ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 22/11/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Actiuni suferite de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEOUG 74 17/06/2009
Actiuni induse de acest act:

SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulABROGA PARTIAL PEOUG 67 13/09/2006 ART. 4
ActulCOMPLETEAZA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 3
ActulCOMPLETEAZA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 5
ActulMODIFICA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 1
ActulMODIFICA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 5
ActulMODIFICA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 7
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 492 28/12/2006
ActulABROGA PARTIAL PEOUG 67 13/09/2006 ART. 4
ActulCOMPLETEAZA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 3
ActulCOMPLETEAZA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 5
ActulMODIFICA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 1
ActulMODIFICA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 5
ActulMODIFICA PEOUG 67 13/09/2006 ART. 7
ActulREFERIRE LALEGE 500 11/07/2002
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulABROGAT DEOUG 74 17/06/2009
ActulAPROBAT DELEGE 54 19/03/2008
ActulREFERIT DEDECRET 388 18/03/2008

pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat



Având în vedere:– obligaţiile ce revin României ca urmare a angajamentelor asumate în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeană;– prevederile Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 privind finanţarea politicii agricole comune, ale Regulamentului Consiliului nr. 1.698/2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat de Fondul european agricol de dezvoltare rurală şi ale Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.974/2006 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 ;– necesitatea completării măsurilor financiare privind modul de alocare a prefinanţării şi a cofinanţării de la bugetul de stat în bugetul instituţiilor implicate în gestionarea fondurilor europene destinate Politicii agricole comune, pentru accelerarea şi eficientizarea procesului de implementare a Programului naţional de dezvoltare rurală 2007-2013,se impune modificarea în regim de urgenţă a cadrului legal prin măsuri apreciate ca reprezentând o situaţie extraordinară.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. + 
Articolul UNICOrdonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 67/2006 privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 18 septembrie 2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 492/2006, se modifică şi se completează după cum urmează:1. Articolul 1 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 1.- (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricolă şi din Fondul european agricol de dezvoltare rurală.(2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:a) plafonul anual pentru cheltuielile aferente Fondului european de garantare agricolă, denumit în continuare FEGA, se constituie din sumele maxime stabilite în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional şi din angajamente bugetare stabilite în conformitate cu art. 12 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune;b) plafonul anual pentru cheltuielile aferente Fondului european agricol de dezvoltare rurală, denumit în continuare FEADR, se constituie din sumele maxime stabilite în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional şi din angajamente bugetare pentru FEADR, în conformitate cu art. 12 şi 23 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 şi cu angajamentele bugetare comunicate pentru programul de dezvoltare rurală, aprobate prin decizie a Comisiei;c) contribuţia financiară a Comunităţii Europene – sume care se transferă Guvernului României de către Comisia Comunităţii Europene, cu titlu de contribuţie financiară nerambursabilă acordată României de către Comunitatea Europeană, în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut prin Acordul interinstituţional şi angajamentele bugetare;d) fonduri publice – aşa cum sunt definite de Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările ulterioare;e) structuri de implementare – agenţiile de plăţi, autoritatea de management din structura Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi alte entităţi prevăzute în regulamentele comunitare şi în legislaţia naţională din domeniul politicii agricole comune;f) prefinanţarea reprezintă suma care se acordă pentru asigurarea resurselor financiare din bugetul de stat necesare efectuării cheltuielilor implicate de derularea FEGA şi FEADR, după cum urmează:– suma alocată temporar de la bugetul de stat pentru finanţarea cheltuielilor aferente schemelor de plată, implicate de FEGA, conform art. 14 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 , până la transferarea plăţilor lunare de la Comisia Europeană;– sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru măsurile finanţate din FEADR, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la Comisia Europeană;g) cofinanţarea reprezintă suma alocată de la bugetul de stat, pentru finanţarea contribuţiei naţionale, ca parte a cheltuielilor publice totale alocate pentru măsurile implicate de FEGA şi FEADR, conform Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 ;h) cheltuielile neeligibile reprezintă sumele asigurate de la bugetul de stat pentru FEGA şi FEADR şi reprezintă cheltuieli cu diferenţele de curs nefavorabile, pierderi datorate debitelor nerecuperate, costuri bancare rezultate din operaţiunile de transfer şi reîntregire a fondurilor şi alte cheltuieli neeligibile rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a fondurilor, care urmează a fi definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale;i) Acordul interinstituţional este acel acord încheiat între Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia Comunităţii Europene, la data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetară şi managementul financiar sănătos;j) Program – documentul de programare elaborat de România şi adoptat de Comisia Europeană pentru dezvoltare rurală, respectiv Programul naţional pentru dezvoltare rurală, finanţat din FEADR, denumit în continuare PNDR;k) organismul de certificare – organismul responsabil de certificarea realităţii, integralităţii şi acurateţei conturilor agenţiei de plăţi acreditate care derulează fonduri transferate României din FEGA şi FEADR, reprezentat de autoritatea de audit constituită pe lângă Curtea de Conturi a României;l) autoritate de management – structura organizatorică din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, responsabilă pentru managementul PNDR, reprezentată de Direcţia generală dezvoltare rurală, denumită în continuare DGDR;m) agenţii de plată – structuri organizatorice din subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, responsabile cu plata măsurilor finanţate din FEGA, prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, şi din FEADR, prin Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, denumită în continuare APDRP;n) beneficiar – persoana fizică, organismul, autoritatea, instituţia sau societatea comercială din sectorul public ori privat, unitatea administrativ-teritorială, organismele prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local, judeţean sau naţional, responsabile pentru iniţierea ori iniţierea şi implementarea proiectelor aprobate spre finanţare în cadrul PNDR;o) avans – sume transferate din FEADR şi de la bugetul de stat pentru beneficiarii prevăzuţi în PNDR, în baza contractului de finanţare şi a dosarului de achiziţii aprobat de APDRP în cadrul unui proiect finanţat din FEADR, conform legii;p) debite faţă de bugetul Uniunii Europene – sumele datorate bugetului Uniunii Europene ca urmare a nerespectării prevederilor legale comunitare sau a altor documente încheiate ori convenite între Comisia Europeană şi Guvernul României."2. După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 3^1, cu următorul cuprins:"Art. 3^1. – (1) Fondurile externe nerambursabile, aferente FEGA şi FEADR, se alocă şi se derulează în baza prevederilor Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 , ale Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 şi ale Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.974/2006 , precum şi a prevederilor PNDR.(2) Creditele bugetare aferente fondurilor externe nerambursabile FEGA şi FEADR au caracter previzional şi se reflectă în anexa la bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale ca ordonator principal de credite şi în anexa la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în calitate de beneficiar."3. La articolul 4, alineatele (2), (3) şi (4) se abrogă.4. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 5. – (1) Sumele din fondurile publice destinate cofinanţării şi prefinanţării în bani a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene se vor utiliza pentru plata cheltuielilor aferente FEGA şi FEADR, la termenele prevăzute de regulamentele Consiliului Uniunii Europene şi ale Comisiei Comunităţii Europene.(2) Creditele bugetare aferente cofinanţării şi prefinanţării de la bugetul de stat a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene se cuprind în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, astfel:1. La poziţia distinctă denumită "Finanţare FEGA" se includ:a) sumele reprezentând cofinanţare publică din fonduri de la bugetul de stat;b) sumele necesare asigurării prefinanţării;c) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în scopul efectuării plăţilor;d) sumele pentru acoperirea plăţii taxei pe valoarea adăugată, aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară a Uniunii Europene;e) sumele aferente plăţii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari;f) alte sume rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a FEGA, definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor.2. La poziţia distinctă denumită "Finanţare FEADR" se includ:a) sumele reprezentând cofinanţare publică din fonduri de la bugetul de stat;b) sumele necesare asigurării prefinanţării, inclusiv sumele necesare asigurării avansului pentru beneficiarii unui sprijin pentru investiţii;c) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în scopul efectuării plăţilor;d) sumele pentru plata taxei pe valoarea adăugată, aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară a Uniunii Europene şi/sau din cofinanţarea aferentă, ai căror beneficiari sunt unităţi administrativ-teritoriale, asociaţii ale acestora legal constituite şi organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică;e) sumele aferente plăţii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari;f) alte sume rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a FEADR, definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor.(3) În bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică în calitate de beneficiar se cuprind sumele necesare asigurării cofinanţării locale, precum şi finanţării cheltuielilor neeligibile aferente implementării proiectelor proprii.(4) Alocarea sumelor prevăzute la alin. (2) pct. 1 lit. e) şi pct. 2 lit. e) pentru plata debitelor faţă de bugetul Uniunii Europene, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari, în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se realizează potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificările ulterioare. Sumele alocate în acest scop nu pot fi realocate pentru alte destinaţii.(5) Creditele bugetare aferente FEGA şi FEADR se transferă de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin intermediul APIA şi APDRP, către beneficiarii finali.(6) Sumele prevăzute la alin. (2) pct. 1 lit. d) şi pct. 2 lit. d) se transferă de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin intermediul APIA şi APDRP, în conturi deschise la Trezoreria Statului, următorilor beneficiari: unităţi administrativ-teritoriale şi asociaţii ale acestora legal constituite şi în conturi deschise la instituţii de credit pentru organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică."5. După articolul 5 se introduc două noi articole, articolele 5^1 şi 5^2, cu următorul cuprins:"Art. 5^1. – (1) Beneficiarii publici şi privaţi ai unui sprijin pentru investiţii, finanţat din FEADR, pot solicita APDRP plata unui avans din FEADR şi de la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile din PNDR.(2) Suma avansului nu poate depăşi 20% din ajutorul public pentru investiţii şi plata acestuia trebuie să fie subordonată constituirii unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente care corespunde procentului de 110% din suma avansului.(3) În cazul beneficiarilor publici prevăzuţi la alin. (1), APDRP poate accepta o garanţie scrisă din partea autorităţii ierarhice superioare acestora, în conformitate cu dispoziţiile în vigoare, echivalentă cu procentul prevăzut la alin. (2), cu condiţia ca autoritatea respectivă să se angajeze să plătească suma acoperită de garanţie, în cazul în care avansul plătit nu a fost justificat.(4) Garanţia este eliberată în cazul în care APDRP constată că suma cheltuielilor reale care corespund ajutorului public pentru investiţii depăşeşte suma avansului.(5) Suma prevăzută la alin. (2) se justifică pe bază de documente până la finalizarea proiectului.Art. 5^2. – (1) Sumele utilizate reprezentând prefinanţare din bugetul de stat a măsurilor finanţate din FEGA şi FEADR se reîntregesc cu sumele primite de la Comisia Europeană şi cu cele recuperate de la beneficiari.(2) Sumele reprezentând prefinanţare de la bugetul de stat, reîntregite în acelaşi an în care s-a efectuat plata, se utilizează cu aceeaşi destinaţie. Dacă reîntregirea şi/sau recuperarea sumelor se realizează în anii următori anului în care s-a efectuat plata, acestea se virează ca venit la bugetul de stat.(3) Disponibilităţile din fondurile aferente FEGA şi FEADR şi din fondurile publice destinate cofinanţării/prefinanţării rămase în conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale la sfârşitul anului bugetar se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie."6. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 7. – În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va elabora, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, norme metodologice care urmează a fi aprobate prin hotărâre a Guvernului şi instrucţiuni care urmează a fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor."PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:────────────────Ministrul agriculturiişi dezvoltării rurale,Dacian Cioloşp. Ministrul internelorşi reformei administrative,Liviu Radu,secretar de statMinistrul economiei şi finanţelor,Varujan VosganianDepartamentul pentru Afaceri Europene,Adrian Ciocănea,secretar de statBucureşti, 24 octombrie 2007.Nr. 120._________

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x