarea şi crearea unui pachet – program legislativ de susţinere a micului producător agricol la nivelul microfermei ca o nouă formă de societate/întreprindere individuală de producţie agricolă.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul naţional şi constituie situaţie de urgenţă şi extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. + 
Capitolul IDispoziţii generale + 
Articolul 1Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează cadrul juridic necesar pentru dezvoltarea şi susţinerea fermelor de familie şi facilitarea accesului la finanţare al fermierilor, în vederea creşterii competitivităţii sectorului agricol.
 + 
Articolul 2În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:a) teren agricol – terenurile agricole productive – terenurile arabile, viile, livezile, pepinierele viticole, pomicole, plantaţiile de hamei şi duzi, păşunile, fâneţele, serele, solarele, răsadniţele şi altele asemenea – cele cu vegetaţie forestieră, dacă nu fac parte din amenajamentele silvice, păşunile împădurite cu consistenţă mai mică de 0,4, cele ocupate cu construcţii şi instalaţii agrozootehnice, amenajările piscicole şi de îmbunătăţiri funciare, drumurile tehnologice şi de exploatare agricolă, platformele şi spaţiile de depozitare care servesc nevoilor producţiei agricole şi terenurile neproductive, amenajate şi folosite pentru producţia agricolă;––-Lit. a) a art. 2 al Cap. I a fost modificată de art. unic din LEGEA nr. 289 din 7 noiembrie 2013, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 691 din 12 noiembrie 2013.b) achiziţie de teren – cumpărarea de teren agricol, cu excepţia terenurilor aflate în proprietatea privată a statului şi administrate de Agenţia Domeniilor Statului, în vederea exploatării, în următoarele situaţii:(i) cumpărarea de teren agricol de către persoanele fizice sau juridice care deţin în condiţiile legii o exploataţie agricolă conform declaraţiilor Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), până la atingerea unui plafon de maximum 1.000 ha în proprietate;(ii) cumpărarea de teren agricol de către persoanele fizice, membri ai unei întreprinderi familiale, sau persoanele juridice ai căror asociaţi sunt exclusiv membri ai aceleiaşi familii, care au în exploatare teren agricol conform declaraţiilor Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA), în vederea extinderii suprafeţei agricole exploatate în scopul înfiinţării/rentabilizării fermelor de familie;––-Lit. b) a art. 2 al Cap. I a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 63 din 1 octombrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 730 din 7 octombrie 2014.c) fond de garantare – instituţia financiară nebancară care are în obiectul de activitate emiterea de garanţii şi asumarea de angajamente de garantare, înscrisă în registrul special al Băncii Naţionale a României, potrivit legii;d) microcredit – instrument de susţinere şi finanţare a sectorului agricol la nivel de exploataţie agricolă cu caracter de fermă de familie;e) fermă de familie – exploataţie agricolă aparţinând întreprinderii familiale sau persoanei juridice ai cărei asociaţi sunt exclusiv membri ai aceleiaşi familii. Dimensiunea economică a fermei de familie este cuprinsă între 8.000-250.000 SO. Prin membrii aceleiaşi familii se înţelege soţul/soţia şi rudele până la gradul III inclusiv;––-Lit. e) a art. 2 al Cap. I a fost modificată de pct. 1 al art. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 63 din 1 octombrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 730 din 7 octombrie 2014.f) producţia standard (SO – Standard Output) – reprezintă valoarea standard a producţiei agricole brute a unei exploataţii agricole exprimate în euro şi este criteriul economic care stă la baza clasificării europene a fermelor, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.242/2008 al Comisiei din 8 decembrie 2008 de stabilire a unei tipologii comunitare pentru exploataţii agricole.––-Lit. f) a art. 2 al Cap. I a fost introdusă de pct. 2 al art. II din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 63 din 1 octombrie 2014, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 730 din 7 octombrie 2014.
 + 
Capitolul IIGarantarea creditelor acordate de instituţiile finanţatoare fermierilor pentru achiziţia de terenuri agricole, pentru finanţarea producţiei agricole şi dotarea fermelor + 
Articolul 3Anual, din prevederile bugetare ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, capitolul 83.01 "Agricultură, Silvicultură; Piscicultură şi Vânătoare", titlul "Împrumuturi", se alocă sumele necesare fondurilor de garantare pentru:a) garantarea până la maximum 50% din valoarea creditului acordat de către instituţiile finanţatoare pentru achiziţia de terenuri agricole în situaţiile definite la art. 2 lit. b). Volumul creditului va reprezenta maximum 90% din valoarea suprafeţelor achiziţionate şi minimum 10% contribuţia proprie a beneficiarului. Diferenţa de garanţii necesare pentru acoperirea integrală a creditului şi a dobânzilor aferente va fi asigurată de către împrumutaţi cu terenurile achiziţionate şi/sau alte bunuri aflate în proprietate;b) garantarea până la maximum 80% a creditelor acordate de instituţiile finanţatoare fermierilor pentru finanţarea investiţiilor în domeniul agricol şi a producţiei agricole, cu excepţia creditelor acordate pentru finanţarea investiţiilor realizate prin măsura 121 din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală;c) garantarea până la maximum 80% a microcreditelor acordate de instituţiile finanţatoare în baza art. 14 alin. (1) lit. a) şi c).
 + 
Articolul 4Garanţiile prevăzute la art. 3 se acordă în condiţiile prevăzute de Comunicarea Comisiei cu privire la aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanţii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. 2008/C155/02, respectiv acoperă, după caz, până la maximum 80% din valoarea finanţării acordate de instituţiile finanţatoare şi sunt legate de o tranzacţie financiară specifică, de o sumă maximă de 2.500.000 euro şi de o durată limitată. Fondurile de garantare au în vedere următoarele aspecte:a) în situaţia în care valoarea finanţării scade în timp, suma garantată trebuie să descrească în mod proporţional, astfel încât în orice moment garanţia să nu acopere, după caz, mai mult de 80% din valoarea finanţării;b) pierderile trebuie suportate proporţional şi în acelaşi mod de către instituţiile finanţatoare şi de către fondurile de garantare;c) beneficiarii, cu excepţia persoanelor fizice, plătesc anual un comision de garantare stabilit în conformitate cu Comunicarea Comisiei nr. 2008/C155/02;d) beneficiarii persoane fizice plătesc anual un comision de garantare stabilit prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. În situaţia în care comisionul de garantare este sub limita Comunicării Comisiei nr. 2008/C155/02, diferenţa se asigură prin implementarea unei scheme de minimis potrivit prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.535/2007 al Comisiei din 20 decembrie 2007 privind aplicarea articolelor 87 şi 88 din Tratatul CE ajutoarelor de minimis în sectorul producţiei de produse agricole.
 + 
Articolul 5Comisioanele de garantare practicate de fondurile de garantare sunt venituri ale acestora.
 + 
Articolul 6(1) Acordarea sumelor prevăzute la art. 3 lit. a) se face în baza convenţiilor încheiate între Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi fondurile de garantare.(2) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale alocă sumele necesare fondurilor de garantare în raport cu gradul de utilizare a celor acordate anterior în acest scop.(3) În scopul prevăzut la art. 3 lit. a)-c) pot fi utilizate de către fondul de garantare sumele existente la dispoziţia acestora şi care se disponibilizează ca urmare a finalizării garanţiilor acordate beneficiarilor SAPARD în baza Legii nr. 218/2005 privind stimularea absorbţiei fondurilor SAPARD, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, Fondul european pentru pescuit, Fondul european de garantare agricolă, prin preluarea riscului de creditare de către fondurile de garantare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi beneficiarilor publici ai FEADR, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009 privind reglementarea unor măsuri pentru stimularea absorbţiei fondurilor alocate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală pentru renovarea şi dezvoltarea spaţiului rural prin creşterea calităţii vieţii şi diversificării economiei în zonele rurale, aprobată prin Legea nr. 373/2009, cu modificările şi completările ulterioare.
 + 
Articolul 7Sumele alocate se evidenţiază distinct în înregistrările contabile ale fondurilor de garantare, fiind considerate "împrumuturi subordonate".
 + 
Articolul 8Dobânda încasată de fondurile de garantare ca venit financiar din plasarea în depozite bancare a sumelor alocate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale este venit neimpozabil pentru acestea şi va fi utilizată exclusiv pentru plata garanţiilor executate de instituţiile finanţatoare.
 + 
Articolul 9Sumele alocate din fond sunt utilizate de fondurile de garantare pentru constituirea plafonului de garantare, cu o expunere de până la 5 ori.
 + 
Articolul 10În situaţia în care valoarea garanţiilor executate de instituţiile finanţatoare depăşeşte nivelul dobânzilor acumulate, pot fi afectate şi sumele alocate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. Reîntregirea sumelor alocate se va realiza din bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
 + 
Articolul 11Lunar, până pe data de 10 a lunii curente, fondurile de garantare vor transmite Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale situaţia sumelor primite şi utilizate, în vederea întocmirii contului de execuţie pentru luna expirată şi transmiterii acestuia la Ministerul Finanţelor Publice până la data de 15 a lunii curente.
 + 
Capitolul IIIFondul pentru creditarea fermelor de familie + 
Articolul 12(1) În vederea stimulării fermelor de familie se constituie la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale Fondul pentru acordarea de microcredite în agricultură, denumit în continuare fond.(2) Fondul se constituie din prevederile bugetare ale Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, de la capitolul 83.01 "Agricultură, Silvicultură; Piscicultură şi Vânătoare", titlul "Împrumuturi", din sumele existente la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale provenite din sumele rambursate în baza art. 21 din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2010 privind măsuri financiare pentru reglementarea ajutoarelor de stat acordate producătorilor agricoli, începând cu anul 2010, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 74/2010, cu completările ulterioare, de instituţiile de credit şi din sumele disponibilizate ca urmare a restituirii împrumuturilor acordate fondurilor de garantare, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2009, aprobată prin Legea nr. 373/2009, cu modificările şi completările ulterioare, pentru emiterea scrisorilor de garanţie în favoarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit.
 + 
Articolul 13Fondul se gestionează de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, în condiţiile legii.
 + 
Articolul 14(1) Fondul se utilizează astfel:a) pentru acordarea de microcredite pentru realizarea de obiective de investiţii în domeniul agricol, neeligibile pentru finanţarea din Programul Naţional pentru Dezvoltare Rurală, denumit în continuare PNDR, sau de obiective de investiţii situate sub nivelul minim de finanţare din PNDR, suma maximă este de până la 15.000 euro/beneficiar. Beneficiarii microcreditelor sunt fermele de familie definite la art. 2 lit. e);b) pentru acordarea de microcredite pentru asigurarea contribuţiei proprii la finanţarea proiectelor de investiţii în domeniul agricol cu o valoare eligibilă de până la 125.000 euro, selectate pentru finanţare prin PNDR, fermelor de familie aşa cum sunt definite la art. 2 lit. e), beneficiari ai măsurilor de investiţii din PNDR, suma maximă este de 75.000 euro/beneficiar;c) pentru acordarea de microcredite beneficiarilor prevăzuţi la lit. a) şi b), pentru asigurarea resurselor financiare necesare pentru realizarea producţiei agricole, până la maximum 25.000 euro/beneficiar.(2) Beneficiarii microcreditelor pot solicita o nouă finanţare în condiţiile prevăzute la alin. (1) cu condiţia finalizării obiectivelor în baza cărora au primit iniţial microcreditarea.
 + 
Articolul 15Fondul va fi accesat şi derulat, în conformitate cu metodologia aprobată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, de către instituţii financiare bancare, definite potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, şi de către instituţii financiare nebancare înfiinţate în baza Legii nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, şi care desfăşoară activităţi de microcreditare.
 + 
Articolul 16Accesul instituţiilor prevăzute la art. 15 la resursele fondului se face în condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, fără a include elemente de ajutor de stat.
 + 
Articolul 17(1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale alocă, în condiţiile legii, cu dobândă, sume din fond instituţiilor selectate potrivit prevederilor art. 16, pe baza convenţiilor de lucru încheiate cu acestea, în scopul acordării de microcredite, în următoarele condiţii:a) termenul maxim de restituire: până la 10 ani;b) plafonul maxim: conform solicitării instituţiei selectate şi în limita resurselor alocate Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale;c) perioada de graţie acordată de instituţiile selectate potrivit art. 16 pentru beneficiarii de microcredite credite: între 1 şi 3 ani, în funcţie de specificul proiectului de investiţii.(2) În convenţiile încheiate cu instituţiile selectate vor fi prevăzute sumele repartizate şi alocate, termenele de restituire, condiţiile de derulare a împrumutului şi costurile aferente.(3) Instituţiile selectate în condiţiile art. 16 vor acorda microcredite din fond beneficiarilor de microcredite, în conformitate cu normele elaborate în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi cu normele proprii de microcreditare aprobate de Banca Naţională a României.
 + 
Articolul 18Anual, prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, se stabilesc tipurile de investiţii care pot beneficia de microcredite în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă, precum şi plafonul maxim de microcreditare finanţat.
 + 
Articolul 19Termenele de rambursare a microcreditelor şi de plată a dobânzilor aferente acestora se stabilesc prin negociere între beneficiarii microcreditului şi instituţia selectată, în funcţie de destinaţia microcreditului şi de perioada de valorificare a producţiei obţinute din investiţia creditată, în limitele stabilite prin convenţiile de lucru încheiate cu Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
 + 
Articolul 20Microcreditele acordate potrivit prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă pot fi garantate de fondurile de garantare şi/sau de către împrumutat prin garanţii reale pe animale, maşini şi utilaje agricole, ipotecă asupra clădirilor şi terenurilor agricole, plantaţiilor sau prin orice alte garanţii agreate de instituţiile de credit.
 + 
Articolul 21(1) Sumele neutilizate din fond la finele fiecărui an, angajate de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale cu instituţiile selectate şi evidenţiate în contul special al fondului deschis la Trezoreria Statului, la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acoperirea obligaţiilor care decurg din contractele de microcredit încheiate de către băncile comerciale, instituţiile de credit sau instituţiile financiare prevăzute la art. 4 cu categoriile de solicitanţi prevăzute la art. 6, în limitele sumelor prevăzute în convenţiile de lucru dintre Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi instituţiile selectate.(2) Sumele existente în fond la finele fiecărui an, provenite din rambursări de microcredite şi plăţi de dobânzi la microcreditele acordate şi evidenţiate în contul special al fondului deschis la Trezoreria Statului, la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acordarea de noi microcredite, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.(3) Sumele reprezentând rate de microcredit scadente şi plăţi de dobânzi aferente acestora, rambursate de beneficiarii microcreditului, existente în conturile instituţiilor selectate la finele anului în curs, se virează până la data de 20 decembrie în contul special deschis la Trezoreria Statului, la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se reportează în anul următor şi se utilizează pentru acordarea de noi microcredite, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.
 + 
Articolul 22(1) În cazul în care beneficiarul de microcredite înregistrează restanţe la rambursarea microcreditelor şi la plata dobânzilor aferente acestora, instituţia selectată va restitui Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale aceste sume din fondurile proprii.(2) În cazul constatării de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale că instituţiile selectate au plătit sume necuvenite beneficiarilor de microcredite prin cererile de tragere, instituţiile selectate au obligaţia de a restitui aceste sume din fondurile proprii, în termen de 10 zile de la data notificării, în contul special al fondului deschis la Trezoreria Statului, la dispoziţia Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
 + 
Articolul 23(1) Beneficiarii de microcredite pentru investiţii în agricultură au obligaţia să respecte destinaţiile pentru care au fost acordate microcreditele.(2) Schimbarea destinaţiei microcreditelor de către beneficiarii de microcredite se sancţionează potrivit legislaţiei în vigoare.
 + 
Articolul 24Suma totală alocată măsurilor prevăzute la art. 14 se aprobă anual prin ordin comun al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului finanţelor publice.
 + 
Articolul 25În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale elaborează normele metodologice de aplicare a acesteia, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.PRIM-MINISTRUVICTOR-VIOREL PONTAContrasemnează:–––––Ministrul agriculturii şidezvoltării rurale,Daniel ConstantinViceprim-ministru,ministrul finanţelor publice,Daniel ChiţoiuMinistrul delegat pentru buget,Liviu VoineaMinistrul afacerilor externe,Titus CorlăţeanBucureşti, 15 mai 2013.Nr. 43.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x