privind conducerea spitalelor din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării Naţionale
Pentru aplicarea prevederilor cap. III "Conducerea spitalelor" al titlului VII "Spitalele" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale, cu modificările ulterioare,ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin. +
Articolul 1(1) Spitalele din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării Naţionale, denumite în continuare spitale, sunt conduse de comandant, numit prin ordin al ministrului apărării naţionale, la propunerea şefului Direcţiei medicale, cu respectarea prevederilor actelor normative aplicabile în domeniul managementului resurselor umane în minister. … (2) Persoana numită potrivit alin. (1) trebuie să îndeplinească în mod cumulativ următoarele condiţii: … a) să fie cadru militar în activitate; … b) să fie absolvent cu diplomă de licenţă al unei instituţii de învăţământ superior medical; … c) să fie absolvent al unor cursuri de management sanitar, agreate de Ministerul Sănătăţii şi stabilite prin ordin al ministrului sănătăţii; … d) să nu se regăsească în unul dintre cazurile de incompatibilitate reglementate de art. 180 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare. … +
Articolul 2(1) Pentru ocuparea funcţiei de comandant se vor respecta prevederile privind publicarea posturilor în Buletinul Informativ al Armatei şi evaluarea iniţială a candidaţilor în comisiile de selecţie, potrivit reglementărilor din domeniul managementului resurselor umane din Ministerul Apărării Naţionale. … (2) Numirea comandantului spitalului se face după susţinerea de către candidaţii eligibili a unui concurs care constă în probă scrisă şi interviu, în faţa unei comisii numite de către ministrul apărării naţionale. … (3) Comisia este formată din reprezentanţi propuşi de secretarul de stat pentru relaţia cu Parlamentul, informare publică şi creşterea calităţii vieţii personalului, şeful Direcţiei medicale, şeful Direcţiei financiar-contabile, şeful Direcţiei management resurse umane, precum şi şeful Direcţiei pentru relaţia cu Parlamentul şi asistenţă juridică. … (4) Modalitatea de organizare şi desfăşurare a concursului se stabileşte prin ordin al ministrului apărării naţionale. … +
Articolul 3(1) După numirea în funcţie, comandantul încheie un contract de management cu Ministerul Apărării Naţionale, pe o perioadă de maximum 3 ani, cu posibilitatea de prelungire sau reziliere în urma evaluării anuale. Contractul de management poate înceta înainte de termen, în urma evaluării anuale efectuate pe baza indicatorilor de performanţă prevăzuţi în contract. … (2) La încetarea mandatului, înainte de terminarea perioadei pentru care a fost încheiat, precum şi până la ocuparea prin concurs a postului de comandant, ministrul apărării naţionale numeşte prin ordin, la propunerea şefului Direcţiei medicale, un comandant interimar. … (3) În condiţiile alin. (2), perioada de organizare a concursului de ocupare a postului de comandant este de cel mult 6 luni. … (4) Nivelul indicatorilor de performanţă ai activităţii comandantului se stabileşte anual prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale. … +
Articolul 4(1) În situaţia în care comandantul, numit prin ordin al ministrului apărării naţionale, se află în stare de incompatibilitate sau conflict de interese, este obligat să înlăture motivele de incompatibilitate ori conflict de interese, în termen de 30 de zile de la apariţia acestora. … (2) În cazul în care situaţia de incompatibilitate sau conflict de interese nu este înlăturată în termenul prevăzut la alin. (1), contractul de management este reziliat de plin drept şi vor fi prezentate ministrului apărării naţionale propuneri de eliberare din funcţie a comandantului, potrivit actelor normative specifice managementului resurselor umane în Ministerul Apărării Naţionale. … (3) Comandanţii spitalelor din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării Naţionale, care au mai puţin de 400 de paturi, pot desfăşura activitate medicală în unitatea sanitară respectivă. … +
Articolul 5(1) Atribuţiile comandantului sunt stabilite prin fişa postului, aprobată de şeful Direcţiei medicale şi prin contractul de management. … (2) În domeniul politicii de personal şi al structurii organizatorice comandantul are, în principal, următoarele atribuţii: … a) aprobă organizarea concursurilor pentru posturile vacante, de personal civil contractual, în condiţiile legii; … b) aprobă programul de lucru, pe locuri de muncă şi categorii de personal; … c) propune structura organizatorică, reorganizarea, schimbarea sediului şi a denumirii unităţii, în vederea aprobării de către ministrul apărării naţionale; … d) numeşte membrii comitetului director, în conformitate cu reglementările proprii ministerului. … +
Articolul 6Comandantul este ordonator terţiar de credite şi reprezintă spitalul în relaţiile cu terţii. +
Articolul 7(1) În cadrul spitalelor se organizează şi funcţionează un comitet director format din: … a) comandantul spitalului; … b) directorul medical; … c) directorul financiar-contabil; … d) directorul administrativ; … e) directorul de îngrijiri, de profesie asistent medical, pentru spitalele cu peste 400 de paturi. … (2) Atribuţiile comitetului director din cadrul spitalelor sunt stabilite prin Ordinul ministrului sănătăţii publice nr. 921/2006 pentru stabilirea atribuţiilor comitetului director din cadrul spitalului public. … +
Articolul 8(1) Secţiile, laboratoarele şi serviciile medicale ale spitalului sunt conduse de un şef de secţie, şef de laborator sau, după caz, şef de serviciu. Aceste funcţii se ocupă prin concurs sau examen, după caz, în condiţiile legii, organizat conform normelor aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii. … (2) Ocuparea funcţiilor de şef de secţie, şef de laborator sau, după caz, şef de serviciu medical, prevăzute în statul de organizare ca funcţii militare, se va face cu respectarea prevederilor art. 2 alin. (1) din prezentul ordin. … +
Articolul 9(1) La numirea în funcţie, şefii de secţie, de laborator sau de serviciu medical vor încheia cu spitalul, reprezentat de comandantul acestuia, un contract de administrare, cu o durată de 3 ani, în cuprinsul căruia sunt prevăzuţi indicatorii specifici de performanţă. Contractul de administrare poate fi prelungit sau poate înceta înainte de termen, în principal, în cazul neîndeplinirii indicatorilor specifici de performanţă. … (2) Dacă şeful de secţie, de laborator sau de serviciu medical, selectat prin concurs, se află în stare de incompatibilitate ori în conflict de interese, acesta este obligat să le înlăture în termen de maximum 30 de zile sub sancţiunea rezilierii unilaterale a contractului de administrare. … (3) În situaţia în care şeful de secţie, de laborator sau de serviciu medical, selectat prin concurs, are calitatea de cadru militar în activitate şi se află în stare de incompatibilitate ori în conflict de interese, situaţie care nu a fost înlăturată în termenul prevăzut la alin. (2), se vor prezenta propuneri privind eliberarea din funcţie, potrivit normelor specifice managementului resurselor umane din Ministerul Apărării Naţionale. … +
Articolul 10(1) În cadrul spitalului funcţionează un consiliu consultativ, care are rolul de a dezbate principalele probleme de strategie, organizare şi funcţionare a spitalului şi de a face recomandări comandantului spitalului. … (2) Consiliul consultativ este format din comandantul spitalului şi 4-6 membri, reprezentând domeniile medical, financiar, operativ, managerial şi universitar. … (3) Numirea membrilor consiliilor consultative se face prin dispoziţie a şefului Direcţiei medicale. … (4) O persoană nu poate fi membru decât într-un singur consiliu consultativ. … +
Articolul 11(1) Consiliul consultativ se întruneşte în şedinţă ordinară cel puţin o dată la 3 luni şi ori de câte ori este nevoie în şedinţe extraordinare. Deciziile consiliului se iau în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul membrilor săi, cu majoritatea absolută a membrilor prezenţi. … (2) Reprezentanţii organizaţiilor cadrelor militare în rezervă şi în retragere, ai organizaţiilor de veterani de război, precum şi ai organizaţiilor sindicale legal constituite din Ministerul Apărării Naţionale au statut de invitaţi permanenţi la şedinţele consiliului consultativ. … +
Articolul 12Persoanele din conducerea spitalului, respectiv comandantul spitalului, membrii comitetului director, şefii de secţie, de laborator sau de serviciu, precum şi membrii consiliului consultativ au obligaţia de a depune la Direcţia medicală o declaraţie de interese, o declaraţie cu privire la incompatibilităţile prevăzute de lege, precum şi o declaraţie de avere, în termen de 15 zile de la numirea în funcţie, în condiţiile legii. +
Articolul 13Regulamentele de organizare şi funcţionare ale spitalelor se elaborează de conducerea spitalelor şi se aprobă de către şeful Direcţiei medicale. +
Articolul 14La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului apărării nr. M.121/2006 privind conducerea spitalelor din reţeaua sanitară a Ministerul Apărării şi Ordinul ministrului apărării nr. M.77/2008 privind stabilirea componenţei consiliilor consultative ale spitalelor din reţeaua sanitară a Ministerului Apărării*).__________Notă …
*) Ordinele nr. M.121/2006 şi M.77/2008 nu au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece aveau ca obiect reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională. +
Articolul 15Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul apărării naţionale,Mihai StănişoarăBucureşti, 8 mai 2009.Nr. M.53.___________