Având în vedere faptul că mai multe proiecte care au beneficiat de fonduri externe nerambursabile în perioada de programare 2014-2020, în mod special prin Programul operațional regional, și prin altele, implementate de către autoritățile administrației publice locale, nu au fost finalizate sau au fost declarate nefuncționale sau au fost propuse pentru etapizare și înregistrează întârzieri sau chiar se află în blocaj ca urmare a lipsei de resurse financiare în bugetele locale pentru a asigura finanțarea cheltuielilor neeligibile asociate proiectelor, precum și faptul că nefinalizarea proiectelor conduce la majorări și penalități de întârziere datorate operatorilor economici care execută lucrările sau furnizează bunuri prevăzute în proiecte, cu consecințe grave asupra activității și resurselor financiare ale acestora,luând în considerare necesitatea asigurării unei accesabilități la atragerea de resurse financiare aferente proiectelor care au beneficiat de finanțare din fondurile europene, în special pentru acele unități administrativ-teritoriale de dimensiune mai mică, comune și orașe, a căror capacitate de finanțare prin credite bancare este redusă, și care nu pot contracta finanțare rambursabilă în condiții avantajoase de la bănci comerciale și instituții de credit,întrucât termenul de eligibilitate a perioadei de programare bugetară 2014-2020 a fost 31 decembrie 2023 și faptul că neadoptarea măsurilor propuse poate conduce la blocarea implementării proiectelor nefinalizate, nefuncționale și etapizate, definite potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările și completările ulterioare, necesar a fi efectuate până la semnarea contractelor de finanțare aferente perioadei de programare 2021-2027, cu efecte asupra gradului de absorbție a fondurilor alocate României și, mai ales, asupra creșterii riscului de dezangajare automată a sumelor alocate de către Comisia Europeană, la grevarea bugetului de stat cu sumele necesare finalizării proiectelor contractate, precum și cu sumele suplimentare, reprezentând prejudiciu și cheltuieli de judecată stabilite prin hotărâri judecătorești definitive,ținând cont de faptul că necesitatea asigurării furnizării energiei termice în sistem centralizat de către unitățile administrativ-teritoriale, raportat și la costurile mari de producere a agentului termic în sistem centralizat, la necesitatea plății facturilor restante și acoperirii pierderilor induse de prestarea serviciului de termoficare, împrejurări ce pot pune în pericol funcționarea unității administrativ-teritoriale,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 1(1)Prin derogare de la prevederile art. 61 alin. (1) și ale art. 63 alin. (4) și (4^1) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, și de la prevederile referitoare la plafoanele privind finanțările rambursabile, care pot fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, precum și cele privind tragerile din finanțările rambursabile contractate sau care urmează a fi contractate de către unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale, prevăzute în legile anuale pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar, pe parcursul execuției bugetare, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, unitățile administrativ-teritoriale pot solicita, inclusiv pentru instituțiile publice finanțate integral din bugetul local și pentru asociațiile de dezvoltare intercomunitară din care fac parte, proporțional cu obligațiile care le revin, de la Ministerul Finanțelor, până cel târziu la data de 15 februarie 2025, contractarea în anii 2024-2025 a unor împrumuturi din venituri din privatizare, înregistrate în contul curent general al Trezoreriei Statului, în limita sumei de 1.000.000 mii lei, pentru:a)asigurarea finanțării cheltuielilor neeligibile, conform prevederilor art. 15 alin. (2) și ale art. 17 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 36/2023 privind stabilirea cadrului general pentru închiderea programelor operaționale finanțate în perioada de programare 2014-2020, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările și completările ulterioare, în vederea realizării/finalizării proiectelor nefinalizate/nefuncționale derulate în cadrul programelor operaționale finanțate din fonduri europene în perioada de programare 2014-2020, inclusiv a cheltuielilor aferente contractelor de lucrări pentru care se continuă implementarea după data de 31 decembrie 2023 și pentru care Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene confirmă implementarea acestora în cadrul proiectelor, precum și valoarea decontată; … b)cheltuielile neeligibile aferente proiectelor etapizate definite potrivit art. 4 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 36/2023, aprobată cu modificări prin Legea nr. 338/2023, cu modificările și completările ulterioare, a căror valoare se confirmă de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene sau de către agențiile de dezvoltare regională, după caz, în calitate de autorități de management pentru programele regionale 2021-2027; … c)asigurarea prefinanțării și/sau cofinanțării proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile de la Uniunea Europeană și de la donatori europeni în cadrul programelor interguvernamentale, după caz, inclusiv pentru finanțarea cheltuielilor neeligibile asociate respectivelor proiecte; … d)finanțarea cheltuielilor necesare producerii, transportului și furnizării agentului termic, pentru sezonul rece 2024-2025, pentru plata facturilor restante și acoperirea pierderilor induse de prestarea serviciului de termoficare, în cazul unităților administrativ-teritoriale care furnizează agent termic prin sistem centralizat. … (2)Împrumuturile prevăzute la alin. (1) se acordă în următoarele condiții:a)dobândă: ROBOR la 3 luni comunicată de Banca Națională a României în ultima zi lucrătoare a lunii anterioare autorizării împrumutului, la care se adaugă o marjă în funcție de scadența împrumuturilor; rata dobânzii rezultată rămâne fixă pe toată durata de derulare a împrumutului. Marja se stabilește astfel:(i)1 punct procentual pentru scadențe de până la 3 ani inclusiv; … (ii)1,5 puncte procentuale pentru scadențe între 3 și 5 ani inclusiv; … … b)perioadă de rambursare: 1-5 ani, cu posibilitatea rambursării anticipate, parțial sau integral; … c)limita de îndatorare: exceptat de la prevederile art. 63 alin. (4) și (4^1) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare; … d)plafoane de contractare/tragere: exceptat; … e)valoarea maximă ce poate fi autorizată pentru o unitate administrativ-teritorială este:(i)nelimitată pentru comune; … (ii)nelimitată pentru orașe; … (iii)20.000 mii lei pentru municipii; … (iv)30.000 mii lei pentru municipiile reședință de județ și pentru sectoarele municipiului București; … (v)35.000 mii lei pentru județe. … … (3)Termenul-limită de depunere la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice a documentelor care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (12) pentru a fi transmise Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale este data de 15 februarie 2025.(4)Sumele acordate cu titlu de împrumut din veniturile din privatizare, contractate de unitățile administrativ-teritoriale, pot fi utilizate cu respectarea destinațiilor prevăzute la alin. (1) pentru cheltuielile aflate în atribuția:a)unităților administrativ-teritoriale și a instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local; … b)asociațiilor de dezvoltare intercomunitară. … (5)Sumele din împrumuturile contractate pentru entitățile prevăzute la alin. (4) lit. b) se transferă de către unitățile administrativ-teritoriale din bugetul împrumuturilor interne în conturile distincte deschise la Trezoreria Statului pe seama asociațiilor de dezvoltare intercomunitară, nepurtătoare de dobândă, care efectuează plăți pe destinațiile pentru care a fost contractat împrumutul.(6)Rambursarea împrumuturilor prevăzute la alin. (1) se efectuează în tranșe trimestriale egale, începând cu trimestrul următor acordării acestora, iar cu sumele rambursate se reîntregesc veniturile din privatizare. Dobânda aferentă reprezintă un venit al bugetului Trezoreriei Statului, care se calculează lunar prin aplicarea ratei dobânzii la soldul împrumutului, începând cu luna acordării împrumutului, și se plătește trimestrial, în suma cumulată până la zi.(7)Drepturile și obligațiile părților, termenii și condițiile de derulare a împrumuturilor contractate conform prevederilor alin. (1) se stabilesc prin convenție de împrumut.(8)Pentru neplata la termen a ratelor scadente și a dobânzilor de plătit la împrumutul acordat se calculează o dobândă, pentru fiecare zi de întârziere, la nivelul dobânzii prevăzute la art. 174 alin. (5) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare, până la data stingerii obligației. Dobânda reprezintă venit al bugetului Trezoreriei Statului.(9)Unitatea administrativ-teritorială restituie împrumutul și dobânzile aferente într-un cont distinct deschis la Trezoreria Operativă Centrală, codificate cu codul de identificare fiscală al acesteia, nepurtătoare de dobândă. Obligațiile de plată se sting în următoarea ordine: dobânzi calculate pentru fiecare zi de întârziere, dobânzile și ratele de capital. Eventualele sume virate în plus de unitățile administrativ-teritoriale față de suma scadentă se păstrează în conturi până la scadența următoare. Pentru împrumuturile rambursate integral, sumele rămase în conturi se restituie de Ministerul Finanțelor în conturile indicate de titulari.(10)În cazul nerespectării prevederilor alin. (6), directorii direcțiilor generale regionale ale finanțelor publice/șefii administrațiilor județene ale finanțelor publice sistează alimentarea atât cu cote defalcate din impozitul pe venit, cât și cu sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru echilibrarea bugetelor locale, cu excepția plăților pentru achitarea drepturilor salariale și a contribuțiilor aferente, inclusiv a drepturilor cuvenite asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav, precum și a indemnizațiilor lunare ale persoanelor cu handicap grav și a plăților privind finanțarea sistemului de protecție a copilului și a centrelor publice pentru persoane adulte cu handicap, după caz, atunci când nu pot fi asigurate din venituri proprii, în baza listei transmise lunar de direcția de specialitate din cadrul Ministerului Finanțelor.(11)Unitățile administrativ-teritoriale pot contracta împrumuturile prevăzute la alin. (1) numai cu avizul Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale, prevăzută la art. 61 alin. (3) din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, și numai dacă la data depunerii documentației nu prezintă restanțe la împrumuturile contractate anterior din venituri din privatizare.(12)În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin ordin al ministrului finanțelor, se aprobă mecanismul de acordare și derulare a împrumuturilor acordate unităților administrativ-teritoriale conform prevederilor prezentului articol, precum și modul de reflectare a sumelor respective în bugetele instituțiilor publice.(13)Documentele în baza cărora se acordă împrumutul, precum și cele care stau la baza obținerii avizului Comisiei de autorizare a împrumuturilor locale vor fi stabilite prin ordinul ministrului finanțelor prevăzut la alin. (12).(14)Responsabilitatea cu privire la documentele care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (12), precum și încadrarea în scopul pentru care se contractează împrumutul și derularea acestuia revin în totalitate autorităților administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale și ordonatorilor de credite ai instituțiilor publice finanțate integral din bugetul local, care răspund civil sau penal, după caz.(15)Documentele care vor fi stabilite prin ordinul prevăzut la alin. (12) se depun, până cel târziu la termenul prevăzut la alin. (3), la direcțiile generale regionale ale finanțelor publice/administrațiile județene ale finanțelor publice. (16)Oportunitatea contractării de împrumuturi conform dispozițiilor alin. (1) revine în totalitate autorităților administrației publice locale ale unităților administrativ-teritoriale. Astfel, în prealabil solicitării de acordare a unui împrumut potrivit alin. (1), unitățile administrativ-teritoriale fac demersurile necesare în vederea identificării posibilității și a condițiilor și termenilor aferenți contractării de împrumuturi din piața financiară, urmând să decidă asupra oportunității contractării de împrumuturi conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență. +
Articolul 2Eventualele sume virate în plus de unitățile administrativ-teritoriale în contul „Decontări în contul Trezoreriei Centrale – operațiuni proprii“, deschis pe numele Ministerului Finanțelor la Trezoreria Operativă Centrală, codificat cu codul de identificare fiscală al unității administrativ-teritoriale, față de obligațiile aferente împrumuturilor contractate conform art. 1 alin. (1) se restituie unităților administrativ-teritoriale în conturile indicate de titulari. +
Articolul 3Împrumuturile contractate din venituri din privatizare de unitățile administrativ-teritoriale se pot refinanța prin împrumuturi contractate de la bănci comerciale sau alte instituții de credit, în condițiile prevăzute la art. 61-63 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
p. Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, interimar,
Marin Țole,
secretar de stat
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian CâciuBucurești, 21 noiembrie 2024.Nr. 133.