privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii**)(actualizată până la data de 2 iunie 2016*)
–––-Notă …
──────────
**) Titlul ordonanţei de urgenţă a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 320 din 13 octombrie 2009, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 693 din 15 octombrie 2009.
──────────Primele etape ale procedurii de reprezentare a României sau a altor instituţii publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii, cu sediul la Washington DC, constând în angajarea avocaţilor, obţinerea de la curte a tuturor documentelor cauzei şi numirea conciliatorului/arbitrului celui mai potrivit, trebuie parcurse într-un termen foarte scurt, de regulă maximum 90 de zile de la primirea notificării. Iniţierea unor proceduri de selecţie a caselor de avocaţi după primirea cererii creează riscul ca partea română să nu fie reprezentată ori să fie reprezentată necorespunzător, datorită timpului scurt alocat pregătirii apărării. De asemenea, numirea conciliatorilor/arbitrilor fără implicarea corespunzătoare a părţii române poate crea dezavantaje majore acesteia în derularea procedurii de conciliere.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. +
Articolul 1(1) Reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau în faţa altui tribunal arbitral internaţional, atunci când prin cererile de arbitrare sunt invocate clauze care se referă la protecţia reciprocă a investiţiilor din tratatele internaţionale la care România este parte, se realizează de către Ministerul Finanţelor Publice. … (2) După pronunţarea hotărârilor arbitrale în litigiile prevăzute la alin. (1), Ministerul Finanţelor Publice asigură, dacă este cazul, reprezentarea României sau a instituţiilor publice în eventualele acţiuni judiciare dintr-un stat pe teritoriul căruia se iniţiază o procedură de recunoaştere şi/sau executare a acestora. În cazuri temeinic fundamentate, Guvernul poate stabili ca reprezentarea României sau a instituţiilor publice în eventualele acţiuni judiciare dintr-un stat pe teritoriul căruia se iniţiază o procedură de recunoaştere şi/sau executare a hotărârilor arbitrale pronunţate în litigiile prevăzute la alin. (1) să se asigure de o altă instituţie publică din subordinea/ coordonarea sa. … (3) Instituţiile sau autorităţile publice care au gestionat problematica ce face obiectul diferendului privind protecţia reciprocă a investiţiilor au obligaţia de a comunica informaţiile şi documentele solicitate de Ministerul Finanţelor Publice, atunci când acestea se află în posesia lor, precum şi de a dispune toate măsurile legale pentru ca persoanele competente din cadrul acestora să acorde sprijinul necesar, conform atribuţiilor specifice, în vederea pregătirii apărărilor României de către avocaţii selectaţi, inclusiv prin participarea lor la audierile orale programate. … –––-Art. 1 a fost modificat de art. VIII din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 41 din 30 septembrie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 30 septembrie 2015. +
Articolul 2(1) Pentru reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau în faţa altui tribunal arbitral internaţional, Ministerul Finanţelor Publice selectează avocaţi, indiferent de forma de organizare a profesiei, din România sau din străinătate, specializaţi în litigii arbitrale investiţionale internaţionale, cu respectarea legislaţiei privind achiziţiile publice, şi nominalizează arbitrii propuşi de partea română în procedurile arbitrale în curs. … (2) Plata cheltuielilor necesare reprezentării României în astfel de litigii, inclusiv plata arbitrilor desemnaţi de partea română în procedurile arbitrale şi a celorlalte taxe arbitrale datorate, conform procedurilor arbitrale, se asigură din bugetul Ministerului Finanţelor Publice. … (3) Eventualele sume de bani dispuse a fi plătite de România prin hotărâri judecătoreşti sau arbitrale pronunţate în legătură cu diferendele prevăzute la art. 1 alin. (1) şi (2) se suportă din bugetul Ministerului Finanţelor Publice, cu respectarea dreptului Uniunii Europene în materia ajutorului de stat, dacă este cazul. … (4) Pentru asigurarea creditelor bugetare necesare pentru efectuarea plăţii sumelor stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau arbitrale, se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să efectueze virări de credite bugetare pe parcursul întregului an bugetar, de la celelalte titluri de cheltuieli din cadrul aceluiaşi capitol sau de la alte capitole bugetare, prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (4) şi (8)-(11) din Legea nr. 500/2002 … privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare.(5) În situaţia în care problematica ce a făcut obiectul diferendului privind protecţia reciprocă a investiţiilor a fost gestionată de una sau mai multe instituţii sau autorităţi publice locale, sumele plătite în condiţiile alin. (3) se recuperează ulterior de la acestea, în mod solidar, dacă s-a reţinut culpa mai multor instituţii sau autorităţi publice locale, iar tribunalul arbitral nu a individualizat cuantumul sumelor datorate în funcţie de vinovăţia fiecăreia. Procedura de recuperare a acestor sume, inclusiv prin posibilitatea eşalonării recuperării acestora, se stabileşte, pentru fiecare caz în parte, prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei publice. … –––-Alin. (5) al art. 2 a fost introdus de pct. 4 al art. I din LEGEA nr. 112 din 27 mai 2016 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 408 din 30 mai 2016, care completează art. VIII din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 41 din 30 septembrie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 30 septembrie 2015.–––-Art. 2 a fost modificat de art. VIII din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 41 din 30 septembrie 2015, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 733 din 30 septembrie 2015.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
–––––
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
Şeful Cancelariei Primului-Ministru,
Aleodor Marian FrâncuBucureşti, 8 septembrie 2005.Nr. 126.––-