ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 126 din 21 septembrie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 928 din 22 septembrie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORD DE URGENTA 47 14/04/2022
ActulREFERIRE LALEGE 281 02/12/2021
ActulREFERIRE LAORDONANTA 15 30/08/2021
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1REFERIRE LAORD DE URGENTA 47 14/04/2022
ART. 1REFERIRE LALEGE 281 02/12/2021
ART. 1REFERIRE LALEGE 281 02/12/2021 ART. 3
ART. 1REFERIRE LAORDONANTA 15 30/08/2021
ART. 1REFERIRE LALEGE 195 01/11/2012
ART. 1REFERIRE LAOUG 114 21/12/2011
ART. 1REFERIRE LAOUG 114 21/12/2011 ART. 3
ART. 1REFERIRE LAOUG 114 21/12/2011 ART. 20
ART. 1REFERIRE LAOUG 114 21/12/2011 ART. 54
ART. 1REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 1
ART. 5DEROGARE DE LALEGE 500 11/07/2002 ART. 47
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Recentele evenimente survenite în plan geopolitic și geostrategic în imediata vecinătate a României au generat importante efecte economice, atât la nivel regional, cât și global, precum majorarea prețului combustibilului, gazului, energiei electrice și al materiilor prime, ceea ce a condus la creșterea costului de producție al produselor industriale finale, inclusiv cele din domeniile apărării și securității, care necesită un grad de prelucrare ridicat și, implicit, un mai mare consum de resurse.Având în vedere contextul prezentat, se impune adoptarea unor măsuri urgente care să asigure securitatea juridică a raporturilor contractuale și care să prevină afectarea situației economice a operatorilor economici responsabili pentru furnizarea resurselor și infrastructurii de producție necesare satisfacerii nevoilor de înzestrare a sistemului național de apărare, cu atât mai mult în condițiile în care se impune creșterea gradului de reziliență a acestuia raportat la situația geopolitică regională.Având în vedere impactul general, de interes major, asupra activității de realizare a produselor și serviciilor specifice domeniului apărării și securității, achiziționate din fonduri publice naționale sau din fonduri proprii ale autorităților contractante, activități care nu intră sub incidența intervenției legislative aduse prin dispozițiile Ordonanței Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 281/2021, și prin dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 47/2022 privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru,se impune o intervenție legislativă de urgență în vederea creării cadrului legal și pentru ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de produse/servicii specifice domeniului apărării și securității, care nu intră sub incidența actelor normative menționate mai sus, inclusiv a acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării și securității, întrucât cauzele menționate au efect general, afectând toate achizițiile de produse și servicii specifice domeniului apărării și securității indiferent de sursa de finanțare.Consecința negativă pe care o poate avea neadoptarea prezentei ordonanțe de urgență este faptul că, în lipsa unui instrument legal prin care părțile să își asigure egalitatea de tratament și împărțirea justă a riscurilor contractuale, în condițiile evenimentelor menționate, creează insecuritatea juridică a părților, inclusiv cu privire la posibilitatea finalizării furnizării produselor/serviciilor specifice domeniului apărării și securității, cu impact direct asupra eficienței utilizării fondurilor publice destinate în acest scop, pe termen mediu și lung afectând capacitatea de apărare a țării.De asemenea, există riscul neonorării contractelor de produse și servicii cu specific militar, inclusiv a finalizării programelor de înzestrare, generat de faptul că la semnarea contractelor nu erau prevăzute costuri care să acopere sumele suplimentare generate de evenimente de natura celor exemplificate mai sus, iar beneficiarii, la momentul semnării contractelor, nu au avut cum să aprecieze situația viitoare a contractelor, aspecte care generează riscuri de întârziere/reziliere sau chiar de blocare a contractelor, cu implicații asupra capacității de apărare a țării și a situației economice a furnizorilor/prestatorilor.Situația extraordinară prevăzută la art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, se motivează prin necesitatea luării unor măsuri urgente pentru asigurarea realizării contractelor de produse și servicii specifice domeniului apărării și securității, în condiții de eficacitate, egalitate de tratament, stabilitate și eficiență legislativă.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public general și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1(1)Prețul contractelor de achiziție publică de produse/servicii, inclusiv al acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării și securității, finanțate, integral sau parțial, din fondurile publice prevăzute la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, sau din fondurile proprii ale autorităților/entităților contractante prevăzute la art. 3 pct. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se ajustează, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, pentru a ține seama de orice creștere a costurilor pe baza cărora s-a fundamentat prețul contractelor.(2)Prevederile alin. (1) se aplică contractelor de achiziție publică și acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării și securității aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, încheiate conform prevederilor art. 54 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare, precum și conform procedurilor specifice aprobate în baza prevederilor art. 20 alin. (3) din actul normativ mai sus menționat, indiferent de durata de execuție a acestora, și în cuprinsul cărora:a)a fost prevăzută clauza că prețul este fix și ferm pe toată perioada contractului; saub)nu au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preț; sauc)au fost prevăzute clauze de revizuire cu privire la preț pe baza cursului de schimb leu/euro sau leu/dolar.(3)Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică și contractelor încheiate în urma procedurilor de atribuire aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, dacă semnarea sau intrarea în vigoare a acestora se realizează până la împlinirea termenului prevăzut la art. 4 alin. (1).(4)Ajustarea prevăzută la alin. (1) nu se aplică contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru atribuite în domeniile apărării și securității, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, încheiate potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 114/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 195/2012, cu modificările și completările ulterioare, care intră sub incidența Ordonanței Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 281/2021, respectiv potrivit prevederilor art. III alin. (1) și (2) din Legea nr. 281/2021 pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, cu modificările ulterioare, completată cu Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 47/2022 privind ajustarea prețurilor contractelor de achiziție publică/contractelor sectoriale/contractelor de concesiune/acordurilor-cadru. + 
Articolul 2(1)Ajustarea stabilită conform prevederilor prezentei ordonanțe de urgență se realizează exclusiv pentru diferența de produse/servicii în domeniile apărării și securității rămasă de furnizat/prestat conform clauzelor contractuale la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ca urmare a unei solicitări din partea furnizorului/prestatorului.(2)Ajustarea prevăzută la alin. (1) se aplică în urma fiecărei solicitări de plată, începând cu data semnării actelor de recepție, pe întreaga perioadă de derulare a contractului/acordului-cadru.(3)În vederea ajustării valorii solicitării de plată potrivit alin. (1), pentru contractele/acordurile-cadru prevăzute la art. 1, se utilizează următoarea formulă de actualizare a prețurilor:unde:a)P_c: prețul corectat;b)P_0: prețul unitar stabilit la încheierea contractului/ acordului-cadru – pentru toate contractele subsecvente încheiate în baza acestuia;c)ippi_i – indicele prețurilor producției industriale pe total (piața internă și piața externă) – pe secțiuni și diviziuni CAEN aferent lunii „i“, conform raportărilor Institutului Național de Statistică asupra evoluției costurilor producției industriale pe total piața internă și piața externă;d)n – luna precedentă lunii anterioare efectuării recepției.(4)Prețul corectat se calculează în luna semnării actelor de recepție, dar nu mai târziu de luna care conține data-limită prevăzută pentru furnizare/prestare, pe baza ultimelor raportări disponibile de la Institutul Național de Statistică – ultima raportare cuprinde evoluția prețurilor producției industriale aferente lunii premergătoare celei precedente lunii semnării actelor de recepție.(5)Prețul corectat se calculează de la data de referință pentru ajustarea valorii solicitării de plată considerată a fi data semnării contractului/acordului-cadru, luând în calcul toți indicii prețurilor producției industriale pe total piața internă și piața externă – pe secțiuni și diviziuni CAEN, începând cu raportarea aferentă lunii stabilirii prețul unitar convenit la încheierea contractului/acordului-cadru – pentru toate contractele subsecvente încheiate în baza acestuia.(6)Prețul corectat nu se calculează și nu se aplică pentru livrările de produse/servicii aflate în întârziere și care au avut ca dată de livrare conform documentelor contractuale o dată anterioară datei de intrare în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(7)Prețul corectat nu poate fi mai mic cu 50% și nu poate depăși cu mai mult de 50% valoarea prețului unitar stabilit la încheierea contractului/acordului-cadru – pentru toate contractele subsecvente încheiate în baza acestuia.
 + 
Articolul 3Încadrarea produselor/serviciilor care fac obiectul contractelor de achiziție publică prevăzute la art. 1 pe secțiuni și diviziuni CAEN pentru determinarea indicilor prețurilor producției industriale folosiți pentru calcularea prețului corectat de plată se face astfel:a)pentru produsele definite la punctele 1, 2, 3, 4, 13, 14 și 15 din Lista de arme, muniții și material de război, adoptată de Consiliul Uniunii Europene prin Decizia nr. 255/58 din 15 aprilie 1958, denumită în continuare Lista, – cod CAEN 25;b)pentru produsele definite la punctele 5, 11 și 12 din Listă – cod CAEN 26;c)pentru produsele definite la punctele 6, 9 și 10 din Listă – cod CAEN 30;d)pentru produsele definite la punctele 7 și 8 din Listă – cod CAEN 20;e)pentru autovehiculele de transport rutier, remorci și semiremorci – cod CAEN 29;f)pentru serviciile de mentenanță a tehnicii militare – cod CAEN 33;g)pentru alte produse/servicii necuprinse anterior – cod CAEN 32.
 + 
Articolul 4(1)În termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, furnizorii/prestatorii pot transmite autorităților/entităților contractante o adresă prin care solicită ajustarea prețului produselor/serviciilor ce urmează a fi furnizate/prestate, pentru toate contractele/acordurile-cadru prevăzute la art. 1 în care sunt parte, prin utilizarea formulei și a celorlalte prevederi din prezenta ordonanță de urgență, și încheierea actelor adiționale la contracte.(2)Autoritățile/Entitățile contractante care au înregistrat solicitările prevăzute la alin. (1), în termenul menționat în cuprinsul acestuia, sunt obligate să inițieze demersurile legale în vederea ajustării prețului contractelor de achiziție publică/ acordurilor-cadru prevăzute la art. 1, prin încheierea de acte adiționale la acestea.(3)Actele adiționale prevăzute la alin. (2) se încheie în termen de 45 de zile de la data de primire a adreselor prevăzute la alin. (1) și prevăd, în mod obligatoriu, cantitatea de produse/servicii rămasă de furnizat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, determinată cantitativ și valoric, documentele în baza cărora se determină diferența rămasă de furnizat care devin anexe la actul adițional, formula prevăzută la art. 2 alin. (3), precum și data de referință.(4)Netransmiterea de către furnizori/prestatori a adresei prin care solicită ajustarea valorii pentru diferența rămasă de furnizat/prestat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, în termenul prevăzut la alin. (1), atrage decăderea acestora din dreptul de a beneficia de aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.
 + 
Articolul 5(1)Prin derogare de la prevederile art. 47 alin. (9) și (10) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, pe parcursul derulării contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru, care intră sub incidența prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze virări de credite bugetare între capitole bugetare și între programe, peste limitele prevăzute, pe tot parcursul fiecărui an, până la finalizarea și recepționarea produselor/serviciilor, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate, în vederea finanțării cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustării prețurilor contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru potrivit art. 4.(2)În cazul în care nu se identifică creditele bugetare necesare pentru a se acoperi, în totalitate sau în parte, finanțarea cheltuielilor rezultate ca urmare a ajustării prețurilor contractelor de achiziție publică/acordurilor-cadru potrivit art. 4 în decursul exercițiului bugetar curent, se autorizează ordonatorii principali de credite să efectueze virări de credite bugetare pentru acoperirea sumelor restante în decurs de 8 luni de la efectuarea recepției.(3)În ipoteza incidenței dispozițiilor reglementate la alin. (2), termenul de plată va face obiectul încheierii unui act adițional.(4)Achizitorul nu plătește penalități de întârziere în situația în care devin incidente prevederile alin. (2).

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Ministrul economiei,
Florin Marian Spătaru
Ministrul apărării naționale,
Vasile Dîncu
p. Ministrul afacerilor interne,
Ioana Dorobanțu,
secretar general adjunct
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 21 septembrie 2022.Nr. 126.––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x