ORDIN nr. 97 din 17 august 2017

Redacția Lex24
Publicat in Repertoriu legislativ, 07/12/2024


Vă rugăm să vă conectați la marcaj Închide

Informatii Document

Emitent: MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
Publicat în: MONITORUL OFICIAL nr. 679 din 19 august 2017
Actiuni Suferite
Actiuni Induse
Refera pe
Referit de
Nu exista actiuni suferite de acest act
Nu exista actiuni induse de acest act
Acte referite de acest act:

SECTIUNE ACTREFERA PEACT NORMATIV
ActulARE LEGATURA CUORDIN 178 23/10/2024
ActulACTUALIZEAZA PEORDIN 97 17/08/2017
 Nu exista acte care fac referire la acest act





Având în vedere prevederile art. 23 alin. (9^1)-(9^3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 41/2016 privind stabilirea unor măsuri de simplificare la nivelul administrației publice centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări prin Legea nr. 179/2017,în temeiul art. 23 alin. (9^4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare,ministrul afacerilor interne emite următorul ordin: + 
Capitolul IDispoziții generale + 
Articolul 1Prezentul ordin are ca scop stabilirea condițiilor de utilizare a sistemelor tehnice de monitorizare a modului de desfășurare a examenului pentru obținerea permisului de conducere. + 
Articolul 2În sensul prezentului ordin, expresiile și termenii de mai jos au următorul înțeles:a)serviciu public comunitar – serviciul public comunitar regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor organizat în cadrul instituției prefectului;b)sistem tehnic de monitorizare – acele echipamente prin care se asigură înregistrarea video a probei teoretice, amplasate în sala de examinare, și înregistrarea audio și video a probei practice, amplasate pe autovehiculul folosit la susținerea acestei probe;c)lucrătorul din sala de examinare – agentul sau ofițerul de poliție din cadrul serviciului public comunitar, desemnat prin dispoziție a șefului serviciului public comunitar;d)examinatori – ofițerii și agenții de poliție care își desfășoară activitatea în cadrul Direcției generale permise de conducere și înmatriculări sau în cadrul serviciilor publice comunitare și care au obținut dreptul de a examina candidații în vederea obținerii permisului de conducere.(la 04-11-2024,
Litera d) , Articolul 2 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 1. , Articolul II din ORDINUL nr. 178 din 23 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1097 din 4 noiembrie 2024
)
 + 
Articolul 3Pentru utilizarea sistemelor tehnice de monitorizare a modului de desfășurare a examenului pentru obținerea permisului de conducere, prin prezentul ordin se stabilesc:a)procedura de realizare și stocare a înregistrărilor audio și video;b)condițiile tehnice în care se realizează și se stochează înregistrările audio și video;c)măsurile pentru protejarea datelor cu caracter personal și a înregistrărilor audio și video.
 + 
Capitolul IIProcedura și condițiile tehnice de realizare și stocare a înregistrărilor audio și video + 
Secţiunea 1 Realizarea și stocarea înregistrărilor video la proba teoretică + 
Articolul 4(1)În sala de examinare în care se desfășoară proba teoretică se instalează camere video.(2)Camerele video se instalează astfel încât să asigure supravegherea continuă a fiecărei stații de examinare, a fiecărui candidat și a lucrătorului din sala de examinare.
 + 
Articolul 5(1)Sistemul tehnic de monitorizare se pune în funcțiune înainte de începerea probei teoretice.(2)Lucrătorul din sala de examinare are obligația să întrerupă examinarea atunci când sistemul tehnic de monitorizare nu funcționează. Examinarea se reia numai după repunerea în funcțiune a sistemului tehnic de monitorizare.(3)Sistemul tehnic de monitorizare se oprește numai după ce toți candidații au părăsit sala de examinare. + 
Articolul 6Datele colectate se transferă din sistemul tehnic de monitorizare în mediul de stocare prin proceduri automate, cu asigurarea integrității și autenticității datelor.  + 
Articolul 7(1)Stocarea datelor se realizează astfel încât să permită identificarea exactă a înregistrărilor după sală, ziua și ora examinării.(2)Procedura de transfer al datelor în mediul de stocare se stabilește prin dispoziție a directorului Direcției regim permise de conducere și înmatriculare a vehiculelor din subordinea Ministerului Afacerilor Interne, denumită în continuare DRPCIV.
 + 
Secţiunea a 2-aRealizarea și stocarea înregistrărilor audio și video la proba practică a examinării + 
Articolul 8(1)Fiecare examinator care participă la proba practică se asigură că sistemul tehnic de monitorizare utilizat este funcțional.(2)Camera audiovideo a sistemului tehnic de monitorizare se instalează într-un punct fix în autovehiculul pe care este afișată vizibil mențiunea «EXAMEN» sau, în cazul susținerii probei practice în traseu pentru categoriile A1, A2 și A, în autovehiculul aparținând școlii de conducători auto din care examinatorul supraveghează candidatul. Aceasta se orientează paralel cu partea carosabilă, astfel încât să surprindă traficul pe direcția de deplasare a autovehiculului.(la 04-11-2024,
Alineatul (2) , Articolul 8 , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul II din ORDINUL nr. 178 din 23 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1097 din 4 noiembrie 2024
)
(3)Examinatorul se asigură că, pe întreaga durată a probei practice, obiectivul camerei audiovideo nu este obturat.(4)Prin excepție de la prevederile alin. (2), la efectuarea manevrelor speciale de cuplare și decuplare a remorcii sau a semiremorcii la/de la autovehiculul trăgător, care trebuie testate pentru siguranța circulației, pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E, DE, Tr și Tr1, examinatorul poate utiliza camera audio-video a sistemului tehnic de monitorizare în exteriorul autovehiculului, îndreptând obiectivul către autovehiculul utilizat pentru susținerea examenului, astfel încât să surprindă modalitatea de efectuare a acestora.(la 04-11-2024,
Articolul 8 , Sectiunea a 2-a , Capitolul II a fost completat de Punctul 3. , Articolul II din ORDINUL nr. 178 din 23 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1097 din 4 noiembrie 2024
)
 + 
Articolul 9(1)Examinatorul pornește sistemul tehnic de monitorizare înaintea începerii desfășurării fiecărei probe.(2)Examinatorul are obligația să întrerupă examinarea atunci când sistemul tehnic de monitorizare nu funcționează și să consemneze, la rubrica „Mențiuni“ din anexa la testul de examen, ora și punctajul de penalizare acumulat de candidat până la întreruperea examinării. Examinarea se reia numai după repunerea în funcțiune a sistemului tehnic de monitorizare.(3)Atunci când proba nu poate fi reluată și finalizată în aceeași zi, conform programului normal de lucru, candidatul se reprogramează în cel mai scurt timp posibil.(4)Sistemul tehnic de monitorizare se oprește numai după finalizarea probei practice și coborârea candidatului din autovehicul.
 + 
Articolul 10(1)Datele colectate se transferă din sistemul tehnic de monitorizare în mediul de stocare prin proceduri automate sau, dacă transferul automat nu este posibil, de către persoana anume desemnată la nivelul serviciului public comunitar. Transferul se realizează cu asigurarea integrității și autenticității datelor.(2)Lipsa înregistrărilor audio și video în sistemul tehnic de monitorizare se consemnează într-un proces-verbal, care se înregistrează la serviciul public comunitar și se transmite, în copie, la DRPCIV.
 + 
Articolul 11(1)Stocarea datelor se realizează astfel încât să permită identificarea exactă a înregistrărilor după examinator, ziua și ora examinării.(2)Procedura de transfer al datelor în mediul de stocare se stabilește prin dispoziție a directorului DRPCIV.
 + 
Secţiunea a 3-aCondițiile tehnice în care se realizează și se stochează înregistrările audio și video + 
Articolul 12(1)Sistemele tehnice de monitorizare, precum și mediul de stocare a datelor colectate trebuie să asigure securitatea tehnică adecvată a prelucrării datelor cu caracter personal, astfel încât să prevină accesul, comunicarea sau distrugerea neautorizată ori alterarea acestor date.(2)Pentru respectarea condițiilor tehnice în care se realizează și se stochează înregistrările audio și video, sistemele tehnice de monitorizare și mediul de stocare utilizate trebuie să corespundă cel puțin specificațiilor tehnice prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
 + 
Capitolul IIIMăsuri pentru protejarea datelor cu caracter personal și a înregistrărilor audio și video + 
Articolul 13Prelucrările de date cu caracter personal cu ocazia înregistrării audio și/sau video a modului de desfășurare a examenului de obținere a permisului de conducere, inclusiv stocarea acestora, se realizează în limitele prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare. + 
Articolul 14(1)Prelucrarea datelor cu caracter personal colectate prin sistemele tehnice de monitorizare se realizează exclusiv în scopul asigurării și verificării legalității examenului de obținere a permisului de conducere.(2)Se interzice prelucrarea datelor cu caracter personal prevăzute la alin. (1) în alte scopuri, cu excepția situațiilor prevăzute expres de lege și numai dacă sunt asigurate garanțiile necesare pentru protejarea drepturilor persoanelor vizate.
 + 
Articolul 15(1)Înregistrările audio și video realizate potrivit prezentului ordin, care conțin date cu caracter personal, nu reprezintă informații de interes public, în conformitate cu art. 12 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare.(2)Înregistrările audio și video nu pot fi transferate terților, cu excepția autorităților publice abilitate, pentru îndeplinirea scopului prevăzut la art. 23 alin. (9^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, sau în temeiul unei dispoziții legale exprese, circumscrise îndeplinirii funcțiilor judiciare cu care autoritatea publică în cauză a fost învestită.
 + 
Articolul 16Datele colectate cu ocazia înregistrării audio-video a probelor practice se transmit într-un mediu de stocare, altul decât local, prin conexiuni securizate, iar cele colectate cu ocazia înregistrării video a probelor teoretice se stochează la nivel local.(la 04-11-2024,
Articolul 16 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 4. , Articolul II din ORDINUL nr. 178 din 23 octombrie 2024, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1097 din 4 noiembrie 2024
)
 + 
Articolul 17Datele cu caracter personal colectate se stochează pe teritoriul României. + 
Articolul 18(1)Înregistrările audio și video se păstrează pe o perioadă de 6 luni de la data examinării.(2)Înregistrările audio și video care fac obiectul unor proceduri judiciare se păstrează, după perioada prevăzută la alin. (1), până la soluționarea cauzei.(3)DRPCIV sau, după caz, serviciul public comunitar care a realizat colectarea datelor ține evidența transferurilor de date cu caracter personal efectuate în scopul desfășurării procedurilor prevăzute la alin. (2).(4)DRPCIV sau, după caz, serviciul public comunitar care a realizat colectarea datelor verifică, cel puțin o dată la doi ani, necesitatea stocării datelor în condițiile alin. (2). (5)La împlinirea termenelor prevăzute la alin. (1) sau, după caz, alin. (2), înregistrările audio și video se distrug, prin proceduri ireversibile. DRPCIV sau, după caz, serviciul public comunitar poate institui proceduri de distrugere automată a înregistrărilor, la împlinirea termenelor de păstrare.  + 
Articolul 19Dreptul de acces la datele cu caracter personal se exercită în condițiile legislației privind protecția datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date. + 
Articolul 20Șeful serviciului public comunitar ia măsuri pentru afișarea informațiilor destinate candidaților, cu privire la înregistrarea video a probei teoretice, respectiv înregistrarea audio și video a probei practice, cu sisteme tehnice de monitorizare. De regulă, informațiile se afișează la intrarea în sala de examinare, într-un loc care să permită vizualizarea acestora.
 + 
Capitolul IVDispoziții finale + 
Articolul 21(1)Șeful serviciului public comunitar sau, după caz, șeful Serviciului regim permise de conducere și examinări din cadrul DRPCIV verifică lunar, prin sondaj, respectarea condițiilor de realizare și stocare a înregistrărilor.(2)Rezultatele verificărilor și măsurile dispuse se consemnează într-un proces-verbal, care se înregistrează la sediul serviciului public comunitar sau la sediul DRPCIV, după caz.
 + 
Articolul 22Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul afacerilor interne,
Carmen Daniela Dan
București, 17 august 2017.Nr. 97. + 
ANEXĂ
SPECIFICAȚII TEHNICE
I.SISTEM T.V.C.I. PENTRU ÎNREGISTRARE PROBĂ TEORETICĂ, ÎN SALA DE EXAMINAREA.CERINȚE MINIME – CAMERĂ VIDEO SUPRAVEGHERE1.Tip cameră video: IP, color, fixă2.Rezoluție video: 1920 x 1080 p/1,3 MP3.Lentilă varifocală: 2.8-12 mm4.Sensibilitate color: 0.1 lux5.Compresie video: H2646.Alimentare cameră video: 12 Vcc și PoEB.CERINȚE MINIME – STOCARE IMAGINI VIDEO1.Stocarea imaginilor video de la camera video de supraveghere se realizează:a)local (on site) – sistem de supraveghere video IP cu NVR (pentru minimum 4 camere video, cu monitor video 21 inch, pentru vizualizare în timp real) și stocare pe echipament NAS (configurabil cel puțin RAID 1); saub)servicii de tip cloud și conexiune de comunicații VPN (soluție software de tip Web based, cu stocare în cloud).2.Sursă de alimentare tip UPS, inclusă: Da, cu asigurarea backup-ului energiei electrice a sistemului pentru minimum 15 minute3.Durata de stocare a imaginilor (NAS/cloud): minimum 190 de zile (vezi pct. III.4)4.Monitorizare status înregistrare/canal5.Mod de înregistrare: continuu, la eveniment, după orar, manual (start/stop recording)6.Posibilitate de verificare autenticitate și integritate înregistrări7.Cerințe de securitate a serviciului și auditare:a)serviciul trebuie să ofere securizarea datelor, prevenind accesul neautorizat;b)serviciul trebuie să asigure securizarea datelor, oferind suport pentru controlul accesului și integritatea datelor;c)existență jurnal de loguri de acțiuni pentru utilizatori sistem;d)existență facilități de auditare pe utilizator;e)setare de către un administrator a drepturilor de utilizator și a grupurilor de utilizatori.II.Sistem audiovideo portabil pentru înregistrare probă practicăA.CERINȚE MINIME1.Tip sistem: înregistrator audiovideo portabil, de tip Body Worn Camera 2.Posibilități de montare: bord/parbriz vehicul3.Rezoluție video: 320/240 p4.Sensibilitate: 0.1 lux5.Înregistrare: 15 cadre/sec.6.Câmp vizual: 130°7.Capacitate de stocare internă, integrată: 10 GB8.Audio: microfon încorporat9.Capacitate înregistrare preeveniment: 60 secunde10.Posibilitate marcare eveniment: Da11.Încorporare amprentă dată/timp în fișierul video: Da12.Autentificare și validare integritate amprentă dată/timp: Da13.Mod securizat de protecție a datelor stocate pe dispozitiv14.Tip acumulator: Li-Ion/Polymer, cu autonomie de înregistrare de minimum 8 ore15.Greutate maximă, fără accesorii montare: 150 grame16.Condiții de operare: temperatură –10° … + 50°C, clasă de protecție IP 6517.Transfer date: manual (USB) și automat, prin unitate de transfer date și încărcare acumulatori (docking station), cu unul sau multiple sloturiB.MANAGEMENT ÎNREGISTRĂRI AUDIOVIDEO ȘI UTILIZATORI SISTEM1.Stocarea se realizează:a)local (on site) – pe echipamentul de tip NAS aferent sistemului de supraveghere video tip IP cu NVR și de stocare tip NAS (descris la pct. I); sau b)servicii de tip cloud și conexiune de comunicații VPN (soluție software de tip Web based, cu stocare în cloud).2.Ambele variante de stocare trebuie să asigure următoarele facilități:a)capacitate de căutare, clasificare și marcare a înregistrărilor;b)configurare și asignare dispozitive de înregistrare;c)arhivare și retenție a înregistrărilor – politici setabile de către utilizator;d)setarea de către un administrator a drepturilor de utilizator și a grupurilor de utilizatori;e)capacitate de redactare/editare și export înregistrări din sistem;f)existență jurnal de loguri de acțiuni pentru utilizatori sistem;g)facilitate de auditare pentru utilizator, cum ar fi identificatorul unic (id), denumirea operațiunii, un cod pentru statusul operațiunii și timpul de procesare;h)posibilitate export log de audit și de integritate/autenticitate pentru înregistrări.III.ALTE CERINȚE1.Numărul de camere video se stabilește în funcție de dimensiunea sălii de examinare.2.Numărul de camere video tip Body Worn Camera se stabilește în funcție de nevoi.3.Echipamentul NAS (configurabil cel puțin RAID 1) trebuie să deservească:a)Sistemul T.V.C.I. pentru înregistrare proba teoretică, în sala de examinare;b)Sistemul audiovideo portabil pentru înregistrare proba practică.4.Dimensionarea echipamentului de tip NAS se face în funcție de numărul total de camere video (instalate în săli și în autovehicule – înregistrarea pe NAS a imaginilor captate de o cameră video pe o perioadă de 60 min. ocupă un spațiu de aproximativ 0.95 GB) pentru a fi asigurată durata de stocare a imaginilor corelat cu prevederile ordinul-X CamereVideo (sală și portabile) * Y ore * Z zile = capacitate stocare NAS.5.Pentru asigurarea unei protecții fizice minime obligatorii pentru echipamente (NVR, NAS, UPS) se recomandă instalarea unui rack echipat cu patch panel și priză modular PDU dimensionat corespunzător, închidere cu cheie pentru ușă.
––

Abonati-va
Anunțați despre
0 Discuții
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Feedback-uri inline
Vezi toate comentariile
0
Opinia dvs. este importantă, adăugați un comentariu.x