ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 101 din 29 iunie 2022

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 16/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: GUVERNUL ROMÂNIEI
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 653 din 30 iunie 2022
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE 21/11/1991 ART. 115
ActulREFERIRE LACONSTITUTIE (R) 21/11/1991 ART. 115
ART. 1REFERIRE LALEGE 273 29/06/2006 ART. 2
ART. 2REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 1 11/04/2019
ART. 2REFERIRE LAINSTRUCTIUNI 2 21/12/2018
ART. 2REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 2REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011
ART. 2REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011 ART. 6
ART. 2REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011 ART. 21
ART. 3REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 3REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011
ART. 6REFERIRE LALEGE 142 18/07/2012
ART. 6REFERIRE LAOUG 66 29/06/2011 ART. 21
Acte care fac referire la acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERIT DEACT NORMATIV
ActulREFERIT DEORDIN 1538 02/08/2022
ART. 1REFERIT DEORDIN 1538 02/08/2022
ART. 2REFERIT DEORDIN 1538 02/08/2022
ART. 3REFERIT DEORDIN 1538 02/08/2022
ART. 6REFERIT DEORDIN 1538 02/08/2022
ART. 7REFERIT DEORDIN 1538 02/08/2022





Având în vedere riscul major identificat în domeniul gestiunii fondurilor europene privind apariția blocajelor în implementarea proiectelor aprobate la finanțare, ceea ce va avea un impact negativ direct asupra țintei de plăți asumate de autoritățile române pentru perioada 2022-2023,luând în considerare și faptul că beneficiarii, autorități publice finanțate integral sau parțial din bugete centrale sau locale, care implementează proiecte de investiții din fonduri europene în cadrul Programului operațional Regional 2014-2020 și pentru care se aplică corecții financiare și reduceri procentuale, în conformitate cu prevederile legale, pentru abateri constatate în legătură cu aplicarea legislației privind achizițiile publice sau pentru abateri de la condițiile de eligibilitate a proiectelor, pot întâmpina dificultăți în asigurarea finanțării contribuției proprii, aferente acestor proiecte,având în vedere că pentru acei beneficiari care nu pot suporta din bugetele proprii reducerile procentuale și/sau corecțiile financiare și nici alte creanțe bugetare rezultate din declararea unor sume ca fiind neeligibile există riscul de neimplementare totală sau parțială a proiectelor, ceea ce poate conduce la un risc crescut de aplicare a altor corecții financiare pentru nerealizarea indicatorilor și modificarea rezultatelor analizei cost-beneficiu,deoarece lipsa acestor măsuri ar putea produce o serie de întârzieri în implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile din perioada 2014-2020 sau chiar nefinalizarea acestora, având în vedere obligația beneficiarilor de a finaliza proiectele până la data de 31 decembrie 2023, nefinalizarea proiectelor determinând obligația rambursării către Comisia Europeană a sumelor deja declarate,ținând cont de faptul că elementele sus-menționate vizează interesul public și sunt o prioritate a Programului de guvernare și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată pentru a asigura premisele unui grad ridicat de absorbție în perioada curentă de programare a fondurilor,luând în considerare faptul că o prioritate majoră a Guvernului o constituie îmbunătățirea gradului de absorbție a fondurilor europene,întrucât împrejurările de față vizează interesul public și constituie elementele unei situații extraordinare ce nu suferă amânare, astfel încât se impune reglementarea unor măsuri în domeniul fondurilor europene,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + 
Articolul 1Prezenta ordonanță de urgență se aplică următorilor beneficiari de fonduri europene, finanțați din Programul operațional Regional 2014-2020:a)unități administrativ-teritoriale și instituții publice locale, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 și 56 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv instituții publice din subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de finanțare al activității lor, care implementează proiecte din cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, pe întreaga perioadă de implementare a acestuia;b)Ministerul Sănătății și Ministerul Educației pentru proiectele finanțate inițial din fonduri externe rambursabile și care au fost preluate în cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, pe întreaga perioadă de implementare a acestuia;c)Inspectoratul General pentru Situații de Urgență care implementează proiecte din cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, pe întreaga perioadă de implementare a acestuia;d)Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, prin Direcția generală dezvoltare regională și infrastructură, ca lider de parteneriat cu unități ale administrației locale, care implementează proiecte din cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, pe întreaga perioadă de implementare a acestuia;e)unități administrativ-teritoriale, parteneriate între unități administrativ-teritoriale și unități sanitare publice cu personalitate juridică proprie, parteneriate între Ministerul Sănătății și unități administrativ-teritoriale, precum și parteneriate între unități administrativ-teritoriale, care implementează proiecte din cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, operațiunea 8.1.A. Ambulatorii și operațiunea 8.2.B. Unități de primiri urgențe, pe întreaga perioadă de implementare a acestuia.
 + 
Articolul 2(1)Pentru contractele de achiziție publică de lucrări, încheiate de beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. a) în cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, pentru care au fost stabilite corecții financiare și/sau reduceri procentuale, ca urmare a:(i)constatării existenței în documentația de atribuire a unor cerințe restrictive, care conduc la restrângerea concurenței, prin includerea în documentația de atribuire a unor standarde sau specificații tehnice fără mențiunea „sau echivalent“, în cazul în care standardele și/sau specificațiile tehnice au legătură cu obiectul contractului și dacă procedura de achiziție publică a fost lansată anterior datei de 26 martie 2021; sau(ii)constatării înlocuirii formulei de ajustare prevăzute de Instrucțiunea președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice nr. 2/2018 privind ajustarea prețului contractului de achiziție publică/sectorială, în contractele de lucrări cu alte formule prevăzute în legislația națională, din cauza imposibilității aplicării formulei de calcul cauzate de nedeterminarea și nepublicarea ponderilor estimate de cost din cadrul unui contract de achiziție publică de lucrări pe tipuri de lucrări, de către Comisia Națională de Strategie și Prognoză, ca urmare a publicării Instrucțiunii președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice nr. 1/2019 pentru modificarea Instrucțiunii președintelui Agenției Naționale pentru Achiziții Publice nr. 2/2018 privind ajustarea prețului contractului de achiziție publică notarială, următoarele sume se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020, de la o poziție distinctă din cadrul titlului 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“:(2)Pentru contractele de achiziție publică încheiate de beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. b) pentru proiectele preluate în cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, a căror procedură de atribuire s-a desfășurat în conformitate cu regulile finanțatorului inițial, respectiv Banca Mondială, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții, pentru care au fost stabilite corecții financiare și/sau reduceri procentuale, ca urmare a constatării neconformității acestor proceduri de achiziție cu dreptul european aplicabil în domeniul achizițiilor publice, următoarele sume se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020, de la o poziție distinctă din cadrul titlului 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“:a)creanțele bugetare care rezultă sau vor rezulta ca urmare a stabilirii de corecții financiare, prin emiterea de titluri de creanță, conform prevederilor art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv sumele care rezultă sau vor rezulta ca urmare a aplicării corecțiilor financiare, cu care sunt diminuate sumele solicitate prin cereri de rambursare/plată de către beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. b), după data emiterii titlurilor de creanță;b)sumele care rezultă sau vor rezulta din reducerile procentuale aplicate beneficiarilor prevăzuți la art. 1 lit. b), conform prevederilor art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, aferente proiectelor care sunt finanțate din Programul operațional Regional 2014-2020;c)sumele recuperate de la beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. b), în urma stabilirii creanțelor bugetare rezultate ca urmare a aplicării de corecții financiare, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(3)Pentru contractele de achiziție publică de furnizare, încheiate de beneficiarul prevăzut la art. 1 lit. c) în cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, finanțate în cadrul operațiunii 8.2.B. Unități de primiri urgențe, pentru care au fost stabilite corecții financiare și/sau reduceri procentuale, ca urmare a constatării existenței în documentația de atribuire a unor cerințe restrictive, care conduc la restrângerea concurenței, prin solicitarea unor certificări și avize emise de instituții abilitate de lege din România fără mențiunea „sau echivalent“, următoarele sume se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020, de la o poziție distinctă din cadrul titlului 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“:a)creanțele bugetare care rezultă sau vor rezulta ca urmare a stabilirii de corecții financiare, prin emiterea de titluri de creanță, conform prevederilor art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv sumele care rezultă sau vor rezulta ca urmare a aplicării corecțiilor financiare, cu care sunt diminuate sumele solicitate prin cereri de rambursare/plată de către beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. c), după data emiterii titlurilor de creanță;b)sumele care rezultă sau vor rezulta din reducerile procentuale aplicate beneficiarilor prevăzuți la art. 1 lit. c), conform prevederilor art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, aferente proiectelor care sunt finanțate din Programul operațional Regional 2014-2020;c)sumele recuperate de la beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. c), în urma stabilirii creanțelor bugetare rezultate ca urmare a aplicării de corecții financiare, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(4)Pentru contractele de achiziție publică de furnizare de mijloace de transport, încheiate de beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. a) și d) în cadrul Programului operațional Regional 2014- 2020, finanțate în cadrul axelor prioritare 3 și 4, următoarele sume se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020, de la o poziție distinctă din cadrul titlului 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“:a)creanțele bugetare care rezultă sau vor rezulta ca urmare a stabilirii de corecții financiare, prin emiterea de titluri de creanță, conform prevederilor art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv sumele care rezultă sau vor rezulta ca urmare a aplicării corecțiilor financiare, cu care sunt diminuate sumele solicitate prin cereri de rambursare/plată de către beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. d), după data emiterii titlurilor de creanță;b)sumele care rezultă sau vor rezulta din reducerile procentuale aplicate beneficiarilor prevăzuți la art. 1 lit. d), conform prevederilor art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, aferente proiectelor care sunt finanțate din Programul operațional Regional 2014-2020;c)sumele recuperate de la beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. d), în urma stabilirii creanțelor bugetare rezultate ca urmare a aplicării de corecții financiare, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(5)Pentru contractele de achiziție publică de furnizare de dotări pentru infrastructura ambulatoriilor, încheiate de beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. e), în cadrul Programului operațional Regional 2014-2020, pentru care au fost stabilite corecții financiare și/sau reduceri procentuale, ca urmare a constatării existenței în documentația de atribuire a unor cerințe restrictive, care conduc la restrângerea concurenței, prin solicitarea unor certificări și avize emise de instituții abilitate de lege din România fără mențiunea „sau echivalent“, următoarele sume se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020, de la o poziție distinctă din cadrul titlului 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“:a)creanțele bugetare care rezultă sau vor rezulta ca urmare a stabilirii de corecții financiare, prin emiterea de titluri de creanță, conform prevederilor art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, inclusiv sumele care rezultă sau vor rezulta ca urmare a aplicării corecțiilor financiare, cu care sunt diminuate sumele solicitate prin cereri de rambursare/plată de către beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. e), după data emiterii titlurilor de creanță;b)sumele care rezultă sau vor rezulta din reducerile procentuale aplicate beneficiarilor prevăzuți la art. 1 lit. e) conform prevederilor art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, aferente proiectelor care sunt finanțate din Programul operațional regional 2014-2020;c)sumele recuperate de la beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. e) în urma stabilirii creanțelor bugetare rezultate din aplicarea de corecții financiare, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 3Proiectele finanțate din fonduri europene din cadrul Programului operațional Regional 2014- 2020, implementate de beneficiarii prevăzuți la art. 1, pentru care nu se aplică prevederile art. 2 sunt:a)proiectele pentru care se constată și alte abateri de la reglementările legale aplicabile decât cele prevăzute la art. 2 și pentru care se aplică sau se vor aplica în mod corespunzător prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare;b)proiectele asupra cărora sunt formulate sesizări către Agenția Națională de Integritate, Departamentul de Luptă Antifraudă și/sau organele de urmărire penală pentru suspiciune de fraudă, tentativă de fraudă sau conflict de interese până în momentul soluționării definitive de către organele competente cărora le-a fost înaintată sesizarea sau până la soluționarea definitivă a cauzei de către instanțele judecătorești, prin care se stabilește inexistența unei fapte penale;c)proiectele asupra cărora au fost formulate sesizări către Agenția Națională de Integritate, Departamentul de Luptă Antifraudă și/sau organele de urmărire penală pentru suspiciune de fraudă, tentativă de fraudă sau conflict de interese, pentru care instanțele judecătorești, prin hotărâri definitive, au stabilit săvârșirea unei fapte penale.
 + 
Articolul 4Sumele prevăzute la art. 2 și 6 se eliberează pe baza unei solicitări formulate de ordonatorul de credite din entitatea publică ce se încadrează în prevederile art. 1. + 
Articolul 5Beneficiarii prevăzuți la art. 1 au obligația utilizării sumelor prevăzute la art. 2 și 6 exclusiv pentru finanțarea activităților din cadrul proiectelor finanțate din Programul operațional Regional 2014-2020 și/sau din alte programe operaționale și/sau din alte fonduri europene. + 
Articolul 6Pentru beneficiarii prevăzuți la art. 1 lit. a), creanțele bugetare stabilite în aplicarea prevederilor art. 21 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a constatării de către Comisia Europeană a neeligibilității unor cheltuieli, rezultate din neeligibilitatea unor activități din cadrul proiectelor finanțate din Programul operațional Regional 2014-2020, inclusiv sumele recuperate de la beneficiari aferente acestor creanțe bugetare, se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de autoritate de management pentru Programul operațional Regional 2014-2020, de la o poziție distinctă din cadrul titlului 58 „Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020“. + 
Articolul 7În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, normele metodologice de aplicare a acesteia, inclusiv modelul solicitărilor și documentele justificative ce însoțesc solicitările beneficiarilor cărora le sunt aplicabile, se aprobă prin ordin al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PRIM-MINISTRU
NICOLAE-IONEL CIUCĂ
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Kelemen Hunor
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-Zoltán
Ministrul finanțelor,
Adrian Câciu
București, 29 iunie 2022.Nr. 101.–-

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x