ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 149 din 9 noiembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1086 din 10 noiembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAHOTARARE 22 30/06/2020
ActulREFERIRE LASTRATEGIE 30/06/2020
ActulREFERIRE LALEGE 22 01/03/2004
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LATRATAT 04/04/1949
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulAPROBAT DELEGE 127 19/05/2023
ActulREFERIT DELEGE 127 19/05/2023
ActulREFERIT DEDECRET 720 19/05/2023





Având în vedere că Fondul Alianței Nord-Atlantice de Inovare, denumit în continuare Fondul NATO de Inovare, este instrumentul pe care statele membre NATO îl constituie pentru a identifica cele mai noi tehnologii, indiferent de natura acestora, pentru a consolida sistemul de securitate și apărare națională în fața amenințărilor, dar și de a crea tehnologii emergente incipiente cu dublă utilizare, prin finanțarea activităților de cercetare și dezvoltare aferente, pentru asigurarea accesului prioritar la aceste tehnologii, în condițiile accelerării competiției geopolitice la nivel global, și pentru păstrarea avansului tehnologic al NATO necesar în vederea menținerii păcii și a asigurării securității și apărării colective,ținând cont de faptul că tehnologiile inovative necesare consolidării sistemelor de securitate și apărare națională ale statelor membre sunt cunoscute ca tehnologii emergente și disruptive, precum și de faptul că dezvoltarea acestor tehnologii necesită alocarea unor resurse adecvate în cadrul centrelor de excelență în cercetare, motiv pentru care România a propus un număr de patru centre de excelență în domenii precum: tehnologii cuantice, inteligență artificială, nanosateliți și platforme hipersonice, pentru a identifica și susține acele companii care au un puternic potențial inovativ și prin aceasta să fie valorificate oportunitățile oferite de Fondul NATO de Inovare,având în vedere că resursele Fondului NATO de Inovare se formează prin contribuția voluntară a statelor membre și că, prin intermediul acestei societăți, România își poate consolida capacitatea de inovare și moderniza tehnologiile de securitate și apărare națională, în contextul tehnologiilor inovative dezvoltate și implementate prin intermediul societății,întrucât România are nevoie ca entitățile din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională să aibă acces, prin intermediul Fondului NATO de Inovare, la cele mai noi tehnologii din domeniu care, împreună cu dezvoltarea unor infrastructuri și echipamente specifice, să facă posibilă consolidarea și modernizarea sistemului național de apărare, ordine publică și siguranță națională în contextul crizelor și amenințărilor actuale și viitoare,ținând cont de faptul că pentru a accesa resursele Fondului NATO de Inovare este necesar ca în România să fie dezvoltate infrastructuri de excelență în cercetare, sub forma unor centre de excelență care să fie dotate cu echipamente specifice astfel încât mediul de afaceri să poată dezvolta, testa și implementa tehnologii, care ulterior să fie selectate pentru finanțare și în acest mod să fie accesate resursele Fondului, iar tehnologiile inovative implementate să fie transferate astfel și în sistemul de securitate și apărare națională,întrucât prin Legea nr. 22/2004 pentru aderarea României la Tratatul Atlanticului de Nord, semnat la Washington la 4 aprilie 1949, țara noastră a devenit membru cu drepturi depline al NATO, iar în cadrul Reuniunii la nivel înalt a NATO de la Bruxelles din data de 14 iunie 2021 a fost propusă inițiativa Fondului NATO de Inovare, la care România și-a exprimat voința de a deveni partener prin semnarea de către ministrul apărării naționale în luna octombrie 2021 a Declarației de intenție pentru aderarea la Fondul NATO de Inovare, ținând cont că în cadrul Reuniunii la nivel înalt a NATO de la Madrid din 29-30 iunie 2022 a fost semnat Angajamentul de participare de către Președintele României, este imperativă desemnarea instituției responsabile, până la sfârșitul trimestrului I al anului 2023, și crearea cadrului legislativ pentru participarea României la Fondul NATO de inovare.Considerând că, în contextul internațional actual, marcat de accelerarea competiției geopolitice, creșterea provocărilor de securitate în spațiul euroatlantic, mai ales în regiunea Mării Negre - ca urmare a agresiunii brutale, ilegale și neprovocate a Federației Ruse împotriva Ucrainei -, precum și a ritmului fără precedent al evoluțiilor din domeniul tehnologiilor emergente și disruptive, se impune luarea unor măsuri urgente pentru ca România să aibă acces la cele mai noi inovații și tehnologii emergente și disruptive în vederea consolidării securității și apărării proprii și la nivel aliat.Având în vedere că este necesară elaborarea planificării bugetare pentru anul viitor pentru a include contribuția României la Fondul NATO de Inovare, proces ce va fi demarat de alte țări aliate încă din 2022, dar și necesitatea elaborării procedurilor interne de gestiune a societății, inclusiv proceduri referitoare la selecția reprezentantului României la Fondul de Inovare NATO, proceduri ce necesită să fie stabilite în perioada imediat următoare, ținând cont că procesul de operaționalizare efectivă a Fondului NATO de Inovare va permite și crearea unui cadru național pentru accesarea acestuia de către companii românești, iar printr-o eventuală amânare a participării României la respectivul fond s-ar risca blocaje în cercetarea și inovarea din România, având în vedere că, pe fondul crizei energetice și al presiunilor generate de schimbările climatice, țările europene, inclusiv România, sunt nevoite să accelereze tranziția industriei de energie către surse regenerabile, către optimizarea infrastructurilor energetice existente și către localizarea acestor industrii la nivel național și european, iar prin participarea la Fondul NATO de Inovare, România poate dezvolta inițiative locale cu un înalt nivel de sofisticare tehnologică,întrucât țările europene sunt afectate și de alte crize economice, sociale și de mediu cu frecvență din ce în ce mai ridicată, precum criza alimentară din anul 2022, este necesar ca România să dezvolte soluții avansate pe întreg lanțul economic și industrial, fiind necesară valorificarea potențialului de cercetare și dezvoltare local, ceea ce se poate realiza prin participarea României la Fondul NATO de Inovare.Considerând că, pe fondul tendinței de relocalizare și de transformare a industriilor strategice, al dezvoltării tehnologiilor avansate, dar și al unor presiuni precum criza semiconductoarelor, România trebuie să dezvolte un sistem național de cercetare, dezvoltare și implementare de proiecte tehnologice ce va susține accelerarea atingerii standardelor tehnologice ale statelor NATO,deoarece în Strategia Națională de Apărare a Țării, adoptată prin Hotărârea Parlamentului nr. 22/2020 privind aprobarea Strategiei Naționale de Apărare a Țării pentru perioada 2020-2024, paragrafele 73, 82, 112 și 128, se menționează tehnologiile emergente ca un factor ce va crește complexitatea, incertitudinea și volatilitatea mediului global de securitate, precum și valorificarea potențialului lor ca o direcție de acțiune pentru România pentru asigurarea securității și a sprijinului pentru cetățeni și mediul de afaceri,date fiind amenințările digitale și de securitate cibernetică atât ale actorilor statali ostili, cât și ale unei game crescânde de actori nonstatali, care acoperă o arie crescândă de tehnologii emergente, accesul României la resursele Fondului NATO de Inovare poate avea potențialul de a întări capacitatea de apărare a țării în fața acestor noi provocări prin dezvoltarea ecosistemului de cercetare și producție în cadrul granițelor României, în colaborare cu aliații și partenerii NATO și ai Uniunii Europene,întrucât România are o nevoie acută de creștere a capabilităților de cercetare, dezvoltare și producție la nivel național, iar companiile și institutele românești pot avea oportunitatea accesării resurselor și a ecosistemului de investiții și tehnologic al Fondului NATO de Inovare,având în vedere faptul că, în lipsa promovării prin legislație primară a obiectului prezentei ordonanțe de urgență, nu se pot angaja fonduri la Fondul de Inovare NATO și astfel nu s-ar putea onora angajamentele asumate de România,având în vedere că România își poate crea un avantaj strategic devenind un lider regional în inovare,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic, constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1(1)Prezenta ordonanță de urgență reglementează regimul juridic general al participării României la Fondul NATO de Inovare, denumit în continuare Fond.(2)În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)acordul pentru un parteneriat limitat - actul constitutiv al Fondului NATO de Inovare redactat în baza legislației din Marele Ducat al Luxemburgului;b)acțiune – titlu de valoare deținut de România în cadrul Fondului NATO și care îi dă dreptul la o anumită parte din capitalul Fondului, precum și la dreptul de a obține dividende;c)aliat - statele membre NATO;d)capital de risc – capitalul financiar oferit societăților aflate în stadiul incipient, atât cu risc ridicat, cât și cu potențial ridicat pentru a se putea dezvolta. Fondul de investiții constituit din capital de risc realizează profit deținând o parte din capitalul propriu al firmei în care investește, care de obicei are o tehnologie nouă sau un model de afacere în industriile de înaltă tehnologie cu impact major asupra securității și apărării naționale, cum ar fi biotehnologia, IT și software;e)Comitetul consultativ al partenerilor Fondului - structura de guvernanță a Fondului NATO de Inovare, fără personalitate juridică, compus din câte un reprezentant al fiecărui stat participant care supraveghează implementarea strategiei de investiții a Fondului de către managerul de investiții al Fondului și poate decide înlocuirea acestuia sau încetarea activității Fondului și a subfondurilor sale;f)Comitetul consultativ al partenerilor subfondului 1 – structura de guvernanță a subfondului 1, aflat sub coordonarea juridică și strategică a Comitetului consultativ al partenerilor Fondului, fără personalitate juridică, compus din câte un reprezentant al fiecărui partener al subfondului, care supraveghează implementarea strategiei de investiții a subfondului 1 de către managerul de investiții și asigură coordonarea strategică a acestuia;g)Fondul NATO de Inovare - societatea în comandită specială în Luxemburg, care acționează ca societate de investiții cu capital variabil, respectiv fond de investiții specializat constituită prin Acordul pentru un parteneriat limitat, în concordanță cu legislația Marelui Ducat al Luxemburgului din 13 februarie 2007 cu privire la fondurile de investiții specializate. Fondul este o entitate de tip umbrelă, care poate coordona mai multe subfonduri și care se încadrează în obiectivele generale ale Fondului, conform practicilor comerciale curente din industria internațională de capital;h)managerul de investiții al Fondului – numit și partener general, se referă la o societate privată cu răspundere limitată constituită și existentă în conformitate cu legile Marelui Ducat al Luxemburgului, cu personalitate juridică distinctă față de Fond și care va avea calitatea de asociat necomanditar și administrator unic al parteneriatului și/sau orice succesor al acestuia sau cesionar al acestuia;i)partenerii Fondului - statele care asigură contribuții financiare la Fond;j)participația la Fond – acțiunile deținute de România la Fondul NATO de Inovare în schimbul contribuției financiare;k)profit - diferența dintre contribuția la Fond și suma restituită de către Fond României.l)solicitare extraordinară de finanțare – managerul de investiții poate solicita unui partener al Fondului o contribuție financiară care nu e prevăzută în graficul de plăți, dar care nu modifică contribuția totală a partenerului, cu o notificare scrisă prealabilă cu cel puțin 20 de zile lucrătoare, care specifica scopul pentru care se face această plată;m)subfondul 1 - primul fond finanțat exclusiv de partenerii Fondului NATO de inovare, cu o valoare de 1 miliard de euro și o durată de viață de 15 ani; n)DIANA – acceleratorul NATO pentru inovare în domeniul apărării, lansat la Reuniunea la nivel înalt NATO din 14 iunie 2021, Bruxelles;o)start-up - societate din categoria întreprinderilor mici și mijlocii, aflată într-o etapă incipientă, ce lansează un produs sau un serviciu pentru soluționarea unei probleme cu impact major asupra securității și apărării naționale, printr-o manieră inovativă;p)tehnologii emergente și disruptive – acele tehnologii care aduc transformări ce rezolvă provocări importante utilizând convergența dintre știință și inginerie inovatoare. Au un potențial semnificativ atât pentru securitatea națională, cât și pentru comercializare în piață. + 
Articolul 2(1)Se aprobă plata contribuției financiare a României la Fondul NATO de Inovare, constituit sub forma unui fond de investiții cu capital de risc, pentru perioada 2023-2037.(2)Contribuția financiară la Fond se achită anual, începând cu anul 2023, conform anexei nr. 1. Contribuția este prevăzută în bugetul anual al Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării, denumit în continuare MCID, prin credite destinate unor acțiuni multianuale având sumele prevăzute cu această destinație, întrun titlu special.(3)În cazul unor solicitări extraordinare de finanțare, primite de la managerul de investiții al Fondului în afara graficului de plăți prevăzut în anexa nr. 1 și asupra cărora a existat consens între partenerii Fondului, care nu modifică contribuția totală a României, MCID efectuează plata conform solicitării, în limita bugetului aprobat, pentru asigurarea finanțării de la bugetul de stat conform obligațiilor asumate, prin hotărâre a Guvernului României. + 
Articolul 3(1)MCID gestionează participația României la Fond sub formă de acțiuni, în calitate de autoritate competentă care asigură contribuția națională la Fond.(2)MCID exercită drepturile și obligațiile prevăzute în Acordul pentru un parteneriat limitat, în calitate de reprezentant al statului român, proporțional cu numărul de acțiuni deținute.  + 
Articolul 4(1)Profiturile obținute și virate de managerul de investiții al Fondului către MCID în urma participației României la Fond sunt virate bugetului de stat în termen de 30 de zile de la data încasării acestora. (2)MCID poate propune, printr-un proiect de hotărâre a Guvernului, reinvestirea profiturilor obținute cu scopul îndeplinirii obiectivelor strategice ale Fondului și inclusiv finanțarea altor subfonduri, la solicitarea managerului de investiții al Fondului.  + 
Articolul 5(1)Reprezentantul național al României în cadrul Comitetului consultativ al partenerilor Fondului și al Subfondului 1, denumite în continuare CCP și, respectiv, CCSF1, se stabilește prin ordin al ministrului cercetării, inovării și digitalizării, în termen de 5 zile de la semnarea Acordului pentru un parteneriat limitat sau de la încheierea mandatului anterior, cu îndeplinirea condițiilor din anexa nr. 2, pe o durată de 5 ani și în baza unui mandat stabilit în conformitate cu obiectivele Fondului și obiectivele naționale de adopție a tehnologiilor emergente și disruptive. (2)Funcția de reprezentant național al României în CCP și CCSF1 este o funcție neremunerată. + 
Articolul 6MCID, în calitate de reprezentant legal al României la Fondul NATO de Inovare, exercită următoarele drepturi și va îndeplini următoarele obligații:a)desemnează și monitorizează activitatea reprezentantului național în CCP și CCSF1;b)prezintă anual Cancelariei Prim-Ministrului, Ministerului Afacerilor Externe, denumit în continuare MAE, Ministerului Apărării Naționale, denumit în continuare MApN, un raport privind activitatea desfășurată în cadrul Fondului până la data de 25 martie a fiecărui an pentru anul precedent;c)elaborează, de câte ori este cazul, note de informare privind activitatea Fondului către Cancelaria Prim-Ministrului, MAE și MApN; d)reprezintă România în relația cu managerul Fondului;e)asigură operaționalizarea, dotarea, modernizarea, precum și orice alte categorii de măsuri necesare centrelor de excelență în cercetare cu scopul de a intensifica activitatea națională de accesare a resurselor Fondului;f)dezvoltă parteneriate internaționale cu alte centre de excelență în cercetare în vederea implementării de tehnologii emergente și disruptive;g)realizează orice alte atribuții legale în legătură cu îndeplinirea calității de reprezentant național al României în Fondul NATO de Inovare. + 
Articolul 7MCID, în conformitate cu atribuțiile ce îi revin, asigură diseminarea informațiilor referitoare la programele și societățile finanțate de Fond către MApN, MAE, Serviciul Român de Informații, denumit în continuare SRI, și Serviciul de Informații Externe, denumit în continuare SIE. + 
Articolul 8(1)MApN, SRI și SIE transmit reprezentantului național o informare anuală privind tehnologiile emergente și disruptive, prioritare în plan național, dacă este cazul. (2)Reprezentantul național în CCP și CCSF1 asigură, în termen de 15 zile, transmiterea acestor informații către managerul de investiții.  + 
Articolul 9MCID, în conformitate cu atribuțiile ce îi revin, asigură sesiuni de informare a societăților din România care dezvoltă tehnologii inovative, cu privire la oportunitățile oferite de Fond și, atunci când este cazul, transmite informații despre societățile în cauză managerului de investiții al Fondului pentru a fi evaluate în scopul efectuării de investiții din Fond. + 
Articolul 10MCID coordonează și asigură colaborarea și comunicarea dintre activitățile Fondului NATO de Inovare și DIANA, conform strategiei de investiții a Fondului, parte a Acordului pentru un parteneriat limitat.  + 
Articolul 11(1)MCID coordonează dezvoltarea și implementarea unor centre de excelență în cercetare, în cadrul institutelor naționale de cercetare-dezvoltare și în cadrul universităților clasificate ca universități de cercetare avansată și educație, care facilitează accesul societăților comerciale la tehnologiile emergente și disruptive finanțate în cadrul Fondului NATO, după cum urmează:a)centru de excelență în cercetare pentru inteligență artificială;b)centru de excelență în cercetare pentru tehnologii cuantice;c)centru de excelență în cercetare pentru nanosateliți și tehnologii satelitare;d)centru de excelență în cercetare pentru platforme hipersonice.(2)Pentru operaționalizarea centrelor de excelență în cercetare în vederea testării, dezvoltării, implementării de tehnologii emergente și disruptive, stabilite potrivit alin. (1), MCID poate aloca fonduri pentru finanțarea cheltuielilor cu reabilitarea, modernizarea, consolidarea infrastructurii tehnico-utilitare, construcțiilor centrelor de excelență în cercetare, precum și a categoriilor de cheltuieli care privesc dotarea cu echipamente, tehnologii, dotări și utilaje specifice tehnologiilor emergente și disruptive, în limita bugetului aprobat. + 
Articolul 12(1)Aplicarea prezentei ordonanțe de urgență se face cu respectarea prevederilor naționale și europene din domeniul ajutorului de stat.(2)Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul cercetării, inovării și digitalizării,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul apărării naționale,
Angel Tîlvăr
Ministrul afacerilor externe,
Bogdan Lucian Aurescu
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 9 noiembrie 2022.Nr. 149. + 
Anexa nr. 1
CONTRIBUȚIA FINANCIARĂ
a României la Fondul NATO de InovareContribuția financiară a României la Fondul NATO de Inovare, în valoare de 34,04 milioane de euro, se achită anual, începând cu anul 2023, astfel:

An 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030
Valoarea contribuției 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro 3,4 mil. euro
An 2031 2032 2033 2034 2035 2036 2037
Valoarea contribuției 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro 0,97 mil. euro

 + 
Anexa nr. 2
CONDIȚIILE
de selecție a reprezentantului României la Fondul NATO de InovareReprezentantul României la Fondul NATO de Inovare va îndeplini următoarele condiții:A.Condiții obligatorii (reprezentantul va îndeplini toate condițiile obligatorii):– să fie absolvent de studii superioare la nivel master; – să fie angajat al unei instituții din administrația publică centrală sau al unei companii cu capital majoritar de stat;– să dețină sau să îndeplinească condițiile legale pentru obținerea autorizației de acces la informații clasificate, la nivelul NATO Secret.B.Condiții specifice (reprezentantul va îndeplini minimum 3 din cele 4 condiții de selecție specifice):– să aibă experiență de minimum 5 ani în domeniul piețelor de capital, cu instrumente financiare de tipul fondurilor de investiții cu capital de risc sau al fondurilor mutuale, în cadrul unei instituții publice sau al unei societăți de administrare a investițiilor naționale sau internaționale; – să aibă experiență de minimum 3 ani în implementarea de proiecte din domeniul incubatoarelor și acceleratoarelor de afaceri, al entităților de tip cluster de inovare, digital innovation hub (DIH) sau în dezvoltarea unor entități de tip start-up și spinoff ca acționar sau investitor;– să aibă experiență de minimum 3 ani în cadrul unei instituții naționale sau internaționale în domeniul cercetare-dezvoltare-inovare (CDI) sau în domeniul implementării de programe și proiecte multianuale de achiziții de tehnologie civilă și/sau militară;– să aibă experiență în domeniul relațiilor internaționale, al securității și apărării și al cooperării transatlantice, obținută prin participarea la programe, proiecte, conferințe organizate de instituții publice și private naționale și internaționale.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x