ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 162 din 17 noiembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 17/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1117 din 18 noiembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ART. 1COMPLETEAZA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 3
ART. 1COMPLETEAZA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 5
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 2
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 4
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 5
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 6
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 7
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 8
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 9
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 10
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 11
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 12
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 245 09/11/2020
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1COMPLETEAZA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 3
ART. 1COMPLETEAZA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 5
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 2
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 4
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 5
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 6
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 7
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 8
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 9
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 10
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 11
ART. 1MODIFICA PELEGE 245 09/11/2020 ART. 12
ART. 1REFERIRE LALEGE 245 09/11/2020
ART. 2REFERIRE LALEGE 200 25/05/2004
ART. 4REFERIRE LALEGE 200 25/05/2004 ART. 37
ART. 5REFERIRE LALEGE 200 25/05/2004
ART. 10REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 11REFERIRE LALEGE 200 25/05/2004 ART. 3
ART. 12REFERIRE LALEGE 200 25/05/2004 ART. 37
ART. 12REFERIRE LALEGE (R) 24 27/03/2000 ART. 9
 Nu exista acte care fac referire la acest act





În vederea îndeplinirii cu bună-credință a obligațiilor asumate de România în urma aderării la Uniunea Europeană,luând în considerare Scrisoarea Comisiei Europene de punere în întârziere din 2.12.2021 (INFR(2021)2.196 C(2021)8.034 final), prin care s-a declanșat împotriva României o procedură de infringement (Cauza 2021/2.196) având drept obiect constatarea neîndeplinirii unor obligații ce îi revin în temeiul Directivei (UE) 2018/958 a Parlamentului European și a Consiliului din 28 iunie 2018 privind efectuarea unui test de proporționalitate înainte de adoptarea unor noi reglementări referitoare la profesii, ținând cont de prelungirea de termen de care România a beneficiat în cauză și de dialogul interinstituțional direct cu reprezentanții Comisiei Europene, finalizat, la 17 iunie 2022, cu acordul asupra conținutului prevederilor din Legea nr. 245/2020 privind efectuarea unui test de proporționalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesii, care trebuie modificate și completate,pentru a se evita sesizarea Curții de Justiție a Uniunii Europene de către Comisia Europeană, în temeiul art. 258 paragraful al doilea din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, luând în considerare faptul că aceste elemente vizează interesul general public și constituie o situație de urgență a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
ARTICOL UNICLegea nr. 245/2020 privind efectuarea unui test de proporționalitate anterior adoptării unor noi reglementări referitoare la profesii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1050 din 9 noiembrie 2020, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 2, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 2(1)Testul de proporționalitate se aplică reglementărilor profesionale prevăzute la art. 1 care restricționează accesul la o profesie reglementată sau exercitarea acesteia ori una dintre formele de exercitare a acesteia, inclusiv utilizarea titlurilor profesionale și activitățile profesionale permise în temeiul unor astfel de titluri, reglementate de Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 200/2004.(2)Testul de proporționalitate se aplică și reglementărilor profesionale noi sau modificate care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora, după adoptarea acestora, dacă rezultă necesitatea revizuirii lor în raport cu obiectivul urmărit la momentul adoptării sale, efectele sale, evaluate după adoptare, precum și cu evoluțiile constante în domeniul profesiei reglementate după adoptarea măsurii.
2.La articolul 3 alineatul (1), după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:d)reglementările profesionale reprezintă dispozițiile adoptate de Parlamentul României, Guvernul României, autorități ale administrației publice centrale, autorități administrative autonome, asociații, organizații sau organismele profesionale care vizează orice aspect referitor la reglementarea unei profesii.3.Articolul 4 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 4Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național, desemnat în baza art. 37 alin. (1) din Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale, au obligația de a verifica dacă noile reglementări profesionale care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora sau care modifică reglementările profesionale existente nu sunt, în mod direct sau indirect, discriminatorii în funcție de cetățenie sau țara de reședință.
4.La articolul 5, alineatele (1) și (6) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 5(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale, desemnat conform Legii nr. 200/2004, efectuează o evaluare a proporționalității în conformitate cu prevederile art. 7 înainte de a introduce noi reglementări profesionale care restricționează accesul liber la profesiile reglementate sau exercitarea acestora ori înainte de a modifica dispozițiile existente.……………………………………………………………………………………..(6)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale monitorizează conformitatea reglementărilor profesionale, noi sau modificate, care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora, după adoptare, cu principiul proporționalității, ținând seama în mod corespunzător de toate evoluțiile care au avut loc de la adoptarea dispozițiilor în cauză.
5.La articolul 5, după alineatul (6) se introducdouă noi alineate, alin. (7) și (8), cu următorul cuprins: (7)Coordonatorul național monitorizează respectarea prevederilor prezentei legi de către autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și elaborează, la fiecare 2 ani, un raport de monitorizare. (8)În cazul în care, prin raportul de monitorizare, se constată nerespectarea dispozițiilor prezentei legi, autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, au obligația, la solicitarea coordonatorului național, de a adopta măsuri în vederea conformării cu principiul proporționalității.6.La articolul 6, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins: + 
Articolul 6(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale au obligația de a verifica dacă reglementările profesionale care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora pe care le introduc, precum și modificările pe care intenționează să le aducă dispozițiilor existente sunt justificate de obiective de interes public.(2)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale analizează, în special, dacă reglementările profesionale prevăzute la alin. (1) sunt justificate în mod obiectiv de motive de ordine publică, de siguranță publică sau de sănătate publică ori de motive imperative de interes general, cum ar fi, de exemplu: păstrarea echilibrului financiar al sistemului de securitate socială; protecția consumatorilor, a beneficiarilor serviciilor și a lucrătorilor; garantarea bunei administrări a justiției; asigurarea corectitudinii tranzacțiilor comerciale; combaterea fraudei și prevenirea cazurilor de evaziune fiscală și de evitare a obligațiilor fiscale și asigurarea eficacității supravegherii fiscale; siguranța transporturilor; protecția mediului și a mediului urban; sănătatea animalelor; proprietatea intelectuală; protejarea și conservarea patrimoniului național istoric și artistic; obiectivele de politică socială; obiectivele de politică culturală.
7.La articolul 7, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 7(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale au obligația de a adopta măsurile necesare pentru ca reglementările profesionale care restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora pe care le introduc și modificările aduse dispozițiilor existente să fie adecvate pentru a garanta atingerea obiectivului urmărit și să nu depășească ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului respectiv.
8.La articolul 7, partea introductivă a alineatului (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2)În acest scop, înainte de a adopta reglementările profesionale prevăzute la alin. (1), autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale iau în considerare:9.La articolul 7 alineatul (2), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f)efectul dispozițiilor noi sau modificate, când se coroborează cu alte cerințe care restricționează accesul la o profesie sau exercitarea acesteia, și în special modul în care dispozițiile noi sau modificate, coroborate cu alte cerințe, contribuie la același obiectiv de interes public și dacă sunt necesare pentru îndeplinirea sa.10.La articolul 7, partea introductivă a alineatului (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale analizează și următoarele elemente, atunci când sunt relevante pentru natura și conținutul reglementării profesionale care se introduce sau se modifică:11.La articolul 7, partea introductivă a alineatului (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4)În vederea aplicării alin. (2) lit. f), autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, evaluează efectele reglementării profesionale noi sau ale celei modificate atunci când se coroborează cu alte cerințe care restricționează accesul la o profesie sau exercitarea acesteia, ținând seama de faptul că pot exista atât efecte pozitive, cât și negative și îndeosebi următoarele:12.La articolul 7, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5)Înainte de a introduce reglementările profesionale noi sau a le modifica pe cele existente, autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, au obligația de a verifica faptul că cerințele specifice legate de prestarea temporară sau ocazională de servicii, prevăzute de normele legale în vigoare, respectă principiul proporționalității, inclusiv cerințele privind:a)înregistrarea temporară automată sau afilierea pro forma la o asociație, organizație sau organism profesional; b)declarația prealabilă formulată de un prestator pentru prima prestare temporară de servicii pe teritoriul României sau în cazul unei schimbări materiale privind situația menționată în documentele solicitate și orice cerință similară acestei declarații;c)plata unei taxe, cotizații sau a oricăror alte costuri, necesare pentru îndeplinirea formalităților legale și administrative în vederea obținerii accesului la o profesie reglementată sau pentru exercitarea acesteia, pe care le suportă prestatorul de servicii.13.Articolul 8 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 8(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, pun, prin mijloace adecvate, la dispoziția cetățenilor, beneficiarilor serviciilor și altor părți interesate relevante, inclusiv a celor care nu sunt membri ai profesiei, informații privind reglementarea în cauză, înainte de a introduce noi reglementări profesionale sau de a modifica reglementările profesionale existente care limitează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora.(2)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, implică toate părțile vizate, le oferă posibilitatea de a-și face cunoscute punctele de vedere, inclusiv prin mijloace electronice, și organizează consultări publice.
14.La articolul 9, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 9(1)Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, asigură schimbul de informații cu autoritățile competente din celelalte state membre cu privire la prevederile prezentei legi și la modul concret în care acestea reglementează o profesie sau cu privire la efectele unei asemenea reglementări.
15.Articolul 10 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 10Reglementările profesionale adoptate cu încălcarea dispozițiilor prezentei legi, precum și celelalte aspecte reglementate prin prezenta lege pot face obiectul unei căi de atac eficiente în justiție, în temeiul Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare, sau al altor dispoziții care asigură accesul la justiție. Autoritățile publice, asociațiile, organizațiile și organismele profesionale, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și autoritățile competente au obligația de a preciza, prin norme interne obligatorii, aplicabile la nivel național, calea de atac și modalitatea de exercitare a acesteia, inclusiv modalitatea de soluționare la nivelul autorității, anterior exercitării unei acțiuni în justiție.
16.La articolul 11, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 11(1)Motivele pentru care reglementările profesionale evaluate în conformitate cu prezenta lege sunt considerate justificate și proporționale și care, alături de dispozițiile în cauză, urmează a fi comunicate Comisiei Europene în temeiul art. 3 alin. (4^4) din Legea nr. 200/2004 se înregistrează de către autoritatea competentă pentru profesia în cauză în baza de date a profesiilor reglementate creată și gestionată de Comisia Europeană, disponibilă publicului, care include o descriere generală a activităților care corespund fiecărei profesii.
17.La articolul 12, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 12(1)Autoritățile publice, în a căror arie de competență se circumscrie profesia reglementată sau care urmează a se reglementa, și coordonatorul național pentru recunoașterea calificărilor profesionale inițiază sau, după caz, avizează, în temeiul art. 9 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 37 alin. (1^1) lit. f) din Legea nr. 200/2004 privind recunoașterea diplomelor și calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu modificările și completările ulterioare, proiectele care introduc noi reglementări profesionale ce restricționează accesul la profesiile reglementate sau exercitarea acestora ori care modifică reglementările profesionale existente.
Prezenta ordonanță de urgență transpune dispozițiile art. 2 alin. (1), art. 4 alin. (6) și art. 7 alin. (4) din Directiva (UE) 2018/958 a Parlamentului European și a Consiliului din 28 iunie 2018 privind efectuarea unui test de proporționalitate înainte de adoptarea unor noi reglementări referitoare la profesii, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE), seria L, nr. 173 din 9 iulie 2018.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul educației,
Ligia Deca
Ministrul economiei,
Florin Marian Spătaru
p. Ministrul afacerilor externe,
Janina-Mirela Sitaru,
secretar de stat
București, 17 noiembrie 2022.Nr. 162.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x