Luând în considerare calendarul asumat pentru atingerea jaloanelor și țintelor din cadrul Planului național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR al României, precum și angajamentele asumate în implementarea acestuia,având în vedere necesitatea stabilirii cu celeritate a modului de înființare și de operaționalizare a Grupului operativ pentru implementarea și monitorizarea reformelor și investițiilor privind transformarea digitală – Task Force, prevăzut drept jalon cu termen de îndeplinire la data de 31 decembrie 2021 în cadrul Planului național de redresare și reziliență, precum și lipsa unui cadru legislativ coerent care să prevadă și să acopere toate reglementările și procedurile necesare, prevăzut în cadrul Regulamentului-cadru privind stabilirea condițiilor de înființare a posturilor în afara organigramei pentru activitatea prestată în Task Force – Unitatea de management al Programelor de transformare digitală pe durata derulării Planului național de redresare și reziliență al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 33/2022,constatând în fapt că Unitatea de management al Programelor de transformare digitală pe durata derulării Planului național de redresare și reziliență al României este nefuncțională, întrucât actul normativ de înființare nu a cuprins elementele esențiale privind implementarea corectă a activităților de către aceasta,constatând faptul că în cadrul celor două instituții responsabile cu implementarea componentei 7 – Transformare digitală, respectiv Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și Autoritatea pentru Digitalizarea României, nu există la această dată angajați care să dețină competențe digitale avansate specifice îndeplinirii atribuțiilor specifice Task Force-ului, precum și celorlalte activități necesare implementării acestei componente,luând în considerare Memorandumul cu tema Stabilirea unor măsuri pentru pregătirea și implementarea proiectului de cloud guvernamental, care descrie noua modalitate de abordare și o soluție integrantă constituită de cloud-ul guvernamental care oferă servicii de tip stocare, procesare și utilizare la distanță de sisteme și aplicații informatice prin internet sau rețele securizate și se bazează pe partajarea resurselor pentru a obține coerență și a genera economii într-o rețea IT C dezvoltată la nivelul instituțiilor publice, concept larg al infrastructurilor convergente și al serviciilor folosite în comun de tipul shared services, ținând cont de faptul că recrutarea forței de muncă specializate în domeniul digitalizării și al transformării digitale constituie un proces amplu, laborios, dar esențial pentru redresarea economică și socială, creșterea și dezvoltarea României în contextul consecințelor grave ale pandemiei de COVID-19 asupra situației României,având în vedere necesitatea stabilirii urgente a măsurilor care să permită operaționalizarea Task Force-ului responsabil cu toate reformele și investițiile privind digitalizarea din PNRR al României,întrucât salarizarea personalului aferent structurii care are în atribuții implementarea componentei C9 – Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare nu a fost stabilită corespunzător, luând în considerare decalajul digital accentuat de instabilitatea politică determinată de faptul că mandatul Guvernului a încetat în ultimul trimestru al anului 2021 în urma retragerii încrederii de către Parlament, ceea ce a condus la modificarea termenelor asumate în ceea ce privește reformele sistemice propuse prin PNRR al României,ținând cont că tehnologiile digitale contribuie la creșterea economică și la modernizarea sistemului instituțional public, tehnologiile digitale fiind importante pentru obținerea unei productivități din ce în ce mai mari care contribuie la creșterea economică, analizând într-un mod obiectiv nevoile Autorității pentru Digitalizarea României din perspectiva asigurării cu personal de specialitate care să asigure implementarea proiectului de cloud guvernamental, precum și pentru sprijinul proiectelor de transformare digitală care sunt necesare pentru digitalizarea serviciilor publice ale României, se impune înființarea la nivelul Autorității pentru Digitalizarea României a unei noi structuri, respectiv a Unității pentru implementarea programelor de transformare digitală, denumită în continuare UIPTD.Luând în considerare importanța unor decizii urgente și transparente privind procesul de transformare digitală cuprinse în componenta C7 – Transformare digitală pe durata implementării PNRR al României cu efecte anticipate imediate asupra economiei naționale,în considerarea faptului că elementele mai sus menționate vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 1(1)În cadrul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID) se înființează Grupul operativ pentru implementarea și monitorizarea reformelor și investițiilor privind transformarea digitală – Task Force, denumit în continuare Task Force, structură în afara organigramei, fără personalitate juridică, în directa coordonare a ministrului, structura având un coordonator care dezvoltă relații de colaborare instituțională cu toate departamentele din cadrul MCID. În cadrul acestei structuri sunt angajați specialiști cu competențe digitale avansate și competențe de management de proiect de specialitate în domeniul transformării digitale, în conformitate cu prevederile Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR al României.(2)Structura prevăzută la alin. (1) este constituită din 17 posturi de specialiști, dintre care un post de conducere și 16 posturi de specialiști încadrați cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, respectiv pe perioada derulării implementării PNRR al României. +
Articolul 2(1)Performanțele profesionale ale specialiștilor prevăzuți la art. 1 alin. (2) se evaluează periodic, la fiecare șase luni, cu posibilitatea încetării contractului individual de muncă, pe baza criteriilor și a procedurii de evaluare, aprobată prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării.(la 05-04-2022,
sintagma: prevăzuți la alin. (2) a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 30 din 23 martie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 332 din 05 aprilie 2022
)
(2)Criteriile de evaluare au la bază indicatori de performanță, respectiv indicatori de impact, indicatori de realizare, indicatori de produs și indicatori de rezultat, după caz. +
Articolul 3(1)Atribuțiile principale ale Task Force sunt stabilite în conformitate cu prevederile Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării PNRR al României, fiind următoarele:a)elaborarea și punerea în aplicare a componentelor sectoriale ale PNRR al României; … b)monitorizarea punerii în aplicare a reformelor și a investițiilor din cadrul PNRR al României legate de domeniul digital, cu accent pe proiectele-cheie, și propunerea de măsuri imediate de remediere pentru elementele critice, în strânsă colaborare cu celelalte instituții implicate; … c)elaborarea de sisteme de management al performanței proiectelor în corelare cu obiective specifice ale pilonului digital; … d)elaborarea propunerilor de reglementare, a metodologiilor și a procedurilor operaționale în domeniul său de activitate; … e)dezvoltarea instrumentelor pentru punerea în aplicare a politicilor legate de domeniul digital; … f)managementul proiectelor și raportările stadiilor de îndeplinire a obiectivelor stabilite în cadrul măsurilor digitale din Planul național de redresare și reziliență; … g)îndeplinirea oricăror atribuții necesare pentru asigurarea implementării investițiilor și reformelor din Planul național de redresare și reziliență legate de domeniul digital. … (2)Pentru îndeplinirea atribuțiilor principale prevăzute la alin. (1), specialiștii din cadrul Task Force desfășoară, în principal, următoarele activități: a)verificarea și monitorizarea, precum și elaborarea caracteristicilor tehnice ale componentei tehnice de cloud, de tip infrastructura ca serviciu, denumit în continuare IaaS, și platformă ca serviciu, denumit în continuare PaaS; … b)elaborarea, monitorizarea și verificarea caracteristicilor tehnice ale componentelor de cloud, de tip software ca serviciu, denumit în continuare SaaS; … c)elaborarea, monitorizarea și implementarea arhitecturii de sistem necesare pentru cloud-ul guvernamental; … d)elaborarea, monitorizarea și verificarea analizelor de procese și de flux, după caz, pentru transformarea digitală sectorială, precum și a arhitecturii bazelor de date care însoțesc transformarea digitală sectorială; … e)elaborarea, monitorizarea și analiza proceselor ce intervin la nivelul sistemelor informatice ce urmează a fi migrate în cloud-ul guvernamental, precum și dezvoltarea soluțiilor pentru procesele de migrare; … f)monitorizarea și implementarea metodologiilor de testare, precum și sprijinirea beneficiarilor în dezvoltarea evolutivă și corectivă pentru aplicațiile și sistemele informatice care urmează a fi migrate în cloud-ul guvernamental; … g)asigură și fundamentează evoluția tehnologică, inteligența artificială, criptare și alte analize evolutive similare ale sistemelor informatice în contextul transformării digitale; … h)participă și asigură implementarea managementului calității pentru proiectul de cloud guvernamental, arhitectura bazelor de date și sisteme informatice, la nivelul beneficiarilor sau al altor utilizatori din sectorul public; … i)definirea standardelor pentru fluxurile de interoperabilitate între sistemele informatice, precum și a oricăror altor categorii de măsuri necesare pentru asigurarea interoperabilității bazelor de date; … j)sprijinirea beneficiarilor în domeniul securității cibernetice, pentru aplicațiile și sistemele informatice de tip cloud. … +
Articolul 4Organigrama, statul de funcții și regulamentul de organizare și funcționare ale Task Force se stabilesc și se aprobă prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, la propunerea Autorității pentru Digitalizarea României. +
Articolul 5(1)Salarizarea specialiștilor prevăzuți la art. 1 alin. (2) nu poate fi mai mică decât salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată și nu poate depăși valoarea plafoanelor salariale maxime pentru proiectele și acțiunile realizate în cadrul PNCDI III, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 583/2015 pentru aprobarea Planului național de cercetare-dezvoltare și inovare pentru perioada 2015-2020 (PNCDI III), cu modificările și completările ulterioare, cu încadrarea în bugetul alocat în cadrul PNRR al României.(2)Salarizarea specialiștilor prevăzuți la art. 1 alin. (2) se stabilește prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, pe baza unei fundamentări și justificări în condițiile pieței în domeniul de referință a Autorității pentru Digitalizarea României ca autoritate publică în domeniu, prin utilizarea de date și informații asigurate de Institutul Național de Statistică sau surse externe care dețin astfel de analize, ținând cont de vechimea în muncă, experiența profesională, nivelul studiilor și pregătirii profesionale, în conformitate cu prevederile alin. (1).(3)Cheltuielile cu salariile specialiștilor angajați în Task Force se suportă din contribuția nerambursabilă acordată României, potrivit Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării PNRR al României, în limita bugetului aprobat din fonduri externe nerambursabile și a acordului de finanțare încheiat cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, în conformitate cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență. +
Articolul 6(1)Pentru personalul încadrat cu contract individual de muncă pe durată determinată potrivit art. 1 alin. (2), ocuparea posturilor se face în baza unei proceduri interne de recrutare și selecție, aprobată prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, cu respectarea principiilor enunțate prin Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe durata derulării PNRR al României.(2)Procesul de recrutare și selecție va fi asigurat de către o comisie de concurs, aprobată prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, din care pot face parte și reprezentanți ai instituțiilor responsabile cu implementarea cloud-ului guvernamental, la propunerea conducătorilor acestora, în conformitate cu Memorandumul cu tema Stabilirea unor măsuri pentru pregătirea și implementarea proiectului de cloud guvernamental, aprobat de Guvernul României. +
Articolul 7(1)Prin derogare de la Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, salariile personalului din Unitatea de implementare a reformelor PSF care funcționează la nivel de direcție în cadrul Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării se asimilează la nivelul maxim al salariilor consilierilor pentru afaceri europene aflat în plată în cadrul instituției, la data adoptării prezentei ordonanțe de urgență. (2)Fondurile necesare plății salariilor prevăzute la alin. (1) se suportă din contribuția nerambursabilă acordată României, potrivit Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării PNRR al României, în limita bugetului aprobat din fonduri externe nerambursabile și a acordului de finanțare încheiat cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene. +
Articolul 8Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se înființează la nivelul Autorității pentru Digitalizarea României – Unitatea pentru implementarea programelor de transformare digitală, denumită în continuare UIPTD, ca structură încadrată cu specialiști în afara organigramei, cu un număr maxim de 50 de posturi, pe perioada derulării PNRR al României. +
Articolul 9(1)Personalul încadrat în cadrul UIPTD este format din specialiști în domeniul digitalizării, tehnologiei informației și comunicațiilor, managementului de proiect și al transformării digitale și este încadrat cu contract individual de muncă, cu respectarea principiilor enunțate în Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe durata derulării PNRR al României.(2)Pentru personalul încadrat cu contract individual de muncă pe durată determinată potrivit alin. (3), ocuparea posturilor se face în baza unei proceduri interne de recrutare și selecție, aprobată prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României, cu respectarea principiilor enunțate în Legea nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pe durata derulării PNRR al României.(3)Procesul de recrutare și selecție va fi asigurat de către o comisie de concurs aprobată prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României, din care pot face parte și reprezentanți ai instituțiilor responsabile cu implementarea cloud-ului guvernamental, la propunerea conducătorilor acestora, în conformitate cu Memorandumul cu tema Stabilirea unor măsuri pentru pregătirea și implementarea proiectului de cloud guvernamental, aprobat de Guvernul României. +
Articolul 10(1)Performanțele profesionale ale specialiștilor prevăzuți la art. 9 alin. (1) se evaluează periodic, la fiecare șase luni, cu posibilitatea încetării contractului de muncă, pe baza criteriilor și procedurii de evaluare, aprobată prin decizie a Autorității pentru Digitalizarea României.(2)Criteriile de evaluare au la bază indicatori de performanță, respectiv indicatori de impact, indicatori de realizare, indicatori de produs, indicatori de rezultat, după caz. +
Articolul 11UIPTD desfășoară activități pentru autorități, instituții publice și asimilatele acestora, atât pentru implementarea proiectului de cloud guvernamental, cât și pentru sprijinul proiectelor de transformare digitală care sunt necesare pentru digitalizarea serviciilor publice ale României, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 12Organigrama, statul de funcții, regulamentul de organizare și funcționare și procedurile interne ale UIPTD se stabilesc prin decizie a președintelui Autorității pentru Digitalizarea României. +
Articolul 13(1)Cheltuielile pentru asistența tehnică asigurată de specialiștii prevăzuți la art. 8 se suportă din contribuția nerambursabilă acordată României, potrivit Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării PNRR al României, în limita bugetului aprobat din fonduri externe nerambursabile și a acordului de finanțare încheiat cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene.(2)Cuantumurile salariale pentru specialiștii prevăzuți la art. 8 sunt stabilite în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1) și (2). +
Articolul 14La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Hotărârea Guvernului nr. 33/2022 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind stabilirea condițiilor de înființare a posturilor în afara organigramei pentru activitatea prestată în Task Force – Unitatea de management al Programelor de transformare digitală pe durata derulării Planului național de redresare și reziliență al României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 7 ianuarie 2022, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Marcel-Ioan Boloș
p. Ministrul muncii și solidarității sociale,
Mădălin-Cristian Vasilcoiu,
secretar de stat
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Dan Vîlceanu
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 23 martie 2022.Nr. 30.