Având în vedere faptul că proiectele strategice de transport sunt investiții publice de importanță majoră pentru România și reprezintă o prioritate în ceea ce privește absorbția fondurilor structurale în sectorul transport, dată fiind importanța acestora în ansamblul economiei naționale, cu efecte directe asupra potențialului de dezvoltare a economiei naționale,ținând seama că proiectele de infrastructură de transport de interes național asigură conectivitatea cu rețeaua națională de transport, coridoarele de transport europene, contribuind la creșterea mobilității populației și a mărfurilor, influențând în mod direct relațiile economice și dezvoltarea mediului de afaceri la nivel național,întrucât se impun măsuri pentru asigurarea unui sistem de transport durabil și eficient care să conducă la o dezvoltare echilibrată a tuturor modurilor de transport în concordanță cu cerințele economice, sociale și de mediu,pornind de la faptul că un obiectiv de investiții în infrastructura rutieră conduce la reducerea discrepanțelor regionale și la coeziune interregională,întrucât implementarea unei infrastructuri rutiere rapide este în măsură să reducă numărul de accidente grave și să îmbunătățească siguranța și sănătatea participanților la trafic,luând în considerare că îmbunătățirea calității vieții populației se realizează și prin investiții publice în proiecte de dezvoltare și modernizare a rețelei de transport care să genereze creștere economică, crearea de locuri de muncă și care să îi permită României să concureze pe plan internațional reprezintă un obiectiv major de interes public,pornind de la faptul că implementarea proiectelor de investiții publice implică uneori și executarea unor lucrări în perimetrul unor arii naturale protejate de interes național/internațional,având în vedere necesitatea creării unei căi de comunicație moderne cu implicații în dezvoltarea regională a zonei, a fluidizării traficului, a devierii traficului de tranzit, creșterii siguranței utilizatorilor, micșorarea timpilor de parcurs, scăderea poluării la toate nivelurile în zonele în prezent tranzitate,având în vedere că lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate are efecte negative asupra economiei și transportatorilor auto prin creșterea timpilor și costurilor de transport pe tronsonul respectiv, prin creșterea consumului de carburant, precum și prin mărirea costurilor legate de întreținerea și repararea mijloacelor de transport,luând în considerare faptul că dezvoltarea legăturii Moldovei cu Transilvania este o prioritate, aceasta fiind în momentul de față deficitară, cu trasee sinuoase și declivități mari la traversarea Carpaților și că Autostrada Iași-Târgu Mureș, denumită Autostrada Unirii, pe termen mediu și lung va oferi și un grad mare de atractivitate pentru traficul internațional de tranzit ce se va desfășura între coridoarele paneuropene,având în vedere necesitatea adoptării în regim de urgență a unor măsuri de exceptare de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, în ceea ce privește utilizarea terenurilor amplasate în arii naturale protejate de interes național în scopul evitării blocajelor în derularea procedurii de evaluare a impactului asupra mediului și obținerea actelor de reglementare,luând în considerare starea de fapt obiectivă a situației extraordinare, reprezentată de faptul că adoptarea acestor măsuri de exceptare de la legislația în domeniul protecției mediului conduce la reducerea discrepanțelor regionale și la coeziunea interregională,având în vedere că realizarea Autostrăzii Iași-Târgu Mureș ce include și podul peste Prut la Ungheni este condiționată de obținerea actelor de reglementare în domeniul protecției mediului, respectiv a acordurilor de mediu, iar, conform legislației în vigoare, actele nu pot fi obținute deoarece proiectele implică ocuparea unor suprafețe din cadrul ariilor protejate de interes național,având în vedere faptul că derogarea de la dispozițiile art. 23 alin. (2) și ale art. 27 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, este necesară pentru realizarea obiectivului, astfel încât România să își respecte angajamentele internaționale asumate cu Republica Moldova, dar și pentru asigurarea legăturii cu Europa pe partea de vest, conexiune necesară în contextul îmbunătățirii traficului internațional și național, concurând în acest sens la dezvoltarea atât în plan economic, cât și social,ținând cont de starea de fapt independentă de voința Guvernului a situației extraordinare, determinată de imposibilitatea obținerii acordurilor de mediu conform legislației în vigoare, respectiv faptul că scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol ori silvic de terenuri de pe raza ariei naturale protejate de interes național/internațional, cu excepția celor aflate în zonele de dezvoltare durabilă, se poate realiza numai pentru obiective care vizează asigurarea securității naționale, a securității sănătății oamenilor și animalelor sau pentru obiectivele destinate cercetării științifice și bunei administrări a ariei naturale protejate,ținând seama de faptul că, potrivit ghidului solicitantului, o condiție obligatorie pentru accesarea finanțării pentru proiectare și execuție este deținerea actului de reglementare în domeniul protecției mediului, respectiv a acordului de mediu, iar procedura de evaluare a impactului asupra mediului necesară pentru obținerea acordului de mediu este o procedură complexă care se derulează pe o perioadă mare de timp deoarece implică respectarea anumitor termene impuse de legislația națională (Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului), precum și de legislația europeană (Directiva 52/2014/UE de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului),având în vedere durata procedurii de obținere a acordului de mediu, precum și termenul impus prin actul adițional la contractul de finanțare pentru proiectul „Pod peste Prut la Ungheni“, precum și faptul că ulterior obținerii acordurilor de mediu realizarea proiectelor tehnice implică etape precum pregătire documentații de atribuire, derulare proceduri de atribuire a contractelor de proiectare și execuție, etape care presupun timpi mari de derulare,luând în considerare starea de fapt cuantificabilă a situației extraordinare determinată de faptul că neimplementarea în regim de urgență a modificărilor legislative propuse generează consecințe negative asupra obținerii finanțărilor din fonduri europene, care pot conduce chiar la riscul pierderii finanțării, în prezent valoarea estimată pentru execuția lucrărilor de construcție a Autostrăzii Iași-Târgu Mureș fiind de 8 miliarde euro,luând în considerare faptul că neadoptarea derogării de la dispozițiile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 57/2007, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, are efecte negative și asupra calendarului de implementare a proiectului de infrastructură vizat, raportat la faptul că pentru obiectivul „Pod peste Prut la Ungheni“ în vederea realizării documentației tehnice a fost semnat un contract de finanțare din fonduri externe nerambursabile a cărui dată de finalizare a perioadei de implementare este 31 decembrie 2020, iar pentru obiectivul „Autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț“, data de finalizare este 30 aprilie 2021,ținând cont de faptul că urgența adoptării prezentelor măsuri legislative este determinată de faptul că în prezent cadrul legal nu permite realizarea lucrărilor de infrastructură rutieră în cadrul ariilor protejate de interes național, iar prin implementarea modificărilor legislative propuse se obține o derogare punctuală pentru realizarea de lucrări în cadrul ariilor protejate de interes național pe baza acordurilor de mediu obținute, astfel încât nu mai există riscul pierderii finanțării pentru „Podul peste Prut la Ungheni“ și de asemenea poate fi obținută finanțare din fonduri europene nerambursabile pentru Autostrada Iași-Târgu Mureș,având în vedere faptul că, potrivit contractelor de finanțare din fonduri externe nerambursabile, valorile aprobate pentru realizarea documentațiilor tehnico-economice sunt:– 950.452,14 lei pentru „Podul peste Prut la Ungheni“, din care 572.850,34 lei valoare eligibilă nerambursabilă; … – 22.582.527,59 lei pentru „Autostrada Târgu Mureș-Târgu Neamț“ din care 16.270.385,74 lei valoare eligibilă nerambursabilă, … ținând cont de faptul că prezenta ordonanță de urgență privește un interes public general, deoarece implementarea proiectelor va conduce la reducerea numărului de accidente și la îmbunătățirea siguranței traficului și în același timp va contribui la reducerea timpului de tranzit, la reducerea consumului de combustibil și implicit la reducerea emisiilor de poluanți în atmosferă,având în vedere faptul că proiectele de infrastructură transeuropeană de transport vizează interesul public și strategic și constituie o prioritate pentru relansarea economiei naționale, măsurile pentru accelerarea implementării acestora reprezentând o situație de urgență și extraordinară,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. +
ARTICOL UNICLegea nr. 291/2018 privind aprobarea obiectivului de investiții Autostrada Iași-Târgu Mureș, Autostrada Unirii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.022 din 29 noiembrie 2018, se completează după cum urmează:1.După articolul 1 se introduce un nou articol, articolul 1^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 1^1Autostrada Unirii cuprinde două tronsoane de autostradă: Autostrada Târgu Mureș-Târgu-Neamț și Autostrada Târgu-Neamț-Iași-Ungheni și un pod peste râul Prut.(la 21-10-2021,
Articolul 1^1 din Punctul 1., ARTICOLUL UNIC a fost modificat de Punctul 1, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 253 din 15 octombrie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 993 din 18 octombrie 2021
)
+
Articolul 1^2Termenul/Termenele pentru finalizarea efectivă a construcției, recepționarea și deschiderea circulației pe cele două tronsoane de autostradă sunt 31 decembrie 2026 pentru tronsonul Ungheni-Iași-Târgu-Neamț, respectiv 31 decembrie 2030 pentru tronsonul Târgu Mureș-Târgu-Neamț.(la 21-10-2021,
Punctul 1. din ARTICOLUL UNIC a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 253 din 15 octombrie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 993 din 18 octombrie 2021
)
+
Articolul 1^3Termenul/Termenele pentru finalizarea efectivă a obiectivului de investiții Autostrada Unirii în zona tronsonului Ditrău-Târgu-Neamț, km 75 + 000 – km 95 + 000, și a podului peste Prut la Ungheni, inclusiv zona aferentă punctului de trecere a frontierei, este 31 decembrie 2030.(la 21-10-2021,
Punctul 1. din ARTICOLUL UNIC a fost completat de Punctul 2, ARTICOLUL UNIC din LEGEA nr. 253 din 15 octombrie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 993 din 18 octombrie 2021
)
… 2.După articolul 4 se introduce un nou articol, articolul 4^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 4^1(1)Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (2) și ale art. 27 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 49/2011, cu modificările și completările ulterioare, dezvoltarea obiectivului de investiții Autostrada Unirii în zona tronsonului Ditrău-Târgu Neamț, km 75 + 000 – km 95 + 000, și a podului peste Prut la Ungheni, inclusiv zona aferentă punctului de trecere a frontierei, este permisă pe raza ariilor naturale protejate de interes național, respectiv pentru acest obiectiv de investiții se va face scoaterea definitivă sau temporară din circuitul agricol și silvic.(2)Dispozițiile alin. (1) se aplică de autoritățile competente pentru protecția mediului, cu privire la procedura de evaluare a impactului asupra mediului inclusiv procedura de evaluare adecvată pentru obiectivul de investiții Autostrada Unirii. …
PRIM-MINISTRU
LUDOVIC ORBAN
Contrasemnează:
p. Ministrul transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor,
Ionel Scrioșteanu,
secretar de stat
Ministrul mediului, apelor și pădurilor,
Costel AlexeBucurești, 25 iunie 2020.Nr. 105.