ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 176 din 14 decembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1207 din 15 decembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORD DE URGENTA 31 28/03/2024
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 121 25/11/2021 ART. 7
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 2REFERIRE LAORD DE URGENTA 121 25/11/2021 ART. 7
ART. 3REFERIRE LALEGE 153 28/06/2017 ART. 17
ART. 3REFERIRE LALEGE 490 10/11/2004
ART. 7DEROGARE DE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 236
ART. 7REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 7REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011
ART. 10REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 10REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011 ART. 2
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEORD DE URGENTA 31 28/03/2024





Luând în considerare:– prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înființare a Rezervei de ajustare la Brexit;– prevederile Regulamentului (UE, Euratom) 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012;– prevederile Deciziei de punere în aplicare (UE) 2021/1.803 a Comisiei din 8 octombrie 2021 de stabilire a cuantumurilor provizorii alocate fiecărui stat membru din resursele rezervei de ajustare la Brexit și a cuantumului minim al sprijinului acordat comunităților costiere locale și regionale, notificată cu numărul C(2021) 7.330, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 362 din 12.10.2021;– prevederile art. 7 alin. (5) teza I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu completările și modificările ulterioare,având în vedere necesitatea stabilirii cadrului general de gestionare a fondurilor alocate României din Rezerva de ajustare la Brexit, precum și asigurarea unui management financiar eficient și eficace al acestor fonduri și al capacității de absorbție,luând în considerare faptul că, potrivit prevederilor art. 9 din Regulamentul (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înființare a Rezervei de ajustare la Brexit, angajamentele bugetare ale Uniunii Europene pentru fiecare stat membru se efectuează de către Comisie în tranșe anuale, iar cuantumurile alocate, dar neplătite cu titlu de prefinanțare se vor reporta, este imperios necesară adoptarea cadrului legislativ național care să reglementeze gestionarea fondurilor alocate din Rezerva de ajustare la Brexit.Având în vedere că, în absența actului normativ, beneficiarii selectați nu pot demara implementarea efectivă a proiectelor, nu pot genera cheltuieli care să fie rambursate și ulterior declarate Comisiei Europene, solicitând contribuția aferentă din partea Rezervei de ajustare la Brexit, fapt de natură să determine reportarea sumelor alocate ca prefinanțare, ținând cont că lipsa reglementării unitare a cadrului instituțional și financiar general aplicabil fondurilor alocate din Rezerva de ajustare la Brexit poate crea întârzieri în implementarea acestora, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor alocate României, și de faptul că elementele menționate vizează interesul public și strategic și constituie o situație de urgență și extraordinară, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență reglementează utilizarea fondurilor alocate României din Rezerva de ajustare la Brexit, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înființare a Rezervei de ajustare la Brexit, respectiv acordarea de sprijin pentru măsurile puse în aplicare de România pentru a contribui la contracararea consecințelor negative economice, sociale, teritoriale și, după caz, de mediu ale retragerii Regatului Unit din Uniune, precum și pentru a contribui la atenuarea impactului negativ aferent asupra coeziunii economice, sociale și teritoriale, inclusiv asistență tehnică aferentă. + 
Articolul 2(1)Termenii „perioadă de referință“, „drept aplicabil“, „neregulă“, „neregulă sistemică“ au înțelesurile prevăzute în Regulamentul (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înființare a Rezervei de ajustare la Brexit, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2021/1.755.(2)În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații: a)Rezerva de ajustare la Brexit, denumită în continuare Rezerva – instrument financiar nerambursabil creat la nivelul Uniunii Europene, reglementat de Regulamentul (UE) 2021/1.755, având ca obiective contracararea consecințelor negative cauzate de retragerea Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord din Uniune pentru statele membre, în regiuni și sectoare, în special în cele care sunt cel mai grav afectate, precum și atenuarea impactului negativ al acesteia asupra coeziunii economice, sociale și teritoriale;b)organism responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă – instituția prevăzută la art. 7 alin. (5) teza I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 121/2021 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;c)autoritate de implementare – instituția desemnată în această calitate printr-un act normativ sau act administrativ cu caracter individual, responsabilă pentru implementarea de către beneficiarii care funcționează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acesteia a măsurilor eligibile din Rezervă și care acționează prin intermediul unei unități de implementare;d)beneficiari – entitățile de drept public care implementează în mod direct măsurile eligibile din Rezervă și/sau asistență tehnică; e)acord de implementare – reprezintă actul juridic prin care sunt stabilite responsabilitățile și atribuțiile părților, respectiv drepturile și obligațiile acestora, precum și valoarea asistenței tehnice, care poate fi încheiat atât între organismul menționat la lit. c) și una dintre instituțiile menționate la lit. d) sau e), după caz, precum și între entitățile menționate la lit. d) și e);f)proiect eligibil – activități desfășurate de beneficiari, în concordanță cu măsurile menționate cu caracter neexhaustiv la art. 4 alin. (1), care contribuie la realizarea obiectivelor Rezervei;g)cheltuieli eligibile – cheltuielile efectuate de beneficiari pentru implementarea măsurilor eligibile în cadrul Rezervei, conform prevederilor art. 5-7 din Regulamentul (UE) 2021/1.755;h)cerere de rambursare – cererea depusă de către autoritatea de implementare sau de către beneficiar, în situația în care nu a fost desemnată o autoritate de implementare, prin care se solicită organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă virarea sumelor aferente cheltuielilor eligibile efectuate;i)dublă finanțare – finanțarea acordată cu încălcarea prevederilor art. 5 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;j)sistem informatic de management al Rezervei – sistem informatic care răspunde cerințelor prevăzute la art. 14 alin. (3) lit. f) și h) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;k)relocare – transfer al aceleiași activități sau al unei activități similare sau al unei părți a acesteia, în sensul în care produsul sau serviciul de la unitatea inițială și de la unitatea care beneficiază de ajutor au cel puțin parțial aceleași scopuri, îndeplinesc cerințele sau necesitățile aceluiași tip de clienți și se pierd locuri de muncă în activități identice sau similare la una din unitățile inițiale ale unui beneficiar din Spațiul Economic European;l)valoarea totală a proiectului – totalul fondurilor reprezentând contravaloarea contribuției din fonduri europene, valoarea cofinanțării publice, precum și contravaloarea cheltuielilor publice, altele decât cele eligibile.
 + 
Articolul 3(1)Instituțiile și organismele cu atribuții în coordonarea, gestionarea, controlul și auditul fondurilor acordate în cadrul Rezervei de ajustare la Brexit sunt:a)Secretariatul General al Guvernului, denumită în continuare SGG, în calitate de organism responsabil de coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă, prin structura de specialitate;b)autoritatea de implementare, în calitate de instituție responsabilă pentru implementarea de către beneficiarii care funcționează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acesteia a măsurilor eligibile din Rezervă, în conformitate cu dispozițiile acordurilor de implementare prin unitatea de implementare;c)Curtea de Conturi, prin Autoritatea de Audit, în calitate de organism independent de audit, care realizează activitățile menționate în art. 14 alin. (4) din Regulamentul (UE) 2021/1.755.(2)Personalul aferent structurilor prevăzute la alin. (1) beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr. 490/2004 privind stimularea financiară a personalului care gestionează fonduri comunitare, cu modificările și completările ulterioare, fiind aplicabile prevederile art. 17 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, în limita cheltuielilor de personal aprobate prin legea bugetului de stat. + 
Articolul 4(1)Contribuția financiară din Rezervă sprijină măsurile puse în aplicare pentru a contribui la obiectivele prevăzute la art. 2 din Regulamentul (UE) 2021/1.755 și poate acoperi, în special, următoarele:a)măsuri de asigurare a funcționării controalelor la frontieră și a controalelor vamale, sanitare și fitosanitare, de securitate, a colectării impozitelor indirecte, inclusiv personalul suplimentar și formarea acestuia, precum și infrastructura;b)măsuri de facilitare a regimurilor de certificare și autorizare a produselor, de sprijinire a îndeplinirii cerințelor de stabilire, de facilitare a etichetării și marcării, de exemplu pentru standardele de siguranță, sănătate și mediu, precum și de sprijinire a recunoașterii reciproce;c)măsuri de comunicare, informare și sensibilizare a cetățenilor și întreprinderilor cu privire la modificările în ceea ce privește drepturile și obligațiile lor ca urmare a retragerii Regatului Unit din Uniune;d)măsuri de asigurare a funcționării activităților consulare.(2)În anexa nr. 1 sunt prevăzute proiectele pentru care se desemnează Ministerul Afacerilor Interne în calitate de autoritate de implementare.(3)În anexa nr. 2 sunt prevăzute criteriile generale de eligibilitate a cheltuielilor și tipurile de cheltuieli eligibile efectuate în implementare. (4)În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pot fi depuse la SGG și alte propuneri de proiecte, pentru care se pot stabili în mod corespunzător autorități de implementare, prin hotărâre a Guvernului.
 + 
Articolul 5În exercitarea rolului de organism responsabil de coordonarea gestionării contribuției financiare, SGG, prin structura de specialitate, îndeplinește următoarele funcții: a)instituie un sistem de gestiune și control al Rezervei în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare și asigură funcționarea eficace a acestui sistem;b)elaborează o descriere a sistemului de gestiune și control al Rezervei, o actualizează, după caz, și o pune la dispoziția Comisiei, la cerere;c)previne, depistează și corectează neregulile și cazurile de fraudă și evită conflictele de interese inclusiv prin colectarea de informații cu privire la beneficiarii reali ai destinatarilor finanțării și se asigură că utilizarea și accesul la aceste date se limitează la organismul responsabil de gestiunea contribuției financiare din Rezervă, organismul independent de audit, Comisia Europeană, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Curtea de Conturi Europeană și Parchetul European – European Public Prosecutor’s Office, denumit în continuare EPPO;d)cooperează cu Comisia Europeană, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Curtea de Conturi Europeană și cu EPPO;e)asigură funcționarea unui sistem de control intern eficace și eficient;f)stabilește criteriile/condițiile, precum și procedurile necesare pentru acordarea unei contribuții financiare din Rezervă; g)evaluează și verifică dacă măsurile finanțate din Rezervă sunt puse în aplicare în conformitate cu dreptul aplicabil și cu condițiile pentru acordarea unei contribuții financiare din Rezervă, prin aprobarea cererilor de rambursare a cheltuielilor eligibile, pe baza documentelor justificative stabilite prin acordurile de implementare;h)stabilește măsuri eficace pentru a evita dubla finanțare a acelorași costuri din Rezervă și din alte surse de finanțare din partea Uniunii;i)asigură publicarea ex post în conformitate cu prevederile art. 14 alin. (3) lit. e) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;j)utilizează un sistem contabil care oferă în timp util informații exacte, complete și fiabile, pentru înregistrarea și stocarea în format electronic a datelor privind cheltuielile angajate care urmează să fie acoperite de contribuția financiară din Rezervă;k)păstrează la dispoziția terților, pentru o perioadă de minimum cinci ani de la termenul pentru prezentarea cererii de acordare a unei contribuții financiare, toate documentele justificative privind cheltuielile acoperite de contribuția financiară din Rezervă și se asigură de includerea acestei obligații de către toate entitățile implicate în execuția Rezervei;l)se asigură de colectarea informațiilor într-un format electronic standardizat pentru a permite identificarea destinatarilor unei contribuții financiare din Rezervă, precum și a beneficiarilor reali ai acestora, prin coordonarea implementării unui sistem informatic de management al Rezervei;m)elaborează și prezintă Comisiei Europene cererea de acordare a contribuției financiare din Rezervă, în conformitate cu prevederile art. 10 și 11 din Regulamentul (UE) 2021/1.755.
 + 
Articolul 6Autoritățile de implementare îndeplinesc următoarele atribuții principale cu privire la implementarea măsurilor eligibile:a)dețin responsabilitatea execuției contribuției financiare de către beneficiarii aflați în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acestora;b)solicită SGG rambursarea cheltuielilor eligibile incluse în cererile de rambursare emise de beneficiarii care funcționează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acestora, în baza analizei și verificărilor efectuate;c)asigură monitorizarea implementării de către beneficiari a măsurilor eligibile; d)adoptă un sistem de control intern, care previne, detectează și constată neregulile, respectiv implementează proceduri pentru prevenirea conflictelor de interese, a fraudei, corupției și dublei finanțări, asigurând principiul bunei gestiuni financiare și protejarea intereselor financiare ale Uniunii Europene;e)emit un aviz prealabil pentru propunerile de proiecte elaborate de beneficiarii de drept public care funcționează în subordinea/coordonarea sau, după caz, în cadrul/sub autoritatea acestora și le transmit organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă;f)furnizează documentele și informațiile necesare solicitate de organismul responsabil de coordonarea gestionării contribuției financiare, necesare pentru elaborarea cererii de acordare a contribuției financiare din Rezervă sau a unor clarificări solicitate de Comisia Europeană;g)virează sumele datorate beneficiarilor finali care au fost transferate de SGG.
 + 
Articolul 7(1)Fondurile din Rezervă se alocă și se derulează în baza prevederilor Regulamentului (UE) 2021/1.755 și ale Deciziei de punere în aplicare (UE) 2021/1.803 a Comisiei din 8 octombrie 2021 de stabilire a cuantumurilor provizorii alocate fiecărui stat membru din resursele Rezervei de ajustare la Brexit și a cuantumului minim al sprijinului acordat comunităților costiere locale și regionale, notificată cu numărul C(2021) 7330, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 362 din 12.10.2021.(2)SGG asigură coordonarea gestionării fondurilor din Rezervă în conformitate cu principiul bunei gestiuni financiare, cooperează cu toate instituțiile cu responsabilități în implementare, în vederea asigurării unui management eficient al acestora, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.(3)Prin derogare de la art. 236 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, sunt supuse executării silite sumele aferente derulării proiectelor finanțate din Rezervă care constituie creanțe bugetare rezultate din aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 8(1)SGG utilizează un cont bancar special în euro, deschis la o instituție financiar-bancară, indicat în notificarea adresată Comisiei Europene, în conformitate cu art. 14 alin. (1) lit. d) din Regulamentul (UE) 2021/1.755, pentru a primi contribuția financiară din Rezervă și efectuează plățile aferente cheltuielilor eligibile în moneda națională.(2)Gestionarea contravalorii în lei a contribuției din Rezervă se efectuează de către SGG și autoritățile de implementare prin conturi distincte de disponibil deschise la Trezoreria Statului.(3)Orice sumă din contribuția financiară din Rezervă rămasă neutilizată la expirarea perioadei de referință sau care nu a fost acceptată de către Comisie, în conformitate cu prevederile art. 12 din Regulamentul (UE) 2021/1.755, va fi returnată Comisiei Europene, în conformitate cu Regulamentul financiar.(4)Dobânzile bancare încasate de SGG generate pentru disponibilitățile conturilor speciale și eventualele venituri generate din schimburile valutare efectuate pentru implementarea Rezervei vor fi utilizate în același scop și în aceleași condiții cu sumele alocate din Rezervă. Disponibilitățile în lei ale contului deschis la Trezoreria Statului pe numele organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă sunt purtătoare de dobândă.(5)Comisioanele și spezele bancare rezultate din administrarea conturilor SGG, transferul sumelor din contul SGG în conturile autorităților de implementare sau beneficiarilor, precum și eventualele pierderi rezultate din schimburile valutare efectuate pentru gestionarea Rezervei vor fi suportate din bugetul SGG și pot fi considerate ca parte a asistenței tehnice în condițiile art. 6 din Regulamentul (UE) 2021/1.755.(6)După transferul sumelor considerate eligibile din contul SGG în contul de disponibil al autorității de implementare, aceasta virează sumele datorate beneficiarilor finali în conturile de venit, într-o poziție distinctă, la bugetul din care este finanțat beneficiarul, în termen de 15 zile.(7)În bugetele beneficiarilor se cuprind creditele de angajament și creditele bugetare aferente valorii totale a proiectelor proprii finanțate din Rezervă și se includ la titlul din clasificația bugetară referitor la proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020.  + 
Articolul 9(1)Verificarea legalității și regularității cheltuielilor se va realiza prin mecanismele existente la nivel național, precum și prin mecanismul de verificare ex post stabilit la nivelul SGG și al autorităților de implementare.(2)SGG și autoritățile de implementare vor efectua verificarea cheltuielilor efectuate de beneficiari pe baza informațiilor și a documentelor justificative menționate în acordurile de implementare.(3)SGG și autoritățile de implementare au obligația de a exclude de la rambursare acele cheltuieli efectuate și declarate de beneficiari pentru care în procesul de verificare a cheltuielilor se constată nerespectarea regulilor de eligibilitate stabilite la nivel național și comunitar. + 
Articolul 10(1)Instituțiile responsabile de coordonarea gestionării și implementarea contribuției financiare din Rezervă au obligația de a lua măsuri adecvate pentru prevenirea, depistarea și corectarea fraudei, a corupției și a conflictelor de interese, astfel cum sunt definite la art. 61 alin. (2) și (3) din Regulamentul financiar 2018/1.046 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, care afectează interesele financiare ale Uniunii Europene, și să întreprindă acțiunile necesare pentru recuperarea cuantumurilor pierdute ca urmare a unei nereguli constatate.(2)SGG este instituția cu competențe, în înțelesul art. 2 alin. (1) lit. e) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, cu privire la prevenirea și constatarea neregulilor, precum și la recuperarea creanțelor bugetare rezultate din nereguli.(3)În baza acordurilor de implementare, atribuțiile de la alin. (2) pot fi delegate autorităților de implementare. + 
Articolul 11(1)Datele colectate în conformitate cu art. 14 alin. (1) lit. (f) din Regulamentul (UE) 2021/1.755 al Parlamentului European și al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înființare a Rezervei de ajustare la Brexit vor fi disponibile pentru Autoritatea de Audit, Departamentul pentru Lupta Antifraudă, Comisia Europeană, Oficiul European de Luptă Antifraudă, Curtea de Conturi Europeană și EPPO, fără a fi necesare măsuri administrative suplimentare, direct din sistemul informatic cu notificarea prealabilă.(2)Toate instituțiile implicate în gestionarea fondurilor alocate din Rezervă, precum și beneficiarii au obligația de a asigura accesul neîngrădit al autorităților naționale și europene cu atribuții de verificare, control și audit, în limitele competențelor ce le revin, în cazul în care acestea efectuează verificări/controale/ audit la fața locului și solicită în scris declarații, documente, informații.(3)În sensul alin. (2) se vor menține evidențele și documentele justificative, inclusiv datele statistice și alte înregistrări referitoare la fondurile alocate din Rezervă, precum și evidențele și documentele în format electronic ale acestora. Evidențele și documentele referitoare la audituri, căi de atac, litigii sau reclamații referitoare la angajamente juridice sau referitoare la investigații ale EPPO/Oficiului European de Luptă Antifraudă/Departamentului pentru lupta antifraudă – DLAF/Direcției Naționale Anticorupție se păstrează până în momentul încheierii acestor audituri, căi de atac, litigii, reclamații sau investigații. În cazul evidențelor și al documentelor referitoare la investigațiile EPPO/Oficiului European de Luptă Antifraudă/Departamentului pentru lupta antifraudă – DLAF/Direcției Naționale Anticorupție, obligația de păstrare se aplică de îndată ce respectivele investigații au fost notificate destinatarului. + 
Articolul 12Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacșu
Ministrul afacerilor interne,
Lucian Nicolae Bode
p. Ministrul finanțelor,
Mihai Diaconu
secretar de stat
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
București, 14 decembrie 2022.Nr. 176. + 
Anexa nr. 1
Proiecte pentru care se desemnează Ministerul Afacerilor Interne în calitate de autoritate de implementare

Nr. crt. Titlul proiectului Obiectiv Beneficiar Autoritate de implementare
1 Dezvoltarea capacității poliției de frontieră pentru controlul mijloacelor de transport marfă Eficientizarea și fluidizarea verificării mijloacelor de transport și reducerea timpilor de așteptare în punctele de trecere a frontierei Inspectoratul General al Poliției de Frontieră Ministerul Afacerilor Interne
2 Asigurarea informării corecte și complete a publicului larg din România cu privire la modificările survenite în ceea ce privește drepturile și obligațiile acestuia, ca urmare a retragerii Regatului Unit din Uniunea Europeană, potrivit competențelor Ministerului Afacerilor Interne Creșterea exponențială a gradului de conștientizare și a nivelului de informare în rândul cetățenilor români cu privire la schimbările în relația cu Regatul Unit și implicațiile acestora asupra mobilității și drepturilor/obligațiilor cetățenilor români Ministerul Afacerilor Interne – Direcția Informare și Relații Publice, Direcția Generală pentru Comunicații și Tehnologia Informației Ministerul Afacerilor Interne

 + 
Anexa nr. 2
Criterii generale de eligibilitate a cheltuielilor și tipuri de cheltuieli eligibile efectuate în implementare + 
Articolul 1Regulile generale de eligibilitate sunt următoarele:1.Pentru a fi eligibilă, orice cheltuială trebuie să îndeplinească următoarele criterii:a)să fie angajată de către beneficiar și plătită de acesta în condițiile legii, cu respectarea perioadei de implementare stabilite de către organismul responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă prin acordul de implementare;b)să fie însoțită de facturi emise în conformitate cu prevederile legislației naționale sau a statului în care acestea au fost emise ori de alte documente contabile pe baza cărora se înregistrează obligația de plată și de documente justificative privind efectuarea plății și realitatea cheltuielii efectuate, pe baza cărora cheltuielile să poată fi verificate/controlate/auditate, cu respectarea prevederilor art. 14 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;c)să fie în conformitate cu acordul de implementare, încheiat între organismul responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă/autoritatea de implementare și beneficiar;d)să fie rezonabilă și necesară realizării măsurii;e)să respecte prevederile legislației Uniunii Europene și naționale aplicabile;f)să fie înregistrată în contabilitatea beneficiarului, ținânduse cont de prevederile din Regulamentul (UE) 2021/1.755.2.Cheltuielile efectuate în cadrul măsurilor sunt eligibile în conformitate cu prevederile art. 5 din Regulamentul (UE) 2021/1.755. + 
Articolul 2Următoarele cheltuieli nu sunt eligibile pentru a beneficia de sprijin din Rezervă:a)taxa pe valoarea adăugată;b)cheltuielile de sprijinire a relocării. + 
Articolul 3În cadrul asistenței tehnice care vizează gestiunea, monitorizarea, controlul și auditarea Rezervei, precum și informarea și comunicarea cu privire la aceasta sunt eligibile următoarele cheltuieli:a)cheltuieli pentru întărirea capacității administrative a diferitelor autorități cu responsabilități în gestionarea, controlul și implementarea Rezervei:1.cheltuieli de personal, conform legislației în vigoare;2.cheltuieli pentru îmbunătățirea calificării, organizarea întâlnirilor, conferințelor, cursurilor, călătoriilor de studiu pentru personalul implicat în implementare și gestionare; 3.cheltuieli de deplasare și cazare pentru personal, conform legislației în vigoare, cu evitarea dublei finanțări;4.cheltuieli cu achiziția de echipamente IT și de birotică, materiale consumabile și accesorii;5.cheltuieli de operare a echipamentelor, achiziția de licențe și softuri, precum și servicii ITC pentru implementarea eficientă a măsurilor;6.cheltuieli cu dezvoltarea și mentenanța sistemului IT, conform art. 14 alin. (3) lit. h) din Regulamentul (UE) 2021/1.755;7.cheltuieli ocazionate de realizarea de proceduri de lucru pentru implementarea măsurilor de sprijin;8.cheltuieli ocazionate de plata chiriei aferente locațiunilor imobilelor cu destinații de sedii;9.costuri indirecte;b)cheltuieli pentru vizibilitate, informare și comunicare:1.cheltuieli pentru organizarea de campanii de informare realizate de organismul responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă/autoritatea de implementare;2.cheltuieli pentru implementarea de activități de informare și promovare;c)cheltuieli pentru controlul și auditul măsurilor:1.cheltuieli de sprijinire a activității de control la nivelul organismului responsabil cu coordonarea gestionării contribuției financiare din Rezervă/autorității de implementare;2.cheltuieli de sprijinire a verificării la fața locului;3.cheltuieli de sprijinire a verificării calității produselor oferite;4.cheltuieli cu auditul măsurilor;d)cheltuieli pentru evaluarea măsurilor de sprijin:1.cheltuieli cu pregătirea de analize, studii, raportări, evaluări;2.costuri financiare ale procesului de evaluare;e)sumele necesare pentru finanțarea diferențelor nefavorabile de curs valutar, aferente gestionării Rezervei.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x