Luând notă de faptul că bazele de cost multianuale și anuale care stau la baza construirii bugetului de venituri și cheltuieli al Regiei Autonome „Administrația Română a Serviciilor de Trafic Aerian – ROMATSA“ se întocmesc în conformitate cu dispozițiile Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 390/2013 al Comisiei din 3 mai 2013 de instituire a unui sistem de performanță pentru serviciile de navigație aeriană și pentru funcțiile de rețea și ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 391/2013 al Comisiei din 3 mai 2013 de stabilire a unei scheme comune de tarifare pentru serviciile de navigație aeriană,având în vedere că Regulamentul (UE) nr. 391/2013 prevede aplicarea unor mecanisme de împărțire a unor riscuri legate de trafic, inflație și costuri necontrolabile care necesită constituirea de către ROMATSA a unor provizioane care nu sunt recunoscute ca deductibile de legislația românească,luând în considerare că deși ipotezele și prognozele de trafic luate în calcul la stabilirea bazelor de cost multianuale, cuprinse în planul de performanță elaborat și aprobat pentru perioada de referință 2015-2019, au suferit modificări majore ca urmare a contextului internațional, ROMATSA, datorită cadrului legislativ național, nu a beneficiat decât de o mică parte din veniturile suplimentare, nerecuperând nici costurile efectuate cu dirijarea unui trafic aerian superior,ținând cont de faptul că execuția bugetară preliminată pentru ROMATSA pentru anul 2017 arată că pierderea brută va fi de peste 60 de milioane lei, în ciuda faptului că veniturile din prestarea serviciilor de navigație aeriană au înregistrat depășiri cu aproximativ 12% față de prognozat, iar cheltuielile cu personalul și cu investițiile au fost ținute sub control, fiind înregistrate economii față de proiectul de buget aprobat, iar limitarea cheltuielilor cu personalul și cu investițiile riscă să afecteze pe termen mediu și lung performanța regiei și modul de prestare a serviciilor de navigație aeriană, cu impact negativ asupra respectării obligațiilor asumate de România la nivel european, cât și pentru dezvoltarea economică a țării noastre, având în vedere conectivitatea pe care o asigură traficul aerian,în vederea implementării unor mecanisme interne la construcția bugetului de venituri și cheltuieli al ROMATSA care să permită derularea serviciilor de navigație aeriană în condiții de eficiență și siguranță și care să permită ca anumite categorii de costuri să fie modificate față de cele stabilite prin planul de performanță și bazele de cost, în conformitate cu evoluția principalelor prognoze și ipoteze și cu necesitățile reale ale regiei,având în vedere că în lipsa unor măsuri urgente de ordin legislativ, există riscul de agravare a situației financiare, ROMATSA închizând anul financiar 2016 cu o pierdere netă de 53.835.823 lei, iar pentru exercițiul financiar al anului 2017 se estimează o pierdere netă de 80.550.314 lei, care poate avea implicații negative asupra asigurării continuității în condiții de siguranță a serviciilor de control al traficului aerian în spațiul aerian național, respectiv poate afecta grav traficul pe toate aeroporturile din România cu efecte directe asupra populației deservite de aceste aeroporturi,în considerarea faptului că elementele de mai sus vizează interesul public și strategic al României, constituindu-se într-o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul IOrdonanța Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligațiilor asumate de România prin aderarea la Convenția internațională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene și la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum și a unor obligații care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigație aeriană, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 26 ianuarie 2001, cu modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.Articolul 4 va avea următorul cuprins: +
Articolul 4(1)Costurile aferente furnizării serviciilor de navigație aeriană asigurate în zona de responsabilitate a României, stabilită potrivit tratatelor internaționale la care este parte, se includ în bazele de cost multianuale, incluse în planurile de performanță a serviciilor de navigație aeriană, și anuale, luate în calcul pentru determinarea tarifelor pentru serviciile de navigație aeriană.(2)Bazele de cost anuale prevăzute la alin. (1) se întocmesc de către ROMATSA separat pentru serviciile de navigație aeriană de rută și pentru serviciile de navigație aeriană terminală prestate pe aeroporturile cărora li se aplică Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 391/2013 al Comisiei din 3 mai 2013 de stabilire a unei scheme comune de tarifare pentru serviciile de navigație aeriană, denumit în continuare Regulamentul (UE) nr. 391/2013.(3)ROMATSA elaborează bazele de cost prevăzute la alin. (2) cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 391/2013, asigură consultarea beneficiarilor serviciilor de navigație aeriană și transmiterea bazelor de cost către EUROCONTROL și Comisia Europeană, în vederea evaluării, avizării sau, după caz, aprobării tarifelor aferente serviciilor de navigație aeriană.(4)Transmiterea de către ROMATSA a bazelor de cost anuale la EUROCONTROL și Comisia Europeană, întocmite potrivit dispozițiilor alin. (2) si (3), se face la termenele stabilite de Regulamentul (UE) nr. 391/2013, după obținerea avizului favorabil al autorității naționale de supervizare competentă.(5)Prin derogare de la prevederile legale privind fundamentarea și aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli la nivelul regiilor autonome, bugetul de venituri și cheltuieli al ROMATSA cuprinde bazele de cost transmise la EUROCONTROL și Comisia Europeană, potrivit dispozițiilor alin. (4), consolidate cu bugetul de venituri și cheltuieli aferent serviciilor de navigație aeriană furnizate de ROMATSA pe aeroporturile care nu intră sub incidența Regulamentului (UE) nr. 391/2013, precum și cu bugetul de venituri și cheltuieli aferent altor activități prestate de ROMATSA în conformitate cu obiectul de activitate și se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor și al ministrului finanțelor publice, la propunerea consiliului de administrație al ROMATSA.(6)Modelul formularelor bugetului de venituri și cheltuieli, specific ROMATSA, se aprobă prin ordin comun al ministrului transporturilor și al ministrului finanțelor publice.(7)Veniturile suplimentare rezultate ca urmare a depășirii prognozelor și ipotezelor stabilite prin planul de performanță și bazele de cost și care nu trebuie reportate pentru anul n + 2 potrivit mecanismelor de împărțire a riscurilor prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 391/2013 se includ în bugetul de venituri și cheltuieli curent al regiei.(8)În situația în care la momentul elaborării bugetului de venituri și cheltuieli se constată că unele costuri, de natura celor prevăzute la art. 14 alin. (2) din Regulamentul (UE) nr. 391/2013, sau unele elemente de cost, neprevăzute și neincluse în planul de performanță aprobat, dar care au fost cuprinse ulterior în planul de afaceri revizuit al ROMATSA, aprobat de consiliul de administrație, nu pot fi acoperite prin veniturile incluse în bazele de cost transmise anterior la EUROCONTROL și Comisia Europeană, ROMATSA va iniția procedurile de revizuire a planului de performanță și va întocmi și supune aprobării un buget de venituri și cheltuieli care să prevadă veniturile corespunzătoare prognozelor și ipotezelor actualizate, în vederea acoperirii costurilor suplimentare, inclusiv provizionarea, dacă este cazul, a sumelor care trebuie reportate pentru anul n + 2 potrivit mecanismului de împărțire a riscului de trafic prevăzut de Regulamentul (UE) nr. 391/2013.(9)Dacă în situația prevăzută la alin. (8) nu se poate acoperi prin venituri impactul costurilor suplimentare, până la reintrarea în echilibru financiar ROMATSA va putea supune aprobării un buget de venituri și cheltuieli cu pierderi.(10)Pe parcursul anului, după aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, dacă apar deviații de la prognozele și ipotezele stabilite prin planul de performanță și bazele de cost anuale sau deviații ale veniturilor și cheltuielilor din activitatea de bază, se poate proceda la rectificarea bugetului de venituri și cheltuieli, cu respectarea dispozițiilor prezentului articol. … 2.Articolul 5 se abrogă. … 3.Articolul 8 se abrogă. … 4.Articolul 9 va avea următorul cuprins: +
Articolul 9(1)Costurile cu personalul, care vor fi avute în vedere la elaborarea, respectiv revizuirea planului de performanță multianual sau a bugetelor de venituri și cheltuieli anuale, vor face obiectul unei informări și consultări cu partenerul social, în condițiile legii.(2)După aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, cheltuielile cu personalul prevăzute în buget vor constitui limite pentru negocierea contractului colectiv de muncă. … 5.Articolul 10 va avea următorul cuprins: +
Articolul 10Ajustările calculate la finele fiecărui an, potrivit mecanismelor de ajustare prevăzute de Regulamentul (UE) nr. 391/2013, se constituie în provizioane deductibile și vor fi utilizate pentru acoperirea ulterioară a cheltuielilor de exploatare. … +
Articolul IIOrdonanța Guvernului nr. 46/1998 pentru stabilirea unor măsuri în vederea îndeplinirii obligațiilor asumate de România prin aderarea la Convenția internațională EUROCONTROL privind cooperarea pentru securitatea navigației aeriene și la Acordul multilateral privind tarifele de rută aeriană, precum și a unor obligații care rezultă pentru România din regulamentele adoptate la nivelul Uniunii Europene în domeniul serviciilor de navigație aeriană, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 26 ianuarie 2001, cu modificările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, după aprobarea acesteia prin lege, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
VASILICA-VIORICA DĂNCILĂ
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Lucian Șova
Ministrul muncii și justiției sociale,
Lia-Olguța Vasilescu
p. Ministrul afacerilor externe,
George Ciamba,
secretar de stat
Ministrul delegat pentru afaceri europene,
Victor Negrescu
Ministrul finanțelor publice,
Eugen Orlando TeodoroviciBucurești, 3 mai 2018.Nr. 33.