În temeiul prevederilor art. 114 alin. (4) din Constituția României,Guvernul României adoptă următoarea ordonanța de urgență: +
Articolul 1În vederea relansarii economice a Societății Comerciale "Combinatul Siderurgic Resita" – S.A., denumita în continuare societate, se adoptă măsurile economice prevăzute de prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 2În cuprinsul prezentei ordonanțe de urgență termenii și expresiile de mai jos au următoarele înțelesuri:a)investitor strategic – Noble Ventures Inc., S.U.A.; … b)certificate de obligații bugetare – certificatele care precizează obligațiile bugetare ale societății, emise de Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, Casa Naționala de Asigurări de Sănătate, precum și de orice alte instituții ale statului, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societăților comerciale, aprobată prin Legea nr. 44/1998, cu modificările și completările ulterioare; … c)APAPS – Autoritatea pentru Privatizare și Administrarea Participatiilor Statului. … +
Capitolul IRestructurarea datoriilor societății către stat și creditorii bugetari +
Articolul 3Se aprobă stingerea, prin conversie în acțiuni, a următoarelor creanțe asupra societății:a)creanțele bugetare ale Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare datorate de societate, cu excepția sumelor reprezentând taxa pe valoarea adăugată suspendate în vama, conform certificatelor de obligații bugetare, rămase după efectuarea compensărilor cu taxa pe valoarea adăugată de rambursat, potrivit art. 22 lit. b)1 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, aprobată și modificată prin Legea nr. 547/2001, și cu excepția majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere, care se scutesc de la plata potrivit art. 5 din prezenta ordonanță de urgență, datorate și neachitate la data de 31 octombrie 2001; … b)creanțele statului constând în sume plătite de Ministerul Finanțelor Publice în calitate de garant băncilor imprumutatoare în contul împrumuturilor contractate de societate, dobânzile și comisioanele aferente, precum și comisionul datorat fondului de risc, exigibile la data de 31 octombrie 2001; … c)creanțele bugetare ale Ministerului Finanțelor Publice, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale și ale Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte venituri bugetare datorate de societate, cu excepția sumelor reprezentând taxa pe valoarea adăugată suspendate în vama, conform certificatelor de obligații bugetare, rămase după efectuarea compensărilor cu taxa pe valoarea adăugată de rambursat, potrivit art. 22 lit. b)1 din Ordonanța de urgenta a Guvernului nr. 17/2000, aprobată și modificată prin Legea nr. 547/2001, și cu excepția majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere, care se scutesc de la plata potrivit art. 5 din prezenta ordonanță de urgență, datorate și neachitate pentru perioada 31 octombrie 2001-31 decembrie 2001; … d)creanțele statului constând în sume plătite de Ministerul Finanțelor Publice în calitate de garant băncilor imprumutatoare în contul împrumuturilor contractate de societate, dobânzile și comisioanele aferente, care devin exigibile în perioada 31 octombrie 2001-31 decembrie 2001. … +
Articolul 4(1)Creditorii prevăzuți la art. 3 care dobândesc acțiunile emise de societate ca urmare a conversiei creanțelor prevăzute la art. 3 lit. a)-d) au obligația de a transfera aceste acțiuni în portofoliul APAPS în vederea vânzării acestora, pe baza și în condițiile unui protocol de transfer prin care se acordă APAPS mandatul privind vânzarea acestor acțiuni, în nume propriu și pe seama acestora, cu precizarea condițiilor esențiale ale contractului de vânzare.(2)Investitorul strategic are un drept de preemțiune la cumpărarea acțiunilor rezultate ca urmare a conversiei în acțiuni a datoriilor societății, drept pe care îl poate exercita în termen de 60 de zile de la data aprobării conversiei de către adunarea generală a acționarilor, APAPS având obligația de a face oferta de vânzare cu privire la aceste acțiuni în mod direct investitorului strategic.(3)Sumele rezultate în urma vânzării acțiunilor se distribuie de APAPS către creditorii titulari inițiali ai acțiunilor în mod proporțional cu numărul acțiunilor transferate de fiecare dintre aceștia în termen de 30 de zile de la data încasării prețului. +
Articolul 5Se scutesc de la plata toate majorările de întârziere și penalitățile de întârziere aferente creanțelor prevăzute la art. 3 acumulate până la data conversiei acestora în acțiuni ale societății. +
Articolul 6(1)Prin derogare de la prevederile art. 36 din Legea datoriei publice nr. 81/1999, îndeplinirea în continuare, la scadenta, a obligațiilor de plată, inclusiv cu privire la dobânzi și comisioane aferente, asumate de societate în baza prevederilor împrumuturilor contractate de societate și garantate de stat, se va asigura pentru societate de către Ministerul Finanțelor Publice.(2)Societatea este obligată sa ramburseze Ministerului Finanțelor Publice sumele plătite conform alin. (1) în termen de 5 ani, cu o perioadă de grație de 18 luni, potrivit acordurilor de reesalonare încheiate în baza prevederilor normelor metodologice ce urmează să fie emise în aplicarea prezentei ordonanțe de urgență.(3)În cazul în care societatea nu va respecta oricare dintre termenele de plată prevăzute în acordurile de reesalonare încheiate potrivit alin. (2), societatea este obligată la plata majorărilor de întârziere și a penalitatilor de întârziere în condițiile și în cuantumul prevăzute de legislația în vigoare, de la data scadentei până la plata integrală a debitului. +
Articolul 7Creditorii bugetari vor ridica toate gajurile, garanțiile sau sarcinile care grevează activele sau conturile bancare ale societății constituite în favoarea lor, aferente creanțelor bugetare restructurate potrivit prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. +
Articolul 8APAPS este mandatata sa notifice Consiliului Concurentei printr-un formular de notificare unic, ajutoarele de stat, astfel cum sunt definite de prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, acordate de Ministerul Finanțelor Publice, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, de Casa Naționala de Asigurări de Sănătate, precum și de orice alte instituții publice sau entități care au calitatea de furnizori de ajutoare de stat față de societate. +
Capitolul IIDispoziții speciale privind închiderea procedurii de reorganizare judiciară a societății +
Articolul 9(1)Procedura de reorganizare judiciară a societății încetează de drept la data renunțării la judecata de către creditorii ale căror creanțe reprezintă nu mai puțin de 80% din totalul creanțelor prezentate în cererile introductive pe baza cărora a fost deschisă aceasta procedura.(2)Prin derogare de la prevederile art. 118–120 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului, republicată, la primirea cererii judecătorul-sindic pronunța o încheiere prin care ia act de renunțarea la judecata a creditorului care a formulat-o, calculează suma creanțelor creditorilor care au renunțat la judecata până la acel moment și procentul reprezentat de acestea în totalul creanțelor prezentate în cererile introductive pe baza cărora a fost deschisă procedura reorganizării judiciare și, în măsura în care condiția prevăzută la alin. (1) este întrunită, constata închisă aceasta procedura. Încheierea de constatare a închiderii procedurii de reorganizare judiciară trebuie să prevadă și obligarea societății la plata remunerației administratorului și cuantumul acesteia. Fiecare încheiere se afișează la usa instanței și se publică într-un ziar național în termen de 24 de ore de la pronunțare.(3)Prin derogare de la prevederile art. 11 din Legea nr. 64/1995, republicată, încheierile pronunțate conform alin. (2) sunt definitive și irevocabile. +
Articolul 10Creditorii bugetari care au formulat cereri introductive sunt autorizați sa renunțe la judecata conform art. 9 din prezenta ordonanță de urgență prin ordin al conducătorului instituției respective. +
Articolul 11Pe data pronunțării încheierii de închidere a procedurii de reorganizare judiciară atribuțiile administratorului încetează, urmând ca acesta să fie descărcat de îndatoriri și responsabilități de către adunarea generală a acționarilor societății. Realizarea oricăror alte operațiuni în numele societății după încetarea atribuțiilor sale atrage răspunderea administratorului. +
Articolul 12Pentru o perioadă de 3 luni de la data pronunțării încheierii de închidere a procedurii de reorganizare judiciară se instituie o procedură de supraveghere financiară a societății de către APAPS, constând în obligația societății de raportare față de APAPS a operațiunilor și evenimentelor semnificative pentru îndeplinirea obiectului de activitate al societății. Termenul de exercitare a supravegherii financiare se poate prelungi prin hotărâre a Guvernului.(la 02-07-2003,
Articolul 12 din Capitolul II a fost modificat de Articolul I din LEGEA nr. 296 din 30 iunie 2003, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 472 din 02 iulie 2003
)
+
Articolul 13(1)Prevederile art. 35 și 37 din Legea nr. 64/1995, republicată, sunt aplicabile și pe parcursul procedurii de supraveghere financiară a societății.(2)Termenele de prescripție suspendate potrivit art. 36 din Legea nr. 64/1995, republicată, prin deschiderea procedurii de reorganizare judiciară a societății vor reîncepe să curgă după 10 zile de la expirarea perioadei prevăzute la alin. (1). +
Articolul 14Până la expirarea termenului prevăzut la art. 12, din prezenta ordonanță de urgență, societatea are obligația sa reesaloneze sau sa achite creanțele admise la masa credala rezultată din procesul de reorganizare, precum și sa folosească orice alta metoda legală de stingere a acestor creanțe. +
Capitolul IIIDispoziții finale +
Articolul 15În termen de 15 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentei ordonanțe de urgență Ministerul Finanțelor Publice va emite norme metodologice pentru punerea în aplicare a prevederilor cap. I din prezenta ordonanță de urgență.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemnează:
Ministrul Autorității pentru Privatizare
și Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu Tiberiu Musetescu
Ministrul finanțelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
Ministrul muncii și solidarității sociale,
Marian Sarbu