Având în vedere existența unor factori de natură obiectivă, care determină imposibilitatea îndeplinirii procedurilor constituționale necesare adoptării proiectului de Lege pentru modificarea și completarea unor acte în domeniul stării civile, în scopul prorogării termenului legal prevăzut la art. 2 alin. (4) din Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată, cu modificările și completările ulterioare,ținând seama de importanța adoptării unor reglementări care să asigure cadrul legal necesar aplicării Legii nr. 119/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și posibilitatea implementării soluțiilor optime pentru interconectarea Sistemului informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă cu Sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetățeni,dat fiind că, în absența interconectării Sistemului informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă cu Sistemul informatic pentru managementul integrat al serviciilor pentru cetățeni, după data de 24 septembrie 2024, misiunile diplomatice și oficiile consulare ale României nu vor putea completa registrele de stare civilă în format digital și nu vor putea continua să elibereze certificate de stare civilă cetățenilor români aflați în străinătate; după data de 24 septembrie 2024, activitatea consulară în materie de stare civilă se va putea desfășura numai în condițiile reglementării unei perioade de tranziție, prin prorogarea termenului de interconectare a celor două sisteme informatice,având în vedere prevederile art. III alin. (1) lit. b) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, precum și ale art. XVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, context în care la nivelul autorităților publice locale au fost identificate și semnalate dificultăți în achiziționarea echipamentelor suplimentare necesare pentru conectarea la Sistemul informatic integrat pentru emiterea actelor de stare civilă, în vederea dimensionării corespunzătoare a infrastructurii prin raportare la volumul de muncă, aspect care afectează calitatea serviciului oferit cetățenilor,luând în considerare riscul neîndeplinirii de către autoritățile statului a unor obligații față de propriii cetățeni, respectiv întocmirea și eliberarea actelor de stare civilă, în condițiile prevăzute de art. 2 alin. (4) din Legea nr. 119/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu consecințe negative în ceea ce privește obținerea documentelor de identitate sau de călătorie, a căror eliberare este condiționată de prezentarea certificatelor de stare civilă,întrucât neadoptarea unei măsuri imediate ar avea drept consecință imposibilitatea organizării și desfășurării corespunzătoare a activității specifice în materie de stare civilă, fiind afectate în mod grav funcționalitatea, coerența și calitatea serviciilor prestate cetățenilor români, în termenele stabilite de lege,în considerarea faptului că elementele sus-menționate vizează un interes public și constituie o situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată din cauza efectelor negative și a nemulțumirilor ce pot apărea în rândul societății civile, existând riscul unor blocaje sau disfuncționalități instituționale pe linia activității de stare civilă, care impun adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență în scopul prelungirii termenului de aplicare a procedurilor privind întocmirea în sistem informatizat a registrelor de stare civilă,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
ARTICOL UNICLegea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 339 din 18 mai 2012, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1.La articolul 2, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4)Începând cu data de 31 martie 2025, Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic de către ofițerii de stare civilă din cadrul unităților administrativ-teritoriale din România. … 2.La articolul 2, alineatele (4^1) și (4^2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(4^1)După data prevăzută la alin. (4), constituirea în format electronic a Registrului de stare civilă exemplarul II se realizează prin procesul de verificare și validare a actelor de stare civilă întocmite începând cu 1 ianuarie 1921 până la data prevăzută la alin. (4), respectiv la alin. (4^3). (4^2)Verificarea și validarea actelor de stare civilă în format scris întocmite începând cu 1 ianuarie 1921 până la data prevăzută la alin. (4), respectiv la alin. (4^3), precum și a celor prevăzute la alin. (5) reprezintă procesul de constituire a actelor electronice de stare civilă. … 3.La articolul 2, după alineatul (4^2) se introduce un nou alineat, alin. (4^3), cu următorul cuprins:(4^3)La misiunile diplomatice și oficiile consulare de carieră ale României din străinătate Registrul de stare civilă exemplarul I se completează informatic și se păstrează în Registrul de stare civilă exemplarul I pe suport hârtie, iar Registrul de stare civilă exemplarul II se întocmește numai în format electronic începând cu data de 24 septembrie 2025. … 4.La articolul 14^2, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5)Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4^3), ofițerul de stare civilă care primește cererea de înregistrare a nașterii emite în sistem informatic o solicitare de verificare către Ministerul Afacerilor Externe. … 5.La articolul 39^2, alineatul (1^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1^1)Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4^3), în cazul prevăzut la alin. (1), ofițerul de stare civilă care primește cererea de înregistrare a decesului produs în străinătate emite în sistem informatic o solicitare de verificare către Ministerul Afacerilor Externe. … 6.La articolul 61, alineatul (2^3) se modifică și va avea următorul cuprins:(2^3)Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), exemplarul I al registrelor de stare civilă se păstrează la serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor sau la primăria unității administrativ-teritoriale unde s-a întocmit, iar în cazul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare de carieră ale României acestea se transmit, prin Ministerul Afacerilor Externe, la Direcția Publică de Evidență a Persoanelor și Stare Civilă a Sectorului 1 al Municipiului București. Registrul de stare civilă exemplarul II se păstrează electronic, iar o copie a acestuia se predă Serviciului Municipiului București/serviciilor județene al/ale Arhivelor Naționale, după 100 de ani de la întocmirea actelor de stare civilă. În cazul misiunilor diplomatice și oficiilor consulare de carieră ale României, Registrul de stare civilă exemplarul II se păstrează electronic începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4^3). …
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Bogdan Despescu,
secretar de stat
Ministrul afacerilor externe,
Luminița-Teodora OdobescuBucurești, 11 septembrie 2024.Nr. 111.––