ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 37 din 23 aprilie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 382 din 24 aprilie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 2COMPLETEAZA PELEGE (R) 82 21/07/1992 ART. 1
ART. 2COMPLETEAZA PELEGE (R) 82 21/07/1992 CAP. 2
ART. 2MODIFICA PELEGE (R) 82 21/07/1992 ART. 1
ART. 3MODIFICA PEORD DE URGENTA 91 27/05/2020 ART. 3
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 85 30/03/2018
ActulREFERIRE LALEGE 85 30/03/2018 ART. 20
ActulREFERIRE LALEGE 246 18/07/2005
ActulREFERIRE LAOG 26 30/01/2000
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1DEROGARE DE LALEGE 296 26/10/2023 ART. 17
ART. 1DEROGARE DE LALEGE 296 26/10/2023 ART. 29
ART. 1DEROGARE DE LALEGE 85 30/03/2018 ART. 20
ART. 1REFERIRE LALEGE 85 30/03/2018 ART. 2
ART. 1REFERIRE LALEGE 85 30/03/2018 ART. 11
ART. 1REFERIRE LALEGE 85 30/03/2018 ART. 13
ART. 1REFERIRE LALEGE 85 30/03/2018 ART. 15
ART. 1REFERIRE LALEGE 85 30/03/2018 ART. 20
ART. 1REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 67
ART. 2COMPLETEAZA PELEGE (R) 82 21/07/1992 ART. 1
ART. 2COMPLETEAZA PELEGE (R) 82 21/07/1992 CAP. 2
ART. 2MODIFICA PELEGE (R) 82 21/07/1992 ART. 1
ART. 2REFERIRE LALEGE (R) 82 21/07/1992
ART. 3REFERIRE LALEGE 31 16/03/2021
ART. 3MODIFICA PEORD DE URGENTA 91 27/05/2020 ART. 3
ART. 3REFERIRE LAORD DE URGENTA 91 27/05/2020 ART. 3
ART. 5REFERIRE LALEGE (R) 82 21/07/1992 ART. 1
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere dinamica impredictibilă a pieței petroliere, precum și necesitatea existenței instrumentelor legale care să permită implicarea statului român în asigurarea stocurilor minime și menținerea unui nivel minim al stocurilor de țiței și/sau produse petroliere, în scopul garantării siguranței în aprovizionare, în cazul situațiilor de disfuncționalitate majoră în aprovizionare, al situațiilor de urgență deosebită sau al situațiilor de criză locală,luând în considerare faptul că până în prezent nu au fost identificate soluții pentru înființarea entității centrale de stocare din România, astfel cum se prevede în cuprinsul Legii nr. 85/2018 privind constituirea și menținerea unor rezerve minime de țiței și/sau produse petroliere, cu modificările și completările ulterioare, ținând cont de faptul că entitatea centrală de stocare din România nu s-a putut constitui sub forma unei asociații, în condițiile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, până la data-limită de 31 decembrie 2023, astfel cum prevede art. 20 alin. (1) din Legea nr. 85/2018, cu modificările și completările ulterioare, se impune ca aceasta să fie constituită ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului.Având în vedere faptul că Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale constituie singurul organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, care deține în patrimoniu capacități de stocare produse și stocuri petroliere în rezervă de stat, rezultă că poate prelua de îndată calitatea de entitate centrală de stocare, sens în care se impune ca entitatea centrală de stocare să se constituie prin deținerea acestei calități de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, care va exercita competențele aferente, în numele statului român, împreună cu unitățile teritoriale cu profil petrolier aflate în subordine.Ținând cont de faptul că, la acest moment, pot fi puse la dispoziție capacități de stocare și stocuri de produse petroliere cu o valoare de peste un miliard de lei, fără a greva bugetul de stat, fapt de natură a reprezenta o contribuție națională majoră cu resurse existente pe teritoriul național, iar nu în zone îndepărtate de piața internă de consum,rezervele de stat se constituie ca rezerve materiale, destinate intervențiilor operative pentru protecția populației, a economiei și pentru apărarea țării, în situații excepționale care afectează un interes public major, determinate de calamități naturale, epidemii, epizootii, atentate teroriste, accidente industriale și/sau nucleare, fenomene sociale, disfuncționalități ale economiei, conjuncturi externe și în caz de război. Este necesar ca aceste rezerve să fie utilizate pentru îndeplinirea competențelor entității centrale de stocare din România în domeniul rezervelor minime de produse petroliere și pentru constituirea, menținerea, gestionarea și alocarea stocurilor de siguranță stabilite prin legislația comunitară, precum și pentru consolidarea securității aprovizionării cu resurse necesare măsurilor defensive în sistem de aliat, conjuncturi externe și în caz de război.Prin măsura de preluare a rolului entității centrale de stocare din România de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale se asigură creșterea siguranței aprovizionării populației cu produse petroliere, în contextul în care se are în vedere soluționarea oricăror dificultăți în aprovizionare care s-ar putea prefigura într-un mediu internațional complex.Desemnarea entității centrale de stocare din România contribuie la asigurarea disponibilității permanente și din ce în ce mai crescute a nivelului stocurilor în țara noastră, sens în care se garantează echilibrarea cantităților care există în țară, față de cele care, în prezent, pot fi doar delegate în extern, la o mare distanță de locul de consum, evitând astfel o serie de dificultăți logistice imprevizibile. Statul român va asigura atât o accesibilitate fizică a stocurilor păstrate pe teritoriul său, cât și verificarea lor, cu economii de cheltuieli.Desfășurarea activităților specifice ale entității centrale de stocare din România conferă un avantaj statului român în demersul său de îndeplinire a obligației de constituire a stocurilor minime, în sensul în care se poate deține controlul asupra implementării acestor obligații, prin stocurile delegate și/sau constituite la nivelul Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale care va deține calitatea de entitate centrală de stocare din România.Ținând cont de prevederile Legii nr. 85/2018, cu modificările și completările ulterioare, potrivit cărora entitatea centrală de stocare din România are obligația de a publica cu cel puțin 7 luni în avans condițiile în care se acceptă delegarea obligațiilor de stocare și prestarea serviciilor aferente, în vederea asigurării funcționării optime a acestei entități, care presupune adoptarea unor acte subsecvente până la data de 1 iulie 2024, nepromovarea acestui act normativ poate avea consecințe strategice ce constituie o situație de urgență.Având în vedere rolul entității centrale de stocare de a publica informații complete despre produsele petroliere, astfel încât acestea să fie obiective, transparente și nediscriminatorii, activitate ce presupune o documentare laborioasă, iar titularii obligațiilor de stocare vor putea apela prompt la capacitățile și stocurile existente aflate la dispoziția entității centrale de stocare, nepromovarea acestui act normativ poate avea consecințe negative, ceea ce constituie o situație extraordinară și urgentă.Luând în considerare că prezentele prevederi se impun a fi adoptate în regim de urgență, având în vedere contextul geopolitic regional și internațional, caracterizat printr-o precaritate a lanțurilor de aprovizionare, transport și exploatare a resurselor specifice acestui sector, nepromovarea actului normativ conduce la imposibilitatea statului român de a se implica în asigurarea stocurilor minime, ce constituie o situație extraordinară.Prin resursele propuse se are în vedere necesitatea consolidării apărării și securității naționale pe flancul estic, dar și asigurarea rezilienței necesare protecției populației afectate în caz de dezastre, calamități și diferite tipuri de crize umanitare sau hibride, precum și în cazul altor perturbări ale pieței cauzate de sincope în aprovizionare și penuria de resurse strict necesare în anumite perioade de timp.În considerarea faptului că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic, fiind o prioritate a strategiei de guvernare în garantarea rapidă a tuturor resurselor strict necesare consumului național la nivelul populației și funcționării pieței fără perturbări majore, și constituie o situație de urgență extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul I(1)Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (2) din Legea nr. 85/2018 privind constituirea și menținerea unor rezerve minime de țiței și/sau produse petroliere, cu modificările și completările ulterioare, Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, denumită în continuare Administrația Națională, organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, în coordonarea Secretariatului General al Guvernului, se desemnează ca entitate centrală de stocare din România și exercită competențele aferente acestei calități, în numele statului român, la nivelul aparatului propriu, împreună cu unitățile teritoriale cu profil și/sau cu activități în domeniul petrolier aflate în subordine.(2)Organizarea și funcționarea entității centrale de stocare din România se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea Administrației Naționale și a autorității competente.(3)Prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (3) din Legea nr. 85/2018, cu modificările și completările ulterioare, finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale Administrației Naționale în calitate de entitate centrală de stocare din România se asigură integral din bugetul de stat. (4)În aplicarea art. 67 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, veniturile proprii prevăzute la art. 20 alin. (4) din Legea nr. 85/2018, cu modificările și completările ulterioare, fac obiectul activității de asigurare a constituirii, menținerii, gestionării și operațiilor de înlocuire a stocurilor minime și de menținere și dezvoltare a capacităților de depozitare aferente acestora, pe lângă Administrația Națională și pe lângă unitățile teritoriale prevăzute la alin. (1). (5)Pentru îndeplinirea atribuțiilor, competențelor și obligațiilor prevăzute la art. 11 alin. (3), art. 13 alin. (1) lit. b)d) și art. 15 alin. (1) lit. d), i) și l) din Legea nr. 85/2018, cu modificările și completările ulterioare, autoritatea competentă definită la art. 2 lit. ac) din Legea nr. 85/2018, cu modificările și completările ulterioare, cooperează cu Administrația Națională, în calitate de entitate centrală de stocare din România, care emite avize sau este notificată în acest sens de către operatorii economici titulari ai obligațiilor de stocare. (6)Prin derogare de la prevederile art. XVII alin. (7) din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare, prin hotărâre a Guvernului se aprobă suplimentarea cu 9 posturi a numărului maxim de posturi al Administrației Naționale, începând cu data de 1 iulie 2024, în scopul îndeplinirii calității de entitate centrală de stocare din România.(7)Prin derogare de la art. XXIX alin. (1) din Legea nr. 296/2023, cu modificările și completările ulterioare, condițiile cumulative aplicabile instituțiilor publice cu personalitate juridică aflate în coordonarea/subordinea/autorităților administrației publice centrale/locale nu se aplică la nivelul Administrației Naționale. + 
Articolul IILegea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 354 din 11 decembrie 1997, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.Articolul 1 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 1(1)Rezervele de stat se constituie ca rezerve materiale, destinate intervențiilor operative pentru protecția populației, a economiei și pentru apărarea țării, în situații excepționale care afectează un interes public major, determinate de calamități naturale, epidemii, epizootii, atentate teroriste, accidente industriale și/sau nucleare, fenomene sociale, disfuncționalități ale economiei, conjuncturi externe și în caz de război, precum și pentru îndeplinirea competențelor entității centrale de stocare din România în domeniul rezervelor minime de produse petroliere și pentru constituirea, menținerea, gestionarea și alocarea stocurilor de siguranță stabilite prin legislația comunitară, precum și pentru consolidarea securității aprovizionării cu resurse necesare măsurilor defensive în sistem de aliat.(2)Rezervele de stat fac parte din domeniul privat al statului și se administrează de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, care se organizează și funcționează prin hotărâre a Guvernului ca organ de specialitate al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului și în coordonarea Secretariatului General al Guvernului, precum și ca instituție publică din sistemul național de apărare, ordine publică și securitate națională.(3)Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale este condusă de un președinte, cu rang de secretar de stat, care are calitatea de ordonator principal de credite.(4)Președintele Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale exercită conducerea activităților specifice desfășurate de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale în calitate de entitate centrală de stocare din România. Pentru organizarea și operaționalizarea optimă a activităților desfășurate de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale în calitate de entitate centrală de stocare din România, mandatul președintelui este de 4 ani, putând fi reînnoit prin decizia prim-ministrului.(5)Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale are în subordine unități teritoriale, cu personalitate juridică, ai căror conducători au calitatea de ordonatori secundari sau terțiari de credite, în funcție de profilul de activitate sau zona de competență, stabilite conform dispozițiilor art. 11.
2.La articolul 1^1, literele d) și g) se modifică și vor avea următorul cuprins:d)activități finanțate din venituri proprii – activități înființate pe lângă Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale și pe lângă unitățile teritoriale, de intervenții operative, constituire a nivelului de reziliență și reîntregire a stocurilor rezervă de stat diminuate, susținere a capacității de administrare a rezervelor de stat, precum și de asigurare a constituirii, menținerii, gestionării și operațiilor de înlocuire a stocurilor minime și de menținere și dezvoltare a capacităților de depozitare aferente acestora;………………………………..g)stoc de urgență – cantitatea de produs deficitară sau inexistentă în stocul rezervă de stat la un moment dat, a cărei necesitate imediată pentru intervenție implică proceduri de achiziție în regim de urgență, având înțeles distinct de stocurile petroliere care se constituie și se mențin pe teritoriul Uniunii Europene, de către titularii obligației de stocare, direct sau prin delegare, inclusiv în situația în care se referă la același tip de produs administrat de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale;3.La articolul 1^1, după litera ș) se introduc două noi litere, lit. t) și ț), cu următorul cuprins:t)capacități de stocare destinate entității centrale de stocare – capacități de depozitare disponibile în patrimoniul Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale organizate la nivelul unităților teritoriale cu profil și/sau activități în domeniul petrolier, pentru păstrarea corespunzătoare a stocurilor petroliere delegate sau angajate ca stocuri specifice, în numele statului român;ț)stocuri petroliere destinate entității centrale de stocare – cantități existente de produs petrolier în patrimoniul Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale care depășesc nivelurile aferente stocurilor intangibile și nivelul destinat intervențiilor operative ale rezervei de stat, stabilite prin hotărâre a Guvernului, în corelare cu nivelul maxim de constituire prevăzut în Nomenclatorul produselor rezervă de stat.4.După articolul 4^2 se introduce un nou articol, art. 4^3, cu următorul cuprins: + 
Articolul 4^3Repartizarea eventualelor capacități de stocare destinate activității desfășurate de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale în calitate de entitate centrală de stocare din România și a stocurilor petroliere destinate activității desfășurate de Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale în calitate de entitate centrală de stocare din România se stabilesc prin ordin al președintelui Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale.
 + 
Articolul IIILa articolul 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 91/2020 privind trecerea Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale din subordinea Ministerului Afacerilor Interne în subordinea Guvernului și în coordonarea Secretariatului General al Guvernului și pentru modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 477 din 4 iunie 2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 31/2021, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 3(1)Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale se finanțează integral din bugetul de stat.
 + 
Articolul IV(1)Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în anul 2024, activitățile derulate de Administrația Națională în calitate de entitate centrală de stocare din România se realizează cu încadrarea în bugetul aprobat al Administrației Naționale și se asigură din bugetul Secretariatului General al Guvernului.(2)Începând cu 1 ianuarie 2025, președintele Administrației Naționale are calitatea de ordonator principal de credite.(3)În anul 2025, până la data intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025, finanțarea cheltuielilor Administrației Naționale se asigură din bugetul Secretariatului General al Guvernului. + 
Articolul VDurata mandatului prevăzut la art. 1 alin. (4) teza finală din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost modificată și completată prin prezenta ordonanță de urgență, se calculează începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Mircea Abrudean
Președintele Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale,
Georgian Pop
p. Ministrul energiei,
Constantin Saragea,
secretar general
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
p. Ministrul finanțelor,
Carmen Moraru,
secretar de stat
București, 23 aprilie 2024.Nr. 37.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x