pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor privind condiţiile şi criteriile de aplicare a unei politici de clemenţă potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare
în baza:– Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurenţei;– prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) şi (2) şi ale art. 29 alin. (1) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare,având în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,preşedintele Consiliului Concurenţei emite următorul ordin: +
Articolul 1În urma adoptării în plenul Consiliului Concurenţei se pun în aplicare Instrucţiunile privind condiţiile şi criteriile de aplicare a unei politici de clemenţă potrivit prevederilor art. 56 alin. (2) din Legea concurenţei nr. 21/1996, cu modificările şi completările ulterioare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. +
Articolul 2Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurenţei vor urmări punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin. +
Articolul 3Prezentul ordin şi instrucţiunile menţionate la art. 1 vor fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.p. Preşedintele Consiliului Concurenţei,George MusliuBucureşti, 22 aprilie 2004.Nr. 93. +
Anexa INSTRUCŢIUNIprivind condiţiile şi criteriile de aplicare a uneipolitici de clemenţă potrivit prevederilor art. 56 alin. (2)din Legea concurenţei nr. 21/1996, cumodificările şi completările ulterioareÎn temeiul art. 28, alin. (1) şi (3) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Concurenţei adoptă prezentele instrucţiuni: +
Capitolul IINTRODUCERE1. Prezentele Instrucţiuni se aplică înţelegerilor, exprese sau tacite, între agenţii economici ori asociaţiile de agenţi economici, deciziilor luate de asociaţiile de agenţi economici şi practicilor concertate care au ca obiect sau pot avea ca efect restrângerea, împiedicarea sau denaturarea concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia, referitoare la fixarea preţurilor, a nivelului producţiei, a cotelor de vânzare, împărţirea pieţelor sau clienţilor, licitaţiile trucate, restricţionarea importurilor sau a exporturilor.Denumite în mod generic carteluri, aceste înţelegeri reprezintă unele dintre cele mai grave restricţionări ale concurentei care au ca efect creşterea preturilor şi reducerea posibilităţii de alegere a produselor de către consumator.2. Prin limitarea artificială a concurenţei, agenţii economici evită constrângerile care generează inovaţie, în ceea ce priveşte dezvoltarea produsului sau introducerea unor metode de producţie mai eficiente, conducând, totodată, la creşterea preţurilor materiilor prime şi componentelor. Pe termen lung, aceste practici anticoncurenţiale conduc la slăbirea competitivităţii şi au un efect negativ asupra oportunităţilor de angajare.3. Anumiţi agenţi economici, implicaţi în astfel de înţelegeri ilegale, sunt dispuşi să renunţe la practicile respective şi să informeze Consiliul Concurentei despre existenta acestora, dar sunt descurajaţi de valoarea ridicată a amenzilor care li se pot aplica. Din acest motiv, Consiliul Concurenţei consideră că, atât acordarea imunităţii la amendă, cât şi reducerea cuantumului acesteia reprezintă stimulente în vederea descurajării practicării comportamentelor anticoncurenţiale.4. Consiliul Concurenţei consideră că este în interesul protecţiei, menţinerii şi stimulării concurenţei şi a unui mediu concurenţial normal să acorde un tratament favorabil agenţilor economici care cooperează cu autoritatea de concurenţă. Descoperirea şi sancţionarea cartelurilor prevalează asupra interesului de a aplica amenzi acelor agenţi economici participanţi la un cartel care, prin cooperarea lor cu Consiliul Concurenţei, permit descoperirea şi sancţionarea acestor practici anticoncurentiale.5. În opinia Consiliului Concurenţei, colaborarea unui agent economic cu autoritatea de concurentă în descoperirea existentei unui cartel are o valoare intrinsecă. O contribuţie decisivă la declanşarea procedurii de investigaţie privind un posibil cartel poate justifica acordarea imunităţii la amendă pentru agenţii economici în cauză, sub rezerva îndeplinirii anumitor condiţii suplimentare.6. De asemenea, cooperarea unui agent economic cu Consiliul Concurentei poate justifica reducerea cuantumului unei amenzi. Orice reducere a cuantumului unei amenzi trebuie să reflecte contribuţia efectivă a agentului economic, atât în ceea ce priveşte calitatea acesteia, cât şi momentul contribuţiei cooperării. Aceste reduceri de amenzi sunt acordate numai acelor agenţi economici care furnizează elemente probatorii (documente, declaraţii etc.) ce reprezintă un aport suplimentar semnificativ în raport cu cele deja în posesia Consiliului Concurenţei. +
Capitolul IIIMUNITATEA LA AMENDA1. Imunitatea la amendă reprezintă exonerarea de la aplicarea amenzii a contravenţiilor prevăzute de art. 56 alin. 1) lit. a) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificările şi completările ulterioare.2. Consiliul Concurentei va acorda unui agent economic imunitate la amendă, dacă:a) agentul economic este primul care furnizează elemente probatorii care, în opinia Consiliului Concurenţei, permit declanşarea procedurii de investigaţie conform art. 40 din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificările şi completările ulterioare. … saub) agentul economic este primul care furnizează elemente probatorii care, în opinia Consiliului Concurenţei, permit acestuia probarea unei încălcări a art. 5 alin. (1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificările şi completările ulterioare. … 3. Imunitatea la amendă conform pct. 2 lit. a), va fi acordată numai dacă, la data comunicării elementelor probatorii de către agentul economic, Consiliul Concurenţei nu deţinea elemente suficiente în legătură cu presupusul cartel, pentru declanşarea procedurii de investigaţie, în conformitate cu art. 40 din Legea Concurentei nr. 21/1996 cu modificările şi completările ulterioare.4. Imunitatea la amendă conform pct. 2 lit. b) va fi acordată numai dacă sunt îndeplinite, cumulativ, următoarele condiţii:a) Consiliul Concurenţei nu deţinea, la data furnizării elementelor probatorii de către agentul economic, suficiente elemente pentru a stabili încălcarea art. 5, alin. 1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996 cu modificările şi completările ulterioare; … şib) nici un agent economic nu obţinuse imunitatea condiţionată conform pct. 2 lit. a), în legătură cu presupusul cartel … 5. În înţelesul prezentelor instrucţiuni imunitatea condiţionată la amendă, prevăzută la pct. 4, lit. b) constituie recunoaşterea, de către Consiliul Concurenţei, a eligibilităţii agentului economic pentru a beneficia de imunitate la amendă în condiţiile prezentelor instrucţiuni.6. În afară de condiţiile prevăzute la pct. 2 lit. a) şi pct. 3 sau la pct. 2 lit. b) şi pct. 4, după caz, imunitatea la amendă poate fi acordată dacă agentul economic îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:a) cooperează total, continuu şi prompt cu Consiliul Concurenţei, de-a lungul întregii procedurii şi furnizează acestuia toate elementele probatorii de care dispune sau ar putea dispune referitor la cartelul suspectat. Agentul economic va rămâne la dispoziţia Consiliului Concurenţei pentru a răspunde oricărei solicitări care ar putea contribui la stabilirea faptelor în cauză; … b) încetează participarea la activitatea presupusă ilegală, cel mai târziu la data la care furnizează elementele probatorii, conform punctelor 2 lit. a) sau 2 lit. b), după caz; … c) nu a întreprins măsuri pentru a constrânge alţi agenţi economici să participe la activitatea presupusă ilegală. … +
Capitolul IIIPROCEDURA DE ACORDARE A IMUNITĂŢII LA AMENDĂ7. Orice agent economic care doreşte să solicite imunitatea la amendă trebuie să se adreseze Consiliului Concurenţe. Dacă se dovedeşte că nu sunt îndeplinite condiţiile stabilite la pct. 2-4, după caz, agentul economic va fi imediat informat că nu poate beneficia de imunitate la amendă pentru potenţiala încălcare a legii.8. În cazul în care acordarea imunităţii la amendă este posibilă pentru o pretinsă încălcare a legii, pentru a se conforma condiţiilor prevăzute la pct. 2 lit a) sau b), după caz, agentul economic poate:a) să furnizeze, imediat, Consiliului Concurenţei toate elementele probatorii de care dispune, deja, în legătură cu încălcarea suspectată a legii; … saub) să prezinte într-o primă fază informaţiile de care dispune, într-o formă ipotetică. În acest caz, agentul economic trebuie să prezinte o listă descriptivă a elementelor probatorii propuse a fi divulgate la o dată ulterioară convenită. Această listă trebuie să reflecte cu exactitate natura şi conţinutul elementelor probatorii păstrând, în acelaşi timp, caracterul ipotetic al divulgării. Copii ale documentelor, din care au fost eliminate pasaje sensibile, pot fi utilizate pentru a arata natura şi conţinutul elementelor probatorii prezentate în lista descriptivă. … 9. Consiliul Concurentei va confirma, în scris, primirea cererii de imunitate la amendă precum şi data la care agentul economic a furnizat elementele probatorii menţionate la pct. 8 lit. a) sau lista descriptivă de la pct. 8 lit. b), după caz.10. După ce a verificat dacă elementele probatorii furnizate de agentul economic conform pct. 8 lit. a), îndeplinesc condiţiile stipulate la pct. 2 lit. a) sau pct. 2 lit b), după caz, Consiliul Concurenţei îi va acorda, în scris, imunitatea condiţionată la amendă.11. În situaţia în care Consiliul Concurenţei a primit elementele probatorii descrise în lista menţionată la pct. 8, lit. b), acesta verifică dacă natura şi conţinutul lor îndeplinesc condiţiile stabilite la pct. 2, lit. a) sau lit. b) după caz, şi informează agentul economic. După divulgarea elementelor probatorii, dar nu mai târziu de data convenită, şi după ce a verificat că acestea corespund descrierii făcute în listă, Consiliul Concurenţei îi va acorda, în scris, agentului economic imunitatea condiţionată la amendă.12. Un agent economic care nu îndeplineşte condiţiile stipulate la pct. 2 lit. a) sau pct. 2 lit. b) după caz, poate retrage elementele probatorii divulgate în susţinerea cererii sale de imunitate la amendă, ori poate solicita Consiliului Concurentei să le examineze conform prevederilor din Capitolul IV. Aceasta nu afectează dreptul Consiliul Concurentei de a-şi utiliza puterile de investigare spre a obţine informaţii în legătură cu presupusul cartel.13. Consiliul Concurenţei nu va lua în considerare alte solicitări de acordare a imunităţii la amendă, înainte de a lua o hotărâre asupra unei cereri existente, referitoare la aceeaşi potenţială încălcare a legii.14. Dacă, la sfârşitul procedurii de investigare, agentul economic îndeplineşte condiţiile prevăzute la pct. 6, Consiliul Concurenţei îi acordă imunitatea la amendă, prin decizie. +
Capitolul IVREDUCEREA CUANTUMULUI AMENZII15. Agenţii economici care nu îndeplinesc condiţiile prevăzute în Capitolul III al prezentelor Instrucţiuni pot beneficia, totuşi, de o reducere a cuantumului amenzii, faţă de nivelul care le-ar fi fost aplicat în mod normal. Pentru a putea beneficia de o asemenea reducere, un agent economic trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:a) să furnizeze Consiliului Concurenţei elemente probatorii referitoare la pretinsa încălcare a legii, care să aducă o contribuţie suplimentară semnificativă în raport cu cele aflate, deja, în posesia acestuia … şib) să înceteze participarea la activitatea ilegală prezumată, cel mai târziu la data la care prezintă Consiliului Concurenţei elementele probatorii. … 16. Noţiunea de "contribuţie suplimentară semnificativă" se referă la măsura în care elementele probatorii (necunoscute până la această dată), furnizate de un agent economic consolidează, prin însăşi natura lor şi/sau prin gradul lor de precizie, capacitatea Consiliului Concurenţei de a stabili faptele în cauză. În această evaluare, Consiliul Concurenţei estimează că, în general, elementele probatorii scrise provenind din perioada la care faptele se raportează au o contribuţie mai mare decât cele stabilite ulterior. În plus, elementele probatorii care au o legătură directă cu faptele în cauză vor fi considerate ca fiind mai importante decât acelea care nu au decât o legătură indirectă cu faptele respective.17. În toate deciziile emise, la sfârşitul procedurii de investigare, Consiliul Concurenţei va determina:a) dacă elementele probatorii furnizate de un agent economic aduc o contribuţie suplimentară semnificativă faţă de cele deja deţinute de acesta; … b) nivelul reducerii de care va beneficia agentul economic, raportat la amenda care i-ar fi fost aplicată în mod normal: … ● pentru primul agent economic care îndeplineşte condiţiile de la pct. 5: o reducere cuprinsă între 30% şi 50%;● pentru al doilea agent economic care îndeplineşte condiţiile de la pct. 15: o reducere cuprinsă între 20% şi 30%;● pentru ceilalţi agenţi economici care îndeplinesc condiţiile enunţate la pct. 15: o reducere de maximum 20%.18. Pentru a determina nivelul reducerii în interiorul fiecăreia dintre aceste tranşe, Consiliul Concurenţei va lua în considerare data la care i-au fost comunicate elementele probatorii ce îndeplinesc condiţiile stabilite la pct. 15, precum şi valoarea contribuţiei suplimentare aduse de acestea. Consiliul Concurenţei poate, de asemenea, să ia în considerare durata şi continuitatea cooperării de care a dat dovadă agentul economic, ulterior înaintării solicitării de reducere a cuantumului amenzii.19. În plus, dacă agentul economic furnizează elemente probatorii referitoare la fapte anterior necunoscute de Consiliul Concurenţei, care au o legătură directă cu gravitatea sau cu durata presupusului cartel, acesta nu le va lua în considerare la stabilirea cuantumului amenzii aplicate agentului economic care le-a furnizat. +
Capitolul VPROCEDURA DE REDUCERE A CUANTUMULUI UNEI AMENZI20. Un agent economic care doreşte să beneficieze de orice reducere a cuantumului amenzii trebuie să furnizeze Consiliului Concurenţei, direct sau prin reprezentant, elemente probatorii privind cartelul în cauză.21. Consiliul Concurenţei va confirma în scris data la care elementele probatorii i-au fost înaintate. Consiliul Concurentei nu va lua în considerare elementele probatorii prezentate de către un agent economic care solicită o reducere a cuantumului amenzii, înainte de a lua o decizie asupra unei cererii de imunitate condiţionată la amendă deja prezentată şi care se referă la aceeaşi potenţială încălcare a legii.22. În cazul în care Consiliul Concurenţei ajunge la concluzia preliminară că elementele probatorii prezentate de agentul economic aduc o contribuţie suplimentară semnificativă în sensul pct. 16 va informa, în scris, agentul economic cu privire la posibilitatea de a reduce cuantumul amenzii, în interiorul tranşelor menţionate la pct. 17 (b), dar nu mai târziu de data la care raportul de investigare este transmis părţilor implicate.23. În deciziile pe care le emite la încheierea procedurii de investigare Consiliul Concurentei va preciza pentru fiecare agent economic în parte, nivelul reducerii cuantumului amenzii conform pct. 17 (b). +
Capitolul VICONSIDERAŢII FINALE24. În cazul în care, pe parcursul procedurii de investigare, una dintre condiţiile enumerate în capitolele II sau IV nu este îndeplinită, agentul economic respectiv este susceptibil de a nu mai beneficia de tratament favorabil.25. Faptul că un agent economic a cooperat cu Consiliul Concurenţei pe parcursul procedurii de investigaţie, va fi menţionat în orice decizie cu scopul de a explica acordarea imunităţii la amendă sau reducerea cuantumului acesteia.26. Orice declaraţie scrisă, înaintată de un agent economic Consiliului Concurenţei, face parte integrantă din dosarul cauzei. Aceasta nu poate fi divulgată sau utilizată în alte scopuri decât pentru aplicarea art. 5 alin. (1) din Legea Concurenţei nr. 21/1996, modificată şi actualizată cu Ordonanţa de urgenta a Guvernului nr. 121/2003.–––––-