ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 119 din 14 decembrie 2023

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 28/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 1142 din 18 decembrie 2023
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CULEGE 217 09/07/2024
ActulACTUALIZEAZA PEORD DE URGENTA 119 14/12/2023
Acte care fac referire la acest act:

SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEACORD 01/08/2024





Întrucât în cadrul componentei 6 – Energie din Planul național de redresare și reziliență al României una dintre reformele aferente – Reforma 5 este reducerea intensității energetice a economiei prin dezvoltarea unui mecanism sustenabil de stimulare a eficienței energetice în industrie și de creștere a rezilienței, deoarece Reforma 5 este aferentă Cererii de plată 3 din Planul național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR, ce urmează a fi transmisă Comisiei Europene în luna decembrie a anului curent, în vederea asigurării respectării obligației statului român în ceea ce privește atingerea țintelor și jaloanelor aferente PNRR, iar potrivit jalonului 127 una dintre țintele aferente este reprezentată de intrarea în vigoare a cadrului legislativ care introduce măsuri de facilitare a investițiilor în eficiența energetică în industrie, prin introducerea de noi standarde pentru instrumentele financiare ecologice, cu termen de finalizare la 31 decembrie 2022,întrucât în cazul neadoptării în regim de urgență a actului normativ propus, prin care să se asigure intrarea în vigoare a cadrului legislativ care să introducă măsuri pentru a facilita investițiile în eficiența energetică în industrie, printre care se numără și introducerea de noi standarde pentru instrumentele financiare ecologice, sume aferente Cererii de plată 3 din PNRR vor fi întârziate la plată de către Comisia Europeană, existând riscul suspendării lor, fiind astfel vizat interesul general public, ținând cont de faptul că urgența se motivează prin necesitatea luării unor măsuri care să asigure îndeplinirea unui jalon prevăzut în cadrul PNRR, neadoptarea în regim de urgență a cadrului legislativ ce se constituie în reforma asumată în PNRR conducând la suspendarea unor sume însemnate din fondurile cuvenite României,având în vedere imperativul constituțional de protejare a drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor, de promovare a bunăstării generale în contextul încălzirii globale și al crizei climatice care afectează direct și iremediabil mediul și economia națională, împreună cu instabilitatea generată de utilizarea surselor uzate de consum electric și necesitatea consolidării atribuțiilor naționale în domeniul eficienței energetice, precum și presiunea adăugată de criza globală de energie și de volatilitatea prețurilor, se impune, fiind de o situație extraordinară, adoptarea unei ordonanțe de urgență a Guvernului pentru reglementarea standardelor privind instrumentele financiare ecologice și pentru modificarea și completarea actelor normative în domeniul energiei.Ținând cont de faptul că necesitatea imediată de aliniere la standardele europene, prevenirea prejudiciilor semnificative de mediu, necesitatea de transparență și conformitate, respectiv necesitatea de reglementare a centralizării și managementului eficient al instrumentelor financiare ecologice reprezintă situații de reglementare ce nu poate fi amânată,având în vedere necesitatea implementării modificărilor aduse Legii nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare, pentru deblocarea situației existente critice privind calculul economiilor sectoriale de energie și consumurilor, printr-un portal de date ce va fi realizat de Serviciul de Telecomunicații Speciale,urmărind întărirea sprijinului acordat IMM-urilor, Ministerul Energiei și Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului dezvoltă programe pentru a încuraja IMM-urile să se supună auditurilor energetice și instituie scheme de sprijin pentru IMM-uri, inclusiv în cazul în care au încheiat acorduri voluntare, pentru a acoperi costurile unui audit energetic.Întrucât elementele sus-menționate constituie premisele unei situații urgente și extraordinare, care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ adecvat, luând în considerare faptul că reglementarea operativă nu se poate realiza pe calea procedurii obișnuite de legiferare ce presupune un orizont de timp îndelungat, întrucât aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public,având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată.Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Capitolul IReglementarea standardelor pentru instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătățire a eficienței energetice în industrie + 
Articolul 1(1)Prezenta ordonanță de urgență stabilește cerințele uniforme pentru emitenții de instrumente financiare ecologice prin care sunt sprijinite activitățile economice care respectă standardele și prioritățile Uniunii Europene în materie de climă și mediu și care nu prejudiciază în mod semnificativ obiectivele de mediu, în sensul prevederilor art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2.088, cu modificările și completările ulterioare, contribuind totodată la îmbunătățirea eficienței energetice în industrie și la creșterea rezilienței.(2)În sensul prezentei ordonanțe de urgență, termenii și expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a)instrument financiar – formă de sprijin financiar, de tipul împrumuturilor, garanțiilor și contragaranțiilor, influxurilor de capital, de cvasicapital sau investițiilor de tip mezanin, pentru operatorii din industrie în vederea îmbunătățirii eficienței energetice;(la 12-07-2024,
Litera a) , Alineatul (2) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 1. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
b)instrument financiar ecologic – instrumentul financiar prevăzut la lit. a) ce vizează sprijinirea activităților economice care respectă criteriile taxonomiei la momentul emiterii;c)criteriile taxonomiei – criteriile prevăzute în art. 3 din Regulamentul (UE) 2020/852, cu modificările și completările ulterioare, și stabilite prin actele delegate;d)criterii tehnice de examinare – criteriile stabilite de Ministerul Energiei pentru a determina dacă o activitate contribuie la atingerea sau prejudiciază obiectivele de mediu în conformitate cu prevederile Regulamentului delegat (UE) 2021/2.139 al Comisiei din 4 iunie 2021 de completare a Regulamentului (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condițiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice și pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu, cu completările aduse prin actele delegate de modificare și completare a acestora;e)obiective de mediu – elementele enumerate la art. 9 din Regulamentul (UE) 2020/852; f)principiul de «a nu prejudicia în mod semnificativ» sau «Do no significant harm», denumit în continuare DNSH – principiul reglementat prin art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852, aplicat pentru toate instrumentele financiare ecologice dedicate sprijinirii măsurilor de îmbunătățire a eficienței energetice în industrie, finanțate din fonduri publice, atât din bugetul Uniunii Europene, cât și din bugetul de stat.(la 12-07-2024,
Litera f) , Alineatul (2) , Articolul 1 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 1. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
(3)Abrogat.(la 12-07-2024,
Alineatul (3) , Articolul 1 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 2. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
 + 
Articolul 2(1)Sprijinul acordat sub forma instrumentelor financiare ecologice poate fi utilizat exclusiv pentru activități economice selectate prin aplicarea criteriilor tehnice de examinare stabilite prin Regulamentul delegat (UE) 2021/2.139, prin stabilirea criteriilor tehnice de examinare pentru a determina condițiile în care o activitate economică se califică drept activitate care contribuie în mod substanțial la atenuarea schimbărilor climatice sau la adaptarea la schimbările climatice și pentru a stabili dacă activitatea economică respectivă aduce prejudicii semnificative vreunuia dintre celelalte obiective de mediu, care respectă principiul DNSH și care contribuie la îmbunătățirea eficienței energetice în industrie și la creșterea rezilienței, cu completările aduse prin actele delegate de modificare și completare a acestora. (2)Pentru activitățile economice pentru care se solicită acordarea sprijinului sub forma instrumentelor financiare ecologice se verifică dacă, prin propunerea de investiție depusă, se demonstrează conformitatea cu principiul DNSH, precum și dacă proiectele includ măsuri de atenuare/măsuri compensatorii care pot preveni, reduce și compensa cât mai mult posibil orice efecte negative semnificative asupra mediului.(la 12-07-2024,
Alineatul (2) , Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 3. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
(2^1)Instrumentele financiare care respectă prevederile art. 1 alin. (2) sunt eligibile pentru a purta eticheta de instrumente financiare ecologice. Această etichetă asigură că instrumentele financiare îndeplinesc criterii legate în mod specific de contribuțiile lor directe sau indirecte la finanțarea tranziției energetice și climatice în industrie.(la 12-07-2024,
Articolul 2 , Capitolul I a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
(2^2)Orice entitate publică sau privată care dorește să utilizeze eticheta de instrumente financiare ecologice trebuie să se asigure că cel puțin 70% din obiectivele instrumentului financiar sunt durabile, astfel cum sunt definite de taxonomia Uniunii Europene pentru activitățile durabile.(la 12-07-2024,
Articolul 2 , Capitolul I a fost completat de Punctul 4. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
(3)În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, metodologia privind evaluarea conformității cu principiul DNSH se aprobă prin ordin al ministrului energiei, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.(4)Abrogat.(la 12-07-2024,
Alineatul (4) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 5. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
(5)Abrogat.(la 12-07-2024,
Alineatul (5) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 5. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
(6)Abrogat.(la 12-07-2024,
Alineatul (6) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 5. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
(7)Găzduirea aplicațiilor software dezvoltate de către STS pentru Ministerul Energiei, aferente sistemului informatic, este în responsabilitatea STS.(8)STS asigură mentenanța aplicațiilor software și administrarea tehnică pe durata de viață a sistemului informatic.(9)Solicitările privind datele vehiculate în sistemul informatic, provenite de la utilizatorii acestuia, respectiv cele provenite de la alte instituții și autorități publice, precum și elaborarea răspunsurilor la acestea sunt în competența Ministerului Energiei.
 + 
Articolul 3(1)Emitenții de instrumente financiare ecologice au următoarele obligații:a)să întocmească înainte de emitere o fișă de informare privind instrumentele financiare ecologice pe care intenționează să le emită;b)să întocmească la sfârșitul perioadei de emitere un raport de impact al instrumentelor financiare ecologice privind impactul asupra mediului al utilizării sprijinului acordat;c)să publice pe site-ul propriu, într-o secțiune separată, documentele prevăzute la lit. a) și b);d)abrogată.(la 12-07-2024,
Litera d) , Alineatul (1) , Articolul 3 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 6. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
(2)Modelul documentelor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) se aprobă prin ordin emis de ministrul energiei în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
 + 
Articolul 4Abrogat.(la 12-07-2024,
Articolul 4 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 7. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
 + 
Capitolul IIModificarea Legii nr. 121/2014 privind eficiența energetică + 
Articolul 5Legea nr. 121/2014 privind eficiența energetică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 574 din 1 august 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:1.La articolul 3 alineatul (2), literele b) și l) vor avea următorul cuprins:b)monitorizarea stadiului implementării Planului național de acțiune în domeniul eficienței energetice IV, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 203/2019, și a programelor aferente de îmbunătățire a eficienței energetice, la nivel național, precum și a economiilor de energie rezultate în urma prestării de servicii energetice și a altor măsuri de îmbunătățire a eficienței energetice, prin intermediul unui portal de colectare și analiză a datelor de consum, înregistrare și monitorizare a implementării măsurilor de îmbunătățire a eficienței energetice și a activității auditorilor și managerilor energetici, realizat de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Portalul de colectare și analiză a datelor de consum, înregistrare și monitorizare a implementării măsurilor de îmbunătățire a eficienței energetice și a activității auditorilor și managerilor energetici, realizat de Serviciul de Telecomunicații Speciale, va avea și un modul dedicat raportărilor pentru îndeplinirea prevederilor din Planul național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030;(la 12-07-2024,
Litera b) din Punctul 1. , Articolul 5 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 8. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
……………………………………………………………………………………..l)elaborarea cadrului legal privind aprobarea normelor privind încheierea și implementarea Contractului-cadru de performanță energetică și a cadrului legal de reglementare a societăților de servicii energetice de tip ESCO și aprobarea acestuia prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Energiei. Modelul Contractului-cadru de performanță energetică se aprobă prin ordin comun al conducătorilor autorităților publice centrale interesate;
1^1.La articolul 3 alineatul (2), după litera b) se introduc trei noi litere, literele b^1)-b^3), cu următorul cuprins:b^1)găzduirea aplicațiilor software dezvoltate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru Ministerul Energiei, aferente sistemului informatic, este în responsabilitatea Serviciului de Telecomunicații Speciale;b^2)Serviciul de Telecomunicații Speciale asigură mentenanța aplicațiilor software și administrarea tehnică pe întreaga durată de viață a sistemului informatic;b^3)solicitările privind datele vehiculate în sistemul informatic, provenite de la utilizatorii acestuia, respectiv cele provenite de la alte instituții și autorități publice, precum și elaborarea răspunsurilor la acestea sunt în competența Ministerului Energiei;(la 12-07-2024,
Articolul 5 , Capitolul II a fost completat de Punctul 9. , ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 217 din 9 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 654 din 9 iulie 2024
)
2.La articolul 3, alineatul (3) va avea următorul cuprins:(3)Ministerul Energiei are calitatea de autoritate națională competentă pentru coordonarea aplicării regulamentelor Comisiei Europene privind etichetarea și eficiența energetică a unor categorii de produse și supravegherea pieței în ceea ce privește etichetarea energetică, precum și pentru aplicarea legislației specifice.3.La articolul 3, alineatul (12) va avea următorul cuprins: (12)Sumele reprezentând contravaloarea tarifelor prevăzute la alin. (10) și (11) se încasează de către Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie – Bușteni, aflat în subordinea Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, și reprezintă venituri proprii ale centrului de pregătire.4.La articolul 9, alineatele (15)(17) vor avea următorul cuprins: (15)Ministerul Energiei, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, dezvoltă programe pentru a încuraja IMM-urile să se supună auditurilor energetice, precum și pentru punerea ulterioară în aplicare a recomandărilor acestor audituri.(16)Ministerul Energiei, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, poate să instituie scheme de sprijin pentru IMM-uri, inclusiv în cazul în care au încheiat acorduri voluntare, pentru a acoperi costurile unui audit energetic și ale punerii în aplicare a recomandărilor rentabile formulate în urma auditurilor energetice, în cazul în care măsurile propuse sunt puse în aplicare, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat.(17)Ministerul Energiei, împreună cu Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, promovează materiale informative referitoare la sistemele de gestionare a energiei, în vederea îmbunătățirii activității IMM-urilor.
 + 
Articolul 6(1)Hotărârea Guvernului prevăzută la art. 3 alin. (2) lit. l) din Legea nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonanță de urgență, se adoptă, la propunerea Ministerului Energiei, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2)În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență se aprobă, prin ordin al conducătorilor autorităților publice centrale interesate, modelul contractului-cadru de performanță energetică.

PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Marian-Cătălin Predoiu
Ministrul energiei,
Sebastian-Ioan Burduja
Ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului,
Ștefan-Radu Oprea
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Mircea Fechet
Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
Adrian Câciu
Ministrul finanțelor,
Marcel-Ioan Boloș
București, 14 decembrie 2023.Nr. 119.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x