ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 120 din 9 octombrie 2024

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 29/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1034 din 15 octombrie 2024
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LAORDIN 97 09/04/2020
ActulREFERIRE LAREGULAMENT 09/04/2020
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1REFERIRE LAORDIN 97 09/04/2020
ART. 1REFERIRE LAREGULAMENT 09/04/2020
ART. 3REFERIRE LAORDIN 2844 12/12/2016
ART. 3REFERIRE LAREGLEMENTARI 12/12/2016
ART. 4REFERIRE LALEGE 182 17/10/2016
ART. 4REFERIRE LAOUG 44 16/04/2008
ART. 4REFERIRE LALEGE 338 29/11/2005
ART. 4REFERIRE LAOG 37 14/07/2005
ART. 4REFERIRE LALEGE 566 09/12/2004
ART. 4REFERIRE LALEGE 36 30/04/1991
ART. 4REFERIRE LALEGE (R) 31 16/11/1990
ART. 10REFERIRE LAHOTARARE 1236 02/10/2024
ART. 15REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 17REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015
ART. 17REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 ART. 1
ART. 17REFERIRE LACOD PR FISCALĂ 20/07/2015 CAP. 4
ART. 17REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004
ART. 17REFERIRE LALEGE 554 02/12/2004 CAP. 2
ART. 17REFERIRE LALEGE 500 11/07/2002
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Întrucât pe parcursul perioadei septembrie 2023-august 2024 s-au înregistrat o lipsă semnificativă de precipitații și temperaturi la sol și în aer mult mai ridicate în raport cu mediile multianuale pentru perioada anilor 1991-2020, care au indus secetă pedologică accentuată în aproape toate regiunile agricole ale țării, ceea ce a provocat și diminuarea răsăririi plantelor cultivate în toamna anului 2023, primăvara anului 2024, a plantațiilor, a culturilor perene, ceea ce a dus la afectarea suprafețelor cultivate și afectarea producției pe aceste suprafețe în grade diferite până la calamitare totală, ținând cont de faptul că seceta pedologică din cursul perioadei septembrie 2023-august 2024, ca fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale, a fost semnalată de către Administrația Națională de Meteorologie, precum și de Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești“, care au emis informări și caracterizări cu privire la efectul negativ asupra plantelor al temperaturilor la sol și în aer ridicate peste limita de confort, al precipitațiilor reduse și al rezervei de umiditate în sol redusă, cu implicații negative în nivelul producțiilor și în asigurarea securității alimentare a populației și a hranei pentru animalele de fermă,având în vedere datele care au fost comunicate de către Administrația Națională de Meteorologie privitoare la informațiile agrometeorologice înregistrate în perioada septembrie 2023-august 2024 la stațiile meteorologice cu program agrometeorologic, referitoare la cantitățile lunare de precipitații, situația rezervei de umiditate pe profile de sol de 0-20 cm, 0-50 cm și 0-100 cm și intensitatea fenomenului de „arșiță“ în lunile iunie-august 2024, precum și datele cuprinse în Caracterizările agrometeorologice realizate pentru perioada septembrie 2023-august 2024 pentru suprafețele agricole cultivate potrivit cărora, datorită menținerii stresului hidric asociat cu cel termic din aer și sol, plantele au fost afectate/compromise în totalitate pe suprafețe situate în sud-estul țării, în vestul țării, precum în estul și în sudul țării,deoarece potrivit datelor care au fost comunicate de către Administrația Națională de Meteorologie, în anul agricol 1 septembrie 2023-31 august 2024, regimul pluviometric a fost secetos și moderat de secetos, sub 600 litri/mp, în sudul, estul, sud-estul și centrul teritoriului agricol, cu excepția unor suprafețe restrânse din vestul și nordul țării, unde s-au cumulat cantități ridicate de precipitații, iar precipitațiile înregistrate au fost deosebit de scăzute și scăzute, între 249 și 600 litri/mp, în Muntenia, Moldova, Oltenia, pe suprafețe agricole extinse din Dobrogea, Banat, Crișana și Transilvania, izolat nord-vestul Maramureșului și normale între 600 și 700 litri/mp, local în centrul Transilvaniei, izolat nordul Crișanei, vestul Banatului și nordul Maramureșului, ținând cont de informațiile comunicate de către Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești“ înregistrate în zonele de influență ale unităților de cercetare-dezvoltare din domeniul agricol, privind evoluția condițiilor climatice, a rezervei de apă din sol, a evoluției temperaturilor la nivelul solului și în aer, a stării de vegetație, în aceeași perioadă de timp, pentru suprafețele de teren cultivate, care relevă existența fenomenului de secetă pedologică,luând în considerare că suprafețe agricole cultivate cu culturi agricole, precum și producțiile aferente din zonele agricole Banat, Crișana, Maramureș, Dobrogea, Moldova, Muntenia, Oltenia și Transilvania au fost afectate în diverse grade, până la compromitere totală, de seceta pedologică moderată, puternică și extremă, manifestată, având în vedere că au fost activate măsurile și acțiunile cuprinse în Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare rezultatele centralizării la Centrul Operativ pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale a informațiilor cuprinse în rapoartele-sinteză cu pagubele la culturile agricole, asociate fenomenului meteorologic de secetă pedologică, întocmite de către comitetele județene pentru situații de urgență pe baza proceselor-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, potrivit cărora:a)un număr de peste 16.000 de producători agricoli au solicitat încheierea de procese-verbale calamități pentru culturi înființate în toamna anului 2023;b)pentru culturi înființate în toamna anului 2023, suprafața de peste 319.000 ha a fost calamitată de seceta pedologică, dintre care peste 72.000 ha cu grade de calamitare de peste 30% și 50%, peste 100.000 ha cu grade de calamitare cuprinse între 50% și 70% și peste 146.000 ha cu grade de calamitare cuprinse între 70% și 100%;c)s-a înregistrat un număr de peste 220.000 de procese-verbale calamități pentru culturi înființate în primăvara anului 2024, culturi perene, plantații;d)pentru culturi înființate în primăvara anului 2024, culturi perene, plantații, o suprafață de peste 1.700.000 ha a fost calamitată de seceta pedologică, dintre care peste 121.000 ha cu grade de calamitare de peste 30% și 50%, peste 270.000 ha cu grade de calamitare cuprinse între 50% și 70% și peste 1.300.000 ha cu grade de calamitare cuprinse între 70% și 100%,având în vedere prevederile din cadrul părții a II-a capitolul 1 secțiunea 1.2.1.2 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol și forestier și în zonele rurale, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,înțelegând că pentru gestionarea situației actuale din plan economic și social, generată și de creșterile accentuate ale prețurilor la resurse materiale agricole, la energie electrică și gaze naturale, și în considerarea vulnerabilității financiare a celor peste 220.000 de producători agricoli la nivel național care au fost afectați de seceta pedologică din perioada de vegetație a acestor culturi agricole, prin diminuarea drastică, pană la compromitere, a producțiilor obținute pe suprafețele afectate, este necesară adoptarea unui act normativ în regim de urgență,luând în considerare faptul că, pentru considerentele mai sus menționate, în anul 2024 securitatea alimentară a României poate fi semnificativ periclitată, având în vedere necesitatea reglementării fără întârziere a acestor aspecte și ținând seama că nepromovarea în regim de urgență a prezentului act normativ va avea consecințe negative prin:a)riscul major de distorsionare a piețelor agricole privind raportul cerere-ofertă, cu un impact negativ asupra evoluției prețurilor produselor agricole primare din sectorul vegetal;b)creșterea gradului de vulnerabilitate a producătorilor agricoli din cauza lipsei resurselor financiare necesare pentru achiziția resurselor materiale agricole și efectuarea în continuare a lucrărilor specifice campaniilor agricole în anul agricol 2024-2025, în actualele condiții economico-financiare dificile;c)riscul major ca o parte importantă a fermierilor afectați să nu poată achita obligațiile contractuale către furnizori, leasinguri, salarii, credite la termenele scadente, să se supraîndatoreze și să nu mai poată continua activitatea;d)riscul abandonului activității agricole datorat lipsei resurselor financiare necesare sau datorat cedării din terenuri lucrate deținute în proprietate către creditori în contul datoriilor scadente;e)impact social negativ major asupra fermierilor și a membrilor familiilor acestora, atunci când sunt afectate veniturile din activități agricole, cu posibil impact în abandonarea cultivării terenurilor agricole sau chiar faliment,întrucât elementele prezentate definesc un context excepțional și vizează interesele economice ale României,în considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie o situație de urgență, extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Capitolul IDispoziții generale și domeniul de aplicare + 
Articolul 1(1)Prin prezenta ordonanță de urgență se recunoaște seceta pedologică manifestată pe areale agricole extinse la nivel național în perioada septembrie 2023-august 2024, ca fiind fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale, și se instituie o schemă de ajutor de stat sub formă de grant, denumită în continuare Schemă, având ca obiectiv acordarea de compensații producătorilor agricoli care au cultivat suprafețe cu culturi agricole ce au fost calamitate de seceta pedologică din agricultură.(2)Seceta pedologică din perioada septembrie 2023-august 2024, ca fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale, a fost semnalată prin analize și informări lunare realizate de către Administrația Națională de Meteorologie, precum și de către Academia de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești“, prin caracterizări cu privire la efectul negativ asupra plantelor al temperaturilor la sol și în aer ridicate peste limita de confort, al precipitațiilor reduse și al rezervei de umiditate în sol redusă. (3)Schema prevăzută la alin. (1)are la bază datele și informațiile înscrise în procesele-verbale de constatare și evaluare a pagubelor la culturile agricole, întocmite conform prevederilor Regulamentului privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările și completările ulterioare.(4)Schema prevăzută la alin. (1) s-a notificat Comisiei Europene în temeiul art. 108 alin. (3) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(5)Schema prevăzută la alin. (1) nu se cumulează cu alte ajutoare de stat sau ajutoare de minimis cu aceleași costuri eligibile identificabile. + 
Articolul 2(1)Schema prevăzută la art. 1 alin. (1) respectă prevederile părții a II-a capitolul I secțiunea 1.2.1.2 din Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol și forestier și în zonele rurale, publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 485 din 21 decembrie 2022, denumite în continuare Orientările UE.(2)Direcțiile pentru agricultură județene, denumite în continuare DAJ, reprezintă autoritatea competentă responsabilă cu implementarea Schemei.(3)Schema se aplică pe întreg teritoriul României, iar sumele se plătesc până la data de 31 decembrie 2024. + 
Articolul 3În sensul prezentei ordonanțe de urgență, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)producția primară de produse agricole – producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, prevăzute în anexa nr. I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, fără a se efectua nicio altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;b)schemă de ajutoare – orice act pe baza căruia, fără să fie nevoie de măsuri de punere în aplicare suplimentare, pot fi acordate ajutoare individuale întreprinderilor definite în cadrul actului într-un mod general și abstract, precum și orice act pe baza căruia pot fi acordate ajutoare care nu sunt legate de un proiect specific uneia sau mai multor întreprinderi, pentru o perioadă nedefinită de timp și/sau într-un cuantum nedefinit;c)seceta pedologică – fenomen meteorologic nefavorabil asimilat unei calamități naturale sau cazului de forță majoră, manifestat prin temperaturi ridicate peste limita de confort și precipitații reduse, care provoacă scăderea conținutului de umiditate în sol, determinând compromiterea culturilor agricole prin distrugerea în procent de peste 30% și până la 100% inclusiv a suprafețelor culturilor în cauză și a producțiilor pe aceste suprafețe;d)întreprindere aflată în dificultate – o întreprindere care se află în cel puțin una dintre situațiile următoare: în cazul unei societăți cu răspundere limitată, alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani sau atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve, precum și din toate elementele considerate ca făcând parte din fondurile proprii ale societății conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul prezentei dispoziții, expresia „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți prevăzute în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, ale cărei prevederi au fost transpuse, conform măsurilor naționale de transpunere, prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, cu modificările și completările ulterioare, iar expresia „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar; în cazul unei societăți în care o parte dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății, alta decât o IMM care există de mai puțin de 3 ani, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu așa cum reiese din contabilitatea societății a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, expresia „o societate în care o parte dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți prevăzute în anexa II la Directiva 2013/34/UE; atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile pentru ca o procedură colectivă de insolvență să fie deschisă la cererea creditorilor săi; atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția ori a primit ajutoare pentru restructurare și face în continuare obiectul unui plan de restructurare; în cazul unei întreprinderi care nu este o IMM, atunci când, în ultimii doi ani, raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii este mai mare de 7,5 și capacitatea de acoperire a dobânzilor, calculată pe baza indicatorului „Profitul înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare“ (EBITDA), se situează sub valoarea 1,0.
 + 
Capitolul IIBeneficiarii, criterii de eligibilitate, modalitatea de calcul al sumelor reprezentând grantul care se acordă + 
Articolul 4(1)Beneficiarii prezentei scheme sunt producătorii agricoli care au înființat culturi agricole în toamna anului 2023 și/sau în primăvara anului 2024, plante perene, plantații pomicole, vii, prevăzute în anexa nr. 1, și care dețin procese-verbale de constatare și evaluare a pagubelor pentru culturile/suprafețele agricole care au fost calamitate de seceta pedologică în procente mai mari de 30% și până la 100% inclusiv, respectiv:a)producători agricoli persoane fizice;b)producători agricoli persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale și întreprinderi familiale constituite potrivit prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 182/2016, cu modificările și completările ulterioare;c)producători agricoli persoane juridice, indiferent de statutul lor juridic sau de modul lor de organizare, societățile agricole organizate în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 36/1991 privind societățile agricole și alte forme de asociere în agricultură, cu modificările și completările ulterioare, societățile comerciale organizate în conformitate cu dispozițiile Legii societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, grupurile și organizațiile de producători recunoscute potrivit Ordonanței Guvernului nr. 37/2005 privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole și silvice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 338/2005, cu modificările și completările ulterioare, cooperativele agricole organizate în conformitate cu dispozițiile Legii cooperației agricole nr. 566/2004, cu modificările și completările ulterioare.(2)Schema nu se aplică beneficiarilor care au obținut un ajutor ilegal anterior declarat incompatibil cu piața internă printr-o decizie a Comisiei Europene, atât timp cât ajutorul ilegal nu este rambursat sau plătit într-un cont cu destinație specială, reprezentând valoarea totală și dobânzile aferente ajutorului ilegal și incompatibil cu piața internă. + 
Articolul 5Beneficiarii prevăzuți la art. 4 alin. (1) sunt eligibili în cadrul Schemei dacă:a)dețin proces-verbal de constatare și evaluare a pagubelor, întocmit conform modelului prevăzut în Regulamentul privind gestionarea situațiilor de urgență generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice, aprobat prin Ordinul ministrului agriculturii și dezvoltării rurale și al ministrului afacerilor interne nr. 97/63/2020, cu modificările și completările ulterioare, pentru culturile agricole și suprafețele calamitate de seceta pedologică din perioada septembrie 2023-august 2024;b)suprafața culturii calamitate reprezintă un procent de calamitare mai mare de 30% și până la 100% inclusiv din suprafața aferentă culturii declarate în cererea eligibilă 2024;c)sunt înregistrați în evidențele Agenției de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, cu cererea de plată 2024;d)nu sunt în dificultate în sensul prevăzut la art. 3 lit. d), cu excepția beneficiarilor a căror dificultate este cauzată de seceta pedologică manifestată în perioada septembrie 2023-august 2024 și este dovedită prin procesele-verbale prevăzute la lit. a), cu procente de calamitare mai mari de 30% și până la 100% inclusiv.  + 
Articolul 6Pentru culturile agricole afectate de seceta pedologică din perioada septembrie 2023-august 2024, suprafața calamitată pentru care se acordă grantul, menționată în procesul-verbal de constatare și evaluare a pagubelor, nu poate fi mai mare decât suprafața aceleiași culturi declarată la APIA în cererea de plată 2024. + 
Articolul 7(1)În cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 4 alin. (1) care sunt deținători ai unui contract de asigurare pentru secetă și/sau sunt beneficiari ai intervenției DR-31 – Contribuții financiare la plata primelor de asigurare din Planul național strategic (PNS) 2023-2027 pentru primă de asigurare la secetă, despăgubirea primită de la societăți de asigurare calculată per ha, însumată cu grantul per ha posibil de acordat prin Schemă, nu poate conduce la o depășire a valorii de 80% din cheltuielile eligibile menționate la art. 9 alin. (3); în caz contrar beneficiarii restituie contravaloarea sumei care reprezintă depășirea în cauză, cu plata dobânzii aferente pieței.(2)În cazul beneficiarilor prevăzuți la art. 4 alin. (1) care sunt asigurați contra secetei, inclusiv al celor asigurați care sunt și beneficiari ai intervenției DR-31 – Contribuții financiare la plata primelor de asigurare din Planul național strategic (PNS) 2023-2027 pentru primă de asigurare la secetă, care au încasat sume de la societăți de asigurare reprezentând despăgubiri pentru secetă calculate per ha, anterior datei de depunere la DAJ a cererilor de solicitare a grantului, aceștia sunt obligați să menționeze în cererile de plată, la secțiunea Declarații și angajamente, sumele primite de la societățile de asigurare, iar DAJ verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute la alin. (1) și stabilesc, după caz, sumele cuvenite beneficiarilor, efectuând plățile către aceștia, sau sumele de restituit cu plata dobânzii aferente pieței. (3)DAJ solicită informații de la societăți de asigurare privind cuantumul sumelor totale, pe culturi și hectar, primite sau de primit de către beneficiari, iar în baza declarațiilor date de beneficiari cu privire la sumele primite de la societăți de asigurare potrivit secțiunii Declarații și angajamente din cuprinsul cererii de solicitare a grantului, DAJ stabilesc sumele de restituit și comunică în scris beneficiarilor decizia cu obligațiile acestora privind sumele de restituit. + 
Articolul 8(1)Ajutorul de stat sub formă de grant este în cuantum de 1.000 lei/ha și se acordă pentru suprafața calamitată cu grad de calamitare mai mare de 30% și până la 100% inclusiv, prevăzută în procesul-verbal de constatare și evaluare a pagubelor. (2)Sumele totale care se pot acorda unui beneficiar se stabilesc prin înmulțirea grantului prevăzut la alin. (1) cu suprafața calamitată prevăzută în procesul-verbal de constatare și evaluare a pagubelor la culturi agricole, pentru oricare dintre culturile prevăzute în anexa nr. 1.(3)Sumele acordate în condițiile prezentei ordonanțe de urgență nu sunt supuse executării silite prin poprire, inclusiv în cazul în care împotriva beneficiarilor acestora a fost pornită procedura de executare silită. + 
Articolul 9(1)Cheltuielile eligibile avute în vedere la acordarea grantului sunt cheltuielile prevăzute în Tehnologiile-cadru la culturi recolta 2023-2024, realizate de către Institutul de Cercetare pentru Economia Agriculturii și Dezvoltare Rurală.(2)Grantul de 1.000 lei/ha care se acordă în cadrul Schemei reprezintă o valoare procentuală cuprinsă între 14,53% și 24,31% din cheltuielile eligibile prevăzute în Tehnologiile-cadru la culturi recolta 2023-2024 și corespunde cerințelor pct. (356) lit. b), (357) și (358) din Orientările UE.(3)Cheltuielile eligibile la principalele culturi agricole afectate de seceta pedologică conform proceselor-verbale de calamitare, cuprinse în Tehnologiile-cadru la culturi recolta 2023-2024 realizate de către Institutul de Cercetare pentru Economia Agriculturii și Dezvoltare Rurală, sunt:a)grâu, triticale, secară – 4.330,50 lei/ha;b)orz, orzoaică, ovăz – 4.505,50 lei/ha;c)rapiță – 4.805,40 lei/ha;d)mazăre – 6.881,80 lei/ha;e)porumb – 4.411,20 lei/ha;f)floarea-soarelui – 4.113,50 lei/ha;g)soia – 4.513,50 lei/ha;h)sfeclă de zahăr – 9.885,50 lei/ha;i)sorg – 5.531,60 lei/ha;j)vii – 29.409,00 lei/ha;k)pomi fructiferi – 25.587,00 lei/ha.
 + 
Articolul 10(1)Resursele financiare necesare aplicării Schemei prevăzute de prezenta ordonanță de urgență sunt în sumă totală de 2.000.000,00 mii lei și se asigură din bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale pe anul 2024, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.236/2024 privind alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, la capitolul 83.01 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul 51 „Transferuri între unități ale administrației publice“, articolul 51.01 „Transferuri curente“, alineatul 51.01.01 „Transferuri către instituții publice“, DAJ care asigură sumele necesare acordării Schemei de la capitolul 83.10 „Agricultură, silvicultură, piscicultură și vânătoare“, titlul 59 „Alte cheltuieli“, articolul 59.09 „Despăgubiri acordate producătorilor agricoli în caz de calamități naturale în agricultură“.(2)În situația în care sumele necesare depășesc plafoanele bugetare aprobate cu această destinație, valoarea ajutorului se reduce proporțional pentru toți beneficiarii Schemei, iar Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin Direcția generală buget finanțe și fonduri europene, comunică DAJ coeficientul de reducere liniară a sumelor cuvenite.
 + 
Capitolul IIIReguli procedurale de acordare a ajutorului de stat + 
Articolul 11(1)Beneficiarii prevăzuți la art. 4 alin. (1), care îndeplinesc condițiile de eligibilitate prevăzute la art. 5, depun/transmit la DAJ pe a cărei rază administrativ-teritorială se află terenurile agricole care au făcut obiectul cererii de plată campania 2024, depusă la Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură, o cerere de solicitare a grantului, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 2, din care rezultă coordonatele bancare ale contului deschis la banca comercială/Trezoreria Statului, în condițiile în care nu se mențin coordonatele bancare existente la cererea eligibilă 2024 depusă la APIA.(2)Cererea de solicitare a grantului este însoțită, după caz, de copia declarației de multiplicare depuse cu număr de înregistrare la inspectoratele teritoriale pentru calitatea semințelor și a materialului săditor (ITCSMS) sau la Laboratorul Central pentru Calitatea Semințelor și a Materialului Săditor (LCCSMS) și de copia actului de inspecție în câmp a agentului multiplicator, pentru cultura lucernă – lot semincer.(3)Cererea de solicitare a grantului, însoțită de documentele prevăzute la alin. (2), poate fi transmisă la DAJ și prin fax sau poștă sau în format electronic prin e-mail.(4)Documentele depuse în copie de către beneficiar vor purta sintagma „conform cu originalul“, vor fi datate și însușite prin semnătură de către beneficiar.(5)Cererea de solicitare a grantului se depune în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(6)DAJ pot să pună la dispoziția solicitanților, la solicitarea acestora, cereri pretipărite conform modelului prevăzut în anexa nr. 2.
 + 
Articolul 12La primirea fiecărei cereri de acordare a grantului, personalul desemnat pentru primirea cererilor din cadrul DAJ efectuează un prim control vizual al datelor înscrise în cerere și o înregistrează, pentru alocarea numărului și datei de depunere.  + 
Articolul 13(1)Pentru implementarea și gestionarea măsurilor stabilite prin prezenta ordonanță de urgență la nivelul fiecărei DAJ, în termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, APIA central transmite la fiecare DAJ datele și informațiile pe fiecare județ/municipiul București, rezultate din interogarea bazei de date din Sistemul informatic de administrare și control (IACS), referitoare la anul de cerere 2024:a)datele de identificare ale producătorului agricol, respectiv nume și prenume/denumire, CUI/CNP, număr de identificare din Registrul fermierilor – ID APIA, adresa/sediul social, coordonatele bancare; în situația în care solicitantul furnizează un alt cont bancar, acesta se completează cu noile date la rubrica „cod IBAN nou“, barând cu o linie datele înscrise de către APIA aferente contului bancar existent în evidențele acesteia, pentru anul de cerere 2024; b)suprafețele defalcate și totale declarate de producătorul agricol și/sau determinate în urma controalelor administrative și la fața locului pentru culturile prevăzute în anexa nr. 1.(2)Personalul din cadrul DAJ, desemnat prin decizie a conducerii executive a DAJ să aplice prevederile prezentei ordonanțe de urgență și să aibă acces la datele cu caracter personal cuprinse în aplicația informatică de înregistrare nominală a datelor despre solicitanții grantului, este obligat să aplice măsurile de protecție a acestora, cu respectarea tuturor garanțiilor și exigențelor privind confidențialitatea datelor.
 + 
Articolul 14În termen de 5 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale, denumită în continuare AFIR, pune la dispoziția fiecărei DAJ datele și informațiile rezultate din interogarea bazei de date AFIR cu beneficiarii care sunt deținători ai unui contract de asigurare pentru secetă și/sau sunt beneficiari ai intervenției DR-31 – Contribuții financiare la plata primelor de asigurare din Planul național strategic (PNS) 2023-2027 pentru primă de asigurare la secetă. + 
Articolul 15(1)În termen de maximum 5 zile lucrătoare după finalizarea perioadei prevăzute la art. 11 alin. (5), responsabilii desemnați din cadrul DAJ cu aplicarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență au obligația desfășurării următoarelor acțiuni:a)verificarea respectării de către solicitanți a îndeplinii prevederilor art. 5-7;b)întocmirea bazei de date cu informațiile privitoare la procesele-verbale de constatare și evaluare a pagubelor, la cererile solicitanților, la stabilirea beneficiarilor eligibili, la valoarea grantului care se acordă fiecărui beneficiar eligibil, calculat pe baza datelor cu suprafețele calamitate din procesele-verbale de constatare și evaluare a pagubelor; c)întocmesc și transmit la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Direcția generală buget finanțe și fonduri europene, Situația centralizatoare cu beneficiarii eligibili și valoarea grantului care se acordă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.(2)În cazul în care se constată neeligibilitatea solicitanților la acordarea grantului, notificarea de respingere a cererii se comunică în scris solicitantului de către DAJ, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data finalizării verificărilor, iar aceasta poate fi contestată în termenele și în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.  + 
Articolul 16(1)În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la data primirii situațiilor centralizatoare prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. c), Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin Direcția generală buget finanțe și fonduri europene, verifică încadrarea solicitărilor financiare în valoarea totală alocată și transmite Ministerului Finanțelor cererea de deschidere a creditelor bugetare, însoțită de situația centralizatoare cu sumele aferente grantului care se acordă beneficiarilor Schemei, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.(2)După aprobarea de către Ministerul Finanțelor a deschiderii creditelor bugetare, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale deschide și repartizează credite bugetare DAJ cu sumele cuvenite.(3)DAJ virează sumele cuvenite în conturile beneficiarilor. + 
Articolul 17(1)În cazul nerespectării de către beneficiari a condițiilor prevăzute la art. 5-7, precum și în situația constatării unor date ori situații nereale pe documente sau a încălcării în orice mod a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, beneficiarii Schemei sunt obligați la restituirea contravalorii diferenței stabilite a sumelor încasate care reprezintă sprijinul necuvenit, la care se adaugă dobânzi și penalități de întârziere calculate de la data încasării acestora până la data recuperării integrale, potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, și ale Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(2)Sumele reprezentând ajutor de stat necuvenit, prevăzute la alin. (1), reprezintă creanțe bugetare, pentru recuperarea acestora aplicându-se în mod corespunzător dispozițiile titlurilor V și VII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.(3)Procesul-verbal de constatare a neregulilor și de stabilire a creanțelor bugetare întocmit de către DAJ, prin care se individualizează sumele de recuperat exprimate în moneda națională, constituie titlu de creanță și cuprinde elementele actului administrativ-fiscal prevăzut la titlul III cap. IV – Actele emise de organele fiscale din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(4)Titlul de creanță constituie titlu executoriu la data împlinirii termenului de scadență prevăzut în acesta.(5)Persoana care se consideră vătămată într-un drept al său sau într-un interes legitim se poate adresa instanței de contencios administrativ în condițiile și termenele prevăzute la cap. II – Procedura de soluționare a cererilor în contenciosul administrativ din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(6)Titlurile executorii împreună cu dovada comunicării acestora către debitor se transmit organelor fiscale competente subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în vederea recuperării debitului, potrivit prevederilor titlului VII din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(7)Cuantumul obligațiilor fiscale accesorii se calculează de către DAJ din ziua imediat următoare scadenței și până la data transmiterii către organele fiscale competente subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală, potrivit alin. (6), iar organele fiscale competente subordonate Agenției Naționale de Administrare Fiscală vor calcula obligații fiscale accesorii de la data transmiterii titlurilor executorii și până la data stingerii sumelor prevăzute în acestea.(8)Obligațiile fiscale accesorii calculate de către DAJ vor fi individualizate într-un titlu de creanță, prevederile alin. (2)-(6) aplicându-se în mod corespunzător.(9)În procedura insolvenței, înscrierea creanței bugetare la masa credală se face de către DAJ.(10)Sumele încasate potrivit prevederilor alin. (2) se fac venit integral la bugetul de stat și se virează într-un cont de venituri distinct.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale + 
Articolul 18(1)Toate documentele depuse în vederea solicitării ajutorului de stat acordat potrivit prezentei ordonanțe de urgență se păstrează la DAJ pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data la care a fost acordat ajutorul de stat.(2)Toate documentele care atestă ajutorul de stat cuvenit se păstrează de către beneficiarii ajutorului de stat pe o perioadă de 10 ani fiscali de la data încasării sumei cuvenite.
 + 
Articolul 19(1)DAJ se asigură că sunt respectate principiile stabilite la pct. (112)-(115) din Orientările UE în ceea ce privește transparența Schemei, respectiv prin publicarea pe site-urile proprii ale instituțiilor, www.dadr@madr.ro, atât a textului Schemei, cât și a informațiilor privind beneficiarii ale căror sume primite ca despăgubiri depășesc 10.000 de euro.(2)Informațiile prevăzute la alin. (1) se publică în termen de 15 zile lucrătoare după primirea deciziei Comisiei Europene de acordare a ajutorului de stat, se păstrează timp de cel puțin 10 ani fiscali și se pun la dispoziția tuturor celor interesați, fără restricții, cu respectarea prevederilor legale privind protecția datelor cu caracter personal.
 + 
Articolul 20(1)Începând cu data primirii deciziei Comisiei Europene privind acordarea ajutorului de stat prevăzut de prezenta ordonanță de urgență, se stabilește eligibilitatea beneficiarului și se constituie obligația de plată a acestui ajutor de stat. (2)În situația în care, anterior emiterii deciziei, Comisia Europeană solicită modificări privind Schema, prevederile prezentei ordonanțe de urgență se modifică în mod corespunzător.
 + 
Articolul 21Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
Florin-Ionuț Barbu
p. Ministrul afacerilor externe,
Luca-Alexandru Niculescu,
secretar de stat
p. Ministrul finanțelor,
Alin Marius Andrieș,
secretar de stat
București, 9 octombrie 2024.Nr. 120. + 
Anexa nr. 1
LISTA
culturilor agricole pentru care se acordă grantul

Nr. crt. Denumirea culturii Codul APIA de cultură
(0) (1) (2)
1 grâu 101, 1010, 102, 1020, 132, 500
2 secară 104, 1041, 1040, 500
3 triticale 103, 1031, 1030, 500
4 orz 105, 1050, 503
5 orzoaică 106, 1060, 500
6 ovăz 107, 1071, 1070
7 rapiță 202, 2021, 2020, 504
8 porumb 108, 1081, 115, 116, 117, 118, 502
9 porumb siloz 131, 1317
10 porumb furajer 133, 1331
11 sorg 110, 1101, 119, 120, 121, 122
12 floarea-soarelui 123, 124, 125, 126, 201, 2011, 505
13 soia 127, 1271, 128, 1281, 129, 1291, 130, 1301, 203, 2031, 2037, 20371, 2038, 20381, 2035, 20351
14 mazăre 151, 1511, 1517, 15171, 1515, 15151
15 mazăre furajeră 159, 1591, 1597, 11595, 1591
16 lucernă – lot semincer 9749, 97491
17 cartof 251, 253, 254, 255, 2557
18 pomi fructiferi 651, 6517, 652, 653, 6537, 654, 6547, 655, 6557, 656, 6567, 657, 658, 659, 701, 702
19 arbuști fructiferi 801, 802, 804
20 vie 961, 962, 965
21 sparcetă 975, 9751
22 măzăriche de primăvară 158, 1581, 1587, 15871
23 sfeclă de zahăr 301, 3017, 302
24 tutun 208
25 muștar 977, 9771
26 linte 153, 1531
27 coriandru 224, 2241
28 năut 157, 1571, 1575, 15751
29 levănțică 210
30 plante medicinale 213, 2013
31 cânepă 2071, 2077, 220, 2207, 207
32 hrișcă 113, 1131
33 cătină 804, 8043
34 mei 112, 1121
35 ridiche sălbatică 304
36 porumb zaharat 109
37 plante nutreț 451
38 alte plante furajere 452, 453, 4531, 159, 1591, 1597, 15971
39 legume proaspete 351, 3510, 352, 353, 3537, 354, 3547, 3507, 3597

 + 
Anexa nr. 2*)*) Anexa nr. 2 este reprodusă în facsimil.
CERERE
de solicitare a grantului care se acordă producătorilor agricoli
pentru culturi agricole afectate de seceta pedologică
din perioada septembrie 2023-august 2024
(model)
 + 
Anexa nr. 3DAJ …………………..Nr. de înregistrare ……………… Data ……………..
SITUAȚIE CENTRALIZATOARE
cu beneficiarii eligibili și sumele aferente grantului care se acordă
producătorilor agricoli pentru culturi agricole afectate
de seceta pedologică din perioada septembrie 2023-august 2024
(model)

Bun de plată
pentru suma de …………. lei
Director executiv,
…………………….
(semnătura)

Specificare Cultura Suprafața calamitată (ha) Valoare totală grant (lei)
(1) (2) (3) (4)
Total general județ Număr total beneficiari …………………. Cultura 1 …………
Cultura 2 …………
Cultura 3 …………
…………………….. …………………….. ……………………..
Total general (X) (X)

Certificat din punct de vedere al legalității, realității și regularității
Director executiv adjunct,
…………………….
(semnătura)
Șef serviciu,
…………………….
(semnătura)
 + 
Anexa nr. 4MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALEDirecția generală buget finanțe și fonduri europeneSe aprobă.Ordonator principal de credite
SITUAȚIE CENTRALIZATOARE
cu sumele aferente grantului care se acordă producătorilor agricoli
pentru culturi agricole afectate de seceta pedologică
din perioada septembrie 2023-august 2024
(model)

Nr. crt. Județul Nr. de beneficiari Valoarea grantului cuvenit (lei)
(0) (1) (2) (3)
1 Alba
2 Arad
3 Argeș
4 Bacău
5 Bihor
6 Bistrița-Năsăud
7 Botoșani
8 Brașov
9 Brăila
10 Buzău
11 Caraș-Severin
12 Călărași
13 Cluj
14 Constanța
15 Covasna
16 Dâmbovița
17 Dolj
18 Galați
19 Giurgiu
20 Gorj
21 Harghita
22 Hunedoara
23 Ialomița
24 Iași
25 Ilfov
26 Maramureș
27 Mehedinți
28 Mureș
29 Neamț
30 Olt
31 Prahova
32 Satu Mare
33 Sălaj
34 Sibiu
35 Suceava
36 Teleorman
37 Timiș
38 Tulcea
39 Vaslui
40 Vâlcea
41 Vrancea
42 București
Total: (x) (x)


Director general,
…………………………..

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x