ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 29 din 26 aprilie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 354 din 26 aprilie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1MODIFICA PEORD DE URGENTA 138 12/10/2022 ART. 5
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 138 12/10/2022
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 138 12/10/2022 ART. 5
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1MODIFICA PEORD DE URGENTA 138 12/10/2022 ART. 5
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 138 12/10/2022
ART. 1REFERIRE LACOD CIVIL (R) 17/07/2009 ART. 1
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Ținând cont de instituirea prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 138/2022 a schemei de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice,luând în considerare transmiterea de către Comisia Europeană a Deciziei C (2022) 6586 final în cazul SA 102431 (2022/N) – Schema de ajutor de stat 102431 (2022/N) România – Compensarea costurilor indirecte pentru emisiile de gaze cu efect de seră în România 2021-2030 și modificarea schemei de ajutor de stat SA 56403,având în vedere faptul că de la instituirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră consumatorii finali de energie electrică din România s-au confruntat cu costuri în creștere ale consumului de energie electrică cauzat de transferul costului dioxidului de carbon în prețul electricității și consecințele acestor creșteri de prețuri sunt majore, mai ales pentru consumatorii industriali electrointensivi, periclitându-le acestora în mod semnificativ competitivitatea pe piața internă europeană și afectându-le poziția pe piața concurențială mondială, cu riscul iminent al relocării acestora,în lipsa reglementării aspectelor menționate mai sus nu se realizează corelarea deplină a actului normativ cu Decizia Comisiei Europene C (2022) 6586 și nici atingerea obiectivului de reducere a emisiilor prin reducerea amprentei de carbon a consumului de energie într-o perioadă de 3 ani de la data acordării ajutorului de stat.Întrucât corelarea termenului de depunere a cererilor de finanțare cu termenul pentru depunerea situațiilor financiare anuale permite solicitanților depunerea unei documentații care să cuprindă toate documentele solicitate și să permită respectarea condițiilor prevăzute la art. 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 138/2022 privind termenele de verificare a eligibilității solicitanților, transmiterea solicitărilor de clarificări, emiterea acordurilor anuale de finanțare și efectuarea plăților,în scopul creării unor condiții unitare pentru toți posibilii solicitanți ai ajutorului de stat și fără a perturba activitatea administrativă a societăților, având în vedere termenele diferite reglementate pentru depunerea situațiilor financiare în ceea ce privește încadrarea solicitanților în categoria întreprinderilor mici și mijlocii sau întreprinderi mari, prin corelarea termenului pentru depunerea situațiilor financiare anuale cu cel pentru depunerea cererilor de emitere a acordurilor de finanțare, astfel încât societățile să poată întocmi și depune situațiile financiare, în termenul legal, fără a exista alte îngrădiri,ținând seama de faptul că neadoptarea acestor măsuri în regim de urgență generează urmări cu impact negativ major inclusiv cu privire la competitivitatea industriei energointensive românești,considerând că aceste elemente vizează interesul public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
ARTICOL UNICArticolul 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 138/2022 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat acordat întreprinderilor din sectoarele considerate a fi expuse unui risc real de relocare a emisiilor de dioxid de carbon din cauza costurilor indirecte semnificative pe care le suportă efectiv ca urmare a transferării costurilor emisiilor de gaze cu efect de seră în prețul energiei electrice, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în domeniul energiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 992 din 13 octombrie 2022, se modifică după cum urmează:1.Alineatul (3) va avea următorul cuprins:(3)Cererile de emitere a acordurilor de finanțare ce au ca obiect obținerea subvenției stabilite conform schemei de ajutor de stat, reprezentând contravaloarea costurilor emisiilor indirecte aferente anului 2021, se depun la o adresă de e-mail dedicată, publicată pe website-ul Ministerului Energiei, până la data de 1 noiembrie 2022, cele aferente anului 2022 se depun până la data de 31 martie 2023, iar pentru cele aferente fiecăruia dintre anii 2023-2030 termenul-limită de depunere a cererii este data de 31 mai a anului următor celui pentru care se solicită ajutorul de stat, termenul de depunere fiind un termen de decădere, în sensul art. 2.545 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Adresa de e-mail dedicată se publică pe website-ul Ministerului Energiei în termen de o zi lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.2.La alineatul (5), punctul (ii) va avea următorul cuprins:(ii)vor asigura reducerea amprentei de carbon a consumului lor de energie, pe o perioadă de trei ani de la data acordării ajutorului, astfel încât cel puțin 30% din consumul propriu de energie electrică să fie acoperit din surse care nu produc emisii de dioxid de carbon, iar beneficiarii trebuie să justifice contribuția la reducerea amprentei de carbon prin capacități de producție de energie electrică din surse regenerabile proprii aflate în proximitatea locului de consum, achiziții de energie produsă din surse care nu produc emisii de dioxid de carbon și garanții de origine emise pentru energia consumată;

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Ministrul energiei,
Pavel-Casian Nițulescu,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Tánczos Barna
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 26 aprilie 2023.Nr. 29.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x