ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 35 din 5 mai 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 06/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 343 din 10 mai 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PELEGE 207 08/11/2016 ART. 38
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 207 08/11/2016
ActulREFERIRE LALEGE 207 08/11/2016 ART. 38
ActulREFERIRE LAHG 1028 18/11/2014
ActulREFERIRE LASTRATEGIE 18/11/2014
ActulREFERIRE LAPLAN 18/11/2014
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1MODIFICA PELEGE 207 08/11/2016 ART. 38
ART. 1REFERIRE LALEGE 207 08/11/2016 ART. 38
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DELEGE 50 27/02/2018
ActulREFERIT DELEGE 50 27/02/2018
ActulREFERIT DEDECRET 259 27/02/2018





În considerarea faptului că Guvernul României s-a angajat să îmbunătățească starea de sănătate a populației României și a aprobat Strategia națională de sănătate 2014-2020 și Planul de acțiuni pe perioada 2014-2020 pentru implementarea Strategiei naționale, prin Hotărârea Guvernului nr. 1.028/2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 891 din 8 decembrie 2014,având în vedere că în cadrul Ariei strategice de intervenție nr. 1 „Sănătate publică“ este inclus obiectivul general „Îmbunătățirea stării de sănătate și nutriție a femeii și copilului“ (OG 1.), iar primul obiectiv specific al acestuia (OS 1.1.) se referă la „Îmbunătățirea stării de sănătate și nutriție a mamei și copilului și reducerea riscului de deces infantil și matern“,ținând cont că printre acțiunile prevăzute la acest obiectiv strategic specific se numără și îmbunătățirea cadrului legislativ prin elaborarea și promovarea Codului internațional de marketing al substituenților de lapte matern,în considerarea faptului că în data de 17 octombrie 2016, Ministerul Economiei, Comerțului și Relațiilor cu Mediul de Afaceri a notificat, conform procedurii prevăzute de Directiva (UE) 2015/1.535 a Parlamentului European și a Consiliului din 9 septembrie 2015 referitoare la procedura de furnizare de informații în domeniul reglementărilor tehnice și al normelor privind serviciile societății informaționale, proiectul Legii privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern și această notificare a primit nr. 2016/0554/RO, fiind stabilită o perioadă de așteptare de 3 luni, respectiv până în data de 18 ianuarie 2017,ținând cont că Legea nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din 11 noiembrie 2016,având în vedere că în perioada de așteptare proiectul a primit o serie de observații și aviz detaliat din partea unor state membre și ca urmare perioada de așteptare a proiectului s-a prelungit cu încă 3 luni, până în data de 18 aprilie 2017,ținând cont că în data de 20 februarie 2017 Ministerul Economiei a notificat legea și către Direcția generală pentru sănătate și siguranță alimentară din cadrul Comisiei Europene, conform art. 45 din Regulamentul (UE) nr. 1.169/2011 al Parlamentului European și al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.924/2006 și (CE) nr. 1.925/2006 ale Parlamentului European și ale Consiliului și de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European și a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE și 2008/5/CE ale Comisiei și a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei,având în vedere că după notificarea Legii nr. 207/2016 către Direcția generală pentru sănătate și siguranță alimentară din cadrul Comisiei Europene, reprezentanții Ministerului Sănătății au fost informați în data de 15 februarie 2017 asupra unor aspecte care fie dublează legislația europeană, fie nu sunt clar reglementate,ținând cont că, prin Scrisoarea nr. 1.474.509/2017, reprezentanții Comisiei Europene au informat că perioada de așteptare de 3 luni, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 1.169/2011, nu a început să curgă niciodată, deoarece nu s-au respectat prevederile art. 45 (3) din actul normativ comunitar mai sus menționat conform cărora toate proiectele de acte normative care prevăd includerea unor noi informații pe etichetele produselor alimentare, respectiv informații suplimentare față de cele prevăzute de acquis-ul comunitar, se notifică Comisiei Europene în stadiul de proiect,în considerarea faptului că Legea nr. 207/2016 include prevederi cu incidență în legislația comunitară, pentru care statele membre au semnalat că e nevoie de o armonizare suplimentară,având în vedere că forma actuală a Legii nu poate fi implementată în totalitate, în primul rând din cauza faptului că Legea nr. 207/2016 impune o serie de modificări noi în domeniul etichetării produselor, iar procedura de schimbare a etichetelor este laborioasă și de durată, luând în considerare faptul că lipsa prorogării termenului prevăzut la articolul 38 din Legea nr. 207/2016 determină intrarea în vigoare a actului normativ, fără îndeplinirea obligației de notificare, potrivit Directivei nr. 1.535/2015,având în vedere cele statuate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene în Cauza C-194/94, potrivit căreia neîndeplinirea obligației de notificare determină inaplicabilitatea reglementărilor tehnice în cauză, astfel încât acestea nu pot fi opuse particularilor. Prin urmare, particularii pot să le invoce în fața instanțelor naționale, cărora le incumbă obligația de a refuza aplicarea unei reglementări tehnice naționale care nu a fost notificată conform directivei,având în vedere consecințele negative care pot interveni în cazul neadoptării prezentului proiect de act normativ, respectiv inaplicabilitatea prevederilor Legii nr. 207/2016,în considerarea faptului că lipsa promovării acestui act normativ va conduce la apariția următoarelor efecte negative, respectiv:– apariția unui risc de blocaj pe piața românească de produse înlocuitoare ale laptelui matern;– actul normativ nu va respecta procedurile Uniunii Europene în domeniu;– industria nu va avea posibilitatea de a pune pe piață produse etichetate conform noului act normativ, întrucât nu au fost elaborate normele de aplicare ale prezentei legi, fapt imposibil de realizat în absența avizului Comisiei Europene,apreciem că toate acestea constituie o situație extraordinară, a cărei reglementare se impune cu celeritate; având în vedere că prorogarea termenului de intrare în vigoare a legii are ca dată-limită ziua de 11 mai 2017, considerăm că o eventuală legiferare pe altă cale decât delegarea legislativă, în procedură de urgență, nu ar fi de natură să confere cadrul pentru soluționarea situațiilor mai sus prezentate,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
ARTICOL UNICTermenul de intrare în vigoare prevăzut la art. 38 din Legea nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 910 din 11 noiembrie 2016, se prorogă cu 36 de luni.

PRIM-MINISTRU
SORIN MIHAI GRINDEANU
Contrasemnează:
Ministrul sănătății,
Florian-Dorel Bodog
Ministrul economiei,
Mihai Tudose
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Petre Daea
Ministrul afacerilor externe,
Teodor-Viorel Meleșcanu
p. Ministrul delegat pentru afaceri europene,
Bogdan Mănoiu,
secretar de stat
Ministrul finanțelor publice,
Viorel Ștefan
București, 5 mai 2017.Nr. 35.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x