Având în vedere că Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene asigură coordonarea implementării și gestionării fondurilor europene în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare și cooperează cu toate instituțiile/structurile cu atribuții în domeniul fondurilor europene structurale și de investiții, precum și cu beneficiarii în vederea asigurării unui management eficient al acestora, putând propune, în acest sens, prin hotărâri ale Guvernului, măsuri pentru accelerarea absorbției fondurilor europene,ținând cont de cadrul financiar general de gestionare financiară a fondurilor europene structurale și de investiții – Fonduri ESI – pentru perioada de programare 2014-2020, stabilit prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, luând în considerare Regulamentul (UE) 2020/2.221 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 decembrie 2020 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1.303/2013 în ceea ce privește resursele suplimentare și măsurile de implementare cu scopul de a oferi asistență pentru sprijinirea ameliorării efectelor provocate de criză în contextul pandemiei de COVID-19 și al consecințelor sale sociale și pentru pregătirea unei redresări verzi, digitale și reziliente a economiei – REACT-EU – și având în vedere utilizarea de către România a unor astfel de resurse suplimentare pentru acordarea unor granturi din fonduri externe nerambursabile în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările și completările ulterioare, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 113/2022 privind unele măsuri necesare în vederea implementării Fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, decontarea unor cheltuieli privind sprijinirea refugiaților din Ucraina, precum și acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate retehnologizării IMM-urilor, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere că finalizarea activităților proiectelor finanțate în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022, cu modificările și completările ulterioare, și a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 113/2022, cu modificările și completările ulterioare, trebuie să aibă loc nu mai târziu de data de 31 decembrie 2023, în condițiile asigurării unui management financiar eficient al fondurilor angajate,ținând cont de Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență, de Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012,luând în considerare experiența instituțiilor de credit din România atât în domeniul lor general de activitate, cât și în domeniul specific al finanțării operatorilor economici ce derulează proiecte finanțate prin fonduri europene nerambursabile,având în vedere existența unei structuri specializate în domeniul cercetării, dezvoltării și inovării în tehnologia informației și comunicației din România, structură aflată în coordonarea Secretariatul General al Guvernului,deoarece, în lipsa creării cadrului normativ adecvat, nu s-ar realiza activitățile de verificare, autorizare și efectuare a plăților către beneficiari în ritmul necesar asigurării unui flux de numerar adecvat implementării proiectelor finanțate în termenele stabilite,întrucât aceasta ar conduce la întârzierea sau chiar blocarea îndeplinirii în termenele stabilite a activităților și investițiilor aferente proiectelor finanțate, cu consecința pierderii prin dezangajare a unor sume considerabile din fondurile externe nerambursabile alocate României,situația extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, se motivează prin necesitatea luării unor măsuri urgente care să asigure redresarea economică a mediului de afaceri, un climat investițional atractiv pentru domeniile economice vizate, menite să ducă la creșterea numărului de locuri de muncă, neadoptarea în regim de urgență conducând pe termen lung la contracția economiei românești.Având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Capitolul IPrevederi generale și aria de aplicabilitate +
Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență reglementează participarea instituțiilor de credit din România și a Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI București ca parteneri, alături de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, prin autoritățile de management și în calitate de coordonator de reforme și investiții, responsabile pentru coordonarea și gestionarea programelor cu finanțare europeană, în procesul de implementare a finanțării proiectelor, stabilirea condițiilor de eligibilitate a instituțiilor de credit participante la procedurile de achiziție publică, responsabilitățile și obligațiile partenerilor în cadrul procesului și fluxul de implementare, inclusiv mecanismul financiar al parteneriatului. +
Articolul 2Termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: a)partener bancar – instituție de credit, persoană juridică română sau persoană juridică străină, care își desfășoară activitatea în România, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare, care respectă cerințele minime de eligibilitate, definite în cuprinsul capitolului II din prezenta ordonanță de urgență, și este selectată de MIPE printr-o procedură transparentă, justă și echitabilă, cu respectarea prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare, care participă activ, prin operațiuni financiare și tehnice la activitățile derulate de către autoritatea de management/ coordonatorul de reformă și/sau investiții relevante pe parcursul procesului de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene ale beneficiarilor eligibili; … b)acord-cadru/acord de parteneriat/contract – angajament juridic încheiat între MIPE și parteneri, prin care se stabilesc termenii și condițiile prestării serviciilor aferente activităților descrise în prezenta ordonanță de urgență; … c)contul de tranzit – contul de disponibil fără dobândă deschis în evidențele partenerului bancar, având ca titular de cont MIPE, cu scopul exclusiv al încasării de la MIPE a sumelor de ajutor financiar nerambursabil destinat beneficiarilor și al plății către aceștia a sumelor autorizate în urma verificării și autorizării cheltuielilor conform contractelor de finanțare; … d)contul special distinct – contul de disponibil fără dobândă, deschis în evidențele partenerului bancar conform reglementărilor interne specifice ale acestuia, avându-l ca titular de cont pe beneficiarul finanțării, separat de alte conturi de disponibil ale acestuia, și având ca scop exclusiv derularea încasărilor și plăților aferente unui anumit contract de finanțare, iar pentru deschiderea, utilizarea și închiderea căruia partenerul bancar va aplica comisioane mai mici sau egale față de comisioanele practicate de el în mod uzual pentru conturile curente de disponibil în lei nepurtătoare de dobândă; … e)ICI București – Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – instituție de drept public, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.621/2003 pentru organizarea și funcționarea Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică – ICI București, cu modificările și completările ulterioare, de primă importanță națională în domeniul cercetării, dezvoltării și inovării în tehnologia informației și comunicațiilor, denumită în continuare TIC, din România, structură aflată în coordonarea Secretariatul General al Guvernului, cu sprijinul căruia se va realiza evaluarea tehnică în domeniul TIC a proiectelor complexe de dezvoltare de tehnologii depuse de solicitanții de finanțare din Planul național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR; … f)„program“, „autoritate de management“, „organism intermediar“, „beneficiar“, „parteneriat“, „fonduri europene“, „cheltuieli eligibile“, „cheltuieli neeligibile“, „contract de finanțare“, „decizie de finanțare“, „ordin de finanțare“, „ajutor de stat“, „ajutor de minimis“ , „IMM“, „beneficiari ai ajutorului de stat“, „beneficiari ai ajutorului de minimis“ , „operațiune finanțată“ au semnificația din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului și legislația națională aplicabilă, Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European și al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare și reziliență și Regulamentul (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013,(UE) nr. 1.304/2013,(UE) nr. 1.309/2013,(UE) nr. 1.316/2013,(UE) nr. 223/2014,(UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, respectiv Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 82/2022 privind unele măsuri pentru acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate capacităților de prestare de servicii și retehnologizării, în vederea refacerii capacității de reziliență, cu modificările și completările ulterioare, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 113/2022 privind unele măsuri necesare în vederea implementării Fondului de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane, decontarea unor cheltuieli privind sprijinirea refugiaților din Ucraina, precum și acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru investiții destinate retehnologizării IMM-urilor, cu modificările și completările ulterioare, și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare. … +
Articolul 3Prezenta ordonanță de urgență se aplică pentru implementarea finanțării proiectelor în relația cu beneficiarii care îndeplinesc în mod cumulativ, după caz, condițiile prevăzute la lit. a) și c) sau lit. b) și c):a)sunt IMM-uri beneficiare de finanțare în condițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 82/2022, cu modificările și completările ulterioare, sau ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 113/2022, cu modificările și completările ulterioare; … b)sunt IMM-uri beneficiare de ajutoare financiare nerambursabile ce vizează sprijinirea digitalizării întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri) finanțate prin măsura 1 – Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, investiția I3. Scheme de ajutor pentru sectorul privat, componenta C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare – Planul național de redresare și reziliență (C9.I3.M1); … c)sunt IMM-uri care optează pentru derularea fondurilor aferente contractelor de finanțare prin una dintre instituțiile bancare partenere și își deschid la aceasta conturi speciale distincte în acest scop. … +
Capitolul IICerințe minime de eligibilitate a instituțiilor de credit participante +
Articolul 4(1)În sensul prezentei ordonanțe de urgență, în vederea desemnării partenerilor bancari, MIPE va derula o procedură de achiziție publică, în condițiile prevăzute la art. 74 alin. (3) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare.(2)În aplicarea art. 163 lit. b) din Legea nr. 98/2016, cu modificările și completările ulterioare, instituțiile de credit participante la procedura de atribuire prevăzută la alin. (1) vor îndeplini următoarele criterii de calificare cu privire la capacitatea candidatului/ofertantului:a)sunt instituții de credit a căror activitate este organizată și se desfășoară conform legislației specifice activității bancare și care funcționează legal pe teritoriul României, fiind autorizate de către Banca Națională a României, respectiv, în cazul sucursalelor instituțiilor de credit din state membre, înregistrate în registrul relevant de către Banca Națională a României; … b)au una sau mai multe unități teritoriale reprezentând filiale, sucursale sau agenții în fiecare dintre regiunile de dezvoltare a României. … +
Articolul 5(1)Plata aferentă serviciilor prestate de instituțiile de credit participante va consta într-un comision bancar de operațiuni fix de 0,15% aplicat la valoarea ajutorului financiar nerambursabil solicitat de beneficiari prin cereri de prefinanțare, plată, rambursare sau transfer, la nivelul fiecărui contract de finanțare gestionat, pentru care vor fi prestate serviciile de fiecare partener bancar potrivit contractului subsecvent încheiat în baza acordului-cadru. (2)Plata aferentă activităților prestate de ICI București se va stabili în cadrul acordului de parteneriat încheiat cu MIPE.(3)Sumele datorate conform alin. (1) în legătură cu serviciile partenerilor bancari aferente beneficiarilor prevăzuți la art. 3 lit. a) vor fi finanțate din fonduri externe nerambursabile prin Programul operațional Asistență tehnică 2014-2020.(4)Sumele datorate conform alin. (1) în legătură cu serviciile partenerilor bancari aferente beneficiarilor menționați la art. 3 lit. b) vor fi suportate de la bugetul de stat.(5)Sumele datorate în legătură cu serviciile ICI București, aferente beneficiarilor menționați la art. 3 lit. b), vor fi suportate în limita bugetului disponibil pentru Asistență tehnică din PNRR.(6)MIPE va include în bugetul său sumele prevăzute la alin. (3)-(5). +
Articolul 6(1)În relația sa comercială cu clientul beneficiar de fonduri externe nerambursabile, în ceea ce privește acordarea de credite în vederea asigurării resurselor financiare necesare implementării proiectelor, instituția financiară va respecta următoarele condiții:a)dobânda la creditul acordat clientului beneficiar: ROBOR la 6 luni + o marjă de maximum 3,5%; … b)dobânda la creditul acordat clientului beneficiar: EURIBOR la 3 luni + o marjă de maximum 3%; … c)comision de analiză credit: maximum 0,5%, din valoarea creditului; … d)comision de gestiune: maximum 1% din valoarea creditului; … e)cumulat alte comisioane: maximum 1% din valoarea creditului; … f)garanții: ipoteca asupra bunurilor/echipamentelor achiziționate în cadrul programului și, după caz, în completare, garanții din partea fondurilor de garantare. În cazuri excepționale vor fi solicitate și alte tipuri de garanții, însă acestea vor trebui specificate în oferta partenerului bancar; … g)perioada de analiză și emitere a deciziei cu privire la creditul-punte/creditul de cofinanțare: maximum 20 de zile lucrătoare de la depunerea de către beneficiar a documentației complete de solicitare a creditului. … (2)Condițiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică creditelor acordate clienților beneficiari înainte de intrarea în vigoare a relației contractuale prevăzute de prezenta ordonanță de urgență între MIPE și partenerul bancar.(3)În cazul în care instituția financiară acordă credite în vederea asigurării resurselor financiare necesare implementării proiectelor, aceasta are obligația de a implementa măsurile necesare pentru ca fluxurile financiare aferente activității de creditare în nume și cont propriu să fie segregate de fluxurile financiare ale ajutoarelor financiare nerambursabile care fac obiectul prezentei ordonanțe de urgență. +
Capitolul IIIPrevederi aplicabile proiectelor finanțate prin axa prioritară IV – „Investiții în activități productive“ – Programul operațional Competitivitate 2014-2020. Rolul partenerului bancar, mecanism de implementare și obligații ale partenerilor +
Articolul 7(1)În procesul de implementare a proiectelor cu fonduri europene pentru finanțarea proiectelor se utilizează mecanismele de prefinanțare, plată și rambursare stabilite prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare, și Hotărârea Guvernului nr. 93/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, cu modificările și completările ulterioare.(2)Plata către beneficiarii prevăzuți la art. 3 a sumelor autorizate în urma verificării cererilor de plată ale acestora va fi realizată prin intermediul partenerilor bancari pentru care aceștia au optat, conform mecanismului descris la art. 8, prin derogare de la prevederile art. 20 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările și completările ulterioare.(3)Partenerul bancar va deschide fiecărui beneficiar care optează pentru derularea fondurilor proiectului prin intermediul său un cont special distinct aferent contractului de finanțare. În evidențele partenerului bancar, detaliile contului special vor face referire la programul de finanțare și la codul SMIS al proiectului finanțat. (4)Partenerul bancar participă atât la fluxul financiar ca depozitar și plătitor al ajutorului financiar nerambursabil destinat beneficiarilor în sensul prezentei ordonanțe de urgență, cât și, alături de autoritatea de management responsabilă, la procesul de verificare în vederea avizării cheltuielilor decontate de beneficiari, conform mecanismului descris la art. 8. +
Articolul 8(1)Participanții la mecanismul financiar și tehnic derulat cu sprijinul sistemului financiar-bancar în procesul de autorizare și derulare a fondurilor destinate beneficiarilor programelor gestionate de MIPE în sensul prezentei ordonanțe de urgență sunt: a)MIPE, prin autoritatea de management responsabilă pentru gestionarea Programului operațional Competitivitate; … b)beneficiarii de finanțare prevăzuți la art. 3 lit. a) și c); … c)partenerii bancari definiți la art. 2 lit. a). … (2)MIPE, prin autoritatea de management responsabilă pentru gestionarea Programului operațional Competitivitate, are următoarele responsabilități în cadrul mecanismului de implementare a parteneriatului cu partenerii bancari:a)încheie contractele de finanțare cu beneficiarii; … b)pentru contractele de finanțare deja încheiate la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, încheie cu beneficiarii menționați la art. 3 lit. a) acte adiționale necesare în vederea reflectării în obligațiile contractuale a mecanismelor și fluxurilor financiare prevăzute de prezenta ordonanță de urgență; … c)publică pe site-ul MIPE lista partenerilor bancari selectați în condițiile prezentei ordonanțe de urgență și a condițiilor financiare de creditare aplicate de aceștia în relația comercială cu beneficiarii; … d)stabilește, prin instrucțiuni proprii, termenul, care nu poate fi mai mic de 10 zile lucrătoare de la publicarea listei partenerilor bancari selectați, în care beneficiarii menționați la art. 3 lit. a) pot opta pentru derularea fondurilor aferente proiectului lor prin intermediul unuia dintre aceștia, deschizând la acesta un cont specific distinct aferent proiectului; … e)în colaborare cu fiecare partener bancar întocmește și actualizează lista beneficiarilor care au optat pentru respectiva instituție bancară; … f)asigură acces adecvat în aplicația MySMIS personalului partenerilor bancari, care să permită acestuia realizarea sarcinilor de verificare a cererilor de prefinanțare/plată/rambursare; … g)realizează sesiuni de instruire a personalului partenerilor bancari cu privire la procedurile de implementare aplicabile și asigură sprijin metodologic pe parcursul îndeplinirii sarcinilor; … h)notifică prin poșta electronică partenerii bancari cu privire la depunerea de către beneficiari în MySMIS a cererilor de prefinanțare/plată/rambursare în termen de o zi lucrătoare de la înregistrarea acestora; … i)primește prin poșta electronică listele de verificare preliminară a cererilor de prefinanțare/plată/rambursare semnate electronic de personalul desemnat al partenerilor bancari și efectuează propriile verificări conform procedurii de autorizare a cheltuielilor; … j)verifică și autorizează plata către beneficiari a sumelor de prefinanțare în una sau mai multe tranșe din contribuția publică eligibilă a proiectului conform contractului de finanțare, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminară întocmite de personalul desemnat al partenerului bancar în urma verificării cererilor de prefinanțare; … k)verifică și autorizează cererile de plată/rambursare în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminară întocmite de personalul desemnat al partenerului bancar, termenul putând fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare, pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări; … l)îndeplinește obligațiile de notificare a beneficiarilor cu privire la autorizarea și efectuarea plăților; … m)în urma finalizării verificării și autorizării cheltuielilor, întocmește săptămânal, cumulat pentru lista de beneficiari aferenți, un borderou de ordonanțare care identifică beneficiarii vizați, codurile SMIS ale proiectelor, codurile IBAN ale conturilor speciale ale beneficiarilor, sumele aprobate la plată și alte date operative necesare, pe care îl transmite partenerului bancar, pe baza căruia acesta din urmă plătește beneficiarilor, în conturile speciale distincte, sumele de ajutor financiar nerambursabil autorizate la plată de către autoritatea de management; … n)participă cu personalul propriu la vizitele de verificare efectuate la fața locului, respectiv la locul de implementare a proiectului, pentru beneficiarii selectați în eșantionul de verificare de 30% din totalul beneficiarilor; la fiecare vizită la fața locului va participa o echipă mixtă formată din personal al autorității de management și personal al partenerului bancar; … o)întocmește, prin echipa de verificare, raportul de verificare la fața locului, în termen de 5 zile lucrătoare de la efectuarea vizitei de verificare efectuate la fața locului; … p)primește prin poșta electronică listele de verificare și rapoartele întocmite pentru verificările efectuate în format online de către personalul partenerului bancar; … q)verifică și aprobă rapoartele operative lunare ale partenerilor bancari depuse de aceștia; … r)efectuează plățile către partenerul bancar conform fluxului financiar descris în prezenta ordonanță de urgență; … s)plătește partenerului bancar comisionul aferent serviciilor prestate în urma aprobării ultimului raport operativ lunar depus de partenerul bancar în cadrul contractului, dar nu mai târziu de 30 de zile calendaristice de la data depunerii acestuia; … ș)în situația nerespectării de către beneficiari a prevederilor contractuale și/sau legale, solicită acestora să restituie sumele neeligibile, indicând contul MIPE în care trebuie efectuată restituirea. … (3)Beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. a) au următoarele responsabilități:a)în cazul în care vor fi selectați mai mulți parteneri bancari, beneficiarii optează pentru unul dintre aceștia, comunică opțiunea lor către autoritatea de management în termenul stabilit conform alin. (2) lit. d) și deschid, la instituția bancară parteneră pentru care au optat, conturile speciale distincte pentru derularea plăților și încasărilor aferente proiectului; … b)transmit cererile de prefinanțare/plată/rambursare către autoritatea de management prin sistemul MySMIS, însoțite de documentele justificative necesare conform contractului de finanțare; … c)efectuează cheltuielile aferente proiectului, aplicând procedurile de achiziții corespunzătoare conform Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 privind aprobarea Procedurii competitive aplicabile solicitanților/beneficiarilor privați pentru atribuirea contractelor de furnizare, servicii sau lucrări finanțate din fonduri europene și ale contractului de finanțare; … d)răspund solicitărilor de clarificări primite de la partenerul bancar sau de la autoritatea de management prin intermediul sistemului MySMIS; … e)în situația nerespectării prevederilor contractuale și/sau legale, la solicitarea autorității de management, restituie sumele neeligibile în contul MIPE indicat în notificarea aferentă; … f)răspund de corectitudinea și autenticitatea documentelor transmise pentru justificarea cheltuielilor decontate în cadrul proiectelor implementate, conform prevederilor din contractul de finanțare. … (4)Partenerii bancari definiți la art. 2 lit. a) au următoarele responsabilități:a)nominalizează o echipă de implementare din partea partenerului bancar, care va cuprinde: un coordonator responsabil pentru gestionarea operativă a relației cu autoritatea de management și o echipă de membri ai personalului partenerului bancar pentru participarea la activitățile de verificare; … b)efectuează încasările și plățile conform fluxului financiar prevăzut la art. 9; … c)utilizează sumele încasate de la autoritatea de management strict în scopul pentru care acestea au fost transferate; … d)prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, vizualizează cererile de prefinanțare, de plată sau de rambursare depuse de beneficiari în sistemul MySMIS, însoțite de documente justificative; … e)prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, transmit beneficiarilor solicitările de clarificări prin intermediul MySMIS, dacă este cazul; … f)prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, efectuează verificări preliminare asupra documentelor justificative aferente și întocmesc listele de verificare preliminară a cererilor de prefinanțare, pe care le semnează electronic și le transmit prin poșta electronică autorității de management, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data notificării de către autoritatea de management privind depunerea cererii; … g)prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, efectuează verificări preliminare asupra documentelor justificative aferente și întocmesc listele de verificare preliminară a cererilor de plată sau de rambursare în vederea avizării cheltuielilor, pe care le semnează electronic și le transmit prin poșta electronică autorității de management, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data notificării de către autoritatea de management privind depunerea cererii, respectiv de 50 de zile calendaristice în cazul cererilor de rambursare finale; … h)în termen de 7 zile lucrătoare de la data la care dispun de resurse în contul de tranzit, efectuează viramentele către beneficiari conform borderourilor de ordonanțare transmise de autoritatea de management; … i)întocmesc și transmit raportări operative lunare asupra situației contului de tranzit și a tranzacțiilor efectuate, respectând structura și conținutul informativ stabilite prin contract subsecvent încheiat în baza acordului-cadru; … j)acordă beneficiarilor, la solicitarea acestora și cu respectarea regulilor proprii de creditare, finanțări sub formă de credite de prefinanțare, instrumente de garantare a prefinanțării și alte produse de creditare relevante, cu respectarea condițiilor și plafoanelor specificate la art. 6 alin. (1); … k)prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, participă alături de personalul autorității de management la vizitele de verificare efectuate la fața locului pentru cererile de rambursare finale ale unui eșantion de 30% din beneficiari; … l)în termen de 5 zile lucrătoare de la efectuarea vizitei de verificare efectuate la fața locului, echipa de verificare întocmește raportul de verificare la fața locului; … m)prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, realizează vizitele de verificare în format online pentru cererile de rambursare finale ale beneficiarilor neincluși în eșantionul de verificare la fața locului și trimit, prin poșta electronică, listele de verificare și rapoartele întocmite, în termen de maximum 40 de zile calendaristice de la data notificării de către autoritatea de management privind depunerea de către beneficiari a cererilor de rambursare finale; … n)prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, efectuează verificări preliminare privind achizițiile directe derulate în cadrul proiectelor de către beneficiari, consemnând rezultatele verificării în lista de verificare preliminară a achizițiilor directe, în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data notificării de către autoritatea de management privind depunerea de către beneficiari a cererilor de plată/rambursare; … o)asigură accesul organelor de control sau de audit naționale sau europene la toate informațiile și documentele aferente verificărilor efectuate de personalul desemnat asupra proiectelor în cadrul contractului subsecvent încheiat cu MIPE; … p)păstrează toate informațiile și documentele menționate la lit. o) pe o perioadă de 10 ani de la data ultimei plăți efectuate către beneficiari. … +
Articolul 9Fluxul financiar aferent operațiunilor derulate prin intermediul și cu sprijinul tehnic al partenerilor bancari în legătură cu beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. a) se implementează astfel:a)după expirarea termenului de opțiune a beneficiarilor pentru unul dintre partenerii bancari, în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care MIPE, prin autoritatea de management, dispune de resurse în conturile sale, aceasta virează din conturile deschise la Trezorerie în contul de tranzit deschis la fiecare partener bancar 50% din totalul ajutorului financiar nerambursabil aferent contractelor de finanțare ale beneficiarilor arondați partenerului bancar respectiv; … b)partenerul bancar, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară a cererilor de prefinanțare/plată/ rambursare depuse de beneficiarii de finanțare; … c)autoritatea de management efectuează propriile verificări conform procedurii de autorizare a cheltuielilor, autorizând plata sumelor aferente cererilor de prefinanțare/plată/rambursare verificate; … d)în baza sumelor autorizate la plată, autoritatea de management întocmește periodic, cel puțin săptămânal, borderoul de ordonanțare menționat la art. 8 alin. (2) lit. m), pe care îl transmite partenerului bancar; … e)în baza borderoului de ordonanțare, partenerul bancar virează, în termen de 7 zile lucrătoare de la data la care acesta dispune de resurse în contul de tranzit, sumele aferente către beneficiarii identificați în borderou, în conturile lor speciale; … f)beneficiarii utilizează sumele virate conform prevederilor contractelor de finanțare și, în situația nerespectării prevederilor contractuale și/sau legale, la solicitarea autorității de management, restituie către MIPE sumele neeligibile indicate în notificarea aferentă; … g)partenerul bancar solicită autorității de management alimentarea contului de tranzit până la concurența cu suma totală rămasă de plată către beneficiarii aferenți partenerului bancar respectiv, atunci când soldul contului de tranzit atinge 10% din suma inițială plătită de autoritatea de management conform lit. a); … h)autoritatea de management verifică solicitarea de alimentare a contului de tranzit și virează partenerului bancar sumele solicitate în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care dispune de resurse în conturile sale; … i)după finalizarea plăților, conform contractelor de finanțare, către beneficiarii alocați partenerului bancar, acesta din urmă virează autorității de management soldul neutilizat al contului de tranzit în conturile din care au fost primite inițial sumele respective, în conturi deschise potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor măsuri financiare în domeniul bugetar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care sumele încasate corespund unor plăți efectuate în anii anteriori, de la bugetul de stat. … +
Capitolul IVPrevederi aplicabile proiectelor finanțate prin măsura 1. Schemă de minimis și schemă de ajutor de stat în contextul digitalizării IMM-urilor, investiția I3. Scheme de ajutor pentru sectorul privat, componenta C9. Suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare – Planul național de redresare și reziliență (C9.I3.M1). Rolul partenerului bancar, mecanism de implementare și obligații ale partenerilor +
Articolul 10(1)În procesul de implementare a proiectelor finanțate prin PNRR pentru C9.I3.M1 se utilizează mecanismul cererilor de transfer, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, și cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 209/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență.(2)Prevederile actelor normative menționate la alin. (1) se completează cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență în ceea ce privește condițiile, mecanismele de finanțare și fluxurile financiare aplicabile proiectelor beneficiarilor ale căror finanțări se vor derula prin intermediul și cu sprijinul tehnic al instituțiilor de credit desemnate ca parteneri bancari în relația cu MIPE în condițiile prezentei ordonanțe de urgență. (3)Prin derogare de la prevederile art. 13 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 209/2022, beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. b) depun la coordonatorul de reformă și/sau investiții cereri de transfer pentru plățile efectuate după semnarea contractului de finanțare, cererea de transfer finală fiind exclusiv pentru plăți deja efectuate.(4)Prin derogare de la prevederile art. 13 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 209/2022, sumele de plată către beneficiari în urma verificării și autorizării cererilor de transfer vor fi plătite exclusiv prin intermediul partenerilor bancari, potrivit mecanismului financiar descris la art. 11. (5)Partenerul bancar va deschide fiecărui beneficiar care optează pentru derularea fondurilor proiectului prin intermediul său un cont bancar distinct pentru operațiunile ce urmează a fi realizate în cadrul proiectului: pentru cheltuieli eligibile aferente PNRR și pentru sume aferente TVA nedeductibile, aferente cheltuielilor eligibile, plătite din bugetul de stat, în funcție de specificul beneficiarului, plătitor sau neplătitor de TVA. În evidențele partenerului bancar, detaliile contului menționat anterior vor face referire la programul de finanțare și la numărul de ordine al proiectului finanțat.(6)Partenerul bancar participă atât la fluxul financiar ca depozitar și plătitor al ajutorului financiar nerambursabil destinat beneficiarilor în sensul prezentei ordonanțe de urgență, cât și, alături de coordonatorul de reformă și/sau investiție, la procesul de verificare în vederea avizării cheltuielilor decontate de beneficiari, conform mecanismului financiar descris la art. 11. +
Articolul 11(1)Participanții la mecanismul financiar în sensul prezentei ordonanțe de urgență sunt: a)MIPE, prin coordonatorul de reforme și/sau investiție, pentru gestionarea finanțărilor menționate la art. 3 lit. b); … b)beneficiarii de finanțare menționați la art. 3 lit. b); … c)partenerii bancari definiți la art. 2 lit. a). … (2)MIPE, prin coordonatorul de reformă și/sau investiție, are următoarele responsabilități în cadrul mecanismului de implementare a parteneriatului cu partenerii bancari:a)încheie contractele de finanțare cu beneficiarii, cu clauză suspensivă, până la finalizarea verificărilor încadrării beneficiarilor în categoria IMM-urilor; … b)publică pe site-ul MIPE lista partenerilor bancari selectați în condițiile prezentei ordonanțe de urgență și a condițiilor financiare de creditare aplicate de aceștia în relația comercială cu beneficiarii; … c)stabilește, prin instrucțiuni proprii, termenul, nu mai scurt de 10 zile lucrătoare de la publicarea listei partenerilor bancari selectați, în care beneficiarii menționați la art. 3 lit. b) pot opta pentru derularea fondurilor aferente proiectului lor prin intermediul unuia dintre aceștia, deschizând la acesta un cont specific distinct aferent proiectului; … d)în colaborare cu fiecare partener bancar întocmește și actualizează lista beneficiarilor care au optat pentru respectiva instituție bancară; … e)asigură acces adecvat în aplicația proiecte.pnrr.gov.ro personalului partenerilor bancari și acordă pentru aceștia drepturi de acces pentru vizualizarea în proiecte.pnrr.gov.ro a contractului de finanțare al beneficiarului, precum și a tuturor documentelor relevante ale proiectului, depuse de beneficiar în acest mediu electronic: cereri de transfer și documente justificative ale cheltuielilor conform contractelor de finanțare; … f)realizează sesiuni de instruire a personalului partenerilor bancari cu privire la procedurile de implementare aplicabile și asigură sprijin metodologic pe parcursul îndeplinirii sarcinilor; … g)primește prin poșta electronică listele de verificare preliminară a cererilor de transfer semnate electronic de personalul desemnat al partenerilor bancari; … h)verifică și autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminară întocmite de personalul desemnat al partenerului bancar, termenul de 3 de zile lucrătoare putând fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare, pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări; … i)îndeplinește obligațiile de notificare a beneficiarilor cu privire la autorizarea plăților; … j)în urma finalizării verificării și autorizării la plată a cererilor de transfer, întocmește periodic o listă a beneficiarilor pentru care s-au autorizat la plată cererile de transfer, listă ce va menționa beneficiarii vizați, numerele de ordine ale proiectelor, sumele aprobate la plată. Lista se va transmite instituției bancare partenere, pe baza căreia aceasta plătește beneficiarilor, în conturile speciale, sumele de ajutor financiar nerambursabil aprobat; … k)verifică și aprobă rapoartele operative lunare și anuale ale partenerilor bancari depuse de aceștia; … l)efectuează plățile către partenerul bancar conform fluxului financiar descris în prezenta ordonanță de urgență; … m)plătește anual partenerului bancar comisionul aferent serviciilor prestate, raportat la suma asistenței financiare nerambursabile solicitată de beneficiari și procesată de către partenerul bancar, în urma aprobării raportului operativ anual, pentru anul în care au fost prestate serviciile, dar nu mai târziu de 30 de zile de la data depunerii acestuia; … n)în situația nerespectării prevederilor contractuale și/sau legale de către beneficiari, solicită acestora să ramburseze sumele plătite și dobânzile aferente acestora, indicând contul MIPE în care trebuie efectuată restituirea. … (3)Beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. b) au următoarele responsabilități:a)în cazul în care vor fi selectate mai multe bănci partenere, optează pentru una dintre acestea, comunică opțiunea lor către coordonatorul de reformă și/ sau investiție și deschid conturile speciale distincte pentru derularea plăților și încasărilor aferente proiectului; … b)transmit cererile de transfer către coordonatorul de reformă și/sau investiție prin platforma proiecte.pnrr.gov.ro, însoțite de documentele justificative necesare, conform contractului de finanțare; … c)efectuează cheltuielile aferente proiectului, cu respectarea prevederilor contractului de finanțare; … d)răspund solicitărilor de clarificări primite de la partenerul bancar/coordonatorul de reformă și/sau investiție prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro; … e)în situația nerespectării prevederilor contractuale și/sau legale, la solicitarea coordonatorului de reforme și/sau investiție, rambursează sumele solicitate către MIPE, în contul indicat de acesta; … f)răspund de corectitudinea și autenticitatea documentelor transmise pentru justificarea cheltuielilor decontate în cadrul proiectelor implementate, conform prevederilor din contractul de finanțare. … (4)Partenerii bancari definiți la art. 2 lit. a) au următoarele responsabilități:a)nominalizează o echipă de implementare din partea partenerului bancar, care va cuprinde: un coordonator responsabil pentru gestionarea operativă a relației cu coordonatorul de reforme și/sau investiție și o echipă de angajați ai partenerului bancar pentru participarea la activitățile de verificare preliminară; … b)deschid pentru fiecare beneficiar un cont bancar distinct pentru operațiunile ce urmează a fi realizate în cadrul proiectului: pentru cheltuieli eligibile aferente PNRR și pentru sume aferente TVA nedeductibile, aferente cheltuielilor eligibile, plătite din bugetul de stat, în funcție de specificul beneficiarului, plătitor sau neplătitor de TVA. În evidențele partenerului bancar, detaliile contului menționate anterior vor face referire la programul de finanțare și la numărul de ordine al proiectului finanțat; … c)efectuează încasările și plățile conform fluxului financiar prevăzut la art. 12; … d)utilizează sumele încasate de la coordonatorul de reforme și/sau investiție strict în scopul pentru care acestea au fost transferate; … e)vizualizează cererile de transfer depuse de beneficiari în aplicația proiecte.pnrr.gov.ro, însoțite de documente justificative, prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare, în sensul aprobării și transferării către beneficiar a sumelor; … f)efectuează verificări preliminare ale documentelor justificative și întocmesc listele de verificare preliminară a cererilor de transfer, pe care le semnează electronic și le transmit electronic coordonatorului de reforme și/sau investiție, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora, prin personalul desemnat în cadrul echipei de implementare; pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări solicitate, termenul de 7 zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare; … g)transmit către beneficiari solicitările de clarificări, dacă este cazul, prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare); … h)transmit coordonatorului de reforme și/sau investiție listele de verificare preliminară a cererilor de transfer, semnate de personalul desemnat în cadrul echipei de implementare; … i)după verificarea și autorizarea de către coordonatorul de reforme și/sau investiție a cererilor de transfer, efectuează viramentele către beneficiari conform borderourilor cu sumele autorizate la plată transmise de coordonatorul de reforme și/sau investiție în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data la care dispune de resurse în contul de tranzit; … j)întocmesc și transmit raportări operative lunare și anuale asupra situației conturilor de tranzit și a tranzacțiilor efectuate, respectând structura și conținutul informativ stabilite prin acordul-cadru și prin contractele subsecvente, după caz; … k)acordă beneficiarilor, la solicitarea acestora și cu respectarea regulilor proprii de creditare, finanțări sub formă de credite și alte produse de creditare relevante, cu respectarea condițiilor și plafoanelor specificate la art. 6 alin. (1); … l)participă cu personalul propriu la vizitele de verificare efectuate la fața locului pentru cererile de transfer finale, în maximum 30 de zile lucrătoare de la data depunerii de către beneficiari a cererilor de transfer finale, pentru verificarea conformității cheltuielilor efectuate: se verifică rapoarte de progres, livrabile (produse, servicii și rezultate care atestă realizarea activităților asumate în cadrul unui proiect) și documente financiar-contabile; vizitele la fața locului în format fizic se vor efectua pentru un eșantion de 30% din beneficiari, iar pentru restul de 70% din beneficiari se vor organiza vizite la fața locului în format online, prin completarea listei de verificare specifică; … m)efectuează verificări preliminare a dosarelor de achiziție derulate de către beneficiari în cadrul proiectelor și completează lista de verificare preliminară specifică; … n)verifică încadrarea în categoria IMM-urilor a beneficiarilor de finanțare, în maximum 30 de zile lucrătoare pentru fiecare contract de finanțare, în scopul stabilirii eligibilității și a intensității de finanțare, prin completarea listei de verificare preliminară specifică; contractele de finanțare vor fi repartizate etapizat partenerilor bancari selectați spre a fi efectuate verificările preliminare; … o)verifică beneficiarii reali pentru fiecare achiziție derulată de beneficiarii de finanțare prin completarea listei de verificare preliminară specifică; … p)asigură accesul organelor de control sau de audit naționale sau europene la toate informațiile și documentele aferente verificărilor efectuate de personalul desemnat asupra proiectelor în cadrul contractului subsecvent încheiat cu MIPE; … q)păstrează toate informațiile și documentele prevăzute la lit. p) pe o perioadă de 10 ani de la data ultimei plăți efectuate către beneficiari. … +
Articolul 12Fluxul financiar aferent operațiunilor derulate prin intermediul și cu sprijinul tehnic al partenerilor bancari în legătură cu beneficiarii prevăzuți la art. 3 lit. b) se implementează astfel:a)în maximum 10 zile lucrătoare de la finalizarea verificării încadrării beneficiarilor în categoria IMM-urilor de către partenerul bancar și acceptarea rezultatelor verificării de către coordonatorul de reforme și/sau investiție, acesta virează în contul de tranzit deschis la fiecare partener bancar 50% din totalul ajutorului financiar nerambursabil aferent contractelor de finanțare ale beneficiarilor arondați partenerului bancar respectiv, în baza solicitării acestuia; … b)partenerul bancar, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a cererilor de transfer după parcurgerea procesului de verificare a documentelor prin completarea listei de verificare preliminară specifică; … c)după verificarea și autorizarea la plată a sumelor aferente cererilor de transfer de către coordonatorul de reforme și/sau investiție, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data la care dispune de resurse în contul de tranzit, partenerul bancar efectuează viramentele către beneficiari conform borderourilor cu sumele autorizate la plată transmise de coordonatorul de reforme și/sau investiție; … d)beneficiarii utilizează sumele virate conform prevederilor contractelor lor de finanțare și, în situația nerespectării prevederilor contractuale și/sau legale, la solicitarea coordonatorului de reforme și/sau investiție, rambursează sumele solicitate către MIPE, în contul indicat de acesta; … e)partenerul bancar solicită coordonatorului de reformă și/sau investiție alimentarea contului de tranzit, până la concurența cu suma totală rămasă de plată către beneficiarii aferenți băncii respective, atunci când soldul contului de tranzit atinge 10% din suma inițială plătită de coordonatorul de reforme și/sau investiție conform lit. a); … f)coordonatorul de reformă și/sau investiție verifică solicitările de alimentare a contului de tranzit (inițială și finală) și virează partenerului bancar sumele solicitate în termen de 3 zile lucrătoare de la data la care aceasta dispune de resurse în conturile sale; … g)după finalizarea plăților conform contractelor de finanțare către beneficiarii alocați partenerului bancar, acesta din urmă virează coordonatorului de reformă și/sau investiție soldul neutilizat al contului de tranzit în conturile din care au fost primite inițial sumele respective, în conturi deschise potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 37/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 275/2008, cu modificările și completările ulterioare, în situația în care sumele încasate corespund unor plăti efectuate în anii anteriori. … +
Capitolul VDispoziții finale +
Articolul 13(1)În gestionarea fondurilor externe rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, MIPE se asigură de prevenirea, verificarea, constatarea neregulilor grave, a neregulilor rezultate în urma aplicării procedurilor de achiziție publică, precum și în ceea ce privește respectarea principiului privind evitarea dublei finanțări apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe rambursabile și, dacă este cazul, recuperarea creanțelor, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea și constatarea neregulilor/dublei finanțări, a neregulilor grave apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora și recuperarea creanțelor rezultate.(2)În activitatea de verificare și aprobare a solicitărilor de sprijin financiar, MIPE împreună cu partenerii bancari are obligația aplicării de reguli și proceduri care să asigure respectarea următoarelor principii:a)o bună gestiune financiară bazată pe aplicarea principiilor economicității, eficacității și eficienței; … b)respectarea principiilor de liberă concurență și de tratament egal și nediscriminatoriu; … c)transparența – punerea la dispoziția tuturor celor interesați a informațiilor referitoare la aplicarea procedurii pentru acordarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență; … d)prevenirea apariției fraudei și corupției prin identificarea și analiza factorilor de risc și vulnerabilităților; … e)prevenirea apariției situațiilor de conflict de interese în cursul întregii proceduri de selecție a proiectelor de finanțat; … f)evitarea dublei finanțări – reformele și proiectele de investiții finanțate în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență pot beneficia de finanțare din partea altor programe și instrumente ale Uniunii Europene, cu condiția ca acest sprijin sa nu acopere aceleași costuri. … (3)Sumele stabilite neeligibile/plătite necuvenit se recuperează de către autoritatea de management/coordonatorul de reforme/investiții conform prevederilor legale în vigoare, respectiv Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, precum și Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2022. +
Articolul 14Sumele rămase neutilizate și virate de MIPE în contul de tranzit se restituie în termen de 5 zile calendaristice de la data la care autoritatea de management/coordonatorul de reforme/investiții a notificat în scris partenerul bancar. +
Articolul 15(1)MIPE va încheia un acord de parteneriat cu Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI București pentru a primi asistență tehnică de specialitate în procesul de evaluare a soluțiilor de digitalizare cu un grad înalt de complexitate, implementate în cadrul proiectelor finanțate prin PNRR, pentru care MIPE are rolul de coordonator de reformă și investiții, în cadrul căruia vor fi stabilite drepturile și obligațiile celor două părți. (2)Procedura detaliată a activităților pe care le va implementa fiecare partener va fi aprobată prin ordinul comun al MIPE și al Secretariatului General al Guvernului în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență. Finanțarea costurilor aferente activităților care fac obiectul acordului de parteneriat va fi asigurată printr-un ordin de finanțare, în limita bugetului disponibil pentru asistență tehnică din PNRR.(3)Pentru evaluarea soluțiilor de digitalizare cu un grad înalt de complexitate, implementate în cadrul proiectelor finanțate prin PNRR, pentru care MIPE are rolul de coordonator de reformă și investiții, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare în Informatică ICI București va emite factura pentru contravaloarea prestației desfășurate în baza acordului de parteneriat, însoțită de raportul de activitate aferent, iar plata facturii va fi efectuată de către MIPE în urma aprobării acestui raport.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
Secretarul general al Guvernului,
Marian NeacșuBucurești, 24 martie 2023.Nr. 18.––