ORDIN nr. M.112 din 21 noiembrie 2013

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 01/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL APARARII NATIONALE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 737 din 29 noiembrie 2013
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Actiuni induse de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTTIP OPERATIUNEACT NORMATIV
ActulMODIFICA PEORDIN 45 23/04/2013
ActulMODIFICA PENORMA 23/04/2013
ART. 1MODIFICA PEORDIN 45 23/04/2013 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 45 23/04/2013 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ART. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ANEXA 0
ART. 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ANEXA 2
ANEXA 1MODIFICA PEORDIN 45 23/04/2013 ANEXA 1
ANEXA 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ANEXA 2
Acte referite de acest act:

Alegeti sectiunea:
SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulREFERIRE LALEGE 346 21/07/2006 ART. 33
ActulREFERIRE LALEGE 279 04/06/2001
ActulREFERIRE LAOUG 4 14/02/2000 ART. 2
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 7
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 8
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 9
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 10
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 11
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 12
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 13
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 14
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 15
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 16
ActulREFERIRE LALEGE 35 04/12/1990 ART. 23
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 7
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 8
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 9
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 10
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 11
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 12
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 13
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 14
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 15
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 16
ActulREFERIRE LASTATUT 04/12/1990 ART. 23
ActulMODIFICA PEORDIN 45 23/04/2013
ActulMODIFICA PENORMA 23/04/2013
ART. 1MODIFICA PEORDIN 45 23/04/2013 ART. 5
ART. 1MODIFICA PEORDIN 45 23/04/2013 ANEXA 1
ART. 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ART. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ART. 5
ART. 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ANEXA 0
ART. 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ANEXA 2
ANEXA 1MODIFICA PEORDIN 45 23/04/2013 ANEXA 1
ANEXA 1MODIFICA PENORMA 23/04/2013 ANEXA 2
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Pentru aplicarea prevederilor art. 2 alin. (1) lit. a), c) și d) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 4/2000 privind înființarea Institutului Național de Medicină Aeronautică și Spațială „General doctor aviator Victor Anastasiu”, aprobată prin Legea nr. 279/2001,având în vedere prevederile art. 7-16 și ale art. 23 alin. 2 din Statutul personalului aeronautic din aviația militară a României, aprobat prin Legea nr. 35/1990, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale, cu modificările ulterioare,ministrul apărării naționale emite prezentul ordin. + 
Articolul INormele metodologice privind selecția și expertiza medicală și psihologică a personalului aeronautic care execută activități aeronautice militare, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.45/2013, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 295 și 295 bis din 23 mai 2013, se modifică după cum urmează:1.Articolul 5 se modifică și va avea următorul cuprins: + 
Articolul 5(1)Examinările medicale și psihologice, probele funcționale specifice medico-aeronautice, precum și sesiunile de antrenament fiziologic aeronautic ale personalului aeronavigant se efectuează într-o ordine stabilită de către Consiliul de Conducere al Institutului Național de Medicină Aeronautică și Spațială "General doctor aviator Victor Anastasiu", denumit în continuare consiliu de conducere, și aprobată de comandantul institutului, conform metodologiilor prevăzute în anexa nr. 2 la normele metodologice.(2)În sensul prezentelor norme, prin antrenamentul fiziologic aeronautic se înțelege succesiunea de sesiuni de antrenamente care permite familiarizarea personalului aeronavigant cu provocările fiziologice, psihofiziologice și patologice apărute pe timpul misiunilor de zbor, cu scopul evitării accidentelor și incidentelor în zbor și a creșterii performanței individuale și a sistemului om-aeronavă și care face parte din planul de instruire a personalului aeronavigant din unitățile militare în care se desfășoară activități de instrucție în zbor.(3)Antrenamentul fiziologic aeronautic se execută în cadrul Institutului Național de Medicină Aeronautică și Spațială «General Doctor Aviator Victor Anastasiu» de către medicii atestați din Secția Cercetare și fiziologie aeronautică, pentru următoarele categorii de personal aeronavigant:a)piloți de avioane supersonice;b)piloți de avioane subsonice;c)piloți de elicoptere;d)parașutiști, alții decât cei de înaltă altitudine;e)parașutiști de înaltă altitudine;f)alte categorii de personal aeronavigant care efectuează misiuni în zbor.
2.La anexa nr. 2, punctul IV „Metodologiile sesiunilor de antrenament fiziologic la condițiile specifice aeronautice” se modifică și va avea cuprinsul din anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Articolul IIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul apărării naționale,
Mircea Dușa
București, 21 noiembrie 2013.Nr. M.112. + 
AnexaIV.Metodologiile sesiunilor de antrenamentfiziologic aeronautic al personalului aeronavigant + 
Articolul 1Curricula de instruire teoretică și practică în antrenamentul fiziologic aeronautic se avizează de către Șeful Autorității Aeronautice Militare și se aprobă de către comandantul Institutului Național de Medicină Aeronautică și Spațială "General doctor aviator Victor Anastasiu". + 
Articolul 2Antrenamentul fiziologic aeronautic al personalului aeronavigant este:a)inițial, cu durata de 5 zile lucrătoare pentru piloți și de două zile lucrătoare pentru alte categorii;b)periodic, având durata de două zile lucrătoare. + 
Articolul 3(1)Antrenamentul fiziologic aeronautic inițial se efectuează astfel:a)înainte de obținerea brevetului de personal aeronavigant;b)în termen de 24 de luni de la intrarea în vigoare a prezentului ordin, pentru personalul aeronavigant ce execută misiuni de zbor;c)înaintea reluării activității de zbor, pentru personalul aeronavigant care a avut o perioadă de întrerupere în executarea activității de zbor mai mare de 5 ani;d)înainte de începerea activității de zbor pentru alte categorii de personal aeronavigant ce execută misiuni în zbor.(2)Programul de antrenament fiziologic aeronautic inițial pentru personalul aeronavigant se adresează următoarelor categorii de personal, astfel:a)piloții de avioane supersonice;b)piloții de avioane subsonice;c)piloții de elicoptere;d)parașutiștii;e)alte categorii de personal aeronavigant care efectuează misiuni în zbor. + 
Articolul 4(1)Antrenamentul fiziologic aeronautic periodic al personalului aeronavigant se execută la un interval de 5 ani. La ordinul comandantului unității, instruirea periodică se poate face la un interval mai mic de 5 ani în cazul în care acest lucru este necesar pentru creșterea nivelului de siguranță aeronautică sau al unor modificări ale echipamentelor exploatate.(2)Programul de antrenament fiziologic aeronautic periodic pentru personalul aeronavigant se adresează următoarelor categorii de personal, astfel:a)piloții de avioane supersonice;b)piloții de avioane subsonice;c)piloții de elicoptere;d)parașutiștii de înaltă altitudine;e)parașutiștii, alții decât cei de înaltă altitudine;f)alte categorii de personal aeronavigant care efectuează misiuni în zbor.
 + 
Articolul 5Pentru sesiunile de antrenament la hipoxie-hipobară la altitudini simulate de peste 6.600 m este necesară prezența unui însoțitor intern în barocameră, cadru medical cu statut de personal aeronautic navigant. + 
Articolul 6(1)La începutul sesiunii de antrenament fiziologic aeronautic, personalul aeronavigant participă la o instruire teoretică, al cărei conținut diferă în funcție de tipul de antrenament fiziologic aeronautic.(2)La terminarea sesiunii de antrenament fiziologic aeronautic, personalul aeronavigant susține un examen scris și o evaluare a abilităților practice însușite pe parcursul antrenamentului, acestea fiind consemnate în carnetul de antrenament individual.
 + 
Articolul 7Comandantul unității în care se desfășoară activități de instrucție în zbor este responsabil de participarea întregului personal aeronavigant la antrenamentul fiziologic aeronautic.1.Antrenamentul fiziologic aeronautic inițial al piloților de avioane supersoniceA.Instruire teoretică1.Atmosfera, sistemul respirator și sistemul circulator2.Hipoxia3.Hiperventilația4.Hipobarismul5.Boala de decompresie6.Sistemele de oxigen7.Evacuarea de urgență a aeronavei8.Supraviețuirea în medii extreme9.Vederea pe timp de noapte10.Stresul misiunii: temperatura, zgomotul și vibrațiile11.Stresul autoimpus: programul de lucru, somnul, fumatul, alcoolul, igiena alimentară, programul de pregătire fizică, automedicația12.Răul de mișcare13.Tipurile de aeronave14.Cabinele presurizate15.Sistemele de oxigen specifice16.Catapultarea17.Stresul misiunii: radiațiile ionizante, suprasarcina, laserele, substanțele toxice18.Conștiența operațională19.Dezorientarea spațialăB.Antrenament practicI.Sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară: profil piloți de avioane supersoniceSubiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, examen cardiologie, ecocord – dacă nu este efectuat în cursul carierei – EKG, examen clinic ORL, examen oftalmologic pentru precizarea gradului de miopie, examen chirurgical, radiografie pulmonară, examen ginecologic pentru femei, acordul medicului cu atestat de studii complementare în medicina hiperbară.Contraindicațiile pentru efectuarea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară sunt: pneumotoraxul, emfizemul, afecțiunile ORL acute, nevrita optică, herniile și eventrațiile, stările febrile, stările de oboseală accentuate, aritmiile extrasistolice ventriculare – peste 5 pe minut – traseu EKG sugestiv de modificări ischemice, tulburările majore de conducere, intervențiile chirurgicale toracice, scufundările în ultimele 48 de ore, tromboflebita profundă ce contraindică efectuarea sesiunii de antrenament.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice.Descrierea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobarăSubiecții sunt supuși unei denitrogenări timp de 40 de minute, după care efectuează o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, urmată de o coborâre până la 1.000 m sau 3000 ft, cu o viteză de 12 m/s, pentru acomodarea la condițiile de hipobarism. Urmează ascensiunea propriu-zisă până la 10.500 m sau 35.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, după care se execută o coborâre până la 7.500 m sau 25.000 ft, cu o viteză de 55 m/s, unde se efectuează primul palier de 20 de minute. În acest palier se pot efectua diferite teste – scris, psihologic, orientare pe hartă, antrenament la vizibilitate redusă – cu sau fără mască, cu o durată de 5-6 minute. Urmează o coborâre până la 5.500 m sau 18.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, când se efectuează al doilea palier de 15 minute, cu scoaterea măștii și întreruperea administrării de oxigen. Urmează coborârea la sol fără mască cu o viteză de 12 m/s.Durata totală a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară este de 90 de minute.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament.Rezultatul sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară se consemnează în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament la decompresie rapidăSubiecții sunt monitorizați cu ajutorul sistemului TV color cu circuit închis. Decompresia se execută imediat după încheierea probei de antrenament la hipoxie-hipobară. Se mai face o denitrogenare de 5 minute, se execută o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft cu o viteză de 25 m/s. Se efectuează un palier de acomodare de 3-4 minute, după care se efectuează o ascensiune instantanee la 6.600 m sau 20.000 ft, un palier de aproximativ 2 minute, după care se coboară la sol cu o viteză de 15 m/s.Durata totală a probei este de 16 minute. La câteva minute după efectuarea probei se execută un examen clinic al subiecților.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la decompresie rapidă.Rezultatul sesiunii de antrenament la decompresie rapidă se consemnează în registrul specific de antrenament.IMPORTANT: După finalizarea sesiunii de antrenament la profilele de mai sus, subiecții expertizați sunt consultați de către medicul cu atestat de studii complementare în medicină hiperbară.III.Sesiunea de antrenament la sol la presiunea pozitivă de O(2) de 300 mm H(2)ONumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de șase. Se execută după sesiunile de antrenament la hipoxie-hipobară și la decompresie rapidă.Subiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la sol la presiunea pozitivă de O(2) de 300 mm H(2)O, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se frecvența cardiacă, activitatea electrică a inimii, frecvența respiratorie.Tehnica de execuție.Se respiră O(2) medicinal timp de 5 minute cu presiune pozitivă de 150 mm H(2)O după care încă 5 minute presiune de 300 mm H(2)O. Se urmăresc parametrii de mai sus și se consemnează în fișă modificările patologice – extrasistole, tahicardii, modificări morfologice ale EKG – apărute în timpul probei.Rezultatul sesiunii de antrenament la sol la presiunea pozitivă de O(2) de 300 mm H(2)O se consemnează în registrul specific de antrenament.IV.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.V.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațialeNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 6.Subiecții expertizați trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să aibă aptitudine aeromedicală;b)să nu fi consumat alcool în ultimele 24 de ore;c)să nu fi fost supuși unui tratament cu afectare SNC în ultimele 48 de ore;d)să fie odihniți.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale cuprinde:1.Ședința de acomodare cu simulatorul cu durată de aproximativ 5 minute pentru fiecare pilot.2.Ședința propriu-zisă de antrenament de 50 de minute pentru fiecare pilot cu pauză de 10 minute.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale, subiectul expertizat nu efectuează zboruri timp de 48 de ore.2.Antrenamentul fiziologic aeronautic inițial al piloților de avioane subsoniceA.Instruire teoretică1.Atmosfera, sistemul respirator și sistemul circulator2.Hipoxia3.Hiperventilația4.Hipobarismul5.Boala de decompresie6.Sistemele de oxigen7.Evacuarea de urgență a aeronavei8.Supraviețuirea în medii extreme9.Vederea pe timp de noapte10.Stresul misiunii: temperatura, zgomotul și vibrațiile11.Stresul autoimpus: programul de lucru, somnul, fumatul, alcoolul, igiena alimentară, programul de pregătire fizică, automedicația12.Răul de mișcare13.Tipurile de aeronave14.Cabinele presurizate15.Sistemele de oxigen specifice16.Catapultarea17.Stresul misiunii: radiațiile ionizante, suprasarcina, laserele, substanțele toxice18.Conștiența operațională19.Dezorientarea spațialăB.Antrenament practicI.Sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară: profil piloți de avioane subsonice, piloți de elicoptere, parașutiști.Subiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice.Descrierea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobarăSubiecții sunt supuși unei denitrogenări timp de 40 de minute, după care efectuează o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, urmată de o coborâre până la 1.000 m sau 3.000 ft, cu o viteză de 12 m/s, în vederea acomodării la condițiile de hipobarism. Urmează ascensiunea propriu-zisă până la 7.500 m sau 25.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, unde se execută primul palier de 15 minute, în care se pot efectua diferite tipuri de teste, după care urmează o coborâre până la 4.600 m sau 15.000 ft, cu o viteză de 25 m/s. Se scoate masca și se întrerupe administrarea de oxigen. Se execută un palier de 10 minute, cuprinzând, de asemenea, diferite tipuri de teste. Urmează coborârea la sol cu o viteză de 12 m/s.Durata totală a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară este de 75 de minute.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară.Rezultatul sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară se consemnează în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament la decompresie rapidăSubiecții sunt monitorizați cu ajutorul sistemului TV color cu circuit închis. Decompresia se execută imediat după încheierea probei de antrenament la hipoxie-hipobară. Se mai face o denitrogenare de 5 minute, se execută o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft cu o viteză de 25 m/s. Se efectuează un palier de acomodare de 3-4 minute, după care se efectuează o ascensiune instantanee la 6.600 m sau 20.000 ft, un palier de aproximativ 2 minute, după care se coboară la sol cu o viteză de 15 m/s.Durata totală a probei este de 16 minute. La câteva minute după efectuarea probei se execută un examen clinic al subiecților.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la decompresie rapidă.Rezultatul sesiunii de antrenament la decompresie rapidă se consemnează în registrul specific de antrenament.IMPORTANT: După finalizarea sesiunii de antrenament la profilele de mai sus, subiecții expertizați sunt consultați de către medicul cu atestat de studii complementare în medicină hiperbară.III.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.IV.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațialeNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 6.Subiecții expertizați trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să aibă aptitudine aero-medicală;b)să nu fi consumat alcool în ultimele 24 de ore;c)să nu fi fost supuși unui tratament cu afectare SNC în ultimele 48 de ore;d)să fie odihniți.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale cuprinde:1.Ședința de acomodare cu simulatorul cu durată de aproximativ 5 minute pentru fiecare pilot.2.Ședința propriu-zisă de antrenament de 50 de minute pentru fiecare pilot cu pauză de 10 minute.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale, subiectul expertizat nu efectuează zboruri timp de 48 de ore.3.Antrenamentul fiziologic inițial al piloților de elicoptereA.Instruire teoretică1.Atmosfera, sistemul respirator și sistemul circulator2.Hipoxia3.Hiperventilația4.Hipobarismul5.Boala de decompresie6.Sistemele de oxigen7.Evacuarea de urgență a aeronavei8.Supraviețuirea în medii extreme9.Vederea pe timp de noapte10.Stresul misiunii: temperatura, zgomotul și vibrațiile11.Stresul autoimpus: programul de lucru, somnul, fumatul, alcoolul, igiena alimentară, programul de pregătire fizică, automedicația12.Răul de mișcare13.Tipurile de aeronave – diferența între zborul cu un elicopter de atac și unul de transport14.Autorotația15.Cabinele presurizate16.Sistemele de oxigen specifice17.Conștiența operațională18.Dezorientarea spațială19.Stresul misiunii: radiațiile ionizante, suprasarcina, laserele, substanțele toxiceB.Antrenament practicI.Sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară: profil piloți de avioane subsonice, piloți de elicoptere, parașutiștiSubiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice.Descrierea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobarăSubiecții sunt supuși unei denitrogenări timp de 40 de minute, după care efectuează o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, urmată de o coborâre până la 1.000 m sau 3.000 ft, cu o viteză de 12 m/s, în vederea acomodării la condițiile de hipobarism. Urmează ascensiunea propriu-zisă până la 7.500 m sau 25.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, unde se execută primul palier de 15 minute, în care se pot efectua diferite tipuri de teste, după care urmează o coborâre până la 4.600 m sau 15.000 ft, cu o viteză de 25 m/s. Se scoate masca și se întrerupe administrarea de oxigen. Se execută un palier de 10 minute, cuprinzând, de asemenea, diferite tipuri de teste. Urmează coborârea la sol cu o viteză de 12 m/s.Durata totală a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară este de 75 de minute.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară.Rezultatul sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară se consemnează în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament la decompresie rapidăSubiecții sunt monitorizați cu ajutorul sistemului TV color cu circuit închis. Decompresia se execută imediat după încheierea probei de antrenament la hipoxie-hipobară. Se mai face o denitrogenare de 5 minute, se execută o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft cu o viteză de 25 m/s. Se efectuează un palier de acomodare de 3-4 minute, după care se efectuează o ascensiune instantanee la 6.600 m sau 20.000 ft, un palier de aproximativ 2 minute, după care se coboară la sol cu o viteză de 15 m/s.Durata totală a probei este de 16 minute. La câteva minute după efectuarea probei se execută un examen clinic al subiecților.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la decompresie rapidă.Rezultatul sesiunii de antrenament la decompresie rapidă se consemnează în registrul specific de antrenament.IMPORTANT: După finalizarea sesiunii de antrenament la profilele de mai sus, subiecții expertizați sunt consultați de către medicul cu atestat de studii complementare în medicină hiperbară.III.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.IV.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațialeNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 6.Subiecții expertizați trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să aibă aptitudine aeromedicală;b)să nu fi consumat alcool în ultimele 24 de ore;c)să nu fi fost supuși unui tratament cu afectare SNC în ultimele 48 de ore;d)să fie odihniți.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale cuprinde:1.Ședința de acomodare cu simulatorul cu durată de aproximativ 5 minute pentru fiecare pilot.2.Ședința propriu-zisă de antrenament de 50 de minute pentru fiecare pilot cu pauză de 10 minute.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale, subiectul expertizat nu efectuează zboruri timp de 48 de ore.4.Antrenamentul fiziologic aeronautic inițial al parașutiștilorA.Instruire teoretică1.Atmosfera, sistemul respirator și sistemul circulator2.Hipoxia3.Hiperventilația4.Hipobarismul5.Boala de decompresie6.Sistemele de oxigen7.Evacuarea de urgență a aeronavei8.Supraviețuirea în medii extreme9.Vederea pe timp de noapte10.Stresul misiunii: temperatura, zgomotul și vibrațiile11.Stresul autoimpus: programul de lucru, somnul, fumatul, alcoolul, igiena alimentară, programul de pregătire fizică, automedicația12.Răul de mișcareNoțiunile vor fi prezentate comprimat și țintit pe specificul parașutiștilor, axându-se pe sisteme de oxigen specifice, dezorientare spațială specifică, accelerații specifice, impactul la aterizare.B.Antrenament practicI.Sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară: profil piloți de avioane subsonice, piloți de elicoptere, parașutiștiSubiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice.Descrierea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobarăSubiecții sunt supuși unei denitrogenări timp de 40 de minute, după care efectuează o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, urmată de o coborâre până la 1.000 m sau 3000 ft, cu o viteză de 12 m/s, în vederea acomodării la condițiile de hipobarism. Urmează ascensiunea propriu-zisă până la 7.500 m sau 25.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, unde se execută primul palier de 15 minute, în care se pot efectua diferite tipuri de teste, după care urmează o coborâre până la 4.600 m sau 15.000 ft, cu o viteză de 25 m/s. Se scoate masca și se întrerupe administrarea de oxigen. Se execută un palier de 10 minute cuprinzând de asemenea diferite tipuri de teste. Urmează coborârea la sol cu o viteză de 12 m/s.Durata totală a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară este de 75 de minute.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară.Rezultatul sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară se consemnează în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament la decompresie rapidăSubiecții sunt monitorizați cu ajutorul sistemului TV color cu circuit închis. Decompresia se execută imediat după încheierea probei de antrenament la hipoxie-hipobară. Se mai face o denitrogenare de 5 minute, se execută o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft cu o viteză de 25 m/s. Se efectuează un palier de acomodare de 3-4 minute, după care se efectuează o ascensiune instantanee la 6.600 m sau 20.000 ft, un palier de aproximativ 2 minute, după care se coboară la sol cu o viteză de 15 m/s.Durata totală a probei este de 16 minute. La câteva minute după efectuarea probei se execută un examen clinic al subiecților.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la decompresie rapidă.Rezultatul sesiunii de antrenament la decompresie rapidă se consemnează în registrul specific de antrenament.IMPORTANT: După finalizarea sesiunii de antrenament la profilele de mai sus, subiecții expertizați sunt consultați de către medicul cu atestat de studii complementare în medicină hiperbară.III.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.5.Antrenamentul fiziologic aeronautic inițial al altor categorii de personal aeronavigant care efectuează misiuni în zborA.Instruire teoretică1.Atmosfera, sistemul respirator și sistemul circulator2.Hipoxia3.Hiperventilația4.Hipobarismul5.Boala de decompresie6.Sistemele de oxigen7.Evacuarea de urgență a aeronavei8.Supraviețuirea în medii extreme9.Vederea pe timp de noapte10.Stresul misiunii: temperatura, zgomotul și vibrațiile11.Stresul autoimpus: programul de lucru, somnul, fumatul, alcoolul, igiena alimentară, programul de pregătire fizică, automedicația12.Răul de mișcareNoțiunile vor fi prezentate comprimat adaptate profilului misiunilor specifice.B.Antrenament practicI.Proba de testare a rezistenței la hipoxie-hipobară sau similarProba se execută la 5.500 de metri înălțime simulată cu test de efort.Condițiile de executare a probei sunt:a)subiect odihnit, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)subiectul să aibă efectuate: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Contraindicații:a)afecțiuni acute ale căilor respiratorii superioare;b)stări febrile;c)stări de oboseală accentuată și surmenaj;d)hipertensiune arterială (cu TAS >150 mmHg și/sau TAD > 100 mmHg);e)aritmie extrasistolică cu peste 5 extrasistole pe minut;f)traseu EKG care sugerează modificări ischemice;g)tulburări majore de conducere.Tehnica de lucruÎn prima etapă, subiectul este monitorizat, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice. Durata probei este de 15 minute. Ascensiunea se execută cu viteza de 40 m/s, continuu până la altitudinea simulată de 5.500 m, corespunzător la o presiune de 379 mmHg. În primele 7 minute de hipoxie-hipobară are loc acomodarea aparatului cardiovascular și respirator la condițiile hipoxiei-hipobare.În a doua etapă a probei se execută un test de solicitare constând din alergarea pe covor rulant cu viteza de 2 m/s timp de 20 de secunde.Urmează etapa a 3-a, cu durata de 7 minute și 40 de secunde, în care se urmărește modul de revenire a parametrilor fiziologici la datele dinaintea testului de solicitare, exprimând capacitatea de adaptare a organismului la hipoxia-hipobară.Coborârea la presiunea de la sol se execută cu viteza de 30 m/s.Rezultatul și concluziile se trec în carnetul individual de antrenament.6.Antrenamentul fiziologic aeronautic periodic al piloților de avioane supersoniceA.Instruire teoretică1.Hipoxia2.Hiperventilația3.Hipobarismul4.Boala de decompresie5.Protecția individuală și supraviețuirea6.Stresul autoimpus7.Stresul misiunii8.Dezorientarea spațială9.Conștiența operațională10.SuprasarcinaB.Antrenament practicI.Sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară: profil antrenament fiziologic aeronautic periodicSubiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice.Descrierea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobarăSubiecții sunt supuși unei denitrogenări timp de 40 de minute, după care efectuează o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, urmată de o coborâre până la 1.000 m sau 3.000 ft, cu o viteză de 12 m/s, în vederea acomodării la condițiile de hipobarism. Urmează ascensiunea propriu-zisă până la 7.500 m sau 25.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, unde se execută primul palier de 15 minute, în care se pot efectua diferite tipuri de teste, după care urmează o coborâre până la 4.600 m sau 15.000 ft, cu o viteză de 25 m/s. Se scoate masca și se întrerupe administrarea de oxigen. Se execută un palier de 10 minute cuprinzând de asemenea diferite tipuri de teste. Urmează coborârea la sol cu o viteză de 12 m/s.Durata totală a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară este de 75 de minute.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară.Rezultatul sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară se consemnează în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament la sol la presiunea pozitivă de O(2) de 300 mm H(2)ONumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 6. Se execută după sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară.Subiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la sol la presiunea pozitivă de O(2) de 300 mm H(2)O, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se frecvența cardiacă, activitatea electrică a inimii, frecvența respiratorie.Tehnica de execuțieSe respiră O(2) medicinal timp de 5 minute cu presiune pozitivă de 150 mm H(2)O după care încă 5 minute presiune de 300 mm H(2)O. Se urmăresc parametrii de mai sus și se consemnează în fișă modificările patologice – extrasistole, tahicardii, modificări morfologice ale EKG – apărute în timpul probei.Rezultatul sesiunii de antrenament la sol la presiunea pozitivă de O(2) de 300 mm H(2)O se consemnează în registrul specific de antrenament.III.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.IV.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațialeNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 6.Subiecții expertizați trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să aibă aptitudine aeromedicală;b)să nu fi consumat alcool în ultimele 24 de ore;c)să nu fi fost supuși unui tratament cu afectare SNC în ultimele 48 de ore;d)să fie odihniți.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale cuprinde:1.Ședința de acomodare cu simulatorul cu durată de aproximativ 5 minute pentru fiecare pilot.2.Ședința propriu-zisă de antrenament de 50 de minute pentru fiecare pilot cu pauză de 10 minute.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale, subiectul expertizat nu efectuează zboruri timp de 48 de ore.7.Antrenamentul fiziologic aeronautic periodic al piloților de avioane subsoniceA.Instruire teoretică1.Hipoxia2.Hiperventilația3.Hipobarismul4.Boala de decompresie5.Protecția individuală și supraviețuirea6.Stresul autoimpus7.Stresul misiunii8.Dezorientarea spațială9.Conștiența operaționalăB.Antrenament practicI.Sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară: profil antrenament fiziologic aeronautic periodicSubiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice.Descrierea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobarăSubiecții sunt supuși unei denitrogenări timp de 40 de minute, după care efectuează o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, urmată de o coborâre până la 1.000 m sau 3.000 ft, cu o viteză de 12 m/s, în vederea acomodării la condițiile de hipobarism. Urmează ascensiunea propriu-zisă până la 7.500 m sau 25.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, unde se execută primul palier de 15 minute, în care se pot efectua diferite tipuri de teste, după care urmează o coborâre până la 4.600 m sau 15.000 ft, cu o viteză de 25 m/s. Se scoate masca și se întrerupe administrarea de oxigen. Se execută un palier de 10 minute cuprinzând de asemenea diferite tipuri de teste. Urmează coborârea la sol cu o viteză de 12 m/s.Durata totală a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară este de 75 de minute.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară.Rezultatul sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară se consemnează în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.III.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațialeNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 6.Subiecții expertizați trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să aibă aptitudine aeromedicală;b)să nu fi consumat alcool în ultimele 24 de ore;c)să nu fi fost supuși unui tratament cu afectare SNC în ultimele 48 de ore;d)să fie odihniți.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale cuprinde:1.Ședința de acomodare cu simulatorul cu durată de aproximativ 5 minute pentru fiecare pilot.2.Ședința propriu-zisă de antrenament de 50 de minute pentru fiecare pilot cu pauză de 10 minute.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale, subiectul expertizat nu efectuează zboruri timp de 48 de ore.8.Antrenamentul fiziologic aeronautic periodic al piloților de elicoptereA.Instruire teoretică1.Hipoxia2.Hiperventilația3.Hipobarismul4.Boala de decompresie5.Protecția individuală și supraviețuirea6.Stresul autoimpus7.Stresul misiunii8.Dezorientarea spațială9.Conștiența operaționalăB.Antrenament practicI.Sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară: profil antrenament fiziologic aeronautic periodicSubiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice.Descrierea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară.Subiecții sunt supuși unei denitrogenări timp de 40 de minute, după care efectuează o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, urmată de o coborâre până la 1.000 m sau 3.000 ft, cu o viteză de 12 m/s, în vederea acomodării la condițiile de hipobarism. Urmează ascensiunea propriu-zisă până la 7.500 m sau 25.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, unde se execută primul palier de 15 minute, în care se pot efectua diferite tipuri de teste, după care urmează o coborâre până la 4.600 m sau 15.000 ft, cu o viteză de 25 m/s. Se scoate masca și se întrerupe administrarea de oxigen. Se execută un palier de 10 minute cuprinzând de asemenea diferite tipuri de teste. Urmează coborârea la sol cu o viteză de 12 m/s.Durata totală a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară este de 75 de minute.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară.Rezultatul sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară se consemnează în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.III.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațialeNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 6.Subiecții expertizați trebuie să îndeplinească următoarele condiții:a)să aibă aptitudine aeromedicală;b)să nu fi consumat alcool în ultimele 24 de ore;c)să nu fi fost supuși unui tratament cu afectare SNC în ultimele 48 de ore;d)să fie odihniți.Sesiunea de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale cuprinde:1.Ședința de acomodare cu simulatorul cu durată de aproximativ 5 minute pentru fiecare pilot.2.Ședința propriu-zisă de antrenament de 50 de minute pentru fiecare pilot cu pauză de 10 minute.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru combaterea dezorientării spațiale, subiectul expertizat nu efectuează zboruri timp de 48 de ore.9.Antrenamentul fiziologic aeronautic periodic al parașutiștilor de înaltă altitudineA.Instruire teoretică1.Hipoxia2.Hiperventilația3.Hipobarismul4.Boala de decompresie5.Protecția individuală și supraviețuirea6.Stresul autoimpus7.Stresul misiuniiB.Antrenament practicI.Sesiunea de antrenament la hipoxie-hipobară: profil parașutiști de mare altitudine (HAP)Această sesiune de antrenament la hipoxie-hipobară se execută la 5 ani.Subiecții trebuie să îndeplinească condițiile de executare a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară, astfel:a)să fie odihniți, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)să aibă efectuat: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Subiecții sunt monitorizați, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice.Descrierea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobarăSubiecții sunt supuși unei denitrogenări timp de 40 de minute, după care se efectuează o ascensiune până la 2.500 m sau 8.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, urmată de o coborâre până la 1.000 m sau 3.000 ft, cu o viteză de 12 m/s, în vederea acomodării la condițiile de hipobarism. Urmează ascensiunea propriu-zisă până la 10.500 m sau 35.000 ft, cu o viteză de 25 m/s, apoi o coborâre până la 7.500 m sau 25.000 ft, cu o viteză de 55 m/s și un prim palier de 15 minute, în care se pot executa diferite tipuri de teste. Se efectuează o coborâre până la 4.600 m sau 15.000 ft, cu o viteză 55 m/s. Urmează scoaterea măștii, întreruperea administrării de oxigen și un palier de 10 minute, când se pot efectua diferite tipuri de teste. Apoi se execută coborârea la sol cu o viteză de 12 m/s.Durata totală a sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară este de 82 de minute.Subiecții expertizați nu efectuează zboruri timp de 48 de ore după completarea sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară.Rezultatul sesiunii de antrenament la hipoxie-hipobară se consemnează în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.10.Antrenamentul fiziologic aeronautic periodic al parașutiștilor, alții decât cei de înaltă altitudineA.Instruire teoretică1.Hipoxia2.Hiperventilația3.Hipobarismul4.Boala de decompresie5.Protecția individuală și supraviețuirea6.Stresul autoimpus7.Stresul misiuniiB.Antrenament practicI.Proba de testare a rezistenței la hipoxie-hipobară sau similarProba se execută la 5.500 de metri înălțime simulată cu test de efort.Condițiile de executare a probei sunt:a)subiect odihnit, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)subiectul să aibă efectuate: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Contraindicații:a)afecțiuni acute ale căilor respiratorii superioare;b)stări febrile;c)stări de oboseală accentuată și surmenaj;d)hipertensiune arterială (cu TAS >150 mmHg și/sau TAD > 100 mmHg);e)aritmie extrasistolică cu peste 5 extrasistole pe minut;f)traseu EKG care sugerează modificări ischemice;g)tulburări majore de conducere.Tehnica de lucruÎn prima etapă, subiectul este monitorizat, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice. Durata probei este de 15 minute. Ascensiunea se execută cu viteza de 40 m/s, continuu până la altitudinea simulată de 5.500 m, corespunzător la o presiune de 379 mmHg. În primele 7 minute de hipoxie-hipobară are loc acomodarea aparatului cardiovascular și respirator la condițiile hipoxiei-hipobare.În a doua etapă a probei se execută un test de solicitare constând din alergarea pe covor rulant cu viteza de 2 m/s timp de 20 de secunde.Urmează etapa a 3-a, cu durata de 7 minute și 40 de secunde, în care se urmărește modul de revenire a parametrilor fiziologici la datele dinaintea testului de solicitare, exprimând capacitatea de adaptare a organismului la hipoxia-hipobară.Coborârea la presiunea de la sol se execută cu viteza de 30 m/s.Rezultatul și concluziile se trec în carnetul individual de antrenament.II.Sesiunea de antrenament pentru vederea pe timp de noapteNumărul maxim de piloți acceptați pe zi este de 9. Subiecții expertizați trebuie să fie bine odihniți și nu trebuie să aibă afecțiuni acute oculare, neurologice sau de altă natură care ar putea fi agravate prin suprasolicitarea analizatorului vizual.Modalitatea de efectuare a sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte:a)prezentarea efectelor vederii pe timp de noapte asupra parametrilor misiunii;b)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor;c)antrenament privind recunoașterea și achiziția țintelor utilizând ochelarii pentru asistarea vederii nocturne.Rezultatul sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte se consemnează în registrul specific de antrenament.După finalizarea sesiunii de antrenament pentru vederea pe timp de noapte, subiecții expertizați nu efectuează zbor nocturn timp de 48 de ore și suplimentează vitamina A în alimentație.11.Antrenamentul fiziologic aeronautic periodic al altor categorii de personal aeronavigant care execută misiuni în zborA.Instruire teoretică1.Hipoxia2.Hiperventilația3.Hipobarismul4.Boala de decompresie5.Protecția individuală și supraviețuirea6.Stresul autoimpus7.Stresul misiuniiB.Antrenament practicI.Proba de testare a rezistenței la hipoxie-hipobară sau similarProba se execută la 5.500 de metri înălțime simulată cu test de efort.Condițiile de executare a probei sunt:a)subiect odihnit, cu o alimentație consumată în urmă cu minimum 30 de minute;b)subiectul să aibă efectuate: examen clinic boli interne, EKG, examen clinic ORL, Rx. pulmonar, examen ginecologic pentru femei.Contraindicații:a)afecțiuni acute ale căilor respiratorii superioare;b)stări febrile;c)stări de oboseală accentuată și surmenaj;d)hipertensiune arterială (cu TAS >150 mmHg și/sau TAD > 100 mmHg);e)aritmie extrasistolică cu peste 5 extrasistole pe minut;f)traseu EKG care sugerează modificări ischemice;g)tulburări majore de conducere.Tehnica de lucruÎn prima etapă, subiectul este monitorizat, urmărindu-se permanent frecvența cardiacă, morfologia EKG, fizionomia feței, starea de vigilență și capacitatea psihică prin stimuli verbali și teste psihologice. Durata probei este de 15 minute. Ascensiunea se execută cu viteza de 40 m/s, continuu până la altitudinea simulată de 5.500 m, corespunzător la o presiune de 379 mmHg. În primele 7 minute de hipoxie-hipobară are loc acomodarea aparatului cardiovascular și respirator la condițiile hipoxiei-hipobare.În a doua etapă a probei se execută un test de solicitare constând din alergarea pe covor rulant cu viteza de 2 m/s timp de 20 de secunde.Urmează etapa a 3-a, cu durata de 7 minute și 40 de secunde, în care se urmărește modul de revenire a parametrilor fiziologici la datele dinaintea testului de solicitare, exprimând capacitatea de adaptare a organismului la hipoxia-hipobară.Coborârea la presiunea de la sol se execută cu viteza de 30 m/s.Rezultatul și concluziile se trec în carnetul individual de antrenament.

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x