ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 141 din 28 octombrie 2008

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 24/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 749 din 6 noiembrie 2008
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulACTUALIZEAZA PEOUG 141 28/10/2008
 Nu exista acte care fac referire la acest act





(la 05-06-2009,
Titlul actului normativ a fost modificat de Punctul 1, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
Pentru eficientizarea activităților specifice din domeniul curriculumului, al selecției și al pregătirii elevilor capabili de performanță, precum și adaptarea acestor activități la noile provocări legate de asigurarea calității în învățământ,având în vedere că aplicarea întocmai a prevederilor Legii nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă ar genera suprapuneri și paralelisme între activitățile organizate de către Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar, organ de specialitate în subordinea Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, înființat în baza Hotărârii Guvernului nr. 231/2007, și Centrul Național pentru Instruire Diferențiată, organ de specialitate în subordinea Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, propus a se înființa în baza Legii nr. 17/2007,luând în considerare că funcționarea Centrului Național pentru Instruire Diferențiată ar implica organizarea unor noi structuri, în condițiile în care aceleași obiective pot fi realizate printr-o schemă restrânsă de specialiști din cadrul Centrului Național pentru Curriculum și Evaluare pentru Învățământul Preuniversitar și fără cheltuieli bugetare suplimentare, s-a ajuns la concluzia că este mult mai economic și mai eficient ca instruirea diferențiată a tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă, să fie coordonată de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în Învățământul Preuniversitar, pentru că, în fond, Centrul Național pentru Instruire Diferențiată nu a fost înființat. În această variantă, care rezolvă atât problema posturilor, a unor alocări bugetare suplimentare, a sediului pentru o nouă structură, cât și a suprapunerilor și paralelismelor între activitățile celor două instituții subordonate Ministerului Educației, Cercetării și Tineretului, se impune această reglementare cu caracter de urgență, deoarece:– este necesar ca pregătirea sistematică a tinerilor capabili de performanță să înceapă în anul școlar 2008-2009, întârzierea procesului blocând activitatea acestor tineri și șansele lor de afirmare;– menținerea situației actuale nu permite o abordare sistemică a pregătirii acestor tineri, având efecte pe termen mediu și lung asupra pregătirii acestora;– prin punerea în aplicare a prevederilor introduse prin Legea nr. 32/2008 pentru completarea art. 10 din Legea învățământului nr. 84/1995, organizarea de unități de învățământ sau de clase constituite din elevi capabili de performanță creează posibilitatea ca acești elevi să poată participa și la activități de instruire diferențiată, începând cu anul școlar 2008-2009.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul ILegea nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007, se modifică și se completează după cum urmează:(la 05-06-2009,
Partea introductivă a Articolului I a fost modificat de Punctul 2, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1.Titlul legii va avea următorul cuprins:LEGEprivind educația tinerilor capabili de performanță înaltă(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 3, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^1.Articolul 1 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 1Prezenta lege creează cadrul juridic de organizare instituțională și de desfășurare a programelor de educație diferențiată pentru tinerii capabili de performanță înaltă.(la 05-06-2009,
Articolul 1 din Punctul 1^1. , Articolul I a fost modificat de Punctul 4, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^2.Articolul 2 se abrogă(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^3.Articolul 3 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 3Educația diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă se poate realiza prin:a)adaptarea obiectivelor, conținuturilor, a strategiilor didactice de predare, învățare și evaluare la posibilitățile aptitudinale, cognitive, afective și motrice, la ritmul și la stilul de învățare ale tinerilor capabili de performanță înaltă;b)educarea tinerilor capabili de performanță înaltă în centre specializate, publice sau private, prin intermediul claselor specializate, al școlilor de weekend, al taberelor de instruire, al școlilor de vară și al programelor de învățământ la distanță sau prin alte forme.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^4.Articolul 4 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 4În înțelesul prezentei legi, termenii și expresiile folosite au următoarele semnificații:a)tineri capabili de performanță înaltă – tinerii identificați prin metode științifice ca având realizări și/sau aptitudini potențiale în oricare dintre următoarele domenii, izolate sau în combinație: capacitate intelectuală generală, aptitudini academice specifice, gândire productivă și creativă, abilitate în leadership, talent pentru arte, aptitudini psihomotrice;b)trasee curriculare diferențiate – curriculum și organizarea programului școlar adaptate nevoilor individuale ale tinerilor capabili de performanță înaltă.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^5.Articolul 5 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 5(1)Identificarea tinerilor capabili de performanță înaltă se realizează de echipe formate din specialiști în domeniu, psihologi, pedagogi, profesori și satisface exigențele de obiectivitate, fidelitate, validitate și fiabilitate.(2)Membrii acestor echipe nu pot efectua activități de pregătire cu tinerii selectați.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^6.Articolul 6 se abrogă.(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^7.Articolul 7 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 7În procesul de identificare se utilizează profiluri psihocomportamentale, studii de caz, ghiduri de nominalizare, chestionare, teste psihologice de aptitudini școlare, individuale și colective, de inteligență, de creativitate, de aptitudini speciale, analiza activității și a rezultatelor școlare, precum și alte instrumente și procedee elaborate de specialiști.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^8.Articolul 8 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 8Procedurile de identificare a tinerilor capabili de performanță înaltă proveniți din medii socioeconomice dezavantajate se adaptează specificului lor și prin implicarea reprezentanților comunității locale.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^9.Articolul 9 se abrogă.(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^10.Articolul 10 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 10Traseele curriculare diferențiate se structurează în conformitate cu principiile generale ale curriculumului național, în funcție de domeniul de manifestare a abilității și ținându-se cont de nevoile specifice ale tinerilor capabili de performanță înaltă.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
1^11.Articolele 11-14 se abrogă.(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 5, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
2.Articolul 15 se abrogă.2^1.Articolul 16 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 16Strategiile didactice se adaptează formelor specifice de organizare a procesului instructiv-educativ pentru tineri capabili de performanță înaltă, contextului sociocultural, precum și profilului de personalitate și gradului de maturitate psihologică ale acestora.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 6, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
2^2.Articolul 17 se abrogă.(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 6, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
2^3.Articolul 18 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 18(1)Evaluarea tinerilor capabili de performanță înaltă se adaptează în funcție de traseele curriculare diferențiate, ținându-se cont de standardele curriculare aprobate de Ministerul Educației, Cercetării și Inovării.(2)La sfârșitul fiecărui an școlar, tinerii incluși în program sunt evaluați de echipele prevăzute la art. 5, în vederea menținerii sau excluderii din programul de pregătire.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 6, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
2^4.Titlul capitolului IV va avea următorul cuprins: + 
Capitolul IVPregătirea personalului didactic implicat în instruirea tinerilor capabili de performanță înaltă
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 6, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
2^5.Articolul 19 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 19Formarea cadrelor didactice necesare selectării, instruirii și evaluării anuale a tinerilor capabili de performanță înaltă se face pe baza unor programe de pregătire specifice care vizează atât aplicarea de curriculum, cât și metodele de selecție și evaluare a tinerilor capabili de performanță înaltă.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 6, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
3.Articolul 20 se abrogă.3^1.Articolul 21 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 21Formarea continuă certificată a cadrelor didactice include și programe de perfecționare în domeniul psihopedagogiei tinerilor capabili de performanță înaltă.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 7, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
3^2.Articolul 22 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 22Formarea altor categorii de specialiști, cum ar fi: psihologi, asistenți sociali, pedagogi, psihopedagogi, include cursuri specializate în domeniul identificării tinerilor capabili de performanță înaltă, al consilierii, psihoterapiei și managementului personal al acestora.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 7, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
3^3.Articolul 23 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 23Ministerul Educației, Cercetării și Inovării coordonează organizarea unor programe naționale de formare în domeniul educației tinerilor capabili de performanță înaltă.
(la 05-06-2009,
Articolul I a fost completat de Punctul 7, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
4.Titlul capitolului V va avea următorul cuprins: + 
Capitolul VInstruirea diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă(la 05-06-2009,
Titlul Capitolului V din Punctul 4. , Articolul I a fost modificat de Punctul 8, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
5.Articolul 24 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 24(1)Instruirea diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă este coordonată metodologic de Centrul Național de Instruire Diferențiată, organ de specialitate cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educației, Cercetării și Inovării.(2)Centrul Național de Instruire Diferențiată este înființat în scopul identificării, pregătirii, stimulării și valorificării potențialului tinerilor capabili de performanță înaltă.(la 05-06-2009,
Articolul 24 din Punctul 5. , Articolul I a fost modificat de Punctul 9, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
6.Articolul 25 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 25În domeniul instruirii diferențiate a tinerilor capabili de performanță înaltă, Centrul Național de Instruire Diferențiată are următoarele atribuții:a)elaborarea și aplicarea de strategii și politici pentru selecția, pregătirea, stimularea și susținerea tinerilor și a cadrelor didactice în activități de performanță înaltă;b)coordonarea realizării de trasee curriculare diferențiate și a strategiilor didactice specifice educației tinerilor capabili de performanță înaltă;c)elaborarea de liste orientative de resurse informaționale, în scopul aplicării programelor de educație diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă;d)colaborarea cu instituțiile de învățământ superior, cu departamentele de pregătire a personalului didactic, în vederea realizării unor programe de pregătire a specialiștilor în metodologiile de predare specifice educației tinerilor capabili de performanță înaltă;e)coordonarea metodologică a activității centrelor de instruire diferențiată județene/al municipiului București;f)pregătirea și promovarea unui suport informațional privind educația diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă și participarea la acțiuni de informare referitoare la educația diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă;g)elaborarea regulamentelor de organizare și funcționare a centrelor de instruire diferențiată județene/al municipiului București.(la 05-06-2009,
Articolul 25 din Punctul 6. , Articolul I a fost modificat de Punctul 10, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
7.Articolul 26 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 26(1)Inspectoratele școlare județene/al municipiului București înființează centre de instruire diferențiată județene/al municipiului București, conform unei metodologii elaborate de Centrul Național de Instruire Diferențiată.(2)La nivel județean, instruirea diferențiată a tinerilor capabili de performanță înaltă se realizează în microcentre de performanță, care funcționează în unități de învățământ care demonstrează capacitatea de a desfășura astfel de acțiuni, sub coordonarea centrelor de instruire diferențiată județene/al municipiului București, iar finanțarea se face de la bugetul local.(3)Metodologia de organizare și desfășurare a instruirii diferențiate la nivel județean/al municipiului București se aprobă prin ordin al ministrului educației, cercetării și inovării.(la 05-06-2009,
Articolul 26 din Punctul 7. , Articolul I a fost modificat de Punctul 11, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
8.Articolul 27 va avea următorul cuprins: + 
Articolul 27Ministerul Educației, Cercetării și Inovării alocă, din bugetul propriu, fonduri pentru programe de instruire diferențiată ale Centrului Național de Instruire Diferențiată și ale inspectoratelor școlare județene, respectiv ale Inspectoratului Școlar al Municipiului București.(la 05-06-2009,
Articolul 27 din Punctul 8. , Articolul I a fost modificat de Punctul 12, Articolul UNIC din LEGEA nr. 189 din 26 mai 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 371 din 02 iunie 2009
)
9.Capitolul VI, cuprinzând articolele 28-37, se abrogă. + 
Articolul IILegea nr. 17/2007 privind educația tinerilor supradotați, capabili de performanță înaltă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 19 ianuarie 2007, cu modificările aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.

PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul educației,
cercetării și tineretului,
Anton Anton
Ministrul economiei și finanțelor,
Varujan Vosganian
București, 28 octombrie 2008.Nr. 141.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x