Având în vedere faptul că proiectele strategice de gospodărire a apelor sunt investiții majore pentru România și reprezintă o prioritate în ceea ce privește sectorul de apă, dată fiind importanța acestora pentru susținerea vieții, a activităților economice și sociale, cu efecte directe asupra potențialului de dezvoltare a economiei naționale, în județele din nord-estul României,luând în considerare că îmbunătățirea calității vieții populației și a protecției oamenilor și bunurilor împotriva efectelor distructive ale apelor se realizează și prin investiții publice în proiecte de dezvoltare și modernizare, considerăm că finalizarea Acumulării Vârfu Câmpului are o importanță deosebită și reprezintă un obiectiv major de interes public, având rolul de a asigura sursa de apă potabilă, apă industrială și pentru irigații, precum și protecția împotriva inundațiilor și a secetei pentru întreaga zonă de nord-est a României.Ținând cont de efectele schimbărilor climatice și de faptul că în următoarea perioadă sunt posibile fenomene extreme care să conducă la pierderi de vieți omenești și distrugeri de bunuri materiale, precum și la apariția unor fenomene de degradare a solului, cu efecte majore asupra securității alimentare,având în vedere că toate scenariile globale indică o reducere de circa 20% a disponibilității resurselor de apă în părțile de sud și nord-est ale României și necesitatea asigurării de noi surse de apă pentru realizarea de apeducte regionale pentru alimentarea cu apă a localităților,pornind de la faptul că implementarea proiectelor de investiții publice implică uneori și executarea unor lucrări în perimetrul unor arii naturale protejate de interes național/internațional,având în vedere necesitatea adoptării în regim de urgență a unor măsuri de exceptare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce privește utilizarea terenurilor amplasate în arii naturale protejate de interes național, în scopul evitării blocajelor în derularea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului și obținerea actelor de reglementare,luând în considerare starea de fapt obiectivă a situației extraordinare, reprezentată de faptul că adoptarea acestor măsuri de exceptare de la legislația în domeniul protecției mediului conduce la reducerea discrepanțelor regionale și la coeziunea interregională,având în vedere că realizarea obiectivului de investiții „Amenajarea complexă Vârfu Câmpului pe râul Siret, județele Suceava și Botoșani“, care este realizată în proporție de peste 75%, este condiționată de obținerea actului de reglementare în domeniul protecției mediului, respectiv a acordului de mediu, iar, conform legislației în vigoare, actul nu poate fi obținut, deoarece proiectul implică ocuparea unei suprafețe din cadrul ariilor protejate de interes național,întrucât derogarea de la dispozițiile art. 23 alin. (2) și ale art. 27 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, este necesară pentru realizarea obiectivului având rolul de a asigura sursa de apă potabilă și industrială pentru întreaga zonă, concurând în acest sens la dezvoltarea atât în plan economic, cât și social, ținând cont de starea de fapt, independentă de voința Guvernului, a situației extraordinare, determinată de imposibilitatea obținerii acordului de mediu, conform legislației în vigoare, respectiv faptul că scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol ori silvic de terenuri de pe raza ariei naturale protejate de interes național/internațional, cu excepția celor aflate în zonele de dezvoltare durabilă, se poate realiza numai pentru obiective care vizează asigurarea securității naționale, a securității sănătății oamenilor și animalelor sau pentru obiectivele destinate cercetării științifice și a bunei administrări a ariei naturale protejate,luând în considerare starea de fapt cuantificabilă a situației extraordinare determinată de faptul că neimplementarea în regim de urgență a modificărilor legislative propuse generează consecințe negative asupra vieții și siguranței populației,în considerarea faptului că neadoptarea derogării de la dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, are efecte negative asupra posibilităților de asigurare a surselor de apă și a protecției împotriva efectelor distructive a apelor prin secete și inundații,ținând cont de faptul că urgența adoptării prezentelor măsuri legislative este determinată de faptul că, în prezent, cadrul legal nu permite realizarea lucrărilor de gospodărire a apelor în cadrul ariilor protejate de interes național, iar prin implementarea modificărilor legislative propuse se obține o derogare punctuală pentru realizarea unei lucrări în cadrul unei arii protejate de interes național pe baza acordurilor de mediu obținute, astfel încât nu există riscul generalizării acestei derogări și aplicării în alte situații,întrucât prezenta ordonanță de urgență privește un interes public general, deoarece implementarea proiectului va conduce la îmbunătățirea vieții și siguranței populației din zona de nord-est a României, precum și la creșterea standardului de viață al locuitorilor din zona lucrării datorită existenței unei surse sigure de apă,luând în considerare faptul că proiectele de infrastructură transeuropeană de transport vizează interesul public și strategic și constituie o prioritate pentru relansarea economiei naționale, măsurile pentru accelerarea implementării acestora reprezentând o situație de urgență și extraordinară,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 1Se declară obiectivul de investiții „Amenajarea complexă Vârfu Câmpului pe râul Siret, județele Suceava și Botoșani“ drept proiect major de importanță națională în domeniul gospodăririi apelor. +
Articolul 2Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (2) și ale art. 27 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, dezvoltarea obiectivului de investiții „Amenajarea complexă Vârfu Câmpului pe râul Siret, județele Suceava și Botoșani“ este permisă pe raza ariilor naturale protejate de interes național, respectiv pentru acest obiectiv de investiții se va face scoaterea definitivă sau temporară a terenurilor din circuitul agricol și silvic. +
Articolul 3Autoritățile competente pentru protecția mediului pun în aplicare dispozițiile art. 2 în cadrul procedurii de reglementare derulate pentru obiectivul de investiții „Amenajarea complexă Vârfu Câmpului pe râul Siret, județele Suceava și Botoșani“, în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului. +
Articolul 4Se desemnează Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, prin Administrația Națională „Apele Române“, ca autoritate competentă pentru dezvoltarea proiectului major de importanță națională „Amenajarea complexă Vârfu Câmpului pe râul Siret, județele Suceava și Botoșani“.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Mircea Fechet
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, interimar,
Marin Țole,
secretar de statBucurești, 12 decembrie 2024.Nr. 144.