Pentru aplicarea dispozițiilor art. 74 alin. 1 și 4 și ale art. 75^1 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare, având în vedere dispozițiile art. 1 alin. (2), art. 5, art. 6 alin. (1), art. 8, art. 27 și art. 30 din Ghidul carierei militare, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 106/2011, cu modificările și completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 40 alin. (1) din Legea nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării Naționale, republicată,ministrul apărării naționale emite prezentul ordin. +
Articolul INormele privind organizarea și desfășurarea concursului/examenului în vederea ocupării de către personalul Ministerului Apărării Naționale a posturilor permanente din structurile de reprezentare națională în străinătate, precum și a celor din structurile internaționale la care România este parte, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.59/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 1 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 5 alineatul (1), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f)a îndeplinit funcții în țară pe o durată de cel puțin doi ani după executarea unei misiuni permanente în străinătate anterioare; în această situație, durata îndeplinirii funcției se calculează de la data numirii în funcție până la data de întâi a lunii următoare celei în care se încadrează postul respectiv; … … 2.La articolul 5, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)Pentru ocuparea posturilor permanente din cadrul Reprezentanței Militare a României la NATO și UE, Reprezentanței Statului Major al Apărării la SHAPE și Reprezentanței Naționale de Legătură la ACT poate participa la concurs/examen numai personal din structurile centrale ale Ministerului Apărării Naționale și cele subordonate nemijlocit acestora, din structurile subordonate nemijlocit ministrului apărării naționale, din statele majore ale categoriilor de forțe ale armatei, din comandamentele de sprijin, din comandamentele de divizie și de brigadă, potrivit domeniilor de activitate ale posturilor permanente respective, precum și personal care a îndeplinit funcții în cadrul structurilor NATO de pe teritoriul României timp de cel puțin 2 ani. … 3.La articolul 13, după alineatul (6) se introduc trei noi alineate, alineatele (7)-(9), cu următorul cuprins: (7)În situații care necesită înlocuirea urgentă a personalului care se repatriază înainte de finalizarea mandatului la post, structura care gestionează posturile respective identifică înlocuitori și propune ministrului apărării naționale numirea acestora în funcții, în conformitate cu prevederile art. 75^1 teza a II-a din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările și completările ulterioare.(8)Persoanele care urmează să fie numite în funcții conform prevederilor alin. (7) trebuie să îndeplinească, în mod cumulativ, următoarele:a)condițiile prevăzute la art. 5 alin. (1) și (2); … b)specificațiile de personal prevăzute la art. 17 alin. (2); … c)își exprimă în scris acordul cu privire la participarea la misiunea permanentă; … d)sunt declarate «apt» în urma susținerii probelor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. e) și f). … (9)Prin excepție de la prevederile art. 5 alin. (3), persoanele care au fost numite în funcții conform prevederilor alin. (7) pot participa la concursurile/examenele organizate pentru ocuparea altor posturi permanente în străinătate. … 4.Articolul 15 se abrogă. … 5.La articolul 16, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu următorul cuprins: (4)Personalul care solicită participarea la concurs/examen specifică în raportul întocmit în acest sens faptul că a verificat datele personale înscrise în fișa de evidență și acestea sunt consemnate corect. … 6.Articolul 20 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 20(1)În cazul în care, după finalizarea selecției inițiale, nu sunt candidați eligibili pentru participarea la celelalte probe din concurs/examen, structurile care gestionează posturile permanente analizează posibilitatea prelungirii mandatului personalului care încadrează posturile respective.(2)În situația prevăzută la alin. (1), prelungirea mandatului este posibilă numai la solicitarea structurii care gestionează posturile permanente, cu acordul personalului în cauză și cu aprobarea ministrului apărării naționale.(3)În cazul în care prelungirea mandatelor celor care încadrează posturile nu este posibilă, se inițiază din nou concursul/examenul, numai pentru ocuparea posturilor permanente respective, conform prevederilor art. 13 alin. (5).(4)În situația prevăzută la alin. (3) poate participa la concurs/examen și personal care nu îndeplinește condiția privind experiența, prevăzută la art. 17 alin. (2) lit. f). … 7.După articolul 30 se introduce un nou articol, articolul 30^1, cu următorul cuprins: +
Articolul 30^1(1)În situația în care, în urma susținerii probelor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. c) și d), niciunul dintre candidați nu a obținut nota minimă prevăzută la art. 29 alin. (4), structurile care gestionează posturile permanente redistribuie, în mod direct, cu acordul scris al acestora, candidații la concursul pentru ocuparea posturilor din același domeniu de activitate, care au obținut astfel de note, dar nu au fost selecționați în vederea încadrării posturilor pentru care au candidat și care îndeplinesc specificațiile de personal prevăzute la art. 17 alin. (2).(2)În situația în care nu pot fi identificați candidați eligibili conform prevederilor alin. (1), structurile care gestionează posturile permanente analizează posibilitatea prelungirii mandatului militarilor care încadrează posturile respective.(3)În situația prevăzută la alin. (2), prelungirea mandatului este posibilă numai la solicitarea structurii care gestionează posturile permanente, cu acordul personalului în cauză și cu aprobarea ministrului apărării naționale.(4)Dacă prelungirea mandatelor militarilor care încadrează posturile nu este posibilă, se inițiază din nou concursul/ examenul, numai pentru ocuparea posturilor permanente respective, conform prevederilor art. 13 alin. (5). … 8.Articolul 41 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 41(1)Termenul prevăzut la art. 13 alin. (1) poate fi devansat prin decizia șefului structurii care gestionează posturile permanente care urmează a fi încadrate.(2)În situația prevăzută la alin. (1), toate celelalte termene prevăzute în prezentele norme se devansează în mod corespunzător. … +
Articolul IINormele privind organizarea și funcționarea sistemului de ierarhizare și selecție în vederea evoluției în carieră a cadrelor militare, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.69/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 596 din 7 august 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1.La articolul 4 alineatul (3), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: c)Comisia de selecție nr. 3 are următoarele competențe: de a analiza, ierarhiza și selecționa cadrele militare în vederea promovării în funcții prevăzute cu grade de până la locotenent-colonel/căpitan-comandor, inclusiv, în statele de organizare ale Statului Major al Apărării și structurilor subordonate nemijlocit acestuia, mai puțin ale statelor majore ale categoriilor de forțe și comandamentelor de sprijin și ale structurilor subordonate acestora, cu excepția Comandamentului Apărării Cibernetice; de a analiza și aviza cadrele militare din cadrul Statului Major al Apărării și al structurilor subordonate nemijlocit acestuia, mai puțin statele majore ale categoriilor de forțe și comandamentelor de sprijin și ale structurilor subordonate acestora, cu excepția Comandamentului Apărării Cibernetice, care îndeplinesc condițiile pentru înaintarea în gradul următor, până la locotenent-colonel/căpitan-comandor, inclusiv; … … 2.La articolul 9, litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: b)postarea tematicii și bibliografiei pentru interviu, după caz, în rețeaua INTRAMAN, în termen de 10 zile lucrătoare de la publicare; … … 3.La articolul 12, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins: a)transmiterea de către șeful structurii care a solicitat inițierea procedurii de urgență a raportului cu aprobarea ministrului apărării naționale sau a șefului Statului Major al Apărării, după caz, și a memoriilor originale la secretariatele tehnice ale comisiilor de selecție care au competența selecționării candidaților pentru promovarea în funcțiile vacante; documentele se transmit în termen de două zile lucrătoare de la data obținerii aprobării; … … 4.La articolul 17, alineatul (5) se abrogă. … 5.Articolul 18 se abrogă. … 6.Articolul 19 se modifică și va avea următorul cuprins: +
Articolul 19(1)Punctajul individual al fiecărui candidat reprezintă media aritmetică a:a)mediei punctelor acordate de membrii comisiei de selecție conform prevederilor art. 17 alin. (2)-(4), (6) și (7); … b)mediei punctelor acordate de membrii comisiei de selecție pentru compatibilitatea experienței profesionale cu cerințele funcției vacante; … c)mediei punctelor acordate de membrii comisiei de selecție pentru compatibilitatea pregătirii profesionale cu cerințele funcției vacante. … (2)Toate mediile prevăzute la alin. (1) se calculează cu două zecimale.(3)Candidații care nu au obținut cel puțin o medie de 6 puncte la oricare dintre cele prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) sunt declarați respinși de către comisia de selecție. … 7.La articolul 26 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins: b)să întocmească rapoarte personale, adresate comandanților/șefilor unităților militare din care fac parte, prin care să își exprime opțiunea de a participa la selecția organizată pentru încadrarea uneia dintre funcțiile vacante publicate sau pentru trecerea maiștrilor militari și subofițerilor în corpul ofițerilor, în termenele prevăzute de prezentele norme; cadrele militare specifică în raport faptul că au verificat datele personale înscrise în fișa de evidență și acestea sunt consemnate corect; … … 8.La articolul 26, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2)Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. b), cadrele militare pot solicita să candideze pentru încadrarea mai multor funcții numai dacă acestea se analizează în cadrul aceleiași comisii de selecție, prin același tip de procedură și cu susținerea acelorași probe de selecție, urmând să precizeze în rapoartele personale prioritatea de încadrare a acestora. … 9.La articolul 27, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a^1), cu următorul cuprins: a^1)să centralizeze tematica și bibliografia pentru interviu și să o posteze pe pagina web din rețeaua INTRAMAN a structurii din care face parte postul vacant; în situația în care structura nu deține o astfel de pagină, tematica și bibliografia se publică prin grija eșalonului superior care deține o astfel de pagină; … … 10.La articolul 27, litera c) se modifică și va avea următorul cuprins: c)să înainteze rapoartele personale și memoriile originale ale cadrelor militare menționate la lit. b) direct către secretariatele tehnice ale comisiilor de selecție în analiza cărora se află funcțiile vacante; … … 11.Articolele 33–37 se modifică și vor avea următorul cuprins: +
Articolul 33(1)Interviul se organizează și se desfășoară în vederea încadrării funcțiilor vacante stabilite de comandanții/șefii structurilor în care acestea se regăsesc, cu excepția funcțiilor care se ocupă prin concurs/examen sau alegeri.(2)Interviul se desfășoară în cadrul structurii militare în care se regăsește funcția vacantă într-o singură sesiune cu toți candidații care urmează să susțină această probă, potrivit comunicării secretariatului tehnic al comisiei de selecție.(3)Pentru încadrarea funcțiilor vacante de comandanți/șefi de unități/mari unități și de locțiitori ai acestora/similare, precum și a tuturor funcțiilor vacante din structurile militare care nu au în compunere microstructură de resurse umane, interviul se organizează la eșalonul superior.(4)Pentru încadrarea funcțiilor vacante de comandanți/șefi ai structurilor centrale și ai celor subordonate nemijlocit ministrului apărării naționale și de locțiitori ai acestora/similare, interviul se organizează la nivelul fiecărei structuri militare unde se află funcția vacantă.(5)Pentru participarea cadrelor militare aflate la misiuni temporare/permanente în afara teritoriului național la interviu, acesta poate fi organizat la distanță, în măsura în care se dispune de mijloace de comunicare audiovideo corespunzătoare. Interviul la distanță se poate desfășura la nivelul altor structuri decât cele prevăzute la alin. (1)-(4), care asigură mijloacele tehnice necesare. +
Articolul 34(1)Comisia pentru desfășurarea interviului este desemnată de către comandantul/șeful structurii la care se desfășoară acesta și are în compunere 3-5 membri, ofițeri cu gradul cel puțin egal cu gradul funcției vacante. (2)Președintele comisiei de interviu este ofițerul cu gradul și funcția cea mai mare dintre ofițerii desemnați conform prevederilor alin. (1).(3)Activitatea comisiei este sprijinită de un secretar care se numește, de regulă, din rândul ofițerilor care încadrează structura/modulul de resurse umane al unității militare organizatoare; acesta participă la desfășurarea interviului și întocmește procesul-verbal în care se consemnează rezultatele obținute de candidați, dar nu acordă note, nu se pronunță și nu emite opinii pe perioada interviului.(4)Din comisia de interviu face parte cel puțin un specialist în domeniul funcției vacante.(5)În situația în care structura militară la care se desfășoară interviul nu poate asigura numărul minim de cadre militare care să respecte condițiile prevăzute la alin. (1)-(4), comisia pentru desfășurarea interviului se completează cu ofițeri de la eșalonul superior sau de la alte structuri, la solicitarea comandantului/ șefului structurii organizatoare a acestuia și cu aprobarea comandantului/șefului eșalonului superior.(6)Pentru încadrarea funcțiilor vacante prevăzute cu grade de generali/similar din cadrul tuturor structurilor subordonate Statului Major al Apărării, componența comisiei pentru desfășurarea interviului și locul desfășurării acestuia se aprobă de către șeful Statului Major al Apărării, la propunerea șefului statului major al categoriei de forțe sau a comandantului comandamentului în care se află funcția vacantă. În situația în care interviul se organizează în vederea încadrării funcțiilor vacante de șefi ai statelor majore ale categoriilor de forțe sau de comandanți ai comandamentelor, propunerile se înaintează de către șeful Direcției personal și mobilizare din Statul Major al Apărării.(7)Pentru încadrarea funcțiilor vacante prevăzute cu grade de generali/similari din cadrul structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naționale și al celorlalte structuri subordonate nemijlocit ministrului apărării naționale, componența comisiei pentru desfășurarea interviului și locul desfășurării acestuia se aprobă de către ministrul apărării naționale, la propunerea șefului structurii în care se află funcția vacantă. Pentru structurile aflate în coordonarea altor structuri, propunerile se înaintează de către comandantul/șeful structurii coordonatoare. Pentru organizarea interviului în vederea încadrării funcțiilor vacante de șefi/locțiitori ai structurilor centrale ale Ministerului Apărării Naționale și ai celor subordonate nemijlocit ministrului apărării naționale, cu excepția celor de șef al Statului Major al Apărării și director general al Direcției generale de informații a apărării, propunerile de organizare a interviului se înaintează de către șeful Direcției generale management resurse umane.(8)Prin excepție de la prevederile alin. (1), din compunerea comisiilor de interviu pentru încadrarea funcțiilor vacante pe statul anexă „M“ la Direcția generală management resurse umane pot face parte reprezentanți ai instituțiilor în care se află funcțiile vacante respective. +
Articolul 35(1)Interviul este bazat pe o listă de întrebări cuprinse în fișa de interviu, care se completează de către fiecare membru al comisiei de interviu.(2)Prin interviu se verifică, după caz, măsura în care candidatul deține pregătirea de specialitate, aptitudinile și experiența profesională necesare încadrării funcției respective în raport cu specificul acesteia și se obțin informații suplimentare privind aspirațiile profesionale, motivațiile și alte aspecte privind situația profesională și socială ale acestuia.(3)Prin interviu se pot evidenția și o serie de elemente ale personalității candidatului, precum abilitatea de comunicare, flexibilitatea în gândire, viziunea de ansamblu, spontaneitatea sau controlul emoțional.(4)În cadrul interviului se formulează întrebări ce necesită răspunsuri concrete, întrebări analitice și întrebări bazate pe scenarii/studii de caz, care pot viza aspecte cum sunt:a)date despre candidat, situația sa profesională și socială și motivația care stă la baza opțiunii pentru ocuparea funcției respective, ca aspect al aspirațiilor profesionale; … b)cunoștințe militare generale și de specialitate din domeniul de activitate al funcției vacante; … c)imaginea de sine a candidatului: puncte tari, puncte slabe; … d)capacitatea decizională; … e)capacitatea de a lucra în echipă; … f)rezistența la stres; … g)alte abilități necesare îndeplinirii atribuțiilor funcției pentru ocuparea căreia se organizează interviul, cu accent pe latura creativă, care ar putea îmbunătăți activitatea în domeniul respectiv. … (5)Întrebările prevăzute la alin. (4) lit. b) reprezintă cel puțin 60% din numărul întrebărilor care se adresează unui candidat. +
Articolul 36(1)Comisia de interviu se desemnează, prin ordin de zi pe unitate, în termen de 3 zile lucrătoare de la data publicării funcțiilor vacante.(2)Comisia de interviu elaborează tematica și bibliografia și le pune la dispoziția structurilor de resurse umane în termen de cel mult 7 zile lucrătoare de la data publicării funcțiilor vacante.(3)Comisia de interviu întocmește planul detaliat de desfășurare a interviului, cu cel puțin două zile lucrătoare înaintea datei stabilite pentru desfășurarea interviului; planul interviului se aprobă de către comandantul/șeful structurii organizatoare sau înlocuitorul legal, în lipsa acestuia.(4)Întrebările concrete care se adresează candidaților se stabilesc cu cel mult o zi lucrătoare înaintea desfășurării interviului; întrebările care vizează verificarea cunoștințelor militare generale și de specialitate se formulează numai pe baza tematicii și bibliografiei publicate. (5)Pe timpul desfășurării interviurilor toți candidații răspund la aceleași întrebări, astfel încât rezultatele acestora să poată fi comparate.(6)Sistemul de punctare se stabilește de către comisia de interviu, astfel încât la finalul interviului, fiecare membru al comisiei să acorde fiecărui candidat un punctaj de la 1 la 10. (7)Punctajul obținut de către candidat în urma desfășurării interviului reprezintă media aritmetică a punctajelor acordate individual de către fiecare membru al comisiei de interviu, calculată cu două zecimale.(8)Candidații care la interviu nu au obținut cel puțin o medie de 6 puncte sunt declarați respinși de către comisia de selecție.(9)După finalizarea interviului, secretarul comisiei transmite o copie a procesului-verbal cu punctajele obținute de către candidați secretariatului tehnic al comisiei de selecție. +
Articolul 37Membrilor comisiei de interviu le sunt aplicabile prevederile de la art. 16 alin. (3), iar în situația în care un membru al comisiei de interviu se află în stare de incompatibilitate, comandantul structurii organizatoare a interviului ia măsuri pentru înlocuirea acestuia. … 12.La articolul 41, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins: (3)Prevederile art. 9 lit. b), ale art. 27 lit. a^1) și ale art. 32 nu se aplică în situația analizării încadrării funcțiilor prevăzute cu grade de generali/similari din cadrul Direcției generale de informații a apărării și structurilor subordonate acesteia. … 13.La anexa nr. 11 punctul A, după litera l) se introduce o nouă literă, litera m), cu următorul cuprins: m)are gradul cu cel mult două trepte mai mic decât gradul funcției pentru încadrarea căreia candidează, cu excepția situațiilor în care, prin Ghidul carierei militare, se prevede altfel. … … 14.La anexa nr. 11 punctul B, litera d) se abrogă. … +
Articolul IIIPartea introductivă a alineatului (2) al articolului 4 din anexa nr. 7 la Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.225/2018 pentru modificarea și completarea prevederilor unor acte normative specifice de reglementare a domeniului managementului resurselor umane, precum și pentru instituirea unor reguli temporare de evoluție în cariera militară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1099 din 27 decembrie 2018, se modifică după cum urmează:(2)Locotenenții și căpitanii confirmați în serviciul management financiar-contabil pot ocupa următoarele tipuri de funcții, potrivit studiilor de specialitate absolvite: +
Articolul IVÎncepând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin, până la data de 31 decembrie 2019, se suspendă aplicarea prevederilor art. 22 din Normele privind organizarea și desfășurarea concursului/examenului în vederea ocupării de către personalul Ministerului Apărării Naționale a posturilor permanente din structurile de reprezentare națională în străinătate, precum și a celor din structurile internaționale la care România este parte, aprobate prin Ordinul ministrului apărării naționale nr. M.59/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 1 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare. +
Articolul V(1)În perioada suspendării dispozițiilor prevăzute la art. IV se aplică următoarele reguli temporare:În vederea extinderii bazei de selecție și asigurării personalului pentru încadrarea posturilor permanente sunt declarați „admis“ la selecția inițială și pot participa la următoarele probe din concurs/examen:a)pentru ocuparea posturilor permanente din structurile de reprezentare națională, candidații cu nivel de competență lingvistică la cele 4 deprinderi inferior cu o treaptă față de nivelul specificat în fișa postului permanent ce urmează a fi ocupat, dar nu mai mic de nivelul 2; … b)pentru ocuparea posturilor permanente din structurile internaționale la care România este parte, prevăzute cu nivelul 4 de competență lingvistică, candidații cu nivel de competență lingvistică la cele 4 deprinderi inferior cu o treaptă; … c)pentru ocuparea posturilor permanente din structurile internaționale la care România este parte, prevăzute cu nivelul 3 de competență lingvistică, candidații cu nivel 2 de competență lingvistică la oricare două deprinderi și nivel 2+ de competență lingvistică la celelalte două deprinderi sau superioare acestora; … d)pentru ocuparea posturilor permanente din structurile internaționale la care România este parte, prevăzute cu nivelul 4 de competență lingvistică la 1-3 deprinderi și cu nivelul 3 la cealaltă/celelalte deprindere/deprinderi, candidații cu nivel 3 de competență lingvistică la deprinderea/deprinderile prevăzută/ prevăzute cu nivel 4 de competență lingvistică și cu nivel 2+ de competență lingvistică la deprinderea/deprinderile prevăzută/ prevăzute cu nivel 3 de competență lingvistică sau superioare acestora. … (2)Prevederile alin. (1) nu se aplică pentru ocuparea posturilor permanente din comandamentele structurilor de operații speciale. +
Articolul VIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naționale,
Gabriel-Beniamin LeșBucurești, 21 mai 2019.Nr. M.105.–-