În ultimele decenii au fost înființate de către Guvernul României o serie de filiale sau sucursale destinate transbordării vagoanelor de marfă, aflate inițial în subordinea Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă“ – S.A., fiind apoi privatizate, iar în prezent aflându-se în procedură de faliment, ceea ce conduce către o exploatare improprie și precară a punctelor de transbordare strategice.Acestea au avut ca obiect de activitate manipularea de bunuri/produse/stocuri, circumscrisă unui cod CAEN 5224, sens în care activitatea de transbordare de mărfuri s-a putut efectua în punctele de lucru amplasate în stațiile de cale ferată de frontieră, constând în manipularea mărfurilor din vagoane de ecartament larg 1.520 mm, specifice circulației feroviare din Ucraina, Republica Moldova, Federația Rusă și fostele țări din Comunitatea Statelor Independente, denumită în continuare CSI, și din vagoane de ecartament normal 1.435 mm, specifice transportului feroviar în restul țărilor europene, inclusiv pe teritoriul statului român.Societățile aflate în procedură de faliment care răspundeau de transbordarea vagoanelor de marfă au fost încă de la înființare cele mai importante prestatoare de servicii de tranzitare/transbordare/transpunere din România și principalele partenere contractuale ale Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă“ – S.A. pentru această activitate.Activitatea de transbordare de mărfuri a societăților a fost indisolubil legată de schimburile economice reduse ale României cu țările foste membre CSI, precum și de transportul mărfurilor, în special pe calea ferată, într-un context regional de securitate complex.Totuși, caracterul strategic al capacităților de transbordare, depozitare și transport aferente activității societăților în cauză este resimțit și de statele vecine României și chiar de statele din centrul Europei, ținând cont de faptul că majoritatea mărfurilor aflate în circulație pe calea ferată către acestea, provenind din fostele state CSI, tranzitează România și sunt transbordate în punctele de lucru ale respectivelor entități, care în prezent se află în blocaj, precum și într-o exploatare precară cauzată de aflarea în procedura de faliment și lichidare.Ținând cont de desfășurarea promptă a intervențiilor operative la nivel național și pentru facilitarea asistenței umanitare internaționale, se impune găsirea unor soluții rapide pentru garantarea fluidizării acțiunilor de transport al resurselor strategice în și dinspre statele afectate de conflicte armate ori de alte tipuri de hazarde, inclusiv cauzate de penuria resurselor alimentare și energetice.Măsura de preluare a unor bunuri adecvate administrării, păstrării, tranzitării și transportului de resurse strategice conduce spre soluționarea unor dificultăți extraordinare, prin identificarea unor alternative strategice și vizionare în gestionarea unor crize fără precedent în proximitatea teritoriului național sau în prevenirea consecințelor dezastruoase asupra populațiilor dependente de tranzitul de resurse alimentare sau energetice fabricate în Europa Centrală și de Est.În scopul preîntâmpinării unor riscuri cauzate de apariția unor situații urgente, care vor afecta negativ în viitorul imediat asigurarea cerințelor tehnice ale spațiilor de transbordare și/sau depozitare a unor resurse strategice, inclusiv stocuri de rezervă de stat, a căror necesitate de urgentare a transportului, tranzitului, transbordărilor, transpunerilor și altor activități conexe este promovată de autorități de la nivel național, al Uniunii Europene și chiar al Organizației Națiunilor Unite, fapt de natură a produce consecințe deosebit de grave prin periclitarea populațiilor dependente de tranzitul de resurse alimentare sau energetice fabricate în Europa Centrală și de Est, în condițiile în care valoarea resurselor strategice deblocate este net superioară atât valorii spațiilor de depozitare, cât și a creanțelor administrate,în vederea asigurării posibilității constituirii patrimoniului unor instituții publice în condițiile constrângerilor bugetare actuale și întrucât în urma unei analize punctuale s-a identificat posibilitatea ca Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale să uzeze de dreptul de a depune creanțe deținute în contul prețului aferent adjudecării unor spații necesare tranzitării și transportului de resurse strategice, în mod similar cu cel care se aplică bunurilor destinate păstrării rezervelor de stat, degrevând major bugetul de stat, drept conferit de prevederile art. 3^1 din Ordonanța Guvernului nr. 23/1998 privind finanțarea și din alte surse decât bugetul de stat a unor activități specifice de administrare a rezervelor de stat, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 239/1998, cu modificările și completările ulterioare,în cazul neadoptării măsurilor legislative preconizate s-ar produce o serie de consecințe negative constând în: a) agravarea blocajului de resurse în zona de conflict armat; b) accentuarea dificultăților în transportul resurselor strict necesare prevenirii crizelor alimentare sau energetice; c) limitarea alternativelor strategice identificate la nivelul statului român pentru a debloca fluxul de aprovizionare; d) anularea unei rezolvări cu impact strategic extraordinar, vizionar și proactiv asumate de autoritățile naționale și euroatlantice în criza umanitară regională aflată în desfășurare.Având în vedere că elementele sus-menționate vizează interesul public și strategic, economic și social, imediat și de perspectivă, contribuie la garantarea apărării securității naționale, a sănătății populațiilor unor state amenințate de penuria resurselor alimentare de bază, inclusiv existente în patrimoniul rezervă de stat, degrevează bugetul de stat și diminuează presiunea asupra acestuia, reprezintă o prioritate a continuității activităților economico-sociale și umanitare, vizează interesul general public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență reglementează preluarea de către Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, denumită în continuare Administrația Națională, prin unitățile teritoriale subordonate, a unor creanțe bugetare aflate în administrarea Autorității pentru Administrarea Activelor Statului, denumită în continuare AAAS, asupra unor societăți deținătoare de bunuri utile facilitării și fluidizării transportului de resurse strategice și ale rezervelor de stat, care au în obiectul de activitate manipularea de bunuri/produse/ stocuri, circumscrisă unui cod CAEN 5224. +
Articolul 2(1)Fac obiectul preluării de către Administrația Națională creanțele bugetare administrate de AAAS, conform titlurilor executorii reprezentate de sentințele civile definitive, înscrise în tabelul definitiv consolidat al creanțelor din procedura de insolvență, asupra persoanelor juridice de drept privat, organizate sub formă de societăți, care desfășoară activitatea de manipulare de bunuri/produse/stocuri, circumscrisă unui cod CAEN 5224, deținătoare de bunuri utile facilitării și fluidizării transportului de resurse strategice și ale rezervelor de stat amplasate în stațiile de cale ferată de frontieră sau în puncte de lucru aflate în conexiune cu noduri de transport combinat și/sau cu infrastructura feroviară interoperabilă care prezintă importanță strategică.(2)Administrația Națională preia potrivit dispozițiilor alin. (1) creanțele administrate de AAAS înscrise în tabelul definitiv consolidat al creanțelor din procedura de insolvență a debitorului, ale căror date de identificare și elemente de individualizare a creanțelor se prevăd prin hotărâre a Guvernului, care cuprinde sumele stabilite prin rapoarte de evaluare și sentințe definitive, enumerarea societăților vizate și indicarea coordonatelor procesuale aferente creanțelor preluate.(3)Predarea titlurilor de creanță și a celorlalte înscrisuri întocmite de AAAS către Administrația Națională, prin unitățile teritoriale subordonate, se face prin protocol de predare-primire, încheiat în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (2). +
Articolul 3(1)După predarea creanțelor prevăzute la art. 2 alin. (1), AAAS procedează la scăderea acestora din evidențele sale contabile.(2)AAAS predă Administrației Naționale titlurile de creanță prevăzute la art. 2 alin. (1), precum și înscrisurile întocmite în legătură cu actele procedurale efectuate de AAAS în vederea recuperării obligațiilor bugetare. +
Articolul 4(1)Administrația Națională se subrogă în drepturile și obligațiile AAAS pentru creanțele care fac obiectul hotărârii Guvernului prevăzute la art. 2 alin. (2), inclusiv pentru litigiile existente și procedurile reglementate de Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare, aferente creanțelor preluate.(2)Termenele de prescripție prevăzute de art. 2.500 – 2.571 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență pentru creanțele care fac obiectul acesteia rămân aplicabile. +
Articolul 5Creanțele preluate se înregistrează în contabilitatea unităților teritoriale subordonate Administrației Naționale la valoarea înscrisă în protocolul de predare-primire prevăzut la art. 2 alin. (3), încheiat de către Administrația Națională și AAAS. +
Articolul 6(1)Ca urmare a preluării creanțelor administrate de către AAAS, Administrația Națională are obligația de a lua toate măsurile în vederea recuperării creanțelor preluate care sunt datorate de către persoanele juridice de drept privat, organizate sub formă de societăți și care desfășoară activitatea de manipulare de bunuri/produse/stocuri, circumscrisă unui cod CAEN 5224, deținătoare de bunuri utile facilitării și fluidizării transportului de resurse strategice și ale rezervelor de stat.(2)Valorificarea creanțelor preluate de la AAAS se face în condițiile Legii nr. 85/2014, cu modificările și completările ulterioare.(3)După preluarea creanțelor potrivit dispozițiilor art. 2, Administrația Națională are dreptul de a aplica în mod corespunzător prevederile art. 3^1 din Ordonanța Guvernului nr. 23/1998 privind finanțarea și din alte surse decât bugetul de stat a unor activități specifice de administrare a rezervelor de stat, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 239/1998, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv pentru bunurile utile facilitării și fluidizării transportului de resurse strategice și ale rezervelor de stat, care devin domeniu privat al statului aflat în administrarea Administrației Naționale.(4)Pentru finanțarea cheltuielilor cu taxele, onorariile, alte servicii, impozitele și taxele reglementate de dispozițiile titlurilor VII, IX și X din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, altor costuri datorate aferente întocmirii și emiterii înscrisurilor necesare, precum și unor cheltuieli ocazionate de aplicarea corespunzătoare a dispozițiilor art. 1 alin. (1) lit. f) și g) din Ordonanța Guvernului nr. 23/1998, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 239/1998, cu modificările și completările ulterioare, se utilizează sumele realizate de Administrația Națională în cadrul activității finanțate din venituri proprii prevăzute la art. 1^1 lit. d) din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(5)Sumele încasate din creanțele preluate potrivit dispozițiilor art. 2 se fac venit la bugetul de venituri și cheltuieli al activității finanțate integral din venituri proprii pentru intervenții operative și reîntregirea stocurilor diminuate înființate pe lângă Administrația Națională – aparat propriu și fiecare unitate teritorială subordonată, la subcapitolul 36.10.50 „Alte venituri“.(6)Creanțele preluate potrivit dispozițiilor art. 2 și nerecuperate ca urmare a închiderii procedurii de faliment se închid prin contul de finanțare în condițiile art. 5^3 din Legea nr. 82/1992, republicată, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul 7(1)Bunurile intrate în patrimoniu potrivit dispozițiilor art. 6 alin. (3) pot beneficia de investiții în cazul în care se dezvoltă și se realizează obiective noi de investiții constând în spații de depozitare a produselor cerealiere, alimentare și/sau energetice, potrivit dispozițiilor art. 7^1 din Legea nr. 82/1992, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(2)Cheltuielile cu bunurile și serviciile necesare îndeplinirii obiectivelor prevăzute la alin. (1) se suportă din bugetul de venituri și cheltuieli al activității finanțate integral din venituri proprii pentru intervenții operative și reîntregirea stocurilor diminuate înființate pe lângă Administrația Națională – aparat propriu și fiecare unitate teritorială subordonată. +
Articolul 8(1)În scopul desfășurării activităților curente, a intervențiilor operative ale rezervelor de stat și a acțiunilor de asistență umanitară internațională, desfășurate în aplicarea dispozițiilor art. 21 alin. (3) teza a II-a din Legea nr. 213/2016 privind cooperarea internațională pentru dezvoltare și asistență umanitară, prin intermediul bunurilor intrate în patrimoniu potrivit art. 6 alin. (3), prin hotărâre a Guvernului se stabilesc:a)măsurile necesare destinate funcționării, exploatării și operaționalizării capacităților, spațiilor și bunurilor preluate prin depunerea creanțelor predate pentru asigurarea tranzitării, transbordării, transpunerii, manipulării și/sau transportului de resurse strategice și ale rezervelor de stat; … b)tarifele de exploatare a bunurilor preluate cu destinația de terminale de transport, care urmează a face obiectul veniturilor provenite din prestări de servicii aferente activității finanțate din venituri proprii înființate pe lângă Administrația Națională – aparat propriu și fiecare unitate teritorială subordonată, cu respectarea prevederilor art. 31 alin. (7) din Legea nr. 202/2016 privind integrarea sistemului feroviar din România în spațiul feroviar unic european, cu modificările și completările ulterioare. … (2)Cheltuielile curente și de capital necesare funcționării, exploatării și operaționalizării capacităților, spațiilor și bunurilor intrate în patrimoniu potrivit dispozițiilor art. 6 alin. (3), pentru asigurarea tranzitării, transbordării, transpunerii și transportului de resurse strategice și ale rezervelor de stat, se asigură din bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului și în completare din bugetul de venituri și cheltuieli al activității finanțate integral din venituri proprii pentru intervenții operative și reîntregirea stocurilor diminuate înființate pe lângă Administrația Națională – aparat propriu și fiecare unitate teritorială subordonată.(3)În condițiile intrării bunurilor în patrimoniu potrivit dispozițiilor art. 6 alin. (3), hotărârea Guvernului prevăzută la alin. (1) se elaborează în termen de maximum 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
p. Viceprim-ministru, ministrul transporturilor și infrastructurii,
Constantin-Gabriel Bunduc,
secretar de stat
Secretarul general al Guvernului,
Marian Neacșu
p. Ministrul economiei,
Mihai-Ion Macaveiu,
secretar de stat
Președintele Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale,
Georgian Pop
p. Președintele Autorității pentru Administrarea Activelor Statului,
Violeta Tudorie
Ministrul finanțelor,
Adrian CâciuBucurești, 15 iulie 2022.Nr. 110.–-